01.1. MEKÂNA BÜTÜNSEL BAKIŞ
41
01.1.2. Mekân Politikası
43
01.1.3. Kentleşme Süreci ve Kentlerin Bunalımı
46
01.1.4. Toprak ve Kentleşmedeki Yeri
52
01.2. 21. YÜZYILIN KENTİ
55
01.2.2. Avrupa Kentsel Şartı (Yeni Bir Kentlilik İçin Manifesto)
59
01.2.3. Kito Bildirgesi
64
01.2.4. KENTGES–Bütünleşik Kentsel Gelişme Stratejisi ve Eylem Planı (2010–2023)
67
01.2.6. Mekânsal Planlama Politikaları
70
01.3. PLANLAMA SÜRECİ VE DEĞER ARTIŞLARI
73
01.3.1. Topraktaki Değer Artışının Sonuçları
75
01.3.2. Planlama Süreci ve Değer Artışları
78
01.3.3. Değer Artışları Kime Ait Olmalı?
84
01.3.4. Değer Artışlarının Maliklerde Kalmasının Etkileri
86
01.3.5. Değer Artışlarının Kamuya Dönmesinin Araçları
87
01.3.6. Yeni Bir Mülkiyet ve Planlama Anlayışı Yoluyla
89
01.3.7. Değer Artışlarının Uygulama Sürecinde Geri Alınması
92
01.3.8. Edinme Araçları
97
01.3.8.2. Kamulaştırma
100
01.3.8.3. Önalım Hakkı
101
01.3.8.4. Mal Değişimi (Trampa)
104
01.3.9. Kentsel Dönüşüm ve Dağıtım Süreçleri
106
01.3.10.1. Mekânsal Vergilere Bakış
113
01.3.10.2. Arsa Politikasının Mali Araçları
116
01.3.10.3. Mekânsal Vergi Türleri
116
01.3.10.4. Kentsel Rantların Vergilendirilmesi
117
01.3.10.5. Değer Artışlarının Vergilemesinin Modellenmesi
120
01.3.11. Yollara ve Teknik Altyapılara Katılım Payı
123
01.3.12. Planlamayla Yaratılan Değer Artışlarına Yaklaşım Konusunda Diğer Ülke Örnekleri
126
01.3.12.1. Federal Almanya
127
01.3.12.1.1. Planlamayla Yaratılan Değer Artışları
127
01.3.12.1.2. Kentsel Dönüşümle Yaratılan Değer Artışları
132
01.3.12.1.3. Vergileme
134
01.3.12.1.4. Yollara ve Altyapılara Katkı Payları
136
01.3.13. İmar Yasası’nda Yapılan Düzenleme
145
01.4. İMAR PLANLAMADA MÜLKİYETİN ROLÜ VE SOSYAL ADALET
150
01.4.1. Mülkiyet Kurumu
151
01.4.1.1. Mülkiyetin Anlamı ve Kapsamı
151
01.4.1.2. Mülkiyetin Tarihselliği
153
01.4.1.2.1. İlkel Toplumlarda Mülkiyet
154
01.4.1.2.2. Antik Yunanda Mülkiyet
154
01.4.1.2.3. Roma’da Mülkiyet
155
01.4.1.2.4. Feodal Toplumlarda Mülkiyet
157
01.4.1.2.5. Kapitalist Toplumlarda Mülkiyet
157
01.4.1.2.6. Sosyalist Toplumlarda Mülkiyet
158
01.4.1.2.7. Günümüzde
159
01.4.1.2.8. Değerlendirme
159
01.4.1.3. Bazı Düşünürlerin Mülkiyete Yaklaşımları
161
01.4.1.3.2. Aristoteles (İÖ 384–322)
163
01.4.1.3.3. İbn–i HALDUN (1332–1406)
166
01.4.1.3.4. Sir Thomas MORE (1478–1535)
167
01.4.1.3.5. Thomas HOBBES (1588–1679)
168
01.4.1.3.6. John LOCKE (1632–1704)
170
01.4.1.3.7. Jean–Jacques ROUSSEAU (1712–1778)
175
01.4.1.3.8. Pierre–Joseph PROUDHON (1809–1865)
177
01.4.1.3.9. Karl MARX (1818–1883) ve Friedrich ENGELS (1820–1895)
179
01.4.1.4. Değerlendirme
182
01.4.2. Kent Toprakları ve Mülkiyet
185
01.4.3. Planlama ve Uygulama Süreçleriyle Mülkiyet Kurumunun İlişkisi
187
01.4.4. Kent Topraklarında Özel Mülkiyetin Yarattığı Sorunlar
188
01.4.6. Mülkiyet Bir Temel Hak mıdır?
191
01.4.7. İnsan Hakları–Adalet İlişkisi
196
01.4.8. Mülkiyeti Sınırlandırma Ölçütleri
198
01.4.8.1. Kamu Yararı
202
01.4.8.2. Toplum Yararı
203
01.4.9. Adalet Konusalı
208
01.4.9.1. Tanımlama Çabaları
208
01.4.9.2. Tarihsellik ve Kökler
210
01.4.9.3. Mekânda Adaletin Anlamı Nedir?
214
01.4.9.4. Mülkiyete Yeniden Dokunma Gereği
220
01.4.9.5. Türkiye İçin Bir Değerlendirme
221
01.4.10. Her Şey Bakış Açısına Bağlı
224
01.5. SONUÇ VE BAĞLANTI
228
MEKÂNSAL PLANLAMA İLE HARİTA,
TAPU VE KADASTRO SİSTEMİNİN İLİŞKİLERİ
02. MEKÂNSAL PLANLAMA İLE HARİTA, TAPU VE KADASTRO SİSTEMİNİN İLİŞKİLERİ
231
02.2.1. Harita Yapımında Koordinat Sistemi
235
02.2.2. Haritalarda Ölçek
236
02.2.3. Haritalarda Pafta Bölümlemesi
237
02.2.4. Harita Türleri
239
02.2.4.1. Haritaların Ölçeklerine Göre Sınıflandırılması
239
02.2.4.2. Haritaların Amaçlarına ve Kullanım Alanlarına Göre Sınıflandırılması
240
02.2.4.3. Hukuksal Statülerine Göre Haritalar
241
02.2.5. Gizlilik Statüleri
242
02.2.6. Uygulama (Aplikasyon)
244
02.2.7. Haritaların Üretilmesine ve İmar Planlarına Dayalı Uygulama Yapılmasına İlişkin Yönetmelikler
245
02.3. TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’NÜN UYGULAMA İMAR PLANLARINA DAYALI YAPILAN UYGULAMA İŞLEMLERİNİN KONTROLÜ VE TESCİLİ
246
02.4. İMAR PLANI, TAPU PLANI VE PARSELASYON PLANININ BİRBİRİNİ İZLEYEN VE BİÇİMLENDİREN İLİŞKİLERİ
246
İMAR PLANLARININ AMACI, KAPSAMI, TÜRLERİ, HUKUKSAL NİTELİĞİ VE TEMEL İLKELERİ
03. İMAR PLANLARININ AMACI, KAPSAMI, TÜRLERİ, HUKUKSAL NİTELİĞİ VE TEMEL İLKELERİ
257
03.1. İMAR PLANLARININ AMACI, TANIMI VE KAPSAMI
257
03.1.1. İmar Planlarının Amacı ve Tanımı
257
03.1.2. İmar Planlarının Kapsamı
272
03.2. İMAR PLANLARININ TÜRLERİ
278
03.2.1. İmar Planlarının Türleri, Ölçekleri ve Kademeleri
278
03.2.1.2. İmar Planlarında Kademeli Birliktelik, Plan Türleri ve Ölçekleri
280
03.2.1.3. Alt Kademe Planların Üst Kademe Plan Kararlarına Uygun Olması
284
03.2.1.4. Üst Kademede Plan Olmadığında Alt Kademedeki Planın Onaylanamaması
286
03.2.1.5. İmar Planlarına Dayalı Gerçekleştirilen Uygulayıcı İşlemler
288
03.2.2. Revizyon, İlave, Değişiklik ve Mevzii İmar Planlarının Kademe Planları ile İlişkisi
289
03.2.2.1. Revizyon, İlave, Değişiklik İşlemlerinin Kademe Planları ile İlişkisi
289
03.2.2.2. Mevzii İmar Planlarının Kademe Planları ile İlişkisi Var mıdır?
292
03.2.2.3. Çevre Düzeni Planı Bulunan Yerlerde Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği Uygulanabilir mi?
294
03.2.2.4. Kademe Planları Arasında Yer Almayan Özel Amaçlı Plan ve Projeler Hangileridir?
296
03.3. İMAR PLANLARININ HUKUKSAL NİTELİĞİ
297
03.4. MEKÂNSAL PLANLAMADA VE İMARDA ÖNCELİKLE UYULACAK KURALLAR
302
03.4.1. Öncelikle Anayasa’nın ve Yasaların Uygulanması
304
03.4.2. İkinci Sırada İmar Planı Kararlarının Uygulanması
312
03.4.2.1. İmar Planının Plan Notundan Önce Uygulanacağı
312
03.4.2.2. İmar Planının Yönetmeliklerden Önce Uygulanacağı
316
03.4.3. Üçüncü Sırada İmar Planı Notlarının Uygulanması
317
03.4.4. Dördüncü Sırada Yönetmeliklerin Uygulanması
317
03.5. MEKÂNSAL PLANLAMADA KULLANIM KARARLARININ KAMU MALLARIYLA İLİŞKİSİ
321
İMAR PLANLARININ YAPIMINDA VE ONAYLANMASINDA YETKİLİ KURUMLAR, ORGANLAR VE MAKAMLAR
04. İMAR PLANLARININ YAPIMINDA VE ONAYLANMASINDA YETKİLİ KURUMLAR, ORGANLAR VE MAKAMLAR
329
04.1. İMAR PLANLARINI YAPMAYA YETKİLİ MESLEK
329
04.1.1. Müelliflerin Öğrenim Niteliği, Planlama Alanı Grupları, Müelliflerin Derecelendirilme İlkeleri
330
04.1.1.1. Müelliflerin Öğrenim Niteliği
330
04.1.1.2. Planlama Alanı Grupları
330
04.1.1.3. Müelliflerin Derecelendirilme İlkeleri
331
04.1.2. Kamu Kurumunda ve Kuruluşunda ve Özel Planlama Bürolarında Çalışma
333
04.1.3. Plan Müelliflerinin Görevleri ve Sorumlulukları
333
04.1.4. Planların Vizesi ve Değişiklik Yapıldığında İlk Müellif Görüşü İstenir mi?
335
04.1.5. Müellif Tarafından Yapılmayan Planlar Karar Organına Sunulabilir mi?
336
04.2. İMAR PLANLARININ YAPIMINA BAŞLAMADAN ÖNCEKİ İŞLER
337
04.2.1. İmar Planlarının İdareye Sunulması Öncesinde Plan İşlem Numarası (PİN) Alınması
337
04.2.2. Taşınmaz Maliklerinin İmar Planı Teklif Edebilmeleri
337
04.3. İMAR PLANLARININ YAPIMINDA VE ONAYLANMASINDA YETKİ
337
04.3.1. İdarelere Verilen Yetkinin Dayanağı
337
04.3.2. İmar Hukukunda Yetkinin Dayandığı Hukuk Alanı
344
04.3.3. İdarelerin Yargı Yoluyla İmar Planı Yapımına Zorlanamaması
346
04.4. İMAR PLANLARINI YAPMAYA/YAPTIRMAYA VE ONAYLAMAYA YETKİLİ İDARELER
350
04.4.1. İmar Planlarını Onaylamaya Yetkili İdareler Bakımından Merkezi Yönetim–Yerel Yönetim İlişkileri
353
04.4.2. Mekânsal Strateji Planlarını Onaylamaya Yetkili İdare
357
04.4.3. Çevre Düzeni Planlarını Onaylamaya Yetkili İdare
358
04.4.3.1. Havza ve Bölge Bazında Çevre Düzeni Planını Onaylamaya Yetkili İdare
360
04.4.3.2. İl Bazında Çevre Düzeni Planını Onaylamaya Yetkili İdare
361
04.4.3.2.1. Büyükşehir Belediyelerinde Çevre Düzeni Planını Onaylamaya Yetkili İdare
361
04.4.3.2.2. Büyükşehir Konumunda Olmayan İllerde Çevre Düzeni Planını Onaylamaya Yetkili İdare
361
04.4.4. Nazım İmar Planı ile Uygulama İmar Planını Onaylamaya Yetkili İdareler
362
04.4.4.1. İl ve İlçe Belediyelerinde Nazım İmar Planı ile Uygulama İmar Planını Onaylamaya Yetkili İdareler
363
04.4.4.2. Büyükşehir Konumundaki İller ve Bu İllerdeki İlçe Belediyelerinde Nazım İmar Planı ile Uygulama İmar Planını Onaylamaya Yetkili İdareler
364
04.4.4.2.1. Büyükşehir Konumundaki İllerde Nazım İmar Planını Onaylamaya Yetkili İdareler
364
04.4.4.2.2. Büyükşehir Konumundaki İllerde 1/1000 Ölçekli Uygulama İmar Planını Onaylamaya Yetkili İdareler
367
04.4.4.2.3. Büyükşehir Belediyesinin Kendisine Ait Taşınmazlarda 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planını Onaylama Yetkisi
371
04.4.4.2.4. Büyükşehir Belediye Başkanına Verilen Yetki ve İlçe Belediyelerinin 1/1000 Ölçekli Planlarının Resen Onaylanmış Sayılması
372
04.4.4.2.5. Büyükşehirlerde, Alt Kademe Planlarla Üst Kademe Planlar Arasındaki Uyumsuzluğun Giderilmesinde Yetki
376
04.4.4.2.6. Belediyelerin Görevli Oldukları Sınırların Dışındaki Yetkileri
378
04.4.4.3. Merkezi Yönetimin Nazım İmar Planını ve Uygulama İmar Planını Onaylama Yetkisi
379
04.4.4.3.1. 3194 Sayılı İmar Yasası (m. 9) ile Merkezi Yönetime Verilen Yetkiler
380
04.4.4.3.2. 1 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 97. Maddesi ile Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na Verilen Görev ve Yetkiler
381
04.4.3.1. 3194 Sayılı İmar Yasası’nda Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na Verilen Her Tür ve Ölçekte İmar Planlarını Onaylama Yetkisi
382
04.4.4.3.3. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na Verilen Olağanüstü İmar Yetkisi
384
04.4.4.3.4. Büyükşehirlerde, Merkezi Yönetime Verilen İmar Planı Onaylama Yetkisi
386
04.4.4.4. Özel Yasalar Uyarınca Merkezi Yönetimin Nazım İmar Planı ve Uygulama İmar Planını Onaylama Yetkisi
387
04.4.4.4.1. 5302 Sayılı İl Özel İdaresi Yasası ile İl Özel İdaresine Verilen Yetki
399
04.4.4.4.2. 4562 Sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Yasası’yla Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’na Verilen Yetki
399
04.4.4.4.3. 3194 Sayılı İmar Yasası’nın Ek 3. Maddesiyle Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na Verilen Yetki
400
04.4.4.4.4. 2960 Sayılı Boğaziçi Yasası’yla Boğaziçi İmar Yüksek Koordinasyon Kurulu’na Verilen Yetki
402
04.4.4.4.5. 2873 Sayılı Milli Parklar Yasası ile Tarım ve Orman Bakanlığı’na Verilen Yetki
403
04.4.4.4.6. TCDD Yasası ile Büyükşehir Belediyelerine ve İl/İlçe Belediyelerine Verilen Yetki
404
04.4.4.4.7. İmar Yasası’nın Ek 9. Maddesiyle Elektronik Haberleşme İstasyonlarının Kurulumu İçin Verilen Yetki
405
04.4.4.4.8. Diğer Yasal Düzenlemeler
407
04.4.4.4.9. Merkezi Yönetimin Standartları Belirleme Yetkisi
407
04.4.5. Planların Onaylanması İçin İdareye Sunulması
410
04.4.6. Planların Onaylanması ve Yürürlüğe Girmesi
411
04.4.7. Planların İlanı, İtirazlar ve Kesinleşmesi
412
04.4.7.1. İmar Planlarının Kesinleşmesinde Esas Alınacak Tarih
414
04.4.7.3. Büyükşehir Belediyeleri, 1/5000 Ölçekli Nazım İmar Planı ile 1/1000 Ölçekli Uygulama İmar Planını Eşzamanlı Olarak Birlikte Onaylayabilir mi?
415
04.4.8. Planların Açıklığı (Aleniyeti) ve Denetimi
416
04.4.8.1. Planların Açıklığı (Aleniyeti) ve Dağıtımı
416
04.4.8.2. Planların İzlenmesi ve İncelenmesi
417
İMAR PLANLARININ YAPILMASINDA, ONAYLANMASINDA VE DENETLENMESİNDE TEMEL ÖLÇÜTLER
05. İMAR PLANLARININ YAPILMASINDA, ONAYLANMASINDA VE DENETLENMESİNDE TEMEL ÖLÇÜTLER
421
05.1. ŞEHİRCİLİK İLKELERİ
421
05.1.2. Şehircilik İlkelerinin Tarihi, Tanımı ve Kapsamı
421
05.1.3. Danıştay Kararlarına Göre Şehircilik İlkeleri
424
05.1.3.1. Ankara ile İlgili Bir Danıştay Kararına Göre Şehircilik İlkeleri
424
05.1.3.2. Antalya ile İlgili Bazı Danıştay Kararlarına Göre Şehircilik İlkeleri
430
05.1.3.3. İstanbul ile İlgili Bazı Danıştay Kararlarına Göre Şehircilik İlkeleri
436
05.1.3.3.1. İstanbul’da Kentsel Planlamanın Tarihsel Süreci
437
05.2. PLANLAMA ESASLARI
443
05.2.1. Planlama Esaslarının Tanımı ve Dayanakları
443
05.2.1.1. Planlama Esaslarının Tanımı
443
05.2.1.2. Planlama Esaslarının Dayanakları
446
05.2.2. İmar Planlarının Yapımına İlişkin Esaslar
452
05.2.2.1. İmar Planlarının Yapımında Genel Planlama Esasları
453
05.2.2.2. İmar Planlarının Yapımında Araştırma ve Analiz
460
05.2.2.3. Planlamada Standartlar
465
05.2.3. Mekânsal Strateji Planlarına İlişkin Esaslar
470
05.2.3.1. Mekânsal Strateji Planlarının Yapımında Planlama Alanı
470
05.2.3.2. Mekânsal Strateji Planlarının Yapımında Planlama ilkeleri ve Esasları
470
05.2.3.3. Mekânsal Strateji Planlarının Unsurları
471
05.2.3.4. Mekânsal Strateji Planlarında Uygulama ve İzleme
472
05.2.2.5. Mekânsal Strateji Planlarında Veri Yapısı ve Analizler
472
05.2.4. Çevre Düzeni Planlarına İlişkin Esaslar
473
05.2.4.1. Çevre Düzeni Planlarında Planlama Alanı
473
05.2.4.2. Çevre Düzeni Planlarında Plan İlkeleri ve Esasları
473
05.2.4.3. Çevre Düzeni Planlarında Alan Tanımları
475
05.2.4.4. Çevre Düzeni Planları ile İlgili İdari Yargı Kararları
478
05.2.5. İmar Planlarına İlişkin Esaslar
483
05.2.5.1. İmar Planı İlkeleri
484
05.2.5.2. Eşik Analizi
486
05.2.5.3. Nazım İmar Planı
487
05.2.5.4. Uygulama İmar Planı
490
05.2.6. İmar Planlarında Revizyon
493
05.2.6.1. Çevre Düzeni Planlarına İlişkin Revizyon
500
05.2.6.2. Nazım ve Uygulama İmar Planlarında Revizyon
501
05.2.7. İmar Planlarında Değişiklikler
501
05.2.7.1. İmar Planı Değişiklikleri
504
05.2.7.2. İmar Planı Değişiklikleri ile İlgili Danıştay Kararları
511
05.2.8. İmar Planlarında Plan Raporu
519
05.2.9. İmar Planlarında Plan Gösterimleri (Lejant Teknikleri)
520
05.2.10. İmar Planlarında Plan Notu
526
05.2.11. İmar Planlarında İnşaat Miktarını Tanımlayan Özel İşaretler
535
05.2.11.1. Katlar Alanı Katsayısı (KAKS, Emsal (E))
535
05.2.11.2. TAKS ile İfade Edilen İnşaat Hakkı
536
05.2.11.3. Çekme Mesafeleri Şeklinde Tanımlanan İnşaat Miktarı
537
Arka Bahçe Mesafesinin Hesaplanması
538
05.2.11.4. “Kişi/Hektar” Şeklinde Tanımlanan İnşaat Miktarı
539
05.2.11.5. İmar Planlarında Kullanım Alanlarının Tanımları
540
05.2.12. İmar Planı ile Parselasyon Planında Bazı İşlevlerin Birden Fazla Kullanıma Sahip Olmaları Nedeniyle Oluşan Uyumsuzluklar
542
05.3.2. Kamu Yararının Tanımı ve Kapsamı
546
05.3.3. Kamu Yararı ve Toplum Yararı Arasındaki Farklar
547
05.3.4. Kamu Yararının Niteliği
551
05.3.4.1. Danıştay’a Göre Kamu Yararı
553
05.3.4.2. Anayasa ve Anayasa Mahkemesi’ne Göre Kamu Yararı
557
05.3.5. AİHM Penceresinden Kamu Yararı
569
05.3.6. Üstün Kamu Yararı
571
05.3.6.1. Danıştay’a Göre Üstün Kamu Yararı
571
05.3.6.2. Anayasa Mahkemesi (AYM)’ne Göre Üstün Kamu Yararı
572
MEKÂNSAL PLANLAMADA ÖZEL AMAÇLI İMAR PLANLARI
06. MEKÂNSAL PLANLAMADA ÖZEL AMAÇLI İMAR PLANLARI
577
06.1. KIYILARDA İMAR PLANLARI İLE İLGİLİ YÖNTEM VE İLKELER
577
06.1.1. Kıyıların Tanımı ve Hukuki Durumu
577
06.1.2. Kıyıyı Belirleyen İki Önemli Çizgi: “Kıyı Çizgisi” ve “Kıyı Kenar Çizgisi”
579
06.1.2.1. Kıyı Kenar Çizgisinin Onaylanması ve Değiştirilmesi
582
06.1.2.2. Kıyı Kenar Çizgisi ile İlgili Danıştay Kararları
583
06.1.2.3. Kıyı Kenar Çizgisi ile İlgili Yargıtay Kararları
585
06.1.3. Kıyının Hukuksal Niteliği ve Kıyıda Tapu Sicilinde Kayıtlı Mülkiyet Kurulamaması
589
06.1.4. Kıyıda Yapılacak Yapılar ve Tesisler
598
06.1.5. Kıyıda Doldurma ve Kurutma Yoluyla Arazi Kazanma
602
06.1.6.1. Sahil Şeridinin Birinci 50 Metrelik Bölümü
608
06.1.6.2. Sahil Şeridinin İkinci 50 Metrelik Bölümü
610
06.1.7. Sahil Şeridinde Kazanılmış Hak
611
06.1.7.1. Sahil Şeridi Belirlenmeksizin Yapılan İmar Planları Kıyı Mevzuatına Uygun mudur? Kazanılmış Hak Oluşturur mu?
612
06.1.7.2. Sahil Şeridinde Yönetmeliğin 16. Maddesi Gereği 1992 Yılı Öncesi Yapıların Kazanılmış Hakkı Halen Geçerli midir?
613
06.2. ORMANLARDA İMAR PLANLARI İLE İLGİLİ YÖNTEM VE İLKELER (USUL VE ESASLAR)
620
06.2.1. Ormanların Hukuksal Niteliği
621
06.2.2. Ormanların Zilyetlikle Kazanılması ve Ormanlardan Orman Sınırları Dışına Çıkarma
625
06.2.2.1. Ormanların Zilyetlikle Kazanılması
625
06.2.2.1.1. Türk Medeni Kanunu’nun Kazandırıcı Zamanaşımı Kuralının Anayasaya Uygunluğu
626
06.2.2.1.2. 3402 Sayılı Kadastro Yasası’nın 45. Maddesine Göre Ormanların Zilyetlikle Kazanılması
627
06.2.2.2. Ormanlardan Orman Sınırları Dışına Çıkarma
628
06.2.2.3. 6292 sayılı “Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine Adına Orman Sınırları Dışına Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi ile Hazineye Ait Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Yasa (2–B Yasası)” Uygulamaları
632
06.2.2.4. 6831 sayılı Orman Yasası’na Eklenen Ek 16. Madde ile Cumhurbaşkanına Orman Sınırları Dışına Çıkarma Yetkisi Verilmesi
633
06.2.3. Ormanlarda İnşa Edilecek Yapılar ve Tesisler
636
06.2.4. Ormanların Turizm ve Konaklama Amacıyla Tahsisi
640
06.2.5. Özel Ormanlar
642
06.2.6. Ormanlarda İmar Planlarının Yapımı, Onaylanması ve Uygulanması ile İlgili Yöntem ve İlkelerin Değerlendirilmesi
644
06.3. MERALARDA İMAR PLANLARI İLE İLGİLİ YÖNTEM VE İLKELER (USUL VE ESASLAR)
646
06.3.1. Meraların Hukuksal Niteliği
646
06.3.2. Meralarda Zilyetlik
651
06.3.3. Meralarda İnşaat Yasağı
652
06.3.4. Meralardan Yararlanma Hakkı ve Kapsamı
654
06.3.5. Meraların Niteliğinin ve Tahsis Amacının Değiştirilmesi
654
06.4. SİT ALANLARINDA İMAR PLANLARI İLE İLGİLİ YÖNTEM VE İLKELER
659
06.4.1. Sit Alanlarının Hukuksal Durumu ve Niteliği
659
06.4.2. Sit Türleri ve Kategorileri
662
06.4.2.1. Doğal Sitler
666
06.4.2.2. Arkeolojik Sitler
669
06.4.2.3. Kentsel Sitler
671
06.4.2.4. Tarihi Sitler
673
06.4.2.5. Sit Alanları ile İlgili Danıştay Kararları
674
06.4.3. Kültür ve Tabiat Varlığı Olarak İlan ve Tescil Edilen Yerlerde İmar Planı Yapımı ve Onayı
675
06.4.3.1. Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarının ve Niteliklerinin Özel Olarak İncelenmesi
675
06.4.3.2. Koruma Amaçlı İmar Planlarının Hazırlanması ve Onaylanması
676
06.4.4. Kültür ve Tabiat Varlıklarının Zilyetlikle Edinilmesi
682
06.5. SANAYİ ALANLARINDA İMAR PLANLARI İLE İLGİLİ YÖNTEM VE İLKELER
685
06.5.1. Sanayi Alanları Tanımları
685
06.5.2. İmar Yasası’nda ve Yönetmeliklerde Sanayi Alanları
688
06.5.3. OSB’lerde İmar Planlarının Yapımı ve Onayı
691
06.5.3.1. Organize Sanayi Bölgeleri Yasası’nda İmar Planlarının Yapımı ve Onayı
691
06.5.3.2. Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği’nde İmar Planlarının Yapımı ve Onayı
692
06.5.4. Organize Sanayi Bölgelerinde Ruhsata Aykırı veya Ruhsatsız Yapılar Hakkında Yapılacak İşlemler
697
06.6. TURİZM KORUMA VE GELİŞME BÖLGELERİ VE TURİZM MERKEZLERİNDE İMAR PLANI YAPIMI VE ONAYI
698
06.6.1. Turizm Koruma ve Gelişme Bölgeleri ve Turizm Merkezlerinde Mevzuat
698
06.6.2. Turizmi Teşvik Yasası ile İmar Yasası Arasında Öncelikle Uygulanacak Yasa İncelemesi
700
06.6.3. Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgeleri ve Turizm Merkezlerinin Tespiti ve Niteliği
701
06.6.4. Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgelerinde ve Turizm Merkezlerinde İmar Planlarının Yapılması ve Onaylanması
702
06.6.4.1. Turizmi Teşvik Yasası’na Göre İmar Planlarının Yapılması ve Onaylanması
702
06.6.4.2. Yönetmelik’e Göre İmar Planlarının Yapılması ve Onaylanması
705
06.6.4.2.1. Planların Hazırlanması, Tekliflerin Bakanlığa Sunulması, Tekliflerin Değerlendirilmesi
705
06.6.4.2.2. Planların Onaylanması, İlanı ve Planlara İtiraz
706
06.6.4.2.3. Sahil Şeridinde Yapılacak Uygulamalar
707
06.6.4.2.4. Uygulamaya İlişkin Esaslar
707
06.6.5. İmar Yasası’nda ve Yönetmeliklerinde Turizm Tesisleri ile İlgili Hükümler
708
06.6.6. Ormanların Turizm Tesisi İçin Tahsisi
711
06.6.7. Turizm Tesislerinin Nitelikleri Açısından İncelemeler
711
06.6.8. Turizm Konaklama Tesislerinin Belgelendirilmesi: Turizm Yatırımı Belgesi ve Turizm İşletmesi Belgesi
712
06.6.8.1. Turizm Yatırımı Belgesi ve Turizm İşletmesi Belgesi
712
06.6.8.2. Turizm Tesislerinin Odaları Ayrı Ayrı Kat İrtifakına/Kat Mülkiyetine Konu Edilerek Tapuya Tescil Edilip Satılabilir mi?
714
06.7. TARIM ALANLARINDA PLANLAMA İLE İLGİLİ YÖNTEM VE İLKELER
719
06.7.1. Tarım Alanlarında Mevzuat
720
06.7.2. Toprak ve Arazi Varlığının ve Asgari Tarımsal Arazi Büyüklüklerinin Belirlenmesi ve Tarım Arazilerinin Sınıflandırılması
722
06.7.2.1. Araziyi Kullananların Yükümlülüğü
722
06.7.2.2. Toprak ve Arazi Varlığının Belirlenmesine İlişkin İlkeler ve Toprak Koruma Kurulu
722
06.7.3. Tarım Arazilerinin Sınıflandırılması, Asgari Tarımsal Arazi Büyüklükleri
723
06.7.3.1. Tarım Arazilerinin Sınıflandırılması
723
06.7.3.2. Asgari Tarımsal Arazi Büyüklükleri
724
06.7.4. Toprak ve Arazi Varlığının Belirlenmesi
725
06.7.5. Toprakların Korunması ve Arazi Kullanım Planlarının Yapılması
726
06.7.5.1. Arazi Kullanım Planlarının Yapılması
726
06.7.5.2. Tarımsal Amaçlı Arazi Kullanım Planlarının ve Projelerinin Hazırlanması
727
06.7.5.3. Toprak Koruma Projelerinin Hazırlanması
727
06.7.5.4. İmar Yasası’nda ve Yönetmeliklerinde Tarım Alanlarında Arazi Kullanım Planları ile İlgili Hükümler
727
06.7.6. Tarım Arazilerinin Amaç Dışı Kullanımı
731
06.7.6.1. Tarım Arazilerinin Amaç Dışı Kullanım Talebi ve Değerlendirilmesi
733
06.7.6.2. Amaç Dışı Kullanım Taleplerinin Değerlendirilmesi
734
06.7.7. Mirasa Konu Tarımsal Arazilerin Bölünmesinin Önlenmesi ile Tarımsal Arazilerin Devri
735
06.7.7.1. Tarımsal Arazilerin Devir İşlemlerinde Temel Alınan Arazi Büyüklükleri
736
06.7.7.2. Tarımsal Arazilerin Devir Taleplerinde Yapılacak İşlemler
738
06.7.7.3. Mirasa Konu Tarımsal Arazilerde Devir
738
06.7.7.4. Mirasa Konu Tarımsal Araziler ve Tarımsal Arazilerin Devri ile İlgili Olarak Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Tarafından Yayımlanan Duyurular
740
06.7.8. Arazi Toplulaştırması (Arazi Düzenlemesi)
741
06.7.9. Büyük Ovalardaki Koruma ve Geliştirme Amaçlı Tarımsal Altyapı Projeleri ve Arazi Kullanım Planları
743
06.8. İÇME–KULLANMA SUYU HAVZALARI VE DERE YATAKLARINDA PLANLAMA
743
06.8.1. İçme–kullanma Suyu Havzalarının Korunmasına İlişkin Mevzuat
743
06.8.2. İçme–Kullanma Suyu Havzalarında Planlamaya İlişkin Konular
744
06.8.3. Büyükşehir Belediyelerinde İçme–Kullanma Suyu Havzaları ile İlgili Mevzuat
745
06.8.4. İçme ve Kullanma Suyu Havzalarında Koruma Alanları
747
06.8.5. İçme ve Kullanma Suyu Koruma Havzaları
748
06.8.6. Dere İşletme Bandı
756
06.9. KENTSEL DÖNÜŞÜM VE GELİŞİM ALANLARINDA İMAR PLANLARININ YAPILMASI VE ONAYLANMASI
757
06.9.1. 5393 Sayılı Belediye Yasası Uyarınca Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Alanlarında İmar Planlarının Hazırlanması ve Onaylanması
759
06.9.1.1. 5393 Sayılı Belediye Yasası’nın 73. Maddesinin Anayasaya Aykırılığı İddiasıyla İlgili Açılan Dava
765
06.9.1.2. 5393 Sayılı Belediye Yasası’nın 73. Maddesinin ve Anayasa Mahkemesi’nin İptal Kararının Değerlendirilmesi
768
06.9.2. 5366 Sayılı Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması Hakkında Yasa Uyarınca Sit Alanlarında Yenileme Yöntem ve İlkeleri
770
06.10. AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLAR: RİSKLİ ALAN, REZERV YAPI ALANI VE RİSKLİ YAPI
777
06.10.1. 6306 Sayılı Yasanın Riskli Yapı, Riskli Alan ve Rezerv Yapı Alanlarında Uygulanması
779
06.10.2. 6306 Sayılı Yasada Yetkili İdare
781
06.10.3. 6306 Sayılı Yasada Riskli Yapılarla İlgili Uygulamalar
783
06.10.3.1. Riskli Yapıların Tespiti
783
06.10.3.2. Riskli Yapıların Tapu Sicilinin Beyanlar Hanesinde Belirtilmesi
784
06.10.3.3. Riskli Yapıların Tasarruflarının Kısıtlanması
784
06.10.3.4. Riskli Yapıların Tahliyesi ve Yıktırılması
785
06.10.3.6. Bina Yıkılarak Arsaya Dönüşen Taşınmazda Maliklerin Anlaşması Durumunda Uygulamalar
787
06.10.3.7. Bina Yıkılarak Arsaya Dönüşen Taşınmazda Maliklerin Anlaşamamaları Durumunda Uygulamalar
789
06.10.4. 6306 Sayılı Yasada Riskli Alanlarla İlgili Uygulamalar
790
06.10.5. 6306 Sayılı Yasada Rezerv Yapı Alanları ile İlgili Uygulamalar
793
06.10.6. Riskli Alanlara, Rezerv Yapı Alanlarına ve Riskli Yapıların Bulunduğu Taşınmazlara İlişkin Kentsel Dönüşüm Başkanlığı’nın Yetkileri
795
06.10.7. Riskli Yapıların Bulundukları Yerde Yıkılıp Yeniden Yapılmaları Kolaylaştırılmalıdır
796
06.10.8. Riskli Alan ve Rezerv Yapı Alanı ile Riskli Yapıların Bulunduğu Taşınmazlara İlişkin Her Türdeki ve Ölçekteki Planı Resen Yapmaya, Yaptırmaya ve Onaylamaya Yetkili İdare
798
06.10.9. 6306 sayılı Yasa Uygulamalarını Olumsuz Etkileyen Nedenler
801
06.11. TOPLU KONUT ALANLARINDA İMAR PLANI YAPIMI YÖNTEM VE İLKELERİ
804
06.11.1. Toplu Konut Alanlarında İmar Planı Yapımında ve Onaylanmasında Yetki
804
06.11.2. Toplu Konut Alanlarında Gecekondu Dönüşüm Projesi ve İnşaat Uygulamaları
805
06.11.3. Toplu Konut Alanlarındaki TOKİ Yetkilerinin Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na Devredilmesi
806
06.12. GECEKONDU ÖNLEME BÖLGELERİ
806
06.12.1. Gecekondu Önleme Bölgesi Tespiti ve İlan Etme Yetkisi
808
06.12.2. Gecekondu Önleme Bölgesi İlan Edilen Yerlerde İmar Planı Yapımında/Yaptırılmasında ve Onaylanmasında Yetki
809
06.13. KÖY YERLEŞİM PLANI
811
06.13.1. Köyün Tanımı
811
06.13.2. Köyün Yönetimi
811
06.13.4. Köy Yerleşme Planı
813
06.13.5. Köy Yerleşme Planında Konut Olarak Ayrılan Yerler ve Bu Yerlerin Tahsisi ve Satışı
815
06.14. ZEYTİNLİK ALANLARI
816
06.14.1. Zeytinlik Alanlarında Yetki
816
06.14.2. Zeytinlik Alanlarında Tesis Yasağı
817
06.14.3. Zeytinlik Alanlarında İmar Planları ve İnşaat Emsali
820
İMAR PLANLARININ YARGISAL DENETİMİ
07. İMAR PLANLARININ YARGISAL DENETİMİ
825
07.1. KURALLARIN GERİYE YÜRÜMEMESİ VE İDARİ İŞLEMLERİN TESİS EDİLDİKLERİ SIRADA YÜRÜRLÜKTE OLAN MEVZUATA GÖRE DENETLENMESİ
825
07.1.1 Kuralların Geriye Yürümemesi
825
07.1.2 İdari İşlemlerin Tesis Edildikleri Sırada Yürürlükte Olan Mevzuata Göre Denetlenmesi
830
07.2. İDARİ İŞLEMLERİN DENETLENMESİNDE YARGI ORGANLARININ YERİNDELİK DENETİMİ YAPAMAMALARI
834
07.3. İMAR PLANLARINDA ANAYASA MAHKEMESİ DENETİMİ
841
07.3.1. İmar Planlarında Anayasa Mahkemesinin “Norm” Denetimi
843
07.3.1.1. 3194 Sayılı İmar Yasası’nın İmar Planlarına İlişkin 8. Maddesinde Yer Alan Yetkinin Hem Merkezi Yönetim Hem de Yerel Yönetimlerce ya da Birlikte Kullanılacağının Öngörüldüğü Hükümlerin İptali ile İlgili Anayasa Mahkemesi’nin “Norm” Denetimi
848
07.3.1.2. 3194 Sayılı İmar Yasası’nda “Yeminli Serbest Mimarlık ve Mühendislik Bürolarının” Yapı Ruhsatı ve Yapı Kullanma İzni Verme Yetkisinin İptali ile İlgili Anayasa Mahkemesi’nin “Norm” Denetimi
853
07.3.1.3. İmar Planında İlkokul, İmar Yolu ve Çocuk Bahçesi Olarak Belirlenmek Suretiyle Yapılanma Hakkı Kısıtlanmış, Başvuruları Üzerine de İlgili Belediye Tarafından, Kısıtlı Olduğundan İnşaat Ruhsatı Verilemeyeceği Gibi Programda Olmadığı İçin Kamulaştırma Yapılamayacağı da Bildirilmiş Olan Taşınmazlara İlişkin 3194 Sayılı İmar Yasası’nın 13. Maddesinin Üçüncü Fıkrasının İptali ile İlgili Anayasa Mahkemesi’nin “Norm” Denetimi
858
07.3.1.3.1. Anayasa Mahkemesi’nin 05.12.1989 tarihli ve E. 1988/34, K. 1989/26 Sayılı Kararı
858
07.3.1.3.2. Anayasa Mahkemesi’nin 29.12.1999 tarihli ve E. 1999/33, K. 1999/51 Sayılı Kararı
867
07.3.1.3.3. İmar Yasası’nın 13. Maddesinin Son Durumu
875
07.3.1.4. 3194 Sayılı İmar Yasası’nın 9. Maddesine 3394 Sayılı Yasa ile Eklenen Bakanlığın Planlama Konusundaki Yetkilerine İlişkin Hükümlerin İptali ile İlgili Anayasa Mahkemesi’nin “Norm” Denetimi
876
07.3.1.6. 04.02.1924 Tarihli ve 406 Sayılı Yasaya Eklenen, “3194 Sayılı İmar Yasası’nda Belirtilen Yapı Ruhsatiyesine ve Yapı Kullanma İznine Tâbi Değildir” Hükmünün İptali ile İlgili Anayasa Mahkemesi’nin “Norm” Denetimi
884
07.3.1.7. 02.03.1984 Tarihli ve 2985 Sayılı Toplu Konut Yasası’nda Her Türdeki ve Ölçekteki İmar Planlarını Yapmaya, Yaptırmaya ve Değiştirmeye Yetkili Olduğuna İlişkin Hükmünün İptali ile İlgili Anayasa Mahkemesi’nin “Norm” Denetimi
885
07.3.1.8. 02.03.1984 Tarihli ve 2985 Sayılı Yasa ile TOKİ’ye Verilen İmar Planına İlişkin Hükümlerin İptali ile İlgili Anayasa Mahkemesi’nin “Norm” Denetimi
887
07.3.1.9. 24.07.2008 tarihli ve 5793 sayılı Yasa’nın 15. maddesi ile Değiştirilen 03.05.1985 Günlü ve 3194 Sayılı İmar Yasası’nın Ek 3. Maddesinin İmar Planı ve Parselasyona İlişkin Hükümlerinin İptali ile İlgili Anayasa Mahkemesi’nin “Norm” Denetimi
890
07.3.1.10. 24.07.2008 Tarihli ve 5793 Sayılı Yasa Yapılan Değişiklikle Öngörülen TCDD Genel Müdürlüğünce Yapılan veya Yaptırılan Her Ölçekteki İmar ve Parselasyon Planlarına İlişkin Hükümlerin İptali ile İlgili Anayasa Mahkemesi’nin “Norm” Denetimi
895
07.3.1.11. 12.07.2013 Tarihli ve 6495 Sayılı Yasa ile 03.05.1985 Tarihli ve 3194 Sayılı İmar Yasası’nın 8. Maddesine Eklenen, “Planların Değişiklik ve Revizyonlarında İlk Müellifin Görüşü veya İzni Aranmaz” Hükmünün İptali ile İlgili Anayasa Mahkemesi’nin “Norm” Denetimi
895
07.3.1.12. CBK ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına Tanınan, “İmar Planlarının Hazırlanması ve Onaylanması, Onaylanan Uygulama İmar Planına Göre Arazi Kullanımı, Yapı ve Tesislerin Projelendirilmesi” Hükmünün İptali ile İlgili Anayasa Mahkemesinin “Norm” Denetimi
901
07.3.2. İmar Planlarında Anayasa Mahkemesi’nin “Bireysel Başvuru” Denetimi
903
07.3.2.1. Genel Düzenleme
903
07.3.2.2. Anayasa Mahkemesi’nin İmar Planlarının “Bireysel Başvuru” Yoluyla Denetiminde İnceleme Ölçütleri”
907
07.3.2.2.1. Anayasa Mahkemesi’nin Bireysel Başvuru Denetiminde “Mülkün Varlığı” İncelemesi
908
07.3.2.2.2. Arsa Düzenlemelerinde Anayasa Mahkemesinin Bireysel Başvuru Denetiminde “Müdahalenin Varlığı ve Türü” İncelemesi
910
07.3.2.2.3. Anayasa Mahkemesi’nin Bireysel Başvuru Denetiminde “Müdahalenin İhlal Oluşturup Oluşturmadığı
913
07.3.3. Anayasa Mahkemesi İptal Kararlarının Uygulanması Zorunluluğu
921
07.3.3.1. Anayasa Mahkemesinin Norm Denetiminde İptal Kararları Verilmesi Durumunda Yapılması Gerekenler
921
07.3.3.2. Başvurucu Lehine İhlal Kararı Verilmesi Durumunda İhlalin ve Sonuçlarının Ortadan Kaldırılması İçin Yapılması Gerekenler
928
07.4. İMAR PLANLARINDA ADLİ YARGI DENETİMİ
931
07.4.1. İdari Dava Açma Süresi İçinde Adli Yargı Yerinde Açılan Davalar
935
07.5. İMAR PLANLARINDA İDARİ YARGI DENETİMİ
938
07.5.1. Ön Koşullar Yönünden İnceleme
946
07.5.1.1. İdari Yargının İmar Planlarını Ön Koşullar Yönünden Denetlemesinde Görev ve Yetki
946
07.5.1.1.1. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasası’nda “İstinaf
948
07.5.1.1.2. Temyiz Yoluyla Danıştay'da Görülecek Davalar
951
07.5.1.2. İmar Planlarının Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde İdari Mercii Tecavüzü
952
07.5.1.3. İmar Planlarının Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde Ehliyet
953
07.5.1.3.1. İdari Yargıda Taraf Ehliyeti, Dava Ehliyeti ve Dava Şartı
958
07.5.1.3.2. İdari Yargıda Davacı Yönünden “Menfaat veya Hak İhlali”
963
07.5.1.3.3. İdari Yargılama Usulü Yasası’nda “Menfaati İhlal Edilenler” Deyişi Yerine “Kişisel Hakları İhlal Edilenler” Deyişi ile İlgili Değişikliğin İptali Kararı
967
07.5.1.3.4. Menfaat İhlalinin Danıştay Kararlarındaki Yeri
969
07.5.1.4. İmar Planlarının Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde İdari Davaya Konu Olacak Kesin ve Yürütülmesi Gereken Bir İşlem Olup Olmadığı
984
07.5.1.5. İmar Planlarının Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde Süre Aşımı
991
07.5.1.5.1. İmar Planlarının Bildirim Şekli, İdari İtiraz ve Dava Açma Süresi
997
07.5.1.5.2. İmar Planlarının Onaylanarak Yürürlüğe Girmesi ve Bir Ay Süreyle İlan Edilmesi
1000
07.5.1.5.3. İmar Planlarına Bir Aylık İlan Süresi İçinde İdari İtiraz
1005
07.5.1.5.4. İmar Planlarına Bir Aylık İlan Süresi İçinde İtiraz Edip Etmemeye Göre Dava Açılması
1007
07.5.1.5.5. Bir Aylık Son İlan Tarihini İzleyen Günden Başlayarak Otuz Günlük Süre İçinde İdari İtiraz Başvurusu
1021
07.5.1.5.6. Dava Açmanın Son Gününün Tatil Gününe ya da Çalışmaya Ara Verme Günlerine Rastlaması
1026
07.5.1.5.7. Bir Ay Süreyle İlan Edilmeyen (Askıya Çıkarılmayan) ya da Askı Süresi Tamamlanmayan İmar Planlarına Karşı Dava Açılıp Açılamayacağı
1029
07.5.1.5.9. İdari Yargıda Açılacak Davalarda Özel Dava Açma Süreleri
1055
07.5.1.5.10. Görevli Olmayan Mahkemede Dava Açılması Durumunda Dava Açma Süresi
1058
07.5.1.5.11. İdari Yargıda Tam Yargı Davaları
1060
07.5.1.6. İmar Planlarının Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde Husumet
1063
07.5.1.7. İmar Planlarının Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde İdari Yargılama Usulü Yasası’nın 3. ve 5. Maddelerine Uygunluk
1066
07.5.2. İdari Yargıda İmar Planlarının Esas Yönünden İncelenmesi
1067
07.5.2.1. İdari Yargıda İmar Planlarının Esas Yönünden İncelenmesinde Yetki Unsuru
1068
07.5.2.2. İdari Yargıda İmar Planlarının Esas Yönünden İncelenmesinde Şekil (Usul= Biçim) Unsuru
1069
07.5.2.3. İdari Yargıda İmar Planlarının Esas Yönünden İncelenmesinde Sebep Unsuru
1070
07.5.2.4. İdari Yargıda İmar Planlarının Esas Yönünden İncelenmesinde Konu Unsuru
1078
07.5.2.5. İdari Yargıda İmar Planlarının Esas Yönünden İncelenmesinde Amaç (Maksat) Unsuru
1079
07.5.3. İmar Planlarına Karşı Dava Açma Türleri
1079
07.6. İMAR PLANLARINDA BİLİRKİŞİLİK KURUMU
1083
07.6.1. İmar Planlarını Yapmaya Yetkili Meslek İlgilileri
1083
07.6.2. Bilirkişilik Kurumu ile İlgili Mevzuat
1084
İMAR PLANLARININ İDARİ YARGIDA YÜRÜTMESİNİN DURDURULMASI VE/VEYA İPTALİ İLE SONRASINDA YAPILACAK İŞLEMLER
08. İMAR PLANLARININ İDARİ YARGIDA YÜRÜTMESİNİN DURDURULMASI VE/VEYA İPTALİ İLE SONRASINDA YAPILACAK İŞLEMLER
1093
08.1. İDARİ YARGIDA İMAR PLANLARININ YÜRÜTMESİNİN DURDURULMASI
1093
08.2. İDARİ YARGIDA İMAR PLANLARININ İPTALİ VE SONUÇLARI
1098
08.2.1. İmar Planlarının İdari Yargıda İptali ve Kazanılmış Hak
1104
08.2.1.1. İmar Hukukunda Kazanılmış Hak
1112
08.2.1.1.1. İmar Planının İptal Edilmesi ve/veya Yürütmesinin Durdurulması Durumunda İmarda Kazanılmış Hak
1115
08.2.1.1.2. İmar Planlarının Değiştirilmesi Durumunda Kazanılmış Hak
1129
08.2.1.1.3. Hukuka Aykırı Verilen Yapı Ruhsatı Açısından Kazanılmış Hak
1131
08.2.2. Kademe Planlarından Birinin İptalinin Diğer İmar Planlarına Etkisi
1136
08.2.2.1. Üst Kademedeki Plan İptal Edildiğinde Alt Kademedeki Planın Geçersiz Olup Olamayacağı
1136
08.2.2.2. İptal Edilen Plandan Önceki Planların Kendiliğinden Yürürlüğe Girip Girmeyeceği
1143
08.2.2.3. Bir Plana Karşı Dava Açılırken Bu Planın Yanı Sıra Üst Ölçekli İmar Planlarının da İptalinin İstenip İstenemeyeceği
1146
08.3. İMAR PLANLARINI İPTAL EDEN İDARİ YARGI KARARININ UYGULANMAMASI VE SONUÇLARI
1150
08.3.1. İdarelerin ve Görevlilerin Mahkemelerin İptal Kararlarını Uygulama Zorunluluğu
1150
08.3.2. Mahkemelerin İptal Kararlarını Uygulamayan İdarenin ve İdaredeki Görevlilerin Sorumluluğu
1155
08.3.2.1. Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Görevleri Nedeniyle İşledikleri Suçlarla İlgili Soruşturma İzni ve Buna İlişkin Uygulamalar
1159
08.3.2.1.1. Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Görevleri Nedeniyle İşledikleri Suçlarla İlgili Masumiyet Karinesi
1159
08.3.2.1.2. İdari Önlemlerin, Kişilerin Aleyhine Sonuç Doğuracak Şekilde Geçmişe ve Tamamlanmış ve Hukuki Sonuçlarını Doğurmuş Eylemlere Etkili Olarak Uygulanıp Uygulanamayacağı
1161
08.3.2.1.3. İşlemin, İdari Yaptırım Karakteri Taşıyıp Taşımadığı
1163
08.3.2.1.4. Disiplin Cezaları
1164
08.3.2.1.5. 01.12.1999 Tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Yasa Hükümleri
1166
08.3.2.2. Yetkili Makamca Soruşturma İzni Verilmemesi
1171
08.3.2.3. Ceza Hukukunun Temel İlkelerinden Biri Olan “Lehe Olan Yasa Hükmünün Uygulanması” İlkesi
1172
08.3.2.4. İdari Yargı Kararını Uygulamadığına Karar Verilen Kişinin, Kararı Uygulamamakta Direnmesinin İkinci Kez Suç Oluşturacağı
1172
08.3.2.5. Savunma Alınmadan Disiplin Cezası Verilemeyeceği
1173
08.3.2.6. Usul Kurallarına Aykırılığın Bozma Nedeni Olması İçin, Aykırılığın Verilecek Kararı Değiştirecek Nitelikte Olması Gerektiği
1174
08.3.2.7. Yargıtay Tarafından Verilen Kararların Erişime Açık Tutulması
1174
08.3.2.8. Mahkeme Kararını Yerine Getirmemek Eylemi, Türk Ceza Yasası’na Göre, Görevi Kötüye Kullanma Suçunu Oluşturmaktadır
1175
08.3.2.9. Soruşturma İzni Verilmesi veya Verilmemesi ile İlgili Danıştay Kararları
1176
08.3.3. Mahkemelerin İptal Kararlarının Uygulanmaması Nedeniyle Maddi ve Manevi Tazminat Davası
1184
08.3.3.1. 2577 Sayılı Yasa’nın 2. Maddesi Gereği Açılacak Tam Yargı Davalarının İdari Yargı Yerince Çözümlenmesi Gerekir
1195
08.3.3.2. Tazminat Ödeyerek Yargı Kararları Bertaraf Edilemez
1195
08.3.3.3. Tam Yargı Davalarında Hasım Düzeltilerek Dava Dilekçesinin Mahkemece Tespit Edilecek Gerçek Hasma Tebliğ Edilmesi Gerekir
1195
İMAR PLANLARININ UYGULANMASI YÖNTEMLERİ
09. İMAR PLANLARININ UYGULANMASI YÖNTEMLERİ
1199
09.1.1. İmar Programı Nedir?
1199
09.1.2. Türk İmar Hukukunda İmar Programı ile İlgili Düzenlemelerin Tarihsel Evrimi
1201
09.1.1.1. Görev Tanımı Yetersizliği
1205
09.1.1.2. İmar Planlarının Yürürlüğe Girmesi Koşulu
1206
09.1.1.3. İmar Programının Uygulama Araçları
1208
09.1.1.4. İmar Planlarında Kamu Hizmetlerine Ayrılan Yerlerin Kamuya Kazandırılması ile İlgili Süreç 10. Maddeden 13. Ve 18. Maddeler Yönünde Gelişmiştir
1212
09.1.1.5. Yaptırımsız Düzenleme Etkisiz Kalmaya Mahkûmdur
1213
09.1.1.6. İmar Programının Dayanak Oluşturduğu Uygulamalar
1216
09.1.1.6.1. İdari Yargıda Açılacak Kamulaştırmasız Hukuki El Atma Davalarında Dava Açma Süresine Dayanak Oluşturması
1216
09.1.1.6.2. Taşınmazların İmar Programına Alınmaması Nedeniyle, Maliklerin, 1319 Sayılı Emlak Vergisi Yasası Uyarınca Tahakkuk Ettirilen Vergi ve Harcın 1/10’unu Ödemeleri
1217
09.2. ARSA DÜZENLEMELERİ
1218
09.2.1. İmar Hukukunda Arsa Düzenlemesi ile İlgili Hatalı Değerlendirmeler ve Kararlar
1218
09.2.1.1. Arsa Düzenlemesi ile İlgili Hatalı Değerlendirmeler
1218
09.2.1.2. Arsa Düzenlemesini Kamulaştırma Olarak Değerlendiren Hatalı Anayasa Mahkemesi Kararı
1220
09.2.2. Anayasa Mahkemesi’ne Göre Arsa Düzenlemesi Nitelik Olarak Mülkiyetin İçeriğini Belirleyen Bir Araçtır
1225
09.2.3. Arsa Düzenlemesinin Amacı
1229
09.2.4. Arsa Düzenlemesinin Kapsamı
1234
09.2.5. Arsa Düzenlemesinin İdari İşlem Olarak Niteliği
1238
09.2.6. Arsa Düzenlemesinde Düzenleme Ortaklık Payının (DOP) Hukuksal Dayanağı
1239
09.2.7. Yargıtay’a Göre Arsa Düzenlemesinin Niteliği
1240
09.2.8. Arsa Düzenlemelerinde Öncelikle Uygulanacak Kurallar, Normlar Hiyerarşisi
1241
09.2.8.1. Arsa Düzenlemesinde, Birinci Sırada Anayasa’nın Uygulanması
1242
09.2.8.2. Arsa Düzenlemesinde, İkinci Sırada 3194 Sayılı İmar Yasası ve Özel Yasaların Uygulanması
1243
09.2.8.3. Arsa Düzenlemesinde, Üçüncü Sırada Tüzük, Yönetmelik ve Genelgelerin Uygulanması
1244
09.2.8.4. Arsa Düzenlemesinde, Dördüncü Sırada 1/1000 Ölçekli Uygulama İmar Planlarının ve Plan Notlarının Temel Alınması
1247
09.2.9. Almanya’da ve Türkiye’de Arsa Düzenlemesini Yapmada Yetkili Meslek ve Kurumlar
1248
09.2.10. Arsa Düzenlemelerinde Düzenleme Ortaklık Payı (DOP)
1250
09.2.11. Arsa Düzenlemesinde Düzenlemeye Giren Taşınmazların İmar Parsellerine Dağıtılması
1263
09.2.12. Arsa Düzenlemesinin İdari Yargı Yerince İptali
1266
09.2.12.1. Mahkeme Kararı Olmadan ve İdarelerce, Parselasyon Planlarının Hatalı Olduğunun Tespiti Durumunda, Geri Dönüşüm İşlemleri ile Birlikte Aynı Anda Yeni Bir Arsa Düzenlemesi Yapılması
1277
09.2.12.2. Adli Yargıda Düzenleme Öncesi Kadastro Durumuna Dönülmesi Koşulları
1277
09.2.12.3. Düzenleme Öncesi Kadastro Durumuna Dönülmesi ile İlgili Adli Yargı Kararlarının Değerlendirilmesi
1279
09.2.13. Almanya’da ve Türkiye’de Arsa Düzenlemesinin Karşılaştırılması
1282
09.2.13.1. Almanya’da İmar Planı ile Arsa Düzenlemesinin Birlikte Yapılması
1284
09.2.13.2. Almanya’da Arsa Düzenlemesinde “Eşdeğerlik”
1285
09.2.13.3. Almanya’da Düzenleme Kurulu
1286
09.2.13.4. Almanya’da Düzenleme Sonuçlarının Kabulü ve Tapuya Tescili
1287
İMAR PLANLARININ UYGULANMAMASININ / UYGULANAMAMASININ SONUÇLARI
10. İMAR PLANLARININ UYGULANMAMASININ/UYGULANAMAMASININ SONUÇLARI
1291
10.1. PARSEL BAZINDA PLAN DEĞİŞİKLİKLERİ
1295
10.1.1. İmar Planında Değişiklik Yapılması İçin İdareye Başvuru ve Yetkili Organ
1295
10.1.2. İmar Planında Değişiklik Yapılması ile İlgili Yasa ve Yönetmelik Kuralları
1298
10.1.2.1. İmar Planında Değişiklik Yapılması ile İlgili Yönetmelik Kuralları
1299
10.1.2.2. İmar Planı Değişikliğine İlişkin Değer Artış Payı Hakkında Yasa ve Yönetmelik
1301
10.1.3. İmar Planlarında Parsel Bazında Yapılan Değişiklikler ile İlgili Danıştay Kararları
1304
10.2. GEÇİCİ (MUVAKKAT) YAPILAR
1328
10.3. AYIRMA VE BİRLEŞTİRME (İFRAZ VE TEVHİT)
1333
10.3.1. Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşleminin Hukuksal Dayanağı
1335
10.3.2. Parselasyon Planı Olmadan Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) Yapılabilir mi?
1338
10.3.4. Arsa Düzenlemesi ile Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşlemi Arasındaki Farklar
1343
10.3.5. Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşlemi Yapılan Parselin Daha Sonra Arsa Düzenlemesi Kapsamına Alınması
1345
10.3.6. İfraz, Tevhit, Tescil ve Tespit İşlemleri, İmar Mevzuatındaki Kısıtlamalara Tabi Olmaksızın Yapılabilir mi?
1347
10.3.7. Ayırma ve Birleştirme İşlemi ile Terk Edilen Yerler Plan Değişikliği ile İmara Açıldığında Eski Maliklerine Geri Döner mi?
1348
10.3.8. 3194 Sayılı İmar Yasası’nda 04.07.2019 Tarihli ve 7181 Sayılı Yasa ile Yapılan Değişiklikten Sonra Ayırma ve Birleştirme
1349
10.3.9. Ayırma ve Birleştirme ile İlgili İşlemlerin Değerlendirilmesi
1351
10.4. KAMULAŞTIRMASIZ EL KOYMA YOLUYLA TAZMİNAT DAVALARI
1353
10.4.1. Kamulaştırma Yasası’na Göre Kamulaştırmanın İlkeleri
1355
10.4.2. Kamulaştırmasız El Koymanın Tarihsel Evrimi
1357
10.4.3. Kamulaştırma Yasası’nda Kamulaştırmasız El Koyma ile İlgili Düzenlemeler
1363
10.4.4. Kamulaştırmasız El Koymalar ile İlgili Yargı Kararları
1366
10.4.5. Kamulaştırmasız El Koyma ile İlgili Genel Değerlendirme
1375
10.4.5.1. El Koyan İdare Kamulaştırma Yetkisine Sahip Olmalıdır
1376
10.4.5.2. İdarenin Kamu Yararı Amacıyla Özel Mülkiyetteki Taşınmaza Fiilen veya Hukuken El Koymuş Olması Gerekmektedir
1378
10.4.5.3. İdarenin Kamu Yararı Amacıyla Özel Mülkiyetteki Taşınmaza Fiilen veya Hukuken El Koymuş Olması Gerekmektedir
1380
10.5. ORTAKLIĞIN GİDERİLMESİ (İZALE–İ ŞÜYU) DAVALARI
1381
10.5.1. Paylı Mülkiyetli Taşınmazlarda, Arsa Düzenlemesi ile Her Bir Paydaşa Bağımsız Bir İmar Parseli Verilememesinin Nedeni
1382
10.5.2. Türk Medeni Kanunu ve Yüksek Yargı Kararlarında Ortaklığın Giderilmesi
1384
10.5.3. Paydaşların Paylaşımın Nasıl Yapılacağında Anlaşamamaları Durumunda Paylaşımın Yargıç Tarafından Yapılması
1386
10.5.4. Paylı Taşınmazda Ortaklığın Giderilmesinde “Aynen Taksim”
1388
10.5.5. Paylı Taşınmazda Ortaklığın Giderilmesinde “Satış”
1391
10.5.6. Üzerinde Kat Mülkiyetine Uygun Yapı Bulunan Ortak Taşınmazda Ortaklığın Giderilmesi
1393
10.6.1. Türkiye’de İmar Barışını Gerektiren Nedenler
1395
10.6.2. Türkiye’de İmar Barışı Uygulamaları
1399
10.6.3. İmar Barışı Uygulamaları ile İlgili Yargı Kararları
1401
10.7. İMAR HAKKI ARTIRIMI
1406
10.7.1. 3194 Sayılı İmar Yasası’nda İmar Hakkı Aktarımı ile İlgili Düzenlemeler
1406
10.7.2. Kültür ve Tabiat Varlıklarına İsabet Eden Taşınmazlara Getirilen Kısıtlamalar
1412
10.7.2.1. Kültür ve Tabiat Varlığı İlan ve Tescil Edilen Yerlerde Kalan Taşınmazlara Sertifika Verilmesi
1413
10.7.2.2. Kültür ve Tabiat Varlığı İlan ve Tescil Edilen Yerlerde Kalan Taşınmazların Kamulaştırılması
1414
10.7.2.3. Kültür ve Tabiat Varlığı İlan ve Tescil Edilen Yerlerde Kalan Taşınmazların Hazine Taşınmazları ile Trampası
1417
10.7.2.3.1. Sit Alanlarında Kalan Taşınmazların Hazine Taşınmazları ile Değiştirilmesi Hakkında Yönetmelik Uyarınca Yapılacak Trampa
1420
10.7.2.3.2. Tabiat Varlıkları, Doğal Sit Alanları ve Özel Çevre Koruma Bölgelerinde Kalan Yapı Yasaklı Taşınmazların Hazine Taşınmazları ile Değiştirilmesi Hakkında Yönetmelik Uyarınca Yapılacak Trampa
1421
10.7.2.4. Kültür ve Tabiat Varlığı Olarak İlan ve Tescil Edilen Yerlerde Kalan Taşınmazların Mülkiyet veya Yapılanma Haklarının Aktarımı
1423
10.7.3. 6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkındaki Yasada İmar Hakkı Aktarımı
1425
10.7.4. İmar Hakkı Aktarımının Değerlendirilmesi
1425