ESER KAVRAMI ÇERÇEVESİNDE
 
I. GENEL OLARAK SİNEMA VE MÜZİK 
 
17
II. SİNEMA VE MÜZİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ 
 
18
A. Sinemanın Tarihsel Gelişimi 
 
18
B. Müziğin Tarihsel Gelişimi 
 
20
C. Sinemada Müzik Kullanımının Tarihsel Gelişimi 
 
22
III. GENEL OLARAK ESER KAVRAMI 
 
28
A. Hususiyet Şartı (Subjektif Şart) 
 
31
B. FSEK’te Düzenlenen Eser Türlerine Dahil Olma Şartı (Objektif Şart veya Şekli Şart) 
 
32
A. Genel Olarak Sinema Eseri Kavramı 
 
33
B. Sinema Eserinin Unsurları 
 
34
C. Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslararası Sözleşmelerde Sinema Eseri Tanımları 
 
36
1. Edebiyat ve Sanat Eserlerinin Korunmasına İlişkin Bern Sözleşmesi 
 
36
2. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Anlaşması (TRIPS) 
 
37
3. WIPO Fikir ve Sanat Eserleri Sözleşmesi (WCT) 
 
37
4. İcracı Sanatçıların, Fonogram Yapımcılarının ve Yayın Kuruluşlarının Korunmasına Dair Roma Sözleşmesi 
 
37
D. Sinema Eseri Olarak Kabul Edilme Şartları 
 
38
E. Sinema Eseri – İşleme Eser Tartışması 
 
42
F. Sinema Eseri Türleri 
 
45
G. Sinema Eseri Niteliği Tartışmalı Yaratımlar 
 
46
1. Televizyon Dizileri 
 
48
4. Formata Dayalı Televizyon Programları 
 
52
5. Video Klipler (Müzik Videoları) – Sinema Eseri Olma Açısından Değerlendirme 
 
55
7. Dijital Mecralarda Yayınlanan Film ve Diziler ile Sosyal Medya Paylaşımları 
 
57
A. Genel Olarak Müzik Eseri Kavramı 
 
58
B. Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslararası Sözleşmelerde Müzik Eseri Tanımları 
 
59
C. Müzik Eseri Olmanın Şartları 
 
59
D. Müzik Eserlerine İlişkin Öğretide Tartışmalı Konular 
 
61
1. Müzik Eserinde Melodinin Hukuki Mahiyeti 
 
61
2. Elektronik veya Dijital Teknoloji ile Üretilen Müzik 
 
62
3. Folklorik Müzik Eserleri (Anonim Eserler) 
 
63
4. İnternette Müzik Sunumu 
 
65
a. Müzik Eserlerinin MP3 Formatına Dönüştürülerek Paylaşımı 
 
66
b. Müzik Eserlerinin Web Sayfalarında ve/veya Dijital Platformlar Aracılığı ile Sunumu 
 
69
5. Güfte ve Bestecisi Ayrı Müzik Eseri – İşleme Eser Tartışması 
 
70
A. Eser Sahipliği Kavramı 
 
71
B. Birden Fazla Kişinin Eser Sahipliği 
 
72
1. İştirak Halinde Eser Sahipliği 
 
72
2. Müşterek Eser Sahipliği 
 
74
C. Eser Sahipliğine İlişkin Karineler 
 
75
E. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliği 
 
76
1. Güncel Mevzuata Göre Türk Hukukunda Sinema Eser Sahipleri 
 
79
2. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliğinin Hukuki Niteliği 
 
80
F. Müzik Eserlerinde Eser Sahipliği 
 
81
1. Müzik Eseri Sahipleri 
 
81
a. Aranjörün Eser Sahipliği 
 
82
2. Müzik Eserlerinde Eser Sahipliğinin Hukuki Niteliği 
 
83
G. Bağlantılı Hak Sahipliği 
 
84
1. İcracı Sanatçılar ve Hakları 
 
85
2. Fonogram Yapımcıları ve Hakları 
 
87
3. Radyo – Televizyon Kuruluşları ve Hakları 
 
88
4. Film Yapımcıları ve Hakları 
 
90
H. Eser Sahipliğinden Doğan Haklar 
 
92
İ. Eser Sahipliğinden Doğan Hakların Devri 
 
96
VII. GENEL DEĞERLENDİRME 
 
97
SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİĞİN KULLANIMI
 
A. Sinema Eserlerinde Müziğin Kullanım Alanları ve Şekli 
 
99
B. Sinema Eserlerinde Müziğin Kullanımından Doğabilecek Sorunların Tespiti 
 
101
II. SİNEMA ESERLERİNDE ÖZGÜN MÜZİK KULLANIMI 
 
102
B. Özgün Müzik Bestecisinin Sinema ve Müzik Eser Sahipliği 
 
103
1. Özgün Müzik Bestecisinin Diğer Sinema Eser Sahipleri ile İlişkisi 
 
105
2. Özgün Müzik Bestecisinin Film Yapımcısı ile İlişkisi 
 
107
3. Özgün Müziğin Soundtrack Olarak Yayınlanması 
 
108
C. Özgün Müzik Bestecisinin Meslek Birliğine Üyeliği 
 
109
D. Özgün Müzik Söz Yazarının Sinema Eser Sahipliği 
 
111
E. Özgün Müziğe İlişkin Manevi Hakların Kullanımı 
 
112
III. SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİĞİN SENKRONİZASYONU 
 
113
A. Senkronizasyon Kavramı 
 
113
B. Senkronizasyon Hakkının Hukuki Niteliği 
 
113
C. Sinema Eserlerinde Müziğin Senkronizasyonu Neticesinde Ortaya Çıkan Hukuki İhtilaflar 
 
116
IV. VİDEO KLİPLER (MÜZİK VİDEOLARI) 
 
118
A. Genel Değerlendirme 
 
118
B. Müzik Videosunun Sinema Eseri Olarak Kabulüne Bağlanan Sonuçlar 
 
119
A. Genel Değerlendirme 
 
120
B. Reklam Filmlerinin Sinema Eseri Olarak Kabulüne Bağlanan Sonuçlar 
 
121
VI. SİNEMA ESERİNİN CANLI MÜZİK EŞLİĞİNDE GÖSTERİMİ 
 
122
A. Genel Değerlendirme 
 
122
B. Sinema Eseri Sahipleri ve Yapımcı Açısından Değerlendirme 
 
123
C. Özgün Müzik Olmayan Müzik Eserleri ve Sahipleri Açısından Değerlendirme 
 
124
D. Meslek Birlikleri Açısından Değerlendirme 
 
126
VII. GENEL DEĞERLENDİRME 
 
126
SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİK KULLANIMINDA
 
I. SÖZLEŞMEYE AYKIRILIKTAN DOĞAN İHTİLAFLAR 
 
129
A. Genel Değerlendirme 
 
129
B. Sinema Eserlerinde Müzik Kullanımı için Devri Gereken Mali Haklar 
 
130
5. Umuma İletim Hakkı 
 
133
C. Mali Hak Devri Sözleşmesinin Geçerlilik Şartları Bakımından Ortaya Çıkan Sorunlar 
 
134
2. İleride Yaratılacak Eserlerin Devri 
 
135
3. Devir Yetkisi Olmayan Kişinin Hak Devri 
 
136
D. Sinema Eser Sahipliğine İlişkin 1995 Öncesi FSEK Düzenlemesi Nedeniyle Ortaya Çıkan Sorunlar 
 
138
E. Teknolojik Gelişmeler ile Sonradan Ortaya Çıkan Yeni Kullanım Alanlarına İlişkin Sorunlar 
 
139
F. Mali Hak Devir Sözleşmesinin Feshi 
 
141
a. Cayma Hakkının Kullanılması 
 
143
b. Cayma Hakkının Kullanılmasına Karşı Mali Hakları Devralanın Başvurabileceği Hukuki Yollar 
 
145
c. Cayma Hakkının Kullanılmasının Hukuki Sonuçları 
 
146
II. SİNEMA ESERLERİNDE İZİNSİZ MÜZİK KULLANIMINDAN DOĞAN İHTİLAFLAR 
 
146
A. İzinsiz Kullanım Teşkil Eden Kullanımlar 
 
146
B. İzinsiz Kullanıma Getirilen İstisnalar (Hukuka Uygunluk Sebepleri) 
 
147
C. İzinsiz Kullanım Halinde Başvurulabilecek Hukuki Yollar 
 
149
a. Tecavüz’ün Ref’i Davası (FSEK m.66–68) 
 
152
b. Tecavüz’ün Men’i Davası (FSEK m.69) 
 
153
c. Tazminat Davası (FSEK m.70) 
 
154
d. Eser Sahipliğinin Tespiti Davası (FSEK m.15) 
 
154
III. GENEL DEĞERLENDİRME 
 
157