İdari Karar Alma Süreçlerinin Dijitalleşmesi İdari Usulde Elektronikleşme ve Otomatikleştirilmiş Karar Alma Süreçleri Dr. Öğr. Üyesi Kamile Türkoğlu Üstün  - Kitap

İdari Karar Alma Süreçlerinin Dijitalleşmesi

İdari Usulde Elektronikleşme ve Otomatikleştirilmiş Karar Alma Süreçleri

1. Baskı, 
Eylül 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
370
Barkod:
9786253814687
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
750,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Dijitalleşme, 21. yüzyılda kamu idaresinin işleyişini yalnızca teknik değil, aynı zamanda hukuki ve kurumsal açıdan da derinlemesine dönüştürmektedir. Elektronik belgeler, e-imza, e-tebligat gibi araçlardan yapay zekâ destekli karar sistemlerine uzanan bu dönüşüm, klasik idare hukuku ilkelerini yeniden düşünmeyi zorunlu kılmaktadır.
Bu kitap, idari karar alma süreçlerinin dijitalleşmesini iki temel eksende ele almaktadır. İdari işlemlerin imza, tebligat gibi usule ilişkin aşamalarının dijital ortamda gerçekleştirilmesini ifade eden elektronikleşme ve karar alma sürecinin algoritmalar ile yapay zekâ sistemleri aracılığıyla kısmen ya da tamamen otomatik biçimde yürütülmesi anlamında otomatikleştirme. Bu iki boyut birlikte değerlendirildiğinde, dijitalleşmenin yalnızca teknik bir dönüşüm olmadığı, aynı zamanda idari işlem teorisi, idari usul ilkeleri, temel haklar ve hukuki devleti ilkeleri açısından da yapısal etkiler yarattığı görülmektedir.
Üç bölümden oluşan kitabın ilk bölümünde, dijitalleşmenin kamu idaresi üzerindeki genel etkileri ele alınmıştır. İkinci bölümünde, dijitalleşmenin ilk boyutu olan elektronikleşme kapsamında, elektronik şekil, e-imza, e-tebligat ve elektronik ilan gibi kavramların idari işlem teorisiyle ilişkisi irdelenmiştir. Üçüncü bölümünde ise yapay zekâ temelli sistemlerin idari işlemin unsurları ve usul ilkeleri üzerindeki etkileri ile veri koruma hukuku bağlamında uyulması gereken kurallar ortaya konmuştur. Ayrıca Avrupa Birliği, Almanya, Fransa ve Türk hukukundaki düzenlemelere yer verilerek, dijital idari işlemlerin meşruiyetini sağlayacak normatif çerçeveye ilişkin kapsamlı ve karşılaştırmalı bir değerlendirme sunulmuştur.
Kitabın Konu Başlıkları
.
İdare Hukukunun Dijital Dönüşümü
.
Elektronik İdari İşlemler
.
Otomatikleştirilmiş İdari İşlemler
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
Ön Söz 
7
Tablo Listesi 
15
Kısaltmalar 
17
Giriş 
21
Birinci Bölüm
İDARE HUKUKUNUN DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜ
I. DİJİTALLEŞME VE HUKUK 
27
II. DİJİTALLEŞME VE İDARE HUKUKU 
31
A. Dijitalleşmenin İdare Hukukunda Yarattığı Paradigma Değişimi 
32
B. İdarenin Dijitalleşme Sürecinde Tarihsel Gelişim 
37
C. İdarenin Dijitalleşmesine İlişkin Hukukî Çerçeve 
40
D. İdarenin Teknolojik Gelişmelere Uyum Yükümlülüğü 
45
III. DİJİTALLEŞMENİN İDARE HUKUKUNA ETKİLERİ 
47
A. Bilginin İşlenmesinin Dijitalleşmesi 
47
1. İdarenin Veri Toplama ve İşleme Kapasitesinin Dönüşümü 
48
2. Kişisel Verilerin Korunması 
49
3. Bilgi Edinme Hakkı 
52
4. Açık Devlet Verileri 
52
B. İdare–Vatandaş İlişkisinin Dijitalleşmesi 
53
C. Kamu Hizmetinin Dijitalleşmesi 
58
1. Kamu Hizmetinin Sürekliliği İlkesi 
59
a. Bilişim Altyapısının Kurulması 
60
b. Bilişim Altyapısının Korunması (Siber Güvenlik) 
61
2. Kamu Hizmetine Erişimde Eşitlik ve Erişilebilirlik İlkeleri 
62
3. Kamu Hizmetinin Değişkenliği İlkesi 
64
D. Dijital Alanda Kamu Düzeni 
67
E. İdari Teşkilat ve Kamu Görevlilerine Etkileri 
69
F. İdari Karar Alma Süreçlerinin (İdari Usulün) Dijitalleşmesi 
72
1. İdari Usul Kavramı 
73
2. Elektronikleşmenin İdari Usule Etkisi 
76
3. Otomatik Sistemlerin İdari Usule Etkisi 
79
4. Dijitalleşmeyle Birlikte Ortaya Çıkan Yeni İdari İşlem Kategorileri 
82
IV. E–DEVLET 
84
A. E–Devlet Kavramı 
84
B. E–Devletin Ortaya Çıkışı: Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı 
88
C. Tek Durak İdare ve Sadece Bir Kez Söyle İlkeleri 
91
D. E–Devletin Benzer Kavramlarla İlişkisi 
93
V. KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTA DİJİTALLEŞME 
95
A. Avrupa Birliği’nde Dijitalleşme 
95
1. Güven Hizmetleri (Elektronik İmza) Tüzüğü 
101
2. AB Hizmetler Direktifi ve Tek Dijital Ağ Geçidi Tüzüğü 
102
3. Genel Veri Koruma Tüzüğü (GDPR) ve Kolluk Amaçlı Veri Koruma Direktifi
(JI Direktifi) 
103
4. Avrupa Dijital Kimlik Tüzüğü 
105
5. Yapay Zekâ Tüzüğü 
105
B. Almanya’da Dijitalleşme 
106
C. Fransa’da Dijitalleşme 
109
D. Diğer Bazı Ülkelerde Dijitalleşme 
113
VI. TÜRKİYE’DE DİJİTALLEŞME VE E–DEVLET 
115
A. E–Devletin Gelişimi ve Stratejik Çerçevesi 
115
B. E–Devlet Uygulamaları 
118
C. İdari Usulün Dijitalleşmesine İlişkin Normatif Çerçeve 
120
D. Elektronik Kamu Bilgi Yönetim Sistemleri 
125
1. Elektronik Belge Yönetimi ve E–Yazışma Projesi 
126
2. Kurumsal Bütünlük ve KAYSİS Alt Sistemleri 
126
E. Türkiye’de İdarenin Dijitalleşmesine İlişkin Değerlendirmeler 
127
İkinci Bölüm
ELEKTRONİK İDARİ İŞLEMLER
I. KAVRAM VE TARİHSEL ARKA PLAN 
132
II. ELEKTRONİK İDARİ İŞLEMLERİN HUKUKİ REJİMİ 
134
A. İdari Usulde Yazılılık İlkesi Karşısında Elektronik Şekil 
135
1. Yazılı Şekil 
135
2. Elektronik Şekil 
139
B. Elektronik İdari İşlemlerin Normatif Çerçevesi 
144
C. Elektronik İmza 
146
1. E–İmza Kavramı 
147
2. E–IDAS Tüzüğüne Göre E–İmza Türleri 
148
3. Güvenli E–İmza 
149
4. İdari İşlemlerin Geçerliliği Bakımından E–İmza 
153
5. Diğer Elektronik İmza Türlerinin İdari Usulde Kullanımı 
154
a. Mobil Elektronik İmza 
155
b. Biyometrik İmza 
156
c. Diğer Basit İmza Yöntemleri: Araçla İmza Atılması 
158
d. Arşiv E–İmza 
160
e. E–Mühür 
160
f. E–Şifreleme 
161
III. ELEKTRONİKLEŞMENİN İDARİ İŞLEMİN UNSURLARINA ETKİSİ 
161
A. Yetki 
162
B. Şekil 
166
C. Konu 
169
IV. ELEKTRONİK BELGELERİN İDARİ YARGIDA DELİL NİTELİĞİ VE HUKUKİ ETKİSİ 
169
V. İDARİ USUL İLKELERİ AÇISINDAN ELEKTRONİK İŞLEMLER 
174
A. Eşitlik İlkesi 
175
B. Elektronik Dosyalara Erişim ve İnceleme Hakkı 
175
C. Re’sen Araştırma İlkesi Bağlamında Kişisel Verilerin Korunması 
177
D. Veri Güvenliği ve Siber Güvenlik 
178
VI. İDARİ İŞLEMİN ELEKTRONİK ORTAMDA DUYURULMASI 
180
A. Elektronik Tebligat 
181
1. Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi 
184
2. Kayıtlı Elektronik Posta Sistemi (KEPS) 
187
3. Vergi Usul Kanunu’na Göre E–Tebligat 
189
4. Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’na Göre E–Tebligat 
191
5. Kamu İhale Kanunu’na Göre E–Tebligat 
192
6. Kamu Portallarında Yayım Yoluyla Tebligat 
193
7. E–Posta Yoluyla Bildirim 
194
8. E–Devlet Platformu Üzerinden Öğrenme 
195
9. Değerlendirme 
196
B. Elektronik İlan Yoluyla Bildirim 
200
1. Resmî Gazetede Elektronik İlan 
200
2. İnternet Portallarında Elektronik İlan 
202
3. Sosyal Medya Platformlarında Elektronik İlan 
203
4. Değerlendirme 
204
VII. KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTA ELEKTRONİK İDARİ İŞLEMLER 
205
A. Almanya’da Elektronik İdari İşlemler 
206
B. Fransa’da Elektronik İdari İşlemler 
209
Üçüncü Bölüm
OTOMATİKLEŞTİRİLMİŞ İDARİ İŞLEMLER
I. KAVRAMLAR 
212
A. Otomatikleştirilmiş İdari İşlemler 
212
1. Tam Otomatikleştirilmiş İdari İşlemler 
217
2. Yarı Otomatikleştirilmiş İdari İşlemler (Otomatik Karar Destekleri) 
219
B. Algoritma, Yapay Zekâ, Makine Öğrenmesi 
223
1. Algoritma 
224
2. Yapay Zekâ 
225
a. Uzman Sistemler 
229
b. Makine Öğrenmesi (Öğrenen Sistemler) 
230
c. Derin Öğrenme 
233
d. Denetimli–Denetimsiz Öğrenme 
234
e. Robot 
235
C. İdari Karar Alma Süreçlerinde Bu Sistemlerin Kullanımı 
235
1. Uzman Sistemlerin Kullanımı 
236
2. Makine Öğrenmesinin Kullanımı 
239
3. Temel Haklar Ekseninde Otomasyonun Hukuki Sınırları 
243
II. İDARİ USULDE OTOMATİK SİSTEMLERİN KULLANIMININ YARARLARI VE
SAKINCALARI 
245
A. Yararları 
245
1. Verimlilik ve Usul Ekonomisi 
245
2. Veriye Dayalı Karar Alma Kapasitesi 
246
3. Ayrımcılığın ve Keyfiliğin Önlenmesi 
247
4. İyi Yönetim Hakkı ve Demokratikleşme Potansiyeli 
247
B. Sakıncaları 
248
1. Hukuki Dayanak ve İdari İrade Sorunu 
248
2. İdari Usul İlkelerine Uygunluk Sorunu 
249
3. Şeffaflık Sorunu ve Yargısal Denetim Güçlüğü 
249
4. Algoritmik Ayrımcılık ve Eşitlik İlkesi 
250
5. Kişisel Verilerin Korunması ve Veri Güvenliği Sorunları 
250
III. UNSURLARI BAKIMINDAN OTOMATİK İDARİ İŞLEM 
250
A. Yetki Unsuru – Otomatikleştirilmiş İşlemlerin Kanuni Dayanağı 
251
1. Kanuni Dayanak Gerekliliği 
253
2. Makine Öğrenmesi Sistemlerinde Yetki Devri Sorunu 
257
3. İnsan Müdahalesinin Hukuki Gerekliliği 
262
4. İnsan Müdahalesinin Meşruiyeti: Nesnellik ile Demokratik Meşruiyet Arasında Denge Sorunu 
265
5. Özel Hukuk Kişilerinden Yapay Zekâ Sistemlerinin Satın Alınması 
265
B. Şekil Unsuru 
266
C. Sebep Unsuru 
268
1. Bağlı Yetki Halinde 
269
2. Takdir Yetkisinin Otomasyonu 
271
D. Konu Unsuru 
275
1. Hukuk Normlarının Koda Dönüştürülmesi Sorunu 
276
2. Sistemin Tasarımından Kaynaklı Hatalı Kararlar 
277
3. Sistem Verilerinin Güvenilirliği ve Ayrımcılık Riski 
277
4. İnsan Müdahalesinin Etkinliği ve Otomasyon Önyargısı 
278
E. Amaç Unsuru 
279
IV. İDARİ USUL İLKELERİ BAKIMINDAN OTOMATİK İDARİ İŞLEMLER 
280
A. Re’sen Araştırma İlkesi 
281
B. Dinlenilme ve Katılım Hakkı 
283
C. Dosya İnceleme Hakkı 
285
D. Gerekçe İlkesi 
287
V. OTOMATİK SİSTEMLERİN YARATTIĞI BAŞLICA SORUNLAR 
290
A. Şeffaflık Sorunu 
291
B. Ayrımcılık Sorunu 
300
VI. VERİ KORUMA HUKUKU AÇISINDAN OTOMATİK KARAR VERME SİSTEMLERİ 
305
A. AB Hukuku: Genel Veri Koruma Tüzüğü (GDPR) 
308
1. Profilleme Dâhil Olmak Üzere Yalnızca Otomatik İşlemeye Dayalı Bir Karar 
309
2. Hukuki veya Benzer Ölçüde Önemli Etki 
310
3. Otomatik Karar Alma Yasağının İstisnaları 
311
4. Bireyin Korunması İçin Güvence Mekanizmaları 
312
5. Otomatik Karar Alma Süreçlerinde Ek Bilgilendirme Yükümlülüğü 
313
6. Otomatik Karar Alma Sürecinden Sonra Bilgilendirme Yükümlülüğü 
314
7. Veri Koruma Etki Değerlendirilmesi Yapılması 
315
8. AB Kolluk Direktifi 
315
9. İdari İşlemler Açısından Değerlendirme 
316
B. Türk Hukuku ve 6698 Sayılı Kanun 
316
VII. KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTA OTOMATİK İDARİ İŞLEMLER 
319
A. Avrupa’da Otomatikleştirilmiş İdari İşlemler 
319
1. AB Yapay Zekâ Tüzüğü 
319
2. Yapay Zekâ Çerçeve Sözleşmesi 
324
B. Almanya’da Otomatikleştirilmiş İdari İşlemler 
325
C. Fransa’da Otomatik İdari İşlemler 
327
VIII. TÜRKİYE’DE YAPAY ZEKÂNIN İDARİ KARAR ALMA SÜREÇLERİNDE
KULLANIMINA İLİŞKİN NORMATİF ÇERÇEVE 
329
A. Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi (2021–2025) 
330
B. Mevzuat 
332
Sonuç 
335
Kaynakça 
349
Kavram Dizini 
367