İdare Hukukunda Yargı Öncesi Uyuşmazlık Çözüm Usulleri Prof. Dr. Zehra Odyakmaz, Doç. Dr. Serkan Çınarlı, Arş. Gör. Ezgi Avcıoğlu Aksoy  - Kitap

İdare Hukukunda Yargı Öncesi Uyuşmazlık Çözüm Usulleri

2. Baskı, 
Şubat 2018
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
192
Barkod:
9789750246807
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Baskısı tükenmiştir.
Kitabın Açıklaması
Yargı sistemine Alternatif Çözüm Yollarının girmesi uzun zamandır tartışılan bir konudur. Ülkemizde son yıllarda özel hukuk alanında "arabuluculuk" ceza muhakemesi alanında "uzlaştırma" müesseseleri dahil edilmiştir.
Yapılan çalışmalarda Alternatif Çözüm Yollarının muhakeme süresini kısalttığı, taraf odaklı olduğu ve muhakeme masraflarını azalttığı ortaya konulmaktadır.
İdare ile meydana gelen hukuki ihtilaflarda da Alternatif Çözüm Yolları yasal olarak düzenlenmiş olmasına rağmen , uygulama alanında ciddi sorunlar yaşanmaktadır.
Oysa bu sorunlar ortadan kaldırıldığında idare yönünden muhakeme masrafları yönünden, idare ile uyuşmazlık yaşayan taraf açısından ise sonuca daha çabuk ulaşma açısından çok önemli bir yol kat edileceği açıktır.
İşte biz bu çalışmada bu tıkanıkları teşhis ederken nasıl aşılabileceği konusunda çözümler ortaya koymaya çalıştık.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Genel Olarak Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri
.
Türk İdare Hukukunda Uygulanan Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri
.
İdarî Uyuşmazlıkların Sulh Yoluyla Çözümü
.
659 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Yapılması Gereken Değişiklikler ve Eleştiriler
.
Uzlaştırıcı ve Arabulucuların Eğitimi
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
GİRİŞ 
17
I. GENEL OLARAK YARGI ÖNCESİ ÇÖZÜM USÛLLERİ 
22
A. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Doğuşu, Gelişimi ve Tanımları 
22
B. İdare Hukukundaki Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Çeşitleri 
28
1. İç (Dâhilî) İnceleme (Internal Reviews) 
30
2. Müzakere (Negotiation) 
31
3. Uzlaştırma (Conciliation) 
31
4. Arabuluculuk (Mediation) 
32
5. Müzakereye Dayalı Anlaşma (Negotiated Settlement) 
36
6. Tahkim (Arbitration) 
38
7. Toplantı (Meeting) 
39
8. Kamu Denetçiliği Kurumu (Ombudsmanlık Kurumu) 
40
a. Genel Olarak Ombudsman 
43
b. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun Hukukî Statüsü, Kuruluşu, Görevi, Başvuru Usûlü 
48
aa. Kamu Denetçiliği Kurumunun Hukukî Statüsü 
48
bb. Kamu Denetçiliği Kurumunun Kuruluşu 
50
cc. Kamu Denetçiliği Kurumunun “İdareyi Denetleme” Görevi 
51
dd. Kamu Denetçiliği Kurumuna Başvuru Usûlü ve Sonuçları 
54
C. İdare Hukukunda Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Faydaları 
58
E. Türk İdare Hukukunda Mevcut Olup Uzlaşma Öneren Münferit Kanunî Düzenlemelerden Bazı Örnekler 
62
1. 3533 sayılı “Umumî Mülhak ve Hususî Bütçelerle İdare Edilen Daireler ve Belediyelerle Sermayesinin Tamamı Devlete Veya Belediye Veya Hususî İdarelere Ait Daire ve Müesseseler Arasındaki İhtilâfların Tahkim Yolu ile Halli Hakkında Kanun 
63
2. 442 sayılı Köy Kanunu 
63
3. 6326 sayılı Petrol Kanunu 
63
4. 213 sayılı Vergi Usûl Kanunu 
64
5. 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu 
64
6. 4501 sayılı “Kamu Hizmetleri ile İlgili İmtiyaz Şartlaşma ve Sözleşmelerinden Doğan Uyuşmazlıklarda Tahkim Yoluna Başvurulması Halinde Uyulması Gereken İlkelere Dair Kanun” 
64
7. 659 sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararname 
65
8. 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname 
66
9. 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu 
67
10. 5894 Sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun 
70
11. 3289 Sayılı Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun 
73
12. 6023 sayılı Türk Tabipler Birliği Kanunu 
74
13. 5233 Sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanun , 
75
14. Genel İdarî Usûl Kanunu Tasarısı 
77
II. TÜRK İDARE HUKUKUNDA HALEN UYGULANMAKTA OLAN VE UYGULANMASINDA YARAR GÖRÜLEN YARGI ÖNCESİ ÇÖZÜM USÛLLERİ 
79
A. İdarî İtiraz 
79
1. İdarî İşleme İtirazın Yapılacağı Yerler 
80
2. İtiraz Başvurusunu İncelemeye Yetkili Makam 
81
3. Tazminat İstemlerine İlişkin Başvuruların Uzlaşma Yoluyla Çözümü 
86
4. İdarî İşlemin İcrâsının Durması 
88
5. Kesin İdarî İşleme İtiraz 
90
B. 659 Sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararname İle Düzenlenen Başvuru 
92
1. 659 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Amacı 
94
2. 659 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Düzenlediği Konular ve Sulh Usûlü 
95
C. Sulh Olma 
101
1. Sulhun Şartları 
103
2. Sulhun Zamanı 
103
3. Sulhun Etkisi 
103
D. Spor Federasyonlarının Kararlarının Tahkim Yoluyla Çözümü 
104
1. Türkiye Futbol Federasyonu Tahkim Kurulu 
104
2. Spor Genel Müdürlüğü Tahkim Kurulu 
104
E. Müzakere 
104
F. Uzlaştırıcılık veya Arabuluculuk 
105
G. Müstakar İçtihat 
106
III. İDARE HUKUKUNDA YARGI ÖNCESİ ÇÖZÜM USÛLLERİ İLE İLGİLİ OLARAK 659 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE YAPILMASI GEREKEN DEĞİŞİKLİKLER, ELEŞTİRİLER 
107
A. Kanun Hazırlanırken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar 
107
B. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri Hangi Kanunda Düzenlenmeli ve Hangi Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri Kabûl Edilmelidir? 
113
C. Kanun Hazırlanırken Karşılaşılabilecek Güçlükler ve Gözönünde Bulundurulması Gereken Hususlar 
115
1. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerine Kimlerin Başvurma Hakkı Olmalıdır? 
115
2. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinden Sadece Bir Tanesi mi Kullanılmalıdır? Yoksa Çözüme Ulaşmak İçin Diğer Çeşitlere de Başvurulabilmeli midir? 
115
3. Müzakere, Uzlaştırma (veya Arabuluculuk) Süreci Kimin Talebiyle Başlayabilir? 
118
4. İdareye; Ferdin Yargı Öncesi Çözüm Usulü Teklifini Kabûl Etmeme Hürriyeti Verilmeli midir? 
119
5. Uyuşmazlığın Konusu Üçüncü Kişileri de İlgilendiriyorsa, Sürecin Başlaması İçin “Üçüncü Kişiler” in Katılmayı Kabûl Etmesi Şart mı Olmalıdır? 
120
6. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri Süreci Başladıktan Sonra Taraflara; İstedikleri Anda Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinden Vazgeçme Hürriyeti Verilmeli midir? 
121
7. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri Süreci Başladıktan Sonra “Üçüncü Kişiler”e –Ferdin veya İdarenin Yanında Yer Alacak, Uyuşmazlıkla Doğrudan veya Dolaylı İlgili Şahıslara– İstedikleri Anda Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinden Vazgeçme Hürriyeti Verilmeli midir? 
121
8. “Temsilci” Kavramı 
122
9. İdare ve “Kabûl” Süresi 
122
10. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerine Başvurulduğu Zaman “Dava Açma Süresi” Durmalı mıdır? “Dava Açma Süresi” Ne Zaman Durur? “Dava Açma Süresi” Ne Zaman Tekrar İşlemeye Başlar? 
124
11. İdarî İşlemin Yürütülmesi Duracak mıdır? 
125
12. Taraflar Uzlaştırıcının (Arabulucunun) İsmi Üzerinde Anlaşamazlarsa Ne Olacaktır? 
125
13. Kimler Uzlaştırıcı (Arabulucu) Olabilecektir? 
126
14. İdare ile Birey Arasındaki Uzlaştırıcı veya Arabulucunun Başkanlığında Yürütülen Görüşmelere Katılan İdare Temsilcisi Uzlaşma/Anlaşma Kararı Vermede Tam Yetkili mi Olmalıdır? 
127
15. Uzlaştırıcının (Arabulucunun) Sorumluluğu 
128
16. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinde “Süre” nin ve “Süreç” in Başlama Zamanı Ne Zamandır? Müzakerede/Uzlaştırıcılıkta/Arabuluculukta Sürenin Başlama Noktası Başvurudan Sonra Diğer Tarafın Kabûlü Zamanı mıdır? “Uyuşmazlığın Konusunda, İçeriğinde Anlaşma” Zamanı mıdır? 
129
17. “Uzlaşma Görüşmeleri Süresi” Ne Kadar Olmalıdır? 
131
18. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Uygulanacağı Uyuşmazlıklar “Kanun”la Belirlenmeli Midir? 
132
19. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinde “Gizlilik” Esasına Taraflarca Uyulmamasına Uygulanacak Müeyyideler Neler Olmalıdır? 
136
20. Yargı Öncesi Çözüm Süreci Sonunda Verilen Kararı “İdare” veya “Fertler” Ne Kadar Sürede Yerine Getirmelidir? 
137
21. Yargı Öncesi Çözüm Süreci Sonunda Verilen Kararı “İdare” Yerine Getirmediği Takdirde “Fert” Neler Yapabilmelidir? 
137
22. Yargı Öncesi Çözüm Süreci Sonunda Verilen Kararı “Fert” Yerine Getirmediği Takdirde “İdare” Kamu Yararını da Düşünerek Neler Yapabilmelidir? 
138
23. Yargı–Öncesi Çözüm Usûlleri Kullanılacağı Zaman Önceden Belirlenmiş Davranış Kuralları, Toplantı Kuralları, Usûl Kuralları Olmalı mıdır? 
138
D. Kanunda Yer Alması Düşünülen Çeşitli Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri İçin Ortak Hükümler 
139
1. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Amacı 
140
2. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri İçin Tarif Edilmesi ve Açıklık Getirilmesi Gereken Kavramlar 
141
3. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Kullanılabileceği Haller 
141
4. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Kullanılmaması Gereken Haller 
141
5. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerine Katılımın İsteğe Bağlı Olup Olmaması Hususu 
142
6. İdarenin Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri Konusunda İlgililere Bilgi Verme Yükümlülüğü 
142
7. Uyuşmazlık Konusu Olan İdarî İşlemin Yürütülmesinin Durdurulması 
143
8. Tarafsız Kişi 
143
9. Gizlilik 
143
10. Sürelerin İşlememesi 
144
11. Uyuşmazlık Konusu İdarî İşlemin İcrâsının Durması 
145
IV. YARGI–ÖNCESİ ÇÖZÜM USÛLLERİNİN BAZI KANUNLARLA VE KURUMLARLA İLİŞKİSİNİN DÜZENLENMESİ 
146
A. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri – Kamu Denetçiliği Kurumu (Ombudsmanlık Kurumu) İlişkisi 
146
B. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri –İdarî Yargı İlişkisi 
146
C. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri – Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu İlişkisi 
147
V. YARGI ÖNCESİ ÇÖZÜM USÛLLERİNİN UYGULAMADA BAŞARIYA ULAŞABİLMESİ İÇİN UZLAŞTIRICILAR (VEYA ARABULUCULAR) NASIL EĞİTİLMELİDİR? 
150
A. Uzlaştırıcı/Arabulucuları Eğitecek Olan Eğiticilerin Eğitilmesi 
151
B. Uzlaştırıcı/Arabulucuların Eğitilmesi 
151
1. Uzlaştırıcı/Arabulucularda Bulunması Gereken Nitelikler 
151
2. Uzlaştırıcı/Arabulucuların Seçilmesi 
155
3. Uzlaştırıcı/Arabulucunun Göreve Başlaması ve İlk İncelemesi 
156
4. Uzlaştırıcı/Arabulucunun Görevini Yerine Getirme Süresi 
156
5. Uzlaştırıcının (Arabulucunun) Verdiği Kararın İdare Tarafından Yerine Getirilmesinin Gerekliliği 
157
6. 6325 Sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanununa Göre Arabuluculuk Eğitimi 
157
7. Eğitim Verilecek Konular 
158
8. Uzlaştırıcının/ Arabulucunun Ücreti 
160
C. İdarenin Eğitilmesi 
161
1. İdarenin Yargı Öncesi Çözüm Usûllerini Kabûl Etmeyi İlke Edinmesi 
161
2. İdarenin Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri Sürecinde Uzlaşmamayı Değil Uzlaşmayı Esas Alması 
163
3. İdarî Personelin Eğitilmesi 
163
D. Avukatların Eğitilmesi 
164
SONUÇ 
165
Kaynakça 
171
Kavram Dizini 
191