Türkiye'de Kentsel Dönüşüm Uygulamaları Suat Şimşek  - Kitap

Türkiye'de Kentsel Dönüşüm Uygulamaları

5. Baskı, 
Haziran 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
536
Barkod:
9786253811624
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
910,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Diğer Baskılar
4. baskı
Haziran 2016
780,00
255,00 (%67)
Kitabın Açıklaması
Bu kitap; Ülkemizde mevcut üç farklı kentsel dönüşüm modelini (afet riskli alanların dönüştürülmesi, kentsel dönüşüm ve yıpranan tarihi ve kültürel varlıkların yenilenmesi) ayrıntılarıyla inceleyen ve dönüşüm süreçlerini ve bu süreçte açılacak davaları, yargı kararları eşliğinde bir bütün olarak gözler önüne seren kaynak kitap niteliğindedir.
Kitapta afet riskli alanların dönüştürülmesi konusuna ağırlık verilmiştir. Bu kapsamda riskli yapıların, riskli alanların ve rezerv alanların belirlenmesi, bunların öncelikle taşınmaz malikleri tarafından nasıl ve ne şekilde değerlendirileceği, taşınmazların değerlendirilmesi için görüşmelerin ve oylamaların nasıl yapılacağı, çoğunluğun kararına katılmayan taşınmaz maliklerinin hisselerinin ne şekilde satın alınacağı, bu alanlarda planlamanın ve imar uygulamalarının nasıl yapılacağı, inşaatların ne şekilde gerçekleştirileceği, paylaşımın nasıl yapılacağı açıkça izah edilmiştir.
Kitapta ayrıca 5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 73. maddesi kapsamında yapılan kentsel dönüşüm uygulamaları ayrıntılı ve işlem akışına uygun bir şekilde ele alınmıştır. Bu kapsamda kentsel dönüşüm alanlarının ne şekilde ilan edileceği, ilan edilen bu alanlarda taşınmaz maliklerinin kendi inşaatlarını yapıp yapamayacakları, kentsel dönüşüm alanlarında hak sahipliğinin ne şekilde belirleneceği, belediyeler tarafından gerçekleştirilecek uygulamaların ne şekilde yapılacağı izah edilmiştir.
Kitapta son olarak 5366 sayılı Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması Hakkında Kanun kapsamında yapılacak dönüşüm uygulamaları açıklanmıştır.
Kitapta, kentsel dönüşüm süreçleri ile ilgili itiraz ve dava süreçlerine yer verilmiştir. Örneğin riskli alan veya riskli yapı tespitine ya da çoğunluğun kararına katılmayan malikin payının satılmasına nasıl dava açılacağı izah edilmiştir.
Üstelik kitapta yer verilen yargı kararlarına QR kod eklenerek okuyucunun yargı kararlarının tam metnine ulaşması sağlanmıştır. Örneğin sol üst köşede yer alan QR kodu okutmanız halinde, bu açıklama metninin daha geniş bir versiyonuna telefonun veya tabletinizden erişmek mümkündür.
Okuyucusuna faydalı olmasını temenni ederim.
Kitabın Konu Başlıkları
.
6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun'a Göre Dönüşüm Uygulamaları
.
Belediye Kanunu Kapsamında Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Alanlarında Kentsel Dönüşüm
.
Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Yazarın Özgeçmişi 
9
GİRİŞ 
29
Birinci Bölüm
6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ
ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUN’A GÖRE DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI
I. AFET RİSKLİ YAPILARIN TESPİTİ VE YIKIM SÜRECİ 
36
1. Kapsam: Hangi Alanlarda Bulunan Yapıların Tespitinin Yapılması Gerekiyor? 
37
1.1. Genel Kapsam 
37
1.2. Riskli Alanlarda Bulunan Yapılar 
38
1.3. İskan Alanları ve Köyler 
39
1.4. Afete Maruz Alanlarda Kalan Yapıların Durumu 
39
1.5. Özel Nitelikli Alanlar 
41
1.5.1. Madde Hükmü 
41
1.5.2. Maddenin Anayasa’ya Aykırılığı Konusundaki Görüşümüz 
42
1.5.3. Anayasa Mahkemesinin Kararı 
48
1.6. Hacizli ya da Kaçak Binaların Durumu 
50
1.7. İmar Planı Dışında Kalan Yapılar 
50
1.8. Kamu Binaları 
50
1.9. Sit Alanları 
51
1.10. İçme–Kullanma Suyu Havzalarında 
51
2. Riskli Yapı Tespiti Başvurusu 
52
2.1. Riskli Yapıların Tespitine Kimler Başvurabilir? 
52
2.2. Yapı Malikinin Başvuruları 
53
2.2.1. Malik Kavramı 
54
2.2.2. Kiracıların Durumu 
54
2.2.3. İntifa ya da Oturma Hakkı Sahiplerinin 
55
2.2.4. Parsel Maliki ile Yapı Malikinin Farklı Olduğu Durumlar 
56
2.2.5. Birden Fazla Maliki Bulunan Yapılarda Başvuru 
56
2.2.6. Kat Mülkiyetine Tabi Yapılarda Başvuru 
57
2.2.7. Kamu Binalarında Başvuru 
58
2.2.8. Riskli Yapı Tespiti İçin Gerekli Belgeler 
58
2.3. Kentsel Dönüşüm Başkanlığının ve İdarenin Başvuru Hakkı 
58
2.3.1. Kentsel Dönüşüm Başkanlığı Tarafından Malikten Talepte Bulunulması 
58
2.3.2. Kentsel Dönüşüm Başkanlığının İdareden Talepte Bulunması 
59
2.3.3. Kentsel Dönüşüm Başkanlığının Riskli Yapı Tespiti Yapması veya Yaptırması 
59
2.4. Riskli Yapı Tespitinin Engellenmesi Durumunda Yapılacak İşlemler 
60
3. Riskli Yapı Tespit Çalışması Yapabilecek Kurum, Kuruluş ve Şirketler Tarafından Riskli Yapı Tespiti Çalışması Yapılması 
60
3.1. Riskli Yapı Tespit Çalışması Yapabilecek Kurum, Kuruluşlar ve Şirketler 
60
3.1.1. Riskli Yapı Tespit Raporunun Hazırlanmasında Görev Alacak Mühendisler İçin Gereken Şartlar 
61
3.1.1.1. İlgili Meslek Odalarına Üyeliklerinin Devam Ediyor Olması 
62
3.1.1.2. Mesleki Deneyim 
63
3.1.1.3. Eğitim ve Başarı Belgesi Şartı 
63
3.1.2. Lisanslandırma Süreci 
64
3.1.2.1. Başvuru İçin Gerekli Belgeler 
64
3.1.2.2. Lisanslandırma 
65
3.1.3. Denetleme ve Yaptırımlar 
66
3.1.3.1. Genel Olarak Denetleme Yetkisi 
66
3.1.3.2. Riskli Yapı Tespit Faaliyetlerinin Durdurulması 
66
3.1.3.3. Uyarı Cezasını Gerektiren Durumlar 
67
3.1.3.4. İdari Para Cezası Gerektiren Durumlar 
67
3.1.3.5. Lisans İptalini Gerektiren Durumlar ve Lisans İptalinin Sonuçları 
68
3.1.4. Tebligat 
69
3.2. Yapıların Lisanslandırılmış Kuruluşlar Tarafından İncelenmesi ve Raporun Düzenlenmesi 
69
3.2.1. Yapıların İncelenmesi ve Değerlendirilmesi 
69
3.2.2. Değerlendirmenin Şekli ve Sonucu 
71
3.2.3. Raporun Düzenlenmesi 
72
3.3. Raporun İdareye Gönderilmesi ve İncelenmesi 
72
3.3.1. Raporların Gönderilmesi 
72
3.3.2. Raporların İncelenmesi 
73
4. Yapının Riskli Olduğunun Tapu Kütüğünün Beyanlar Hanesine İşlenmesi ve Yapı Maliklerine Bildirimde Bulunulması 
73
4.1. Yapının Riskli Olduğunun Tapu Kütüğünün Beyanlar Hanesine İşlenmesi 
73
4.2. Yapının Riskli Yapı Olarak Belirlendiğinin Ayni ve Şahsi Hak Sahiplerine Bildirilmesi 
74
4.2.1. Tutanak Düzenlenmesi 
77
4.2.2. Maliklere E–Devlet Kapısı Üzerinden Bildirim 
78
4.2.3. Muhtarlıkta İlan 
78
4.2.4. Tebligat Zamanı 
78
5. Riskli Yapı Tespitine Karşı İtiraz ve İtirazın Karara Bağlanması 
78
5.1. Riskli Yapı Tespitine Karşı İtiraz 
78
5.2. İtirazı Karara Bağlayacak Teknik Heyetin Teşkili 
79
5.3. Teknik Heyetin Çalışma Usul ve Esasları 
80
5.4. Eksikliklerin Tamamlattırılması 
82
5.5. Teknik Heyetin Kararı: Riskli Yapı Tespitinin Kesinleşmesi ya da Kaldırılması 
82
5.5.1. Riskli Yapı Kararı 
83
5.5.2. Riskli Yapı Kararının Teknik Heyet Tarafından Kaldırılması 
83
6. Tespit Masrafları ve Bunların Tapu Kütüğünde Belirtilmesi 
84
6.1. Malikler Tarafından Yaptırılan Tespitin Masrafları 
84
6.2. Kentsel Dönüşüm Başkanlığı ya da İdare Tarafından Yaptırılan Tespitin Masrafları 
84
6.3. Kamu Binalarında Tespit Masrafları 
87
7. Riskli Yapıların Tahliyesi ve Yıktırılması 
87
7.1. Genel Olarak 
87
7.2. Riskli Yapıların Malikleri Tarafından Yıktırılması 
88
7.2.1. Yıkım Tebligatı 
88
7.2.2. Yıkım Ruhsatının Alınması 
91
7.2.3. Yıkımın Gerçekleştirilmesi 
91
7.2.4. Yapı Malikleri Tarafından Gerçekleştirilen Yıkımın Masrafları 
92
7.3. Alt Yapı Hizmetlerinin Durdurulması 
92
7.4. Riskli Yapıların Mülki Amirler Tarafından Yıktırılması 
93
7.5 Riskli Yapıların İdare ve Kentsel Dönüşüm Başkanlığı Tarafından Yıktırılması 
93
7.5.1. Yıkım 
93
7.5.2. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ya da İdare Tarafından Gerçekleştirilen Yıkımın Masrafları 
94
7.6. Yıkımın Aile Konutu Şerhine Etkisi 
95
7.7. Yıkım Kararından Sonra Riskli Yapı Beyanının Terkin Edilmesi 
97
7.8. Riskli Yapıların Tespitini, Tahliyesini ve Yıkımını Engelleyenler Hakkında Yapılacak İşlemler 
97
7.8.1. İlgililer Hakkında Suç Duyurusunda Bulunulması 
97
7.8.2. Görevlerinin Gereklerini Yerine Getirmeyen Kamu Görevlileri Hakkında Gerekli İşlemlerin Yapılması 
98
8. Yıkım Kredisi 
98
8.1. Genel Olarak 
98
8.2. Kredi Miktarı 
98
8.3. Başvuru ve Onay Süreci 
99
8.4. Kredi Alındıktan Sonra Yıkım Zorunluluğu 
99
8.5. Kredinin Geri Ödemesi 
99
8.5.1. Geri Ödeme Süresi ve Zamanı 
99
8.5.2. İlk Taksit ve Ödemesiz Dönem 
99
8.5.2. Kredi Borcunun Güncellenmesi ve Devam Taksitlerinin Hesaplanması 
100
8.6. Taksitlerin ve Kredinin Erken Ödenmesi 
101
8.7. Kredinin Geri Ödenmemesi 
101
9. Kat Mülkiyeti veya Kat İrtifakı Bulunan Parsellerin Arsa Haline Getirilmesi 
101
10. Riskli Yapı Tespitine ve Yıkım Kararına Dava 
103
10.1. Görevli Yargı ve Yetkili Mahkeme 
103
10.2. Riskli Yapı Tespitine ve Yıkım Kararına Kimler Dava Açabilir? 
103
10.2.1. Taşınmaz Malikleri 
103
10.2.2. Kiracıların Durumu 
104
10.2.3. Satış Vaadi Sözleşmesi Alacaklısı 
106
10.3. Husumet 
107
10.4. İdari Merci Tecavüzü 
110
10.5. İşlemin Kesin ve Yürütülmesi Zorunlu İşlem Olması 
110
10.6. Bir Dilekçeyle Birden Fazla İşlem Dava Açılması 
112
10.7. Riskli Yapı Tespitine ve Yıkım Kararına Dava Açma Süresi 
113
10.8. Riskli Yapı Tespitine ve Yıkım Kararına Açılan Dava Nasıl Görülür? 
115
10.9. Riskli Yapı Tespitine ve Yıkım Kararına Davanın Muhtemel Sonuçları Nelerdir? 
117
II. REZERV YAPI ALANLARININ TESPİTİ 
119
1. Genel Olarak Rezerv Yapı Alanlarının Tespiti 
119
2. Hangi Amaçlar İçin Rezerv Yapı Alanı Belirlenebilir? 
120
3. Rezerv Yapı Alanı Belirleme Yetkisi 
122
4. Rezerv Yapı Alanlarının Belirlenmesi İşlem Süreci 
123
4.1. Belge Hazırlığı 
124
4.2. Muvafakat ve Devir 
125
4.3. Başvuru ve Onay 
125
4.4. Rezerv Alan Belirtmesi 
125
5. Rezerv Yapı Alanı Belirlemesine Yönelik İşlemlere Karşı Dava 
126
5.1. Görevli Yargı ve Yetkili Mahkeme 
126
5.2. Dava Açma Süresi 
127
5.3. Rezerv Yapı Alanlarına Karşı Açılan Davalarda Temyiz 
127
III. RİSKLİ ALANLARIN TESPİTİ 
129
1. Genel Olarak Riskli Alanın Tespiti 
129
2. Riskli Alan İlan Edilebilecek Alanlar 
132
2.2. Kamu Düzeni veya Güvenliğinin Bozulduğu Alt Yapısı Hasarlı veya İmar Mevzuatına Aykırı Yapı Bulunan Yerlerin Riskli Alan İlan Edilebilmesi 
133
3. Riskli Alan İlanı İçin Gerekli Şartlar 
134
3.1. Genel Olarak Riskli Alan İçin Gerekli Şartlar 
134
3.2. Ek 1. Madde Kapsamında Kamu Düzeni veya Güvenliğinin Bozulduğu Alt Yapısı Hasarlı veya İmar Mevzuatına Aykırı Yapı Bulunan Yerlerle İlgili Şartlar 
135
3.4. Riskli Alanlarda Bulunan Fakat Riskli Olmayan Yapılar 
136
3.5. Riskli Alanda Bulunan Ruhsatlı–İskanlı Yapılar 
144
4. Riskli Alan Tespit Süreci 
145
4.1. Gerekli Belgeler 
146
4.1.1. Teknik Rapor 
147
4.1.2. Ek 1. Madde Kapsamında Kamu Düzeni veya Güvenliğinin Bozulduğu Alt Yapısı Hasarlı veya İmar Mevzuatına Aykırı Yapı Bulunan Yerlerle İlgili Teknik Rapor 
154
4.1.3. Ek 1. Madde Kapsamında Gerekli Belgeler 
155
4.1.4. Yapısal Analiz Raporu 
159
4.1.5. Riskli Alan Sınır Krokisi ve Koordinat Listesi 
161
4.1.6. Kamuya Ait Taşınmazların Listesi 
162
4.1.7. Riskli Alanda Bulunan Parsellerin Mülkiyet Durumu 
164
4.1.8. Uydu Görüntüsü veya Ortofoto Haritası 
164
4.1.9. Nazım İmar Planı ve Uygulama İmar Planı 
165
4.1.10. Halihazır Haritası 
166
4.1.11. Alana İlişkin Fotoğraflar 
167
4.1.12. Dönüşüm Senaryosu, Ön Fizibilite ve İş/Uygulama Takvimi 
168
4.2. Başvuru Yapabilecekler 
168
4.3. Başvurunun Yapılması 
168
4.4. Cumhurbaşkanı Kararı 
169
4.5. Tapu Sicilinde Riskli Alan Belirtmesi 
169
5. Riskli Alan Tespitine Karşı Açılacak Davalarla İlgili Hususlar 
169
5.1. Görevli Yargı 
169
5.2. Ehliyet 
172
5.2.1. Riskli Alanda Taşınmazı Bulunan Malikler 
172
5.2.2. Gecekondu Sahipleri 
173
5.2.3. Sivil Toplum Örgütleri 
174
5.3. Davada Husumetin Yöneltileceği İdari Makam 
175
5.4. Dava Açma Süresi 
175
5.5. Uygulama İşlemlerine Karşı Açılacak Davalarda Riskli Alan Tespitine İlişkin Bakanlar Kurulu Kararının İptalinin İstenebilmesi 
181
5.6. İşlemin Kesin ve Yürütülmesi Zorunlu Olması 
182
5.7. Bir Dilekçe ile Birden Fazla İşleme Karşı Dava Açılması 
184
5.8. Yürütmenin Durdurulması 
185
5.9. Yargılama Usulü 
187
5.10. Riskli Alan Kararının İptalinin Sonuçları 
188
5.11. Riskli Alan İlanına İlişkin Açılan İptal Davalarında Temyiz 
189
IV. RİSKLİ ALANLARIN, REZERV YAPI ALANLARININ VE RİSKLİ YAPILARIN BULUNDUĞU ALANLARIN TAŞINMAZ MALİKLERİ TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ 
190
1. Alanların Taşınmaz Malikleri Tarafından Değerlendirilmesinin Esas Olması 
190
1.1. Genel Olarak Maliklerin Yetkisi ve Afet Riskli Alanlarda Yapılabilecek Dönüşüm Uygulamaları Alternatifleri 
190
1.2. Afet Riskli Alanlarda Güçlendirme 
191
1.2.1. Güçlendirmenin Şartları 
192
1.2.1. Güçlendirme Kredisi 
193
1.3. Satış 
193
1.3.1. Satışın İdareye Teklif Edilmesi 
193
1.3.2. Bakanlığın Ön Alım Hakkı 
194
1.4. Yeniden İnşa 
195
2. Afet Riskli Alanların Malikler Tarafından Dönüştürülmesinde Karar Nisabı 
195
2.1. Genel Olarak 
195
2.2. Karar Nisabı Açısından Hisse Kavramı ve Arsa Payının Düzeltilmesi 
199
2.3. Bir Parselde Bulunan Tamamı Riskli Birden Fazla Yapı Açısından Karar Nisabı 
199
2.4. Bir Parsel Bulunan Bir Kısmı Riskli Birden Fazla Yapı Açısından Karar Nisabı 
199
2.6. Kat Mülkiyetine Tabi Bağımsız Bölümlerin Arsa Paylarının Hatalı Olması Durumu 
201
2.6.1. Genel Olarak Arsa Payı 
201
2.6.2. Arsa Payının Belirlenmesi 
202
2.6.3. Arsa Payının Düzeltilmesi 
202
2.6.4. Bağımsız Bölümlerde Sonradan Meydana Gelen Değer Artışları 
204
2.7. Karar Alınması İçin Lisanslandırılmış Kuruluşlar 
205
2.7.1. Kentsel Dönüşüm Danışmanlık ve Müzakere Kuruluşlarının Faaliyet Alanı 
205
2.7.2. Şartlar 
206
2.7.3. İzin Belgesi Başvurusu 
206
2.7.4. İzin Belgesi ve İzin Belgesinin Vize Ettirilmesi 
207
2.7.5. Kuruluşlara Başvuru ve Danışmanlık 
207
3. Kararın Alınış Şekli ve Sonuçları 
208
3.1. Oybirliği ile Karar Alınması 
208
3.2. Taşınmazın Ne Şekilde Değerlendirileceği Konusunda Salt Çoğunluk Sağlayan Bir Karar Alınmaması 
209
3.3. Salt Çoğunluk ile Karar Alınması 
209
4. Salt Çoğunluğa Katılmayan Payların Satın Alınması 
209
4.1. Salt Çoğunluk Kararına Katılmayanlara Bildirim Zorunluluğu 
211
4.1.1. Muhtarlıkta İlan 
212
4.1.2. Noter Vasıtasıyla veya Elektronik Tebligat 
214
4.1.3. Başkanlıkça veya İdarece Yapılacak Tebligat Usulü 
214
4.1.4. Bildirimin Kapsamı 
214
4.2. Salt Çoğunluğun Kararına Katılmayan Paydaşların Arsa Paylarının Diğer Paydaşlara Satılması 
215
4.2.1. Taşınmazların Değerinin Malikler Tarafından Tespit Ettirilmesi 
216
4.2.2. Başvuru 
217
4.2.3. Tapu Kütüğüne Belirtme Yapılması 
218
4.2.4. Taşınmaz Rayiç Değerinin Belirlenmesi 
219
4.2.5. İlk Satışın Tebliğ Edilmesi 
219
4.2.6. İlk Satıştan Sonraki Satışların Duyurulması 
221
4.2.7. Satış İhalesine Katılabilecekler 
222
4.2.8. Satış İhalesinin Yapılması ve Komisyon Kararının Alınması 
223
4.2.9. Bedelin Yatırılması ve Diğer Yükümlülükler 
224
4.2.10. Tapudaki Takyidatların Kaldırılması 
224
4.2.11. Tapuda Yeni Malik Adına Tescil 
225
4.2.12. İhalenin İptal Edilmesi 
226
4.3. Çoğunluğun Kararına Katılmayan Paydaşların Arsa Paylarının Kentsel Dönüşüm Başkanlığı Tarafından Satın Alınması 
226
4.3.1. Riskli Alanlarda ve Rezerv Yapı Alanlarında 
226
4.4.2. Riskli Yapılarda 
228
4.4.3. Salt Çoğunluk Kararı Alınmış Parsellerde Ortaklığın Giderilmesi Davası 
228
4.4. Salt Çoğunluğun Kararına Katılmayan Paydaşların Arsa Paylarının Diğer Paydaşlara Satılması İşlemine Dava 
232
4.4.1. Ehliyet 
232
4.2.2. Görevli Yargı ve Yetkili Mahkeme 
233
4.4.3. Husumet 
233
4.4.4. Davanın Görülmesi 
234
5. Müteahhitle Anlaşma 
234
5.1. Genel Olarak 
234
5.2. Arsa Payı Karşılığı İnşaat Yapım Sözleşmesinde Tarafların Yükümlülükleri 
235
5.2.1. Arsa Sahibin Yükümlülükleri 
235
5.2.2. Yüklenicinin Yükümlülükleri 
235
5.3. Arsa Payı Karşılığı İnşaat Yapım Sözleşmesinde Şekil Şartı 
237
5.4. Müteahhitin Sigorta Şartı 
237
5.5. Müteahhitin Teminat Şartı 
237
5.5.1. Riskli Alanlarda 
238
5.5.2. Rezerv Yapı Alanlarında 
238
5.5.3. Riskli Yapılarda 
239
5.5.4. Teminatla İlgili Genel Hususlar 
239
5.6. Müteahhide Devredilen Arsa veya Arsa Payı Üzerinde Haciz Yasağı 
239
5.7. Müteahhitin Yükümlülüklerini Yerine Getirmemesi, Sözleşmenin Feshi ve Teminatın Paraya Çevrilmesi 
240
5.7.1. Fesih Hakkının Şartları 
241
5.7.2. Fesih Kararı Alınması 
242
5.7.3. İdareye Müracaat 
242
5.7.4. Fesih 
243
5.7.5. Feshin Sonuçları 
244
5.8. Taşınmazın Müteahhitlerle Anlaşmak Suretiyle Değerlendirilmesi Durumunda Harç ve Vergi Muafiyeti 
244
6. Taşınmazların Tahliye Edilmesi 
245
6.1. Müteahhitle Anlaşılan Durumlarda Taşınmazların Tahliye Edilmesi ve Müteahhitlere Teslimi 
245
6.2. Maliklerce Uygulama Yapılan Alanlarda Taşınmazların Tahliye Edilmesi 
245
7. Dönüşüm Yapılacak Alanda Planlama İşleri 
246
7.1. Planların Hazırlanmasında Uyulacak Esaslar 
246
7.1.1. Genel İlkeler 
246
7.1.2. Uygulamanın Başka Bir Parselde de Yapılabilmesi 
246
7.1.3. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tarafından Belirlenen Standartlara Uyulması Zorunluluğu 
247
7.1.4. İmar Mevzuatındaki Kısıtlamalara Uyma Zorunluluğu 
247
7.2. Plan Teklifi Sunabilecekler 
249
7.3. Plan Tekliflerinde Müellif Şartı 
249
7.3.1. Genel Olarak Müellif Şartı 
249
7.3.2. Müelliflerin Nitelikleri 
250
7.4. Planlama Süreci 
251
7.5. Plan Tekliflerinin Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Gönderilmesi ve Onanması 
252
7.5.1. Genel Olarak Planlama Yetkisi 
252
7.5.2. Planlama Yetkisinin Devredilebilmesi 
253
7.6. Kentsel Tasarım Projesi Hazırlama Zorunluluğu 
254
7.6.1. Kentsel Tasarım Projelerinin Hazırlanmasında Dikkat Edilecek Hususlar 
255
7.6.2. Kentsel Tasarım Proje Müellifinde Aranacak Asgari Nitelikler 
256
7.6.3. Kentsel Tasarım Projelerinin Teslimi 
256
7.6.4. Kentsel Tasarım Projelerinin İncelemesi ve Onayı 
256
7.7. Kentsel Dönüşümde İmar Hakkı Transferi 
257
8. Taşınmazların İnşaata Elverişli Hale Getirilmesi 
259
8.1. Hazırlık Çalışmaları ve Bilgi/Belge Temini 
260
8.2. İmar Uygulamasının Yapılması ve Tapuya Tescil Edilmesi 
261
8.2.1. İfraz–Tevhit İşlemleri 
261
8.2.2. Parselasyon 
262
8.2.3. İmar Uygulamasının Onayı ve Tapuya Tescil Edilmesi 
263
8.3. İmar Uygulamalarında Harç Muafiyeti 
263
8.3.1. İfraz–Tevhit harcı 
264
8.3.2. İlk Parselasyon Harcı 
267
8.3.3. İmar Uygulamalarının Tescilinde Tapu–Kadastro Harcı ve Döner Sermaye Ücreti Muafiyeti 
269
9. Kat İrtifakının Kurulması 
269
10. İnşaat Ruhsatının Alınması 
271
10.1. Parsel Maliklerinin İnşaatları Bizzat Kendilerinin Yapacağı Durumlarda Geçici Müteahhitlik Belgesi Alınması 
271
10.2. İnşaat Ruhsatına Hazırlık Çalışmaları 
272
10.2.1. Jeolojik–Jeoteknik Etüt Raporunun Verilmesi 
272
10.2.2. Kanal Kotu Tutanağının Alınması 
273
10.2.3. İmar Durumu Belgesinin Alınması 
273
10.2.4. Bina Kotunun Verilmesi 
275
10.2.5. Belgelerin Alınacağı Makam 
276
10.2.6. Belge Örneklerinin Verilmesinde Harç Muafiyeti 
276
10.3. İnşaat Projelerinin Hazırlanması ve Onayı 
277
10.3.1. Projelerin Hazırlanması ve Onayı 
277
10.3.2. Plan/Proje Tasdik Harcı 
278
10.4. Afet Riskli Alanlarda Yapılacak Uygulamalarda Ruhsat Kolaylıkları 
279
10.5. İnşaat Ruhsatı Verecek Merci 
281
10.6. Ruhsat Başvurusu Yapabilecek Kişiler ve Gerekli Belgeler 
282
10.6.1. Tapu Yoksa Tapu Yerine Geçen Belgeler 
284
10.6.2. İdarece Onaylı Projeler 
285
10.6.3. Numarataj Bilgileri 
285
10.6.4. Diğer Evraklar 
285
10.7. Ruhsat Alınması Aşamasında Harçlar ve Bu Harçlardan Muafiyetler 
286
10.7.1. Zemin Açma ve Toprak Hafriyatı Harcının Ödenmesi 
286
10.7.2. Kanal Katılım ve Yol katılım Paylarının Ödenmesi 
287
10.7.3. Bina İnşaat Harcı 
287
10.7.4. Gelişme Alanlarında Ruhsat Verilecek Ruhsatlar İçin Teknik Alt Yapı Bedelinin Ödenmesi 
290
10.7.5. Otopark Ücreti Muafiyeti 
292
10.8. Ruhsat Başvurusunun Değerlendirilmesi 
295
10.9. Ruhsatın Düzenlenmesi 
296
11. İnşaatın Yapılması, Yapı Kullanma İzninin Alınması ve Kat Mülkiyetine Geçiş 
297
11.1. İnşaatın Yapılması 
297
11.2. Cins Değişikliğinin Yapılması 
298
11.3. Yapı Kullanma İzninin Alınması 
300
11.3.1. Genel Olarak 
300
11.3.2. Yapı Kullanma İzni Almanın Şartları 
301
11.3.3. Yapı Kullanma Müracaatının Değerlendirilmesi 
306
11.3.4. Yapı Kullanma İzni Harcı Muafiyeti 
306
11.4. Kat Mülkiyetine Geçiş 
308
11.4.1. Genel Olarak 
308
11.4.2. Kat Mülkiyetinin Kurulmasında Harç ve Döner Sermaye Ücreti Muafiyeti 
310
12. Bağımsız Bölümlerin Malikler Adına Tescili ve Bu Tescilde Vergi ve Harç Muafiyeti 
310
12.1. Bağımsız Bölümlerin Malikler Adına Tescili 
310
12.2. Bağımsız Bölümlerin Malikler Adına Tescilinde Tapu ve Kadastro Harcı ile Döner Sermaye Ücreti Muafiyeti 
311
12.3. Bağımsız Bölümlerin Malikler Adına Tescilinde KDV ve Harç Uygulaması 
311
12.3.1. 6306 Sayılı Kanun Kapsamındaki Taahhğt İşlerinde KDV 
312
12.3.2. Arsa Payı İnşaat Sözleşmesi Gereği Yapılan Konut Teslimlerinde KDV 
313
12.3.3. Bağımsız Bölümlerin Malikler Adına Tescilinde Tapu Harcı 
314
12.4. Bağımsız Bölümlerden Müteahhitin Payına Düşenlerin Tescili 
317
12.5. Müteahhitlerin Payına Düşen Bağımsız Birimlerin Satışı 
317
12.5.1. Genel Olarak 
317
12.5.2. İdarenin İzni 
318
12.5.3. inşaatın Tamamlanma ve Satış Oranının Belirlenmesi 
318
12.6. Bağımsız Bölümlerin Üçüncü Kişilere Satışında Vergi ve Harçlarla İlgili Muafiyetlerin Uygulanıp Uygulanmayacağı 
318
12.6.1. Katma Değer Vergisi 
318
12.6.2. Tapu ve Kadastro Harcı ile Döner Sermaye Ücreti 
320
13. Afet Riskli Yapıların Malikler Tarafından Değerlendirilmesi İçin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tarafından Kredi Verilmesi 
324
13.1. Genel Olarak 
324
13.2. Kredi Verilebilmesi İçin Gereken Şartlar 
324
13.3. Verilebilecek Kredi Miktarı 
325
13.4. Başvuru, İnceleme ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Gönderme 
325
13.5. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Kararı ve Sözleşme 
325
13.6. Kredinin Kullandırılması 
327
13.7. Kredi Geri Ödemeleri 
327
13.7.1. Geri Ödeme Süresi ve Zamanı 
327
13.7.2. İlk Taksit ve Ödemesiz Dönem 
328
13.7.3. Kredi Borcunun Güncellenmesi ve Devam Taksitlerinin Hesaplanması 
328
13.7.4. Taksitlerin ve Kredinin Erken Ödenmesi 
330
13.8. Dış Finansman Yoluyla Elde Edilen Kaynağın Kredi Olarak Kullandırılması 
330
13.8.1. Genel Olarak 
330
13.8.2. Kredinin Kullandırılması 
330
13.8.3. Kredinin Geri Ödenmesi 
331
13.8.4. Sigorta 
331
13.8.5. Denetim 
331
13.9. Kredinin Geri Ödenmemesi 
331
13.10. Denetim 
332
13.11. Kredi Kullanılarak İnşa Ettirilen Konutun Devri 
332
13.12. Sigorta 
332
14. Afet Riskli Yapıların Malikler Tarafından Değerlendirilmesi İçin Bankalardan Kullanılacak Krediler İçin Faiz Desteği Sağlanması 
333
14.1. Kapsam 
334
14.1.1. Kredi Kullanılacak Bankalar Yönünden Kapsam 
334
14.1.2. Kullanılacak Kredi Türleri Yönünden Kapsam 
334
14.1.3. Desteklenecek Unsurlar Yönünden Kapsam 
335
14.2. Faiz Desteği ile İlgili Genel Esaslar 
335
14.3. Faiz Desteğinden Yararlanacak Hak Sahipleri 
336
14.4. Faiz Desteğinin Şartları 
336
14.5. Faiz Desteği ve Limit 
337
14.6. Faiz Desteğinden Yaralanma Usulü 
338
14.6.1. Protokol Düzenlenmesi 
338
14.6.2. Başvuru 
339
14.6.3. Banka Değerlendirmesi 
340
14.6.4. Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Bildirim ve Desteğin Ödenmesi 
340
14.7. Kredi Geri Ödemelerinin Yapılaması Durumunda Yapılacak İşlem 
340
14.8. Kredinin Erken Ödenmesi, Yapılandırılması ve Devredilmesi 
341
14.9. Bilgi– Belge İsteme ve Denetim Yetkisi 
341
14.10. 6306 sayılı Kanun Kapsamında Kullanılacak Kredilerde BSMV İstisnası 
342
V. RİSKLİ ALANLARIN, REZERV ALANLARININ VE AFET RİSKLİ YAPILARIN BULUNDUĞU ALANLARIN KAMU İDARELERİ TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ 
342
1. Tasarrufların Kısıtlanması 
342
1.1. İmar ve Yapılaşma İşlemlerinin Durdurulması 
342
1.2. Alt Yapı İşlemlerinin ve Elektrik, Su, Doğal Gaz Hizmetlerinin Durdurulması 
345
1.2.1. 6306 Sayılı Kanunda Yer Alan Düzenleme 
345
1.2.2. 6306 Sayılı Kanunda Yer Alan Düzenlemeyle İlgili Anayasa Mahkemesi Görüşü 
346
1.2.3. İmar Kanunu’nda Yapılan Düzenleme 
348
2. Riskli Alanlarda ve Rezerv Yapı Alanlarında Dönüşüm Yetkisi, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tarafından Yetkilendirme ve Yetkilendirilmiş Kuruluşlara Kaynak Aktarımı 
349
2.1. Riskli Alanlarda ve Rezerv Yapı Alanlarında Dönüşüm Yetkisinin Maliklere Ait Olması 
349
2.2. Maliklerin Dönüşümü Yapmadığı Durumlarda Kentsel Dönüşüm Başkanlığının Yetkili Olması 
350
2.3. Kentsel Dönüşüm Başkanlığının Maliklerin Muvafakati Olmaksızın Uygulama Yapabileceği Durumlar 
350
2.3.1. Riskli Yapı Tespiti 
351
2.3.2. Riskli Yapı Tespitinin Tebliği ve İtiraz 
351
2.3.3. Yapının Tahliyesi 
351
2.3.4. Taşınmazların Hazine Adına Tescili 
351
2.3.5. Daha Önceki Sözleşmelerin Feshi 
352
2.3.6. Uygulamanın Yapılması 
353
2.3.7. Konutların Teslimi 
354
2.4. Çevre ve Şehircilik Bakanlığının TOKİ Başkanlığını veya Belediyeleri Yetkilendirmesi 
355
2.4.1. Yetkilendirme Yapılabilecek Kuruluşlar 
356
2.4.2. Yetkilendirmenin Kapsamı 
357
2.4.3. Yetkilendirmenin Anayasa’ya Göre Durumu 
357
2.5. Yetkilendirilmiş Kuruluşlara Kaynak Aktarımı 
359
2.5.1. Başvuru ve Gerekli Belgeler 
359
2.5.2. Değerlendirme ve Onay 
360
2.5.3. Kaynağın Aktarılması 
361
2.5.4. Kontrol ve Denetim 
361
2.5.5. Özel Hesaba İade 
361
3. Kamu İdarelerinin Mülkiyetinde Bulunan Taşınmazların Kentsel Dönüşüm Başkanlığına Devri 
362
3.1. Hazine Özel Mülkiyetinde Bulunan Taşınmazlar 
362
3.1.1. Herhangi Bir Kamu İdaresine Tahsisli Olmayanlar 
364
3.1.2. Bir Kamu İdaresine Tahsisli Olanlar 
364
3.1.3. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tasarrufunun Kısıtlanması 
365
3.1.4. Tahsis Amacına Uygun Olarak Kullanılmayan Taşınmazların İadesi 
366
3.2. Devletin Hüküm ve Tasarrufu Altındaki Tescil Harici Alanlar 
366
3.3. Hazine Mülkiyetinde Bulunan Alanlardan Çeşitli Kanunlara Göre Kamu İdarelerine Devredilmiş Olup Devir Amacında Kullanılmayan Taşınmazlar 
367
3.4. Diğer Kamu İdarelerine Ait Taşınmazlar 
368
3.5. Meralar 
369
3.5.1. Genel Olarak 
369
3.5.2. Anayasa Mahkemesinin Görüşü 
370
3.5.3. Vasıf Değişikliğinin Yapılış Usulü 
372
3.6. Devir Amacında Kullanılmayan Parsellerin Geri Alınması 
373
4. Değerleme İşlemleri 
374
5. Uygulama Alanındaki Taşınmazların, Malikleriyle Anlaşma Yoluyla İdarenin Tasarrufuna Alınması 
374
5.1. Genel Olarak 
374
5.2. Anlaşma Yapılacak Kişiler 
375
5.3. Anlaşma Şekli 
376
5.3.1. Taşınmazların Değerinin Tespiti 
377
5.3.2. Maliklere Verilecek Konut ya da İşyerlerinin Maliyet Bedelinin/Rayiç Bedelinin Tespit Edilmesi 
378
5.3.3. Konut ya da İşyeri Tahsisi 
380
5.3.4. Alacak ya da Borç Miktarının Tespiti ve Uygulama 
380
6. Anlaşma Yapılması Durumunda Kira Yardımı 
380
6.1. Genel Olarak 
380
6.2. Kira Yardımı Yapılabilecekler 
381
6.2.1. Malikler 
383
6.2.1.1. Hisseli (Paylı Mülkiyette) Kira Yardımı 
383
6.2.1.2. Elbirliği Mülkiyetinde Kira Yardımı 
384
6.2.1.3. Maliki Vefat Etmiş Yapılarda Kira Yardımı 
384
6.2.1.4. Arsa Paylı Taşınmazlarda 
384
6.2.1.5. Tüzel Kişiliği Sonlandırılamamış Konut Yapı Kooperatiflerinde 
384
6.2.1.6. Birden Fazla Evi Olan Kira Yardımı Alabilir Mi? 
385
6.2.1.7. Bir Yapı İçin Birden Fazla Kişinin Kira Yardımı Başvurusu 
385
6.2.2. Gecekondu Sahipleri 
385
6.2.3. Kapıcılar 
386
6.2.4. Sınırlı Ayni Hak Sahibi Olup İkamet Edenler veya İşyeri İşletenler 
386
6.2.5. Kiracı Olarak İkamet Edenler veya İşyeri İşletenler 
387
6.2.6. Kamu Lojmanlarında İkamet Eden Kiracılar 
387
6.2.7. Yapıları Malik, Kiracı ve Sınırlı Ayni Hak Sahibi Olmaksızın Kullanan Kişiler 
387
6.2.8. Taşınmazı Anlaşma Yolu ile Kamulaştırılanlar 
388
6.3. Kira Yardımı Yapılabilecek Yapılar 
389
6.4. Kira Yardımının Şartları 
389
6.4.1. Uygulama Alanında Kalma 
389
6.4.2. 6306 Sayılı Kanun Hükümlerine Göre Yıkılmış Olma 
390
6.4.3. Kira Yardımında İkamet Şartı 
391
6.4.4. Kentsel Dönüşüm Kira Yardımında Adres Uyumu 
393
6.4.5. Kira Yardımında İdare ile Anlaşma Şartı 
394
6.4.6. Geçici Konut ya da İşyeri Tahsisinin Yapılmamış Olması 
395
6.4.7. Malik, Kiracı ya da Sınırlı Ayni Hak Sahibi Olmak 
396
6.4.8. Faiz Desteği Almıyor Olmak 
396
6.5. Kira Yardımı Başvurusu 
396
6.5.1. Genel Olarak 
396
6.5.2. Başvuru Süresi ve Yeri 
397
6.6. Kira Yardımı Başvurularında Başvuru Dilekçeleri 
399
6.6.1. Maliklerin Kira Yardımı Başvurusu 
400
6.6.2. Kiracıların Kira Yardımı Başvurusu 
401
6.6.3. Sınırlı Ayni Hak Sahiplerinin Kira Yardımı Başvurusu 
401
6.6.4. Kamu Lojmanlarında İkamet Eden Kiracıların Kira Yardımı Başvurusu 
403
6.6.5. Vekâletname ile Yapılan Başvurularda Dikkat Edilecek Hususlar 
403
6.7. Kira Yardımı Başvurularında Bilgi ve Belge Kontrolü 
403
6.7.1. Genel Olarak Belge Kontrolü 
403
6.7.2. Adres Kontrolü 
404
6.7.3. Banka Hesap Numarası Kontrolü 
404
6.7.4. Bina Emlak Vergi Beyannamesi 
404
6.7.5. Belgelerin Tamamlattırılması 
405
6.8. Kira Yardımının İdare Hesaplarına Aktarılması 
405
6.9. Kira Yardımların Hak Sahiplerine Ödenmesi 
405
6.9.1. Kentsel Dönüşümde Kira Yardımı Hangi Bankaya Yapılmaktadır? 
406
6.9.2. Hak Sahibinin Vefat Etmesi 
406
6.9.3. Yersiz Ödenen Tutarların Geri Alınması 
406
6.9.4. Kira Yardımı Süresi 
407
6.9.5. Kira Yardımı Bedeli 
407
6.10. Müteahhitle Anlaşmanın Feshi Halinde Kira Yardımı 
407
7. Uygulama Alanındaki Taşınmazların Satın Alma Yoluyla İdare Tasarrufuna Alınması 
407
8. Uygulama Alanındaki Taşınmazların Kamulaştırma Yoluyla İdare Tasarrufuna Alınması 
409
8.1. Genel Olarak 
409
8.2. Acele Kamulaştırma Yapılabilmesi 
410
8.2.1. Dayanak 
411
8.2.2. Ayrıntılı Bir Çalışma Yapılması ve Aceleliğin Ortaya Konulması 
413
8.2.3. Acele Kamulaştırma Kararında Taşınmazların Tek Tek Belirtilmesi 
416
8.2.4. Yeterli Bütçe Hazırlığı 
417
8.2.5. Kamu Yararı Kararı veya İmar Planı Onayı 
417
8.2.6. Acele Kamulaştırma İşlemine Karşı Dava Açma Süresi 
418
8.3. 6306 sayılı Kanun Kapsamındaki Kamulaştırmaların İskân Projelerinin Gerçekleştirilmesi Amaçlı Kamulaştırma Sayılması 
419
8.4. Kamulaştırma Bedelinin Taksitle Ödenebilmesi 
420
8.5. İlk Taksit Bedeli 
420
8.6. Mülkiyet Sorunu Bulunan Taşınmazların Kamulaştırılması 
421
8.7. Kamulaştırma Yapacak İdarenin Yetkileri 
421
8.8. Kamulaştırmanın Yapılması 
422
9. Tahliye ve Yıkım 
427
10. Kat Mülkiyeti veya Kat İrtifakı Bulunan Parsellerin Arsa Haline Getirilmesi 
428
11. Planlama Süreci 
429
11.1. Plan Teklifi Hazırlayabilecekler 
429
11.2. Planların Hazırlanmasında Uyulacak Esaslar 
430
11.3. Plan Tekliflerinin Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Gönderilmesi ve Onanması 
430
11.4. Planların İlanı 
430
12. Taşınmazların İnşaata Elverişli Hale Getirilmesi 
430
13. İnşaatların Gerçekleştirilmesi 
431
13.1. Genel Olarak 
431
13.2. İhale Yöntemi 
432
13.2.1. Anayasa Mahkemesinin İptal Gerekçesi 
434
13.2.2. Anayasa Mahkemesinin İptal Gerekçesinin İrdelenmesi 
435
13.3. İptal Kararından Sonra Afet Riskli Alanların Dönüşümünde İhale Usulü 
436
13.3.1. Hangi İhale Kanununun Uygulanacağı Meselesi 
436
13.3.2. 4734 sayılı Kanunun Uygulanacağı Durumlarda İhale Usulü 
438
13.3.3. Kamu Düzeni veya Güvenliğinin Bozulduğu Alt Yapısı Hasarlı veya İmar Mevzuatına Aykırı Yapı Bulunan Yerlerde Yapılacak Uygulamalarda İhale Usulü 
438
13.3.4. Kamu İdareleri Arasında İhale Usulü 
438
14. Kullanma İzni, Cins Tashi ve Kat Mülkiyeti 
439
14.1. Kullanma İzninin Verilmesi 
439
14.2. Cins Tashihinin Yapılması 
439
14.3. Kat Mülkiyetinin Kurulması 
439
15. Konut ve İşyerlerinin Hak Sahipleri Adına Tescili 
440
15.1. Genel Olarak 
440
15.2. Gecekondu Kanununa Göre Hak Sahibi Olanlara Konut Verilmesi 
441
15.3. Gecekondu Kanununa Göre Hak Sahibi Olanlara Oturma Hakkı Sağlanması 
442
VI. DÖNÜŞÜM GELİRLERİ VE 6306 SAYILI KANUN KAPSAMINDAKİ UYGULAMALARDA VERGİ VE HARÇ MUAFİYETİ 
443
1. Bütçe Ödenekleri 
443
2. Kanun Kapsamında Bakanlığın Tasarrufundaki Taşınmazların Satışı ve Kiralanması 
444
2.1. Giriş 
444
2.2. Satış ve Kira Yetkisi ile Özel Satış Usulleri 
445
2.3. Özel Satışlar 
445
2.4. Satış–Kira İşlem Süreci 
447
2.4.1. Bedel Tespiti 
447
2.4.2. Kıymet Takdiri 
447
2.4.3. Onay Alınması Satış Yönteminin Belirlenmesi 
447
2.4.4. İhalenin İlanı 
448
2.4.5. Bedelin Ödenmesi 
448
2.4.6. Tapuda Ferağ Verilmesi 
449
3. Diğer Gelirler 
449
4. 6306 Sayılı Kanun Kapsamındaki Uygulamalarda Vergi ve Harç Muafiyeti 
451
4.1. Genel Olarak Harç ve Vergi İstisnası 
451
4.2. Harç ve Vergi İstisnasının Şartları 
453
4.3. İstisnaya Tabi İşlemler 
453
4.4. İstisnanın Uygulanacağı Harçlar 
454
4.5. İmar Harçları 
454
VII. AFET RİSKLİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUN KAPSAMINDA YAPILAN UYGULAMALARIN ANAYASA’YA AYKIRILIK AÇISINDAN İNCELENMESİ 
456
1. Mülkiyet Hakkı Açısından 
456
2. Mülkiyet Hakkının Sınırlandırılması Yönüyle Anayasa’nın 13. Maddesi Açısından 
463
3. Konut Dokunulmazlığı Açısından 
466
4. Hak Arama Hürriyeti Açısından 
467
İkinci Bölüm
BELEDİYE KANUNU KAPSAMINDA KENTSEL DÖNÜŞÜM VE GELİŞİM ALANLARINDA KENTSEL DÖNÜŞÜM
I. GİRİŞ 
471
II. YETKİ 
474
1. Genel Yetki Kuralı 
474
2. Büyükşehir Belediyelerinde 
474
3. TOKİ Başkanlığının Yetkileri 
475
III. ŞARTLARI 
475
1. Kentsel Dönüşümün Amacı ve Yapı veya İmar Şartı 
475
2. Söz Konusu Alanın Belediye ve Mücavir Alan Sınırları İçerisinde Kalması 
480
3. Alan Büyüklüğü 
480
4. Kamu Mülkiyetinde Bulunan Alanlar İçin Cumhurbaşkanı Kararı Alınması 
481
IV. KENTSEL DÖNÜŞÜM VE GELİŞİM ALANININ BELİRLENMESİ 
481
1. İçerisinde Kamunun Mülkiyetinde ya da Kullanımında Alan Bulunmayan Yerler 
481
1.1. Belediye Meclisi Kararı 
481
1.2. Büyükşehirlerde Büyükşehir Belediye Meclisinin Kararı 
482
2. Kamunun Mülkiyetinde ya da Kullanımında Bulunan Yerler 
482
3. Tapu Kütüğünde Belirtme ve Tasarruf 
483
4. Kentsel Dönüşüm Alanının Belirlenmesine İlişkin Kararların Niteliği ve Bu Kararlara Karşı Açılacak Davalarla İlgili Temel Hususlar 
484
4.1. Dava Açma Süresi 
484
4.2. Uygulama İşlemi Üzerine Dava Açılması Durumu 
486
V. KENTSEL DÖNÜŞÜM ALANI İLAN EDİLEN BÖLGELERDE İNŞAAT İŞLERİNİN DURDURULMASI 
486
VI. KENTSEL DÖNÜŞÜM ALANINDA HAK SAHİPLİĞİ 
487
1. Malikler 
487
2. 2981 sayılı Kanuna Göre Hak Sahibi Olanlar 
487
2.1. 2981 sayılı Kanun’a Göre Hak Sahipliği 
487
2.2. 2981 sayılı Kanun’a Göre Hak Sahibi Sayılanların 5393 sayılı Kanun Kapsamında Hakları 
491
3. 2981 sayılı Kanun Kapsamına Girmeyen Gecekondu Sahipleri 
492
4. 2981 sayılı Kanun Kapsamında Hak Sahibi Olanlar ve Olmayanlarla İlgili Olarak İdare Tarafından Tesis Edilen İşlemlere Karşı Dava 
493
VII. KENSEL DÖNÜŞÜM ALANLARINDA PROJE VE UYGULAMA İŞLERİNİN KİM TARAFINDAN YAPILACAĞI 
493
1. Taşınmaz Maliklerinin Dönüşüm İşlerini Kendilerinin Yapabileceği Durumlar 
493
2. Parsel Maliklerinin Uygulama Yapabileceği Durumlarla İlgili Özel Hususlar 
494
2.1. Proje Ortak Giderlerine Katılmak 
494
2.2. Harçların Dörtte Bir Oranında Alınması 
495
VIII. TAŞINMAZLARIN BELEDİYE TASARRUFUNA ALINMASI 
495
1. Özel Mülkiyette Bulunan Taşınmazlar İçin Maliklerle Anlaşma ve Kamulaştırma 
495
1.1. Anlaşma Yolunun Esas Olması 
496
1.2. Kamulaştırma 
497
1.2.1. Genel Olarak 
497
1.2.2. Parsel Malikinin Kendisinin Uygulama Yapabileceği Parsellerde Kamulaştırma Yapılıp Yapılmayacağı 
498
1.2.3. Kamulaştırmanın Şartları 
501
1.2.4. Mülkiyet İhtilafı Bulunan Taşınmazların Kamulaştırılması 
501
1.2.5. Acele Kamulaştırma Yapılıp Yapılamayacağı 
501
1.2.6. Kentsel Dönüşüm İlanı Kararının İptalinin Acele Kamulaştırma Kararıan Etkisi 
504
1.2.7. Kamulaştırma Dışı Tutulan ve İmar Hakkı Verilmeyen Parsellerin Durumu 
505
2. Kamu Taşınmazlarının Devralınması 
505
IX. PLANLAMA VE PLAN UYGULAMASI 
506
X. YAPILAŞMA 
507
XI. DAĞITIM 
509
XII. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINA DAVA 
509
1. Görevli Yargı ve Yetkili Mahkeme 
510
2. Dava Açma Süresi 
511
3. Ehliyet 
511
4. Davanın Görülmesi 
512
Üçüncü Bölüm
YIPRANAN TARİHİ VE KÜLTÜREL TAŞINMAZ VARLIKLARIN YENİLENEREK KORUNMASI VE YAŞATILARAK KULLANILMASI
I. GİRİŞ 
513
II. YETKİLİ İDARE 
514
III. UYGULAMA BİRİMİNİN OLUŞTURULMASI 
514
IV. YENİLEME ALANLARININ TESPİTİ 
515
1. Yenileme Alanı Sınırının Belirlenmesi 
515
2. Mevcut Durumun Tespit Edilmesi 
516
3. Kamuoyunun Bilgilendirilmesi 
516
4. Belde Belediyelerinin Görüşünün Hazırlanması 
516
5. Meclis Kararı 
516
6. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İncelemesi ve Bakanlar Kurulu Kararı 
517
V. KORUMA BÖLGE KURULUNUN KURULMASI 
517
VI. ETAP PROJE VE PROGRAMLARININ HAZIRLANMASI 
517
VII. TASARRUFLARIN KISITLANMASI 
518
VIII. YENİLEME AVAN VE UYGULAMA PROJELERİNİN HAZIRLANMASI VE ONAYI 
518
1. Tanım 
518
2. Yenileme Avan ve Uygulama Projelerinin Hazırlanması ve Onayı 
519
3. Bilgi Verme Yükümlülüğü 
520
IX. TAŞINMAZLARIN İDARE TASARRUFUNA ALINMASI 
520
1. Mülkiyeti Hazineye Ait Taşınmazlar 
521
1.1. Devredilebilecek Taşınmazlar 
521
1.2. Hazine Tasarrufunun Kısıtlanması 
523
1.3. Devir Amacında Kullanılmayan Taşınmazların İadesi 
523
1.4. Proje Gelirlerinden Hazineye Pay Verilmesi 
523
2. Vakıflar Genel Müdürlüğüne Ait Taşınmazlar 
523
3. Diğer Kamu İdarelerine Ait Taşınmazlar 
524
4. Özel Mülkiyette Bulunan Taşınmazların Kamulaştırılması 
524
4.1. Özel Mülkiyette Bulunan Taşınmazların İdare Tasarrufuna Alınmasının Zorunlu Olmaması 
524
4.2. Anlaşmanın Esas Usul Olması 
525
4.3. Kamulaştırmaya Özgü Hususlar 
525
5. Maliki Belli Olmayan Taşınmazlar 
526
X. YENİLEME PROJELERİNİN UYGULANMASI 
527
1. Uygulamayı Yapabilecekler 
527
2. İhale Yöntemi ve Vergi Muafiyeti 
528
3. Alt Yapı ve Ulaşım Projelerinin Uygulama Önceliği 
528
4. Katkı Payı 
529
XI. UYGULAMANIN TAMAMLANMASI 
529
1. Genel Olarak 
529
2. Sınırlı Ayni Hak Tesisi 
530
3. Konut ve İşyerlerinin Satışı 
530
XII. DENETİM 
531
Kaynakça 
533
Kavram Dizini 
535