TÜKETİCİ HUKUKUNUN AMACI, KAPSAMI VE TANIMLARI
I. Tüketici Hukukunun Amacı
19
II. Tüketici Hukukunun Kapsamı
20
III. Tüketici Hukukunun Temel Tanımları
20
f. Konut Finansmanı Kuruluşu
22
G. Kalıcı Veri Saklayıcısı
24
TÜKETİCİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
Birinci Bölüm: Temel İlkeler
25
I. Şekil Şartı Bulunan Sözleşmelerin Şekle Uygun Yapılması Zorunluluğu
25
B. Sözleşmede Bulunması Zorunlu Bilgilerin Eksikliği Tüketici Aleyhine İleri Sürülemez
25
II. Sözleşme Koşulları Sonradan Tüketici Aleyhine Değiştirilemez
26
III. Tüketiciden Sözleşme İçeriğine Uygun Düşmeyen Ek Bedeller Talep Edilemez
26
IV. Tüketiciden Talep Edilecek Her Türlü Ücret ve Masrafa İlişkin Bilgilerin Tüketiciye Verilmesi Zorunludur
26
V. Tüketici Senetleri Ancak Nama Yazılı ve Her Bir Taksit İçin Yapılabilir
27
VI. Tüketiciye Kefaletin Niteliği Adi Kefalettir
27
VII. Tüketiciye Yönelik Bileşik Faiz Yasaktır
28
VIII. Katılım Bankalarının Tüketiciye Yönelik Uygulamaları TKHK Kapsamındadır
28
İkinci Bölüm: Haksız Şart
29
II. Haksız Şartların Kesin Hükümsüzlük Niteliği
29
III. Standart Sözleşmelerde Müzakere Edilmeyen Hükümlerin Tayini
30
IV. Standart Sözleşmenin Açık ve Anlaşılır Olması Zorunluluğuna Aykırılık ve Sonuçları
30
V. Faaliyetlerini Kanun veya Yetkili Makamların İzniyle Yürütenlerin Kullandığı Sözleşmelerin ‘Standart Sözleşme’ Niteliği
30
VI. Haksız Şart Değerlendirmesinde Göz Önüne Alınacak Ölçütler
31
VII. Haksız Şart Değerlendirmesinde Mal veya Hizmetin Piyasa Değeri ile Sözleşmede Belirlenen Fiyat Arasındaki Dengeye İlişkin Bir Değerlendirme Yapılamaması
31
VIII. Bakanlığın Haksız Şart Denetimi ve Yaptırım Yetkisi
31
IX. Yaygın Karşılaşılan Haksız Şart Örnekleri
32
Üçüncü Bölüm: Satıştan Kaçınma Yasağı ve Sonuçları
34
I. Satıcının Satıştan Kaçınamaması
34
II. Sağlayıcının Hizmet Sunmaktan Kaçınamaması
35
III. Mal veya Hizmetin Sunulmasının Başka Bir Edime Bağlanamaması
35
IV. Satıştan Kaçınmaya Uygulanacak Yaptırım
36
Dördüncü Bölüm: Sipariş Edilmeyen Mal ve Hizmetler Bakımından Sorumlu Olmama
36
Birinci Bölüm: Ayıplı Mal
39
II. Sözleşmeye Aykırı İfa
40
A. Sözleşmede Kararlaştırılan Sürede Temerrüt
40
III. Ayıplı Maldan Sorumluluk
41
A. Malın veya Ayıbın Niteliği ile Bağdaşması Koşuluyla Ayıp Karinesi
42
B. Açık Ayıp Halinde Sorumlu Olmama
42
C. Malın Ayıplı Olarak Satışa Sunulduğu (Defolu Ürünlerin İndirimli Satışı) Durumlarda Açıklayıcı İbare Zorunluluğu
43
V. Ayıplı Mallar Bakımından Tüketicinin Seçimlik Hakları
43
2. Satış Bedelinden İndirim
45
4. Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesi
46
C. Ücretsiz Onarım veya Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesi Haklarının Seçilmesi Karşısında, Satıcı ile Üretici veya İthalatçının Müteselsil Sorumluluğu
47
D. Ücretsiz Onarım veya Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesinin Satıcı İçin Orantısız Güçlükleri Beraberinde Getirmesinin Seçimlik Haklara Etkisi
47
E. Satıcı, Üretici veya İthalatçının Müteselsil Sorumluluğunda Süre
48
1. Ücretsiz Onarım veya Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesi Haklarından Birinin Seçilmesi Durumunda Sorumluluk ve Uyulması Gereken Süre
48
b. Azami Tamir Süresi Tayin Edilen Mallarda Sorumluluk
48
2. Sözleşmeden Dönme veya Ayıp Oranında Bedelden İndirim Hakkını Seçildiği Durumlarda Sorumluluk
49
F. Seçimlik Hakların Kullanılmasında Ortaya Çıkan Masraflar
49
İkinci Bölüm: Ayıplı Hizmet
50
II. Ayıplı Hizmetten Sağlayıcının Sorumluluğu
51
III. Tüketicinin Seçimlik Hakları
51
A. Hizmetin Yeniden Görülmesini İsteme
51
B. Hizmet Sonucu Ortaya Çıkan Eserin Ücretsiz Onarımı
51
C. Ayıp Oranında Bedelden İndirim
52
IV. Ücretsiz Onarım veya Hizmetin Yeniden Görülmesinin Sağlayıcı İçin Orantısız Güçlükleri Beraberinde Getirmesinin Seçimlik Haklara Etkisi
52
V. Ücretsiz Onarım veya Hizmetin Yeniden Görülmesinin Seçildiği Hâllerde Azami Süre
52
Birinci Bölüm: Taksitle Satış Sözleşmesi
55
II. Tüketiciye Finansal Kiralama Yapılması Halinde TKHK’nin Taksitle Satış Hükümlerinin Uygulanması
55
III. Sözleşmenin Yazılı Yapılması Yükümlülüğü
56
B. Mal Ancak Olağan Bir Gözden Geçirmenin Gerektirdiği Ölçüde Kullanılabilir
58
C. Hizmet Sözleşmelerinde Tüketicinin Onayı ile Hizmetin İfasına Başlanmışsa Cayılamaz
58
D. Tüketicinin Satıcıyı Bulduğu Finansal Kiralama İşlemlerinde Cayma Yasaktır
58
V. Tüketicinin Temerrüdü Durumunda Muacceliyet Koşulları
59
VI. Erken Ödeme ve İndirim Hakkı
59
VII. Bir Yıl ve Daha Uzun Süreli ya da Belirsiz Süreli Ön Ödemeli Satışlar Türk Borçlar Kanunu’nun Ön Ödemeli Satış Hükümlerine Tabidir
59
İkinci Bölüm: Tüketici Kredisi Sözleşmesi
60
II. Kredi Kartı Sözleşmelerinin Tüketici Kredisi Sayılması Koşulları
60
III. Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Şekil Şartı
61
IV. Sözleşme Öncesi Bilgilendirmeye İlişkin Makul Süre Zorunluluğu
61
VII. Sözleşmede Değişiklik Yapılması
63
B. İstisnaen Belirsiz Süreli Kredi Sözleşmelerinde Faiz Oranı Değişikliği Yapılabilmesi
63
VIII. Kredinin Tamamının veya Taksitlerinin Erken Ödenmesi
64
IX. Tüketicinin Ödemede Temerrüde Düşmesi Nedeniyle Kredi Tutarının Tamamının Talep Edilebilmesi Şartları
64
X. Sigorta, Yan Finansal Ürün ve Hizmet Sunumu
64
XI. Bağlı Kredilere İlişkin Esaslar
65
B. Mal veya Hizmet Tedarikine İlişkin Sözleşmeden Caymanın Sonuçları
66
C. Mal veya Hizmetin Sözleşmeye Aykırı Olması Nedeniyle Seçimlik Hakların Kullanılmasının Bağlı Krediye Etkisi
66
XII. Tüketiciden Başka Adlar Altında Ek Ücret veya Masraf Talep Edilememesi
66
Üçüncü Bölüm: Konut Finansmanı Sözleşmeleri
67
II. Sözleşme Öncesi Bilgilendirme Yükümlülüğü
68
III. Temerrüt Olgusu ve Temerrüt Nedeniyle Borcun Tamamının Talep Edilebilmesi Koşulları
68
IV. Konut Finansmanında Bağlı Kredilere İlişkin Düzenlemeler
69
VII. Sigorta Yan Finansal Ürün ve Hizmet Sunumu
70
VIII. Tüketiciden Başka Adlar Altında Ek Ücret veya Masraf Talep Edilememesi
71
Dördüncü Bölüm: Ön Ödemeli Konut Satış Sözleşmesi
71
II. Ön Bilgilendirme Formu Zorunluluğu ve Şekil Şartı
71
III. Teminat Yükümlülüğü Bulunan Sözleşmeler
73
IV. Tüketicinin Cayma Hakkı
74
V. Konutun Teslimi ve Süre
74
VI. Tüketicinin Sözleşmeden Dönme Hakkı
74
Beşinci Bölüm: İşyeri Dışında Kurulan Sözleşmeler
75
II. Sözleşmenin İş Yeri Dışında Kurulduğunun Kabul Edildiği Haller
76
III. İş Yeri Dışında Sözleşme Yapılabilmesinin Yalnızca Ticaret Bakanlığının Yetkilendirdiği Kişilere Özgü Olması
76
IV. Tüketiciyi Bilgilendirme Yükümlülüğü ve Kapsamı
77
V. Sözleşmenin Şekli ve İçeriğine İlişkin Zorunlu Unsurlar
78
VI. Cayma Hakkı ve Sınırları
80
Altıncı Bölüm: Mesafeli Sözleşmeler
81
II. Mesafeli Sözleşme ve Öneride Bulunması Gereken Bilgiler
81
III. Girişimcinin İfa Süresi ve Tüketicinin Fesih Hakkı
84
V. Cayma Hakkının Kullanılamayacağı Mal ve Hizmet Sözleşmeleri
85
Yedinci Bölüm: Finansal Hizmetlere İlişkin Mesafeli Sözleşmeler
86
II. Ön Bilgilendirme Zorunluluğu ve İçeriği
87
III. Sözleşmenin Koşulları
89
V. Sözleşmeyi Sona Erdirme
91
VI. Mesafeli Tüketici Kredisi ve Konut Finansmanı Sözleşmelerinde Kapsam Dışı Bırakılan İstisnalar
92
Sekizinci Bölüm: Devre Tatil ve Uzun Süreli Tatil Hizmeti Sözleşmeleri
92
II. Ön Bilgilendirme Formunun Zorunlu İçeriği ve Tüketiciye Sunulması Zorunluluğu
92
III. Sözleşmenin Mesafeli ya da Hazırlar Arasında Kurulmasına Göre Nüsha Teslim Zorunluluğu
93
IV. Cayma Hakkı Koşulları ve Kapsamı
93
V. Bağlı Kredi Halinde Cayma
93
VI. Devre Tatil Sözleşmelerinin Azami On Yıl İçin Kurulabilmesi
93
VII. Şahsi Hak Niteliğinde Olan Sözleşmelerde Hakkın Kullanılmayacağının En Az 90 Gün Önce Bildirim Zorunluluğu
94
Dokuzuncu Bölüm: Paket Tur Sözleşmeleri
94
A. Tur Kapsamındaki Hizmetler Ayrı Faturalandırılsa Da Paket Tur Hükümlerine Tabidir
94
B. Paket Tur Aracısının Paket Tur Düzenleyicisi Gibi Sorumlu Olması
95
C. Ön Bilgilendirme Broşürüne İlişkin Zorunluluk
95
D. Yazılı veya Mesafeli Sözleşmelerin Bir Nüshasının Tüketiciye Verilme Zorunluluğu
96
E. Tüketicinin Sözleşmeden Dönme Olanağı Veren Haller
96
1. Tur Başlamadan Önce Esaslı Unsurların Değişmesi
96
2. Tur Başladıktan Sonra, Girişimcinin Önemli Bir Yükümlülüğü Yerine Getirilmediği veya Getirmeyeceğinin Anlaşılması
96
F. Eksik İfa Nedeniyle Tüketicinin İndirim Talep Hakkı
97
G. Tüketicinin Ayrıca Zarara Uğraması Halinde Tazminat Hakkı
97
III. Özellik Arz Eden Durumlar
97
Onuncu Bölüm: Abonelik Sözleşmeleri
98
A. Yazılı veya Mesafeli Olarak Kurulabilen Abonelik Sözleşmelerinin Bir Nüshasının Tüketiciye Verilmesi Zorunluluğu
99
B. Belirli Süreli Sözleşmenin Tüketicinin Rızası Olmaksızın Uzatılamaması
99
C. Tüketicinin Fesih Hakkı ve Fesih Bildiriminin Şekli
100
1. Belirsiz Süreli Sözleşmeler veya Süresi Bir Yıl ve Üzeri Abonelik Sözleşmelerinin Feshi ve Cezai Şart
100
2. Bir Yıldan Kısa Süreli Abonelik Sözleşmelerinde Fesih ve Cezai Şart
100
3. Fesih Bildiriminin Şekli ve Tüketiciye Sözleşmenin Kuruluşundaki Yöntemden Daha Ağır Yöntem Dayatılamaması
100
D. Feshe Rağmen Tüketiciye Hizmet Sunulsa Da Ücret Talep Edilemez
100
E. Fesihten İtibaren 15 Gün İçinde Ücretin Kalan Kısmının Kesinti Yapılmaksızın Tüketiciye İade Yükümlülüğü
101
F. Tüketicinin Fesih Bildirimi İçin Girişimcinin Sistem Kurma Zorunluluğu
101
On Birinci Bölüm: Süreli Yayın Kuruluşlarınca Düzenlenen Promosyon Uygulamaları
101
II. Promosyon Uygulamaları Kavramı ve Sınırı
102
III. Süreli Yayın Promosyonlarına Karşı Tüketicinin Korunması
103
TÜKETİCİNİN BİLGİLENDİRİLMESİ VE MENFAATLERİNİN GÖZETİLMESİ
Birinci Bölüm: Fiyat Etiketi
105
II. Kasa Fiyatı ile Etiket Arasında Farklılık Bulunması
105
III. İndirimli Satış İddiasında Önceki Fiyatın Gösterilme Zorunluluğu
105
IV. Bakanlık ve Belediyeler ile İlgili Odaların Denetim Yetkisi
106
İkinci Bölüm: Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu
106
II. Teknik Düzenlemesi Uyarınca Kişinin Sağlığı ile Çevreye Zararlı veya Tehlikeli Olabilmesi Durumunda Bulunması Gereken Bilgiler
106
III. Satıcı ile Üretici veya İthalatçının Sorumluluğu
106
Üçüncü Bölüm: Garanti Belgesi ve Tüketicinin Hakları
106
II. Kanun m.11’deki Ücretsiz Onarım Hakkının Satıcı ile Üretici veya İthalatçıya Karşı İleri Sürülebilmesi
107
III. Onarım Hakkını Seçmenin Faydasız Olması Halinde Tüketicinin Diğer Seçimlik Hakları
107
Dördüncü Bölüm: İhtiyari Garanti
108
Beşinci Bölüm: Yenilenmiş Ürünler
108
II. Yenilenmiş Ürünlerde Garanti Zorunluluğu ve Süresi (Ya da Ölçü Birimi)
108
Altıncı Bölüm: Satış Sonrası Hizmetler İçin Üreticinin veya İthalatçının Hizmet Sunma Yükümlülüğü
109
II. Servis Ağı Oluşturma Zorunluluğu
109
III. Azami 20 Günlük Tamir Süresi
109
IV. Özel Servislerin Sorumluluğu
110
V. İthalatçının Faaliyetinin Sona Ermesi Durumunda Satış Sonrası Hizmetlerden Sorumluluğu Doğan Satıcı Üretici veya Yeni İthalatçı
110
VI. Garanti Süresi Bitiminden Kullanım Ömrü Süresi Sonuna Kadar Hizmet Sunulmamasından Doğan Tazminat Sorumluluğu
110
TİCARİ REKLAM ESASLARI VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALARDAN DOĞAN SORUMLULUK
III. Örtülü Reklam Yasağı
112
IV. Karşılaştırmalı Reklam ve Sınırları
112
V. Reklam Verenler, Reklam Ajansları ile Mecra Kuruluşları Kavramlarının Farkı ve Uymalarının Zorunlu Olduğu Kurallar
112
VI. Haksız Ticari Uygulama Yasağı
113
B. İspat Yükü Girişimci Üzerindedir
114
C. Haksız Ticari Reklamın Reklam Yoluyla Gerçekleştirilmesi
114
VII. Reklam Kurulunun Görevleri
114
B. Reklam Kurulu Ayıplı Mal ya da Hizmet Yönünden Seçimlik Haklar ve Tazminat Yönünden Karar Veremez
115
Birinci Bölüm: Tüketici Konseyi ve Reklam Konseyi
117
İkinci Bölüm: Tüketici Hakem Heyeti
117
I. Kuruluşu ve 5 Üyeden Oluşması
117
A. Her Yıl Bakanlıkça Belirlenen Parasal Miktarın Altındaki Uyuşmazlıklarda Görev
118
B. Tüketicinin Şikayet ve Talepleri Bakımından Karar Alma
118
1. Seçimlik Haklar Yönünden Değerlendirme
118
IV. Tüketicinin Başvuru Usulü
120
V. İnceleme Süreci ve Belge Talebi Yönünden Süreler
120
VI. Kararın Sonuçları ile İtiraz
121
VII. Satıcı veya Sağlayıcının Tüketici Hakem Heyetlerine Başvurabilmesi ve İcra Hukuku ile İlişkisi
122
YARGILAMA DENETİM VE CEZA HÜKÜMLERİ
I. Tüketici Mahkemeleri
125
II. Dava Şartı Olarak Arabulucuya Başvuru Zorunluluğu
126
1. Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Kapsamında Olan Uyuşmazlıklar
126
2. Tüketici Hakem Heyeti Kararlarına Yapılan İtirazlar Üzerine Tüketici Mahkemesine Gelen Davalar
126
3. Kanun m. 73/6 Kapsamındaki Davalar
126
4. Seri Malın Ayıplı Olduğuna İlişkin Davalar
127
III. Seri Mallarda Üretimin veya Satışın Durdurulması ve Malın Toplatılması
127
IV. Tüketici Ürünü ve Hizmet Denetimi
128
V. Yaptırım Hükümleri (m. 77)
128
VII. Cezalarda Yetki ve İtiraz
129
TÜKETİCİNİN KORUNMASINA İLİŞKİN ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
I. Yiyecek Taklidi Ürünler
131
II. Piramit Satış Sistemlerine Karşı Tüketicinin Korunması
131
III. Test Muayene ve Analizlerin Yapılması
132
IV. TKHK’de Hüküm Bulunmayan Hallerde Türk Medeni Kanunu ve Türk Borçlar Kanunu’nun Genel Nitelikli Hükümlerinin Uygulanması
133
V. Yönetmeliklerin Mevzuattaki Yeri
133