İmar Kanunu 18. Madde Uygulamaları  (Arazi ve Arsa Düzenlemeleri) İtiraz ve Dava Yolları Suat Şimşek  - Kitap

İmar Kanunu 18. Madde Uygulamaları (Arazi ve Arsa Düzenlemeleri) İtiraz ve Dava Yolları

7. Baskı, 
Mayıs 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
430
Barkod:
9786253810832
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
840,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Diğer Baskılar
5. baskı
Şubat 2023
830,00
295,00 (%64)
Kitabın Açıklaması
Bu çalışma, imar hukukuyla ilgilenen hukukçular ve akademisyenler için parselasyon işlemlerinin tüm yönleriyle incelenmesi açısından kaynak kitap niteliğindedir. Çalışmada parselasyon işlemleri ve bunlara karşı açılabilecek davalarla ilgili hususlar, konu bütünlüğü içerisinde değerlendirilmiştir. Çalışma bu işlemlere karşı açılacak davaları tüm yönleriyle incelemesi açısından konunun en önemli kaynaklarından birisi olmaya adaydır.
Çalışmada, arazi ve arsa düzenlemeleri yetki, şekil, sebep, konu gibi hukuki unsurları açısından incelenmiş ve sonrasında bu işlemlere karşı açılacak davalarla ilgili hususlar, Danıştay kararları ışığında açıklanmıştır.
Çalışmanın ilk kısmında parselasyon işlemleri; yetki, şekil, sebep, konu ve amaç unsurları açısından incelenmiştir. Bu kapsamda parselasyon işlemlerinin hangi idareler tarafından, hangi şekilde kurallarına uyularak nasıl yapılacağı, hangi taşınmazların parselasyona tabi tutulabileceği ayrıntılarıyla izah edilmiştir. Çalışma parselasyon işlemlerinde parsel dağıtım kurallarını ve düzenleme ortaklık payı ile ilgili ilkeleri kapsamlı şekilde açıklamaktadır. Ayrıca çalışmada kamu mallarının ve Hazine taşınmazlarının imar uygulamalarındaki durumu ayrıntılarıyla incelenmiştir.
Çalışmanın ikinci kısmında ise parselasyon işlemlerine karşı açılacak davalar, idari yargı işlem sürecine uygun olarak açıklanmıştır. Bu kapsamda ilk olarak süre, ehliyet, görevli ve yetkili yargı gibi iptal davası ön koşulları açısından inceleme yapılmıştır. Daha sonra parselasyon işlemlerine karşı açılan davaların esasının görülmesi, bilirkişi incelemesi gibi hususlar açıklanmıştır. Sonrasında ise iptal davasının karara bağlanması, bu kararın sonuçları ve uygulanması, kararın uygulanmaması durumunda yapılabilecek işlemler ayrıntılarıyla izah edilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Genel Olarak İmar Planları ve Bu Planları Uygulamak İçin Kullanılabilecek Araçlar
.
Arazi ve Arsa Düzenlemesi İşlemlerinin Hukuki Açıdan Unsurları ve Bu Unsurlar Açısından Muhtemel Hukuka Aykırılık Nedenleri
.
Arazi ve Arsa Düzenlemesine İtiraz ve Dava
.
Arazi ve Arsa Düzenlemesi İşlemlerinin İptaline İlişkin Yargı Kararının Yerine Getirilmesi
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Özgeçmiş 
7
Şekiller Listesi 
25
Kısaltmalar 
27
Birinci Bölüm
GENEL OLARAK İMAR PLANLARI VE BU PLANLARI UYGULAMAK İÇİN KULLANILABİLECEK ARAÇLAR
I. İMAR PLANLARI VE TÜRLERİ 
29
A. Mekânsal Strateji Planları 
29
B. Çevre Düzeni Planları 
32
C. İmar Planları 
33
1. Nazım İmar Planları 
33
2. Uygulama İmar Planları 
35
II. İMAR PLANLARINI UYGULAMAK İÇİN KULLANILABİLECEK ARAÇLAR 
36
A. Ayırma ve Birleştirme İşlemleri 
38
B. Kamulaştırma 
40
C. Arazi ve Arsa Düzenlemesi 
42
III. İMAR PLANI UYGULAMA ARACI OLARAK ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİ 
43
A. Genel Olarak 
43
B. Arazi ve Arsa Düzenlemesinin Tarihçesi 
48
C. Arazi ve Arsa Düzenlemesinin Avantajları 
52
1. İmar Planlarının Bütüncül Şekilde Uygulanmasına İmkân Tanıması 
54
2. Kadastral Durumun Sorunlu Olduğu Bölgelerde Kadastral Durumun Bütüncül Şekilde Düzeltilmesine İmkan Tanıması 
54
3. Kamulaştırma Külfetini Ortadan Kaldırması 
54
4. Maliklerin Muvafakatine Gerek kalmadan Hızlı Bir Şekilde Uygulamaya İmkan Tanıması 
55
5. Maliklerden Yapılan Kesintilerin Yasal Dayanağının Bulunması 
55
6. Eşitlik İlkesine Uygun Olması 
56
7. Daha Fazla Türde Umumi Hizmet Alanı İçin Kesinti İmkânı Tanıması 
57
8. 7181 sayılı Kanunla Yapılan Değişiklik Sonrasında, Parselasyon Yapılmamış Alanlarda İfraz Yapılıp Yapılmayacağı 
58
İkinci Bölüm
ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİ İŞLEMLERİNİN HUKUKİ AÇIDAN UNSURLARI VE BU UNSURLAR AÇISINDAN MUHTEMEL HUKUKA AYKIRILIK NEDENLERİ
Giriş 
61
I. ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİNİN SEBEP VE AMAÇ UNSURU 
62
A. Arazi ve Arsa Düzenlemesi İşlemlerinin Sebep Unsuru: İmar Planlarının Uygulanmasını Sağlamak 
62
1. Sadece İmar Planı Bulunan Alanlarda Parselasyon Yapılabilmesi 
63
2. İmar Planına Uygunluk Şartı 
65
3. İkinci Kez Parselasyon Yapma Yasağı 
65
4. İdarelerin Arazi ve Arsa Düzenlemesi Yapmaya Zorlanıp Zorlanmayacağı 
68
a. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin Görüşü 
69
b. Anayasa Mahkemesinin Görüşü 
71
c. Yargıtay’ın Görüşü 
73
d. Danıştay’ın Görüşü 
75
e. 7181 sayılı Kanunla Yapılan Değişiklik 
79
5. Uygulama İmar Planının Yargı Kararıyla İptal Edilmesi Durumu 
81
6. Uygulama İmar Planı Değişikliği Durumu 
82
B. Arazi ve Arsa Düzenlemesi İşlemlerinin Amacı 
82
1. Arazi ve Arsa Düzenlemesi İşlemlerinin Genel Amacı: Kamu Yararının Sağlanması 
82
2. Arazi ve Arsa Düzenlemesi İşlemlerinin Asli Amacı ve Bu Amacın Ortaya Çıkardığı Gereklilikler: İnşaata Elverişli İmar Parseli Üretmek 
83
a. Yapılaşmaya Elverişli Parsel Tahsis Zorunluluğu 
87
b. Artık Parsel Oluşturulmaması Gerekliliği 
88
c. Müstakil Parsel Oluşturma Zorunluluğu 
89
d. İnşaat Yapmaya Elverişli Parsel Üretilmesi Mümkün Olmayan Alanların Düzenlemeye Tabi Tutulamaması 
90
3. Arazi ve Arsa Düzenlemesi İşlemlerinin Tali Amacı 
90
II. ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİNDE YETKİ KURALLARI VE BU KURALLARA (YETKİ YÖNÜNDEN HUKUKA) AYKIRILIK HALLERİ 
91
A. Yer Yönünden Yetki Kuralları 
91
1. Yer Yönünden Genel Yetki Kuralları 
91
a. Belediye Sınırları İçerisinde 
92
b. Büyükşehir Belediyesi Olan Yerlerde 
92
ba. Genel Kural: Parselasyon Yapmaya İlçe Belediyelerinin Yetkili Olması 
92
bb. Büyükşehir Mücavir Alanlarında Arazi ve Arsa Düzenlemesi Yapma Yetkisi 
93
bc. Büyükşehir Belediyelerinin Parselasyon Yapmaya Yetkili Olduğu Durumlar 
93
bd. İlçe Belediyelerinin Yaptığı Parselasyon İşlemlerinin Büyükşehir Belediyesinin Denetimine Tabi Olması 
94
bda. Büyükşehir Belediyesinin Onay ve Denetim Yetkisinin Niteliği 
94
bdb. Parselasyon İşlemlerini Büyükşehir Belediyesine Gönderme Zorunluluğu 
95
bdc. Gönderme Zorunluluğunun Kapsamı 
95
bdd. Gönderme Zamanı 
96
bde. Büyükşehirlerde Onay Mercii 
96
be. İlçe Belediyelerinin Yetkilerini Devredebilmeleri 
97
c. Belediye Sınırları Dışına 
97
d. Mücavir Alanlarda 
98
e. 2981 sayılı Kanun Kapsamında Kalan Alanlarda 
99
2. Özel Yetki Kuralları 
100
a. Teknoloji Geliştirme Bölgeleri 
100
b. Organize Sanayi Bölgelerinde 
101
ba. Genel Olarak 
101
bb. Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgeleri 
102
c. Endüstri Bölgelerinde 
103
ç. TCDD’ye Ait Taşınmazlarla İlgili Yetkiler 
104
d. Gecekondu Alanlarında 
105
e. Atatürk Kültür Merkezi Alanında 
107
f. Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişme Bölgeleri İle Turizm Alan ve Merkezlerinde 
108
h. Atatürk Orman Çiftliğinde 
109
ı. Haydarpaşa Limanı İle İlgili Yetkiler 
109
i. Kentsel Dönüşüm Alanlarında 
109
ia. Büyükşehir Belediyelerinin Genel Yetkili Olması 
110
ib. İlçe Belediyelerinin Yetkilendirilmesi 
111
ic. Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Alanlarında Toplu Konut İdaresi Başkanlığının Yetkisi 
111
j. Kuzey Ankara Kentsel Dönüşüm Projesi Kanunu Kapsamında Kalan Yerler 
112
k. Özel Çevre Koruma Bölgelerinde 
112
l. Toplu Konut Alanlarında 
112
m. GAP Projesi Kapsamında Kalan Yerlerde Planlama 
114
n. 1164 Sayılı Kanun Kapsamında Kalan Alanlarda 
114
o. Tabii Afetlerle İlgili Kanunlar Kapsamındaki Yerlerde 
115
ö. Boğaziçi Alanında Planlama 
117
p. Özelleştirme Programındaki Kuruluşlara Ait Taşınmalarda 
118
r. Şehirlerin Marka Değerini Artırmaya Yönelik Projeler İçin Gerekli Alanlarda 
118
s. Milletvekilleri Lojmanları 
118
ş. Türk Boğazlar Bölgesinde 
119
t. Olimpiyat Köyünde 
119
u. 6292 Sayılı Kanununa Göre Belirlenen Proje Alanlarında 
120
ü. Kamu ve Özel Sektör Yatırımları İçin Gereken Alanlarda 
121
v. Patlayıcı Madde Üretmek/İşlemek Üzere Kurulacak Tesislerde 
121
y. Türk Silahlı Kuvvetlerine Ait Savunma ve Eğitim Amaçlı Alanlarda 
122
z. Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Kapsamında Kalan Alanlarda 
123
za. Taşınmaz Maliklerinin Dönüşüm Yaptıkları Durumda Planlama ve Plan Uygulama Yetkisi 
123
zb. Maliklerin Dönüşümü Yapmadığı Durumlarda Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Yetkili Olması 
123
zc. Çevre ve Şehircilik Bakanlığının TOKİ Başkanlığını veya Belediyeleri Yetkilendirmesi 
123
B. Kişi Yönünden Yetki Kuralları 
125
1. Parselasyon İşleminin, Kamu İdarelerinin Parselasyon Yapmaya Yetkili Organları Tarafından Yapılması Zorunluluğu 
125
a. Belediyelerde 
125
b. İl Özel İdarelerinde 
127
c. Diğer İdarelerde 
127
2. Parselasyon İşleminin Teknik Açıdan Yeterli Personel Tarafından Yapılması Gerekliliği 
128
a. Meslek Türü Açısından Gereklilik 
128
b. Mesleki Yeterlilik Şartı 
128
c. İdarenin Parselasyon İşlemini Kendisinin Yapması Durumunda Müellifin Memur ya da Diğer Kamu Görevlisi Olması Şartı 
130
C. Zaman Yönünden Yetki 
131
III. ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİNDE ŞEKİL KURALLARI (DÜZENLEMENİN YAPILIŞ ŞEKLİ) 
131
A. Düzenleme Alanının Tespiti ve Uygulayıcıların Görevlendirilmesi 
134
1. Arazi ve Arsa Düzenlemesi Yapılabilmesi İçin İmar Planı Şartı: İmar Planı Olmayan Alanda Düzenleme Yapılamaması 
134
2. Düzenleme Sonucu Oluşturulacak İmar Parseli Sayısının Bir Önceki Yıl Verilen İnşaat Ruhsatından Az Olmaması Gerekliliği 
136
4. Düzenleme Alanının, Düzenleme Ortaklık Payının Dengeli Çıkmasını Sağlayacak Şekilde Belirlenmesi 
137
5. Bir İmar Adasından Küçük Alanda Parselasyon İşlemi Yapılamaması 
140
6. Benzer İmar Koşulları Olan Bölgelerin Seçilmesi ve Uygulama İmar Planı Kararlarının Dikkate Alınması 
142
7. Düzenleme Alanında Bulunan Tüm Parsellerin Uygulamaya Dahil Edilmesi Gerekliliği 
143
8. Düzenleme Alanının Parsel Maliklerinin İsteği Üzerine Belirlenmesi 
143
9. Uygulayıcıların Görevlendirilmesi 
143
a. İdarelerin Kendi Personelleri Aracılığıyla Parselasyon Yapmaları 
143
b. Parselasyon İşinin İhale Yoluyla Yaptırılması 
144
c. Uygulayıcıların Uygulama Alanında Parseli Olup Olamayacağı 
145
B. Tarım Arazileri, Meralar ve Sit Alanları İçin Gerekli İzinlerin Alınması ve Meraların Tescilinin Yanlış Şekilde Yapılması 
145
1. Tarım Arazileri 
146
a. Mutlak Tarım Arazileri, Özel Ürün Arazileri, Dikili Tarım Arazileri ve Sulu Tarım Arazileri 
146
b. Diğer Araziler 
148
c. Tarım Arazileri İçin İzin Prosedürü 
148
2. Mera, Yaylak ve Kışlaklar 
149
a. Mera Kanunu’nun Yürürlüğe Girmesinden Önce İmar Planları Kapsamında Kalan Meralar 
149
b. Mera Kanunu’nun Yürürlüğe Girmesinden Sonra İmar Planları Kapsamında Kalan Meralar 
150
ba. Başvuru 
150
bb. İnceleme Raporunun Hazırlanması 
151
bc. Mera Komisyonunun ve Defterdarlığın Uygun Görüşü ve Tescil 
151
3. Sit Alanları İçin İzin Zorunluluğu 
151
C. Gerekli Kayıt ve Haritaların Elde Edilmesi 
152
1. Kadastro Haritalarının ve Diğer Teknik Belgelerin Temin Edilmesi 
153
a. Başvuru 
154
b. Döner Sermaye Ücretinin Yatırılması 
155
c. Talep İstem Belgesinin Düzenlenmesi 
155
d. Kadastro Müdürlüğünce Belgelerin ve Mülkiyet Haritalarının Hazırlanması 
155
2. Onaylı İmar Planının ve Hâlihazır Haritanın Temini, Hâlihazır Haritanın Güncellenmesi 
156
D. Kadastral Parsellerin Hâlihazır Haritaya Aktarılması 
157
1. Genel Olarak 
157
2. Aktarımım Kadastro Müdürlüğü Tarafından Kontrolü 
157
3. Kadastro Görmemiş Alanlarda Yapılacak İşlemler 
158
E. Düzenleme Sınırının Geçirilmesi 
159
1. Düzenleme Sınırının Belediye Encümeni Tarafından Belirlenmesi Gerekliliği 
159
2. Düzenleme Sınırının Geçirilmesiyle İlgili Kurallar 
159
3. Düzenlemeye Giren Parsellerin Belirlenmesi 
162
4. Düzenleme Sınırının ve Ayırma Çaplarının Encümen Tarafından Onaylanması 
164
F. Düzenlemeye Tabi Tutulan Parsellerin Tapu Kayıtlarının İstenmesi ve Tapu Kayıtlarında Belirtme Yapılması 
164
1. Düzenlemeye Giren Parsellerin Bilgilerinin İstenmesi 
164
2. Tapu Kayıtlarında Belirtme Yapılması 
165
3. İmar Uygulamasına Alınan Parsellerde Satış, İfraz, Tevhit 
166
4. Malik Hanesi Boş Olan Ya da Mülkiyeti Davalı Olan Parsellerde Yapılacak İşlem 
167
a. Genel Kural 
167
b. Malik Hanesi Boş Olan Taşınmazlar 
167
c. Mülkiyeti Davalı Olan Parseller 
168
d. Tescilsiz İktisap Halleri 
169
G. Düzenlemeye Tabi Tutulan Parsellerin Yüzölçümlerinin Kontrolü 
172
1. Yüzölçümü Kontrolünün Zorunluluğu 
172
2. Yüzölçümü Kontrolünün Şekli 
172
3. Yüzölçümü Düzeltmesinin Şekli 
173
a. Tecviz Dahilinde Kalan Yüzölçümü Farklılıkları 
173
b. Tecvizi Aşan Fakat Kaba Olmayan Yüzölçümü Farklılıkları 
174
c. Kaba Hatalar 
175
d. Kısmen Düzenlemeye Tabi Tutulan Parsellerde Yapılacak İşlem 
178
4. Yüzölçümü Farklılığı Tespit Edilmesi Durumunda Parselin Hangi Yüzölçümü İle Uygulamaya Dahil Edileceği 
178
5. Yüzölçümü Düzeltmesi İşlemine Karşı Dava Açılması Durumu 
178
H. Poligon Tesisi, Ölçü ve Hesap İşleri 
178
I. Uygulama Haritaların Hazırlanması ve İmar Adalarının Teşekkülü 
179
İ. İmar Adalarının Numaralandırılması, Krokilendirilmesi ve Aplikasyonu 
180
1. İmar Adalarının Numaralandırılması 
181
2. Ada Uygulama Krokilerinin Hazırlanması ve İmar Adalarının Zemine Uygulanması 
181
3. İmar Adalarının Kesin Boyutlarının Tespiti 
182
J. Tescil Harici Yerlerin Ölçümü ve Numaralandırılması 
183
K. Parselasyon Haritasının Hazırlanması ve Kadastro Paftasıyla Çakıştırılması 
184
1. Genel Olarak 
184
2. Kadastro Parsellerinin Uygulama Haritasına Aktarılması 
184
L. Düzenleme Ortaklık Payının Hesaplanması 
185
1. Umumi Hizmetlere Ayrılacak Alanın Hesabı 
185
a. Umumi Hizmet Alanları Toplamında Dikkate Alınacak (DOP’tan Karşılanabilecek) Alanlar 
186
b. Şahıslar Tarafından Yapılan Bağışların Umumi Hizmetler Alanı Toplamından Düşülmesi 
186
c. Kapanan Yolların DOP’tan Düşülüp Düşülmeyeceği 
187
d. Hazine Ya da Belediye Tarafından Umumi Hizmetler İçin Tahsis Edilen Alanların DOP’tan Düşülmesi 
187
e. Kamulaştırılacak Alanların Düşülmesi 
188
f. Düzenleme Alanında Kalan Park, Yeşil Alan Gibi Tescil Harici Alanların Düşülmesi 
188
2. Düzenleme Alanının (Katılım Kütlesinin) Yüzölçümünün Belirlenmesi 
189
a. İhdasların Katılım Kütlesine Dahil Edilmesi 
189
b. Daha Önceden DOP Kesintisi Yapılmış Fakat İmar Planı Değişikliği Olmamış Eski İmar Parsellerinin Düşülmesi 
189
c. Değer Artışı Olmayan Parsellerin Katılım Kütlesinden Düşülmesi 
190
d. Şahıslar Tarafından Bağışlanan Alanların Katılım Kütlesinden Düşülmesi 
190
e. Hazine ya da Belediye Tarafından Umumi Hizmet Alanları İçin Terk Edilen Parsellerin Katılım Kütlesinden Düşülmesi 
191
f. Kamulaştırılacak Alanın Katılım Kütlesinden Düşülmesi 
191
g. Kamu Hizmetine Tahsisli Alanların Katılım Kütlesinden Düşülmesi 
191
3. Düzenleme Ortaklık Payının Hesap Şekli 
192
4. Düzenleme Ortaklık Payı Kesintisinin ve Dağıtımının Yapılması 
192
a. Genel Olarak Kesinti Şekli 
192
b. Düzenleme Ortaklık Payından Oluşan Alanların Tescili 
193
ba. Belediye Hizmetleriyle İlgili Alanların Belediye Adına Tescili 
193
bb. Diğer Alanların Hazine Adına Tescili 
193
bc. Hem Belediyelerin Hem Diğer Kurumların Hizmet Verebileceği Alanların Tescili 
194
5. Düzenleme Ortaklık Payının Alınmadığı Durumlarda Yapılabilecek İşlemler 
194
a. Düzenleme Ortaklık Payının Bedele Dönüştürülmesi 
195
b. Kamu Taşınmazlarıyla Hisselendirme 
196
6. Düzenleme Ortaklık Payının Yasal Orandan Fazla Çıkması Durumunda Yapılması Gereken İşlemler 
196
b. Kamulaştırma Yapılması 
198
M. Umumi Hizmet Alanları İçin Kamulaştırılacak Alanın Hesabı 
199
1. Genel Olarak 
199
2. Kamulaştırılacak Alanın Tespit Edilmesi 
199
3. Kamulaştırma Yapacak İdare 
199
4. Kamulaştırılacak Alanın Tescili 
200
5. Kamulaştırılacak Alanların Kamu Mülkiyetine Alınması 
201
6. Kamulaştırma Süresi 
201
7. DOP Kesintisi Yapılan ve İkinci Kez Düzenlemeye Tabi Tutulan Parsellerden Kamulaştırılacak Alan Kesintisi Yapılması 
202
N. Kamu Tesisleri Alanına Tahsis 
202
O. İmar Parsellerinin Teşkili (Geçici Parselleme) 
203
Ö. Dağıtım Kurallarına ve Parsel Üretim Şekillerine Göre İmar Parsellerinin Oluşturulması ve Müstakil, Hisseli ya da Kat Mülkiyeti Esasına Göre Dağıtımın Yapılması 
203
1. Müstakil/Hisseli Parsel Verilmesi 
204
2. Kat Mülkiyetine Göre Hisselendirme 
204
3. Minimum Parsel Büyüklüğüne Uyulması 
205
4. İmar Adalarının Parsellerinin Numaralandırılması 
206
P. İmar Parsellerine Kesin Şeklin Verilmesi 
206
R. Parselasyon Haritasının ve Cetvellerin Düzenlenmesi 
207
1. Parselasyon Haritasının Düzenlenmesi 
207
2. Özet Cetvelinin Düzenlenmesi 
208
3. Mal Sahipleri Araştırma ve Özet Formu (Kadastro Parseline Sıralı) 
210
4. Tescile Esas Dağıtım Cetveli (İmar Parseline Sıralı) 
212
5. Tescil Sayfası 
212
6. Parselasyon Planı Açıklama Raporunun Hazırlanması 
213
S. Parselasyonun Onayı 
214
1. Onay İçin Parselasyon Planı Dosyasında Bulunması Gereken Bilgi ve Belgeler 
214
2. Onaylarda Dikkat Edilecek Hususlar 
215
3. Belediye ve Mücavir Alan Sınırları Dışında Onay 
216
4. Belediye ve Mücavir Alan Sınırları İçinde Onay 
217
5. Büyükşehirlerde İlçe Belediyesi Tarafından Yapılan Parselasyonlarda Büyükşehir Belediyesi Onayı 
217
6. Büyükşehirlerde Büyükşehir Belediyesi Tarafından Yapılan Parselasyonlarda Büyükşehir Belediyesi Onayı 
217
Ş. Parselasyon İşlemlerinin İlanı ve İtiraz 
217
1. Genel Olarak 
217
2. Ön İlan 
218
3. Parselasyon İşlemlerine İtiraz 
218
4. Askı İlanının Tebliğ Sayılması 
218
T. Parselasyon Planlarının Kadastro Müdürlükleri Tarafından Kontrolü 
219
1. İstenen Belgeler 
219
2. Kontrol Yetkisinin Kapsamı ve Şekli 
220
3. Kontrol 
221
a. Düzenleme Sahasına Giren Parsellerin Ayırma Çapları, Özet Cetvelleri, Tahsis Cetvelleri, Dağıtım Cetvelleri Kontrolü 
221
b. Röleve Ölçü Krokileri ve Yüzölçümü Hesapları Kontrolü 
222
c. Pafta Kontrolü 
223
d. Kontrol Noktalarının Tesis, Röper, Ölçü, Hesap ve Kanavalarının Kontrolü 
223
e. İmar Ada ve Parsellerinin Detay Noktalarının Konum Kontrolü 
223
4. İşlemin Mali Yönü (Döner Sermaye Ücreti) 
224
5. Kontrol Sonucu 
224
U. İmar Uygulamasının Tapuya Tescili, Beyan ve Şerhlerin Nakli 
225
1. Genel Olarak Tescilin Şekli 
225
2. Mülkiyeti Davalı Yerlerde İmar Uygulamasının Tescil Şekli 
226
3. Kat Mülkiyetine Göre Hisselendirme 
227
4. Kat İrtifakı Kurulmuş Parsellerin Tescili 
228
5. Uygulamaya Tabi Tutulan Parsellerdeki Ayni veya Şahsi Hakların, İrtifak Haklarının, Rehinlerin, Şerhlerin, Beyanların, Takyitlerin Yeni İmar Parsellerine Aktarılması 
228
6. Tescilde Maddi Hata Yapılması 
230
7. Tescildeki Hatanın Parselasyon İşleminin İptaline Neden Olup Olmayacağı 
232
Ü. Arazi ve Arsa Düzenlemesi İşlemlerinin Tebliği 
232
1. Genel Tebligat Zorunluluğu 
232
2. Vakıflar Genel Müdürlüğüne ve Mazbut Vakıflara Ait Taşınmazlarla İlgili Tebligat Zorunluluğu 
236
3. Tebligatın Kapsamı ve Tebligattaki Hatanın Parselasyon İşlemini Sakatlayıp Sakatlamayacağı 
236
V. İlk Parselasyon Harcı ve Bu Harcın Yanlış Hesaplanmasının Parselasyon İşleminin İptaline Neden Olup Olmayacağı 
237
1. Genel Olarak İlk Parselasyon Harcı 
237
2. İstisnalar 
237
3. Matrah ve Tarife 
239
4. Harçtaki Hatanın Parselasyon İşleminin İptaline Neden Olup Olmayacağı 
240
IV. DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI İLE İLGİLİ İLKELER 
240
A. Düzenleme Ortaklık Payının, Mülkiyet Hakkına ve Anayasaya Aykırı Olup Olmadığı 
241
B. Düzenleme Ortaklık Payı Oranı 
246
1. Genel Olarak 
246
2. Düzenleme Ortaklık Payının Hesap Zorunluluğu/Bu Oranın İmar Planı ya da Meclis Kararıyla Belirlenememesi 
247
3. Düzenleme Ortaklık Payının Hesaplamaya Göre Alınması ve En Fazla %45 Alınabilmesi 
248
C. Düzenleme Ortaklık Payı Alınması İçin Parselasyon Yapma Zorunluluğu 
249
D. İkinci Fazla Kez Düzenleme Ortaklık Payı Alınması 
249
1. İmar Kanunu’nun 18. Maddesine Göre DOP Kesilmiş Parseller 
249
3. 5233 sayılı Kanun Kapsamında Yapılan Uygulamalarda İkinci Kez Düzenleme Ortaklık Payı Alınması 
250
4. 2981 Sayılı Kanun’un 10. Maddesine Göre DOP Kesilmiş Parseller 
251
5. İkinci Kez Yapılacak DOP Kesintisinin Uygulama Şekli 
252
a. İmar Mevzuatına Uygun Ruhsatlı Yapıların Bulunduğu Parseller 
252
b. İmar Mevzuatına Uygun Ruhsatlı Yapı Bulunmayan Parseller 
252
E. Daha Önceden Kesinti Yapıldığı Halde Düzenleme Ortaklık Payı Alınabilecek Durumlar 
253
1. 6785 sayılı İmar Kanununun 39. Maddesine Göre Terk Yapılmış Parseller 
256
2. 3194 Sayılı İmar Kanunu’na Göre Terk Yapılan Parseller 
257
3. 2981 sayılı Kanun’un 10/b Uygulaması Yapılmış Yerlerde 
260
4. Belediye Yapı ve Yollar Kanunu’na Göre Terkler 
262
5. Terk Edilen Miktarın DOP Miktarından Fazla Çıkması Durumunda İade Yapılıp Yapılamayacağı 
262
F. Düzenleme Ortaklık Payının Tüm Parsellerden Eşit Şekilde Alınması 
263
1. Genel Olarak Eşitlik Zorunluluğu 
263
2. Düzenleme Ortaklık Payından Oluşması Gereken Yerlerin Hazine’den Karşılanması 
264
G. Düzenleme Ortaklık Payından Karşılanabilecek Alanlar 
267
1. Yollar 
269
2. Meydanlar 
269
3. Parklar 
270
4. Yeşil Alanlar 
270
5. Çocuk Bahçeleri 
270
6. Otoparklar 
271
7. Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Öğretime Yönelik Eğitim Tesis Alanları 
271
8. İbadet Yerleri 
271
9. Karakollar 
272
10. Su Yolları 
272
11. Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Tesis Alanları 
272
12. Pazaryerleri 
272
13. Spor Alanları 
273
14. Ağaçlandırılacak Alanlar 
273
15. Rekreasyon Alanı Olarak Ayrılan Parseller ve Mesire Alanları 
273
16. Toplu Taşıma İstasyonları ve Durakları 
274
17. Resmî Kurum Alanı ve Belediye Hizmet Alanı 
274
18. Sosyal ve Kültürel Tesis Alanı 
274
19. Taşkın Kontrol Tesis Alanları 
274
20. Kamu Hizmeti İçin Planlanan Teknik Altyapı ve Trafo Alanları 
274
21. Kamuya Ait Kreş ve Gündüz Bakım Evleri 
275
22. Uygulama İmar Planı Kararı İle Getirilen Diğer Umumi Ve Kamu Hizmet Alanları 
275
23. Otogar Alanı 
275
H. Düzenleme Ortaklık Payının Kesinti Sırası 
275
I. Düzenleme Ortaklık Payının Değer Artışı Karşılığı Alınabilmesi ve Kamu Hizmetine Tahsisli Taşınmazlardan DOP Kesilememesi 
276
V. ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİNDE DAĞITIM KURALLARI 
278
A. Aynı Yerden Parsel Verilmesi İlkesi 
278
1. Genel Olarak Aynı Yerden Parsel Verilmesi Zorunluluğu 
279
2. İmar Kanunu’nun 18. Maddesi Kapsamında Yapılan Uygulamalarda Aynı Yerden Parsel Verilmesi Zorunluluğu 
281
a. Zorunluluk 
281
b. Hak Sahiplerine Aynı Yerden Parsel Tahsisi Olanağını Kaldıran Durumlar 
282
ba. Hukuki Zorunluluk Halleri 
283
baa. Kadastro Parselinin Düzenleme Ortaklık Payından Oluşturulması Gereken Alanda Kalması 
284
bab. Kadastro Parselinin Umumi Hizmet Alanlarında Kalması 
284
bac. Kadastro Parselinin Özel Mülkiyete Konu Olamayacak Alanda Kalması 
285
bad. Kadastro Parselinin Resmi Hizmet Alanlarında Kalması 
286
bb. Teknik Zorunluluk Halleri 
286
bba. Aynı Parselden Yer Tahsis Edilmesi Gereken Birden Fazla Parsel ya da Hak Sahibi Bulunması 
286
bbb. Müstakil İmar Parseli Oluşturamayacak Parseller 
286
bc. Fiili Zorunluluk Halleri 
288
bca. Taşınmazın Yapı Yapılamayacak Alanlarda Kalması 
288
bcb. Mevcut Kullanım Şeklinden Farklı Bir Amaca Ayrılmış Alanda Kalan Taşınmazların Durumu 
289
c. Başka Yerden Parsel Verilirken Dikkat Edilecek Hususlar 
291
ca. En Yakın Yerden Parsel Verilmesi İlkesi 
291
cb. Eşdeğer Yer Verilmesi İlkesi 
291
cc. İlkeler Çatışması 
293
cd. En Yakın Yerden ya da Eşdeğer Yerden Parsel Tahsisinde Yapılaşma Olmayan Alanların Tercih Edilmesi 
294
3. 2981/10–c Uygulamalarında Aynı Yerden Parsel Verilmesi Sorunu 
294
a. Genel Olarak 
294
b. Aynı Yerden Parsel Verilmesini Engelleyen Durumlar 
295
ba. 2981 sayılı Kanunun 14. Maddesinde Sayılan Durumlar 
295
bb. Fiili, Hukuki ve Teknik Zorunluluk Halleri 
297
bc. Hissenin Bedele Dönüştürülmesi Hali 
297
c. Aynı Yerden Parsel Verilememesi Halinde Yapılacak İşlem 
297
ca. Başka Yerden Arsa Tahsisi 
298
cb. Enkaz Bedeli Ödenmesi 
298
B. Parselasyon İşlemlerinde Hisse Çözümü 
299
1. Genel Olarak 
299
2. Hisse Çözümünün Mümkün Olduğu Durumlar 
300
a. Ek 1. Madde Uygulamaları 
301
aa. Genel Olarak Ek 1. Madde Uygulamaları 
301
ab. Ek 1. Madde Uygulamalarının Şartları 
302
ac. Şartların Denetimi 
306
b. Paydaşların Muvafakati ya da Anlaşması 
306
c. Kayden Hisseli Fiilen Müstakil Parseller 
307
d. 2981/10–c Uygulamasında Hisse Çözümü 
308
C. Korunmasında Sakınca Olmayan Yapıların Tek Bir İmar Parselinde Bırakılması 
310
1. Genel Olarak 
310
2. Tescilli Yapılarda 
310
D. Müstakil Parsel Verilmesi Zorunluluğu 
311
1. Genel Olarak 
311
2. Hisselendirmenin Mümkün Olduğu Durumlar 
314
3. Hisselendirme Halinde Yapılabilecek İşlemler 
315
E. Kat Mülkiyetine Tabi Taşınmazlarda Şuyulandırma ve Kat Mülkiyetinin Bozulmaması İçin Yapılabilecek İşlemler 
316
F. Kooperatif Evleri, Siteler, Toplu Konut Alanlarında Parselasyon Planlarının Düzenlenmesi 
317
G. Hisse Yerine Bedel Verilmesi 
318
1. 2981 sayılı Kanun Uyarınca Yapılacak İşlemlerde 
318
2. 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. Madde Uyarınca Yapılacak İşlemlerde 
319
H. Mevcut Yapılaşmanın Dikkate Alınması 
320
VI. KONU YÖNÜNDEN HUKUKA AYKIRILIK HALLERİ 
320
1. Genel Olarak İmar Planı Şartı 
320
2. Parsel Maliklerinin Muvafakatinin Gerekmemesi 
320
3. Yapılı ve Yapısız Parsellerin Uygulamaya Tabi Tutulabilmesi 
322
4. Encümen Kararında Belirtilmeyen Taşınmazların Arazi ve Arsa Düzenlemesine Tabi Tutulması 
323
5. Daha Önceden İmar Uygulamasına Tabi Tutulmuş Taşınmazların İkinci Kez Parselasyon Yapılıp Yapılamayacağı 
323
B. Kamu Mallarının İmar Uygulamasın Tabi Tutulması 
325
1. Genel Olarak 
325
2. Kamu Malı Kavramı 
327
3. Kamu Mallarının Özellikleri 
328
4. Kamu Mallarının Türleri 
330
5. Hizmet Mallarında İmar Uygulaması 
330
a. Genel Olarak Hizmet Malları 
330
b. Hizmet Mallarının İmar Uygulamasına Tabi Tutulması 
331
ba. Genel Olarak 
331
bb. Üzerinde Tesis Bulunmayan Resmi Kurum Alanlarının Durumu 
332
bc. Üzerinde Hizmet Binası ya da Tesis Bulunan Parsellerin Durumu 
333
c. Hizmet Mallarından Düzenleme Ortaklık Payı Kesintisi 
334
6. Orta Mallarının İmar Uygulamasına Tabi Tutulması 
336
a. Genel Olarak Orta Malları 
336
b. Meraların Uygulamaya Tabi Tutulması 
336
ba. Mera Kanunu’ndan Önceki Dönem 
337
bb. Mera Kanunu’ndan Sonraki Dönem 
342
c. Yolların Parselasyona Tabi Tutulması 
342
d. Özel Parselasyon Yapılan Alanlarda Kamu Alanları İçin Ayrılan Alanlar 
343
7. Devletin Hüküm ve Tasarrufu Altındaki Yerlerin İmar Uygulamasına Tabi Tutulması 
343
a. Genel Olarak 
343
b. Tarıma Elverişli Olmayan Tescil Harici Alanlar 
345
c. Kıyılarda ve Sahil Şeritlerinde İmar Uygulaması 
345
ca. Kıyılar 
345
cb. Sahil Şeritleri 
350
d. Düzenleme Sahasında Kalan Ormanların Durumu 
352
e. Genel Sular ve Bunların Metrukatı 
354
f. Mezarlıkların İmar Uygulamasına Tabi Tutulması 
355
8. Kamu Mallarında Mevzuata Aykırı Olarak Yapılan Arazi ve Arsa Düzenlemesinin Yok Hükmünde Olması 
356
C. 2/B Alanlarının Düzenlemeye Tabi Tutulması 
358
D. Sit Alanlarında Kalan Taşınmazların İmar Uygulamasına Tabi Tutulması 
361
1. Koruma Amaçlı İmar Planı Şartı 
362
2. Geçiş Döneminde Parselasyon Yapılamaması 
362
E. Sulak Alanların Düzenlemeye Tabi Tutulması 
362
F. Askeri Yasak Bölgelerin ve Güvenlik Bölgelerinin Parselasyona Tabi Tutulması 
363
G. Düzenleme Alanındaki Kapanan Yolların Durumu 
363
1. Hazine Adına Tescil Edilmesi Gerekenler 
364
a. İmar Kanunu’nun 11. Maddesi veya Büyük Şehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun’un 7. Maddesi Kapsamında Terk Edilen Yerlerin Durumu 
365
b. Karayolları Genel Müdürlüğü Tarafından Satın Alma, Kamulaştırma veya Maliye Bakanlığından Devralınmak Suretiyle Edinilen ve Sonrasında Yol Ağı İçin Terk Edilen Yollar 
367
c. Turizmi Teşvik Kanunu Kapsamında Kalan Yollar 
368
d. Afet Bölgesi İçinde İmar Planına Göre İnşaat Alanında Kalan Yollar 
369
e. Savunma ve Güvenlik Amaçlı Alanlarda İhdas Edilen Yollar 
370
2. Organize Sanayi Bölgeleri İçinde Kapanan Yoların OSB Adına Tescil Edilmesi 
370
3. Kapanan Diğer Yollar ve Meydanlar 
370
H. Malikleri Tarafından Kamu Hizmetleri İçin Terk Edilen Yerlerin Durumu 
371
1. Anayasa Mahkemesi’nin Görüşü 
373
2. Yargıtay’ın Görüşü 
374
3. Danıştay’ın Görüşü 
376
4. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Uygulaması 
378
5. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin Görüşü 
379
a. Malikin İade Beklentisinin Mülkiyet Hakkı Kapsamına Girip Girmeyeceği 
379
b. Terk Edilen Fakat Terk Amacında Kullanılamayan Taşınmazların Eski Malike İade Edilmemesinin Mülkiyet Hakkına Aykırılığı 
381
6. Değerlendirme 
382
Üçüncü Bölüm
ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİNE İTİRAZ VE DAVA
Giriş 
387
I. İTİRAZ 
387
A. Genel Olarak 
387
B. İtirazın Yapılacağı Merci 
388
C. İtirazı Karara Bağlanması İçin Süre 
388
II. İPTAL DAVASININ ÖN KOŞULLARI 
389
A. Görev ve Yetki 
389
1. Görevli Yargı 
389
2. Yetkili Mahkeme 
391
B. İdari Merci Tecavüzü 
392
C. Ehliyet 
392
1. Tapu Maliklerinin Ehliyeti 
393
a. Genel Olarak 
393
b. Paylı Mülkiyette Bulunan Taşınmazlar Açısından Paydaşların Dava Açma Ehliyeti 
395
c. Elbirliği Mülkiyetinde Bulunan Taşınmazlar Açısından Ortakların Dava Açma Ehliyeti 
396
d. Tapu Malikleri Açısından Menfaatin Devamı Şartı 
397
2. Malik Olmayan Kişilerin Ehliyeti 
398
a. Meslek Odalarının ve Semt/Mahalle/Kent Sakinlerinin Dava Açma Ehliyeti 
399
b. Zilyedin Dava Açma Ehliyeti 
399
c. Sınırlı Ayni Hak Lehtarının Dava Açma Ehliyeti 
400
d. Kuvvetlendirilmiş Alacak Hakkı Sahiplerinin Dava Açma Ehliyeti 
400
e. Alacak Hakkı Sahiplerinin Dava Açma Ehliyeti 
401
f. Yapı Sahiplerinin Dava Açma Ehliyeti 
401
g. Yatırımcıların Dava Açma Ehliyeti 
403
h. Taşınmazın Mülkiyetini Tescilden Önce İktisap Eden Kişilerin Dava Açma Ehliyeti 
403
ı. Satış Vaadi Alacaklısının Dava Açma Ehliyeti 
404
D. Parselasyon İşleminin Kesin ve İcrai İşlem Niteliği 
405
E. Dava Açma Süresi 
406
1. Encümene İtiraz Edilmişse Dava Açma Süresi 
408
2. Encümene İtiraz Edilmemişse Dava Açma Süresi 
410
3. Tebligat Yapılmayan Parselasyona Karşı Dava Açmada Hak Düşürücü Süre 
414
a. Genel Kural 
414
b. Anayasa Mahkemesi Kararı 
414
c. Kanunun Yürürlüğünden Önce Yapılan Parselasyon İşlemleri Açısından 
417
4. İşlem Yok Hükmünde İse Dava Açma Süresi 
419
5. İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 11. Maddesine Göre Başvuru Halinde Dava Açma Süresi 
420
F. Husumet 
422
G. Dilekçenin 2577 sayılı Kanun’un 3. ve 5. Maddesine Uygun Olması 
423
1. Dava Dilekçesinde Bulunması Gereken Hususlar 
423
2. Birden Fazla İşleme Karşı Tek Dilekçe ile Dava Açılması 
424
3. Birden Fazla Kişinin Tek Dilekçe ile Dava Açması 
426
III. DAVANIN ESASININ GÖRÜLMESİ 
427
A. Arazi ve Arsa Düzenlemesine Karşı Açılacak Davalarda Bilirkişi Müessesi 
427
1. Arazi ve Arsa Düzenlemesinde Bilirkişiye Başvurulmasını Gerektiren Haller 
428
2. Arazi ve Arsa Düzenlemesi İşlemlerine Karşı Açılacak Davalarda Bilirkişi Olarak Görevlendirilebilecekler 
429
B. Yürütmenin Durdurulması 
430
1. Yürütmeyi Durdurma Kararı Verilmesi 
430
2. Yürütmeyi Durdurma Kararının Uygulanması 
431
C. İptal Davasının Karara Bağlanması 
432
1. Uygulama İmar Planı– Arazi ve Arsa Düzenlemesi İşlemi 
432
a. Parselasyona Karşı Açılan Davada İmar Planının İptalinin İstenebilmesi 
432
b. Parselasyona Karşı Açılan Davada İmar Planının İptali İstenmişse 
433
c. Parselasyona Karşı Açılan Davada İmar Planının İptali İstenmemişse 
434
d. İmar Planı Zaten İptal Edilmişse 
434
2. Arazi ve Arsa Düzenlemesinin Kısmen mi, Tamamen mi İptal Edileceği Sorunu 
435
3. İptal Kararının Tapu Siciline Etkisi 
437
4. Parselasyona İlişkin İlk Derece Mahkeme Kararlarının Temyizi 
438
Dördüncü Bölüm
ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİ İŞLEMLERİNİN İPTALİNE İLİŞKİN YARGI KARARININ YERİNE GETİRİLMESİ
I. GENEL OLARAK 
439
II. YERİNE GETİRME ZORUNLULUĞU 
440
III. YARGI KARARININ YERİNE GETİRİLMESİ İÇİN İDAREYE BAŞVURU 
441
A. İdareye Başvurunun Zorunlu Olup Olmadığı 
441
B. Başvuruda Süre ve Zaman Aşımı 
441
IV. YERİNE GETİRME ŞEKLİ 
442
A. Şekil Eksikliklerine Dayalı İptallerde 
442
B. Parsel Bazlı İptallerde 
443
C. Uygulamanın Tamamının İptali Halinde 
443
1. Kök Parsele Dönüş Zorunluluğu 
443
2. İptal Kararından Önce Mülkiyeti Değişen Taşınmazların Durumu 
445
3. İptal Kararından Sonra Mülkiyeti Değişen Taşınmazların Durumu 
445
4. Düzenleme Ortaklık Payının İadesi Meselesi 
447
5. Bedele Dönüştürme Var İse 
448
D. Geri Dönüşümün Yapılamaması Durumu 
448
E. Hatalı Parselasyon Planlarının İdarece Düzenlenmesi 
449
V. YARGI KARARININ YERİNE GETİRİLMEMESİ HALİNDE YAPILACAK İŞLEMLER 
450
A. İmar Uygulaması Sonucu Oluşan Parsellerin İptali ile Eski Kaydın İhyası Davası Açılması 
451
1. Eski Kaydın İhyası Davası Açılması İçin Parselasyonun İdari Yargı Kararı İle İptal Edilmesi Gerekliliği 
451
2. Yok Hükmünde Olan Parselasyonlar İçin Doğrudan İmar Uygulaması Sonucu Oluşan Parsellerin İptali ile Eski Kaydın İhyası Davası Açılması 
454
3. İmar Uygulaması Sonucu Oluşan Parsellerin İptali ile Eski Kaydın İhyası Davasında Görev Meselesi 
454
a. Uyuşmazlık Mahkemesinin Görüşü 
455
b. Danıştay’ın Görüşü 
457
c. Yargıtay’ın Görüşü 
458
d. Değerlendirmemiz 
459
4. Kararın Sonuçları 
461
B. Parselasyonun İptaline İlişkin Yargı Kararını Uygulamayan İdare Aleyhine Tazminat Davası Açılması 
463
1. Genel Olarak 
463
2. Tam Yargı Davasının Ön Koşulları 
463
a. Görev ve Yetki 
463
b. İdari Merci Tecavüzü (İdareye Başvurunun Zorunlu Olup Olmadığı) 
463
c. Ehliyet 
468
d. İdari Davaya Konu Olacak Kesin ve Yürütülmesi Gereken Bir İşlem Olup Olmadığı 
468
e. Süre 
469
ea. Tam Yargı Davası Açma Süresi 
469
eb. Sürenin Başlangıcı 
469
f. Husumet 
469
3. Tam Yargı Davasının Esası 
469
C. Kamu Görevlisi Hakkında Şikayette Bulunma ve Tazminat Davası Açılması 
470
1. Şikayet 
471
2. Kamu Görevlisi Aleyhine Tazminat Davası Açılması 
471
Kaynakça 
473
Kavramlar Dizini 
479