SİNYAL BÜTÜNLÜĞÜ (SIGNAL INTEGRITY), GÜÇ BÜTÜNLÜĞÜ
(POWER INTEGRITY) VE ELEKTROMANYETİK UYUMLULUK (ELECTROMAGNETIC COMPATIBILITY)
1.1. SİNYAL BÜTÜNLÜĞÜNÜN PCB HATTI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
23
1.2. KARIŞMA (CROSSTALK)
26
1.3. GÜÇ HATTI ÇÖKME GÜRÜLTÜSÜ (RAIL–COLLAPSE)
29
1.4. ELEKTROMANYETİK KARIŞMA (Electromagnetic Interference–EMI)
32
1.5. SİNYAL BÜTÜNLÜĞÜ HAKKINDA İKİ GENEL KURAL
34
1.6. ELEKTRONİK CİHAZ TEKNOLOJİSİNDEKİ EĞİLİM
34
1.7. MODELLER VE MODELLEME
39
ZAMAN VE FREKANS BÖLGELERİ
2.1. BANT GENİŞLİĞİNİN SİNYAL YÜKSELİŞ ZAMANI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
43
2.2. BANT GENİŞLİĞİ VE SİNYAL YÜKSELİŞ ZAMANI KAVRAMLARI
46
2.3. BİR İLETKEN BAĞLANTI YOLUNUN BANT GENİŞLİĞİ
47
EMPEDANS KAVRAMI VE ELEKTRİKSEL MODELLER
3.1. EMPEDANSIN SİNYAL BÜTÜNLÜĞÜ İLE İLGİLİ PROBLEMLERE ETKİSİ
53
3.3. İDEAL BİR DİRENCİN EMPEDANSININ ZAMAN BÖLGESİNDE İNCELENMESİ
58
3.4. İDEAL BİR KAPASİTÖRÜN EMPEDANSININ ZAMAN BÖLGESİNDE İNCELENMESİ
59
3.5. İDEAL BİR BOBİNİN EMPEDANSININ ZAMAN BÖLGESİNDE İNCELENMESİ
62
DİRENCİN FİZİKSEL YAPISI VE TEMELLERİ
4.1. BAĞLANTI İLETKENLERİNİN İÇ DİRENCİ
69
4.3. İLETKENİN BİRİM UZUNLUK BAŞINA DİRENCİ
72
KAPASİTANSIN FİZİKSEL YAPISI VE TEMELLERİ
5.1. PARALEL İKİ İLETKEN LEVHANIN OLUŞTURDUĞU KAPASİTANS
78
5.2. GÖRECELİ DİELEKTRİK SABİTİ
79
5.3. GÜÇ, GND DÜZLEMLERİ VE DEKUPLAJ KAPASİTANSI
81
5.4. BİRİM UZUNLUK BAŞINA KAPASİTANS
85
5.5. ETKİN DİELEKTRİK SABİTİ
90
İNDÜKTANS KAVRAMI VE İNDÜKTANSIN TEMELLERİ
6.1. İNDÜKTANS KAVRAMI
95
6.2. ÖZ İNDÜKTANS VE KARŞILIKLI İNDÜKTANS
100
6.3. İLETKEN ETRAFINDA DEĞİŞEN MANYETİK ALAN ÇİZGİ HALKALARININ İNDÜKLEDİĞİ GERİLİM
103
6.5. ETKİN, TOPLAM VEYA NET İNDÜKTANS VE GND SIÇRAMASI
111
6.6. ÖZ DÖNGÜ VE KARŞILIKLI DÖNGÜ İNDÜKTANSI
118
6.7. GÜÇ DAĞITIM AĞI (Power Distribution Network– PDN) VE DÖNGÜ İNDÜKTANSI
122
6.8. DÜZLEMLERDE ALAN BAŞINA DÖNGÜ İNDÜKTANSI
127
6.9. DÜZLEMLERİN DÖNGÜ İNDÜKTANSI VE VİA TEMAS NOKTALARI
129
6.10. VİA DELİK AÇIKLIKLARININ DÜZLEMLERİN DÖNGÜ İNDÜKTANSINA ETKİSİ
131
6.11. DÖNGÜLER ARASI KARŞILIKLI İNDÜKTANS
133
6.12. BİRDEN FAZLA BOBİNİN EŞ DEĞER İNDÜKTANSI
134
6.13. ÖZET OLARAK İNDÜKTANS
136
6.14. AKIM DAĞILIMLARI VE YÜZEY DERİNLİĞİ (SKIN DEPTH)
137
6.15. YÜKSEK MANYETİK GEÇİRGENLİĞE SAHİP MALZEMELER
145
6.16. EDDY AKIMLARI (EDDY CURRENTS)
147
İLETİM HATLARININ YAPISI VE FİZİKSEL TEMELLERİ
7.1. GERİ DÖNÜŞ YOLU (RETURN PATH) VE GND (TOPRAK) KAVRAMI ARASINDAKİ FARK
154
7.2. İLETİM HATTINA UYGULANAN SİNYAL
155
7.3. TEK TİP (UNİFORM) İLETİM HATLARI
156
7.4. ELEKTRONLARIN BAKIR İLETKENDEKİ HIZI
158
7.5. ÖNCÜ KENARIN UZAMSAL YAYILIMI
162
7.6. SİNYAL AÇISINDAN İLETİM HATTINA BAKIŞ
163
7.7. BİR İLETİM HATTININ ANLIK EMPEDANSI
167
7.8. KARAKTERİSTİK EMPEDANS VE KONTROLLÜ EMPEDANS KAVRAMLARI
170
7.9. ENDÜSTRİDE YAYGIN OLARAK KULLANILAN KARAKTERİSTİK EMPEDANSLAR
173
7.10. BİR İLETİM HATTININ EMPEDANSI
176
7.11. İLETİM HATTININ SÜRÜLMESİ
181
7.12. GERİ DÖNÜŞ YOLLARI (RETURN PATHS)
183
7.13. GERİ DÖNÜŞ YOLUNUN BİR REFERANS DÜZLEMİNDEN DİĞERİNE GEÇMESİ
187
7.14. BİR İLETİM HATTININ BİRİNCİ DERECEDEN MODELİ
199
7.15. KARAKTERİSTİK EMPEDANSIN YAKLAŞIMLARLA HESAPLANMASI
204
7.16. 2D ALAN ÇÖZÜMLEYİCİ İLE KARAKTERİSTİK EMPEDANSIN HESAPLANMASI
206
7.17. N KISIMLI TOPLU DEVRE MODELİ
211
7.18. KARAKTERİSTİK EMPEDANSIN FREKANSLA DEĞİŞİMİ
217
İLETİM HATLARI VE İLETİM HATLARINDA
8.1. EMPEDANS DEĞİŞİMİNİN NEDEN OLDUĞU YANSIMALAR
223
8.2. REZİSTİF YÜKLERDEN KAYNAKLANAN YANSIMALAR
227
8.3. HATTI SÜREN KAYNAĞIN EMPEDANSI
230
8.4. YANSIMA DİAGRAMI
232
8.5. YANSIYAN DALGA FORMLARININ SİMÜLE EDİLMESİ
234
8.6. İLETİM HATLARI VE İSTENMEDEN OLUŞAN SÜREKSİZLİKLER
238
8.7. SONLANDIRMA YÜKÜNÜN GEREKLİ OLDUĞU DURUMLAR
241
8.8. UÇTAN UCA (POINT TO POINT) TOPOLOJİDE EN YAYGIN KULLANILAN SONLANDIRMA YÖNTEMİ
243
8.9. KISA SERİ İLETİM HATLARINDAN KAYNAKLI YANSIMALAR
246
8.10. KISA ÇIKINTILI İLETİM HATLARINDAN KAYNAKLI YANSIMALAR
249
8.11. KAPASİTİF UÇLU SONLANDIRMALARDAN KAYNAKLI YANSIMALAR
250
8.12. BİR BAĞLANTI YOLUNUN ORTASINDAKİ KAPASİTİF YÜKLERDEN KAYNAKLI YANSIMALAR
253
8.13. KAPASİTİF GECİKME EKLEYİCİLER
256
8.14. BAĞLANTI YOLUNDAKİ KÖŞELERİN VE VİALARIN ETKİSİ
258
8.16. İNDÜKTİF SÜREKSİZLİKLERDEN KAYNAKLI YANSIMALAR
266
8.17. YANSIMAYI SÖNÜMLEMEK İÇİN UYGULANACAK KOMPANZASYON
271
KAYIPLI HATLAR, SİNYAL YÜKSELİŞ ZAMANINDA BOZULMA VE DİELEKTRİK MALZEME ÖZELLİKLERİ
9.1. İLETİM HATLARINDAKİ KAYIPLAR
279
9.2. İLETKEN DİRENCİ VE YÜZEY DERİNLİĞİNİN NEDEN OLDUĞU KAYIPLAR
281
9.3. DİELEKTRİK KAYBI
285
9.5. KAYIP FAKTÖRÜ KAVRAMININ GERÇEK ANLAMI
292
9.6. KAYIPLI İLETİM HATLARININ MODELLENMESİ
297
9.7. KAYIPLI BİR İLETİM HATTININ KARAKTERİSTİK EMPEDANSI
305
9.8. ZAYIFLAMA VE DB KAVRAMI
307
9.9. BİR BAĞLANTI İLETKENİNİN BANT GENİŞLİĞİ
320
9.10. KAYIPLI HATLARIN ZAMAN BÖLGESİNDEKİ DAVRANIŞI
326
9.11. BİR İLETİM HATTININ GÖZ DİYAGRAMININ İYİLEŞTİRİLMESİ
329
9.12. ZAYIFLAMADA ÜST LİMİT
331
İLETİM HATLARINDA KARIŞMA (CROSSTALK)
10.2. İLETİM HATLARINDAKİ KARIŞMA TÜRLERİ: YAKIN UÇ (Near End Crosstalk–NEXT) VE UZAK UÇ KARIŞMASI (Far End Crosstalk–FEXT)
340
10.3. SPICE KAPASİTANS MATRİSİ
344
10.4. İNDÜKTANS MATRİSİ
348
10.5. TEK TİP İLETİM HATLARINDA KARIŞMA VE SATURASYON UZUNLUĞU
350
10.6. KAPASİTİF BAĞLAŞIMLI AKIMLAR
355
10.7. İNDÜKTİF BAĞLAŞIMLI AKIMLAR
359
10.10. YAKIN UÇ KARIŞMASI (NEAR–END CROSSTALK)
362
10.11. UZAK UÇ KARIŞMASI (FAR–END CROSSTALK)
366
10.12. UZAK–UÇ KARIŞMASININ AZALTILMASI
372
10.13. KARIŞMANIN SİMÜLE EDİLMESİ
375
10.14. KORUYUCU HATLAR (GUARD TRACES)
381
10.15. KARIŞMA VE DİELEKTRİK SABİTİ
388
10.16. KARIŞMA VE ZAMANLAMA
390
10.17. ANAHTARLAMA GÜRÜLTÜSÜ
393
10.18. KARIŞMAYI AZALTMAK İÇİN ÖNERİLER
397
DİFERANSİYEL ÇİFT HATLAR VE
DİFERANSİYEL EMPEDANS KAVRAMI
11.1. DİFERANSİYEL SİNYAL
402
11.2. BAĞLAŞIMSIZ DİFERANSİYEL EMPEDANS
408
11.3. BAĞLAŞIMIN OLUŞTURDUĞU ETKİ
412
11.4. DİFERANSİYEL EMPEDANSIN HESAPLANMASI
418
11.5. BİR DİFERANSİYEL HAT ÇİFTİNDE GERİ DÖNÜŞ AKIMININ DAĞILIMI
420
11.6. TEK VE ÇİFT MODLAR
426
11.7. DİFERANSİYEL EMPEDANS VE TEK–MOD EMPEDANS
431
11.8. ORTAK EMPEDANS VE ÇİFT MOD EMPEDANS
432
11.9. DİFERANSİYEL VE ORTAK SİNYALLER, TEK VE ÇİFT MOD VOLTAJ BİLEŞENLERİ
434
11.10. HER BİR MODDA SİNYAL HIZI VE UZAK–UÇ KARIŞMASI
436
11.11. İDEAL BAĞLAŞIMLI İLETİM HATTI MODELİ (İDEAL BİR DİFERANSİYEL HAT ÇİFTİ)
441
11.12. TEK–MOD VE ÇİFT–MOD EMPEDANSIN ÖLÇÜMÜ
443
11.13. DİFERANSİYEL VE ORTAK SİNYALLERİN SONLANDIRILMASI
445
11.14. DİFERANSİYEL SİNYALLERİN ORTAK SİNYALE DÖNÜŞÜMÜ
451
11.15. EMI VE ORTAK SİNYALLER
456
11.16. DİFERANSİYEL HAT ÇİFTLERİNDE KARIŞMA
461
11.17. BÖLÜNMÜŞ (GAPPED) GERİ DÖNÜŞ YOLUNDAN GEÇEN SİNYAL
465
11.18. SIKI BAĞLAŞIMIN ÖNEMİ
467
11.19. KAPASİTANS VE İNDÜKTANS MATRİSİ ELEMANLARI İLE TEK VE ÇİFT MODLARIN HESAPLANMASI
469
11.20. KARAKTERİSTİK EMPEDANS MATRİSİ
472
SİNYAL BÜTÜNLÜĞÜ UYGULAMALARINDA
S–PARAMETRELERİNİN KULLANIMI
12.1. S–PARAMETRELERİNE YAKINDAN BAKIŞ
478
12.2. TEMEL S–PARAMETRE FORMATI
480
12.3. S–PARAMETRE MATRİS ELEMANLARI
483
12.4. EKLENTİ (INSERTION) VE GERİ DÖNÜŞ (RETURN) KAYIPLARI
486
12.5. ŞEFFAF BİR BAĞLANTI YOLU İLETKENİ
492
12.6. PORT EMPEDANSININ DEĞİŞİMİ
494
12.7. TEK TİP 50 Ω EMPEDANSLI BİR İLETİM HATTI İÇİN S21 PARAMETRESİNİN FAZI
496
12.8. TEK TİP BİR İLETİM HATTINDA S21 PARAMETRESİNİN BÜYÜKLÜĞÜ
498
12.9. DİĞER İLETİM HATLARI ÜZERİNDE MEYDANA GELEN BAĞLAŞIM
503
12.10. 50Ω OLMAYAN İLETİM HATLARI İÇİN EKLENTİ KAYBI
506
12.11. HATLARIN VERİ HAZİNELERİ OLAN S–PARAMETRELERİ
510
12.12. TEK–UÇLU VE DİFERANSİYEL S–PARAMETRELERİ
512
12.13. DİFERANSİYEL EKLENTİ KAYBI
516
12.14. MOD ÇEVRİM TERİMLERİ
521
12.15. ZAMAN VE FREKANS BÖLGELERİ
524
GÜÇ DAĞITIM AĞI (POWER DISTRIBUTION NETWORK – PDN)
13.1. PDN ÜZERİNDE OLUŞAN SORUNUN KÖK NEDENİ
531
13.2. PDN İÇİN EN ÖNEMLİ TASARIM İLKELERİ
533
13.3. HEDEF EMPEDANSI SAĞLAMADAKİ GÜÇLÜKLER
534
13.4. PDN GEREKSİNİMİNİN ÜRÜNDEN ÜRÜNE DEĞİŞMESİ
542
13.6. GERİLİM REGÜLATÖRLERİ (Voltage Regulator Modules – VRM)
546
13.7. EMPEDANSIN SPICE İLE SİMÜLE EDİLMESİ
548
13.8. SİLİKON YONGA ÜZERİ KAPASİTANS (On–Die Capacitance)
549
13.9. ENTEGRE PAKETİNİN OLUŞTURDUĞU ENGEL
552
13.10. ÜZERİNDE DEKUPLAJ KAPASİTÖRÜ BULUNMAYAN PDN
557
13.11. MLCC KAPASİTÖR
559
13.12. EŞ DEĞER SERİ İNDÜKTANS (ESL)
562
13.13. DÖNGÜ İNDÜKTANSI YAKLAŞIMI
565
13.14. KAPASİTÖRLERİN MONTAJ OPTİMİZASYONU
571
13.15. PARALEL BAĞLANAN KAPASİTÖRLERİN KARAKTERİSTİĞİ
575
13.16. KAPASİTÖR SAYISINI ARTTIRMANIN PARALEL REZONANSIN TEPE DEĞERİNE ETKİSİ
581
13.17. KAPASİTÖR DEĞERLERİNİN SEÇİMİ
583
13.18. GEREKLİ OLAN KAPASİTÖR SAYISININ TAHMİN EDİLMESİ
589
13.19. PDN KAPASİTÖR SEÇİMİNDE BELİRLEYİCİ OLAN ETKİN KRİTER
591
13.20. EN UFAK BİR İNDÜKTANS AZALTIMININ ÖNEMİ
596
13.21. KAPASİTÖR KONUMUNUN ÖNEMİ
601
13.22. YAYILIM İNDÜKTANSININ BİR SINIRLAYICI OLARAK İNCELENMESİ
605
13.23. ENTEGRE TARAFINDAN EMPEDANSA BAKIŞ
608
HYPERLYNX İLE SİMÜLASYON UYGULAMALARI
14.1. HYPERLYNX İLE DDR4 RAM SİMÜLASYONU
618
14.1.1. DDR4 RAM Topolojisi
618
14.1.2. Çizim Öncesi (Pre–layout) Simülasyon
620
14.1.3. PCB Verisi ve Simülasyon Modelleri
620
14.1.4. Hyperlynx Programında PCB Katman Yığınının Ayarlanması
620
14.1.5. Simülasyon Modelleri
621
14.1.6. HyperLynx’de Yapılması Gereken Ayarlamalar
622
14.1.7. RAM Komut (Command) / Adres (Address) Sinyallerinin Simülasyonu ve Analizi
623
14.1.7.1. Nominal Tek Kanal ISI (Inter Symbol Interference) Simülasyonu
629
14.2. HYPERLYNX İLE KARIŞMA (CROSSTALK) SİMÜLASYONU
633
14.2.1. 2D ALAN ÇÖZÜMLEYİCİ İLE ELEKTRİK VE MANYETİK ALANLARIN ANALİZİ
643
14.3. TOPLU PCIe/SerDes HAT SİMÜLASYONU (SerDes Batch Simulation)
645
14.3.1. HYPERLYNX İLE PCIe KANAL UYUMLULUK ANALİZİ
647
14.4. GÜÇ BÜTÜNLÜĞÜ DC DÜŞÜŞ ANALİZİ (POWER INTEGRITY DC ANALYSIS)
657
14.5.1. PDN ÇABUK ANALİZ (PDN QUICK ANALYSIS)
668
14.5.2. PDN TOPLU ANALİZ (LUMPED ANALYSIS)
671
SİNYAL BÜTÜNLÜĞÜ PROBLEMLERİNİ EN AZA İNDİRMEK İÇİN
15.1. BİR HAT ÜZERİNDEKİ SİNYAL KALİTESİ İLE İLGİLİ PROBLEMLERİ EN AZA İNDİRMEK İÇİN TASARIM ÖNERİLERİ
673
15.2. KARIŞMAYI (CROSSTALK) AZALTMAK İÇİN TASARIM ÖNERİLERİ
676
15.3. GÜÇ HATTI ÇÖKMESİNİ (RAIL COLLAPSE) AZALTMAK İÇİN TASARIM ÖNERİLERİ
678
15.4. ELEKTROMANYETİK GİRİŞİMİ (EMI) AZALTMAK İÇİN TASARIM ÖNERİLERİ
680