REKLAM, SOSYAL MEDYA REKLAMCILIĞI VE
HATIRLI PAZARLAMA KAVRAMLARI
§ 1. REKLAM KAVRAMI, UNSURLARI VE HUKUKİ NİTELİĞİ
19
II. Reklamın Unsurları
22
B. Ticari Bir Amaç İçin Yapılması
24
C. Reklam Verenin Kimliğinin Bilinmesi
25
D. Platform (Mecra) Unsuru
27
1. Geleneksel Reklam Platformları
28
2. Geleneksel Olmayan Reklam Platformları
30
III. Reklamın Hukuki Niteliği
31
§ 2. SOSYAL MEDYA REKLAMCILIĞI VE SOSYAL TİCARET KAVRAMI
33
I. Sosyal Medya Kavramı
33
II. Sosyal Medya Araçları
35
D. Medya Paylaşım Platformları
37
III. Sosyal Medya Reklamcılığı
39
IV. Sosyal Medyada Reklam Yöntemleri
42
A. Kişiselleştirilmiş Reklam
42
B. Viral (Yayılmacı) Reklam
43
V. Sosyal Medya Platformlarının Reklam Platformu Olma Niteliği
47
VI. Sosyal Ticaret (S–Ticaret) Kavramı
49
§ 3. HATIRLI PAZARLAMA (INFLUENCER MARKETING) KAVRAMI, HATIRLI PAZARLAMANIN TARAFLARI VE TARAFLAR ARASINDAKİ İLİŞKİ
50
I. Hatırlı Pazarlama Kavramı
50
II. Hatırlı Pazarlama Yöntemleri
53
A. Ücretsiz Ürün Gönderme veya Hizmet Deneyimi
53
B. Sponsorlu İçerik Paylaşımı
54
C. Paylaş–Kazan Modeli
55
III. Hatırlı Pazarlamanın Tarafları
56
B. Sosyal Medya Etkileyicisi (Influencer)
56
E. Platform (Mecra Kuruluşu)
64
IV. Hatırlı Pazarlamanın Tarafları Arasındaki İlişki
65
SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİ TARAFINDAN
ÜRETİLEN İÇERİKLERİN HUKUKİ NİTELİĞİ, DENETİMİ, ÇEKİLİŞLİ İÇERİKLER VE PAYLAŞILAN İÇERİKLERİN DİĞER HUKUK DALLARI BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ İLE SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN HAKSIZ FİİL SORUMLULUĞU
§ 4. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİ TARAFINDAN ÜRETİLEN İÇERİKLERİN HUKUKİ NİTELİĞİ, DENETİMİ, ÇEKİLİŞLİ İÇERİKLER İLE PAYLAŞILAN İÇERİKLERİN DİĞER HUKUK DALLARI BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
69
I. Sosyal Medya Etkileyicisi Tarafından Üretilen İçeriklerin Hukuki Niteliği
69
II. Sosyal Medya Etkileyicisi Tarafından Üretilen İçeriklerin Denetimi
72
B. Reklamlarda Denetim
73
1. Reklamlarda Özdenetim
73
2. Reklamlarda İdari Denetim
74
3. Reklamlarda Adli Denetim
75
C. Sosyal Medya Platformları Aracılığıyla Paylaşılan İçeriklerin Denetlenmesi
79
III. Sosyal Medya Aracılığıyla Düzenlenen Çekilişli İçerikler
83
IV. Sosyal Medya Etkileyicisi Tarafından Paylaşılan İçeriklerin Diğer Hukuk Dalları Bakımından Değerlendirilmesi
85
A. Rekabet Hukuku Kapsamında Değerlendirilmesi
85
B. Marka Hukuku Kapsamında Değerlendirilmesi
88
C. Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku Kapsamında Değerlendirilmesi
89
D. Tüketici Hukuku Kapsamında Değerlendirilmesi
91
E. Borçlar Hukuku Kapsamında Değerlendirilmesi
94
§ 5. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN HAKSIZ FİİL NEDENİYLE SORUMLULUĞUNUN UNSURLARI
94
A. Doğrudan Doğruya Korunan Hukuki Varlıkların (Mutlak Hakların) İhlali
96
B. Aldatmadan (TBK m. 36) Doğan Sorumluluk
99
C. Reklam Hukuku Düzenlemelerine Aykırılık Nedeniyle Ortaya Çıkan Sorumluluk
101
1. Aldatıcı Reklamlar
101
b. Aldatıcı Reklama İlişkin Unsurlar
103
i. Reklamın Eksik, Yanlış ve Yanıltıcı Bilgiler İçermesi
103
ii. Reklamın Ortalama Tüketiciyi Aldatması veya Aldatılma İhtimalinin Bulunması
104
iii. Reklamdaki Aldatıcılığın Satın Alma Kararını Etkilemesi
105
c. Aldatıcı Reklamlarda İspat Yükü
105
d. Sosyal Medya Reklamcılığı Kapsamında Aldatıcı Reklamlar
106
b. Örtülü Reklamın Unsurları
110
i. Reklam Uyarısı Bulunmaması
110
ii. Reklam Yapmak Amacıyla Çeşitli Mal ve Hizmetlere Yer Verilmesi
111
c. Sosyal Medya Reklamcılığı Kapsamında Örtülü Reklamlar
112
3. İstismar Edici Reklamlar
119
4. Tüketicilerin Can ve Mal Güvenliğini Tehlikeye Düşüren Reklamlar
122
V. Uygun Nedensellik (İlliyet) Bağı
127
SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN PAYLAŞMIŞ OLDUĞU HUKUKA AYKIRI REKLAMLAR NEDENİYLE
GÜVEN SORUMLULUĞU İLE REKLAM VEREN VE
SOSYAL MEDYA PLATFORMLARININ SORUMLULUĞU, AÇILABİLECEK DAVALAR
§ 6. GÜVEN SORUMLULUĞU KAVRAMI, GÜVEN SORUMLULUĞUNUN GÖRÜNÜŞ BİÇİMLERİ İLE SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİ TARAFINDAN PAYLAŞILAN İÇERİKLERİN GÜVEN SORUMLULUĞU KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ VE BENZER KAVRAMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI
129
I. Güven Sorumluluğu Kavramı
129
A. Güven Sorumluluğunun Tanımı
129
1. Dar Anlamda Güven Sorumluluğu
140
2. Geniş Anlamda Güven Sorumluluğu
143
3. Hukuki Görünüşe Güven ve Fiili Görünüşe Güven İlkesi
144
B. Güven Sorumluluğu Kavramının Tarihsel Gelişimi
148
1. Sözleşme Benzeri Borç İlişkisi Teorisi
150
2. Kanuni Borç İlişkisi Teorisi
151
3. Güven Sorumluluğunu Bağımsız Bir Kavram Olarak İnceleyen Teori
152
4. Canaris’in Güven Sorumluluğu Teorisi
152
C. İsviçre ve Türk Hukukunda Güven Sorumluluğu
156
1. İsviçre Hukukunda Güven Sorumluluğu
156
2. Türk Hukukunda Güven Sorumluluğu
158
D. Güven Sorumluluğunun Unsurları
162
1. Güven Olgusunun Varlığı ve Güven Sağlama
162
2. Güvenin Normatif Anlamda Korunmaya Değer Olması
164
3. Hukuki İşlem Alanında Bulunma
166
b. Kusur Kavramını Açıklayan Teoriler
169
i. Subjektif Kusur Teorisi
169
ii. Objektif Kusur Teorisi
169
d. Kusurun Subjektif Yönlerinden Biri: Sorumluluk Ehliyeti (İsnat Kabiliyeti)
172
e. Kusurda İspat Yükümlülüğü
173
f. Kusur Unsurunun Çalışma Kapsamında Değerlendirilmesi
173
aa. Fiili Zarar–Mahrum (Yoksun) Kalınan Kâr
180
bb. Doğrudan Zarar–Dolaylı Zarar
181
dd. Mevcut Zarar–Müstakbel Zarar–Muhtemel Zarar
183
7. Uygun Nedensellik Bağı
188
a. Sebeplerin Çokluğu ve Nedensellik Bağı
191
i. Birden Fazla Sebebin Zarara Neden Olması
191
ii. Birden Fazla Sebepten Sadece Birinin Zararı Meydana Getirmesi
192
b. Nedensellik Bağının Kesilmesi
192
c. Uygun Nedensellik Bağı Kavramının Çalışma Kapsamında Değerlendirilmesi
194
II. Güven Sorumluluğunun Görünüş Biçimleri
198
A. Bilgi ve Tecrübenin Aktarılması ile Tavsiye Vermekten Doğan Sorumluluk
198
B. Bir Kimsenin Özen Göstereceğine Dair Güven Olgusu
203
C. Çelişkili Davranış Yasağı ve Güven Sorumluluğu
204
III. Sosyal Medya Etkileyicisi Tarafından Paylaşılan İçeriklerin Güven Sorumluluğu Kapsamında Değerlendirilmesi ve Benzer Kavramlarla Karşılaştırılması
206
A. Güven Sorumluluğu ve Culpa In Contrahendo Sorumluluğu
206
1. Culpa In Contrahendo (Sözleşme Görüşmelerinden Doğan Sorumluluk) Kavramı
206
2. Culpa In Contrahendo Düşüncesinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi
207
3. Culpa In Contrahendo Sorumluluğunun Hukuki Niteliğine İlişkin Teoriler ve Bu Teorilerin Değerlendirilmesi
210
4. Culpa In Contrahendo Sorumluluğu ve Güven Sorumluluğunun Karşılaştırılması
217
B. Sosyal Medya Etkileyicisi Tarafından Paylaşılan İçeriklerin Güven Sorumluluğu Kapsamında Değerlendirilmesi
221
C. Güven Sorumluluğu ve Üçüncü Kişiyi Koruyucu Etkili Sözleşme
238
§ 7. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN PAYLAŞMIŞ OLDUĞU HUKUKA AYKIRI REKLAMLAR NEDENİYLE REKLAM VERENİN SORUMLULUĞU
240
I. Reklam Veren Kavramı ve Tanımı
240
II. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Kapsamında Değerlendirme
241
III. Sosyal Medya Etkileyicisinin Hukuka Aykırı Reklamları Nedeniyle Reklam Verenin Sorumluluğu
242
IV. Reklam Veren ve Sosyal Medya Etkileyicisinin Müteselsil Sorumluluğu
244
V. Reklam Ajansının Sorumluluğu
245
§ 8. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN PAYLAŞMIŞ OLDUĞU HUKUKA AYKIRI REKLAMLAR NEDENİYLE SOSYAL MEDYA PLATFORMLARININ SORUMLULUĞU
246
I. Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği Çerçevesinde Değerlendirme
246
II. 5651 Sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirme
247
§ 9. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN PAYLAŞMIŞ OLDUĞU HUKUKA AYKIRI REKLAMLAR NEDENİYLE AÇILABİLECEK DAVALAR, GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME, ZAMANAŞIMI, GÜVEN SORUMLULUĞU İLE HAKSIZ FİİL SORUMLULUĞUNUN YARIŞMASI
248
I. Açılabilecek Davalar
248
A. Maddi Tazminat Davası
248
B. Manevi Tazminat Davası
249
II. Görevli ve Yetkili Mahkeme
250
IV. Güven Sorumluluğu ve Haksız Fiil Sorumluluğunun Yarışması
252