Çalışma ve Tüketim Sosyolojisi Tarihsel ve Kuramsal Bir Analiz Dr. Öğr. Üyesi Aslıcan Kalfa Topateş  - Kitap

Çalışma ve Tüketim Sosyolojisi

Tarihsel ve Kuramsal Bir Analiz

1. Baskı, 
Ekim 2019
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
216
Barkod:
9789750257759
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
175,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Özellikle 1970'li yıllardan itibaren küresel kapitalizmin yeni görüngülerinden biri olarak ortaya çıkan tüketim toplumu birçok sosyoloğun inceleme alanına girmiş ve bu kapsamda tüketim olgusu, üretimle olan bütünleşikliği ve ilişkiselliği çerçevesinde Çalışma Sosyolojisi alanında da önemli bir çalışma alanı haline gelmiştir. Kitap bu anlamda çalışmayla üretim ve tüketim arasındaki ilişkiselliğin çağdaş ve kuramsal bağlamlarını tartıştığı kadar, tüketim-üretim döngüsünün ekonomik, sosyolojik, tarihsel gelişimi ve değişimine de ışık tutmaktadır. Bu çerçevede çalışmanın ilk bölümünde ilkel topluluklar, köleci toplumlar, feodal toplumlar ve kapitalizmin farklı tarihsel bağlamlarından günümüze uzanan süreçte tüketim örüntülerinde yaşanan değişimler; ikinci bölümünde ise Weber gibi klasik sosyologların, Frankfurt Okulu düşünürleri ve Fordist döneme damgasını vuran diğer araştırmacıların, son olarak 1970'lerden itibaren tüketim toplumunu tartışan Bauman, Baudrillard,Ritzer gibi düşünürlerin sosyoloji ve siyaset bilimi literatüründe yer alan tüketim analizleri ele alınmaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Tüketim
.
Tüketim Toplumu
.
Tüketicilik
.
Tüketim Araçları
.
Çalışma İlişkileri
.
Emek
.
Gösterişçi Tüketim
.
Göstergeler
.
Çalışma Etiği
.
Tüketim Estetiği
.
Küreselleşme
.
Fordizm
.
Postfordizm
.
Postmodernizm
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Teşekkür 
9
GİRİŞ 
13
1. BÖLÜM:
TÜKETİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ
1.1. İlkel Topluluklarda Tüketim Olgusu 
21
1.1.1. Marcel Mauss ve Potlaç Pratiği: Beslemek, Tüketmek, Rekabet Etmek 
27
1.1.2. Bronislaw Malinowski ve Kula Pratiği: Değiş Tokuşun Döngüselliği 
32
1.2. Köleci Toplumlarda Tüketim Olgusu 
35
1.3. Feodalizm ve Değişen Tüketim Kalıpları: Doğal Ekonomiden Denizaşırı Ticarete 
39
1.3.1. Köleci Sistemin Çöküşü ve Ticari Faaliyetlerin Durgunlaşması 
39
1.3.2. Feodal Dönemde Kentler, Haçlı Seferleri ve Lüks Tüketim 
43
1.3.3. Orta Çağ’da Ticaretin Mekânsallığı: Panayırlar 
47
1.4. Feodalizmin Çözülmesi ve Erken Kapitalizmde Tüketim 
50
1.4.1. “Pazar Kurucu” İşleviyle Lüks Tüketim 
53
1.4.2. Tüketim–Sınıf İlişkisi 
55
1.4.2.1. Tüketimin Sınıfsallığının Simgeleri: Çay, Kahve ve Çikolata 
55
1.4.2.2. Tüketim, Sınıfsal Eşitsizlikler ve Çalışma Etiği 
57
1.4.2.3. Metaların Bolluğu ve Lüks Tüketimin Yaygınlaşması 
59
1.5. Sanayi Devrimi Yılları ve Tüketim Olgusu 
61
1.5.1. Sanayi Devrimi ve Tüketimin Sınıfsallığı 
62
1.5.2. İşçi Sınıfı ve Tüketim Olgusu 
68
1.5.2.1. İşçi Sınıfının Tüketim Kalıpları 
68
1.5.2.2. Çalışma Etiği ve Tüketim İlişkisi 
71
1.6. Fordist Paradigma ve Kitlesel Üretim–Kitlesel Tüketim Dengesi 
72
1.6.1. Bir Üretim Örgütlenmesi Olarak Fordizm 
72
1.6.2. Fordizmin Geniş Anlamı: Kitlesel Tüketim Normlarının Yaygınlaşması 
74
1.6.3. Fordist Dönemde Tüketimin İdeolojik ve Politik Boyutları 
78
1.7. Fordizmin Krizi ve Postfordist Üretim Biçimine Geçiş 
80
1.7.1. Tüketim Toplumu Fenomeninin Ortaya Çıkışı 
83
1.7.2. Tüketim Toplumu İdeolojisi 
86
1.7.3. Geç Kapitalizmde Tüketim Olgusunun Genel Özellikleri 
90
1.7.4. Çalışma İlişkileri ve Tüketim 
92
2. BÖLÜM:
TÜKETİM KURAMLARI
2.1. Klasik Tüketim Kuramları 
95
2.1.1. Karl Marx: Meta Fetişizmi ve Tüketim Araçları 
96
2.1.2. Max Weber: Statü Tabakalaşması ve Tüketim İlişkisi 
97
2.1.3. Georg Simmel: Moda, Kent ve Tüketim 
101
2.1.4. Thorstein Veblen ve Gösterişçi Tüketim Olgusu 
103
2.2. Fordist Dönemde Tüketim Kuramları 
107
2.2.1. Frankfurt Okulu Düşünürleri 
109
2.2.1.1. Theodor Adorno ve Max Horkheimer: Kitle Kültürünün Seri Üretimi 
110
2.2.1.2. Erich Fromm: “İnsanın Özü” Olarak Tüketim Özgürlüğü 
113
2.2.1.3. Herbert Marcuse: Üretim–Tüketim Döngüsü ve Tahakküm İlişkileri 
115
2.2.2. Hannah Arendt 
116
2.2.3. Henry Lefebvre: Gündelik Hayat–Tüketim İlişkiselliği 
121
2.3. Çağdaş Tüketim Kuramları 
125
2.3.1. Zygmunt Bauman 
126
2.3.3.1. Üretim Toplumundan Tüketim Toplumuna Yoksulluğun Değişen Anlamı 
126
2.3.1.2. Tüketim Toplumunda Tüketici Olmak 
132
2.3.1.3. Tüketim ve Kimlik 
134
2.3.1.4. Tüketim ve Arzu 
138
2.3.1.5. Tüketim ve Özgürlük 
145
2.3.1.6. Çalışma Etiğinden Tüketim Estetiğine Emeğin Dönüşümü 
151
2.3.1.7. Tüketim ve Etik 
153
2.3.2. George Ritzer 
155
2.3.2.1. Toplumun McDonaldlaştırılması 
155
2.3.2.2. Tüketim Araçları ve Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek 
167
2.3.3. Jean Baudrillard 
176
2.3.3.1. Tüketim Toplumu ve Göstergeler Dünyası 
176
2.3.3.2. Bolluk–Savurganlık İlişkiselliğinde Tüketim Toplumu 
178
2.3.3.3. Kitle İletişim Araçları ve Hazzın Kurgusallığı 
181
2.3.3.4. Bedenin Metalaşması ve Narsist Tüketim 
183
2.3.3.5. Tüketim Toplumunda Modanın İşlevi 
185
2.3.3.6. Tüketim Toplumunda Boş Zamanın Anlamı 
186
2.3.3.7. Tüketimin Mekânsal Bağlamı 
187
2.3.3.8. Tüketim Toplumunun Patolojisi 
189
Sonuç ve Öneriler 
191
Kaynakça 
197
Kavram Dizini 
213