Bankacılıkta Fiyatlandırma ve Fon Yönetimi Kavram – Analiz – Uygulama Prof. Dr. Güven Sayılgan, Sezgin Tunç  - Kitap

Bankacılıkta Fiyatlandırma ve Fon Yönetimi

Kavram – Analiz – Uygulama

1. Baskı, 
Kasım 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
340
Barkod:
9786253815233
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
510,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Kitabın yazarlarının onlarca yılı aşan akademik ve uygulama deneyimleri; hem teorik yönü güçlü hem de uygulamaya dönük bir kitap hazırlamalarına olanak sağlamıştır.
Bu çift perspektif sayesinde kitap, hem ders kitabı hem de hizmet içi eğitim rehberi niteliğindedir.
Fiyatlandırma kararları, bir şube profesyonelinin; hedefler, müşteri beklentileri ve rekabetten oluşan dinamik üçgenin merkezinde yer alan en kritik görevlerden biridir. Doğru karar vermek, sezginin ötesinde, çok yönlü analiz, sağlam analitik bilgi ve stratejik bir bakış açısı gerektirir. Elinizdeki bu kitap, teorik bilgiyi uygulamanın gerçekleriyle birleştiren pratik bir kaynak olup, banka çalışanlarını bir fiyat uygulayıcısından "finansal mimar"a dönüştürmeyi hedeflemektedir.
Kitapta, Fon Transfer Fiyatlaması (FTP) ile fonun "gerçek maliyeti" ortaya konulmuş, bir kredinin fiyatının sadece fonlama maliyeti değil; faaliyet giderleri, risk bedeli (Beklenen Kredi Kaybı) ve sermaye maliyeti (RAROC) gibi unsurlardan oluştuğu somut hesaplamalarla gösterilmiştir. Tek bir işleme değil, "Toplam İlişki Kârlılığı"na odaklanarak, indirim taleplerine "hayır" yerine "evet, eğer..." diyebilmenin gerekliliği açıklanmıştır. Ayrıca, davranışsal finansın temel prensipleri (Çıpalama, Çerçeveleme vb.) ile müşteriye nasıl daha etkili tekliflerin sunulacağının yolları gösterilmiştir.
Tüm bu stratejiler, ortak kampanyalardan POS müzakerelerine kadar çok sayıda senaryo ile pekiştirilmiştir. Kitap; özetler, 330 test sorusu, kavramlar sözlüğü ve kavramlar dizini gibi bölümlerle konuyu detaylı ve uygulamaya yönelik bir şekilde sunmaktadır.
Kitabın içeriği tamamen bankacıların pratik gereksinimlere göre belirlenmiş olup, ezber bozan açıklamalarıyla; bankacılıkta fiyatlandırma ve fon yönetimine ilgi duyanlar kadar bankacılık profesyonelleri içinde bir başucu kaynak olma potansiyeli taşımaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Bankaların Kaynak Yapısı ve Fonlama Stratejileri
.
Fon Transfer Fiyatlandırılması Sistemleri
.
Kredi Fiyatlandırmasının Stratejik Çerçevesi ve Maliyet Yapısı
.
Kredi Fiyatlandırma Modelleri ve Uygulamaları
.
Tüketici Kredilerinin Fiyatlarını Etkileyen Faktörler
.
Kredilerde Ödeme Planı Dışına Çıkılan Durumlar
.
Kredi Geri Ödeme Planlarını Hesaplama Yöntemleri
.
Gayrinakdi Kredilerin Fiyatlandırılması
.
Şubeci ve Pazarlamacıya Yönelik Uygulamalı Fiyatlandırma Örnekleri ve Pazarlık Stratejileri
.
Şube Perspektifinden Fiyatlandırılma ve Verimlilik Anlayışı
.
Katılım Bankacılığı ve Ticari Bankacılık Karşılaştırması
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
Teşekkür 
5
Önsöz 
7
Giriş 
17
1. BANKALARIN KAYNAK YAPISI VE FONLAMA STRATEJİLERİ 
21
1.1. Mevduatlar 
22
1.1.1. Vadesiz Mevduatlar 
23
1.1.2. Vadeli Mevduatlar (Time Deposits/Term Deposits) 
29
1.1.3. Tasarruf/Yatırım Mevduatları (Savings Deposits) 
29
1.1.4. Diğer Mevduat Türleri 
30
1.2. Mevduat Dışı Yükümlülükler (Non–Deposit Liabilities) 
30
1.2.1. Bankaların Para Piyasalarından Fon Sağlama Olanakları 
30
1.2.1.1. Bankalararası Borçlanmalar (Interbank Borrowing) 
30
1.2.1.2. Banka Bonolarının İhracı 
30
1.2.2. Bankalararası Piyasa İşlemlerinden Sağlanan Fonlar 
31
1.2.2.1. Merkez Bankası Bankalararası TL Piyasası 
31
1.2.2.2. Bankalararası Para Piyasası 
32
1.2.2.3. Takasbank Para Piyasası 
33
1.2.2.4. BİST Repo – Ters Repo Piyasası (BİST Para Piyasası) 
33
1.2.2.5. Yurt Dışı Borçlanma Araçları (Euro Tahviller, Uluslararası Tahviller vb.) 
34
1.2.2.6. Varlığa Dayalı Menkul Kıymet İhracı (Securitization) 
35
1.2.2.7. Sendikasyon Kredileri (Syndicated Loans) 
35
1.2.2.8. Kira Sertifikaları (Sukuk) 
36
1.2.2.9. Sermaye Benzeri Borçlanma Araçları 
37
1.3. Özkaynaklar ve Sermaye Yeterliliği 
40
1.3.1. Ana Sermaye (Tier 1 Capital) 
40
1.3.2. Katkı Sermaye (Tier 2 Capital) 
41
1.4. Bu Bölümün (Kaynak Yapısı ve Fonlama) Ana Çerçevesi 
43
1.5. Bu Bölümle İlgili Temel Vurgular 
44
2. FON TRANSFER FİYATLANDIRMASI SİSTEMLERİ 
47
2.1. FTF’nin Önemi ve İlgili Kavramlar 
47
2.2. Temel FTF Kavramları 
49
2.2.1. Fon Kaynak Birimi 
49
2.2.2. Fon Kullanım Birimi 
49
2.2.3. FTF Oranı 
49
2.2.4. FTF Havuzu 
50
2.3. Farklı Fon Transferi Fiyatlandırması Modelleri ve Uygulama Esasları 
50
2.3.1. Tek Havuz Modeli 
50
2.3.1.1. Tek Havuz FTF Oranının Hesaplanması 
51
2.3.1.2. Tek Havuz Modelinin Avantajları 
52
2.3.1.3. Tek Havuz Modelinin Dezavantajları ve Sınırlılıkları 
52
2.3.2. Çoklu Havuz Modeli 
53
2.3.2.1. Çoklu Havuz Modelinin İşleyiş Mekanizması 
53
2.3.2.2. Çoklu Havuz Modelinin Avantajları 
56
2.3.2.3. Çoklu Havuz Modelinin Dezavantajları 
56
2.3.2.4. Çoklu Havuz Modeli Uygulama Örneği 
57
2.3.3. Eşleşen Vade Modeli 
61
2.3.3.1. Eşleşen Vade Modelinin İşleyiş Mekanizması 
62
2.3.3.2. Eşleşen Vade Modelinin Avantajları 
64
2.3.3.3. Eşleşen Vade Modelinin Dezavantajları ve Zorlukları 
64
2.3.3.4. Eşleşen Vade Modeli: Örnek Uygulama 
65
2.3.3.5. Eşleşen Vade Modeline Yönelik Değerlendirmeler 
70
2.3.4. Getiri Eğrisi Bazlı Model 
71
2.3.4.1. Getiri Eğrisi Bazlı Modelin İşleyiş Mekanizması 
72
2.3.4.2. Getiri Eğrisi Bazlı Modelin Avantajları 
74
2.3.4.3. Getiri Eğrisi Bazlı Modelin Dezavantajları ve Zorlukları 
75
2.4. Bu Bölümün (Fon Transfer Fiyatlandırması) Ana Çerçevesi 
76
2.5. Bu Bölümle İlgili Temel Vurgular 
77
3. KREDİ FİYATLANDIRMASININ STRATEJİK ÇERÇEVESİ VE MALİYET YAPISI 
79
3.1. Stratejik Çerçeve 
79
3.1.1. Bankanın İçsel Stratejileri (Banka Nereye Gitmek İstiyor?) 
79
3.1.2. Piyasa ve Rekabet Dinamikleri (Rakipler Nerede Duruyor?) 
80
3.1.3. Müşteri Faktörleri (Müşteri Ne İstiyor?) 
81
3.2. Maliyet Tabanı (Fiyatlandırmanın Temeli Olan Maliyetlerin Kapsamlı Analizi) 
82
3.2.1. Fonlama Maliyeti 
82
3.2.1.1. Zorunlu Karşılıklar 
82
3.2.1.2. Yurt Dışından Temin Edilen Kaynakların Maliyeti 
86
3.2.1.3. Döviz Cinsi Kaynaklardan Kaynaklanan Kur Riskine Karşı Yapılan Hedging Maliyeti 
88
3.2.2. Faaliyet Giderleri 
88
3.2.3. Risk ve Sermaye Maliyetleri: Riskin Fiyatı 
90
3.2.4. Yasal ve Düzenleyici Maliyetler 
91
3.3. Bu Bölümün (Stratejik Çerçeve ve Maliyet Yapısı) Ana Çerçevesi 
91
3.4. Bu Bölümle İlgili Temel Vurgular 
92
4. KREDİ FİYATLANDIRMA MODELLERİ VE UYGULAMALARI 
93
4.1. Maliyet Artı Fiyatlandırma (Cost–Plus) Modeli 
93
4.2. Riske Dayalı Fiyatlandırma (Risk–Adjusted) Modeli 
94
4.3. İlişki Fiyatlandırması (Relationship Pricing) Modeli 
96
4.4. Piyasa Odaklı Fiyatlandırma (Market–Based) Modeli 
98
4.5. Entegre Fiyatlandırma Modeli 
99
4.6. Günümüzde Nakdi Kredilerde Fiyatlandırma Pratiği 
102
4.7. Bu Bölümün (Kredi Fiyatlandırma Modelleri) Ana Çerçevesi 
102
4.8. Bu Bölümle İlgili Temel Vurgular 
103
5. TÜKETİCİ KREDİLERİNİN FİYATLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER 
105
5.1. Faiz Oranları ve İlişkili Kavramlar 
106
5.1.1. Gerçek Risksiz Faiz Oranı (Yalın Faiz Oranı) 
107
5.1.2. Nominal Risksiz Faiz Oranı (Krf) 
108
5.1.3. Enflasyon Primi 
108
5.1.4. Geri Ödenmeme Riski Primi 
108
5.1.5. Likidite Riski Primi 
109
5.1.6. Vade Riski Primi 
109
5.1.7. Yeniden Yatırım Riski Primi 
109
5.1.8. Efektif Faiz Oranı 
110
5.1.9. Reel Faiz Oranı 
112
5.1.10. Gösterge Faiz [Tahvil ve Bono (DİBS) Faizleri] 
113
5.1.11. Politika Faizi 
114
5.1.12. Gecelik Faiz Oranları (Borçlanma Faiz Oranı – Borç Verme Faiz Oranı) 
115
5.1.13. Geç Likidite Penceresi Faizi Oranı (Late Liquidity Window Interest Rates) 
116
5.1.14. TCMB Faiz Oranlarını Belirlerken Dikkate Aldığı Faktörler 
116
5.1.15. Reeskont Faiz Oranı 
117
5.1.16. Türk Lirası Gecelik Referans Faiz Oranı 
118
5.1.17. Akdi Faiz Oranı (Sözleşmesel Faiz) 
118
5.1.18. Sabit Faiz – Değişken Faiz 
119
5.1.19. Gecikme Faizi (Temerrüt Faizi) 
119
5.1.20. Türkiye’deki Başlıca Yasal Faiz Türleri ve Tavanları 
120
5.2. Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu ve Banka Sigorta Muameleleri Vergisi 
122
5.3. Kredi Tahsis Ücreti ve Diğer Masraflar (Sigorta, Ekspertiz) 
124
5.4. Promosyonel Fiyatlandırma 
125
5.5. Bu Bölümün (Kredilerinin Fiyatlarını Etkileyen Faktörler) Ana Çerçevesi 
127
5.6. Bu Bölümle İlgili Temel Vurgular 
128
6. KREDİLERDE ÖDEME PLANI DIŞINA ÇIKILAN DURUMLAR 
129
6.1. Kredilerin Vadesinden Önce (Erken) Ödenmesi 
129
6.1.1. Erken Ödemelerde Müşterinin Avantajlı Olduğu Durumlar 
129
6.1.2. Erken Ödemelerde Müşterinin Dezavantajlı Olduğu Durumlar 
130
6.1.3. Erken Ödemelerde Bankanın Dezavantajlı Olduğu Durumlar 
130
6.1.4. Erken Ödemelerde Bankanın Avantajlı Olduğu Durumlar 
131
6.2. Sorunlu Krediler (Geciken Ödemeler) 
131
6.2.1. Kredi Yapılandırma (Restructuring) Durumlarında Hesaplamalar 
131
6.2.2. Kredi Yeniden Yapılandırmalarında Fiyatlandırma 
133
6.2.3. Kredi Risk Primi (Prisk) ve Ölçümü 
134
6.2.3.1. Kantitatif (Ölçülebilir) Risk Faktörleri 
134
6.2.3.2. Kalitatif (Yoruma Dayalı) Risk Faktörleri 
135
6.3. Bu Bölümün (Ödeme Planı Dışına Çıkılan Durumlar) Ana Çerçevesi 
136
6.4. Bu Bölümle İlgili Temel Vurgular 
137
7. KREDİ GERİ ÖDEME PLANLARINI HESAPLAMA YÖNTEMLERİ 
139
7.1. Eşit (Sabit) Taksit Ödemeli Plan (Equal Installment / Annuity Method) 
139
7.2. Eşit (Sabit) Anapara Ödemeli (Azalan Taksitli) Plan 
142
7.3. Balon Ödemeli veya Ara Ödemeli Geri Ödeme Planları 
145
7.4. Balon Ödemlerin Erken veya Geç Olmasının Etkisi 
147
7.5. Ara Dönem Ödemesiz Planlar 
151
7.6. Ödeme Tablolarının Hazırlanması ve Müşteriye Sunumu 
155
7.7. Taksitler Sonsuza Kadar Devam Edecek Taksitler 
156
7.8. Yıllık Efektif Maliyet Oranının Hesaplanması ve Önemi 
157
7.9. Bu Bölümün (Geri Ödeme Planları) Ana Çerçevesi 
158
7.10. Bu Bölümle İlgili Temel Vurgular 
159
8. GAYRİNAKDİ KREDİLERİN FİYATLANDIRMASI 
161
8.1. Teminat Mektupları 
162
8.1.1. Teminat Mektubu Komisyon Oranını Etkileyen Temel Faktörler 
162
8.1.2. Teminat Mektubunun Dönemsel Komisyon Tutarının Hesaplaması 
163
8.1.3. Teminat Mektubunun Tazmini (Nakit Paraya Çevrilmesi) 
165
8.2. Akreditifler 
166
8.2.1. Akreditifin Tarafları 
166
8.2.2. Akreditif Fiyatlandırmasını Etkileyen Temel Unsurlar 
167
8.2.2.1. Risk Odaklı Faktörler (Maliyetin Ana Belirleyicileri) 
167
8.2.2.2. Operasyonel ve Yapısal Faktörler 
168
8.2.3. Akreditif Fiyatlandırmasını Etkileyen Komisyon Türleri 
169
8.3. Kabul/Aval Kredileri 
170
8.4. Çek Yaprağının 5941 Sayılı Kanun Çerçevesinde Gayrinakdi Kredi Niteliği 
171
8.5. Bu Bölümün (Gayrinakdi Kredilerin Fiyatlandırması) Ana Çerçevesi 
173
8.6. Bu Bölümle İlgili Temel Vurgular 
174
9. ŞUBECİ VE PAZARLAMACIYA YÖNELİK UYGULAMALI FİYATLANDIRMA ÖRNEKLERİ VE PAZARLIK STRATEJİLERİ 
177
9.1. Firmalarla Birlikte Girilecek Ortak Kampanyalar 
177
9.1.1. Kampanya Amaçlarının ve Hedef Kitlenin Netleştirilmesi 
178
9.1.2. Maliyet Paylaşımı ve Gelir/Gider Beklentilerinin Belirlenmesi 
178
9.1.3. Kampanyaya Özel Ürün Fiyatlandırması (İndirimler, Ek Faydalar) 
178
9.1.4. Kampanya Kârlılık Analizi ve Başa Baş Noktası 
179
9.2. Üye İşyeri Anlaşmaları ve POS 
182
9.2.1. Üye İşyeri Anlaşmaları ve Standart POS Komisyon Oranları 
182
9.2.2. Taksitli Satışlarda Ek Komisyon veya Vade Farkı Uygulamaları 
182
9.2.3. Müşteriye Yansıtılan ve İşyerinden Alınan Komisyonların Analizi 
183
9.3. Vadesiz Mevduat Müşterisine Yönelik Özel Fiyatlandırma 
184
9.3.1. Ortalama Vadesiz Bakiye Analizi 
184
9.3.2. Vadesiz Bakiye Karşılığında Sunulabilecek İndirimli İşlem Komisyonları 
184
9.3.3. Vadesiz Bakiye Karşılığında Kredi Faiz Oranlarında İndirim 
185
9.4. Taksitli Kredilerde Fiyatlandırma ve Pazarlık Süreçleri 
188
9.5. Müşterinin Toplam İlişki Kârlılığı 
191
9.6. Ankes Yönetiminde Zorunlu Karşılıkların ve KKDF ve BSMV’nin Etkileri 
193
9.6.1. Zorunlu Karşılıkların Ankes Yönetimine Etkileri 
193
9.6.2. Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu ve Banka Sigorta Muameleleri Vergisinin Ankes Yönetimine Etkileri 
195
9.7. Bu Bölümün (Fiyatlandırma Örnekleri ve Pazarlık Stratejileri) Ana Çerçevesi 
195
9.8. Bu Bölümle İlgili Temel Vurgular 
196
10. ŞUBE PERSPEKTİFİNDEN FİYATLANDIRMA VE VERİMLİLİK ANLAYIŞI 
197
10.1. Fiyatlandırmada Toplam İlişki Kârlılığı ve Stratejik Değer Boyutları 
197
10.2. Müşteri Segmentasyonu 
199
10.2.1. Banka Müşterilerinin Genel Segmentasyon 
200
10.2.2. Banka Müşterilerinin Ayrıntılı Segmentasyonu 
201
10.2.3. Farklı Müşteri Segmentlerine Yönelik Ürün ve Fiyatlandırma Önerileri 
203
10.2.3.1. Gençler, Emekliler ve KOBİ’ler İçin Ürün ve Fiyatlandırma Önerileri 
203
10.2.3.2. Genel Olarak Ürün ve Fiyatlandırma Önerileri 
208
10.3. Davranışsal Finans ve Fiyatlandırma Psikolojisi 
211
10.3.1. Çıpalama Etkisi 
212
10.3.2. Çerçeveleme Etkisi 
212
10.3.3. Yem Etkisi 
213
10.3.4. Zihinsel Muhasebe (Mental Accounting) 
214
10.3.5. Mevcudu Koruma (Statüko) Yanlılığı 
214
10.4. Şube Performansının Ölçülmesi 
215
10.4.1. Finansal Açıdan Performans Ölçütleri 
216
10.4.2. Müşteri Açısından Performans Ölçütleri 
217
10.4.3. İç Süreçleri Açısından Performans Ölçütleri 
218
10.4.4. Öğrenme ve Gelişme Açısından Performans Ölçütleri 
218
10.5. Fiyatlandırma Etiği ve Şeffaflık 
219
10.6. Pazarlık ve Karar Alma Süreçlerinde Şubenin Kırmızı Çizgileri 
220
10.7. Yapay Zekâ Destekli Fiyatlandırma ve Kişiselleştirmenin Geleceği 
221
10.8. Bu Bölümün (Şube Perspektifinden Fiyatlandırma ve Verimlilik) Ana Çerçevesi 
222
10.9. Bu Bölümle İlgili Temel Vurgular 
223
11. KATILIM BANKACILIĞI VE TİCARİ BANKACILIK KARŞILAŞTIRMASI 
225
11.1. Fonlama (Kaynak Toplama) Açısından Karşılaştırma 
227
11.2. Fon Kullandırma Açısından Karşılaştırma 
229
11.3. Fiyatın Belirlenmesi Açısından Karşılaştırma 
232
11.4. Yönetim Biçimi Açısından Karşılaştırma 
234
11.5. Katılım Bankacılığı ve Ticari Bankacılık Arasındaki Etkileşim 
235
11.6. Bu Bölümün (Katılım Bankacılığı) Ana Çerçevesi 
235
11.7. Bu Bölümle İlgili Temel Vurgular 
236
KAVRAMLAR SÖZLÜĞÜ 
239
TEST SORULARI VE CEVAPLARI 
255
Kaynakça 
333
Kavram Dizini 
337
Özgeçmişler 
340