§1. KONUNUN TAKDİMİ, ÖNEMİ, SINIRLANDIRILMASI VE DÜZENLEMELERİ 
 
25
III. KONUNUN SINIRLANDIRILMASI 
 
29
IV. KONUNUN DÜZENLENİŞİ 
 
32
KAVRAMSAL ÇERÇEVE, OTONOM ARAÇ İÇİN TEKNİK GEREKLİLİKLER,
 
MEŞRUİYET SORUNU VE SÜRÜŞ OTOMASYONUNUN SINIFLANDIRILMASI
 
2. Uluslararası Düzenlemeler Üzerinden Kavrama Bakış 
 
39
3. Otonom Sürüş–Yapay Zekâ İlişkisi 
 
40
C. Otomatikleşmiş Araç 
 
42
D. Otomatik Sürüş Sistemi 
 
43
E. Değerlendirme ve Kanaatimiz 
 
44
III. ARAÇ OTOMASYONUNUN TARİHÇESİ 
 
46
IV. OTONOM ARACIN OLUMLU VE OLUMSUZ YÖNLERİ 
 
51
§3. OTONOM ARAÇ İÇİN TEKNİK GEREKLİLİKLER 
 
54
II. ÇEVREYİ ALGILAMA, YORUMLAMA 
 
55
1. Dinamik Çevrenin Algılanması 
 
56
2. Durağan (Sabit) Çevrenin Algılanması 
 
57
3. Sensörlerin Kullanımı 
 
57
III. ÖĞRENME VE KENDİ KENDİNE KARAR VERME 
 
60
2. Otonom Araçlarda Öğrenme 
 
61
B. Kendi Kendine Karar Verme 
 
62
IV. İŞBİRLİĞİ VE İLETİŞİM 
 
63
VII. HARİTA VERİLERİNİN KULLANIMI 
 
67
VIII. FONKSİYONEL GÜVENLİK 
 
68
§4. OTOMATİKLEŞMİŞ VE OTONOM ARAÇLARIN MEŞRUİYET SORUNU 
 
71
§5. SÜRÜŞ OTOMASYONUNUN SINIFLANDIRILMASI 
 
74
II. AVRUPA BİRLİĞİ DÜZENLEMELERİ KAPSAMINDA SINIFLANDIRMA 
 
75
III. TÜRK HUKUKU DÜZENLEMELERİ KAPSAMINDA SINIFLANDIRMA 
 
77
IV. AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ULUSAL KARAYOLU TRAFİK GÜVENLİĞİ İDARESİ’NİN
 
V. ULUSLARARASI OTOMOTİV MÜHENDİSLERİ BİRLİĞİ’NİN SINIFLANDIRMASI 
 
80
VI. ALMAN FEDERAL TRAFİK İŞLERİ DAİRESİ’NİN SINIFLANDIRMASI 
 
86
VII. ALMAN KARAYOLLARI TRAFİK KANUNU’NDA YAPILAN SINIFLANDIRMA 
 
88
A. StVG 2017 Değişikliği Kapsamında Sınıflandırma 
 
89
B. StVG 2021 Değişikliği Kapsamında Sınıflandırma 
 
91
VIII. DEĞERLENDİRME VE KANAATİMİZ 
 
94
OTONOM ARAÇ ÜRETİCİSİNİN KUSURSUZ SORUMLULUĞU
 
§6. SORUMLULUĞUN TARİHİ GELİŞİMİ VE HUKUKİ NİTELİĞİ 
 
99
II. SORUMLULUĞUN TARİHİ GELİŞİMİ 
 
103
A. Avrupa Birliği Hukukunda 
 
103
III. SORUMLULUĞUN HUKUKİ NİTELİĞİ 
 
113
B. Kusur Sorumluluğu–Kusursuz Sorumluluk 
 
115
C. Özen Sorumluluğu–Tehlike Sorumluluğu 
 
118
D. Sorumluluğun Hukuki Niteliğinin Otonom Araç Yönünden Değerlendirilmesi 
 
122
§7. SORUMLULUĞUN ŞARTLARI 
 
126
II. HATALI ÜRÜNÜN PİYASAYA SÜRÜLMESİ 
 
126
1. 85 / 374 / EEC Direktifi’ne Göre 
 
126
b. Taşınır eşya olarak ürün 
 
127
c. Özel değerlendirmeler 
 
128
2. Alman Hukukuna Göre 
 
131
b. Taşınır eşya olarak ürün 
 
131
(1) BGB § 90’a göre değerlendirme yapan hâkim görüş 
 
131
(2) BGB § 90’a göre değerlendirmeyi reddeden azınlık görüş 
 
132
c. Özel değerlendirmeler 
 
132
3. İsviçre Hukukuna Göre 
 
135
b. Taşınır eşya olarak ürün 
 
136
4. Türk Hukukuna Göre 
 
140
c. Taşınır–taşınmaz ayrımı 
 
141
d. Madde ve müstahzar 
 
143
5. Ürün Olarak Otonom Aracın Değerlendirilmesi 
 
145
B. Ürünün Hatalı Olması 
 
147
2. 85 / 374 / EEC Direktifi’ne Göre 
 
149
b. Haklı güvenlik beklentisi 
 
150
(3) Piyasaya sürülme anı 
 
152
3. Alman Hukukuna Göre 
 
153
b. Haklı Güvenlik Beklentisi 
 
154
(3) Piyasaya sürülme anı 
 
156
(3) Bilgilendirme hatası 
 
160
4. İsviçre Hukukuna Göre 
 
162
b. Haklı Güvenlik Beklentisi 
 
163
(3) Piyasaya sürülme anı 
 
165
(3) Bilgilendirme hatası 
 
169
5. Türk Hukukuna Göre 
 
171
6. Hatalı Ürün Olarak Otonom Araçlar 
 
174
b. Otonom araçlarda haklı güvenlik beklentisi 
 
175
(4) Teknik düzenlemeler 
 
178
(1) Otonom araçlarda tasarım hataları 
 
182
(b) StVG 1e/(2)’ye göre otonom aracın sahip olması gereken
 
i. Sürüş faaliyetini yerine getirmesi 
 
185
ii. Trafik kurallarına uyması 
 
188
iii. Kaza önleme sistemine sahip olması 
 
190
iv. Kendi başına aracı minimum risk durumuna geçirmesi . 193
 
v. Sürüş manevrası önermesi 
 
197
vi. Teknik denetçiye veri sağlaması ve bildirimde
 
vii. İstenildiğinde Devre dışı bırakılabilmesi 
 
199
viii. Denetçi için telsiz bağlantıları sağlama imkânına sahip
 
(c) Tasarım yükümlülüğünün ihlali 
 
201
(2) Otonom araçlarda üretim hataları 
 
204
(3) Otonom araçlarda bilgilendirme hataları 
 
205
(4) Otonom araçlarda gözlem hataları 
 
207
A. 85 / 374 / EEC Direktifi’ne Göre 
 
210
B. Alman Hukukuna Göre 
 
212
C. İsviçre Hukukuna Göre 
 
214
D. Türk Hukukuna Göre 
 
215
A. 85 / 374 / EEC Direktifi’ne Göre 
 
216
B. Alman Hukukuna Göre 
 
217
C. İsviçre Hukukuna Göre 
 
217
D. Türk Hukukuna Göre 
 
217
E. Otonom Aracın Yol Açtığı Zararda İlliyet Bağı 
 
218
§8. SORUMLULUĞUN KİŞİLER BAKIMINDAN KAPSAMI 
 
219
II. 85 / 374 / EEC DİREKTİFİ’NE GÖRE 
 
219
III. ALMAN HUKUKUNA GÖRE 
 
223
IV. İSVİÇRE HUKUKUNA GÖRE 
 
228
V. TÜRK HUKUKUNA GÖRE 
 
232
C. Tedarikçi (Dağıtıcı) 
 
236
VI. OTONOM ARAÇLAR BAKIMINDAN SORUMLU KİŞİLER 
 
237
SORUMLULUKTAN KURTULUŞ SEBEPLERİ
 
§9. GENEL OLARAK SORUMLULUKTAN KURTULUŞ SEBEPLERİ 
 
239
II. 85 / 374 / EEC DİREKTİFİ’NE GÖRE 
 
243
A. Ürünün Üretici Tarafından Piyasaya Sürülmemiş Olması 
 
243
B. Piyasaya Sürüldüğünde Ürünün Hatasız Olması 
 
244
C. Ürünün Üretici Tarafından Satış Amacıyla veya Ekonomik ya da
 
Mesleki Amaçlarla Üretilmiş veya Dağıtılmış Olmaması 
 
245
D. Hatanın Emredici Normlara Uyulmasından Kaynaklanması 
 
246
E. Piyasaya Sürülme Anında Bilim ve Teknik Düzeyinin Hatanın Tespit Edilmesine
 
F. Kısmi Ürün Üreticisinin Sorumluluktan Kurtulması 
 
251
III. ALMAN HUKUKUNA GÖRE 
 
252
A. Ürünün Üretici Tarafından Piyasaya Sürülmemiş Olması 
 
252
B. Piyasaya Sürüldüğünde Ürünün Hatasız Olması 
 
253
C. Ürünün Üretici Tarafından Satış Amacıyla veya Ekonomik ya da
 
Mesleki Amaçlarla Üretilmiş veya Dağıtılmış Olmaması 
 
253
D. Hatanın Emredici Normlara Uyulmasından Kaynaklanması 
 
254
E. Piyasaya Sürülme Anında Bilim ve Teknik Düzeyinin Hatanın
 
Tespit Edilmesine İmkân Vermemesi 
 
255
F. Kısmi Ürün Üreticisinin Sorumluluktan Kurtulması 
 
257
IV. İSVİÇRE HUKUKUNA GÖRE 
 
258
A. Ürünün Üretici Tarafından Piyasaya Sürülmemiş Olması 
 
258
B. Piyasaya Sürüldüğünde Ürünün Hatasız Olması 
 
260
C. Ürünün Üretici Tarafından Satış Amacıyla veya Ekonomik ya da
 
Mesleki Amaçlarla Üretilmiş veya Dağıtılmış Olmaması 
 
261
D. Hatanın Emredici Normlara Uyulmasından Kaynaklanması 
 
262
E. Piyasaya Sürülme Anında Bilim ve Teknik Düzeyinin Hatanın
 
Tespit Edilmesine İmkân Vermemesi 
 
263
F. Kısmi Ürün Üreticisinin Sorumluluktan Kurtulması 
 
264
V. TÜRK HUKUKUNA GÖRE 
 
265
A. Ürünün Üretici Tarafından Piyasaya Sürülmemiş Olması 
 
265
B. Piyasaya Sürüldüğünde Ürünün Hatasız Olması 
 
266
C. Ürünün Üretici Tarafından Satış Amacıyla veya Ekonomik ya da
 
Mesleki Amaçlarla Üretilmiş veya Dağıtılmış Olmaması 
 
267
D. Hatanın Emredici Normlara Uyulmasından Kaynaklanması 
 
267
E. Piyasaya Sürülme Anında Bilim ve Teknik Düzeyinin Hatanın
 
Tespit Edilmesine İmkân Vermemesi 
 
268
F. Kısmi Ürün Üreticisinin Sorumluluktan Kurtulması 
 
270
§10. OTONOM ARAÇLAR YÖNÜNDEN SORUMLULUKTAN KURTULUŞ SEBEPLERİNİN
 
A. Ürünün Üretici Tarafından Piyasaya Sürülmemiş Olması 
 
270
B. Piyasaya Sürüldüğünde Ürünün Hatasız Olması 
 
272
C. Ürünün Üretici Tarafından Satış Amacıyla veya Ekonomik ya da
 
Mesleki Amaçlarla Üretilmiş veya Dağıtılmış Olmaması 
 
273
D. Hatanın Emredici Normlara Uyulmasından Kaynaklanması 
 
273
E. Piyasaya Sürülme Anında Bilim ve Teknik Düzeyinin Hatanın
 
Tespit Edilmesine İmkân Vermemesi 
 
274
1. Alman Hukukuna Göre 
 
276
a. Yanlış kararın öngörülemezliği üzerinden yapılan değerlendirme 
 
277
b. Yanlış kararın öngörülüp ortadan kaldırılamazlığı üzerinden yapılan
 
c. Sistemin piyasaya sürüldüğü anda hatalı olduğu yönünde yapılan
 
d. Sistemin piyasaya sürüldüğü anda hatasız olduğu yönünde yapılan
 
e. Tüketici lehine yapılan değerlendirme 
 
282
2. İsviçre Hukukuna Göre 
 
282
a. Gelişim hatasından sorumlu olunması gerektiği yönünde yapılan
 
b. Yanlış kararların ürün hatası olup olmadığına göre yapılan
 
c. Tehlike sorumluluğu değerlendirmesi 
 
284
3. Türk Hukukuna Göre 
 
285