TEMEL KAVRAMLAR VE SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN SÖZLEŞMEDEN DOĞAN SORUMLULUĞU
2.SOSYAL MEDYA KULLANICILARI
10
2.1. Sosyal Medya Etkileyicisi (Influencer)
12
2.1.1. Sosyal Medya Etkileyicilerinin Tasnifi
15
2.1.1.1. Etki Alanına göre Sosyal Medya Etkileyicileri
15
2.1.1.2. İlgi Alanına Göre Sosyal Medya Etkileyicileri
19
2.1.2. Sosyal Medya Etkileyicilerinin Faaliyetleri
19
2.1.2.1. Etkileyicinin Objektif Değerlendirilebilen Paylaşımları: Bilgi Verme
20
2.1.2.2. Etkileyicinin Sübjektif Değer Yargılarını Taşır Nitelikteki Paylaşımları: Öğüt ve/veya Tavsiye Verme
22
2.1.2.3. Reklam Niteliği Taşıyan Paylaşımlar
25
2.1.2.3.1. Kişiselleştirilmiş Reklam
27
2.1.2.3.2. Karşılaştırmalı Reklam
28
2.1.2.3.3. Aldatıcı Reklam
29
2.2. Sosyal Medya Etkileşenleri (Takipçiler/Arkadaşlar)
30
3. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN SÖZLEŞMEDEN DOĞAN SORUMLULUĞU
32
3.1. Sorumluluğa Yol Açan Sözleşme İlişkinin Kurulup Kurulmadığının Değerlendirilmesi
32
3.1.1. Sözleşmenin Kurulmasına İlişkin Genel Açıklamalar
32
3.1.2. Kuruluş Yöntemine Göre Sözleşmeler
34
3.1.2.1. Klasik Sözleşme Kuruluş Yöntemi
34
3.1.2.2. Mesafeli Sözleşmeler
34
3.1.2.3. İnternet Aracılığıyla Kurulan Elektronik Sözleşmeler
36
3.1.2.4. Bazı Sözleşmeler Tiplerine Özel Sözleşmenin Kurulduğu Varsayılan Durumlar
39
a. Hizmet Sözleşmesi Özelinde Ücretli Görüldüğü Bilinen Bir İşin Görülmesi Yoluyla Kurulan Fiili Sözleşme İlişkisi
39
b. Vekalet Sözleşmesi Kapsamında Uzman Kişinin Susmasına Sonuç Bağlanması ile Sözleşmenin Kurulması
40
3.1.3. Sosyal Medya Etkileyicisi Bakımından Durumun Değerlendirilmesi
41
3.1.3.1. Etkileyici ile Etkileşenleri Arasındaki Takip İlişkisinin Sözleşme Anlamına Gelip Gelmediğinin Değerlendirilmesi
42
3.1.3.2. Etkileyicinin Ürettiği ve Paylaştığı İçerikler Nedeniyle Sözleşme İlişkisinin Meydana Gelip Gelmeyeceğinin Değerlendirilmesi
45
3.1.3.2.1. Etkileşenleri Özel Bir Topluluk İçerisine Dahil Olmaya Yönlendiren Paylaşımlar
46
3.1.3.2.2. Etkileşenleri Belirli Konularda Destek Almak Üzere Özel İletişim Yollarına Davet Eden Paylaşımlar
48
3.2. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN YAPTIĞI PAYLAŞIMLAR NEDENİYLE GÜNDEME GELMESİ MUHTEMEL SÖZLEŞMELER
49
3.2.1. Hizmet Sözleşmesi Bağlamında İçerik Üretme Sözleşmesi
49
3.2.2. Vekalet Sözleşmesi Bağlamında Bilgi Verme Sözleşmesi
51
3.2.2.1. Bilgi Verme Sözleşmesi Özelinde Etkileyicinin Sorumluluğunu Gündeme Getirebilecek Haller
54
3.2.2.1.1. Sadakat ve Özen Sorumluluğuna Aykırılık Teşkil Eden Haller
54
3.2.2.1.2. İşi Bizzat Yapma Borcuna Aykırılık Teşkil Eden Haller
56
3.2.3. Etkileyicinin Hazırladığı Bazı Özel İçeriklere Erişim Açısından Kurduğu Abonelik Sözleşmeleri
57
3.2.3.1. Abonelik Kapsamında Sosyal Medya Etkileyicisinin Teslim ve İfa Yükümlülüğüne Aykırı Hareket Etmesi
60
3.2.4. Etkileyicinin Bazı Platformlar Aracılığıyla Satıştan Pay Almasını ya da Satış Yapmasını Sağlayan Sözleşmeler
61
3.2.5. Etkileyicinin Ürünlerini Tanıtmak İsteyen Diğer Satıcı veya Üreticilerle Kurduğu Sosyal Etkileşim Temelli Reklam Sözleşmeleri
67
3.2.5.1. Sosyal Medya Etkileşimi Temelli Reklam Sözleşmesi Özelinde Etkileyicinin Sorumluluğunu Gündeme Getirebilecek Haller
69
3.2.5.1.1. Reklam Teşkil Eden İçeriğin Hazırlanması ve Paylaşılmasına Aykırılık Teşkil Eden Haller
69
3.2.5.1.2. Paylaşımın Ayıplı Olması Halinde Sorumluluk
70
SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN GÜVEN SORUMLULUĞU
1. HUKUKİ ANLAMDA GÜVEN VE GÜVEN SORUMLULUĞU KAVRAMLARI
73
1.1. Hukuki İşlemlerde Güvenin Yeri
76
1.1.1. Hukuki İşlemin Kuruluşunun Tespitinde Güven
77
1.1.2. Sosyal Temas Anında Güven Kavramı ve Etkisi
80
1.2. Korunmaya Değer Güvenin Görünüm Halleri
82
1.2.1. Görünüşe Güven (Rechtsschein) Kavramı
82
1.2.2. Davranışlar Yoluyla Oluşturulan Güven (Anvertrauen) Kavramı
84
2. GÜVEN SORUMLULUĞUNUN AYRI BİR SORUMLULUK ÇEŞİDİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ
86
2.1. Ayrı Bir Değerlendirmeye Duyulan İhtiyacın Sebebi
86
2.2. Diğer Temel Sorumluluk Tiplerinden Farkı
87
2.2.1. Sözleşmeden Doğan Sorumluluk ile Karşılaştırılması
87
2.2.2. Haksız Fiil Sorumluluğu ile Karşılaştırılması
89
2.2.3. Culpa in Contrahendo Kavramı ile Arasındaki İlişkinin Tespiti
94
3. SORUMLULUĞUN HUKUKİ DAYANAĞI VE NİTELİĞİ
96
3.1. Alman Hukukunda Güven Sorumluluğunun Hukuki Dayanağı
97
3.1.1. Sözleşmeler Hukuku Reformu Öncesi Durum
97
3.1.1.1. Üçüncü Kişiyi Koruyucu Etkili Sözleşme Kavramı ile Açıklanmaya Çalışılması
97
3.1.1.2. BGB 242 hükmünün Genel Bir Davranış Yükümü Olarak Kabul Edilmesi
100
3.1.2. Sözleşmeler Hukuku Reformu Sonrasında Somut Norm Olarak Düzenlenen BGB 311 Hükmü
103
3.1.2.1. Genel olarak BGB 311 Hükmünün Düzenleniş Şekli ve Gerekçesi
103
3.1.2.2. Hükmün Amacı ve Son Fıkrasının Çalışma Konumuz Açısından Önemi
107
3.1.2.3. BGB 311(3) Düzenlemesinin Uygulama Alanı
110
3.2. Türk ve İsviçre Hukukunda Güven Sorumluluğunun Hukuki Dayanağı
113
3.2.1. Dürüstlük Kuralı kapsamında Güven Sorumluluğu’na Başvurulması .113
3.2.2. TMK m. 2 ve benzer şekilde İsviçre ZGB m. 2’nin Kapsamı ve Sorumluluğun Hukuki Niteliği
120
4.GÜVEN SORUMLULUĞUNUN ŞARTLARI
123
4.1. Taraflar Arasında Güven İlişkisinin Kurulması
124
4.1.1. Korunmaya Değer Haklı Güven Oluşumu
124
4.1.2. Özel Bağ (Sonderverbindung)
127
4.2. Oluşturulan Haklı Güvene Aykırı Hareket Edilmesi
130
5. BİLGİ, TAVSİYE VE ÖĞÜT VERMEKTEN DOLAYI SORUMLULUĞUN GÜVEN SORUMLULUĞU KAPSAMINDA İNCELENMESİ
132
6. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN GÜVEN SORUMLULUĞUNA SEBEP OLABİLECEK PAYLAŞIMLARI
140
6.1. Sosyal Medya Etkileyicisinin Faaliyetlerinin Alelade Bilgi Vermeden Ayrılması
141
6.2. Sosyal Medya Etkileyicisi ile Takipçileri Arasında Korunmaya Değer Haklı Güvenin Tespiti
143
6.2.1. Sosyal Medya Etkileyicilerinin Takipçi Sayısı Kapsamında Değerlendirme
145
6.2.2. Sosyal Medya Etkileyicilerinin Kendilerini Doğrulayan Nitelikleri Kapsamında Değerlendirme
147
6.2.2.1. Etkileyicilerin Bir Konu Üzerindeki Uzmanlığı
148
6.2.2.2. Etkileyicilerin Tecrübelere Dayanan Başarı Örnekleri
150
6.2.3. Etkileyicilerin Paylaşım İçerikleri Kapsamında Değerlendirme
152
6.2.3.1. Tecrübe/Deneyim Aktarımına Yönelik Paylaşımlar
153
6.2.3.2. İnsan Sağlığına Yönelik Paylaşımlar
155
6.2.3.3. Yatırım Araçlarına Yönelik Paylaşımlar
158
6.3. Sosyal Medya Etkileyicilerinin Paylaşımları Kapsamında Takipçileri ile Aralarında Kurulan Özel Bağın Tespiti
161
6.4. Sosyal Medya Etkileyicisinin Güven Sorumluluğunu Oluşturan Paylaşımları
164
6.5. Sosyal Medya Etkileyicisinin Sorumluluğunu Kısıtlamaya Yönelik Bildirimlerinin Geçerliliği
166
SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN HAKSIZ FİİL SORUMLULUĞU
1. ETKİLEYİCİNİN KİŞİLİK HAKKI İHLALİ TEŞKİL EDEN PAYLAŞIMLARI KAPSAMINDA SORUMLULUĞU
171
1.1. Kişilik Hakkının Korunması
171
1.1.1. Kişilik Hakkı Kavramı
171
1.1.2. Kişilik Hakkının Hukuki Niteliği
173
1.1.3. Kişilik Hakkı Kapsamına Giren Değerler ve Hukuka Aykırılık Bağlamında Sosyal Medya Aracılığıyla Gerçekleştirilen Kişilik Hakkı İhlalleri
174
1.1.3.2. Resim ve Ses
176
1.1.3.3. Haysiyet, Onur ve Bu Bağlamda Ticari İtibar
176
1.1.3.4. Kişinin Sırları ve Özel Hayatı
178
1.2. Hukuka Uygunluk Nedenleri
180
1.2.1. İlgilinin Rızası
181
1.2.2. Üstün Özel Yarar
182
1.2.3. Üstün Kamusal Yarar
183
2. ETKİLEYİCİNİN SÖZLEŞMENİN KURULMASINDA ALDATMA NİTELİĞİNDE HATALI BİLGİ VERMESİNDEN DOĞAN SORUMLULUĞU
185
2.1. Aldatmanın Unsurları
186
2.1.1. Hataya Düşürmeye Yönelik Davranış
186
2.1.1.1. Aktif Davranışlar Yoluyla Aldatma
188
2.1.1.2. Pasif Davranışlar Yoluyla Aldatma
188
2.2. Sosyal Medya Etkileyicisinin Aldatmayı Gerçekleştiren Kişi Bağlamında Sorumluluk Açısından Önemi
191
3. ETKİLEYİCİNİN TBK m. 49 f. 2 KAPSAMINDA KASTEN HATALI BİLGİ YA DA TAVSİYE VERMESİNDEN DOĞAN SORUMLULUĞU
192
3.1. Ahlaka Aykırı Fiil ile Üçüncü Kişiye Kasten Zarar Verme
193
3.1.1.1. Ahlaka Aykırı Fiille Hareket
196
3.1.2. Uygulama Alanı
203
3.2. Etkileyicinin Paylaşımlarının TBK m.49/2 Kapsamında Değerlendirilmesi
206
3.2.1. Etkileyicinin Hatalı Bilgi, Tavsiye ya da Öğüt Vermesi
206
3.2.2. Güven Sorumluluğu ile Arasındaki Farkın Tespiti
208
4. ETKİLEYİCİNİN HAKSIZ REKABET NİTELİĞİ TAŞIYACAK FİİLLERİNDEN DOĞAN SORUMLULUĞU
210
4.1. Haksız Rekabetten Doğan Sorumluluk Kavramı
210
4.2. Sorumluluğun Hukuki Dayanağı ve Niteliği
213
4.2.1. Alman Hukukundaki Kanun Düzenlemesi
213
4.2.2. İsviçre Hukukundaki Kanun Düzenlemesi
218
4.2.3. Türk Hukukundaki Kanun Düzenlemeleri
221
4.2.3.1. 6098 Sayılı Türk Borçlar Kanunu
223
4.2.3.2. 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu
226
4.2.3.3. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun
229
4.2.3.4. Haksız Rekabet Hükümlerinin Yeknesaklaştırılması İhtiyacı
230
4.2.3.5. Sosyal Medya Etkileyicilerine Uygulanacak Hükümlerin Tespiti
232
4.2.3.5.1. Ticari İş Kavramı
233
4.2.3.5.2. Etkileyicilerin Faaliyetlerinin Ticari İş Niteliği Kazanması
235
4.2.3.5.3. Sosyal Medya Etkileyicilerinin Serbest Meslek Erbabı Olarak Kabulü
238
4.2.4. Haksız Rekabetin Hukuki Niteliği
242
4.3. Haksız Rekabetten Sorumluluğun Şartları
244
4.3.1. Hukuka Aykırılık Unsuru Kapsamında Haksız Rekabet Fiilinin Gerçekleşmesi
246
4.3.1.1. Rekabet Ortamının Bozulması
246
4.3.1.2. Dürüstlük Kuralına Aykırılık
248
4.3.1.3. Sosyal Medya Etkileyicisinin Haksız Rekabet Niteliği Taşıyan Paylaşımları
250
4.3.1.3.1. Reklam/Tanıtım Amaçlı Paylaşımlar
252
i)Karşılaştırmalı Reklam
254
c. Reklamların Haksız Rekabet Oluşturması İçin Aranması Gereken Temel Kriter: Aldatıcılık
264
4.3.1.3.2. Herhangi Bir Tanıtım Amacı Taşımaksızın Bir Kişiye Yönelik Kötüleyici Paylaşımlar
265
4.3.2. Haksız Rekabet Hükümleri Kapsamında Talepte Bulunabilecek Kişiler
266
4.4. Hukuka Uygunluk Nedeni Olarak İfade Özgürlüğü
268
SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN PAYLAŞIMLARINDAN DOĞAN ZARARLAR VE TAZMİNİ
1. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN KURMUŞ OLDUĞU SÖZLEŞMEYE AYKIRI FİİLLERİ SONUCU GÜNDEME GELMESİ MÜMKÜN TALEPLER
273
2. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN GÜVEN SORUMLULUĞUNA AYKIRI HAREKETLERİ SONUCU OLUŞAN ZARARLAR VE GİDERİMİ
274
2.1. Güven Zararı Kavramı
275
2.1.1. Olumsuz Zarar ve Güven Zararı Kavramları
276
2.1.2. Olumlu Zarar Kapsamında Güven Menfaatinin Korunması
280
2.2. Nedensellik Bağı
284
3. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN HAKSIZ FİİL SORUMLULUĞUNU OLUŞTURAN FİİLLERİ SONUCU OLUŞAN ZARARLAR VE GİDERİMİ
292
3.1. Haksız Fiil Teşkil Eden Paylaşımların Tespiti
293
3.2. Sosyal Medya Etkileyicisinin Haksız Fiil Teşkil Eden Paylaşımları Sonucu İleri Sürülebilecek Talepler ve Oluşan Zararların Tazmini
296
3.2.1. Müdahalenin Meni Talebi
296
3.2.2. Eski Hale Getirme
298
3.2.3. Elde Edilen Kazançların İadesi
299
3.2.4. Tazminat Talebine Konu Olabilecek Zararlar
301
3.2.4.1. Maddi Zarar Kalemleri
302
3.2.4.1.1. Kişilik Hakkı İhlali ve Haksız Rekabet Teşkil Eden Paylaşımlardan Doğan Maddi Zarar Kalemleri
302
3.2.4.1.1. Aldatma Teşkil Eden Paylaşımlardan Doğan Maddi Zarar Kalemleri
304
3.2.4.1.2. Ahlaka Aykırı Fiil Teşkil Eden Paylaşımlardan Doğan Maddi Zarar Kalemleri
305
3.2.4.2. Manevi Zarar Kalemleri
308
3.3. Nedensellik Bağı
309