Sosyal Medya Etkileyicisinin Özel Hukuk Sorumluluğu Dr. Burak Çelik  - Kitap

Sosyal Medya Etkileyicisinin Özel Hukuk Sorumluluğu

1. Baskı, 
Kasım 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
362
Barkod:
9786255697714
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Yayınevi:
Fiyatı:
950,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Kitabın Konu Başlıkları
.
Temel Kavramlar ve Sosyal Medya Etkileyicisinin Sözleşmeden Doğan Sorumluluğu
.
Sosyal Medya Etkileyicisinin Güven Sorumluluğu
.
Sosyal Medya Etkileyicisinin Haksız Fiil Sorumluluğu
.
Sosyal Medya Etkileyicisinin Paylaşımlarından Doğan Zararlar ve Tazmini
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ 
III
İÇİNDEKİLER 
VII
KISALTMALAR 
XV
GİRİŞ VE AMAÇ 
1
BÖLÜM 1
TEMEL KAVRAMLAR VE SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN SÖZLEŞMEDEN DOĞAN SORUMLULUĞU
1.SOSYAL MEDYA 
7
2.SOSYAL MEDYA KULLANICILARI 
10
2.1. Sosyal Medya Etkileyicisi (Influencer) 
12
2.1.1. Sosyal Medya Etkileyicilerinin Tasnifi 
15
2.1.1.1. Etki Alanına göre Sosyal Medya Etkileyicileri 
15
2.1.1.2. İlgi Alanına Göre Sosyal Medya Etkileyicileri 
19
2.1.2. Sosyal Medya Etkileyicilerinin Faaliyetleri 
19
2.1.2.1. Etkileyicinin Objektif Değerlendirilebilen Paylaşımları: Bilgi Verme 
20
2.1.2.2. Etkileyicinin Sübjektif Değer Yargılarını Taşır Nitelikteki Paylaşımları: Öğüt ve/veya Tavsiye Verme 
22
2.1.2.3. Reklam Niteliği Taşıyan Paylaşımlar 
25
2.1.2.3.1. Kişiselleştirilmiş Reklam 
27
2.1.2.3.2. Karşılaştırmalı Reklam 
28
2.1.2.3.3. Aldatıcı Reklam 
29
2.2. Sosyal Medya Etkileşenleri (Takipçiler/Arkadaşlar) 
30
3. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN SÖZLEŞMEDEN DOĞAN SORUMLULUĞU 
32
3.1. Sorumluluğa Yol Açan Sözleşme İlişkinin Kurulup Kurulmadığının Değerlendirilmesi 
32
3.1.1. Sözleşmenin Kurulmasına İlişkin Genel Açıklamalar 
32
3.1.2. Kuruluş Yöntemine Göre Sözleşmeler 
34
3.1.2.1. Klasik Sözleşme Kuruluş Yöntemi 
34
3.1.2.2. Mesafeli Sözleşmeler 
34
3.1.2.3. İnternet Aracılığıyla Kurulan Elektronik Sözleşmeler 
36
3.1.2.4. Bazı Sözleşmeler Tiplerine Özel Sözleşmenin Kurulduğu Varsayılan Durumlar 
39
a. Hizmet Sözleşmesi Özelinde Ücretli Görüldüğü Bilinen Bir İşin Görülmesi Yoluyla Kurulan Fiili Sözleşme İlişkisi 
39
b. Vekalet Sözleşmesi Kapsamında Uzman Kişinin Susmasına Sonuç Bağlanması ile Sözleşmenin Kurulması 
40
3.1.3. Sosyal Medya Etkileyicisi Bakımından Durumun Değerlendirilmesi 
41
3.1.3.1. Etkileyici ile Etkileşenleri Arasındaki Takip İlişkisinin Sözleşme Anlamına Gelip Gelmediğinin Değerlendirilmesi 
42
3.1.3.2. Etkileyicinin Ürettiği ve Paylaştığı İçerikler Nedeniyle Sözleşme İlişkisinin Meydana Gelip Gelmeyeceğinin Değerlendirilmesi 
45
3.1.3.2.1. Etkileşenleri Özel Bir Topluluk İçerisine Dahil Olmaya Yönlendiren Paylaşımlar 
46
3.1.3.2.2. Etkileşenleri Belirli Konularda Destek Almak Üzere Özel İletişim Yollarına Davet Eden Paylaşımlar 
48
3.2. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN YAPTIĞI PAYLAŞIMLAR NEDENİYLE GÜNDEME GELMESİ MUHTEMEL SÖZLEŞMELER 
49
3.2.1. Hizmet Sözleşmesi Bağlamında İçerik Üretme Sözleşmesi 
49
3.2.2. Vekalet Sözleşmesi Bağlamında Bilgi Verme Sözleşmesi 
51
3.2.2.1. Genel Olarak 
51
3.2.2.1. Bilgi Verme Sözleşmesi Özelinde Etkileyicinin Sorumluluğunu Gündeme Getirebilecek Haller 
54
3.2.2.1.1. Sadakat ve Özen Sorumluluğuna Aykırılık Teşkil Eden Haller 
54
3.2.2.1.2. İşi Bizzat Yapma Borcuna Aykırılık Teşkil Eden Haller 
56
3.2.3. Etkileyicinin Hazırladığı Bazı Özel İçeriklere Erişim Açısından Kurduğu Abonelik Sözleşmeleri 
57
3.2.3.1. Genel Olarak 
57
3.2.3.1. Abonelik Kapsamında Sosyal Medya Etkileyicisinin Teslim ve İfa Yükümlülüğüne Aykırı Hareket Etmesi 
60
3.2.4. Etkileyicinin Bazı Platformlar Aracılığıyla Satıştan Pay Almasını ya da Satış Yapmasını Sağlayan Sözleşmeler 
61
3.2.5. Etkileyicinin Ürünlerini Tanıtmak İsteyen Diğer Satıcı veya Üreticilerle Kurduğu Sosyal Etkileşim Temelli Reklam Sözleşmeleri 
67
3.2.5.1. Genel Olarak 
67
3.2.5.1. Sosyal Medya Etkileşimi Temelli Reklam Sözleşmesi Özelinde Etkileyicinin Sorumluluğunu Gündeme Getirebilecek Haller 
69
3.2.5.1.1. Reklam Teşkil Eden İçeriğin Hazırlanması ve Paylaşılmasına Aykırılık Teşkil Eden Haller 
69
3.2.5.1.2. Paylaşımın Ayıplı Olması Halinde Sorumluluk 
70
BÖLÜM 2
SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN GÜVEN SORUMLULUĞU
1. HUKUKİ ANLAMDA GÜVEN VE GÜVEN SORUMLULUĞU KAVRAMLARI 
73
1.1. Hukuki İşlemlerde Güvenin Yeri 
76
1.1.1. Hukuki İşlemin Kuruluşunun Tespitinde Güven 
77
1.1.2. Sosyal Temas Anında Güven Kavramı ve Etkisi 
80
1.2. Korunmaya Değer Güvenin Görünüm Halleri 
82
1.2.1. Görünüşe Güven (Rechtsschein) Kavramı 
82
1.2.2. Davranışlar Yoluyla Oluşturulan Güven (Anvertrauen) Kavramı 
84
2. GÜVEN SORUMLULUĞUNUN AYRI BİR SORUMLULUK ÇEŞİDİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 
86
2.1. Ayrı Bir Değerlendirmeye Duyulan İhtiyacın Sebebi 
86
2.2. Diğer Temel Sorumluluk Tiplerinden Farkı 
87
2.2.1. Sözleşmeden Doğan Sorumluluk ile Karşılaştırılması 
87
2.2.2. Haksız Fiil Sorumluluğu ile Karşılaştırılması 
89
2.2.3. Culpa in Contrahendo Kavramı ile Arasındaki İlişkinin Tespiti 
94
3. SORUMLULUĞUN HUKUKİ DAYANAĞI VE NİTELİĞİ 
96
3.1. Alman Hukukunda Güven Sorumluluğunun Hukuki Dayanağı 
97
3.1.1. Sözleşmeler Hukuku Reformu Öncesi Durum 
97
3.1.1.1. Üçüncü Kişiyi Koruyucu Etkili Sözleşme Kavramı ile Açıklanmaya Çalışılması 
97
3.1.1.2. BGB 242 hükmünün Genel Bir Davranış Yükümü Olarak Kabul Edilmesi 
100
3.1.2. Sözleşmeler Hukuku Reformu Sonrasında Somut Norm Olarak Düzenlenen BGB 311 Hükmü 
103
3.1.2.1. Genel olarak BGB 311 Hükmünün Düzenleniş Şekli ve Gerekçesi 
103
3.1.2.2. Hükmün Amacı ve Son Fıkrasının Çalışma Konumuz Açısından Önemi 
107
3.1.2.3. BGB 311(3) Düzenlemesinin Uygulama Alanı 
110
3.2. Türk ve İsviçre Hukukunda Güven Sorumluluğunun Hukuki Dayanağı 
113
3.2.1. Dürüstlük Kuralı kapsamında Güven Sorumluluğu’na Başvurulması .113
3.2.2. TMK m. 2 ve benzer şekilde İsviçre ZGB m. 2’nin Kapsamı ve Sorumluluğun Hukuki Niteliği 
120
4.GÜVEN SORUMLULUĞUNUN ŞARTLARI 
123
4.1. Taraflar Arasında Güven İlişkisinin Kurulması 
124
4.1.1. Korunmaya Değer Haklı Güven Oluşumu 
124
4.1.2. Özel Bağ (Sonderverbindung) 
127
4.2. Oluşturulan Haklı Güvene Aykırı Hareket Edilmesi 
130
5. BİLGİ, TAVSİYE VE ÖĞÜT VERMEKTEN DOLAYI SORUMLULUĞUN GÜVEN SORUMLULUĞU KAPSAMINDA İNCELENMESİ 
132
6. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN GÜVEN SORUMLULUĞUNA SEBEP OLABİLECEK PAYLAŞIMLARI 
140
6.1. Sosyal Medya Etkileyicisinin Faaliyetlerinin Alelade Bilgi Vermeden Ayrılması 
141
6.2. Sosyal Medya Etkileyicisi ile Takipçileri Arasında Korunmaya Değer Haklı Güvenin Tespiti 
143
6.2.1. Sosyal Medya Etkileyicilerinin Takipçi Sayısı Kapsamında Değerlendirme 
145
6.2.2. Sosyal Medya Etkileyicilerinin Kendilerini Doğrulayan Nitelikleri Kapsamında Değerlendirme 
147
6.2.2.1. Etkileyicilerin Bir Konu Üzerindeki Uzmanlığı 
148
6.2.2.2. Etkileyicilerin Tecrübelere Dayanan Başarı Örnekleri 
150
6.2.3. Etkileyicilerin Paylaşım İçerikleri Kapsamında Değerlendirme 
152
6.2.3.1. Tecrübe/Deneyim Aktarımına Yönelik Paylaşımlar 
153
6.2.3.2. İnsan Sağlığına Yönelik Paylaşımlar 
155
6.2.3.3. Yatırım Araçlarına Yönelik Paylaşımlar 
158
6.3. Sosyal Medya Etkileyicilerinin Paylaşımları Kapsamında Takipçileri ile Aralarında Kurulan Özel Bağın Tespiti 
161
6.4. Sosyal Medya Etkileyicisinin Güven Sorumluluğunu Oluşturan Paylaşımları 
164
6.5. Sosyal Medya Etkileyicisinin Sorumluluğunu Kısıtlamaya Yönelik Bildirimlerinin Geçerliliği 
166
BÖLÜM 3
SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN HAKSIZ FİİL SORUMLULUĞU
1. ETKİLEYİCİNİN KİŞİLİK HAKKI İHLALİ TEŞKİL EDEN PAYLAŞIMLARI KAPSAMINDA SORUMLULUĞU 
171
1.1. Kişilik Hakkının Korunması 
171
1.1.1. Kişilik Hakkı Kavramı 
171
1.1.2. Kişilik Hakkının Hukuki Niteliği 
173
1.1.3. Kişilik Hakkı Kapsamına Giren Değerler ve Hukuka Aykırılık Bağlamında Sosyal Medya Aracılığıyla Gerçekleştirilen Kişilik Hakkı İhlalleri 
174
1.1.3.1. Ad 
174
1.1.3.2. Resim ve Ses 
176
1.1.3.3. Haysiyet, Onur ve Bu Bağlamda Ticari İtibar 
176
1.1.3.4. Kişinin Sırları ve Özel Hayatı 
178
1.2. Hukuka Uygunluk Nedenleri 
180
1.2.1. İlgilinin Rızası 
181
1.2.2. Üstün Özel Yarar 
182
1.2.3. Üstün Kamusal Yarar 
183
2. ETKİLEYİCİNİN SÖZLEŞMENİN KURULMASINDA ALDATMA NİTELİĞİNDE HATALI BİLGİ VERMESİNDEN DOĞAN SORUMLULUĞU 
185
2.1. Aldatmanın Unsurları 
186
2.1.1. Hataya Düşürmeye Yönelik Davranış 
186
2.1.1.1. Aktif Davranışlar Yoluyla Aldatma 
188
2.1.1.2. Pasif Davranışlar Yoluyla Aldatma 
188
2.1.2. Aldatma Kastı 
189
2.2. Sosyal Medya Etkileyicisinin Aldatmayı Gerçekleştiren Kişi Bağlamında Sorumluluk Açısından Önemi 
191
3. ETKİLEYİCİNİN TBK m. 49 f. 2 KAPSAMINDA KASTEN HATALI BİLGİ YA DA TAVSİYE VERMESİNDEN DOĞAN SORUMLULUĞU 
192
3.1. Ahlaka Aykırı Fiil ile Üçüncü Kişiye Kasten Zarar Verme 
193
3.1.1. Şartları 
196
3.1.1.1. Ahlaka Aykırı Fiille Hareket 
196
3.1.1.2. Kast 
200
3.1.2. Uygulama Alanı 
203
3.2. Etkileyicinin Paylaşımlarının TBK m.49/2 Kapsamında Değerlendirilmesi 
206
3.2.1. Etkileyicinin Hatalı Bilgi, Tavsiye ya da Öğüt Vermesi 
206
3.2.2. Güven Sorumluluğu ile Arasındaki Farkın Tespiti 
208
4. ETKİLEYİCİNİN HAKSIZ REKABET NİTELİĞİ TAŞIYACAK FİİLLERİNDEN DOĞAN SORUMLULUĞU 
210
4.1. Haksız Rekabetten Doğan Sorumluluk Kavramı 
210
4.2. Sorumluluğun Hukuki Dayanağı ve Niteliği 
213
4.2.1. Alman Hukukundaki Kanun Düzenlemesi 
213
4.2.2. İsviçre Hukukundaki Kanun Düzenlemesi 
218
4.2.3. Türk Hukukundaki Kanun Düzenlemeleri 
221
4.2.3.1. 6098 Sayılı Türk Borçlar Kanunu 
223
4.2.3.2. 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu 
226
4.2.3.3. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun 
229
4.2.3.4. Haksız Rekabet Hükümlerinin Yeknesaklaştırılması İhtiyacı 
230
4.2.3.5. Sosyal Medya Etkileyicilerine Uygulanacak Hükümlerin Tespiti 
232
4.2.3.5.1. Ticari İş Kavramı 
233
4.2.3.5.2. Etkileyicilerin Faaliyetlerinin Ticari İş Niteliği Kazanması 
235
4.2.3.5.3. Sosyal Medya Etkileyicilerinin Serbest Meslek Erbabı Olarak Kabulü 
238
4.2.4. Haksız Rekabetin Hukuki Niteliği 
242
4.3. Haksız Rekabetten Sorumluluğun Şartları 
244
4.3.1. Hukuka Aykırılık Unsuru Kapsamında Haksız Rekabet Fiilinin Gerçekleşmesi 
246
4.3.1.1. Rekabet Ortamının Bozulması 
246
4.3.1.2. Dürüstlük Kuralına Aykırılık 
248
4.3.1.3. Sosyal Medya Etkileyicisinin Haksız Rekabet Niteliği Taşıyan Paylaşımları 
250
4.3.1.3.1. Reklam/Tanıtım Amaçlı Paylaşımlar 
252
a.Reklam Kavramı 
252
b.Reklam Türleri 
253
i)Karşılaştırmalı Reklam 
254
ii)Örtülü Reklam 
257
iii)Aldatıcı Reklam 
260
c. Reklamların Haksız Rekabet Oluşturması İçin Aranması Gereken Temel Kriter: Aldatıcılık 
264
4.3.1.3.2. Herhangi Bir Tanıtım Amacı Taşımaksızın Bir Kişiye Yönelik Kötüleyici Paylaşımlar 
265
4.3.2. Haksız Rekabet Hükümleri Kapsamında Talepte Bulunabilecek Kişiler 
266
4.4. Hukuka Uygunluk Nedeni Olarak İfade Özgürlüğü 
268
BÖLÜM 4
SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN PAYLAŞIMLARINDAN DOĞAN ZARARLAR VE TAZMİNİ
1. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN KURMUŞ OLDUĞU SÖZLEŞMEYE AYKIRI FİİLLERİ SONUCU GÜNDEME GELMESİ MÜMKÜN TALEPLER 
273
2. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN GÜVEN SORUMLULUĞUNA AYKIRI HAREKETLERİ SONUCU OLUŞAN ZARARLAR VE GİDERİMİ 
274
2.1. Güven Zararı Kavramı 
275
2.1.1. Olumsuz Zarar ve Güven Zararı Kavramları 
276
2.1.2. Olumlu Zarar Kapsamında Güven Menfaatinin Korunması 
280
2.2. Nedensellik Bağı 
284
2.3. Kusur 
288
2.4. Zamanaşımı 
289
3. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN HAKSIZ FİİL SORUMLULUĞUNU OLUŞTURAN FİİLLERİ SONUCU OLUŞAN ZARARLAR VE GİDERİMİ 
292
3.1. Haksız Fiil Teşkil Eden Paylaşımların Tespiti 
293
3.2. Sosyal Medya Etkileyicisinin Haksız Fiil Teşkil Eden Paylaşımları Sonucu İleri Sürülebilecek Talepler ve Oluşan Zararların Tazmini 
296
3.2.1. Müdahalenin Meni Talebi 
296
3.2.2. Eski Hale Getirme 
298
3.2.3. Elde Edilen Kazançların İadesi 
299
3.2.4. Tazminat Talebine Konu Olabilecek Zararlar 
301
3.2.4.1. Maddi Zarar Kalemleri 
302
3.2.4.1.1. Kişilik Hakkı İhlali ve Haksız Rekabet Teşkil Eden Paylaşımlardan Doğan Maddi Zarar Kalemleri 
302
3.2.4.1.1. Aldatma Teşkil Eden Paylaşımlardan Doğan Maddi Zarar Kalemleri 
304
3.2.4.1.2. Ahlaka Aykırı Fiil Teşkil Eden Paylaşımlardan Doğan Maddi Zarar Kalemleri 
305
3.2.4.2. Manevi Zarar Kalemleri 
308
3.3. Nedensellik Bağı 
309
3.4. Kusur 
310
3.5. Zamanaşımı 
313
SONUÇ 
315
KAYNAKLAR 
327