Rekabet Hukuku Kapsamında Büyük Veri ve Algoritma Gamze Yılmaz  - Kitap

Rekabet Hukuku Kapsamında Büyük Veri ve Algoritma

1. Baskı, 
Ekim 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
168
Barkod:
9786253814823
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
450,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Büyük veri ve algoritma teknolojileri hayatın her noktasına nüfuz ettiği gibi rekabet hukuku alanında da önemli değişikliklere sebebiyet vermiştir. Son zamanlarda dünyada ve ülkemizde bu konuda yapılan çalışmaların artması da konunun ehemmiyetini bizlere tekrar göstermektedir. Biz de çalışmamızda büyük veri ve algoritma kullanımıyla meydana gelen rekabet ihlalleri hususunda uluslararası ve ulusal rekabet otoritelerinin kararlarına yer vererek okuyucuya hem teori hem de uygulama noktasında yardımcı olmayı hedeflemekteyiz.
Çalışmanın ilk kısmında büyük veri kavramı; veri, kişisel veri ve dijital veri kavramlarıyla beraber açıklanmaya çalışılmış, büyük verinin toplanması, depolanması ve işlenmesi aşamalarına detaylı olarak yer verilmiş ve ardından büyük veri kullanılan platformlardan önemlilerine değinilmiştir. İkinci kısımda algoritma kavramından, algoritma ile ilişkilendirilen yapay zeka, makine öğrenmesi ve derin öğrenme teknolojilerinden bahsedilmiş, algoritma çeşitleri açıklanmış ve nihayetinde algoritmanın kullanıldığı sektörlere yer verilmiştir. Çalışmanın son kısmında ise büyük veri ve algoritma kullanımı sonucunda ortaya çıkan rekabet ihlalleri ele alınmıştır. Öncelikle dijital pazar kavramı ile dijitalleşen piyasaların Türkiye'deki rekabet hukuku düzenlemelerine etkileri açıklanmaya çalışılmıştır. Ardından büyük veri kullanımı neticesinde ortaya çıkabilecek rekabet ihlallerinden bahsedilerek özellikle hakim durumun kötüye kullanılması ve rekabet karşıtı birleşme ve devralmalar şeklindeki ihlaller detaylıca irdelenmiştir. Son olarak, algoritma vasıtasıyla ortaya çıkabilecek rekabet karşıtı anlaşma ve uyumlu eylemler incelenmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Büyük Veri
.
Algoritma
.
Büyük Veri ve Algoritma Kullanımı Sonucunda Ortaya Çıkan Rekabet İhlalleri
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
Ön Söz 
5
Kısaltmalar 
11
Giriş 
13
Birinci Bölüm:
BÜYÜK VERİ
I. VERİ KAVRAMI 
15
A. Kişisel Veri Kavramı 
16
B. Dijital Veri Kavramı 
17
II. BÜYÜK VERİ KAVRAMI 
18
A. Genel Olarak 
18
B. Büyük Verinin Nitelikleri 
20
1. Hacim (Volume) 
21
2. Hız (Velocity) 
23
3. Çeşitlilik (Variety) 
24
4. Değer (Value) 
25
5. Doğruluk (Veracity) 
26
III. BÜYÜK VERİ YÖNETİMİ 
27
A. Büyük Verinin Toplanması 
27
B. Büyük Verinin Depolanması 
31
1. Bulut Teknolojisi (Cloud Computing) 
31
a. İlişkisel (SQL) Veri Tabanı Sistemleri (Relational Database System) 
33
b. İlişkisel Olmayan (NoSQL) Veri Tabanı Sistemleri (Non–Relational Database System) 
34
2. Veri ambarı (Data Warehouse) 
35
C. Büyük Verinin İşlenmesi 
36
1. Veri madenciliği (Data Mining) 
37
a. Açık Kaynak Kodlu Yazılımlar 
38
IV. BÜYÜK VERİNİN KULLANILDIĞI PLATFORMLAR 
41
A. Amazon 
41
B. Netflix 
43
C. Uber 
44
D. Diğer Büyük Veri Platformları 
45
İkinci Bölüm
ALGORİTMA
I. ALGORİTMA KAVRAMI 
49
II. ALGORİTMA İLE İLİŞKİLİ TEKNOLOJİLER 
50
A. Yapay Zekâ 
51
1. Genel Olarak 
51
2. Yapay Zekâ Teknolojileri 
52
a. Uzman Sistemler 
53
b. Bulanık Mantık 
53
c. Yapay Sinir Ağları 
54
B. Makine Öğrenmesi 
55
C. Derin Öğrenme 
57
III. ALGORİTMA TÜRLERİ 
59
A. Makine Öğrenmesi Algoritmaları 
59
B. Arama ve Sıralama Algoritmaları 
60
C. Kriptografik Algoritmalar 
61
D. Genetik Algoritmalar 
62
E. Sıkıştırma Algoritmaları 
63
F. Yüz Tanıma Algoritmaları 
64
IV. ALGORİTMANIN KULLANILDIĞI SEKTÖRLER 
65
A. Sağlık 
65
B. Eğitim 
68
C. Ulaşım 
69
D. Turizm 
71
E. Sosyal Medya 
73
F. Finans 
74
G. Diğer Sektörler 
76
Üçüncü Bölüm
BÜYÜK VERİ VE ALGORİTMA KULLANIMI SONUCUNDA ORTAYA ÇIKAN REKABET İHLALLERİ
I. DİJİTAL PAZARLAR 
79
II. BÜYÜK VERİ KULLANIMINDAN DOĞAN REKABET İHLALLERİ 
80
A. Büyük Veri ve Hakim Durumun Kötüye Kullanılması 
81
1. Genel Olarak Hakim Durum ve “Geçit Bekçisi” Kavramları 
81
2. Hâkim Durumun Tespitinde Büyük Veri 
85
a. İlgili Ürün Pazarının Tanımlanması 
85
b. İlgili Coğrafi Pazarın Tanımlanması 
89
c. Pazar Gücünün Belirlenmesi 
89
d. Alıcı Gücü 
91
e. Pazara Giriş Engelleri 
92
3. Hâkim Durumun Kötüye Kullanılmasında Büyük Veri 
96
a. Dışlayıcı Davranışlarla Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması 
96
b. Sömürücü Davranışlarla Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması 
105
B. Büyük Veri ve Yoğunlaşma İşlemleri (Birleşme ve Devralma) 
111
1. Genel Olarak Birleşme ve Devralma 
111
2. Dijital Piyasalarda Birleşme ve Devralmalar 
112
a. Google/DoubleClick Kararı 
113
b. Facebook/WhatsApp Kararı 
115
c. Microsoft/LinkedIn Kararı 
119
e. TomTom/Tele Atlas Kararı 
120
3. Değerlendirme 
122
III. ALGORİTMA KULLANIMINDAN DOĞAN REKABET İHLALLERİ 
123
A. Algoritma Vasıtasıyla Yapılan Rekabet Karşıtı Anlaşmalar 
124
1. Klasik Algoritmalar ile Yapılan Anlaşmalar 
125
2. Öz Öğrenimli Algoritmalar ile Yapılan Anlaşmalar 
127
B. Algoritma Vasıtasıyla Gerçekleşen Uyumlu Eylemler 
128
1. Algoritma Kullanımı ve Hub and Spoke (Topla–Dağıt) Tipi İhlaller 
130
a. Genel Anlamda Topla ve Dağıt Karteli 
130
b. Algoritma Kullanımı ile Ortaya Çıkan Topla ve Dağıt Tipi İhlal 
132
2. Algoritma ve Gizli Danışıklı İlişki 
134
Sonuç 
137
Kaynakça 
141
Kavram Dizini 
163
Yazar Hakkında 
167