E–Spor: Hukuki Bakış  Prof. Dr. Ali Paslı, Görkem Gökçe, Yağmur Yollu, Nimet Karaca  - Kitap
1. Baskı, 
Mayıs 2021
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
259
Barkod:
9789750269035
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
370,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
İnternetin sonsuz imkânları tüm dünyayı etkisi altına aldı, bu etki ise günden güne daha da artıyor. Bu durum, günümüzdeki her şeye bir şekilde yansırken, "e-spor" kavramını da hayatımıza soktu. Bu kavramda "spor" geçmesine rağmen bir spor faaliyeti sayılıp sayılmadığı başta olmak üzere birçok tartışma bulunuyor. Gitgide büyüyen profesyonel e-spor sektörü ve e-spor yayın platformları da bu tartışmaların gündemden düşmemesini sağlıyor.
Bu çalışmada, e-sporla ilgili birçok konuya ışık tutulması amaçlanmıştır. Bu kapsamda, e-spor kavramının tarihçesi, spor kavramlarıyla karşılaştırması ve çeşitli disiplinlerle ilişkisi incelenmiştir. Ayrıca e-spor oyuncuları, kulüpler, federasyonlar ve yayın platformları gibi aktörler de farklı bağlamlarda değerlendirilerek, bunların birbirlerine karşı sorumlulukları da incelenmiştir. İlişkinin iş hukuku perspektifi, uygulama için fazlasıyla önemlidir.
Çalışmada ayrıca e-sporla ilişkilendirilebilecek esaslı temel hukuki düzenlemeler de detaylıca değerlendirilmiştir. Bu kapsamda, e-sporun spor hukuku perspektifi, uygulamadaki sorunlar ve tartışmalarla birlikte değerlendirilmiştir. Başka bir gündem olan fikri mülkiyet hak sahipliklerinin de kitapta kapsamlı bir yeri olmuştur.
Çalışmamız, e-sporun dününden bugününe birçok konuyu ele aldığı için, sadece hukukçulara değil; e-spora ilgi duyan veya bu sektörde çalışan herkese hitap edecektir. Türkiye'de e-sporu bu kadar farklı yönleriyle ele alan ilk kitap olması ve halihazırda ülkemizde bu konularda bir yasal düzenleme olmaması sebebiyle, bu çalışmamız hukukçulara ve tüm ilgililerine yol gösterici olacaktır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
E–Doping
.
E–Spor Aktörleri: Oyuncular, Takımlar ve Oyun Şirketleri
.
Oyunların Hak Sahipliği
.
Yayın Platformları ve Turnuvalar
.
Oyuncuların Sözleşmeleri
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Kısaltmalar 
13
GİRİŞ 
15
BİRİNCİ BÖLÜM
E–SPOR KAVRAMI, TARİHÇESİ VE AKTÖRLERİ
I. E–SPOR NEDİR? 
17
A. E–spor Tanımının Unsurları 
19
1. Bilgisayar Oyunu 
19
a. MOBA (Çevrimiçi Çok Oyunculu Savaş Arenası) 
23
b. FPS (Birinci Şahıs Nişancı) 
24
c. RTS (Gerçek Zamanlı Strateji Oyunu) 
24
d. Battle Royale 
25
e. Spor Oyunları 
25
f. MMORPG (Çok Katılımcılı Çevrimiçi Rol Yapma Oyunu) 
26
g. Fighter (Dövüş) 
26
2. Elektronik Sistemler Vasıtasıyla Oynanma 
27
3. Rekabete Dayalı Olma 
27
II. SPOR VE E–SPOR KARŞILAŞTIRMASI 
29
A. Spor ve Modern Spor Kavramları 
29
B. E–Sporun Spor Niteliği 
30
C. E–Spor Kavramının Terimleşmesi ve Bu Amaçla Gerçekleştirilen Çalışmalar 
37
D. Federasyonlar 
39
1. Uluslararası Federasyonlar 
39
2. Bölgesel Federasyonlar 
40
3. Ulusal Federasyonlar 
41
III. E–SPORUN DİĞER DİSİPLİNLERLE İLİŞKİSİ 
42
A. Dijital Oyun Tasarımı 
42
B. Medya 
43
C. Sosyoloji 
43
D. Psikoloji 
44
E. Hukuk 
44
IV. E–SPORUN TARİHÇESİ 
47
A. Arcade Dönemi 
49
B. 90’lar Dönemi 
52
C. Uluslararası Turnuvalar Dönemi (2000’ler sonrası) 
54
D. Türkiye’de E–spor 
55
1. Türkiye’de Dijital Oyun Sektörünün Durumu 
55
2. Türkiye’de İnternet Kafe Kültürü 
58
3. Türkiye’de Düzenlenen E–spor Turnuvaları 
60
4. Türkiye E–spor Federasyonu’nun Kuruluşu 
61
E. E–sporun Ekonomik Gelişimi 
63
F. Dijital Oyun Pazarı İstatistikleri 
65
G. E–spor İstatistikleri 
69
V. E–SPOR AKTÖRLERİ 
73
A. E–spor Oyuncuları 
73
B. E–spor Takımları 
77
C. E–spor Kulüpleri 
78
D. Oyun Şirketleri 
79
E. E–spor Federasyonları 
80
F. Organizatörler 
81
G. E–spor Takipçileri 
81
H. Sponsorlar 
82
İ. E–spor Yayın Platformları 
83
İKİNCİ BÖLÜM
SPOR HUKUKU PERSPEKTİFİNDEN E–SPOR
I. Genel Olarak Spor Hukuku 
87
II. E–spor, Sporun Hukuki Tanımına Dâhil Edilebilir mi? 
88
III. Doping Kavramı ve E–Spordaki Bazı Görünümleri 
91
A. IeSF Düzenlemeleri 
95
1. IeSF Anti–Doping Kuralları 
96
2. IeSF Müsabaka Kuralları 
98
B. Türkiye’deki Durum 
100
1. Sporcudan Alınan Örnekte Yasaklı Bir Maddenin Veya Metabolitlerinin Veya Belirteçlerinin Tespit Edilmesi 
103
2. Yasaklı Bir Madde Veya Yasaklı Bir Yöntemin Sporcular Tarafından Kullanılması Veya Kullanılmaya Teşebbüs Edilmesi 
104
3. Örnek Vermekten Kaçınmak, Örnek Vermeyi Reddetmek Veya Örnek Vermemek 
105
4. Bulunabilirlik Kusurları 
105
5. Doping Kontrolünün Herhangi Bir Bölümünü Bozmak Veya Bozmaya Teşebbüs Etmek, Hile Yapmak Veya Hile Yapmaya Teşebbüs Etmek 
105
6. Yasaklı Bir Maddeyi Veya Yasaklı Bir Yöntemi Bulundurmak 
105
7. Herhangi Yasaklı Bir Maddenin Veya Yasaklı Bir Yöntemin Yasadışı Ticaretini Yapmak Veya Yasadışı Ticaretini Yapmaya Teşebbüs Etmek 
106
8. Herhangi Yasaklı Bir Madde Veya Yasaklı Bir Yöntemi Herhangi Bir Sporcuya Bir Müsabaka İçinde Tatbik Etmek Veya Tatbik Etmeye Teşebbüs Etmek Veya Müsabaka Dışında Yasak Olan Herhangi Yasaklı Bir Madde Veya Yasaklı Bir Yöntemi Herhangi Bir Sporcuya Müsabaka Dışındaki Bir Dönemde Tatbik Etmek Veya Tatbik Etmeye Teşebbüs Etmek 
107
9. Suç Ortaklığı 
107
10. Yasak İş Birliği 
107
C. Turnuvalarda Uygulanan Diğer Doping Düzenlemeleri 
110
D. E–Doping 
111
IV. Şike (Match–fixing) ve Teşvik Primi 
112
A. Türk Hukuku Kapsamında 
112
B. Uluslararası Düzenlemeler 
119
V. Yasadışı Bahis 
120
A. Türk Hukuku Kapsamında 
120
1. Yasadışı Bahis Suçunun İnternet Ortamında İşlenmesi 
125
B. Uluslararası Düzenlemeler 
129
VI. E–sporda Tahkim Yargılama Yolu 
131
A. E–sporda Ulusal Tahkim 
132
1. E–sporda Zorunlu Tahkim Yolu 
132
2. E–sporda İhtiyari Tahkim Yolu 
139
B. E–sporda Uluslararası Tahkim Yolu 
140
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
FİKRİ MÜLKİYET HUKUKU PERSPEKTİFİNDEN E–SPOR
I. Genel Olarak 
143
A. Eser Kavramı 
144
B. Eser Sahipliği Kavramı 
152
C. Fikir ve Sanat Eserlerinde Hak Sahipliği Kavramı 
154
D. Geleneksel Eser Türlerinden Dijitale Dönüş: Multimedya Eserler 
156
E. Bilgisayar Oyunlarının Eser Niteliği 
160
1. Bilgisayar Oyunlarının Bilgisayar Programlarına Sağlanan Koruma Kapsamında Değerlendirilmesi 
162
2. Bilgisayar Oyunlarının Veri Tabanlarına Sağlanan Koruma Kapsamında Değerlendirilmesi 
165
3. Bilgisayar Oyunlarının Güzel Sanat Eserlerine Sağlanan Koruma Kapsamında Değerlendirilmesi 
167
4. Bilgisayar Oyunlarının Sinema Eserlerine Sağlanan Koruma Kapsamında Değerlendirilmesi 
168
F. Bilgisayar Oyunlarında Eser Sahipliği 
171
G. Bilgisayar Oyunlarında Hak Sahipliği 
174
H. Bilgisayar Oyunlarında Oyunculara Tanınan Haklar 
178
II. E–SPORDA GÜNDEME GELEBİLECEK FİKRİ HAKLAR 
183
A. Oyun Şirketleri Bakımından Gündeme Gelebilecek Fikri Haklar 
184
B. Takım Oyuncuları Bakımından Gündeme Gelebilecek Fikri Haklar 
195
C. Turnuva Organizatörleri Bakımından Gündeme Gelebilecek Fikri Haklar 
197
III. Bilgisayar Oyunlarına Ait Yayınlar 
202
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İNTERNET ORTAMINDAN YAPILAN
YAYINLARIN DÜZENLENMESİ KAPSAMINDA E–SPOR
İNTERNET ORTAMINDAN YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ KAPSAMINDA E–SPOR 
205
BEŞİNCİ BÖLÜM
İŞ HUKUKU PERSPEKTİFİNDEN E–SPOR
I. E–spor Oyuncularının İş Hukuku Kapsamında Konumlandırılması 
207
II. İş Kanunu kapsamında 
208
III. Hizmet Sözleşmesi 
209
IV. Tarafların Borçları 
213
A. Oyuncuların Borçları 
213
1. İş Görme Borcu 
213
2. Özen ve Sadakat Borcu 
214
3. Teslim ve Hesap Verme Borcu 
215
4. Fazla Çalışma Borcu 
216
5. Düzenlemelere ve Talimata Uyma Borcu 
218
B. Takımın Borçları 
219
1. Ücret Ödeme Borcu 
219
2. İş Verme Borcu 
221
3. İş Araç ve Malzemelerini Sağlama Borcu 
221
4. Giderleri Ödeme Borcu 
222
5. İşçiyi Koruma ve Gözetme Borcu 
222
6. Tatil ve İzin Verme Yükümlülüğü 
224
7. Hizmet Belgesi Verme Borcu 
225
V. Hizmet Sözleşmesinin Devri ve Sona Ermesi 
226
VI. Sporcu Sözleşmeleri 
230
VII. Sözleşmenin Kurulması 
231
VIII. Tarafların Borçları 
232
A. Sporcunun Borçları 
232
B. Kulübün Borçları 
233
1. Ücret Ödeme Borcu 
233
2. Prim Ödeme Borcu 
235
3. Bonservis Bedeli Ödeme Borcu 
235
4. Sporcuların Eğitimi ve Sağlığı İçin Gerekli Sağlık Personelini ve Spor Ekipmanlarını Temin Etme Borcu 
236
IX. Sözleşmenin Sona Ermesi 
236
A. Karşılıklı Sona Erdirme 
236
B. Fesih 
237
1. Sporcu Açısından Fesih Sebepleri 
237
a. Ücret Alacağının Elde Edilememesi Nedeniyle Fesih 
237
b. Ücret Dışı Alacakların Elde Edilememesi Nedeniyle Fesih 
237
c. Sportif Nedenlerle Fesih 
238
2. Kulüp Açısından Fesih Sebepleri 
238
a. Baskı Feshi 
238
b. Davranışsal Fesih 
239
c. Kurumsal Fesih 
240
d. Diğer Sebepler 
240
X. Diğer Aktörler ile E–spor Oyuncuları Arasındaki İlişkiler 
241
SONUÇ 
243
Kaynakça 
251
Kavram Dizini 
257