2. ANAYASAL DEĞERLER SİSTEMİ BAKIMINDAN ANAYASAYI DEĞİŞTİRME İKTİDARI VE SINIRLILIĞI 
 
21
I. Anayasal Değerler Sistemi ve Sistemde Değişiklik Yapılmasının Mümkün Olup Olmadığı 
 
21
A. Değer ve Değer Yargısı Kavramı 
 
21
2. Değerlerin değişime açık olup olmadığı meselesi ve değer yargısı kavramı 
 
24
B. Anayasal Değer Kavramı 
 
29
1. Anayasal değer kavramının içeriği 
 
29
a. Anayasaların içeriğine ilişkin yaklaşımlar 
 
30
b. Anayasal değerler sistemi, içeriği ve “Anayasal kimlik” kavramı 
 
31
2. Anayasal değerlerin anayasalardaki konumları 
 
39
a. Başlangıç metinleri 
 
39
b. Temel hak ve özgürlükleri içeren maddeler 
 
45
c. Değiştirilemez maddeler 
 
46
d. Anayasayı değiştirme kuralları 
 
46
3. Anayasal değerler sisteminde değişiklik ihtiyacı 
 
48
C. Anayasayı Değiştirme İktidarının “Kuruculuk” Sıfatının Sorgusu ve Sınırlılığı Tartışmaları 
 
52
1. Anayasayı yapma ve değiştirme iktidarı açısından iktidar türleri 
 
52
2. Anayasayı değiştirme iktidarının “kuruculuk” sıfatının sorgusu 
 
57
3. Anayasayı değiştirme iktidarının sınırlılığı: Lehte ve aleyhte görüşler 
 
59
II. Anayasayı Değiştirme İktidarının Usuli Sınırları 
 
61
A. Anayasayı Değiştirme Usullerinin Varlık Gösterdiği Katı Anayasa Sistemi 
 
61
B. Anayasayı Değiştirme Usullerinin Önemi ve İşlevleri 
 
66
C. Anayasayı Değiştirme Usullerinin Değiştirilebilir Olup Olmadığı Tartışması 
 
68
III. Anayasayı Değiştirme İktidarının Maddi Sınırları 
 
70
A. Anayasayı Değiştirme İktidarının Anayasayı Değiştirme Biçimleri ve
 
2. Anayasa değişikliği modelleri 
 
74
a. Anayasal anayasa değişiklikleri 
 
75
b. Anayasa dışı anayasa değişiklikleri 
 
77
c. Anayasaya aykırı anayasa değişiklikleri 
 
80
B. Anayasa Değişikliklerinin Açık Maddi Sınırları (Explicit Substantive
 
Limitations): Değiştirilemez Maddeler 
 
91
1. Değiştirilemez maddelerin kapsamı 
 
91
2. Değiştirilemez maddelerin kapsamı dışında bırakılan diğer sınırlar 
 
94
3. Değiştirilemez maddelerin tarihsel temelleri ve gelişimi 
 
96
4. Değiştirilemez maddelerin amacı ve işlevi 
 
98
5. Değiştirilemez maddelere verilen hukuki değerle ilişkili tartışmalar 
 
102
a. Değiştirilemez maddelerin varlığına ilişkin itirazlar ve kabuller 
 
102
b. Değiştirilemez maddelerin değiştirilmesi meselesi 
 
107
c. Değiştirilemez maddelerin dar ve geniş yorumlanması 
 
110
6. Değiştirilemez maddelerin içeriği 
 
114
C. Anayasa Değişikliklerinin Zımnî Maddi Sınırları (Implicit Substantive
 
1. Zımnî maddi sınırların kapsamı 
 
118
2. Zımnî maddi sınırların varlığını reddeden ve kabul eden görüşler 
 
122
3. Zımnî maddi sınırların tarihsel gelişimi 
 
125
3. ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİNİN YARGISAL DENETİMİ VE BU DENETİMİN MEŞRULUĞU 
 
129
I. Anayasa Değişikliklerinin Yargısal Denetiminin Mantıki Temelleri 
 
130
II. Anayasa Değişikliklerinin Yargısal Denetiminin Yapıldığı Zaman Bakımından Denetim Sistemleri ve Ülke Uygulamaları 
 
133
A. Önleyici (a priori) Denetim 
 
135
B. Düzeltici (a posteriori) Denetim 
 
138
1. Anayasa değişikliklerinin denetimini reddeden ülkeler 
 
139
2. Şekil bakımından denetim 
 
142
3. Esas bakımından denetim 
 
145
III. Anayasa Değişikliklerinin Esas Bakımından Denetimi İçin Gerekli Argümanlar 
 
146
A. Anayasa Maddeleri Arasında Hiyerarşinin Kabulü 
 
146
1. Anayasayı değiştirme usulleri ile diğer anayasa maddeleri arasındaki
 
2. Farklı değiştirme usulleri arasındaki hiyerarşi 
 
151
3. Değiştirilemez maddeler ile diğer anayasa maddeleri arasındaki hiyerarşi . 154
 
B. Anayasa–üstülük Yaklaşımının Kabulü 
 
162
1. Anayasa–üstü prensiplerin varlığı ve geçerliliği tartışmaları 
 
162
2. Anayasaya uygunluk denetiminde ölçü alınan anayasa–üstü prensiplerin farklı görünümleri 
 
166
IV. Anayasa Değişikliklerinin Esas Bakımından Denetimini Reddeden Mahkemeler 
 
168
V. Anayasa Değişikliklerini Esas Bakımından Denetleyen Mahkemeler 
 
174
C. Hindistan’ın “Temel Yapı Doktrini” 
 
181
D. “Temel Yapı Doktrini”ni Uygulamaya Geçiren Diğer Ülkeler 
 
189
1. Güney Afrika Cumhuriyeti 
 
189
4. TÜRK ANAYASA MAHKEMESİ’NİN ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENETİMİ KONUSUNDAKİ YAKLAŞIMI 
 
211
I. Anayasa Mahkemesinin Anayasaya Uygunluk Denetimi Görevi ve Denetimin Sınırı 
 
212
A. Anayasa Mahkemesinin Anayasa Hükümlerini Yorumlama, Somutlaştırma ve Anlamlandırma İşlevi 
 
212
B. Yargısal Yorumun Sınırlarının Aşılması: “Yargısal Aktivizm” Nitelemesi 
 
213
C. Türk Anayasa Mahkemesi’nin Anayasa Değişikliklerinin Denetimi Sırasındaki “Yetkilerini Genişletme Eğilimi” 
 
217
II. Türk Anayasa Mahkemesi’nin Anayasa Değişikliklerinin Denetimine İlişkin Farklı Dönemlerdeki Uygulamaları 
 
221
A. Genel Olarak Türk Anayasa Mahkemesi’nin Anayasa Değişikliklerin Denetimi Sırasında Kullandığı Ölçü Normlar 
 
221
B. 1876 Anayasası (Kanun–ı Esasi) Dönemi 
 
224
C. 1924 Anayasası Dönemi 
 
226
D. 1961 Anayasası Dönemi 
 
229
1. 1961 Anayasası’nda anayasayı değiştirme usulü 
 
229
2. 1961 Anayasası’ndaki değiştirilemez maddeler 
 
230
3. Türk Anayasa Mahkemesi’nin kuruluşu ve anayasa değişikliklerinin
 
denetiminin başlama süreci 
 
232
4. Dönemin önemli içtihatları 
 
234
a. E. 1970/1, K. 1970/31, K. T. 16.6.1970: Esas bakımından denetimin
 
b. E. 1973/19, K. 1975/87, K.T. 15.4.1975: Şekil görüntüsü altında
 
esas bakımından denetim 
 
243
E. 1982 Anayasası Dönemi 
 
251
1. 1982 Anayasası’nda anayasayı değiştirme usulü 
 
253
2. 1982 Anayasası’ndaki değiştirilemez maddeler 
 
260
3. 4. maddenin değiştirilebilirliği tartışması 
 
261
a. 4. maddenin değiştirilebileceğini savunan görüşler 
 
261
b. 4. maddenin değiştirilemeyeceğini savunan görüşler 
 
264
4. 1982 Anayasası’nda anayasa değişikliklerinin yargısal denetiminin
 
5. Dönemin önemli içtihatları 
 
268
a. E. 1987/9, K. 1987/15, K. T. 18.06.1987: Mevzuata uygun denetim 
 
268
b. E. 2007/99, K. 2007/86, K. T. 27.11.2007: Mevzuata uygun denetim ve referandumlar üzerinde anayasallık denetimi sorunu 
 
269
c. E. 2008/16, K. 2008/116, K. T. 05.06.2008: Şekil görüntüsü altında esas bakımından denetim içtihatlarına dönüş 
 
277
d. E. 2010/49, K. 2010/87, K. T. 07.07.2010: Şekil görüntüsü altında
 
esas bakımından denetim yaklaşımının devamı 
 
289
e. E. 2011/59, K. 2012/34, K.T. 01.03.2012: Anayasa Mahkemesi’nin
 
“yetkisini genişletme eğilimi”nden vazgeçişi 
 
292