DENİZ YOLUYLA YÜK TAŞIMA SÖZLEŞMELERİ
 
1.1. Tanımı ve Kurulması 
 
21
1.2.1. Deniz Yoluyla Taşıma Yapılması 
 
22
1.2.2. Yük Taşımanın Üstlenilmesi 
 
24
1.2.3. Taşımanın Gemiyle Yapılması 
 
25
1.2.4. Taşıyanın Yüke Zilyet Olması 
 
28
1.2.5. Taşıma İşi Karşılığında Navlun Ödenmesi 
 
30
1.5. Yükle İlgili Kişiler 
 
38
1.6.2. Kırkambar Sözleşmesi 
 
41
1.6.3. Çarter Sözleşmeleri 
 
43
1.6.3.1. Yolculuk Çarteri Sözleşmesi 
 
43
1.6.3.2. Zaman Çarteri Sözleşmesi 
 
44
2. ALT NAVLUN SÖZLEŞMESİ 
 
47
2.2.2. Öğretideki Birinci Görüş 
 
49
2.2.3. Öğretideki İkinci Görüş 
 
51
2.5. Alt Taşıyanın Yükle İlgililer Karşısındaki Hukuki Konumu 
 
55
1. FİİLİ TAŞIYAN KAVRAMI 
 
57
1.1. Tarihsel Gelişimi 
 
57
1.1.2. Hamburg Kuralları (1978) 
 
58
1.1.3. Rotterdam Kuralları (2009) 
 
62
1.1.3.2. Deniz İşleri Yüklenicisi Kavramı ve Fiili Taşıyandan
 
1.3.1. Taşımanın Kısmen veya Tamamen Gerçekleştirilmesi Meselesi 
 
77
1.3.1.2. Öğretideki Birinci Görüş 
 
78
1.3.1.3. Öğretideki İkinci Görüş 
 
81
1.3.1.4. Öğretideki Üçüncü Görüş 
 
82
1.3.1.5. Değerlendirme 
 
84
1.3.2. Akdi Taşıyandan Başka Bir Kişi Olması 
 
90
1.3.3. Alt Navlun Sözleşmesiyle Taşımanın Üstlenilmesi 
 
91
1.4. Liman İşletmeleri Fiili Taşıyan Sayılabilir Mi? 
 
93
1.4.2. Liman İşletmelerinin Fiili Taşıyan Sayılamayacağına Yönelik
 
1.4.3. Liman İşletmelerinin Fiili Taşıyan Sayılabileceğine Yönelik
 
2. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUĞU 
 
99
2.3. Dayandığı Esaslar 
 
104
2.3.1. Fiili Taşımanın Gerçekleştirilmesi 
 
104
2.3.1.1. Genel Olarak 
 
104
2.3.1.2. Birinci Görüş 
 
104
2.3.1.3. İkinci Görüş 
 
106
2.3.1.4. Değerlendirme 
 
108
2.3.2. Doğrudan Doğruya TTK’den Kaynaklanan Sorumluluk 
 
111
2.3.2.1. TTK’nin Taşıyanın Sorumluluğuna İlişkin Hükümleri
 
2.3.2.2. Asıl Navlun Sözleşmesiyle Ağırlaştırılamayan
 
2.3.3. Asıl Yükle İlgililerin Akdi Taşıyana Karşı Hak Sahibi Oldukları
 
2.4.1. Donatanla Yapılan Son Alt Navlun Sözleşmesinin Yolculuk
 
Çarteri Sözleşmesi ya da Kırkambar Sözleşmesi Olması 
 
115
2.4.2. Donatanla Yapılan Son Sözleşmenin Zaman Çarteri Sözleşmesi
 
2.4.3. Uluslararası Taşımalar 
 
117
2.4.4. Karma Taşımalar 
 
120
2.5.1. Kanuni Borca Katılma 
 
121
2.5.2. Vasıtasız Zilyetliğin Kurulmasıyla Tesellüme Bağlı Sorumluluk 
 
126
2.5.3. Kusur Karinesine Dayanan ve Kurtuluş Beyyinesi Getirilebilen
 
2.5.4. Sınırlı Şahsi Sorumluluk 
 
128
2.5.5. Farklılaştırılmış Müteselsil Sorumluluk 
 
128
2.5.6. Emredici Sorumluluk 
 
131
ASIL YÜKLE İLGİLİLERE KARŞI SORUMLULUK
 
1. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUK SEBEPLERİ ve ŞARTLARI 
 
133
1.1. Yüke Özen Yükümlülüğünün İhlal Edilmesinden Sorumluluk 
 
133
1.1.2.1. Genel Olarak 
 
134
1.1.2.2. Yükün Fiili Taşıyan Tarafından Tesellümü 
 
136
1.1.2.3. Yükün Fiili Taşıyan Tarafından Teslimi 
 
138
1.1.3. Yükün Zıyaı veya Hasarı ve Geç Teslim 
 
139
1.1.3.2. Yükün Hasarı 
 
141
1.1.3.4. Zıyaa Varan Gecikme (Yükün Hükmen Zıyaı) 
 
146
1.1.5. Uygun İlliyet Bağı 
 
150
1.1.6. Kusursuzluğun İspatlanamaması 
 
151
1.2. Geminin Başlangıçta Sefere Elverişli Olmamasından Sorumluluk 
 
152
1.2.2. Geminin Başlangıçta Denize, Yüke ve Yola Elverişsiz Olması 
 
153
1.2.4. Uygun İlliyet Bağı 
 
156
1.2.5. Kusursuzluğun İspatlanamaması 
 
157
1.3. TTK’de Düzenlenen Özel Hallerden Kaynaklanan Sorumluluk 
 
159
1.3.1. Yükün Başka Bir Gemiye Yüklenmesi veya Aktarılmasından
 
Kaynaklanan Sorumluluk 
 
159
1.3.2. Rotadan Sapmadan Doğan Sorumluluk 
 
161
1.3.3. Yükün Güvertede İzinsiz Taşınmasından Doğan Sorumluluk 
 
165
2. FİİLİ TAŞIYANIN FİİLLERİNDEN SORUMLU OLDUĞU KİŞİLER 
 
168
2.2. Fiili Taşıyanın Adamları 
 
170
2.2.1. Taşımada Kullanılan Gemi Adamları 
 
170
2.2.2. Fiili Taşıyanın Taşıma İşletmesinde Çalışanlar 
 
171
2.2.3. Fiili Taşıyanın Kendisini Temsile Yetkili Kıldığı Kişiler 
 
172
2.3. Alt Navlun Sözleşmesinin İfasında Kullanılan Diğer Kişiler 
 
173
2.4. Fiili Taşıyanın Adamlarının Zarara Sebebiyet Veren Davranışı
 
Nedeniyle Fiili Taşıyanın Sorumluluğu 
 
173
2.4.1. Zararın Fiili Taşıma Döneminde Gerçekleşmesi 
 
173
2.4.2. Fiili Taşıyanın Adamlarının Kusurlu Olması 
 
174
2.4.3. Zararın Fiili Taşıyanın Adamının Görevi Dolayısıyla Meydana
 
3. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUKTAN KURTULMASI 
 
176
3.2. Geminin Sevkine veya Başkaca Teknik Yönetimine İlişkin Kusur 
 
176
3.4. Denizde Kurtarma 
 
180
3.5. Yükün Cinsinin veya Değerinin Kasten Yanlış Bildirilmesi 
 
181
3.6. Taşıyanın Kusursuzluk ve Uygun İlliyet Bağı Karinelerinden
 
4. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLULUĞUNUN SINIRLANDIRILMASI 
 
184
4.1. Sorumlu Olunan Zararın Belirlenmesi 
 
184
4.2. Sorumluluğun Üst Sınırı 
 
188
4.2.1. Yükün Zıyaa veya Hasara Uğraması Hallerinde Üst Sınır 
 
188
4.2.2. Yükün Geç Teslimi Halinde Üst Sınır 
 
191
4.3. Sınırlı Sorumluluktan Yararlanma Hakkının Kaybı 
 
192
5. FİİLİ TAŞIYANIN SORUMLU TUTULMASI 
 
197
5.2. İnceleme ve Bildirim 
 
200
5.2.2.1. Genel Olarak 
 
202
5.2.2.2. Bildirim Külfetinin Yerine Getirilmemesi 
 
205
5.2.2.3. Bildirimin Zamanında Yapılması 
 
208
5.2.3. Fiili Taşıyan Açısından Değerlendirme 
 
209