YAPAY ZEKÂ SİSTEMLERİNİN TANIMI, TÜRLERİ,
ÖZELLİKLERİ VE DİĞER DİJİTAL TEKNOLOJİLERLE KARŞILAŞTIRILMASI
I. YAPAY ZEKÂ KAVRAMINA İLİŞKİN TANIMLAR
21
B. Ülke Düzenlemelerinde ve Yasal Kararlarda Yer Alan Yapay Zekâ Tanımları
24
C. Yapay Zekâ Tanımına İlişkin Görüşümüz ve Önerimiz
30
II. YAPAY ZEKÂ KAVRAMINI AÇIKLAMA İÇİN YAPILAN TASNİFLER
33
A. İnsanlar Gibi Davranan Sistemler
33
B. İnsanlar Gibi Düşünen Sistemler
34
C. Rasyonel Düşünen Sistemler
34
D. Rasyonel Davranan Sistemler
35
E. Yapay Zekâ Kavramını Açıklayan Tasniflerin Değerlendirmesi
36
III. YAPAY ZEKANIN TÜRLERİ VE SINIFLANDIRMASI
37
A. Yeteneğine Göre Yapay Zekâ
37
1. Analitik Yapay Zekâ
37
2. İnsandan Esinlenen Yapay Zekâ
38
3. İnsanlaştırılmış Yapay Zekâ
38
B. Yapay Zekânın Evrimsel Aşamaya Göre Sınıflandırılması
38
4. Kendinin Farkında Olan Makineler
40
C. Avrupa Birliği Yapay Zekâ Önerisinde Yapay Zekanın Risk Türlerine Göre Sınıflandırılması
41
IV. YAPAY ZEKÂNIN ÖZELLİKLERİ
41
A. Makine Öğrenmesi ve Alt Bileşenleri
42
3. Yarı Denetimli Öğrenme
45
V. YAPAY ZEKANIN DİĞER DİJİTAL TEKNOLOJİLERLE KARŞILAŞTIRILMASI
50
A. Nesnelerin İnterneti (Internet of Things)
50
D. Geleneksel Bilgisayar Programları
51
YAPAY ZEKÂ SİSTEMLERİNİN HUKUKİ STATÜSÜ
I. KİŞİ VE KİŞİLİK KAVRAMLARI, KRİTERLERİ VE YAPAY ZEKÂ: HUKUKİ, TARİHSEL, FELSEFİ VE ETİK BOYUTLARIYLA DEĞERLENDİRME
55
A. Teorik, Tarihsel ve Felsefi Bakışlar Açısından Kişilik Statüsünün Oluşturması
55
B. Hukukta Kişi ve Kişi Türleri
62
C. Kişilik Statüsünün Tanımı ve Kişilik Statüsüne Sahip Olmak İçin Gereken Şartlar
69
1. Hukukta Kişilik Kavramı
69
2. Sosyolojik ve Felsefî Açısından Kişilik Kavramı
72
D. Yapay Zeka Sistemlerinin Hukuki Kişiliğe Sahip Olma Kapasitesi
86
1. Mukayeseli Hukukta Yapay Zekaya Kişilik Tanınması İçin Aranan Koşullar
86
2. Türk Hukukuna Göre Yapay Zekanın Hukuki Statüsü
94
E. Yapay Zekaya Kişilik Statüsü Verme Argümanları
100
1. Kişilik Kapasitesi Testi Argümanı
101
2. Aşamalı Sosyal Bağ Argümanı
102
3. Akışkan Kişilik Argümanı
104
G. Yapay Zekaya Kişilik Statüsü Verilmesine Karşı Argümanları
105
1. İnsan Olmaması Argümanı
105
2. Yapay Zekâ Sistemlerinin İnsana Has Niteliklerden Yoksunlukları Argümanı
106
3. Yapay Zeka Sistemlerinin Eşya Statüsünde Olduğu Argümanı
112
4. Yetersiz Sorumluluk Argümanı
112
5. Doğal Köle Argümanı (Dijital Peculium Kavramı)
115
6. Yarı–Kişilik Statüsü Argümanı
119
7. Yapay Temsil Argümanı
121
8. İnsan Olmayan (Yapay İnsan) Kişi Argümanı
121
9. Yapay Zekaya Kişilik Statüsü Verilmesine Karşı Öne Sürülen Argümanların Değerlendirmesi
122
II. MEDENİ HUKUK BAKIMINDAN TÜZEL KİŞİ KAVRAMI VE YAPAY ZEKÂ
123
III. ELEKTRONİK KİŞİ KAVRAMI
130
B. Elektronik Kişilik Tanınmasına Dair Görüşlerin Değerlendirilmesi
134
C. Hukuki Açıdan Yapay Zekaya ‘Elektronik Kişilik’ Statüsü Tanınmasını Gerektiren Sebepler
138
ÜRÜN NİTELİĞİ TAŞIYAN YAPAY ZEKÂ SİSTEMLERİNİN
SEBEP OLDUĞU ZARARLARDAN DOĞAN
SÖZLEŞMEYE DAYANAN SORUMLULUK
I. TÜKETİCİ İŞLEMİNE İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR
146
1. Taşınır Mal Kavramı
148
2. Gayri Maddi Mal Kavramı
149
3. Taşınır Mal ve Gayri Maddi Mal Kavramları Arasında Yapay Zekâ Sistemlerinin Yeri
151
B. Ayıplı Mal Kavramı, Türleri ve Yapay Zekâ Sistemlerine Ayıplı Mal Hükümlerinin Uygulanması
161
1. Ayıplı Mal Kavramı
161
C. Satıcının Ayıptan Doğan Sorumluluğunun Koşulları
172
1. Tüketici İşleminin Konusu Olan Malın İfasının Gerçekleşmesi ve Malda Ayıbın Bulunması Gereken An
172
2. Tüketici İşleminin Konusu Malın Ayıplı Olması
179
a. Zikir ve Vaat Edilen Nitelikler
180
b. Lüzumlu Nitelikler
182
c. Malın Ambalajında, Etiketinde, Tanıtımında ve Kullanım Kılavuzunda veya İnternet Portalında, Reklamlarda Belirtilen Niteliklerin Bulunmaması
188
d. Malın Montajında Çıkan Ayıplar
192
3. Maldaki Ayıbın Görünür Olmaması Gerekmektedir
193
4. Tüketicinin Malı Gözden Geçirme ve Satıcıya Bildirme Külfeti
197
D. Ayıptan Doğan Sorumluluk Durumunda Tüketiciye Tanınan Seçimlik Hakları
201
1. Tüketicinin Sözleşmeden Dönme Hakkı
203
2. Tüketicinin Satış Bedelinin İndirilmesini İsteme Hakkı
208
3. Tüketicinin Ayıplı Malı Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesini İsteme Hakkı
209
4. Tüketicinin Ayıplı Malı Ücretsiz Olarak Onarımını İsteme Hakkı
211
5. Tüketicinin Tazminat İsteme Hakkı
214
E. Tüketicinin Ayıptan Doğan Haklarının Tabi Olduğu Zamanaşımı Süreleri
217
II. ESER SÖZLEŞMESİNE İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR
220
A. Eser Kavramının Tanımı
221
B. Bilgisayar Programının Tanımı, Hukuki Niteliği ve Yapay Zekâ Sistemleri ile İlişkisi
223
C. Ayıplı Eser Kavramı ve Yapay Zekâ Sistemlerine Ayıplı Eser Kavramının Uygulanması
230
1. Ayıplı Eser Kavramı
230
2. Eser Sözleşmesinde Ayıptan Sorumluluğunun Koşulları
234
a. Eseri Teslim Edilmiş Olması
234
b. Teslim Edilen Eserin Ayıplı Olması
237
c. Eserdeki Ayıbın İş Sahibinden Kaynaklanmamış Olması
241
d. İş Sahibinin Eseri Kabul Etmemiş Olması
243
D. İş Sahibinin Ayıplı Eser Dolasıyla Yükleniciye Karşı Sahip Olduğu Haklar
245
1. Sözleşmeden Dönme Hakkı ve Kullanılmasının Koşulları
245
a. Eserin Kabule Zorlanamayacak Nitelikte Olması
246
b. Eserin Kullanılamaz Nitelikte Olması
247
2. Bedelden İndirim İsteme Hakkı ve Kullanılmasının Koşulları
249
a. Eserin Ayıp Nedeniyle Kıymet Noksanının Meydana Gelmesi
249
b. Ayıp Nedeniyle Eserin Tamamen Değersiz Hale Gelmemesi
250
3. Eserin Ücretsiz Onarımını İsteme Hakkı ve Kullanılmasının Koşulları
252
a. Eserdeki Ayıbın Giderilmesinin Objektif Olarak Mümkün Olması
252
b. Eserdeki Ayıbın Giderilmesinin Aşırı Bir Masraf Gerektirmemesi
253
YAPAY ZEKÂ SİSTEMLERİNİN HİZMET EDİMİ NİTELİĞİ TAŞIYAN FİİLLERİNDEN KAYNAKLANAN SORUMLULUK
I. HİZMET KAVRAMI VE YAPAY ZEKÂ SİSTEMLERİ ARASINDA İLİŞKİSİ
257
A. Doğrudan Mal ile İlgili Hizmetler
260
B. Doğrudan Kişi ile İlgili Hizmetler
260
C. Mal veya Kişi ile İlgili Dolaylı Hizmetler
261
III. YAPAY ZEKÂ SİSTEMLERİN ARACILIĞIYLA SUNULMUŞ OLDUĞU AYIPLI HİZMETLER VE AYIPLI HİZMETTEN DOĞAN SAĞLAYICININ SORUMLULUĞU
262
A. Ayıplı Hizmet Kavramı ve Ayıp Çeşitleri
262
2. Zikredilen Niteliklerdeki Ayıplar
266
3. Lüzumlu Niteliklerdeki Ayıplar
268
B. Ayıbın Önemli Olmasının Şartı Aranmaması
269
C. Ayıbın Bulunması Gereken An
271
D. Ayıbın Gizli Olması
273
E. Sorumsuzluk Anlaşması
274
IV. AYIPLI HİZMET HALİNDE TÜKETİCİNİN SAHİP OLDUĞU SEÇİMLİK HAKLAR
274
A. Hizmetin Yeniden Görülmesi İsteme Hakkı
275
B. Ücretsiz Onarım İsteme Hakkı
277
C. Ayıp Oranında Bedelde İndirim İsteme Hakkı
278
D. Sözleşmeden Dönme Hakkı
279