Sosyal Medya Etkileyicilerinin (Influencer) Hukuka Aykırı Reklamlardan Doğan Hukuki Sorumluluğu
 Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Doğar  - Kitap

Sosyal Medya Etkileyicilerinin (Influencer) Hukuka Aykırı Reklamlardan Doğan Hukuki Sorumluluğu

1. Baskı, 
Kasım 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
274
Barkod:
9786253814892
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
600,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Sosyal medya kullanımının yaygınlaşması ile reklamcılık faaliyetleri geleneksel mecralardan dijital platformlara geçiş yapmıştır. Reklam verenler, sosyal medya platformları üzerinden tanıtımlara devam etmelerine rağmen tüketiciler zamanla sosyal medya reklamlarına karşı da duyarsızlık göstermiştir. Zira tüketiciler, sosyal medya platformlarında karşılaşmış olsalar dahi ticari reklamların samimi olmadığını düşünmekte ve bu tür reklamlardan kaçınmak istemektedir. Hatırlı pazarlama, sosyal medya platformlarında etkileşim oranı yüksek etkileyicilerin ürün veya hizmet tanıttığı, deneyimlerini aktardığı ve tavsiyelerde bulunduğu pazarlama yöntemidir. Etkileyiciler, gündelik yaşantılarına dair paylaşımlarda bulunurken gönderilerin arasına satın alınmasını istedikleri ürün veya hizmetin reklamlarını da yerleştirmekte ve tüketiciler paylaşılan içerikleri eğlenceli ve güvenilir bulduğundan söz konusu ürün veya hizmeti satın alma kararı verebilmektedir.
Etkileyicilerin paylaşımlarına güvenerek tanıtımı yapılan ürün veya hizmeti satın alan tüketicilerin zarar görmesi halinde sosyal medya etkileyicisinin sorumlu olup olmayacağı, sorumlu tutulacaksa hukuki gerekçeleri ile ortaya çıkan zararın ne şekilde tazmin edileceğinin belirlenmesi gerekir. Ancak hatırlı pazarlama kapsamında etkileyici ile takipçileri arasında hukuki bir işlem bulunmadığından etkileyicinin sorumluluğuna başvurmak ve sorumluluğun ispat edilmesi konusunda uygulamada önemli sorunlar yaşanmaktadır. Çalışmada, sözü edilen hususlara ilişkin araştırma yapılmış ve çözüm önerileri sunulmuştur.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Reklam, Sosyal Medya Reklamcılığı ve Hatırlı Pazarlama Kavramları
.
Sosyal Medya Etkileyicisi Tarafından Üretilen İçeriklerin Hukuki Niteliği, Denetimi, Çekilişli İçerikler ve Paylaşılan İçeriklerin Diğer Hukuk Dalları Bakımından Değerlendirilmesi İle Sosyal Medya Etkileyicisinin Haksız Fiil Sorumluluğu
.
Sosyal Medya Etkileyicisinin Paylaşmış Olduğu Hukuka Aykırı Reklamlar Nedeniyle Güven Sorumluluğu İle Reklam Veren ve Sosyal Medya Platformlarının Sorumluluğu, Açılabilecek Davalar
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
Ön Söz 
5
Kısaltmalar 
13
Giriş 
17
Birinci Bölüm
REKLAM, SOSYAL MEDYA REKLAMCILIĞI VE
HATIRLI PAZARLAMA KAVRAMLARI
§ 1. REKLAM KAVRAMI, UNSURLARI VE HUKUKİ NİTELİĞİ 
19
I. Reklam Kavramı 
19
II. Reklamın Unsurları 
22
A. Tanıtıcı Olması 
23
B. Ticari Bir Amaç İçin Yapılması 
24
C. Reklam Verenin Kimliğinin Bilinmesi 
25
D. Platform (Mecra) Unsuru 
27
1. Geleneksel Reklam Platformları 
28
2. Geleneksel Olmayan Reklam Platformları 
30
III. Reklamın Hukuki Niteliği 
31
§ 2. SOSYAL MEDYA REKLAMCILIĞI VE SOSYAL TİCARET KAVRAMI 
33
I. Sosyal Medya Kavramı 
33
II. Sosyal Medya Araçları 
35
A. Bloglar 
35
B. Mikro Bloglar 
36
C. Wikiler 
37
D. Medya Paylaşım Platformları 
37
E. Sosyal Ağlar 
38
III. Sosyal Medya Reklamcılığı 
39
IV. Sosyal Medyada Reklam Yöntemleri 
42
A. Kişiselleştirilmiş Reklam 
42
B. Viral (Yayılmacı) Reklam 
43
C. Ünlü Desteği 
45
D. Ürün Yerleştirme 
45
V. Sosyal Medya Platformlarının Reklam Platformu Olma Niteliği 
47
VI. Sosyal Ticaret (S–Ticaret) Kavramı 
49
§ 3. HATIRLI PAZARLAMA (INFLUENCER MARKETING) KAVRAMI, HATIRLI PAZARLAMANIN TARAFLARI VE TARAFLAR ARASINDAKİ İLİŞKİ 
50
I. Hatırlı Pazarlama Kavramı 
50
II. Hatırlı Pazarlama Yöntemleri 
53
A. Ücretsiz Ürün Gönderme veya Hizmet Deneyimi 
53
B. Sponsorlu İçerik Paylaşımı 
54
C. Paylaş–Kazan Modeli 
55
III. Hatırlı Pazarlamanın Tarafları 
56
A. Genel Olarak 
56
B. Sosyal Medya Etkileyicisi (Influencer) 
56
C. Tüketici (Takipçi) 
60
D. Reklam Veren 
62
E. Platform (Mecra Kuruluşu) 
64
IV. Hatırlı Pazarlamanın Tarafları Arasındaki İlişki 
65
İkinci Bölüm
SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİ TARAFINDAN
ÜRETİLEN İÇERİKLERİN HUKUKİ NİTELİĞİ, DENETİMİ, ÇEKİLİŞLİ İÇERİKLER VE PAYLAŞILAN İÇERİKLERİN DİĞER HUKUK DALLARI BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ İLE SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN HAKSIZ FİİL SORUMLULUĞU
§ 4. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİ TARAFINDAN ÜRETİLEN İÇERİKLERİN HUKUKİ NİTELİĞİ, DENETİMİ, ÇEKİLİŞLİ İÇERİKLER İLE PAYLAŞILAN İÇERİKLERİN DİĞER HUKUK DALLARI BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ 
69
I. Sosyal Medya Etkileyicisi Tarafından Üretilen İçeriklerin Hukuki Niteliği 
69
II. Sosyal Medya Etkileyicisi Tarafından Üretilen İçeriklerin Denetimi 
72
A. Genel Olarak 
72
B. Reklamlarda Denetim 
73
1. Reklamlarda Özdenetim 
73
2. Reklamlarda İdari Denetim 
74
3. Reklamlarda Adli Denetim 
75
C. Sosyal Medya Platformları Aracılığıyla Paylaşılan İçeriklerin Denetlenmesi 
79
III. Sosyal Medya Aracılığıyla Düzenlenen Çekilişli İçerikler 
83
IV. Sosyal Medya Etkileyicisi Tarafından Paylaşılan İçeriklerin Diğer Hukuk Dalları Bakımından Değerlendirilmesi 
85
A. Rekabet Hukuku Kapsamında Değerlendirilmesi 
85
B. Marka Hukuku Kapsamında Değerlendirilmesi 
88
C. Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku Kapsamında Değerlendirilmesi 
89
D. Tüketici Hukuku Kapsamında Değerlendirilmesi 
91
E. Borçlar Hukuku Kapsamında Değerlendirilmesi 
94
§ 5. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN HAKSIZ FİİL NEDENİYLE SORUMLULUĞUNUN UNSURLARI 
94
I. Genel Olarak 
94
II. Hukuka Aykırılık 
96
A. Doğrudan Doğruya Korunan Hukuki Varlıkların (Mutlak Hakların) İhlali 
96
B. Aldatmadan (TBK m. 36) Doğan Sorumluluk 
99
C. Reklam Hukuku Düzenlemelerine Aykırılık Nedeniyle Ortaya Çıkan Sorumluluk 
101
1. Aldatıcı Reklamlar 
101
a. Tanım 
101
b. Aldatıcı Reklama İlişkin Unsurlar 
103
i. Reklamın Eksik, Yanlış ve Yanıltıcı Bilgiler İçermesi 
103
ii. Reklamın Ortalama Tüketiciyi Aldatması veya Aldatılma İhtimalinin Bulunması 
104
iii. Reklamdaki Aldatıcılığın Satın Alma Kararını Etkilemesi 
105
c. Aldatıcı Reklamlarda İspat Yükü 
105
d. Sosyal Medya Reklamcılığı Kapsamında Aldatıcı Reklamlar 
106
2. Örtülü Reklamlar 
108
a. Tanım 
108
b. Örtülü Reklamın Unsurları 
110
i. Reklam Uyarısı Bulunmaması 
110
ii. Reklam Yapmak Amacıyla Çeşitli Mal ve Hizmetlere Yer Verilmesi 
111
c. Sosyal Medya Reklamcılığı Kapsamında Örtülü Reklamlar 
112
3. İstismar Edici Reklamlar 
119
4. Tüketicilerin Can ve Mal Güvenliğini Tehlikeye Düşüren Reklamlar 
122
III. Kusur 
125
IV. Zarar 
126
V. Uygun Nedensellik (İlliyet) Bağı 
127
Üçüncü Bölüm
SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN PAYLAŞMIŞ OLDUĞU HUKUKA AYKIRI REKLAMLAR NEDENİYLE
GÜVEN SORUMLULUĞU İLE REKLAM VEREN VE
SOSYAL MEDYA PLATFORMLARININ SORUMLULUĞU, AÇILABİLECEK DAVALAR
§ 6. GÜVEN SORUMLULUĞU KAVRAMI, GÜVEN SORUMLULUĞUNUN GÖRÜNÜŞ BİÇİMLERİ İLE SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİ TARAFINDAN PAYLAŞILAN İÇERİKLERİN GÜVEN SORUMLULUĞU KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ VE BENZER KAVRAMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI 
129
I. Güven Sorumluluğu Kavramı 
129
A. Güven Sorumluluğunun Tanımı 
129
1. Dar Anlamda Güven Sorumluluğu 
140
2. Geniş Anlamda Güven Sorumluluğu 
143
3. Hukuki Görünüşe Güven ve Fiili Görünüşe Güven İlkesi 
144
B. Güven Sorumluluğu Kavramının Tarihsel Gelişimi 
148
1. Sözleşme Benzeri Borç İlişkisi Teorisi 
150
2. Kanuni Borç İlişkisi Teorisi 
151
3. Güven Sorumluluğunu Bağımsız Bir Kavram Olarak İnceleyen Teori 
152
4. Canaris’in Güven Sorumluluğu Teorisi 
152
C. İsviçre ve Türk Hukukunda Güven Sorumluluğu 
156
1. İsviçre Hukukunda Güven Sorumluluğu 
156
2. Türk Hukukunda Güven Sorumluluğu 
158
D. Güven Sorumluluğunun Unsurları 
162
1. Güven Olgusunun Varlığı ve Güven Sağlama 
162
2. Güvenin Normatif Anlamda Korunmaya Değer Olması 
164
3. Hukuki İşlem Alanında Bulunma 
166
4. İyiniyetli Olma 
167
5. Kusur 
168
a. Kusur Kavramı 
168
b. Kusur Kavramını Açıklayan Teoriler 
169
i. Subjektif Kusur Teorisi 
169
ii. Objektif Kusur Teorisi 
169
c. Kusurun Türleri 
170
i. Kasıt 
170
ii. İhmal 
170
d. Kusurun Subjektif Yönlerinden Biri: Sorumluluk Ehliyeti (İsnat Kabiliyeti) 
172
e. Kusurda İspat Yükümlülüğü 
173
f. Kusur Unsurunun Çalışma Kapsamında Değerlendirilmesi 
173
6. Zarar 
178
a. Zarar Kavramı 
178
b. Zararın Türleri 
179
i. Maddi Zarar 
179
aa. Fiili Zarar–Mahrum (Yoksun) Kalınan Kâr 
180
bb. Doğrudan Zarar–Dolaylı Zarar 
181
cc. Yansıma Zarar 
182
dd. Mevcut Zarar–Müstakbel Zarar–Muhtemel Zarar 
183
ii. Manevi Zarar 
183
iii. Bedensel Zarar 
186
7. Uygun Nedensellik Bağı 
188
a. Sebeplerin Çokluğu ve Nedensellik Bağı 
191
i. Birden Fazla Sebebin Zarara Neden Olması 
191
ii. Birden Fazla Sebepten Sadece Birinin Zararı Meydana Getirmesi 
192
b. Nedensellik Bağının Kesilmesi 
192
c. Uygun Nedensellik Bağı Kavramının Çalışma Kapsamında Değerlendirilmesi 
194
II. Güven Sorumluluğunun Görünüş Biçimleri 
198
A. Bilgi ve Tecrübenin Aktarılması ile Tavsiye Vermekten Doğan Sorumluluk 
198
B. Bir Kimsenin Özen Göstereceğine Dair Güven Olgusu 
203
C. Çelişkili Davranış Yasağı ve Güven Sorumluluğu 
204
III. Sosyal Medya Etkileyicisi Tarafından Paylaşılan İçeriklerin Güven Sorumluluğu Kapsamında Değerlendirilmesi ve Benzer Kavramlarla Karşılaştırılması 
206
A. Güven Sorumluluğu ve Culpa In Contrahendo Sorumluluğu 
206
1. Culpa In Contrahendo (Sözleşme Görüşmelerinden Doğan Sorumluluk) Kavramı 
206
2. Culpa In Contrahendo Düşüncesinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi 
207
3. Culpa In Contrahendo Sorumluluğunun Hukuki Niteliğine İlişkin Teoriler ve Bu Teorilerin Değerlendirilmesi 
210
4. Culpa In Contrahendo Sorumluluğu ve Güven Sorumluluğunun Karşılaştırılması 
217
B. Sosyal Medya Etkileyicisi Tarafından Paylaşılan İçeriklerin Güven Sorumluluğu Kapsamında Değerlendirilmesi 
221
C. Güven Sorumluluğu ve Üçüncü Kişiyi Koruyucu Etkili Sözleşme 
238
§ 7. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN PAYLAŞMIŞ OLDUĞU HUKUKA AYKIRI REKLAMLAR NEDENİYLE REKLAM VERENİN SORUMLULUĞU 
240
I. Reklam Veren Kavramı ve Tanımı 
240
II. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Kapsamında Değerlendirme 
241
III. Sosyal Medya Etkileyicisinin Hukuka Aykırı Reklamları Nedeniyle Reklam Verenin Sorumluluğu 
242
IV. Reklam Veren ve Sosyal Medya Etkileyicisinin Müteselsil Sorumluluğu 
244
V. Reklam Ajansının Sorumluluğu 
245
§ 8. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN PAYLAŞMIŞ OLDUĞU HUKUKA AYKIRI REKLAMLAR NEDENİYLE SOSYAL MEDYA PLATFORMLARININ SORUMLULUĞU 
246
I. Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği Çerçevesinde Değerlendirme 
246
II. 5651 Sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirme 
247
§ 9. SOSYAL MEDYA ETKİLEYİCİSİNİN PAYLAŞMIŞ OLDUĞU HUKUKA AYKIRI REKLAMLAR NEDENİYLE AÇILABİLECEK DAVALAR, GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME, ZAMANAŞIMI, GÜVEN SORUMLULUĞU İLE HAKSIZ FİİL SORUMLULUĞUNUN YARIŞMASI 
248
I. Açılabilecek Davalar 
248
A. Maddi Tazminat Davası 
248
B. Manevi Tazminat Davası 
249
II. Görevli ve Yetkili Mahkeme 
250
III. Zamanaşımı 
252
IV. Güven Sorumluluğu ve Haksız Fiil Sorumluluğunun Yarışması 
252
Sonuç 
255
Kaynakça 
261
Kavram Dizini 
273