İDARE HUKUKUNA GİRİŞ– TEMEL İLKELER
A. Genel Olarak İdare Kavramı
35
B. Organik Anlamda İdare
36
C. Fonksiyonel (işlevsel) Anlamda İdare
37
D. İdari Fonksiyon Kavramı ve İdarenin Başlıca Görevleri
42
A. İdare Hukukunun Tanımı ve Türleri
44
B. İdare Hukuku–İdarenin Hukuku Ayırımı ve İdari Rejim
44
C. İdare Hukukunun Başlıca Ölçütleri
45
D. İdare Hukukunun Başlıca Özellikleri
48
1. Kodifiye (Tedvin) Edilmemiş, Dağınık Bir Hukuk Dalıdır
48
3. Nispeten Yeni Bir Hukuk Dalıdır
48
5. Taraflar Arasında Kamu Yararı ve Kamu Gücünden Kaynaklanan Eşitsizlik Vardır
49
6. İdari Uyuşmazlıklar Kural Olarak İdari Yargıda Çözümlenir
49
III. İDARE HUKUKUNA HÂKİM OLAN İLKELER
49
B. İdare Hukuku Yönüyle Hukuk Devleti İlkesinin Kısa Tarihi Gelişimi ve Başlıca Gerekleri
50
1. Kısa Tarihi Gelişim
50
2. Hukuk Devleti İlkesinin Başlıca Gerekleri
52
a. Temel Hak ve Özgürlüklerin Güvence Altına Alınmış Olması
52
b. Kanunların Anayasaya Uygunluğunun Yargısal Denetimi
53
c. Kanuni İdare (İdarenin Kanuniliği) İlkesi
53
d. Devlet Faaliyetlerinin Belirliliği İlkesi
56
e. Mahkemelerin Bağımsızlığı ve Hakimlik Teminatı İlkesi
58
f. İdarenin Mâli Sorumluluğu
61
C. İdare Hukuku Yönüyle Sosyal Devlet İlkesi
61
1. Herkese İnsan Haysiyetine Yakışır Asgari Bir Hayat Düzeni Sağlama
62
2. Sosyal Güvenliği Sağlama
62
3. Gelir ve Servet Dağılımındaki Adaletsizlikleri Giderme
63
D. İdare Hukuku Yönüyle Laiklik İlkesi
63
3. Devletin Temel Niteliklerinden Biri Olarak Laikliğin Öğeleri
64
E. Yetki ve Usulde Paralellik İlkesi
65
F. İdarenin Sürekliliği (Devamlılığı) İlkesi
66
G. İdarenin Tarafsızlığı İlkesi
66
IV. İDARE HUKUKUNUN KAYNAKLARI
68
C. Kanun Hükmünde Olan Kaynaklar
73
a. Kanunu Muvakkatler (=geçici kanunlar)
73
a. Kanun Hükmünde Kararname
74
b. Uluslararası Andlaşma
78
3. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
83
D. Düzenleyici İdari İşlemler
84
1. İdarenin Düzenleme Yetkisi
84
3. Olağan Dönem Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
88
5. Adsız Düzenleyici İşlemler
105
E. Yargısal İçtihatlar
105
F. İdari Teamül ve Tatbikat
107
H. İdare Hukukunun Yazılı Olmayan Kaynağı Olarak Hukukun Genel İlkeleri İle Boşluk Doldurma ve Kıyas
108
I. İdarenin Halk ve Bireyler ile İlişkisi– İyi Yönetim Hakkı ve Yönetişim
111
II. KAMU TÜZEL KİŞİLİĞİ
116
III. T.C. İDARİ YAPISI
122
IV. İDARENİN BÜTÜNLÜĞÜ İLKESİ
123
A. İdarenin Bütünlüğünü Sağlayan Hukuki Araçlar
123
D. İdari Vesayet ile Hiyerarşi Yetkisi Arasındaki Farklar
131
1. Merkezden Yönetimin Fayda ve Sakıncaları
133
aa. Güçlü Bir Devlet Yönetimi Sağlar
133
bb. Hizmetler Daha Az Harcama ile Rasyonel Biçimde Yürütülür
133
cc. Hizmetler Yeknesak Biçimde Yürütülür
133
aa. Bürokrasi ve Kırtasiyeciliğe Yol Açar
134
bb. Hizmetlerin Yerel İhtiyaçlara Göre Yürütülmesi Güçtür
135
cc. Demokratik İlkelere Pek Uygun Değildir
135
2. Yetki Genişliği İlkesi
135
3. Yetki Genişliğinin Yetki Devri ve İmza Devri ile Karşılaştırılması
136
F. Yerinden Yönetim İlkesi
138
1. Yerinden Yönetim İlkesinin Uygulanma Biçimleri
139
2. Yerinden Yönetimin Yararları ve Sakıncaları
141
aa. Demokratik İlkelere Uygun Olması
141
bb. Kırtasiyecilik ve Bürokrasiyi Azaltması
141
cc. Hizmetlerin Yerel İhtiyaçlara Uygun Yürütülmesi
141
aa. Ülke Bütünlüğünün ve Birliğinin Bozulması Tehlikesi
142
bb. Partizanca Uygulamalara Yol Açabilme Tehlikesi
142
cc. Hizmetlerin Yeknesak Bir Biçimde Yürütülememesi
142
dd. Mâli Denetimde Güçlükler Yaratması Sorunu
143
a. Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri
146
b. Devlet Denetleme Kurulu
154
c. Milli Güvenlik Kurulu
155
d. Cumhurbaşkanlığı Politika Kurulları ve ‘Yatırım ve Finans Ofisi’
157
e. Siber Güvenlik Kurulu
158
a. Bakanlıkların Kurulması, Kaldırılması, Türleri, Yapısı ve İşleyişi
159
b. Bakan Yardımcılığı
163
d. Bakanlık Bağlı, İlgili ve İlişkili Kuruluşları
168
3. Merkezi İdareye Yardımcı Kurullar
172
a. Merkezi İdareye Yardımcı Kurulların Ortak Yanları
172
aa. Danıştay’ın İdari Fonksiyonu ve Örgüt Yapısı (şema)
172
bb. Danıştay'ın Danışma Kararları
174
cc. Danıştay'ın İnceleme Kararları
176
dd. Danıştay’ın Diğer İdari Kararları
176
aa. Sayıştay’ın Türk İdare Teşkilatındaki Yeri ve Yapısı
178
bb. Sayıştay’ın Görevleri ve Yetkileri
181
1. Merkezi İdarenin Taşra Örgütü Kavramı
183
2. Valiler ve İl Yönetimi
184
b. Valinin Görev ve Yetkileri
186
c. Valinin Adli Kuruluşlar ile Olan İlişkileri
186
d. Valinin Kolluk Kuvvetleri ve Askeri Makamlar ile Olan İlişkileri
187
3. İl İdare Şube Başkanları ve İl İdare Kurulu
188
4. Kaymakam ve İlçe Yönetimi
189
5. Vali ve Kaymakamın Görev ve Yetkileri Yönünden Karşılaştırılması
192
C. T.C. İdari Teşkilâtındaki Bölgesel Örgütler
193
1. Taşradaki Bölge Kuruluşları
193
3. Olağanüstü Hal Bölge Valiliği
193
4. Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatı (GAP İdaresi)
194
VIII. YERİNDEN YÖNETİM KURULUŞLARI
194
A. Yerinden Yönetimin Fayda ve Sakıncaları (şema)
194
B. Subsidiarité (Hizmette Yerellik, İkincillik) İlkesinin Tanımı–Sınırları ve Dayanışma İlkesi
194
a. Belediyelerin Kurulması ve Kaldırılması
197
b. Belediye Sınırları
199
d. Belediyelerin Başlıca Görevleri
201
e. Belediyelerin Başlıca Yetkileri
204
f. Belediye İdaresinin Organları
207
a. Belediye Meclisinin Görev ve Yetkileri
207
b. Belediye Meclisi Üye Sayısının Belirlenmesi
208
c. Belediye Meclisi Toplantılarının Yeri, Zamanı ve Gündemin Belirlenmesi
209
d. Belediye Meclisinin Toplantı ve Karar Nisabı
210
e. Belediye Meclisi Kararlarının Kesinleşmesi
211
f. Meclisin Bilgi Edinme ve Denetim Yolları
213
cc. Yetersizlik Kararı
214
g. Belediye Başkanı ve Meclis Üyelerinin Görüşmelere Katılamayacağı Haller
214
h. Meclis Üyeliğinin Sona Ermesi Halleri
214
ı. Belediye Meclisinin Feshini Gerektiren Durumlar
215
i. Boşalan Meclisin Görevinin Yerine Getirilmesi
215
a. Belediye Encümeninin Oluşumu
216
b. Belediye Encümeninin Görev ve Yetkileri
216
c. Belediye Encümeninin Toplantı ve Karar Nisabı
217
a. Belediye Başkanının Seçimi ve Belediye Başkanlığı Görevi ile Bağdaşmayan İşler
218
b. Belediye Başkanının Görev ve Yetkileri
218
c. Belediye Başkanına Vekâlet
219
d. Belediye Başkanlığını Sona Erdiren Haller
219
e. Belediye Başkanlığının Boşalması Halinde Yapılacak İşlemler
220
f. Belediye Başkanı Görevlendirilmesi
221
g. Belediye Başkanının Görevden Uzaklaştırılması
222
ı. Zabıtanın Görev ve Yetkileri
224
i. Belediye Denetiminin Kapsamı ve Türleri
224
j. Belediye İdaresinin Gelirleri
225
k. Belediye İdaresinin Giderleri
225
m. Belediyelerin Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Alanlarındaki Görev ve Yetkileri
226
n. Belediyelerin Yurt Dışı İlişkileri
230
o. Belediye Tasarrufundaki Yerler Hakkında Bilgi Veriniz
230
ö. Belde Adı Değiştirme ile Ad Verme, Tanıtıcı Amblem ve Flama Kullanımı
230
p. Belediye Tüzel Kişiliğinin Sona Ermesi
230
5. Büyükşehir Belediyesi
231
a. Büyükşehir Belediyesi
231
b. Büyükşehir Belediyesinin Kurulması ve Sınırlarının Belirlenmesi ile On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Kurulmasına İlişkin Kanun (6360 s. Kanun) ve Getirdikleri
232
c. Büyükşehir Belediyesi Sınırlarında Uygulanmayan Kanunlar
235
d. Belediye Kanunu ile Büyükşehir Belediyesi Kanunu Arasındaki Hukuki İlişki
235
e. Büyükşehir Belediyesinin Görev ve Sorumlulukları
235
f. Büyükşehir Belediyesinin Şirket Kurması
238
g. Büyükşehir Belediyesinin Yetkileri ve İmtiyazları
238
h. Büyükşehir Belediyesinin Denetim Yetkisi
238
ı. İlçe Belediyelerinin Görev ve Yetkileri
240
i. Belediyelerarası Hizmet İlişkileri ve Koordinasyon
240
j. Büyükşehir Belediye Meclisinin Toplanma Zamanı
241
k. Büyükşehir Belediye Meclisi Kararlarının Kesinleşmesi
242
l. Büyükşehir Belediye Encümeni
243
m. Büyükşehir Belediye Başkanının Görev ve Yetkileri
244
n. Büyükşehir Belediye Başkanlığının Sona Ermesi
244
o. Büyükşehir Belediyesi Personelinin Atanması
245
ö. Büyükşehir Belediyesinin Gelirleri
245
p. Büyükşehir Belediyesinin Giderleri
245
r. Büyükşehir Belediye Bütçesinin Kabulü
246
a. İl Özel İdaresini Tanımı, Kurulması ve Görev Alanının Belirlenmesi
247
b. İl Özel İdaresinin Genel Yapısı ve İdari Teşkilâtımızdaki Yeri
248
c. İl Özel İdaresinin Görev ve Sorumlulukları
249
d. İl Özel İdaresinin Yetkileri ve İmtiyazları
250
e. İl Özel İdaresinin Organları
251
aaa. İl Genel Meclisinin Görev ve Yetkileri
252
bbb. İl Genel Meclisinin Oluşumu, Meclis Başkanlık Divanı Seçimi ve Oluşumu
252
ccc. İl Genel Meclisinin Toplantı Zamanı, Gündemin Belirlenmesi, Toplantı ve Karar Nisabı
253
ddd. İl Genel Meclisinde Başkan ve Meclis Üyelerinin Görüşmelere Katılamayacağı Durumlar ile Meclisi Üyelerinin Yükümlülükleri ve Meclis Üyeliğinin Sona Ermesi
254
eee. İl Genel Meclisi Kararlarının Kesinleşmesi
255
fff. İl Genel Meclisinin Feshini Gerektiren Haller
256
ggg. İl Genel Meclisin Boşalması Durumunda Ona Ait Görevlerin Yerine Getirilmesi
256
aaa. İl Encümeninin Oluşumunu, Görev ve Yetkileri
257
bbb. İl Encümeninin Gündemi, Toplantı Zamanı ve Karar Nisabı
257
f. İl Özel İdaresi Organlarının Görevden Uzaklaştırılması
259
g. İl Özel İdaresi Teşkilâtı ve Personel İstihdamı
259
ı. İl Özel İdaresince Yürütülmesi Gereken Hizmetlerde Aksama
260
i. İl Özel İdaresinin Gelir ve Giderleri
261
j. İl Özel İdaresi Bütçesi, Hazırlanması ve Kabulü
262
k. İl Özel İdaresince Uygulanacak İdari Yaptırımlar ve Yetkili Makam
262
a. Köy İdaresinin Organları
263
b. Köy İdaresinin Kurulması ve Hukuki Rejiminin Genel Esasları
263
c. Köy İdaresinin İşleri–Görevleri
264
d. Köy Muhtarının Seçimi, Görevleri ve Organlık Sıfatının Kaybı
264
e. Köy Derneğinin Görevleri
266
f. İhtiyar Meclisinin Seçimi ve Görevleri
266
8. Mahalli İdare Birlikleri
267
D. Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşları (Kamu Kurumları)
269
1. Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşlarının Ortaya Çıkışı ve Genel Özellikleri
269
2. Kamu Kurumunu Kamu İdaresinden Ayıran Hususlar
270
a. Yükseköğretim, Üniversite, Fakülte, Bölüm ve Benzer Kavramlar
271
b. Yükseköğretim Kurulu’nun Hukuki Statüsü, Oluşumu ve Görevleri
272
c. Üniversitelerarası Kurul’un Yapısı ve Görevleri
274
d. Üniversite Organları
274
cc. Üniversite Yönetim Kurulu
277
cc. Fakülte Yönetim Kurulu
279
f. Vakıf Üniversiteleri
280
4. Kamu İktisadi Teşebbüsleri
283
a. Kamu İktisadi Teşebbüslerinin Hukuki Rejimini Genel Olarak Açıklayınız
283
b. İktisadi Devlet Teşekkülleri (İDT)
284
c. Kamu İktisadi Kuruluşları (KİK)
286
d. Müessese, Bağlı Ortaklık ve İştirak Kavramları
286
e. KİT’lerin Organları
287
g. KİT’lerin Denetimi
291
h. Özelleştirme, Özelleştirme Yöntemleri ve Özelleştirme İdaresi Başkanlığı
291
5. Belediye İktisadi Teşebbüsleri
293
6. Cumhurbaşkanlığı Yatırım ve Finans Ofisi
295
7. Siber Güvenlik Başkanlığı
296
E. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar
299
1. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar (Bağımsız İdari Otoriteler)
299
2. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumların Başlıca Özellikleri
303
3. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumların Sahip Olduğu Başlıca Yetkiler
305
a. Araştırma ve Soruşturma Yapma Yetkisi
305
b. Düzenleme ve Kural Koyma Yetkisi
305
c. Görüş Bildirme ve Öneri Yetkisi
306
d. Bireysel Önlemler Alma Yetkisi
306
e. Uyarı ve Emir Verme Yetkisi
306
f. Yaptırım Uygulama Yetkisi
306
4. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK)
307
5. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTİK)
308
6. Sermaye Piyasası Kurulu (SPK)
309
7. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK)
310
8. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK)
312
9. Kamu İhale Kurumu (KİK)
313
10. Rekabet Kurumu (RK)
314
11. Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (KGK)
314
12. Kişisel Verileri Koruma Kurumu (KVKK)
316
13. Nükleer Düzenleme Kurumu (NDK)
317
14. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK)
319
A. Tanımı ve Unsurları
323
B. İdari İşlemin Özellikleri
326
C. İdari İşlemler ile İdari Eylemler Arasındaki Başlıca Farklar
331
D. İdarenin İrade Açıklamaları
333
E. İdari İşlemin Unsurları
334
II. İDARİ İŞLEMLERİN UNSURLARI
334
A. İdari İşlemin Yetki Unsuru
334
1. Yetki Devri ile İmza Yetkisinin Tanınması Arasındaki Farklar
343
2. Yetki Kurallarına Aykırılığın Yaptırımları
344
B. İdari İşlemin Şekil Unsuru
347
2. Belli Başlı Şekil Kuralları
347
3. Şekil Kurallarına Aykırılığın Yaptırımları
351
C. İdari İşlemin Sebep Unsurunu Açıklayınız
353
1. İdari İşlemlerde Sebep
353
2. İdarenin Takdir Yetkisi–Bağlı Yetki
355
b. Önemi ve Gerekliliği
356
d. İdari İşlemin Unsurları ve Takdir Yetkisi
358
3. İdari İşlemin Sebep Unsurunun Öğrenilmesinde Bilgi Edinme Hakkı ve Sınırları
358
a. Bilgi ve Belge Kavramı
359
b. Bilgi veya Belgelere Erişim Usulü
359
c. Kimler Bilgi Edinme Hakkına Sahiptir?
359
aa. Yargı Denetimi Dışında Kalan İşlemler
361
bb. Devlet Sırrına İlişkin Bilgi veya Belgeler
361
cc. Ülkenin Ekonomik Çıkarlarına İlişkin Bilgi veya Belgeler
361
dd. İstihbarata İlişkin Bilgi veya Belgeler
361
ee. İdarî Soruşturmaya İlişkin Bilgi veya Belgeler
361
ff. Adlî Soruşturma ve Kovuşturmaya İlişkin Bilgi veya Belgeler
362
gg. Özel Hayatın Gizliliği
362
hh. Haberleşmenin Gizliliği
362
ii. Fikir ve Sanat Eserleri
362
jj. Kurum İçi Düzenlemeler
362
kk. Kurum İçi Görüş, Bilgi Notu ve Tavsiyeler
363
ll. Tavsiye ve Mütalaa Talepleri
363
e. Bilgi veya Belgeye Erişim Süreleri
363
4. Sınav Not Değerlendirmelerinin Hukuki Yönü Hakkında Bilgi Veriniz
364
5. Sebep Unsuruna Aykırılığın Yaptırımları
367
D. İdari İşlemin Konu Unsuru
368
E. İdari İşlemin Amaç Unsuru
369
F. İdari İşlemin Unsurlarının Denetimi
371
III. İDARİ İŞLEMLERİN MUHTELİF YÖNLERDEN SINIFLANDIRILMASI
374
B. Düzenleyici İşlemler ile Genel Kararlar Arasındaki Farklar
376
C. Birel İşlem ve Türleri
377
D. Düzenleyici İşlem ile Birel İşlem Arasındaki Başlıca Farklar
377
E. İdari İşlemlerin İradenin Açıklanması Bakımından Sınıflandırılması
378
1. Tek Yanlı İşlemler
378
a. Basit İradeli İşlemler
378
b. Bileşik İradeli İşlemler
378
aa. Kolektif İşlemler
378
bb. Birleşme İşlemler
379
2. İki Yanlı İşlemler
380
F. İptal Davasına Konu Olup Olmama Bakımından İdari İşlemler
383
1. İptal Davasına Konu Olmayan İdari İşlemler
383
b. Adli Yargının Görev Alanına Alınmış İşlemler
384
c. Yargısal Dokunulmazlık Tanınan İşlemler
384
d. İcrai Olmayan İşlemler
384
2. İptal Davasına Konu Olan İşlemler (İcrai İşlemler)
387
G. Diğer Sınıflandırmalar
387
H. Otomatik İdari İşlemler
389
I. İdari İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi Hakkında Bilgi Veriniz
389
İ. İdari Kararlar Nasıl Uygulanır?
389
J. İdari Kararların Yargısal Kararlar ile Karşılaştırılması
391
K. İdari Kararlardaki Başlıca Sakatlıklar
391
O. İdari İşlemleri Sona Erdiren Sebepler
403
1. İdari Kararı Alan Makamın İradesine Bağlı Olmayan Nedenler
403
c. İdari Kararın Kendiliğinden Ortadan Kalkması
404
2. İdari Kararı Alan Makamın İradesine Bağlı Nedenler
404
Ö. İdari İtiraz ve Hukuki Sonuçları
408
I. KAMU PERSONEL TÜRLERİNDEN BAZILARI
411
II. KAMU PERSONEL TÜRLERİ VE MEMUR KAVRAMI İLE KARŞILAŞTIRILMASI
411
A. Sözleşmeli Personel
413
D. “Diğer Kamu Görevlileri” Kavramı
416
III. MEMUR KAVRAMININ UNSURLARI
419
A. Genel İdare Esaslarına Tâbi Kamu Hizmeti Kriteri
420
B. Kamu Hizmetinin Gerektirdiği Asli ve Sürekli Görevleri Yürütme Kriteri
421
C. İstihdam Edilen Yer Kriteri
421
F. Aylık Tahsisi Kriteri
423
IV. DEVLET MEMURİYETİNE GİRİŞTE ARANAN GENEL VE ÖZEL ŞARTLAR NELERDİR?
425
2. Mahkûmiyet (Olumsuz Koşul)
427
7. Kamu Haklarından Mahrum Bulunmamak
437
V. MEMURLUK MESLEĞİNİN TEMEL İLKELERİ
439
A. Sınıflandırma İlkesi Nedir? Açıklayınız
439
1. Kadro Sınıflandırması
441
2. Rütbe Sınıflandırması
441
3. DMK’da Öngörülen Hizmet Sınıfları (DMK. md. 36)
442
a. Genel İdare Hizmetleri Sınıfı
442
b. Teknik Hizmetler Sınıfı
442
c. Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı
442
d. Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfı
443
e. Avukatlık Hizmetleri Sınıfı
443
f. Din Hizmetleri Sınıfı
443
g. Emniyet Hizmetleri Sınıfı
443
h. Jandarma Hizmetleri Sınıfı
443
ı. Sahil Güvenlik Hizmetleri Sınıfı
443
i. Yardımcı Hizmetler Sınıfı
443
j. Mülki İdare Amirliği Hizmetleri Sınıfı
444
k. Milli İstihbarat Hizmetleri Sınıfı
444
4. Sınıflandırmanın Yarar ve Sakıncaları
444
B. Liyakat Nedir? Liyakat Sisteminin Temel İlkelerini Açıklayınız
444
C. Kayırma ve Liyakat Sistemi Arasındaki Farkları Belirtiniz
446
D. Kariyer İlkesi Hakkında Bilgi Veriniz
446
VI. MEMURİYETE GİRİŞTE HÂKİM OLAN TEMEL İLKELER NELERDİR?
448
C. Görevin Gerektirdiği Niteliklerden Başka Nitelik Aranmaması İlkesi
449
VII. MEMURLUĞA ALINMA USULÜ OLARAK SINAV YÖNTEMİ HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
449
VIII. ATAMALARDA GÖREV YERİNE HAREKET VE İŞE BAŞLAMA SÜRESİ, İŞE BAŞLAMAMA HALİNDE YAPILACAK İŞLEMLER
451
A. Adaylığa Kabul ve Aday Memurların Yetiştirilmesi
453
B. Aday Memuriyetin Sona Erme Sebepleri
454
C. Asli Memuriyete Atama Hakkında Bilgi Veriniz
456
X. İSTİSNAİ MEMURLUK HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
457
XI. DEVLET MEMURLARININ ÖDEV VE YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ AÇIKLAYINIZ
460
A. Anayasaya ve Devlete Bağlılık
461
C. Emirlere Uyma ve Hukuka Aykırı Emir
461
D. İşbaşında Bulunma ve Çalışma Saatlerine Riayet
462
E. Mal Bildiriminde Bulunma
463
G. Resmi Belge, Araç ve Gereçleri İade
463
H. Davranış ve İşbirliği
464
I. Basına Bilgi veya Demeç Verme Yasağı
464
XII. DEVLET MEMURLARININ HAKLARI
464
1. Yıllık İzin ve Kullanılmasını Açıklayınız
465
2. Mazeret İzni Nedir? Hangi Hallerde Verilir?
466
3. Hastalık ve Refakat İzni Nedir? Süresi Ne Kadardır?
469
4. Aylıksız İzin Nedir? Hangi Hallerde Verilir?
470
B. Güvenlik, Uygulamayı İsteme ve Hizmet Hakkı (DMK md. 18)
471
C. İlerleme ve Yükselme Hakkı (DMK md. 64, 68)
472
D. Müracaat, Şikâyet ve Dava Açma Hakkı (DMK md. 21)
472
E. Sendika Kurma Hakkı (DMK md. 22)
473
1. Amacı ve Fikri Dayanakları
473
2. Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu ile Getirilen Başlıca Önemli Yenilikler
474
F. Koğuşturma ve Yargılamada Özel Kurallara Tâbi Olma Hakkı
476
G. İftiralara Kaşı Korunma Hakkı (DMK md. 25)
476
H. Mâli ve Sosyal Haklar (DMK md. 19, 146 vd.)
477
b. Ücretlerde Açıklık İlkesi
479
c. Ücretlerde Denklik İlkesi
480
f. Ek Gösterge, Taban Aylığı, Kıdem Aylığı
481
2. Yan Ödemeler, Zam ve Tazminatlar
482
4. Sosyal Haklar ve Yardımlar
483
XIII. MEMURLAR İÇİN KONAN YASAKLAR NELERDİR? AÇIKLAYINIZ
487
A. Başka Görev Alma Yasağı
487
B. Siyasi Partilere Girme Yasağı
487
C. Gizli Bilgileri Açıklama Yasağı
487
D. Dernek Kurma ve Derneklere Üye Olma Yasağı
488
E. Ayrıldığı Kuruma Karşı Görev Alma Yasağı
488
F. Toplu Eylem ve Hareketlerde Bulunma Yasağı
489
G. Ticaret ve Diğer Kazanç Getirici Faaliyetlerde Bulunma Yasağı
489
1. Ticaret Yapma Yasağı
489
2. Memurun Ticari Şirketlere Ortaklığı
491
H. Grev Yasağı (md. 27)
493
İ. Memurun Özel Hayatıyla İlgili Diğer Mâli Sınırlamalar ve Hediyelerin Durumu
493
XIV. KAMU GÖREVLİLERİ ETİK KURULU
495
A. Kamu Görevlileri Etik Kurulunun Yapısı
495
B. Kamu Görevlileri Etik Kurulu Tarafından Gerçekleştirilen Denetim
496
XV. MEMUR HUKUKUNDA ALT DERECELERE VE İDARİ GÖREVLERE ATAMA HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
497
XVI. MEMURLARIN KARŞILIKLI OLARAK YER DEĞİŞTİRME (BECAYİŞ), KURUMLARARASI ATAMA, MEMURLUKTAN ÇEKİLENLERİN YENİDEN ATANMASI VE EMEKLİLERİN YENİDEN HİZMETE ALINMASI İÇİN YAPILAN ATAMA KONUSUNDA BİLGİ VERİNİZ
498
B. Kurumlararası Atama
500
C. Kurum İçi Naklen Atama
500
D. Memurluktan Çekilenlerin Yeniden Atanmaları
501
XVII. YER DEĞİŞTİRME (NAKİL) KAVRAMININ BENZER MÜESSESELERLE KARŞILAŞTIRILMASI
501
XVIII. YER DEĞİŞTİRME SURETİYLE ATAMADA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN BAŞLICA HUSUSLAR NELERDİR?
505
A. Hizmetin Gereği Olarak Yapılabilecek Yer Değiştirmeler
505
B. Memurun İsteği Üzerine Yapılabilecek Yer Değiştirmeler
506
1. Sağlık Mazeretine Bağlı Yer Değişikliği
507
2. Aile Birliği Mazeretine Bağlı Yer Değişikliği
508
3. Can Güvenliği Mazeretine Bağlı Yer Değişikliği
511
4. Engellilik Durumuna Bağlı Yer Değişikliği
511
5. Nakilde Çocukların Öğrenim Durumu
512
XIX. MEMURLARIN İLERLEMESİ
512
A. Kademe ve Kademe İlerlemesini Açıklayınız
513
B. Derece Yükselmesinin Usul ve Şartları Nelerdir?
514
XX. MEMUR BİLGİ SİSTEMİ, ÖZLÜK DOSYASI HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
516
XXI. BAŞARI, ÜSTÜN BAŞARI DEĞERLENDİRMESİ VE ÖDÜL HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
516
XXII. “KAMU PERSONELİ BİLGİ SİSTEMİ” HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
518
XXIII. KURUMLARARASI GEÇİCİ SÜRELİ GÖREVLENDİRMENİN KOŞULLARINI AÇIKLAYINIZ
518
XXIV. MECBURİ HİZMET YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜ AÇIKLAYINIZ
519
XXV. DEVLET MEMURİYETİ VE DİSİPLİN REJİMİ
520
B. Disiplin Hukukuna Hâkim Olan Başlıca İlkeler Hangileridir?
521
C. Devlet Memurları Kanunundaki Disiplin Suç ve Cezaları
533
4. Kademe İlerlemesinin Durdurulması
535
5. Devlet Memurluğundan Çıkarma
535
D. Disiplin Suçlarında Kıyas Mümkün müdür? Açıklayınız
536
E. Soruşturmaya Başlanması ve Soruşturma Emri Hakkında Bilgi Veriniz
538
1. Soruşturmaya Başlanması
538
F. Disiplin Cezası Vermeye Yetkili Amir ve Kurullar Hangileridir?
542
G. Disiplin Cezalarının Uygulanması
543
H. Disiplin Soruşturmalarında Zamanaşımı Hakkında Bilgi Veriniz
544
I. Disiplin Cezalarına İtiraz Nasıldır?
546
İ. Ceza Kovuşturması ile Disiplin Soruşturmasının Bir Arada Yürütülmesi Hakkında Bilgi Veriniz
548
XXVI. 4483 S. MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN KAPSAMINDA KOVUŞTURMANIN YÜRÜYÜŞÜ
550
1. Olayın Yetkili Mercie İletilmesi
551
2. İzin Vermeye Yetkili Merciler
551
3. İşleme Konulmayacak İhbar ve Şikâyetler
552
B. Ön İnceleme Safhası
553
1. Ön İnceleme Yapmaya Yetkili Makam
553
2. Ön İnceleme Yapanların Yetkisi ve Rapor
553
4. Soruşturma İzninin Kapsamı
554
5. Soruşturma İzninin Gönderileceği Merci
555
C. 4483 Sayılı Kanun Kapsamında İtiraz Usûlü
555
XXVII. MEMURLUK STATÜSÜNDE KISINTI YAPAN HALLER
559
B. Görevden Uzaklaştırma
561
1. Görevden Uzaklaştırma Tedbirinin Uygulanacağı Haller
562
a. Disiplin Soruşturması Nedeniyle
562
b. Ceza Kovuşturması Nedeniyle
563
2. Görevden Uzaklaştırmada Yetkili Makamlar
563
aa. Atamaya Yetkili Amirler
563
bb. Bakanlık ve Genel Müdürlük Müfettişleri
564
b. Özel Düzenlemelerdeki Durum
564
3. Görevden Uzaklaştırılan Memurun Hak ve Yükümlülükleri
565
4. Memurun Göreve Başlatılmasının Zorunlu Olduğu Hallerde Açıkta Geçen Sürelerin Değerlendirilmesi Nasıldır? Açıklayınız
565
5. Görevden Uzaklaştırma Tedbirinin Kaldırılması
566
a. Göreve Başlatmanın Zorunlu Olduğu Haller Hangileridir?
566
b. Görevden Uzaklaştırmanın Süresi ve İtiraz
567
6. Görevden Uzaklaştırma Tedbirinde Amirin Sorumluluğu
568
XXVIII. MEMURİYETİN SONA ERMESİ
569
A. Memuriyetin Doğal Olarak Sona Ermesi
572
B. Çekilme (İstifa) Nedir? Hukuki Sonuçlarını Açıklayınız
572
C. Çekilmiş Sayılma (Müstafi Addedilme) Nedir?
574
D. Memurluktan Çıkarılma (İhraç) Nedir? Hukuki Sonuçları Nelerdir?
577
E. Koşullarda Eksiklik Nedir? Hukuki Sonuçları Nelerdir?
577
F. Bağdaşmazlık Nedir? Hukuki Sonuçları Nelerdir?
578
G. Memurların Emekliliği
579
I. KAMU HİZMETİ KAVRAMI VE UNSURLARI
581
II. KAMU HİZMETLERİNİN KURULMASI, DEĞİŞTİRİLMESİ, KALDIRILMASI
584
III. KAMU HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLMESİNE HÂKİM BAŞLICA İLKELER
585
A. Süreklilik ve Düzenlilik
585
B. Değişkenlik–Uyarlanma
587
C. Nesnellik ve Eşitlik
589
D. Kamu Hizmetinin Meccaniliği (Bedelsizliği)
590
E. Yeni Kamu Hizmeti İlkeleri
591
IV. KAMU HİZMETİNİN TÜRLERİ
592
A. Tekelli–Tekelsiz Kamu Hizmetleri
592
B. Yürütüldükleri Alana Göre Kamu Hizmetleri
592
C. Yararlanma Biçimlerine Göre Kamu Hizmetleri
593
D. Konularına Göre Kamu Hizmetleri
593
1. İdari Kamu Hizmetleri
593
2. İktisadi Kamu Hizmetleri
593
3. Sosyal Kamu Hizmetleri
593
4. Bilimsel–Kültürel ve Teknik Kamu Hizmetleri
593
V. VİRTÜEL (OLASI) KAMU HİZMETİ KAVRAMI
594
VI. AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU KAMU HİZMETLERİ REJİMİ VE TÜRK HUKUKU ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: EVRENSEL HİZMET KAVRAMI
594
VII. KAMU HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLME BİÇİMLERİ
597
A. Kamu Hizmetlerinin Kamu Tüzel Kişileri Tarafından Yürütülmesi
597
B. Kamu Hizmetlerinin Özel Kişiler Tarafından Yürütülmesi
598
1. Kamuya Yararlı Faaliyette Bulunan Özel Kişiler
598
2. Müşterek Emanet Usulü
599
6. Yap–İşlet–Devret Usulü
601
8. Kamu–Özel Ortaklığı Usulü
607
VIII. KAMU HİZMETİ ETKİNLİĞİ OLARAK KAMUYA YARARLI FAALİYETLERİ ÖZENDİRME VE DESTEKLEME
607
IX. ÖZEL KİŞİLER TARAFINDAN YÜRÜTÜLMESİ MÜMKÜN OLMAYAN KAMU HİZMETLERİ
608
X. KÜLTÜREL KAMU HİZMETİ OLARAK “KORUNMASI GEREKLİ TAŞINMAZ KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARI”
608
A. Sit Kavramı ve Türleri
608
2. Kentsel Sit ve Sınırlarının Belirlenmesi
613
B. “Korunması Gerekli Kültür ve Tabiat Varlıkları” Kavramı
616
C. “Somut Olmayan Kültürel Miras” Kavramı
621
I. İDARİ SÖZLEŞMENİN TANIMI VE ÖLÇÜTLERİ
626
II. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİ
628
A. Elektrik Üretimi, İletimi ve Dağıtımı
631
C. Yap–İşlet–Devret Sözleşmeleri
632
D. Yap–İşlet Sözleşmesi
635
III. İDARİ SÖZLEŞME TÜRLERİNDEN BAZI ÖRNEKLER VE AÇIKLAMALAR
636
A. Kamu Hizmeti İmtiyaz Sözleşmesi
637
1. İmtiyaz Sözleşmesinin Ayırıcı Unsurları
637
b. Şekil Unsuru ve Hukuki Niteliği
639
d. Ücretlendirme Unsuru
640
e. İmtiyazcının Kendi Kâr ve Zararına İşletme Unsuru
640
2. İmtiyazcı Sıfatına Sahip Olabilecekler
641
3. İmtiyaz Sözleşmelerinde Tarafların Hak ve Yükümlülükleri
641
a. İmtiyazcının Hak ve Yükümlülükleri
641
aa. İmtiyazcının Hakları
641
bb. İmtiyazcının Yükümlülükleri
643
b. İmtiyaz Veren İdarenin Yetkileri
643
aa. Denetim ve Yaptırım Uygulama Yetkisi
643
bb. Tek Yanlı Değişiklik Yapma Yetkisi
644
cc. Rachat ya da İmtiyazın Satın Alınması
644
4. İmtiyaz Sözleşmelerinin Sona Ermesi
644
a. İmtiyaz Sözleşmesinin Sona Erme Nedenleri
644
bb. İmtiyazın Düşürülmesi
644
cc. Kamu Yararına Fesih
644
dd. Akdi Geri Satın Alma Yolu (Rachat)
645
ee. Karşılıklı Anlaşmayla Fesih
645
b. İmtiyaz Sözleşmelerinden Kaynaklanan Uyuşmazlıkların Yargısal Denetimi
645
c. İmtiyaz Sonunda Malların Paylaşımı
647
B. Mali İltizam Sözleşmeleri
647
C. Kamu İstikraz Sözleşmesi
648
E. Yeraltı ve Yerüstü Servetlerine İlişkin İşletme Sözleşmeleri
648
F. Orman İşletme Sözleşmeleri
648
G. İdari Hizmet Sözleşmeleri
649
IV. İDARİ SÖZLEŞMELERDE TARAFLARIN HAK VE BORÇLARI
650
A. Özel Kişinin Hak ve Borçları
650
1. Özel Kişinin Hakları
650
b. İdari Sözleşmelerde Malî Dengenin Korunması
651
aa. Fait du Prince (Bey’in Eylemi/Egemen Olgusu/Kamu Gücünün İşlem ve Davranışı) Kuramı
651
bb. Öngörülemezlik (Imprevision) Kuramı
652
cc. Öngörülemezlik (Imprevizyon) Kuramının Uygulanabilmesinin Şartları
652
dd. “Fait du prince” ve Öngörülmezlik Kuramları Arasındaki Farklar ve Benzerlikler
653
2. Özel Kişinin Borçları (Yükümlülükleri)
653
B. İdarenin Yetki ve Yükümlülükleri
654
V. İDARİ SÖZLEŞMELERİN SONA ERMESİ
655
A. Süresinden Önce Sona Erme
656
1. Tarafların Anlaşması İle Fesih
656
2. İdare Tarafından Sözleşmenin Feshi
656
3. Sözleşmenin Mahkeme Tarafından Feshi
656
VI. İDARİ SÖZLEŞMELER İLE İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİ ARASINDAKİ FARKLAR
657
VII. İDARİ SÖZLEŞMELERDEN KAYNAKLI UYUŞMAZLIKLAR VE ÇÖZÜM YOLLARI
657
A. Sözleşmeden Ayrılabilir İşlemlerden Kaynaklanan Uyuşmazlıklar
657
B. Sözleşmeden Kaynaklanan Uyuşmazlıklar
659
1. İdari Sözleşmelerden Kaynaklanan Uyuşmazlıklarda Dava Türleri
659
2. Alternatif Bir Çözüm Yolu Olarak Tahkim
660
3. Alternatif Bir Çözüm Yolu Olarak Arabuluculuk ve İdari Uyuşmazlıklarda Uygulanması
661
I. KAMU İHALE SİSTEMİNİN GENEL ESASLARI NELERDİR?
665
II. KAMU İHALE KANUNU UYGULAMASIYLA İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
667
III. İHALE AŞAMALARI (Şema)
669
IV. KAMU İHALELERİNE HÂKİM TEMEL İLKELER
669
V. 4734 SAYILI KAMU İHALE KANUNUNA GÖRE İHALE USÛLLERİ VE İHALE SÜRECİ AKIŞ ŞEMASI
676
2. Belli İstekliler Arasında İhale Usulü
676
B. İhale Süreci Akış Seması
680
VI. İHALE KOMİSYONUNUN YAPISI VE GÖREVLERİ
686
VII. “EŞİK DEĞER” VE “YAKLAŞIK MALİYET” KAVRAMLARINI AÇIKLAYINIZ
687
VIII. İHALELERDE ÖDENEK KONUSUNDA BİLGİ VERİNİZ
689
IX. İHALEYE KATILIMDA BAŞLICA YETERLİK KURALLARI
689
A. Ekonomik ve Malî Yeterliğin Belirlenmesi
689
B. Mesleki ve Teknik Yeterliğin Belirlenmesi
690
X. İSTEKLİLER HANGİ DURUMLARDA İHALE DIŞI BIRAKILIR?
691
XI. KAMU İHALE KANUNU KAPSAMINDA İHALEYE KATILAMAYACAK OLANLAR KİMLERDİR?
691
XII. KAMU İHALELERİNDEKİ İDARİ VE TEKNİK ŞARTNAMELER HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
693
XIII. ORTAK GİRİŞİMLERİN İHALE UYGULAMASINDAKİ SORUMLULUKLARI NELERDİR?
693
XIV. İHALELERDE İLÂN SÜRELERİ, KURALLARI VE ÖN İLÂN
694
XV. İHALE SAATİNDEN ÖNCE İHALENİN İPTAL EDİLMESİ MÜMKÜN MÜDÜR?
696
XVI. İHALELERDE GEÇİCİ TEMİNAT NE KADARDIR?
696
XVII. TEMİNAT OLARAK KABUL EDİLECEK DEĞERLER HANGİLERİDİR?
697
XVIII. İHALELERDEKİ YASAK FİİL VEYA DAVRANIŞLAR
697
XIX. İHALELERE KATILMAKTAN YASAKLAMA HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
698
XX. MÜTEAHHİTİN ÖLÜMÜ, İFLASI, AĞIR HASTALIĞI, TUTUKLULUK VEYA MAHKÛMİYET HALİNİN İHALEYE ETKİSİNİ AÇIKLAYINIZ
699
XXI. YÜKLENİCİLERİN VE GÖREVLİLERİN CEZAİ SORUMLULUĞU
699
XXII. BÜTÜN TEKLİFLERİN REDDEDİLMESİ VE İHALENİN İPTALİ MÜMKÜN MÜDÜR?
700
XXIII. İHALENİN KARARA BAĞLANMASI VE ONAYLANMASINI AÇIKLAYINIZ
701
XXIV. KESİNLEŞEN İHALE KARARLARININ BİLDİRİLMESİ VE SÖZLEŞMEYE DAVET EDİLMESİ
702
XXV. KESİN TEMİNAT HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
703
XXVI. İHALE ÜZERİNDE KALAN İSTEKLİNİN SÖZLEŞMEYİ İMZALAMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI NELERDİR?
703
XXVII. YAPIM İŞLERİ ÖRNEĞİNDE İHALE ÜZERİNDE KALAN İSTEKLİNİN SÖZLEŞMEYİ İMZALAMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARINI AÇIKLAYINIZ
704
XXVIII. İHALE SONUCUNUN İLÂNI, İHALENİN SÖZLEŞMEYE BAĞLANMASI
705
XXIX. KAMU İHALE KANUNU UYGULAMASI ÖZET BİLGİ
705
XXX. KAMU İHALE KURUMUNUN İDARE TEŞKİLÂTINDAKİ YERİ VE BAŞLICA GÖREVLERİ
712
XXXI. KAMU İHALELERİNE YÖNELİK İDARİ VE YARGISAL BAŞVURU YOLLARI NELERDİR? AÇIKLAYINIZ
715
XXXII. KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNU İLE İLGİLİ OLARAK AŞAĞIDAKİ SORULARI CEVAPLANDIRINIZ
722
A. Kamu İhale Kanunu Kapsamında Yapılan İhalelerin Sözleşmeye Bağlanmasının Hukuki Rejimi Hakkında Bilgi Veriniz
722
B. 4735 s. Kanun Kapsamında Düzenlenecek Sözleşmelerde Yer Alması Zorunlu Hususlar
723
C. Sözleşme Uygulamasında Mücbir Sebep Olarak Kabul Edilebilecek Haller Hangileridir?
723
D. Kesin Teminatın Hukuki Rejimini Kısaca Belirtiniz
724
E. Sözleşmede Değişiklik Yapılması Hangi Koşullarda Mümkündür?
725
F. Sözleşmenin Devri Mümkün müdür?
725
G. Yüklenicinin Ölümü, İflası, Ağır Hastalığı, Tutukluluğu veya Mahkumiyetinin Sözleşmeye Etkisi Nedir?
725
H. Yüklenicinin Ortak Girişim Olması Halinde Ölüm, İflas, Ağır Hastalık, Tutukluluk veya Mahkûmiyet Durumunun Sözleşmeye Etkisi Nedir?
726
I. Yüklenici Sözleşmeyi Feshedebilir mi?
726
İ. İdare Sözleşmeyi Hangi Hallerde Feshedebilir?
726
J. Sözleşmeden Önceki Yasak Fiil veya Davranışlar Nedeniyle Sözleşmenin Feshi
727
K. Sözleşme Hangi Anda Feshedilmiş Sayılır?
727
L. Sözleşme Kapsamında Yaptırılabilecek İlave İşler veya İş Eksilişi ile İşin Tasfiyesinin Esasları
728
M. Sözleşmenin Uygulanmasındaki Yasak Fiil ve Davranışlar Nelerdir?
728
N. Yapım İşlerinde Yüklenicilerin, Alt Yüklenicilerin, Yapı Denetim Görevlilerinin, Tedarikçi ve Hizmet Sunucularının Sorumluluğu
729
XXXIII. 2886 s. DEVLET İHALE KANUNUNUN GENEL ESASLARI VE İHALE USULLERİ HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ
729
KAMU MALLARI–KAMULAŞTIRMA
I. KAMU MALI VE KAMUNUN ÖZEL MALI KAVRAMLARI
735
II. KAMU MALLARININ BAŞLICA ÖZELLİKLERİ
736
III. KAMU MALLARI ÜZERİNDEKİ MÜLKİYETİN HUKUKİ NİTELİĞİNE İLİŞKİN BAŞLICA TEORİLER
739
IV. KAMU MALI NİTELİĞİNİN KAZANILMASI VE KAYBEDİLMESİ
740
V. KAMUYA İLİŞKİN MAL
740
VI. KAMU MALLARININ SINIFLANDIRILMASI
741
VII. TAHSİS (ÖZGÜLEME)
743
VIII. KAMU MALLARINDAN YARARLANMA VE YARARLANMAYA HÂKİM OLAN BAŞLICA İLKELER
743
IX. KIYILARIN HUKUKİ REJİMİNİN GENEL ESASLARI
746
A. Kamulaştırma Ne Demektir? Kamulaştırmanın Başlıca Özellikleri Nelerdir?
748
B. Kamulaştırmanın Fikri Dayanakları
751
C. Kamulaştırmanın Konusu
752
D. Kamulaştırmada Kamu Yararı Kararı Verecek Merciler
753
E. Kamu Yararı Kararlarının Onay Mercileri
754
F. Kamulaştırmanın Aşamaları
755
G. Kamulaştırmada Bedel Hangi Ölçütlere Göre Belirlenir?
755
H. Kısmen Kamulaştırılan Taşınmaz Malın Değeri Nasıl Belirlenir?
758
I. Kamulaştırma Bedelinin Mahkemece Tespiti ve Taşınmaz Malın İdare Adına Tescili
759
İ. Mal Sahibinin Geri Alma Hakkı
764
J. Kamulaştırmada Vazgeçme, İade ve Devir
765
K. Bir İdareye Ait Taşınmaz Malın Diğer İdareye Devri
766
L. Kamulaştırmanın Satım Sözleşmesi ile Karşılaştırılması
768
M. Acele Kamulaştırma
768
N. Kamulaştırmasız El Atma ve Türleri
771
1. Hukuka Uygun Kamulaştırmasız El Atma
771
2. Hukuka Aykırı Kamulaştırmasız El Atma
773
O. Fiilen Kamu Hizmetine Ayrılan veya Kamu Yararına Dönük İhtiyaca Tahsis Edilen Tesislerin Durumu–Kamulaştırmasız El Koyma
775
XV. SOSYALLEŞTİRME NE DEMEKTİR?
780
XVI. TOPRAK KORUMA VE ARAZİ KULLANIMI
781
İDARİ KOLLUK VE İDARİ YAPTIRIMLAR
III. İDARİ KOLLUK–ADLİ KOLLUK–SİYASİ KOLLUK
784
IV. İDARİ KOLLUK VE ADLİ KOLLUK ARASINDAKİ FARKLAR
785
V. İDARİ KOLLUĞUN KONUSU VE AMAÇLARI
785
C. Genel Sağlığın Korunması
787
D. Genel Ahlâkın Korunması
787
VI. GENEL İDARİ KOLLUK–ÖZEL İDARİ KOLLUK AYIRIMI
788
A. Genel İdari Kolluk
789
VII. KOLLUKLARIN İÇ İÇE OLMASI VE DOĞURDUĞU SORUNLAR
791
VIII. İDARENİN KOLLUK YETKİSİNİN SINIRLARI
792
A. Amaç Bakımından Sınırlamalar
792
B. Sebep, Konu Bakımından Sınırlama ve Oranlılık İlkesi
792
C. Yer ve Zaman Bakımından Sınırlanması
793
D. Temel Hak ve Özgürlükler Açısından Kolluk Yetkilerinin Kullanılmasıyla İlgili Bazı Değerlendirmeler
793
1. İfade Özgürlüğü ve Radyo–Televizyon İletişimi Açısından
793
2. Kamu Düzeni ve Basın Özgürlüğü Açısından
796
3. İnternet Özgürlüğü ve İnternet Erişimi Açısından
797
IX. İDARİ KOLLUK MAKAMLARI VE PERSONELİ
801
X. KOLLUK İŞLEMLERİ / EYLEMLERİ
801
XI. İDARİ KOLLUK YETKİLERİNİN KULLANILMASINDAKİ BAŞLICA YÖNTEMLER
802
A. Düzenleyici İşlem–Birel İşlem Yapma
802
B. Geçici Düzenlemeler
802
C. İzin ve Bildirim Usulleri
803
E. Re’sen İcra (Doğrudan Uygulama), Zor ve Silah Kullanma Yetkisi
808
XII. ÇEVRENİN KORUNMASI VE İDARİ KOLLUK İLİŞKİSİ İLE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNİN BAŞLICA HUKUKİ SONUÇLARI
809
XIII. İDARİ KOLLUK YÖNÜYLE AFET DÖNÜŞÜM UYGULAMASININ GENEL ESASLARI VE YIKIM KARARLARI
811
XIV. TERÖR, TERÖRLE MÜCADELE VE İDARİ KOLLUK YETKİSİ
814
B. Tüzel Kişilerin Sorumluluğu
814
C. Devlet Tarafından Alınacak Başlıca Koruma Tedbirleri
815
XV. OLAĞANÜSTÜ YÖNETİM USULLERİ
815
A. Olağanüstü Hal Rejimi ve İlan Edilmesi
818
B. Olağanüstü Hal Kavramını Açıklayan Görüşler
820
1. Zaruret Hali Teorisi
820
2. Meşru Müdafaa Teorisi
821
4. Anayasa Geleneği Teorisi
821
C. Olağanüstü Yönetim Usulü Olarak Olağanüstü Hal (OHAL) İlanı Kararının Hukuki Niteliği
821
D. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
823
E. Olağanüstü Hal Dönemlerinde Alınabilecek Tedbirler ve Getirilecek Yükümlülükler
825
1. Tabii Afet ve Tehlikeli Salgın Hastalıklarda Yükümlülükler
825
c. Çalışma Yükümlülüğü
826
2. Tabii Afet ve Tehlikeli Salgın Hastalıklar Sebebiyle Olağanüstü Hal İlanında Alınacak Tedbirler
826
3. Ağır Ekonomik Bunalım Hallerinde Yükümlülükler ve Alınacak Tedbirler
827
4. Şiddet Hareketlerinde Alınacak Tedbirler
827
5. Yükümlülüğün Karşılığının Tespiti ve Ödenmesi Yöntemi
829
XVI. İDARİ YAPTIRIMLAR
829
A. İdari Yaptırım Kavramı ve Genel Esasları
829
1. İdari Yaptırım Kavramı ve Unsurları–İdari Ceza Kavramı
829
a. Yaptırımların Birliği Görüşü
834
b. İdari Yaptırımların Cezaî Yaptırımların Bir Alt Dalı Olduğu Görüşü
835
c. İdari Yaptırımlar İle Cezaî Yaptırımlar Arasında Bağlantı Olmadığı Görüşü
838
d. AİHM’nin Yaklaşımı
839
3. Türk Hukukunda İdari Yaptırımların Anayasal Temelleri İle İdari Yaptırımlar (Ve Özellikle İdari Cezalar) Karşısında Anayasal Korunma
841
a. Hukuk Devleti İlkesi
841
b. Kaynağını Anayasadan Almayan Devlet Yetkisinin Kullanılamaması ve İdari Yaptırımlar
842
4. “Yürütmenin Yetki ve Görev Olması” ve İdarenin Düzenleme Yetkisi Bağlamında İdari Yaptırımlar
842
5. İdarenin Kanuniliği İlkesi (Ay M.123/1) Gereği İdari Yaptırımların Yasal Dayanağı Olmalıdır
844
6. Suç ve Cezalara İlişkin Esaslar ve İdari Yaptırımlar
846
7. Adil Yargılanma Hakkı (AY m.36) ve İdari Yaptırımlar
849
8. İdari Yaptırımların Anayasal Sınırları
853
B. İdari Para Cezalarının Genel Esasları ve Tahsil Yetkisi
854
İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞU
I. İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞU
857
II. İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞUNUN ANAYASAL TEMELLERİ VE KOŞULLARI
857
A. Hizmetin Kötü İşlemesi
864
B. Hizmetin Geç İşlemesi
867
C. Hizmetin Hiç İşlememesi
868
IV. HUKUKA AYKIRILIK–KUSUR İLİŞKİSİ
870
V. HİZMET KUSURUNUN NİTELİKLERİ
874
A. İdarenin Kusurudur
874
C. Asli ve Birinci Derecededir
874
D. Soyut, Objektif ve Anonimdir
874
E. Genel ve Geniş Kapsamlıdır
874
F. Olaya Göre Değişebilir ve Farklı Nitelikler Gösterebilir
875
VI. KUSURUN AĞIRLIK DERECESİNİN İDARENİN KUSUR SORUMLULUĞUNA ETKİSİ
875
VII. SORUMLULUK İÇİN GEREKEN KUSUR DERECESİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR
877
A. İdarenin Maruz Kaldığı Güçlük
877
B. Kamu Hizmetinin Sosyal Önemi
877
VIII. HİZMET KUSURU VE FİİLİ YOLUN KARŞILAŞTIRILMASI
879
IX. KİŞİSEL KUSUR SAYILAN DURUMLAR
879
IX. HİZMET KUSURU İLE KİŞİSEL KUSURUN İÇ İÇE OLMASI
882
XII. KUSURSUZ SORUMLULUK VE TEORİK TEMELLERİ
884
A. Tehlike (=risk) İlkesi
886
B. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik İlkesi
888
XIII. SOSYAL RİSK İLKESİ KAPSAMINDA TERÖRLE MÜCADELEDEN DOĞAN ZARARLARIN GİDERİLMESİNDE TAZMİNAT VE SORUMLULUK
889
A. Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zarar
889
B. Zarar Tespit Komisyonlarının Oluşumu ve Görevleri
890
C. Başvurunun Süresi, Şekli, İncelenmesi ve Sonuçlandırılması
890
D. Karşılanacak Zararların Kapsamı, Zararın Tespiti ve Ödemeler
891
F. Danıştay'ın Terör Faaliyetinden Kaynaklanan Sorumluluğa Yaklaşımı
892
XIV. İDARENİN DENETİM YÜKÜMLÜLÜĞÜ İLE SORUMLULUĞUNUN GENEL ESASLARI
896
A. Doğalgaz Hizmetleri Örneğinde İdarenin Denetim Yükümlülüğü
897
B. Yapay Zekâ Teknolojileri Örneğinde İdarenin Denetim Yükümlülüğü
897
XV. İDARENİN SORUMLULUĞUNU KALDIRAN VEYA AZALTAN HALLER
898
B. Umulmayan (=Beklenmedik) Hal
902
C. Zarar Görenin Kusuru
902
D. Üçüncü Kişinin Kusuru
903
XVI. TAZMİNATIN İLGİLİ KAMU GÖREVLİSİNE RÜCÛ EDİLMESİNİN BAŞLICA ESASLARI
903
İdare Hukuku İle İlgili Bilimsel Çalışmalardan Bazıları
907