Tüm Yönleriyle Kentsel Dönüşüm Örnek Dilekçeler – Güncel İçtihatlar Şenol Saltık  - Kitap
Tüm Yönleriyle

Kentsel Dönüşüm

Örnek Dilekçeler – Güncel İçtihatlar

2. Baskı, 
Nisan 2018
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
296
Barkod:
9789750248221
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
400,00
İndirimli (%89):
45,00
Stoktan hemen gönderilir.
Diğer Baskılar
5. baskı Yeni Baskı
Mart 2023
510,00
510,00 (%0)
Kitabın Açıklaması
APARTMANLARDA KENTSEL DÖNÜŞÜM SÜRECİ ;
• Herhangi bir bağımsız bölüm maliki veya hissedarı tarafından "riskli yapı tespit başvurusu" yapılır.
• Yetkili kuruluş, "riskli yapı tespit raporunu" düzenler ve binanın tapu kütüğüne riskli yapı şerhi işlenir.
• Tespit raporu, apartmandaki bağımsız bölüm maliklerine ve tapu sicilinde bulunan tüm ilgililere tebliğ edilir.
• Riskli yapı tespit raporuna karşı idari itiraz süresi "15" gündür.
• Tespit raporu kesinleştikten sonra apartmanda bulunan kişilere binayı tahliye etmeleri için "60+30" gün süre verilir ve bu süre sonunda bina yıkılır.
• Haklı gerekçeler mevcut ise, bina yıkılmadan önce İdare Mahkemesi'ne dava açılarak riskli yapı kararının yürütmesinin durdurulması istenebilir.
• Apartmandaki üçte iki çoğunluk tarafından binanın yenilenme süreci konusunda toplantı yapılarak karar alınır. Karara katılmayan azınlığın hisseleri açık arttırma yoluyla diğer hissedarlara satılır.
• Binanın yıkılması yerine güçlendirilmesi talep ediliyorsa, gerekli çoğunluk sağlanarak, güçlendirme kararı alınır ve hukuki işlemler yapılarak süreç bu şekilde tamamlanmış olur.
RİSKLİ ALANLARDA KENTSEL DÖNÜŞÜM SÜRECİ ;
• Bakanlar Kurulu veya Büyükşehir Belediyesi tarafından, belirli bir bölgenin "riskli alan" olarak ilanına karar verilir.
• Bakanlar Kurulu'nca alınan, riskli alan kararına karşı, kararın Resmi Gazete'de yayınlanmasından itibaren "60" gün içerisinde Danıştay'da iptal davası açılabilir.
• Büyükşehir Belediyesi tarafından verilen riskli alan kararına karşı İdare Mahkemesi'nde dava açma süresi kararın ilgililerce öğrenilmesinden itibaren "60" gündür.
• Riskli alan kararının kesinleşmesi ile birlikte yıkım ve tahliye süreci başlar.
• Riskli alan kararına iştirak etmeyen maliklerin gayrimenkulleri hakkında "acele kamulaştırma" kararı verilebilir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının Yasal Dayanakları
.
Riskli Yapı ve Riskli Alan Kararlarına Karşı Hukuki Başvuru Yolları
.
İnşaat Sözleşmesi Düzenlenirken Dikkat Edilecek Hususlar
.
Riskli Yapı Kararına İlişkin Tüm Süreçler
.
Kentsel Dönüşüm Konusunda Güncel Yargıtay ve Danıştay İçtihatları
.
Örnek Dilekçeler ve İhtarnameler
.
Riskli Alan Uygulamalarına İlişkin Yasal Süreçler
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
Yazarın Özgeçmişi 
7
2. Baskıya Önsöz 
9
Önsöz 
11
I. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI HAKKINDA
GENEL AÇIKLAMALAR
A. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAVRAMI 
19
B. TÜRKİYE’DE KENTLEŞME SÜRECİ 
20
C. TÜRKİYE’DE KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARININ GELİŞİMİ 
21
1. Gecekondu Kanunu Düzenlemeleri 
21
2. Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi 
24
3. Tarlabaşı (Beyoğlu) Kentsel Dönüşüm Projesi 
24
4. Zağnos Ve Tabakhane Vadileri Kentsel Dönüşüm Projesi 
25
5. Zafer Meydanı Projesi (Bursa) 
26
6. Kuştepe Kentsel Dönüşüm Projesi (İstanbul) 
26
D. DÜNYADA KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI 
27
1. Paris’in Dönüşümü 
27
2. Trafalgar Meydanı (Londra) Dönüşüm Projesi 
28
3. Hiroşima (Japonya) Kentsel Dönüşüm Projesi 
28
4. Beyrut Tarihi Kent Merkezi Dönüşüm Projesi (Lübnan) 
30
5. Rio Kenti Gecekondu Sağlıklaştırma Programı (Brezilya) 
32
6. Dünyadaki Ve Ülkemizdeki Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının Karşılaştırılması 
33
E. KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN AMACI 
34
1. Deprem Riskine Karşı Korunma 
34
1.1. Deprem Yönetmeliği’nin İçeriği Ve Kapsamı 
35
1.2. Ülkemizdeki Binaların Afet Riskine Karşı Durumu 
36
F. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMASINA İLİŞKİN GENEL KAVRAMLAR 
39
1. 6306 sayılı yasa kapsamında riskli yapı nedir 
39
2. 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Riskli Alan Uygulması 
42
3. Ekonomik Açıdan İşlevini Kaybetmiş Alanların Canlandırılması, Kentin Tarihi ve Kültürel Değerlerinin Korunması, Sosyal Donatı Alanları Oluşturulması 
44
4. Rezerv Yapı Alanı Uygulaması 
46
5. Yenileme Alanı Nedir? 
46
5.1. Yenileme Alanı Uygulamasının Amacı 
49
5.1.1. Yeniden Canladırma (Revitalization) 
49
5.1.2. Eski Hale Getirme (Rehabilitation) 
50
5.1.3. Yenileme (Renewal) 
50
5.2. Yenileme Alanı Kararı Alınması Usulü Ve Uygulaması 
51
5.3. Yenileme Alanı Projesine Mülk Sahiplerinin Katılımı Ve Yenileme Alanlarındaki Hazineye Ait Taşınmazların Durumu 
52
5.4. Yenileme Alanı Uygulamalarında Ortaya Çıkan Sorunlar 
53
II. BÖLÜM
TEMEL NİTELİKLİ DÜZENLEME OLARAK KABUL EDİLEN, 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDAKİ KANUNUN KAPSAMI VE UYGULAMA ALANI
Birinci Kısım
1. 6306 SAYILI KENTSEL DÖNÜŞÜM YASASININ TEMEL MANTIĞI NEDİR? 
57
2. Riskli Yapı Tespit Esasları 
58
2.1. Riskli Yapı Başvurusunu Kimler Yapabilir? 
58
2.2. Riskli Yapı Başvurusu Nereye Yapılır ve Tespit Masrafları Nasıl Karşılanır? 
59
2.3. Riskli Yapı Tespiti Müracaatında İbraz Edilecek Belgeler Nelerdir? 
60
2.4. Riskli Yapı Tespit Tekniği Nedir? 
60
2.6. Metruk ve Kullanılmayan Yapılar Riskli Bina Sınıfına Girmez 
62
2.7. Riskli Yapı Tespit Başvurusu Yapılmadan Önce, Kat Maliklerinin Kendi Aralarında Bir Anlaşma Yapmasının Faydalı Olacağı Kanaatindeyiz 
65
2.8. Riskli Yapı Şerhinin Tapu Kütüğüne İşlenmesi 
66
2.9. Riskli Yapı Şerhi, Gayrimenkulün Devir Veya Temlikine Engel Değildir 
67
2.10. Riskli Yapı Tespitini Engelleyenlerin Cezai Sorumluluğu Var mıdır ? 
68
3. RİSKLİ YAPI KARARINA KARŞI İTİRAZ USULÜ 
69
3.1. Riskli Yapı Tespit Raporuna İtirazın İncelenmesi 
72
4. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNA KARŞI DAVA AÇILMASI 
73
5. YIKIM VE TAHLİYE İŞLEMLERİ 
76
5.1. Yıkım İçin Öngörülen Kanuni Süreler 
76
5.2. Riskli Yapıda Yıkım Kararı Verme Yetkisi Kime Aittir? 
77
5.3. Yıkım Masraflarını Kim Öder 
81
6. YIKIM İŞLEMİNİ DURDURABİLECEK KANUN YOLLARI VAR MIDIR ? 
82
6.1. Riskli Yapının Güçlendirilmesi Yıkım İşlemini Durdurur 
82
6.2. Arsa Payının Düzeltilmesi Davaları 
86
6.2.1 Arsa Payının Düzeltilmesi Davaları Bina Yıkılmadan Önce Açılmalıdır 
89
6.2.2. Arsa Payı Düzeltilmesi Davalarının Yıkım Kararına Etkisi 
89
7. RİSKLİ YAPIDA BULUNAN KİRACILARIN MAĞDURİYETİ NASIL GİDERİLECEKTİR? 
91
İkinci Kısım
RİSKLİ YAPI KARARININ KESİNLEŞMESİ SONRASINDA
YAPILACAK İŞLEMLER
1. RİSKLİ YAPININ NE ŞEKİLDE DEĞERLENDİRİLECEĞİ KONUSUNDA MALİKLERLE YAPILACAK TOPLANTININ ZAMANI 
95
2. TOPLANTI ÖNCESİNDE DEĞERLEME RAPORU ALINMASI ŞARTTIR 
95
2.2. Riskli Yapının Değeri Nasıl Tespit Edilecektir? 
96
3. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARAR TOPLANTISI 
97
3.1. Toplantı Davetinin Şekli 
97
3.2. Toplantının Yapılması Ve Toplantıda Alınacak Kararlar 
99
3.3. Üçte İki Çoğunluk Kararının Azınlıkta Kalan Hissedarlara Noter Vasıtasıyla Bildirilmesi 
101
3.4. Üçte İki Çoğunluk Sağlanamaması Halinde Yapılacak İşlem 
102
4. Üçte İki Çoğunluk Kararına Karşı Hukuki Başvuru Yolları 
102
4.1. Çoğunluk Tarafından İmzalanan Sözleşmenin İptali Davası 
110
5. AÇIK ARTTIRMA YOLUYLA SATIŞ İŞLEMİ 
112
5.1. Açık Arttırma Yoluyla Satış İşlemi Sonucunda, Tapu Kaydında Görünen, “İhtiyati Tedbir” ve “İrtifak Haklarının” Akıbeti Ne Olacaktır ? 
119
5.2. Açık Arttırma Ve Satış İşlemlerine Karşı Açılacak Davalar 
120
6. Kira Yardımı Başvurusu Ve Gerekli Belgeler 
121
7. Müteahhit Belirlenirken Nelere Dikkat Edilmelidir 
123
8. KAT KARŞILIĞI İNŞAAT SÖZLEŞMESİ DÜZENLENİRKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR 
124
8.1. İnşaat Sözleşmesinin Hukuki Niteliği 
124
8.2. İnşaat Sözleşmesinde Yer Alması Gereken Hususlar 
125
8.2.1. Sözleşme Mutlak Surette Noterde Yapılmalıdır 
125
8.2.2. Mümkünse, Asıl Sözleşme İmzalanmadan Önce, Binanın Avan Projesi Belediyeden Tasdik Ettirilmelidir 
126
8.2.3. İnşaat Ruhsatının Alınma Süresi Açıkça Belirtilmelidir 
126
8.2.4. İnşaat Süresinin Niteliği ve Mücbir Sebep Kavramı Tanımlanmalıdır 
127
8.2.5. İnşa Edilecek Dairelerin Net veya Brüt M2’leri Açıkça Yazılmalıdır 
128
8.2.6. Teknik Şartname ve Bağımsız Bölümler Listesi Sözleşmeye Eklenmelidir 
129
8.2.7. Teminat ve Cezai Şart 
130
8.2.8. Müteahhidin Hak Edeceği Dairelerin Kademeli Olarak Teslimi 
131
8.2.9. Sözleşme Bedeli, İmar Artışının Paylaşımı ve Kira Yardımı 
131
8.2.10. Yönetim Planı ve Arsa Paylarının Düzenlenmesi 
132
8.2.11. Sözleşmenin Feshi İle İlgili Düzenlemeler 
133
9. SÖZLEŞMENİN FESHİ HALİNDE ORTAYA ÇIKACAK HUKUKİ SONUÇLAR : 
135
III. BÖLÜM
RİSKLİ ALAN İLAN EDİLEN BÖLGELERE İLİŞKİN
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI
1. 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU KAPSAMINDA KENTSEL DÖNÜŞÜM : 
139
1.1. Kentsel Dönüşüm Alanı (Riskli Alan) İlanında Yetkili İdare 
142
1.2. Belediye Kanunu Kapsamında Riskli Alan İlanı Usulü 
146
1.3. Belediye Kanunu’nun 73. Maddesi kapsamında Büyükşehir Belediyelerine Tanınan İmar Yetkileri 
148
1.4. Bakanlar Kurulu Tarafından Alınan Riskli Alan Kararlarının İptali Davaları 
150
1.5. Bakanlar Kurulu’nun Aldığı Riskli Alan Kararına Karşı Dava Açma Süresi 
152
1.6. Acele Kamulaştırma Kararları Ve Uygulaması 
152
1.7. Kentsel Dönüşüm Uygulamalarında Acele Kamulaştırma 
153
1.8. Acele Kamulaştırma Kararlarının İptaline İlişkin Danıştay İçtihatları 
156
2. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER 
171
IV. BÖLÜM
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA YAŞANAN HUKUKİ SORUNLARIN MÜLKİYET HAKKI VE
EVRENSEL HUKUK PRENSİPLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜLEBİLMESİ İÇİN ÖNERİLERİMİZ
1. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA TARAFLARIN HAKLARINI KORUYUCU DÜZENLEMELER İÇEREN, TİP SÖZLEŞME ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR 
177
2. ARSA SAHİPLERİ TÜKETİCİ KANUNU KAPSAMINDA TÜKETİCİ OLARAK KABUL EDİLMELİDİR 
179
3. 6306 SAYILI YASA KAPSAMINDA İMZALANAN TÜM SÖZLEŞMELERDE BİNA TAMAMLAMA SİGORTASI YAPTIRILMASI ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR: 
180
4. ÇOĞUNLUK KARAR TOPLANTISI BAKANLIK KOMİSERİ GÖZETİMİNDE YAPILMALIDIR 
180
5. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE KATILIM BANKACILIĞI MODELİ 
181
SONUÇ 
183
V. BÖLÜM
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARIN İLİŞKİN
DİLEKÇE ÖRNEKLERİ
1. RİSKLİ YAPI TESPİT MÜRACAATI DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ 
185
2. ÇOĞUNLUK KARARI ALINMASI İÇİN TOPLANTI DAVETİ ÖRNEĞİ 
186
3. ÇOĞUNLUK KARARI BİLDİRİM İHTARI 
187
4. AZINLIK HİSSESİNİN SATIŞI İÇİN MÜRACAAT DİLEKÇESİ 
189
5. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNA KARŞI İTİRAZ DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ 
190
6. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNUN İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ 
192
7. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARININ İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ (ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ) 
195
8. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARININ İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ (SULH HUKUK MAHKEMESİ) 
198
9. ARSA PAYININ DÜZENLENMESİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ 
201
VI. BÖLÜM
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARININ
VERGİSEL BOYUTU
HARÇ VE VERGİ MUAFİYETLERİNİN KAPSAMINA İLİŞKİN BAKANLIK RESMİ YAZILARI 
218
VII. BÖLÜM
KENTSEL DÖNÜŞÜM MEVZUATI
AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUN 
227
6306 SAYILI KANUNUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ 
244
6306 SAYILI KANUNUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK 
263
DEPREM BÖLGELERİNDE YAPILACAK BİNALAR HAKKINDA ESASLAR 
276
RİSKLİ YAPILARIN TESPİT EDİLMESİNE İLİŞKİN ESASLAR 
277
YIPRANAN TARİHİ VE KÜLTÜREL TAŞINMAZ VARLIKLARIN YENİLENEREK KORUNMASI VE YAŞATILARAK KULLANILMASI HAKKINDA KANUN 
279
YIPRANAN TARİHİ VE KÜLTÜREL TAŞINMAZ VARLIKLARIN YENİLENEREK KORUNMASI VE YAŞATILARAK KULLANILMASI HAKKINDA KANUNUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ 
283
İSTANBUL DEPREM RİSK HARİTALARI 
291
Kaynakça 
293
Kavramlar Dizini 
295