Fakülteden Adliyeye Yargının Yeniden Yapılandırılması Dr. Ramazan Arıtürk  - Kitap
Fakülteden Adliyeye

Yargının Yeniden Yapılandırılması

1. Baskı, 
Ocak 2021
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
408
Barkod:
9789750265402
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Baskısı tükenmiştir.
Kitabın Açıklaması
Ülkemizdeki hakim, savcı ve avukatlar pratisyen olarak yetiştirilmektedir. Mahkemelerde görev alan pratisyen hakimler, savcılar ve avukatlar ile yapılan yargılamalardan ideal anlamda adaletin gerçekleşmesini beklemek beyhudedir. Tüm bu sorunların temelinde hakim, savcı ve avukatların yetersiz olduğu değil, yargı sistemimizin topyekun adaletin tecellisinde bekleneni karşılamaya engel yapısal sorunlarının olduğu sonucu çıkarılmalıdır.
Türkiye dünyada söz sahibi olan güçlü bir devlet olmak istiyorsa, uluslararası arenada tekelleşmiş güç odakları karşısında alternatif olma hedefi varsa, küresel ölçekte vatandaşlarının ve haksızlığa uğrayanların hamisi olma amacını taşıyorsa, Türk hukukçularının ulusal ve uluslararası düzeyde etkili ve itibarlı birer adalet temsilcisi olmaları şarttır.
Uluslararası platformda saygıdeğer ve söz sahibi ülke olmak askeri, siyasi, diplomatik ve iktisadi etmenlerin yanında, hatta onların da ötesinde etkin hukukçulara ve muteber hukuk kurumlarına sahip olmayı gerektirir. Ülkemizin yurt dışındaki sivil gücünü yansıtan yerel veya uluslararası şirketler, gönüllü kuruluşlar ve iş insanlarının yanında bir Türk vatandaşı, dünyanın herhangi bir yerinde yasal haklarını koruyan ve gözeten önemli ülkelerde yerleşik uluslararası Türk hukuk bürolarının ve hukukçularının güvencesini de yanında hissederse, işte o zaman Türkiye'nin büyük devlet olduğu ve gelişmiş ülkeler kategorisinde yer aldığı söylenebilecektir
Bu kitap, yerelden küresel düzeye bu anlayışın alt yapısına ilişkin özgün düşünceler ve önerileri barındırmaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Hukuk Eğitimini Yeniden Tasarlamak
.
Hukuk Mesleklerinin Yeniden Yapılandırılması
.
Yüksek Yargı Kurullarının Yapılandırılması
.
Türkiye'de Barolar ve Barolar Birliğinin Örgütlenme Modeli ve Yeniden Yapılandırılması
.
Adalet Bakanlığı'nın Yeniden Yapılandırılması
.
Türkiye'de Mevcut Yargı Sistemi
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
Takdim 
7
GİRİŞ
1. ADALETE KAVRAMSAL BİR GİRİŞ 
23
1.1. Antik Dünyada Adalet Düşüncesi 
25
1.2. Orta Çağ Hristiyan Dünyasında Adalet Düşüncesi 
26
1.3. İslam Dünyasında Adalet Düşüncesi 
27
1.4. Türk Tarihinde Adalet Düşüncesi ve Kurumsal Tezahürleri 
31
2. ADLİ TEŞKİLATLARIN TARİHİNE KISA BİR BAKIŞ 
32
2.1. Antik Yunan’da Adli Teşkilat 
33
2.2. Roma’da Adli Teşkilat 
34
2.3 Osmanlı Devleti’nde Adli Teşkilat 
36
2.4 Cumhuriyetin İlk Dönemlerinde Adli Teşkilat 
38
3. ADLİ TEŞKİLATIMIZIN TEMEL SORUNLARI 
39
TÜRK YARGI SİSTEMİNİN ÖZET TARİHİ AKIŞI 
48
Birinci Bölüm
HUKUK EĞİTİMİNİ YENİDEN TASARLAMAK
1. GİRİŞ 
51
2. TARİHTE HUKUK VE HUKUK EĞİTİMİ 
54
2.1. Batı Medeniyeti Tarihinde Hukuk Eğitimi 
54
2.1.1. Antik Yunan 
55
2.1.2. Roma Devleti 
57
2.1.3. Orta Çağda Kilise “Kanon” Hukuku 
62
2.2. Türk Tarihinde Hukuk ve Hukuk Eğitimi 
67
2.2.1. Genel Olarak 
67
2.2.2. Hun Devleti 
69
2.2.3. Göktürk Devleti 
70
2.2.4. Uygur Devleti 
72
2.2.5. Selçuklu Devleti 
74
2.2.5.1. Hukuk Sistemi 
74
2.2.5.2. Selçuklu Eğitim Geleneğinin Merkezi Olarak Medreseler 
75
2.2.6. Osmanlı Devleti 
79
2.2.6.1. Genel Olarak 
79
2.2.6.2. Klasik Dönemde Hukuk Eğitimi: Osmanlı Medreseleri 
80
2.2.6.3. Tanzimat Döneminde Hukuk ve Eğitim 
85
a. Mekteb–i Hukuk–ı Sultani 
86
b. Mekteb–i Hukuk–ı Şahane 
88
2.3. Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Yıllarında Hukuk Öğretimi 
90
2.4. Tarihte Hukuk Eğitimi Üzerine Değerlendirme 
92
3. BAZI ÜLKELERDE HUKUK EĞİTİMİ 
95
3.1. Almanya 
95
3.2. Fransa 
98
3.3. İngiltere 
102
3.4. İtalya 
105
3.5. ABD 
106
3.6. İsviçre 
110
3.7. Avusturya 
112
3.8. Rusya 
114
3.9. Brezilya 
114
3.10. Pakistan 
115
3.11. Çin 
115
3.12. Japonya 
117
3.13. Mısır 
118
3.14. Suudi Arabistan 
118
3.15. İran 
119
3.16. Portekiz 
120
3.17. Yunanistan 
120
3.18. Belçika 
121
3.19. Danimarka 
122
3.20. İspanya 
122
4. ÜLKEMİZDEKİ HUKUK EĞİTİMİNE YÖNELİK ÖNERİLERİMİZ 
123
4.1. Yeni Bir Hukuk Eğitim Sistemine Duyulan İhtiyaç 
123
4.2. Hukuk Eğitiminin Temel Dinamikleri 
126
4.2.1. Hukuk Eğitiminde Metot Değişikliği: Takrir ve Karar Yöntemleri 
126
4.2.1.1. Hukuk Eğitiminde Zihniyet ve Metot Değişikliği İhtiyacı 
127
4.2.1.2. Takrir ve Karar Metotları 
128
4.2.1.3. Hukuk Eğitiminde Karar Metodunun Olumlu Yönleri 
128
4.2.1.4. Hukuk Eğitiminde Karar Metodunun Olumsuz Yönleri 
131
4.2.1.5. Sonuç ve Önerimiz: Karma Metot 
133
4.2.2. Bologna Sistemi Çerçevesinde Standardize Edilmiş Eğitim 
134
4.2.2.1. Bologna Sistemi 
134
4.2.2.2. Bologna Sisteminde Hukuk Eğitimi 
135
4.3. Hukuk Fakültelerinin Öğrenci Kabul Sistemi 
136
4.3.1. Hukuk Eğitimi Öncesi Herhangi Bir Lisans Programından Mezun Olma Şartı 
136
4.3.2. Hukuk Fakültelerine Girişte Özel Sınav 
139
4.4. Fakülte, Akademisyen ve Öğrenci Sayısı 
140
4.4.1. Hukuk Fakültelerinin Sayısı 
140
4.4.2. Akademisyen Sayısı 
141
4.4.3. Dersliklerdeki Öğrenci Mevcudu 
142
4.5. Hukuk Eğitiminin Süresi ve Müfredatı 
142
4.5.1. Teorik ve Pratik Eğitimi Kapsayan Beş Yıllık Program 
142
4.5.2. Ders Türleri 
143
4.5.3. Teorik Eğitimde Yıllara Göre Okutulacak Dersler 
145
4.5.4. Hukuk Fakültesi Müfredatında Yeni İçerik Önerileri 
146
4.5.4.1. Zorunlu Kurslar 
147
a. Ders Çalışma ve Ödev Yapma Teknikleri 
147
b. Araştırma Yöntemleri ve Kütüphane Kullanımı 
147
c. Bilişim Teknolojileri ve Onparmak Klavye Yazımı 
147
d. Diksiyon, İletişim ve Beden Dili 
148
e. Meslek Hukuku 
148
f. Bilişim–UYAP Teknolojileri 
148
4.5.4.2. Zorunlu Seminerler 
149
a. Mevzuat ve İçtihat Araştırma Yöntemleri 
149
b. Kompozisyon 
149
c. Sözleşme Okuma ve Yazma Becerileri 
149
d. İddianame, Mahkeme Kararı, Dava Dilekçesi Yazma Teknikleri 
150
e. Müzakere Teknikleri 
150
f. Sorgu Teknikleri 
151
g. İhtilafları Önleme ve Yargı Öncesi Çözüm Yöntemleri 
152
4.5.3.4. Seçimlik Seminerler 
152
a. Senaryo Yazımı 
152
b. Bilimsel Araştırma ve Yazma 
153
c. Yönetim ve Organizasyon 
153
d. Temel Muhasebe 
154
e. Resmi Yazışma Usulleri 
154
f. Sosyal Sorumluluk Projeleri 
154
4.5.5. Hukuk Fakültesine Devam Zorunluluğu 
155
4.6. Lisans Eğitimi Sonrası “Ulusal Hukuk Sınavı” 
155
4.7. Hukuk Meslekleri Stajı 
156
4.7.1. Tüm Meslekler İçin Ortak ve Denetlenebilir Staj 
156
4.7.2. Zorunlu Vaka Analizi Dersleri 
158
4.7.2.1. Genel olarak 
158
4.7.2.2. Özel Hukuk Vaka Analizi 
161
4.7.2.3. Ceza Hukuku Vaka Analizi 
162
4.7.2.4. Bireysel Başvuru Vaka Analizi 
164
4.7.3. Fiili Meslek Stajı 
164
4.7.4. Stajyerlerin Özlük Hakları 
166
İkinci Bölüm
HUKUK MESLEKLERİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI
1. GİRİŞ 
169
2. HAKİMLİK 
170
2.1. Osmanlı’da Kadılık 
171
2.1.1. Genel Olarak 
171
2.1.2. Kadı Olma Koşulları 
172
2.1.3. Kadıların Görev Süresi 
173
2.1.4. Zaman–ı İnfisal 
174
2.1.5. Kadıların Görev Bölgesi 
174
2.1.6. Kadıların Gelirleri 
175
2.2. Bazı Ülkelerde Hakimlik Mesleği 
175
2.2.1. Almanya 
175
2.2.2. Fransa 
176
2.2.3. İtalya 
178
2.2.4. İspanya 
179
2.2.5. Amerika Birleşik Devletleri 
179
2.2.6. İngiltere 
181
2.2.7. Avusturya 
183
2.2.8. Belçika 
184
2.2.9. Hollanda 
185
2.2.10. Japonya 
186
2.2.11. Suudi Arabistan 
188
2.2.12. Çin 
189
2.2.13. Hırvatistan 
190
2.2.14. Macaristan 
190
2.2.15. Rusya 
192
2.3. Ülkemizde Hakimlik 
193
2.4. Hakimlik Mesleği İçin Önerilerimiz 
195
2.4.1. Ülkenin Hakim Alımı Planlı Olmalı 
196
2.4.2. Hakim Olma Şartları 
197
2.4.2.1. Hakimlerin Hukuk Fakültesinden Mezun Olma Şartı Olmalı 
197
2.4.2.2. Hakimliğe Kabulde Yazılı Sınav Uygulaması Kaldırılmalı 
198
2.4.2.3. Mülakatın Hakimliğe Kabulde Etkisi 
199
2.4.2.4. Hakimler Olgun Olmalı 
200
2.4.3. Hakimler Uzmanlaşmalı 
201
2.4.4. Hakimlerin Görev Yeri Teminatı Olmalı 
201
2.4.5. Hakimlik Kademeleri 
202
2.4.5.1. Birinci Kademe Hakimlik 
204
a. İntibak Süreci 
204
b. Atanma Süreci 
204
c. Tekamül Süreci 
205
2.4.5.2. Uzman Hakimlik 
209
2.4.5.3. Kıdemli Hakimlik 
210
2.4.5.4. Yüksek Hakimlik 
210
2.4.5.5. Kıdemli Yüksek Hakimlik 
211
3. SAVCILIK 
212
3.1. Osmanlı’da Savcılık 
213
3.2. Bazı Ülkelerde Savcılık Mesleği 
216
3.2.1. Almanya 
216
3.2.2. Fransa 
216
3.2.3. İngiltere 
217
3.2.4. Amerika Birleşik Devletleri 
218
3.2.5. İspanya 
220
3.2.6. Hırvatistan 
220
3.2.7. Hollanda 
221
3.2.8. İtalya 
222
3.2.9. Rusya 
223
3.2.10. Suudi Arabistan 
224
3.3. Ülkemizde Savcılık 
224
3.4. Savcılık Mesleği İçin Önerilerimiz 
225
3.4.1. Yargı Yetkisini Kullanan Savcıların Bağımsızlığı Anayasal Güvenceye Alınmalı 
225
3.4.2. Hakim ve Savcı Birlikteliğine Son Verilmeli 
227
3.4.3. Adli Kolluk Doğrudan Savcılara Bağlı Olmalı 
229
3.4.4. Savcılar Uzmanlaşmalı 
231
3.4.5. Savcıların Görev Yeri Teminatı Olmalı 
231
3.4.6. Soruşturma–Kovuşturma Savcılığı Ayrımı Kaldırılmalı 
232
3.4.7. Savcılık Kademeleri 
233
3.4.7.1. Birinci Kademe Savcılık 
233
a. İntibak Süreci 
233
b. Atanma Süreci 
234
c. Tekamül Süreci 
235
3.4.7.2. Uzman Savcılık 
235
3.4.7.3. Kıdemli Savcılık 
236
3.4.7.4. Yüksek Savcılık 
237
3.4.7.5. Kıdemli Yüksek Savcılık 
237
4. AVUKATLIK 
238
4.1 Osmanlı’da Avukatlık 
238
4.2. Bazı Ülkelerde Avukatlık Mesleği 
240
4.2.1. Almanya 
240
4.2.2. Fransa 
241
4.2.3. Amerika Birleşik Devletleri 
242
4.2.4. İngiltere 
242
4.2.5. Rusya 
243
4.2.6. Avusturya 
245
4.2.7. Belçika 
245
4.2.8. Çek Cumhuriyeti 
245
4.2.9. Danimarka 
246
4.2.10. Finlandiya 
246
4.2.11. İspanya 
246
4.2.12. İsveç 
247
4.2.13. İtalya 
247
4.2.14. Portekiz 
248
4.2.15. Yunanistan 
248
4.2.16. Suudi Arabistan 
249
4.2.17. İran 
249
4.2.18. Çin 
250
4.3. Ülkemizde Avukatlık 
250
4.4. Avukatlık Mesleği İçin Önerilerimiz 
252
4.4.1. Avukatlık Staj Evresi 
252
4.4.2. Avukatlıkta Uzmanlaşma 
254
4.4.2.1. Uzmanlaşmanın Kurumsallaştırılması İhtiyacı 
254
4.4.2.2. Avukatlıkta Uzmanlaşma Yeterlilik Şartları 
255
a. Mahkemelerin Görev Alanlarına Giren Konularda Eğitim Almış Olmak 
256
b. Belli Bir Kıdeme Sahip Olmak 
257
4.4.3. Avukatlık Kademeleri 
258
4.4.3.1. Birinci Kademe Avukat 
259
4.4.3.2. Uzman Avukat 
259
4.4.3.3. Kıdemli Avukat 
260
4.4.3.4. Üstat Avukat 
260
4.4.3.5. Kıdemli Üstat Avukat 
261
4.4.4. Ülkemizde Avukatlık Mesleğinin Sorunları 
261
4.4.4.1. Avukatlık Mesleğinin Vergisel Sorunları 
261
a. Gelir Vergisi Dilimi 
262
b. KDV Sorunu 
263
c. Damga Vergisi 
264
4.4.4.2. Avukat Ortaklıklarının Yeniden Yapılandırılması 
264
5. ADLİYE YARDIMCI UZMAN PERSONELLERİ 
266
5.1. Genel Olarak 
266
5.2. Hakim ve Savcı Yardımcılığı Eleştirisi 
268
5.3. Adli Katiplik 
271
5.3.1. Genel Olarak 
271
5.3.2. Adli Katibin Görevleri 
274
5.3.3. Adli Katip Olma Şartları 
274
5.3.4. Adli Katiplik Kademeleri 
274
5.3.4.1. Adli Katip 
274
5.3.4.2. Uzman Adli Katip 
275
5.3.4.3. Kıdemli Adli Katip 
275
5.4. Adli Kolluk 
276
5.4.1. Adli Kolluk Teşkilatı Adalet Bakanlığı Bünyesinde Kurulmalı 
276
5.4.2. Adli Kolluğun Görevleri 
277
5.4.3. Adli Kolluk Görevlileri Hukuk ve Adli Bilimler Alanında Eğitilmeli 
278
5.4.4. Adli Kolluk Uzmanlaşması Savcıların Uzmanlaşmasına Paralel Olmalı 
278
5.4.5. Adli Kolluk Kademeleri 
279
5.4.5.1. Adli Kolluk 
279
5.4.5.2. Uzman Adli Kolluk 
279
5.4.5.3. Kıdemli Adli Kolluk 
279
5.4.6. Adli Kolluk Görevlileri Yargı Yetkisinin Kullanımı Açısından Doğrudan Savcıya Bağlı Olmalı 
280
5.4.7. Her Savcının Emrine Yeteri Kadar Adli Kolluk Görevlisi Verilmeli 
280
5.4.8. Adli Kolluk Görevlilerinin Genel Kolluk Görevlilerine Soruşturma Konularında Emir ve Talimat Verme Yetkisi Olmalı 
281
5.4.9. Adli Kolluk Görevlilerine Adli Görevleri Dışında İş ve Görev Verilmemeli 
281
Üçüncü Bölüm
YÜKSEK YARGI KURULLARININ YAPILANDIRILMASI
1. YÜKSEK YARGI KURULLARININ ÖNEMİ 
283
2. YÜKSEK YARGI KURULU MODELLERİ 
284
3. DÜNYADA YÜKSEK YARGI KURULLARI 
285
3.1 Fransa 
285
3.2 İngiltere 
286
3.3 İtalya 
286
3.4 İspanya 
287
4. TÜRKİYEDE YÜKSEK YARGI KURULLARI 
288
4.1 Cumhuriyetin İlk Yıllarındaki Durum 
288
4.2 1961 Anayasasında Yüksek Yargı Kurulları 
289
4.3. 1982 Anayasasında Yüksek Yargı Kurulu 
291
5. YÜKSEK YARGI KURULLARININ OLUŞUMUNA İLİŞKİN ÖNERİMİZ 
295
5.1. Yüksek Yargı Kurulu Üyelerinin Dağılımında Dengeli ve Geniş Tabanlı Temsil Sağlamalı 
296
5.2. Yüksek Yargı Kurulu Üyeliği Bir Kariyer Basamağı Olmamalı 
297
5.3. Adaylar Yargı ile İlişkili Kurumlarca Belirlenmeli, Meclis ve Cumhurbaşkanın Tarafından Seçilmeli 
297
5.4. Yüksek Yargı Kurulu Üye Sayısı Mevcut Hakim ve Savcı Sayısına Orantılı Olmalı 
298
5.5. Yüksek Yargı Kurullarının Görev Süresi Çok Kısa ya da Çok Uzun Olmamalı 
299
5.6. Yüksek Yargı Kurulu Üyeleri Tekrar Seçilememeli 
299
5.7. Yüksek Yargı Kurulunda Yürütme Organının Temsilcisi Bulunmamalı 
299
5.8. Yüksek Yargı Kurulunun Kararlarına Karşı İtiraz ve Yargı Yolu Açık Olmalı 
300
5.9. Hakimler Kurulu ve Savcılar Kurulu Şeklinde Ayrı Kurullar Oluşturulmalı 
300
5.9.1. Hakimler Kurulunun Oluşumu 
300
5.9.2. Savcılar Kurulunun Oluşumu 
302
Dördüncü Bölüm
TÜRKİYE’DE BAROLAR VE BAROLAR BİRLİĞİNİN ÖRGÜTLENME MODELİ VE YENİDEN YAPILANDIRILMASI
1. GİRİŞ 
307
2. BAROLARIN TARİHÇESİ 
308
3. BAZI ÜLKELERDE BAROLAR VE BAROLAR BİRLİĞİ 
312
3.1. Almanya 
312
3.2. Fransa 
313
3.3. İngiltere 
314
3.4. ABD 
316
4. TÜRKİYE’DE BAROLAR VE BAROLAR BİRLİĞİ 
317
4.1. Barolar 
317
4.1.1. Genel Kurul ve Görevleri 
318
4.1.2. Yönetim Kurulunun Oluşumu 
319
4.2. Türkiye Barolar Birliği 
319
4.2.1. Barolar Birliği Genel Kurulunun Oluşumu 
319
4.2.2. Barolar Birliğinin Görevleri 
320
5. BAROLAR VE BAROLAR BİRLİĞİNİN ÖRGÜTLENME MODELİNE İLİŞKİN ÖNERİLERİMİZ 
321
5.1. Barolar 
323
5.1.1. Baro Meclisi ile Yönetim Kurulunun Oluşumu 
323
5.1.2. Baro Meclisinin Görevleri: 
332
5.2. Barolar Birliği 
333
5.2.1. Barolar Birliği Meclisinin Oluşumu 
333
5.2.2. Barolar Birliği Meclisinin Görevleri 
334
5.3. Diğer Meslek Örgütlerinin Yapılanması 
335
6. ULUSLARARASI TÜRK BAROSU 
335
Beşinci Bölüm
ADALET BAKANLIĞI’NIN YENİDEN YAPILANDIRILMASI
1. YARGI SİSTEMİMİZDE ADALET BAKANLIĞININ ROLÜ 
339
2. ADALET BAKANLIĞININ KURUMSAL TARİHÇESİ 
342
3. ADALET BAKANLIĞININ GÖREVLERİ 
344
4. MEVZUAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN YENİDEN YAPILANDIRILMASI 
347
4.1 Mevzuat Genel Müdürlüğünün Görevleri 
347
4.2 Yeniden Yapılandırılmaya Duyulan İhtiyaç 
349
4.3. Mevzuat Genel Müdürlüğünün Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Önerilerimiz 
352
5. TÜRKİYE ADALET AKADEMİSİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI 
357
5.1. Akademinin Kurumsal Kimliği ve Misyonu 
357
5.2. Adalet Akademisinin Görevleri 
358
5.3. Tüm Hukuk Uygulayıcılarının Eğitimi İçin Ortak Çatı Kurum 
359
5.4. Uzmanlaşma Eğitimleri ve Sertifikasyon 
360
6. ADALET ŞURASI KURUMU 
360
6.1. Şura Kavramı 
361
6.2. Amaç 
366
6.3. Görevleri 
367
6.4. Şuranın Teşekkülü ve Organları 
369
6.5. Çalışma Usul ve Esasları 
370
TÜRKİYEDE MEVCUT YARGI SİSTEMİ
GİRİŞ 
373
1. ADALET BAKANLIĞI 
373
A. Görev ve Yetkileri 
373
B. Teşkilat Yapısı 
375
C. Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İş Yurtları Kurumu 
376
D. Adli Tıp Kurumu 
377
E. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu 
377
F. Kişisel Verileri Koruma Kurumu 
377
G. Türkiye Adalet Akademisi 
378
2. HAKİM VE SAVCILAR KURULU 
379
3. ADLİ YARGI 
380
A. Yargıtay 
380
B. Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı 
381
C. Bölge Adliye Mahkemeleri 
381
D. İlk Derece Mahkemeleri 
381
I. Genel Görevli Ceza Hakimlikleri ve Ceza Mahkemeleri 
381
II. Ceza İhtisas Mahkemeleri 
382
III. Genel Görevli Hukuk Mahkemeleri 
383
IV. Hukuk İhtisas Mahkemeleri 
384
4. İDARİ YARGI 
385
A. Danıştay 
385
B. Bölge İdare Mahkemeleri 
386
C. İlk Derece Mahkemeleri 
386
5. ANAYASA MAHKEMESİ 
387
6. UYUŞMAZLIK MAHKEMESİ 
389
7. YÜKSEK SEÇİM KURULU 
390
8. SAYIŞTAY 
390
Kaynakça 
391
Kavramlar Dizini 
405