MARKA HUKUKUNUN TEMEL KAYNAKLARI
 
I. TÜRK MARKA HUKUKUNUN KAYNAKLARI 
 
17
A. Ulusal Düzenlemeler 
 
17
1. Türk Hukukunda Gelişim Süreci 
 
17
2. Türk Ticaret Kanunu’na Göre Haksız Rekabet Kapsamında Koruma 
 
19
B. Uluslararası Düzenlemeler 
 
22
1. Markaların Uluslararası Tescili Hakkında Madrid Anlaşması 
 
22
4. Markaların Tescili Amacıyla Mal ve Hizmetlerin Sınıflandırılmasına İlişkin Nis Anlaşması 
 
24
5. Marka Hukuku Anlaşması 
 
24
6. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Sözleşmesi 
 
25
7. Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı (WIPO) Kuruluş Sözleşmesi 
 
26
8. Mehaz Avrupa Birliği Mevzuatı 
 
26
A. Markanın Tanımı, Niteliği ve Süresi 
 
27
e. Sesler, Melodiler ve Kokular 
 
34
g. Üç Boyutlu Şekiller ve Malların Ambalaj veya Görünüş Biçimleri 
 
37
3. Mal/Hizmet ve Sicilde Gösterilebilir Olma 
 
42
1. Sahiplerine Göre Marka Türleri 
 
43
a. Ferdi (Bireysel) Markalar 
 
43
2. Tanınmışlık Düzeylerine Göre Markalar 
 
46
3. Tescilli Olup Olmamasına Göre Markalar 
 
48
4. Amaçlarına Göre Markalar 
 
49
D. Markanın Fonksiyonları 
 
50
1. Kaynak Gösterme Fonksiyonu 
 
50
2. Ayırt Etme Fonksiyonu 
 
52
E. Marka Hakkının Kazanılması ve Marka Sahibi 
 
54
1. Gerçek Hak Sahipliği 
 
55
2. Marka Sahibinin Tekliği İlkesi 
 
59
F. Marka Hakkının Korunması, Kapsamı ve Sona Ermesi 
 
61
1. Marka Hakkının Korunması ve Kapsamı 
 
61
2. Marka Hakkının Sona Ermesi 
 
63
a. Hükümsüzlük Halleri 
 
63
c. Diğer Sona Erme Nedenleri 
 
65
aa. Marka Koruma Süresinin Sona Ermesi ve Yenilenmemesi 
 
65
I. TECAVÜZ KAVRAMININ TÜRK HUKUKU’NDA GELİŞİMİ 
 
69
II. MARKA HAKKINA TECAVÜZ OLUŞTURAN FİİLLER 
 
76
A. SMK’nın 7. Maddesine Aykırılık 
 
78
1. Haksız Kullanım Modelleri 
 
79
a. Tescilli Marka ile Aynı Olan Herhangi Bir İşaretin, Tescil Kapsamına Giren Mal veya Hizmetlerde Kullanılması 
 
79
b. Tescilli Marka ile Aynı veya Benzer Olan Bir İşaretin İlişkilendirilme veya Karıştırılma İhtimali Oluşturması 
 
82
aa. Karıştırılma İhtimali 
 
83
c. Tanınmış Markanın Aynısının veya Benzerinin Markanın İtibarından Haksız Yarar Elde Edecek veya İtibarına Zarar Verecek ya da Ayırt Ediciliğini Zedeleyecek Şekilde Kullanılması 
 
91
aa. Tanınmış Marka Kavramı 
 
95
bb. Tanınmışlığın Belirlenmesi 
 
96
cc. SMK 7/2–c Anlamında Tanınmış Markanın Farklı Mal ve Hizmet Sınıflarında Korunması 
 
99
aaa. Haksız Bir Yararın Sağlanması 
 
101
bbb. Markanın İtibarına Zarar Verilmesi 
 
103
ccc. Markanın Ayırt Edici Karakterini Zedeleme 
 
104
2. Haksız Kullanım Şekilleri 
 
106
a. İşaretin Mal veya Ambalajı Üzerine Konulması 
 
106
b. İşareti Taşıyan Malların Piyasaya Sürülmesi, Teslim Edilebileceğinin Teklif Edilmesi, Bu Amaçlarla Stoklanması veya İşaret Altında Hizmetlerin Sunulması ya da Sunulabileceğinin Teklif Edilmesi 
 
107
c. İşareti Taşıyan Malın İthal ya da İhraç Edilmesi 
 
109
d. İşaretin, Teşebbüsün İş Evrakı ve Reklamlarında Kullanılması 
 
112
e. İşaretin İnternet Ortamında Kullanılması 
 
115
aa. Markanın Alan Adı Olarak Kullanılması 
 
116
bb. Markanın Yönlendirici Kod (Meta Tag) Olarak Kullanılması 
 
119
cc. Markanın Anahtar Sözcük Olarak Kullanılması 
 
121
f. İşaretin Ticaret Unvanı ya da İşletme Adı Olarak Kullanılması 
 
124
g. İşaretin Hukuka Uygun Olmayan Şekilde Karşılaştırmalı Reklamlarda Kullanılması 
 
129
B. Marka Sahibinin İzni Olmaksızın, Markayı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerini Kullanmak Suretiyle Markayı Taklit Etmek 
 
131
C. Markanın Taklit Edildiğini Bildiği veya Bilmesi Gerektiği Halde Tecavüz Yoluyla Kullanılan Markayı Taşıyan Ürünleri Ticarette Kullanmak 
 
135
D. Marka Sahibi Tarafından Lisans Yoluyla Verilmiş Hakları İzinsiz Genişletmek veya Bu Hakları Üçüncü Kişilere Devretmek 
 
140