Tüketici Hukuku – Seçimlik Dersler Dizisi – Dr. Öğr. Üyesi Alper Çağlar Koyuncu  - Kitap

Tüketici Hukuku

– Seçimlik Dersler Dizisi –

1. Baskı, 
Temmuz 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
143
Barkod:
9786253812034
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
210,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Tüketici hakları gelişmiş toplumlarda yüksek düzeyde korunmaktadır. Teknolojinin gelişimi ile karmaşıklaşan üretim süreçleri genelde tüketicinin bilgisi dışında gerçekleşmektedir. Bu olgu tüketicilerin girişimcilere nazaran daha zayıf konumda olmasına yol açmıştır. Doğal netice olarak da tüketicileri daha fazla korumaya yönelen hukuk kuralları geliştirilmiştir. Tüketici sözleşmeleri, haksız şartlar, tüketici kredileri, konut finansmanı, mesafeli sözleşmeler, abonelik sözleşmeleri, haksız ticari uygulamalar, aldatıcı reklamlar, tüketici hakem heyetine başvuru usulü ve kararlar gibi önemli konularda temel bilgi kaynağına ihtiyaç duyulmaktadır. Kitabın kaleme alınmasında hukukçular, tüketici hukuku dersi alan öğrenciler ve bilgi edinmek isteyen tüketiciler için faydalı olması amaçlanmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Tüketici Hukukunun Amacı, Kapsamı ve Tanımları
.
Tüketici Hukukunun Genel Esasları
.
Ayıplı Mal ve Hizmetler
.
Tüketici Sözleşmeleri
.
Tüketicinin Bilgilendirilmesi ve Menfaatlerinin Gözetilmesi
.
Ticari Reklam Esasları ve Haksız Ticari Uygulamalardan Doğan Sorumluluk
.
Tüketici Kuruluşları
.
Yargılama Denetim ve Ceza Hükümleri
.
Tüketicinin Korunmasına İlişkin Çeşitli Hükümler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Sunuş 
5
Kısaltmalar 
17
Birinci Kısım
TÜKETİCİ HUKUKUNUN AMACI, KAPSAMI VE TANIMLARI
I. Tüketici Hukukunun Amacı 
19
II. Tüketici Hukukunun Kapsamı 
20
III. Tüketici Hukukunun Temel Tanımları 
20
A. Tüketici 
20
B. Girişimci 
21
1. Kavram 
21
2. Girişimci Türleri 
21
a. Satıcı 
21
b. Sağlayıcı 
21
c. Üretici 
22
d. İthalatçı 
22
e. Kredi Veren 
22
f. Konut Finansmanı Kuruluşu 
22
C. Tüketici İşlemi 
22
D. Mal 
23
E. Hizmet 
23
F. Teknik Düzenleme 
23
G. Kalıcı Veri Saklayıcısı 
24
H. Tüketici Örgütleri 
24
İkinci Kısım
TÜKETİCİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
Birinci Bölüm: Temel İlkeler 
25
I. Şekil Şartı Bulunan Sözleşmelerin Şekle Uygun Yapılması Zorunluluğu 
25
A. Genel Olarak 
25
B. Sözleşmede Bulunması Zorunlu Bilgilerin Eksikliği Tüketici Aleyhine İleri Sürülemez 
25
II. Sözleşme Koşulları Sonradan Tüketici Aleyhine Değiştirilemez 
26
III. Tüketiciden Sözleşme İçeriğine Uygun Düşmeyen Ek Bedeller Talep Edilemez 
26
IV. Tüketiciden Talep Edilecek Her Türlü Ücret ve Masrafa İlişkin Bilgilerin Tüketiciye Verilmesi Zorunludur 
26
V. Tüketici Senetleri Ancak Nama Yazılı ve Her Bir Taksit İçin Yapılabilir 
27
VI. Tüketiciye Kefaletin Niteliği Adi Kefalettir 
27
VII. Tüketiciye Yönelik Bileşik Faiz Yasaktır 
28
VIII. Katılım Bankalarının Tüketiciye Yönelik Uygulamaları TKHK Kapsamındadır 
28
İkinci Bölüm: Haksız Şart 
29
I. Kavram 
29
II. Haksız Şartların Kesin Hükümsüzlük Niteliği 
29
III. Standart Sözleşmelerde Müzakere Edilmeyen Hükümlerin Tayini 
30
IV. Standart Sözleşmenin Açık ve Anlaşılır Olması Zorunluluğuna Aykırılık ve Sonuçları 
30
V. Faaliyetlerini Kanun veya Yetkili Makamların İzniyle Yürütenlerin Kullandığı Sözleşmelerin ‘Standart Sözleşme’ Niteliği 
30
VI. Haksız Şart Değerlendirmesinde Göz Önüne Alınacak Ölçütler 
31
VII. Haksız Şart Değerlendirmesinde Mal veya Hizmetin Piyasa Değeri ile Sözleşmede Belirlenen Fiyat Arasındaki Dengeye İlişkin Bir Değerlendirme Yapılamaması 
31
VIII. Bakanlığın Haksız Şart Denetimi ve Yaptırım Yetkisi 
31
IX. Yaygın Karşılaşılan Haksız Şart Örnekleri 
32
Üçüncü Bölüm: Satıştan Kaçınma Yasağı ve Sonuçları 
34
I. Satıcının Satıştan Kaçınamaması 
34
II. Sağlayıcının Hizmet Sunmaktan Kaçınamaması 
35
III. Mal veya Hizmetin Sunulmasının Başka Bir Edime Bağlanamaması 
35
IV. Satıştan Kaçınmaya Uygulanacak Yaptırım 
36
Dördüncü Bölüm: Sipariş Edilmeyen Mal ve Hizmetler Bakımından Sorumlu Olmama 
36
Üçüncü Kısım
AYIPLI MAL VE HİZMETLER
Birinci Bölüm: Ayıplı Mal 
39
I. Kavram 
39
II. Sözleşmeye Aykırı İfa 
40
A. Sözleşmede Kararlaştırılan Sürede Temerrüt 
40
III. Ayıplı Maldan Sorumluluk 
41
IV. İspat Yükü 
42
A. Malın veya Ayıbın Niteliği ile Bağdaşması Koşuluyla Ayıp Karinesi 
42
B. Açık Ayıp Halinde Sorumlu Olmama 
42
C. Malın Ayıplı Olarak Satışa Sunulduğu (Defolu Ürünlerin İndirimli Satışı) Durumlarda Açıklayıcı İbare Zorunluluğu 
43
V. Ayıplı Mallar Bakımından Tüketicinin Seçimlik Hakları 
43
A. Genel Olarak 
43
B. Seçimlik Haklar 
44
1. Sözleşmeden Dönme 
44
2. Satış Bedelinden İndirim 
45
3. Ücretsiz Onarım 
46
4. Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesi 
46
C. Ücretsiz Onarım veya Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesi Haklarının Seçilmesi Karşısında, Satıcı ile Üretici veya İthalatçının Müteselsil Sorumluluğu 
47
D. Ücretsiz Onarım veya Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesinin Satıcı İçin Orantısız Güçlükleri Beraberinde Getirmesinin Seçimlik Haklara Etkisi 
47
E. Satıcı, Üretici veya İthalatçının Müteselsil Sorumluluğunda Süre 
48
1. Ücretsiz Onarım veya Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesi Haklarından Birinin Seçilmesi Durumunda Sorumluluk ve Uyulması Gereken Süre 
48
a. Genel Olarak 
48
b. Azami Tamir Süresi Tayin Edilen Mallarda Sorumluluk 
48
2. Sözleşmeden Dönme veya Ayıp Oranında Bedelden İndirim Hakkını Seçildiği Durumlarda Sorumluluk 
49
F. Seçimlik Hakların Kullanılmasında Ortaya Çıkan Masraflar 
49
G. Tazminat Talebi 
49
VI. Zamanaşımı 
49
İkinci Bölüm: Ayıplı Hizmet 
50
I. Kavram 
50
II. Ayıplı Hizmetten Sağlayıcının Sorumluluğu 
51
III. Tüketicinin Seçimlik Hakları 
51
A. Hizmetin Yeniden Görülmesini İsteme 
51
B. Hizmet Sonucu Ortaya Çıkan Eserin Ücretsiz Onarımı 
51
C. Ayıp Oranında Bedelden İndirim 
52
D. Sözleşmeden Dönme 
52
IV. Ücretsiz Onarım veya Hizmetin Yeniden Görülmesinin Sağlayıcı İçin Orantısız Güçlükleri Beraberinde Getirmesinin Seçimlik Haklara Etkisi 
52
V. Ücretsiz Onarım veya Hizmetin Yeniden Görülmesinin Seçildiği Hâllerde Azami Süre 
52
VI. Zamanaşımı 
52
Dördüncü Kısım
TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİ
Birinci Bölüm: Taksitle Satış Sözleşmesi 
55
I. Temel Bilgiler 
55
II. Tüketiciye Finansal Kiralama Yapılması Halinde TKHK’nin Taksitle Satış Hükümlerinin Uygulanması 
55
III. Sözleşmenin Yazılı Yapılması Yükümlülüğü 
56
IV. Cayma Hakkı 
57
A. Genel Olarak 
57
B. Mal Ancak Olağan Bir Gözden Geçirmenin Gerektirdiği Ölçüde Kullanılabilir 
58
C. Hizmet Sözleşmelerinde Tüketicinin Onayı ile Hizmetin İfasına Başlanmışsa Cayılamaz 
58
D. Tüketicinin Satıcıyı Bulduğu Finansal Kiralama İşlemlerinde Cayma Yasaktır 
58
V. Tüketicinin Temerrüdü Durumunda Muacceliyet Koşulları 
59
VI. Erken Ödeme ve İndirim Hakkı 
59
VII. Bir Yıl ve Daha Uzun Süreli ya da Belirsiz Süreli Ön Ödemeli Satışlar Türk Borçlar Kanunu’nun Ön Ödemeli Satış Hükümlerine Tabidir 
59
İkinci Bölüm: Tüketici Kredisi Sözleşmesi 
60
I. Temel Bilgiler 
60
II. Kredi Kartı Sözleşmelerinin Tüketici Kredisi Sayılması Koşulları 
60
III. Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Şekil Şartı 
61
IV. Sözleşme Öncesi Bilgilendirmeye İlişkin Makul Süre Zorunluluğu 
61
V. Cayma Hakkı 
61
VI. Faiz Oranı 
62
VII. Sözleşmede Değişiklik Yapılması 
63
A. Kural 
63
B. İstisnaen Belirsiz Süreli Kredi Sözleşmelerinde Faiz Oranı Değişikliği Yapılabilmesi 
63
VIII. Kredinin Tamamının veya Taksitlerinin Erken Ödenmesi 
64
IX. Tüketicinin Ödemede Temerrüde Düşmesi Nedeniyle Kredi Tutarının Tamamının Talep Edilebilmesi Şartları 
64
X. Sigorta, Yan Finansal Ürün ve Hizmet Sunumu 
64
XI. Bağlı Kredilere İlişkin Esaslar 
65
A. Genel Olarak 
65
B. Mal veya Hizmet Tedarikine İlişkin Sözleşmeden Caymanın Sonuçları 
66
C. Mal veya Hizmetin Sözleşmeye Aykırı Olması Nedeniyle Seçimlik Hakların Kullanılmasının Bağlı Krediye Etkisi 
66
XII. Tüketiciden Başka Adlar Altında Ek Ücret veya Masraf Talep Edilememesi 
66
Üçüncü Bölüm: Konut Finansmanı Sözleşmeleri 
67
I. Temel Bilgiler 
67
II. Sözleşme Öncesi Bilgilendirme Yükümlülüğü 
68
III. Temerrüt Olgusu ve Temerrüt Nedeniyle Borcun Tamamının Talep Edilebilmesi Koşulları 
68
IV. Konut Finansmanında Bağlı Kredilere İlişkin Düzenlemeler 
69
V. Faiz Oranı 
69
VI. Erken Ödeme 
70
VII. Sigorta Yan Finansal Ürün ve Hizmet Sunumu 
70
VIII. Tüketiciden Başka Adlar Altında Ek Ücret veya Masraf Talep Edilememesi 
71
Dördüncü Bölüm: Ön Ödemeli Konut Satış Sözleşmesi 
71
I. Temel Bilgiler 
71
II. Ön Bilgilendirme Formu Zorunluluğu ve Şekil Şartı 
71
III. Teminat Yükümlülüğü Bulunan Sözleşmeler 
73
IV. Tüketicinin Cayma Hakkı 
74
V. Konutun Teslimi ve Süre 
74
VI. Tüketicinin Sözleşmeden Dönme Hakkı 
74
Beşinci Bölüm: İşyeri Dışında Kurulan Sözleşmeler 
75
I. Temel Bilgiler 
75
II. Sözleşmenin İş Yeri Dışında Kurulduğunun Kabul Edildiği Haller 
76
III. İş Yeri Dışında Sözleşme Yapılabilmesinin Yalnızca Ticaret Bakanlığının Yetkilendirdiği Kişilere Özgü Olması 
76
IV. Tüketiciyi Bilgilendirme Yükümlülüğü ve Kapsamı 
77
V. Sözleşmenin Şekli ve İçeriğine İlişkin Zorunlu Unsurlar 
78
VI. Cayma Hakkı ve Sınırları 
80
Altıncı Bölüm: Mesafeli Sözleşmeler 
81
I. Temel Bilgiler 
81
II. Mesafeli Sözleşme ve Öneride Bulunması Gereken Bilgiler 
81
III. Girişimcinin İfa Süresi ve Tüketicinin Fesih Hakkı 
84
IV. Cayma Hakkı 
84
V. Cayma Hakkının Kullanılamayacağı Mal ve Hizmet Sözleşmeleri 
85
Yedinci Bölüm: Finansal Hizmetlere İlişkin Mesafeli Sözleşmeler 
86
I. Temel Bilgiler 
86
II. Ön Bilgilendirme Zorunluluğu ve İçeriği 
87
III. Sözleşmenin Koşulları 
89
IV. Cayma Hakkı 
89
V. Sözleşmeyi Sona Erdirme 
91
VI. Mesafeli Tüketici Kredisi ve Konut Finansmanı Sözleşmelerinde Kapsam Dışı Bırakılan İstisnalar 
92
Sekizinci Bölüm: Devre Tatil ve Uzun Süreli Tatil Hizmeti Sözleşmeleri 
92
I. Temel Bilgiler 
92
II. Ön Bilgilendirme Formunun Zorunlu İçeriği ve Tüketiciye Sunulması Zorunluluğu 
92
III. Sözleşmenin Mesafeli ya da Hazırlar Arasında Kurulmasına Göre Nüsha Teslim Zorunluluğu 
93
IV. Cayma Hakkı Koşulları ve Kapsamı 
93
V. Bağlı Kredi Halinde Cayma 
93
VI. Devre Tatil Sözleşmelerinin Azami On Yıl İçin Kurulabilmesi 
93
VII. Şahsi Hak Niteliğinde Olan Sözleşmelerde Hakkın Kullanılmayacağının En Az 90 Gün Önce Bildirim Zorunluluğu 
94
Dokuzuncu Bölüm: Paket Tur Sözleşmeleri 
94
I. Temel Bilgiler 
94
II. Genel Esaslar 
94
A. Tur Kapsamındaki Hizmetler Ayrı Faturalandırılsa Da Paket Tur Hükümlerine Tabidir 
94
B. Paket Tur Aracısının Paket Tur Düzenleyicisi Gibi Sorumlu Olması 
95
C. Ön Bilgilendirme Broşürüne İlişkin Zorunluluk 
95
D. Yazılı veya Mesafeli Sözleşmelerin Bir Nüshasının Tüketiciye Verilme Zorunluluğu 
96
E. Tüketicinin Sözleşmeden Dönme Olanağı Veren Haller 
96
1. Tur Başlamadan Önce Esaslı Unsurların Değişmesi 
96
2. Tur Başladıktan Sonra, Girişimcinin Önemli Bir Yükümlülüğü Yerine Getirilmediği veya Getirmeyeceğinin Anlaşılması 
96
F. Eksik İfa Nedeniyle Tüketicinin İndirim Talep Hakkı 
97
G. Tüketicinin Ayrıca Zarara Uğraması Halinde Tazminat Hakkı 
97
III. Özellik Arz Eden Durumlar 
97
Onuncu Bölüm: Abonelik Sözleşmeleri 
98
I. Temel Bilgiler 
98
II. Genel Hususlar 
99
A. Yazılı veya Mesafeli Olarak Kurulabilen Abonelik Sözleşmelerinin Bir Nüshasının Tüketiciye Verilmesi Zorunluluğu 
99
B. Belirli Süreli Sözleşmenin Tüketicinin Rızası Olmaksızın Uzatılamaması 
99
C. Tüketicinin Fesih Hakkı ve Fesih Bildiriminin Şekli 
100
1. Belirsiz Süreli Sözleşmeler veya Süresi Bir Yıl ve Üzeri Abonelik Sözleşmelerinin Feshi ve Cezai Şart 
100
2. Bir Yıldan Kısa Süreli Abonelik Sözleşmelerinde Fesih ve Cezai Şart 
100
3. Fesih Bildiriminin Şekli ve Tüketiciye Sözleşmenin Kuruluşundaki Yöntemden Daha Ağır Yöntem Dayatılamaması 
100
D. Feshe Rağmen Tüketiciye Hizmet Sunulsa Da Ücret Talep Edilemez 
100
E. Fesihten İtibaren 15 Gün İçinde Ücretin Kalan Kısmının Kesinti Yapılmaksızın Tüketiciye İade Yükümlülüğü 
101
F. Tüketicinin Fesih Bildirimi İçin Girişimcinin Sistem Kurma Zorunluluğu 
101
On Birinci Bölüm: Süreli Yayın Kuruluşlarınca Düzenlenen Promosyon Uygulamaları 
101
I. Genel Olarak 
101
II. Promosyon Uygulamaları Kavramı ve Sınırı 
102
III. Süreli Yayın Promosyonlarına Karşı Tüketicinin Korunması 
103
Beşinci Kısım
TÜKETİCİNİN BİLGİLENDİRİLMESİ VE MENFAATLERİNİN GÖZETİLMESİ
Birinci Bölüm: Fiyat Etiketi 
105
I. Temel Bilgiler 
105
II. Kasa Fiyatı ile Etiket Arasında Farklılık Bulunması 
105
III. İndirimli Satış İddiasında Önceki Fiyatın Gösterilme Zorunluluğu 
105
IV. Bakanlık ve Belediyeler ile İlgili Odaların Denetim Yetkisi 
106
İkinci Bölüm: Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu 
106
I. Temel Bilgiler 
106
II. Teknik Düzenlemesi Uyarınca Kişinin Sağlığı ile Çevreye Zararlı veya Tehlikeli Olabilmesi Durumunda Bulunması Gereken Bilgiler 
106
III. Satıcı ile Üretici veya İthalatçının Sorumluluğu 
106
Üçüncü Bölüm: Garanti Belgesi ve Tüketicinin Hakları 
106
I. Temel Bilgiler 
106
II. Kanun m.11’deki Ücretsiz Onarım Hakkının Satıcı ile Üretici veya İthalatçıya Karşı İleri Sürülebilmesi 
107
III. Onarım Hakkını Seçmenin Faydasız Olması Halinde Tüketicinin Diğer Seçimlik Hakları 
107
Dördüncü Bölüm: İhtiyari Garanti 
108
Beşinci Bölüm: Yenilenmiş Ürünler 
108
I. Temel Bilgiler 
108
II. Yenilenmiş Ürünlerde Garanti Zorunluluğu ve Süresi (Ya da Ölçü Birimi) 
108
Altıncı Bölüm: Satış Sonrası Hizmetler İçin Üreticinin veya İthalatçının Hizmet Sunma Yükümlülüğü 
109
I. Temel Bilgiler 
109
II. Servis Ağı Oluşturma Zorunluluğu 
109
III. Azami 20 Günlük Tamir Süresi 
109
IV. Özel Servislerin Sorumluluğu 
110
V. İthalatçının Faaliyetinin Sona Ermesi Durumunda Satış Sonrası Hizmetlerden Sorumluluğu Doğan Satıcı Üretici veya Yeni İthalatçı 
110
VI. Garanti Süresi Bitiminden Kullanım Ömrü Süresi Sonuna Kadar Hizmet Sunulmamasından Doğan Tazminat Sorumluluğu 
110
Altıncı Kısım
TİCARİ REKLAM ESASLARI VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALARDAN DOĞAN SORUMLULUK
I. Temel Bilgiler 
111
II. Reklam İlkeleri 
111
III. Örtülü Reklam Yasağı 
112
IV. Karşılaştırmalı Reklam ve Sınırları 
112
V. Reklam Verenler, Reklam Ajansları ile Mecra Kuruluşları Kavramlarının Farkı ve Uymalarının Zorunlu Olduğu Kurallar 
112
VI. Haksız Ticari Uygulama Yasağı 
113
A. Genel Olarak 
113
B. İspat Yükü Girişimci Üzerindedir 
114
C. Haksız Ticari Reklamın Reklam Yoluyla Gerçekleştirilmesi 
114
VII. Reklam Kurulunun Görevleri 
114
A. Genel Olarak 
114
B. Reklam Kurulu Ayıplı Mal ya da Hizmet Yönünden Seçimlik Haklar ve Tazminat Yönünden Karar Veremez 
115
Yedinci Kısım
TÜKETİCİ KURULUŞLARI
Birinci Bölüm: Tüketici Konseyi ve Reklam Konseyi 
117
İkinci Bölüm: Tüketici Hakem Heyeti 
117
I. Kuruluşu ve 5 Üyeden Oluşması 
117
II. Görevleri 
118
A. Her Yıl Bakanlıkça Belirlenen Parasal Miktarın Altındaki Uyuşmazlıklarda Görev 
118
B. Tüketicinin Şikayet ve Talepleri Bakımından Karar Alma 
118
1. Seçimlik Haklar Yönünden Değerlendirme 
118
2. Maddi Tazminat 
119
3. Manevi Tazminat 
119
III. Raportör 
120
IV. Tüketicinin Başvuru Usulü 
120
V. İnceleme Süreci ve Belge Talebi Yönünden Süreler 
120
VI. Kararın Sonuçları ile İtiraz 
121
VII. Satıcı veya Sağlayıcının Tüketici Hakem Heyetlerine Başvurabilmesi ve İcra Hukuku ile İlişkisi 
122
Sekizinci Kısım
YARGILAMA DENETİM VE CEZA HÜKÜMLERİ
I. Tüketici Mahkemeleri 
125
A. Görev Yönünden 
125
B. Yetki Yönünden 
125
II. Dava Şartı Olarak Arabulucuya Başvuru Zorunluluğu 
126
A. Kural 
126
B. İstisnalar 
126
1. Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Kapsamında Olan Uyuşmazlıklar 
126
2. Tüketici Hakem Heyeti Kararlarına Yapılan İtirazlar Üzerine Tüketici Mahkemesine Gelen Davalar 
126
3. Kanun m. 73/6 Kapsamındaki Davalar 
126
4. Seri Malın Ayıplı Olduğuna İlişkin Davalar 
127
III. Seri Mallarda Üretimin veya Satışın Durdurulması ve Malın Toplatılması 
127
IV. Tüketici Ürünü ve Hizmet Denetimi 
128
V. Yaptırım Hükümleri (m. 77) 
128
VI. Uzlaşma 
129
VII. Cezalarda Yetki ve İtiraz 
129
Dokuzuncu Kısım
TÜKETİCİNİN KORUNMASINA İLİŞKİN ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
I. Yiyecek Taklidi Ürünler 
131
II. Piramit Satış Sistemlerine Karşı Tüketicinin Korunması 
131
III. Test Muayene ve Analizlerin Yapılması 
132
IV. TKHK’de Hüküm Bulunmayan Hallerde Türk Medeni Kanunu ve Türk Borçlar Kanunu’nun Genel Nitelikli Hükümlerinin Uygulanması 
133
V. Yönetmeliklerin Mevzuattaki Yeri 
133
Kaynakça 
135
Kavram Dizini 
141