Tablo ve Şekiller Listesi 
 
13
KULLANICI DENEYİMİ TASARIMI (UX)
 
KULLANICI DENEYİMİ (UX) TASARIMI YATIRIMI NE ANLAMA GELİYOR? 
 
15
KULLANICI DENEYİMİ (UX) TASARIMI YATIRIMININ DETAYLARI NELER? 
 
15
KULLANICI DENEYİMİ (UX) TASARIMI YATIRIMININ KAPSAMI NEDİR? 
 
16
UX’in Birinci Katmanı – Strateji 
 
17
Kullanıcı Deneyimi Araştırmaları 
 
18
Shadowing (Gölgeleme) Metodu Nasıl Uygulanır? 
 
21
Katılımcıların Belirlenmesi 
 
21
Gözlem Protokolünün Hazırlanması 
 
22
Görüşmelerin İcra Edilmesi 
 
22
Shadowing Çalışmasına Dair Vaka Örneği 
 
23
Kullanılabilirlik Araştırması 
 
24
Kullanılabilirlik Araştırması Nasıl Uygulanır? 
 
27
Ön Çalışma & Araştırma Planı Oluşturma 
 
27
Gözlem Protokolünün Hazırlanması 
 
28
Katılımcıları Belirleme 
 
29
Değişikliklerin Uygulanması 
 
31
Sezgisel Analiz (Usability Heuristics) 
 
33
Sezgisel Analiz İlkeleri (Heuristics Checklist) 
 
33
Sistem Durumunun Görünürlüğü 
 
33
Sistem ve Gerçek Dünya Arasında Uyum 
 
34
Kullanıcı Kontrolü ve Özgürlüğü 
 
34
Tutarlılık ve Standartlar 
 
34
Hatırlamaktan Ziyade Tanıma 
 
35
Kullanım Esnekliği ve Verimliliği 
 
36
Estetik ve Minimalist Tasarım 
 
36
Kullanıcıların Hataları Tanımasına, Teşhis Etmesine ve Hatalardan Kurtulmasına Yardımcı Olun 
 
38
Diğer Araştırma Metodları 
 
39
A/B ya da Multi Variant Testleri 
 
40
Isı Haritaları ve Davranış Analizi 
 
41
Tüm Bu Araştırmaları Yapmazsanız Ne Olur? 
 
43
UX’in İkinci Katmanı – Kapsam (Scope) 
 
45
Kapsam Katmanın İçeriğine Örnek 
 
45
MVP (Most Viable Product) Belirlenmesi 
 
46
Kapsam Katmanına Dair Örnek Vaka 
 
47
UX’in Üçüncü Katmanı – Yapı (Structure) 
 
49
Yapı Katmanının Çıktıları 
 
49
Yapı Katmanı Çalışması Yapılmazsa Ne Olur? 
 
50
UX’in Dördüncü Katmanı – İskelet (Skeleton) 
 
51
İskelet Katmanı Nedir? 
 
51
Tel Çerçeve (Wireframe) Çalışması 
 
52
Yüksek Çözünürlüklü Wireframe’ler 
 
52
Düşük Çözünürlüklü Wireframe 
 
52
Hikaye Tahtaları (Storyboard) 
 
54
UX’in Beşinci Katmanı – Yüzey (Surface) 
 
55
Nitelikli Kullanıcı Arayüzü (UI) Tasarımı Nasıl Olmalı? 
 
56
Kullanıcı ile Ortak Dil Kullanmak 
 
56
Her Tasarım Elementi Kolaylıkla Görülebilmeli ve Erişilebilmeli 
 
57
Kullanıcılara Yardım Alabilecekleri Alanlar Yaratılmalı 
 
57
Renk ve Parlaklık Kullanımına Dikkat Edilmeli 
 
58
Arayüz Tasarımı Tipleri 
 
59
Görev Odaklı Tasarım (Task Oriented Design) 
 
59
Görev Odaklı Tasarımın Prensipleri 
 
60
Başarılı Görev Odaklı Tasarım Örneği 
 
60
İçerik Odaklı Tasarım (Content Oriented Design) 
 
64
İçerik Odaklı Tasarım Prensipleri 
 
64
Başarılı İçerik Odaklı Tasarım Örneği 
 
65
Karma Tasarım Tipi İhtiyacı 
 
66
Düz Tasarım (Flat Design) 
 
74
Tasarım Yaklaşımlarına Dair 
 
79
TASARIM ODAKLI İŞ YAPAN ŞİRKETLER
 
APPLE’IN KULLANICI DENEYİMİ HİKAYESİ 
 
81
1997 Dünya Yazılım Geliştiricileri Konferansı 
 
81
İlk iPhone’un Arayüz Tasarımı 
 
94
Apple’ın Ürün Tasarımı Vizyonu 
 
97
GOOGLE’IN TEKNOLOJİ ŞİRKETİNDEN TASARIM ODAKLI BİR ŞİRKETE DÖNÜŞMESİ 
 
99
Google Tasarım Odaklı Bir Şirket Olmaya Başlıyor 
 
102
Google’ın Tasarım Metodolojisi: HEART 
 
103
Task Success (Başarılı Görev) 
 
105
Google Maps’in Tarihçesi 
 
107
Google Maps Tasarım Stratejisi 
 
109
Odaklanma, Sezgisel Kullanım, Gerçek Dünyaya Uyum 
 
112
3. Gerçek Dünyaya Uyum 
 
113
Gmail’ın Tasarım Başarısı 
 
115
Gmail’ın İlk Tasarımı 
 
118
Gmail’ın Tasarım Prensipleri 
 
119
Tasarımın Google’ın Ticari Başarısına Etkisi 
 
121
KULLANICI DENEYİMİ (UX) ÖLÇÜMÜ & TAKİBİ
 
KULLANICI DENEYİMİ YATIRIMININ GERİ DÖNÜŞÜNÜ ÖLÇÜMLEMEK 
 
125
Tasarım Ölçüm Protokolü 
 
126
Kullanıcı Deneyimi Metrikleri 
 
130
Tasarım Ölçüm ve Takip Süreci 
 
141
Ölçüm ve Optimizasyon Sürecine Neden İhtiyaç Duyarız? 
 
141
Tablo ve Şekiller Listesi
 
Tablo 1: Kullanılabilirlik ve Shadowing Farkları 
 
26
Şekil 1: Yüksek Çözünürlüklü Wireframe 
 
52
Şekil 2: Düşük Çözünürlüklü Wireframe 
 
53
Şekil 8: Medium arayüzü 
 
65
Şekil 9: Dieter Rams’un tasarladığı Braun marka radyo 
 
69
Şekil 10: Dieter Rams tarafından tasarlanan Braun T3 Radyo ve Apple iPod 
 
69
Şekil 14: Apple web sitesi 2001 
 
72
Şekil 15: Apple web sitesi 2007 
 
73
Şekil 16: Apple web sitesi 2016 
 
73
Şekil 17: Spotify Mobil Uygulama 2024 
 
75
Şekil 18: Spotify Masaüstü Uygulama 2024 
 
76
Şekil 19: Xerox Parc Alto 
 
77
Şekil 20: Xerox Parc Alto Arayüzü 
 
78
Şekil 21: Apple 2003 Skeuomorphic Tasarımı 
 
78
Şekil 22: Apple iPod’un ilk prototipi 2001 
 
86
Şekil 23: Apple iPod 2001 
 
87
Şekil 24: Motorole ROKR E1 
 
89
Şekil 25: Apple iPhone ilk prototipi 
 
90
Şekil 26: Apple Newton 1993 
 
91
Şekil 27: iPhone 2G 2007 
 
93
Şekil 28: iOS 6 Skeuomporhic Arayüz Tasarımı 
 
95
Şekil 29: iOS 6 ve iOS 7 tasarım yaklaşımı farkı 
 
96
Şekil 30: Apple Hesap Makinesi uygulamasının tasarım yolculuğu 
 
97
Şekil 31: Kaynak: macrotrends.net 
 
98
Şekil 32: Google 1998 
 
100
Şekil 34: Altavista 1999 
 
101
Şekil 36: Google Maps 2005 
 
109
Şekil 37: Google Maps 2005 
 
111
Şekil 38: Google Maps 2005 – Google Maps 2021 
 
111
Şekil 39: Google Maps 2023 
 
114
Şekil 40: 31 Mart 2004, Gmail lansmanı öncesi 
 
115
Şekil 41: Nisan 2004 ilk Gmail arayüzü 
 
118
Şekil 43: 2000 yılından itibaren Google hisse değerleri
 
Kaynak: macrotrends.net 
 
122
Şekil 44: Kullanıcı kayıt formu örneği 
 
127
Şekil 45: E–Ticaret Sitesi örnek tasarımı 
 
128