I. GAYRİMENKUL KAVRAMI, TANIMI VE GAYRİMENKUL SAYILAN MAL VE HAKLAR
19
II. TAPU SİCİLİ VE TAPUDA DEVİR İŞLEMLERİ
25
A. TAPU SİCİLİ KAVRAMI
25
B. TAPU İŞLEMLERİ VE TESCİL
32
ba. Kişisel Hakların Şerhi
48
bb. Tasarruf Yetkisi Kısıtlamalarına İlişkin Şerhler
51
KAT MÜLKİYETİ KAVRAM VE MAHİYETİ
I. KAT MÜLKİYETİ KAVRAM VE MAHİYETİ
63
II. KAT MÜLKİYETİNİN KURULMASI
69
III. KAT MALİKLERİNİN HAKLARI VE BORÇLARI
76
A. Kat Malikleri Kurulu
88
1. Çifte Çoğunluk Aranan Durumlar
91
a. Ortak Yerlere Faydalı Yenilik ve İlaveler
91
b. Masraflı ve Lüks Yenilik ve İlaveler
91
c. Isı Yalıtımı, Isıtma Sisteminin Dönüşümü, Merkezi Sistemden Ferdi Sisteme Geçilmesi, Ferdi Sistemden Merkezi Sisteme Geçilmesi
92
d. Engellilerin Yaşamı İçin Zorunlu Yenilik ve İlaveler
93
e. Yönetici ve Denetçi Ataması
93
f. Kat Mülkiyetinin Zorunlu Devri
93
2. Beşte Dört Çoğunluk Aranan Durumlar
94
3. Oybirliği Aranan Durumlar
94
a. Bağımsız Bölüm İlavesi
94
b. Temliki Tasarruflar ve Önemli İşler
95
2. Yöneticinin görevleri
98
a. Genel Yönetim İşlerinin Görülmesi
98
b. Defter Tutulması ve Belgelerin Saklanması
100
c. İşletme Projesinin Yapılması
100
3. Yöneticinin Sorumluluğu
101
4. Yöneticinin Hakları
102
5. Yönetimin Denetlenmesi
103
V. KAT MÜLKİYETİ İÇİN ALINAN ÖZEL TEDBİRLER
104
A. Taksim İstenememesi
104
B. Kanuni Şufa Hakkının Olmaması
104
D. Tebligat Kolaylığı
105
E. Kat Mülkiyetinin Cebren Alınması
106
F. Uyuşmazlıkların Çözümünde Özel Muhakeme Usulü
108
VI. KAT MÜLKİYETİNİN SONA ERMESİ
111
A. Kat Maliklerinin İsteği
111
B. Anataşınmazın Yok Olması
113
C. Anataşınmazın Kamulaştırılması
113
D. Anataşınmazın Harap Olması
113
A. Kat İrtifakının Kurulması
117
1. Resmi Senet Düzenlenmesi
117
B. Kat İrtifakının Hükümleri
119
1. Kat İrtifakı Sahiplerinin Hakları ve Borçları
119
b. Kat Mülkiyetine Geçme Hakkı
120
3. Paylaşma İstenemez ve Paydaşların Ön Alım Hakkı Yoktur
120
4. Kat İrtifakı ile Bağdaşmayan İrtifaklar Kurulamaz
121
C. Kat İrtifakının Sona Ermesi
121
1. Blok Kat Malikleri Kurulu
126
2. Ada Kat Malikleri Kurulu
127
3. Toplu Yapı Kat Malikleri Kurulu
128
F. Yönetici ve Denetçi Atanması
129
1. Blok Yöneticisi ve Denetçisi
129
2. Toplu Yapı Yöneticisi ve Denetçisi
130
G. Ortak Giderlere Katılma
130
H. Kat Mülkiyeti Kanunun Uygulanması
130
I. ÜST KATTAN SU SIZMASI
133
II. BAĞIMSIZ BÖLÜMDE KÖPEK, KEDİ VB. EVCİL HAYVAN BESLENMESİ
138
III. BAĞIMSIZ BÖLÜMÜN İŞ YERİ OLARAK KULLANILMASI
141
IV. TABELA VE REKLAM PANOSU
145
VII. ISI PAY ÖLÇER SİSTEMİ KURULMASI
156
VIII. ANA TAŞINMAZIN GİDERLERİ–AİDAT BORÇLARI
162
XI. KAT MÜLKİYETİNE GEÇİŞ SURETİYLE ORTAKLIĞIN GİDERİLMESİ
174
XIII. KAT MALİKLERİNİN BİRBİRLERİNE KARŞI BORÇ VE SORUMLULUKLARI
177
XIV. BAĞIMSIZ BÖLÜME GİRİŞ MÜSAADESİ
179
XV. HAKİMİN MÜDAHALESİ
181
XVI. KAT MÜLKİYETİNİN DEVRİ DAVASI
183
XVII. İNŞAAT – ONARIM – MİMARİ PROJE DEĞİŞİKLİĞİ
184
XVII. FAYDALI–ÇOK MASRAFLI VE LÜKS YENİLİK VE İLAVELER
192
XX. KAT MÜLKİYETİ KANUNUNA DAYALI İHTİLAFLARDA GÖREVLİ MAHKEME
196
ARSA PAYI DÜZELTME DAVASI
1. 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu Kapsamında Arsa Payı
214
a. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı
214
c. Yönetimin Denetlenmesi
215
d. Faydalı Olan Yenilik ve İlavelerin Yapılması
215
e. Anataşınmazın Genel Giderlerine Katılma
216
f. Kat Mülkiyetinin Devri Mecburiyeti
216
g. Ortak Yerlerden Yararlanma
217
2. Taşınmazın Kamulaştırılması İle Arsa Payı Arasındaki İlişki
218
3. Kentsel Dönüşüm Sürecinde Arsa Payının Önemi
221
III. BAĞIMSIZ BÖLÜMLERE ARSA PAYI ÖZGÜLENMESİ
224
1. Arsa Paylarının Yeniden Düzenlenmesi
225
2. Arsa Paylarının İdari Yoldan Düzeltilmesi
226
3. Arsa Paylarının Dava Yoluyla Düzeltilmesi
226
4. Arsa Payı Düzeltme Davasının Açılma Süresi
228
IV. ARSA PAYI DÜZELTME DAVASI
230
a. Arsa Payları Bağımsız Bölümlerin Değerleriyle Oransız Olarak Belirlenmiş Olmalı ya da Bağımsız Bir Bölüme Arsa Payı Özgülenmemelidir
230
b. Açıkta Arsa Payı Bırakılmış Olmalıdır
235
c. Ortak Yerler veya Eklentiler İçin Arsa Payı Ayrılmış Olmalıdır
235
d. Paydaşların Tümünün Rızası ile Resmi Kurumlar Tarafından Onaylanmış Bir Proje Olmamalıdır
236
e. Anayapı Kat İrtifakı veya Kat Mülkiyeti Statüsünü Korumalıdır
237
f. Arsa Payının Düzeltilmesini İsteyen Kişi İyiniyetli Olmalıdır
243
g. Arsa Payının Düzeltilmesini İsteyen Kişinin Hukuki Yararı Olmalıdır
245
b. Yetkili ve Görevli Mahkeme
249
c. Arsa Payının Düzeltilmesi Davalarında Harç ve Vekalet Ücreti
250
d. Davayı Açan Paydaşın İyi Niyetinin ve Hukuki Yararının Varlığının Tespiti
251
e. Arsa Payının Değerlendirilme Usulü
252
f. Arsa Payının Değerinin Artması ya da Eksilmesi
257
g. Sonradan Eklenen Bağımsız Bölümünün Değerinin Tespiti
259
h. Sonradan Eklenen Bağımsız Bölüme Kat Maliklerinin Katılımı
260
i. Davanın Açılabilme Süresi
262
EK: Dava Dilekçesi Örneği:
265
EK: Yargıtay İçtihatları:
268
ARSA PAYI DÜZELTME DAVALARINDA ÖNEM VE
ÖZELLİK ARZ EDEN HUSUSLAR
I. İYİNİYET VE HUKUKİ YARAR BULUNMALI
311
II. GERÇEK DEĞER İLE ORANTISZLIK BULUNMALI
311
III. KAT MÜLKİYETİNİN MAHKEME KARARI İLE KURULMAMIŞ OLMASI GEREKMEKTEDİR
312
IV. MAHKEME DENKLİK SAĞLAMAYA ÇALIŞACAKTIR
312
V. DENKLEŞTİRMENİN İVAZ İLAVESİ ŞEKLİNDE YAPILABİLECEĞİ
315
VI. YENİ BAĞIMSIZ BÖLÜM İLAVESİ DOLAYISIYLA ARSA PAYININ DÜZENLENMESİ
315
VII. MİMARİ PROJEDE GÖSTERİLEN BAĞIMSIZ BÖLÜME ARSA PAYININ ÖZGÜLENMEMESİ DURUMU
317
EK: Dava Dilekçesi Örneği
320
TAPU TAHSİS BELGESİ – YAPI KAYIT BELGESİ
I. TAPU TAHSİS BELGESİ NEDİR VE NASIL VERİLİR?
323
II. TAPU TAHSİS BELGESİ VERMEYE YETKİLİ KURUMLAR
324
III. TAPU TAHSİS BELGESİ VERİLMESİNDE AMAÇ
325
IV. TAPU TAHSİS BELGESİ VERİLECEK TAŞINMAZLAR VE KOŞULLARI
326
V. TAPU TAHSİS BELGESİ ALABİLECEK KİŞİLER
328
VI. TAPU TAHSİS BELGESİNDE YÜZÖLÇÜMÜ SINIRI
329
VII. TAPU TAHSİS BELGESİ’NİN TAPUYA DÖNÜŞTÜRÜLMESİNDE İZLENECEK BAŞVURU USULÜ
329
VIII. 6306 SAYILI KANUNUN VE KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN TAPU TAHSİS BELGELERİNE ETKİSİ
330
IX. TAPU TAHSİS BELGESİNİN KONU OLDUĞU DAVALAR VE USUL KURALLARI
332
A. Yargı Kararlarına Göre Tapu Tahsis Belgesi
332
B. Tapu Tahsis Belgesinin Konu Edildiği Davalarda Araştırılacak Hususlar
334
C. Tapu Tahsis Belgesi Davalarında Yetki ve Görev
335
D. Tapu Tahsis Belgesi Davalarında Hak Düşürücü Süre Uygulaması
336
E. Tapu Tahsis Belgesi Davalarında Husumetin Tevcihi
336
F. Tapu Tahsis Belgesine Dayalı Yapılan Ödemede İspat Yükü
337
G. Tapuda 3. Şahsa Devir Yapılması ve Tazminat İstemi
338
H. Tapu Tahsis Belgesinde Bedel İadesi ve Zamanaşımı Mefhumu
338
İ. Tapu Tahsis Belgesinin Müdahalenin Önlenmesi ve Kal İstemli Davalarda Konumu ve Bu Davalardaki Etkisi
339
J. Tapu Tahsis Belgesi Sahibinin Geçit Hakkı Davası
341
K. Tapu Tahsis Belgesinin 3. Kişiye Temliki
342
X. 7143 SAYILI KANUN VE YAPI KAYIT BELGESİ
343
Ek. İdarelerin Tapu Tahsis Belgesine Dair Tebliğleri ve Yapı Kayıt Belgesi ile ilgili mevzuat ve Yapı Kayıt Belgesine ilişkin sıkça sorulan sorular
347
YAPI KAYIT BELGESİ VERİLMESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
357
YAPI KAYIT BELGESİNE İLİŞKİN SIKÇA SORULAN SORULAR VE CEVAPLARI (s://imarbarisi.csb.gov.tr/sss)
380
YAPI RUHSATI VE YAPI KULLANMA İZİN BELGESİ
II. YAPI RUHSATI, YAPI RUHSATININ YASAL DAYANAĞI VE YAPILAŞMAYI DENETİME BAĞLAMANIN NEDENİ NEDİR?
392
III. YAPI RUHSATI ALIRKEN BAŞVURU DİLEKÇESİNE EKLENMESİ GEREKEN BELGELER İLE BU BELGELERİN İNCELENME USULÜ NEDİR?
394
IV. YAPI RUHSATI GEÇERLİLİK SÜRELERİ
403
V. YAPI RUHSATININ GEÇERLİLİK SÜRELERİ İÇİNDE İNŞAAT TAMAMLANMAZSA NE OLUR?
404
VI. YAPI RUHSATI İPTAL EDİLİRSE YAPI KAÇAK HALE GELİR Mİ; YAPI RUHSATINA KAZANILMIŞ HAK SAĞLAYAN DÜZENLEMELER NELERDİR?
405
VII. KAÇAK YAPI NEDİR VE YAPTIRIMI NELERDİR?
407
VIII. RUHSATA TABİ OLMAYAN YAPILAR VE UYACAKLARI ESASLAR NELERDİR?
419
IX. İSKÂN (YAPI KULLANMA İZİN BELGESİ) NEDİR?
420
X. KISMİ İSKÂN (YAPI KULLANMA İZİN BELGESİ) NEDİR?
422
XI. YAPI KULLANMA (İSKÂN) BELGESİ VERİLİRKEN İLGİLİ İDARE TARAFINDAN İSTENEBİLECEK BELGELER NELERDİR?
423
A. Isı Yalıtım Kontrolü
423
C. Yapılarda İskân Raporu Düzenlenmesi
425
XII. YAPI KULLANMA (İSKÂN) BELGESİ VERİLİRKEN İLGİLİ İDARE TARAFINDAN İSTENEMEYECEK BELGELER NELERDİR?
426
XIII. MÜTEAHHİDİN VERGİ, SGK BORCU VARKEN YAPI KULLANMA (İSKÂN) BELGESİ ALINABİLİR Mİ?
428
XIV. MUVAKKAT YAPI RUHSATI VERİLMESİ MÜMKÜN MÜDÜR; VERİLMESİ MÜMKÜN İSE SÜRESİNİN UZATILMASI MÜMKÜN MÜDÜR?
429
XV. SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
435
XV. İMAR BARIŞI VE YAPI KAYIT BELGESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR İLE YAPI RUHSATI VE YAPI KULLANMA İZİN BELGESİ (İSKAN) ALINMASINA ETKİSİ
436
XVI. YAPI KAYIT BELGESİ MÜRACAATI NASIL YAPILACAK?
437
XVII. YAPI KAYIT BELGESİNİN KULLANIM YERLERİ NERELERDİR?
440
XVIII. HAZİNEYE VE BELEDİYEYE AİT TAŞINMAZLAR ÜZERİNDEKİ YAPILARDA İMAR BARIŞI VE YAPI KAYIT BELGESİ NASIL UYGULANACAK?
442
XIX. YAPI KAYIT BELGESİ DÜZENLENEMEYECEK YAPILAR NELERDİR?
444
XX. YAPI KAYIT BELGESİ DÜZENLENEMEYECEK YAPILAR İÇİN BU BELGENİN DÜZENLENMESİ HALİNDE NASIL BİR İŞLEM YAPILIR?
444
XXI. YAPI KAYIT BELGESİNİN GEÇERLİLİK SÜRESİ NE KADARDIR?
445
XXII. YAPI KAYIT BELGESİNİN DENETİMİ NASIL YAPILIR?
445
KAMULAŞTIRMA – KAMULAŞTIRMASIZ EL ATMA
II. KAMULAŞTIRMA İLKELERİ
452
A. Kamulaştırma Devlet veya Diğer Kamu Tüzelkişilikleri Tarafından Yapılabilir
452
B. Kamulaştırma Kamu Yararına Dayalı Olarak Yapılabilir
453
C. Kamulaştırma Ancak Özel Mülkte Bulunan Taşınmaz Mal (ve Aynî Haklar) Üzerinde Yapılabilir
454
D. Kamulaştırma, Taşınmaz Malın ‘Gerçek Karşılığının’ Nakden Ödenmesiyle Yapılabilir (İstisna; Trampa Yoluyla Kamulaştırma, KK m. 26)
454
E. Kural Olarak Ödeme Peşin Olarak Yapılır
457
F. Kamulaştırma, Kanunda Öngörülen Şekil Şartlarına Uygun Olarak Yapılır
458
G. Kamulaştırma Yasal Bir Dayanak ile Yapılır
458
H. Bütçeye Yeterli Ödenek Konulmadan Kamulaştırma Yapılamaz
459
III. İDARİ İŞLEMİN BEŞ UNSURU BAKIMINDAN KAMULAŞTIRMA İŞLEMİ
460
IV. KAMULAŞTIRMA UYGULAMASININ AŞAMALARI
481
1. Bütçeye Yeterli Ödenek Konulması
481
2. Kamu Yararı Kararının Alınması
481
3. Kamu Yararı Kararının Onaylanması
484
5. Kıymet Takdiri (Taşınmaz Malın Tahmini Bedelini Tespit)
490
6. Satın Alma Usulü ve Pazarlığa (Uzlaşmaya) Davet
491
1. Adli Yargı Aşaması
495
a. İdarece Mahkemeye Başvuru Yapılması
496
b. Asliye Hukuk Mahkemesi’nin Yapacağı İşlemler
496
c. Adli Yargılama Aşamasında Uzlaşma
500
aa. Tarımsal Araziler İçin “Net Gelir”
501
cc. Arsa’da “Emsal Satış” Bedeli
504
ee. İrtifak Kamulaştırmalarında
509
g. Tespit Edilen Bedelin Bankaya Yatırılması
513
2. İdari Yargıda İptal Davası
521
3. Kamulaştırma Kararının Doğurduğu Sonuçlar
527
V. KAMULAŞTIRMADA BAZI ÖZEL DURUMLAR
529
A. Kısmen Kamulaştırma
529
B. Mücavir Taşınmaz Malların Kamulaştırılması
532
C. İdari İrtifak Tesisi
534
D. Acele Kamulaştırma (Urgent Expropriation)
539
2. Acele Kamulaştırmaya Hangi Hallerde Başvurulabilir?
541
a. 3634 Sayılı Milli Müdafaa Mükellefiyetleri Kanunu’na Göre
542
b. Aceleliğine Cumhurbaşkanı Tarafından Karar Verilen Haller
543
c. Özel Yasa Hükümlerine Dayalı Acele Kamulaştırmalar
548
d. Yetki Devri Yöntemi ile Acele Kamulaştırma
553
E. Acele Kamulaştırmada İdari Aşama
554
1. Kamu Yararı Kararı
555
2. Kamulaştırılacak Taşınmazın Belirlenmesi ve Alan Sınırlaması
556
3. Kamulaştırılacak Taşınmazın Malikinin (Muhatabının) Belirlenmesi
557
4. Tapu Siciline Kamulaştırma Şerhi Verilmesi
557
5. Kıymet Takdiri (Tespit Davası)
558
6. Tespit Edilen Bedelin Bankaya Yatırılması
560
7. Acele El Koyma Kararı
562
F. Tespit ve Tescil Davası
563
1. Tespit/Tescil için Dava Açma Süresi
564
2. Güncel Duruma Göre Bedel Tespiti
565
3. Önce Zilyetliğin, Sonra da Mülkiyetin Devri
565
G. İvedi Yargılama Usulü
566
VI. KAMU KURUMLARI ARASINDA DEVİR
568
VII. KAMULAŞTIRMAKSIZIN MÜLKİYET HAKKINDA KISITLAMA / EL KOYMA
573
A. Kamulaştırmasız El Atma (de facto expropriations, fiili el koyma)
574
VIII. KAMULAŞTIRMADAN VAZGEÇME
601
A. Tek Yanlı Vazgeçme
601
B. Tarafların Anlaşmasıyla Vazgeçme
603
IX. MALİKİN GERİ ALMA HAKKI
604
A. Geri Almanın Koşulları
605
B. Başvuru Usulü ve Yargı Yolu
607
X. KAMULAŞTIRMA SÜRECİNDE YASAK İŞLER VE EYLEMLER
609
I. KENTSEL DÖNÜŞÜM VE KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN AMACI
621
II. 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUNUN AMACI
621
III. RİSKLİ ALAN, RİSKLİ YAPI VE REZERV YAPI ALAN KAVRAMLARI
622
IV. RİSKLİ ALANLARIN TESPİTİ
622
V. RİSKLİ YAPILARIN TESPİTİ
623
VI. SİTELERDE RİSKLİ YAPI TESPİTİ
624
VII. RİSKLİ YAPI TESPİTİNE TABİ YAPILAR
624
VIII. RİSKLİ YAPI TESPİTİ BAŞVURUSU SAHİPLERİ VE BAŞVURU USULÜ
625
IX. RİSKLİ YAPI TESPİTİ SONRASI SÜREÇ VE TESPİTE İTİRAZ
626
X. RİSKLİ YAPI TESPİTİNİN KESİNLEŞMESİ SONRASI HAK SAHİPLERİNE GÖNDERİLEN TAHLİYE BİLDİRİMİ
627
XI. TAHLİYE SÜRELERİ BİTİMİNDE RİSKLİ YAPILARIN YIKIMI
627
XII. BU SÜRELER İÇERİSİNDE MALİKLER VE YÜKLENİCİ TARAFINDAN YAPILMASI GEREKENLER
628
XIII. BİNA MALİKLERİ VE HAK SAHİPLERİNİN ALACAKLARI KARARLAR
629
XIV. MALİKLER (ARSA PAYI SAHİPLERİ) TARAFINDAN ARSA PAYININ %51 ÇOĞUNLUĞU İLE ALINAN KARARA KATILMAYANLARIN HUKUKİ DURUMU VE ARSA PAYI SATIŞI SÜRECİ
630
XV. BİR PARSELDE BİRDEN FAZLA YAPININ BULUNMASI VE BU YAPILARIN BAZILARININ RİSKLİ YAPI OLMASI HALİNDE RİSKLİ YAPI TESPİT EDİLEN YAPILARIN ARSA PAYI SAHİPLERİNİN EN AZ %51 ÇOĞUNLUĞU İLE KARAR VERİLMESİ
631
XVI. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA BİNANIN YENİDEN YAPIM ŞEKİLLERİ, SÖZLEŞME SORUNSALI İLE HARÇ VE VERGİ MUAFİYETLERİ
632
XVII. RİSKLİ YAPI İLAN EDİLEN TAŞINMAZIN SATIŞ HARÇ MUAFİYETİ
633
XVIII. 6306 SAYILI KANUN KAPSAMINDA RİSKLİ YAPILARDAKİ HAK SAHİPLERİNE VERİLECEK KREDİ VE FAİZ DESTEĞİ
633
XIX. RİSKLİ YAPI İLAN EDİLEN TAŞINMAZ ÜZERİNDE OLAN HACİZLERİN, İPOTEKLERİN, TEDBİRLERİN VE ŞERHLERİN AKIBETİ İLE CİNS DEĞİŞİKLİĞİ, TEVHİT VE İFRAZ İŞLEMLERİ
634
XX. RİSKLİ YAPI TESPİTİ, TAHLİYESİ VE YIKIMINA ENGEL OLANLARA KARŞI YAPILACAKLAR
634
XXI. 6306 SAYILI KANUN KAPSAMINDA KONUT VE İŞYERİ MALİKLERİNE YAPILAN YARDIMLAR, KİRA VE TAŞINMA YARDIMI ALMA ŞARTLARI VE KİRACILAR İLE SINIRLI AYNİ HAK SAHİPLERİNİN DURUMU
634
XXII. BELEDİYELERCE ALINAN HARÇ VE ÜCRETLERE İLAVE OLARAK, SADECE KULLANIM MAKSADI DEĞİŞİKLİKLERİ İLE YAPI ALANINDAKİ ARTIŞLAR İÇİN HESAPLANAN HARÇ VE ÜCRET FARKLARI ALINMASI
635
XXIII. MALİK VE YÜKLENİCİ MAĞDURİYETLERİNİN ÖNLENMESİ
636
XXIV. 6306 SAYILI KANUNA 9 KASIM 2023 TARİHİYLE GETİRİLEN YENİLİKLERİN ÖZETİ
636