YAZINBİLİM VE YAZINSAL TÜRLER
 
1.1. YAZINBİLİM: MİMESİS VE DİEGESİS BAĞLAMINDA PLATON, ARİSTO VE HORACE 
 
29
1.2. İLK ÇAĞLARDAN GÜNÜMÜZE YAZINBİLİM VE SÖZBİLİM 
 
31
1.4. TARİH İÇİNDE YAZINSAL TÜRLER 
 
38
2.1. ÇEVREMETİN, ÇEVREKİTAP 
 
55
2.3. YANMETNİN ÖZELLİKLERİ 
 
59
2.4. YANMETNİN BAŞLICA ÖGELERİ 
 
60
FARKLI SÖYLEMLER YA DA METİN TÜRLERİ
 
3.1.1. Kısa Bir Tarihçe 
 
73
3.1.3. Betimleme Edimi/ Anlatı Edimi 
 
79
3.1.4. Betimleme Eğilimleri 
 
80
3.1.4.1. Yatay Betimleme 
 
80
3.1.4.2. Düşey Betimleme 
 
82
3.1.5. Anlatı Metni ve Betimleme 
 
83
3.1.6. Betimlemenin Özellikleri 
 
83
3.1.6.1. Sınır Koyucu ve Belirleyici Bir Dizge 
 
83
3.1.6.2. Betimlemenin Sözcüklerle ve Sözdizimle Düzenlenişi 
 
84
3.1.6.4. Bilgi Birikimi. 
 
84
3.1.6.6. Kipselleştirme 
 
86
3.1.7.2. Üstdil İçeren Betimleme Dizgeleri 
 
88
3.1.7.3. Yeniden Yazma Dizgeleri: Bir Müzik Parçasının, Bir Resmin Yeniden Betimlenmesinin Yer Aldığı Metinler 
 
90
3.1.8. Betimleme Dizgesi 
 
91
3.1.8.1. Daha Önceki Olay ya da Betimlemeleri Özetlemek 
 
91
3.1.8.2. Kahramanların Birleşmelerini, Ayrılmalarını Sunmak 
 
92
3.1.9. Betimleyicinin Bakışı 
 
92
3.1.10. Betimleyicinin Bakışı ve Devinimi 
 
92
3.1.10.1. Betimlenen Nesne de Betimleyici de Devinimsiz 
 
94
3.1.10.2. Betimleyici Devinimsiz, Betimlenen Nesne Devinimli 
 
94
3.1.10.3. Betimlenen Nesne Devinimsiz, Betimleyici Devinimli 
 
94
3.1.10.4. Betimlenen Nesne de Betimleyici de Devinimli 
 
94
3.1.11. Özel Bir Durum Olarak İçe Bakış 
 
95
3.1.12. Betimlemenin İşlevleri 
 
96
3.1.12.1. Estetik ya da Süsleme İşlevi 
 
96
3.1.12.2. Öğretcilik İşlevi 
 
96
3.1.12.3. Erteleyicilik İşlevi 
 
97
3.1.12.4. Mimetik İşlev 
 
97
3.1.12.5. Simgesel İşlev 
 
98
3.1.12.6. Estetik ya da Şiirsel İşlev 
 
99
3.2.1. Anlatının Evreleri 
 
99
3.3. AÇIKLAYICI METİN 
 
104
3.4. GERÇEKLENDİRMELİ METİN 
 
105
4. GERÇEKLİK VE KURMACA 
 
111
4.3.2. Zamansallaştırma 
 
118
4.3.3. Uzamsallaştırma 
 
118
4.4. GERÇEKLİK İZLENİMİ 
 
120
4.5. BİR ANLATI NASIL DÜZENLENİR? 
 
124
4.5.2. Kurmacadan Öykülemeye Nasıl Geçilir? 
 
124
4.5.2.1. Çizgisel Anlatı 
 
125
4.5.2.2. Eksiltili Çizgisel Anlatı 
 
126
4.5.2.4. Geriye Dönüşlü Çizgisel Olmayan Anlatı 
 
127
4.5.3. Kurgusal Bir Anlatıya Nasıl Başlanır? Kurgusal Bir Anlatı Nasıl Bitirilir? 
 
129
4.5.3.1 Bir Anlatıya Nasıl Başlanır 
 
130
4.5.4. Başlangıç Durumunun İşlevleri 
 
137
4.5.4.1. Metnin Devam İzlencesini Hazırlar 
 
137
4.5.4.2. Okurun Dikkatini Metne Çeker 
 
138
4.5.4.3. Başlangıç Kurmaca Bir Dünya Yaratabilir 
 
139
4.5.5. Başlangıç Biçimleri 
 
139
4.5.5.1. Durağan Başlangıç 
 
139
4.5.5.2. İlerleyen Başlangıç 
 
140
4.5.5.3. Devingen Başlangıç 
 
141
4.5.5.4. Geciktirici Başlangıç 
 
145
4.5.5.5. Özgün Başlangıç 
 
146
4.5.6. Başlangıç ve Uzam – Zaman – Kişi 
 
147
4.5.6.1. Uzam Kavramı 
 
147
4.5.6.2. Zaman Kavramı 
 
148
4.5.6.3. Kişilerin (Kahramanların) Sahneye Konulması 
 
149
4.5.7. Anlatının Sona Erdirilmesi 
 
150
4.5.7.1. Bitiş Türleri 
 
152
4.5.7.1.1. Başlangıç Durumuna Dönüş 
 
152
4.5.7.1.3. Umutsuz Acıklı Son 
 
153
4.5.7.1.4. Acıklı Ama Umutlu Son 
 
154
4.5.7.1.5. Düşündürücü son 
 
154
4.5.8. Kurgusal Anlatıyı Başlatma ve Bitirme Durumlarının Karşılaştırılması 
 
154
5. ÇÖZÜMLEME DÜZEYLERİNİN AYIRTEDİLMESİ: KURMACA/ÖYKÜLEME/METİNLEŞTİRME 
 
163
5.2. ANLATININ GENEL YAPISI 
 
169
5.3. METNİN BÖLÜMLENMESİ: OLUNTULAR (EPİZOTLAR) VE DİZİMLER (SEKANSLAR) 
 
172
5.3.1.1. Aşamalı Dönüşümler 
 
172
5.3.1.2. Birbirini İzleyen Dönüşümler 
 
174
5.3.1.3. Bağımsız Dönüşümler 
 
176
5.5. ANLATI VE ÖYKÜLEME 
 
177
5.6. ZAMANIN DÜZENLENMESİ 
 
180
5.7. KİM KONUŞUYOR? KİM GÖRÜYOR? 
 
182
5.8. ANLATIDA ANLATICININ YERİ 
 
184
5.8.1. Anlatıda üçüncü kişi adılıyla kim konuşur? 
 
184
5.8.2. Birinci Kişi Adıllı Bir Anlatıda Kim Konuşur? 
 
185
5.8.3. Bir Betimlemede Kim görür? Kim Betimler? 
 
187
KURGUSAL ANLATININ SÖZLERİ
 
6.1. METİN ve METİN–DIŞI AYRIMI 
 
191
6.2. SÖZCE VE SÖZCELEME 
 
191
6.2.1. Sözceleme Durumu 
 
193
6.2.2. Sözce ve Tümce 
 
195
6.2.3. Sözceleme Öznesi 
 
196
6.3. Kurgusal Anlatıda Sözler 
 
199
6.3.1. Karşılıklı Konuşma (Diyaolog) 
 
200
6.3.2. İç Monolog (İç Konuşma) 
 
202
6.3.2.1. İç Konuşmadan (Monologtan) İç Karşılıklı Konuşmaya (Diyaloğa) 
 
204
6.4. Kurgusal Anlatıda Sözler Aktarılınca 
 
206
6.4.1. Dolaysız Aktarılan Söylem (DzAS) 
 
206
6.4.2. Dolaylı Aktarılan Söylem (DAS) 
 
208
6.4.3. Dolaylı Serbest Aktarılan Söylem (DSAS) 
 
210
6.4.4. Sözlerin Anlatısallaştırılması 
 
212
6.4.5. Aktarılan İç Monolog (İç Konuşma) 
 
213
6.4.7. Aktarılan İç Söylemden Aktarılan İç Monoloğa 
 
220
ANLATININ YAPISAL ÇÖZÜMLEMESİNE İLİŞKİN
 
TEMEL İLKELERİN BELİRLENMESİ
 
7.1. METİN VE METİN–DIŞI AYRIMI 
 
225
7.2. KURMACA VE GÖNDERGE 
 
225
7.2.1. Dil İçi Gönderge / Dil Dışı Gerçek Gönderge 
 
227
7.2.2. Gerçek Olmayan Göndergeler 
 
227
7.3. YAZAR VE ANLATICI 
 
229
7.3.1. Yazar ile Anlatıcının Örtüşmesi 
 
231
7.3.2. Yazar ile Anlatıcının Birbirine Karışması 
 
233
7.3.3. Yazar ile Anlatıcının Farklılaşması 
 
234
7.4. DİNLEYİCİ VE KURGUSAL OKUR 
 
236
7.5. ANLATICI TİPLERİ 
 
241
7.6. ODAKLAYIM TİPLERİ 
 
242
7.6.1. Sıfır Odaklayım ya da Sınırsız Bakış Açısı 
 
242
7.6.3. İç Odaklayım ya da Sınırlı Bakış Açısı 
 
245
7.7. ANLATICI TİPLERİ 
 
249
7.7.1. Dışöyküsel Anlatıcı 
 
249
7.7.1.1. Gizemli Dışöyküsel Anlatıcı 
 
249
7.7.1.2. Anlatıcı–Gözlemci 
 
250
7.7.2. İçöyküsel Anlatıcı 
 
251
7.7.2.1. İkinci Derecede Bir Kahraman 
 
251
7.7.2.2. Benöyküsel Anlatıcı: Başkahraman 
 
253
7.7.3. Değişik Bakış Açılarından 
 
257
7.7.3.1. Bayan Oreille (K1) Açısından: (Y # A = K1) 
 
257
7.7.3.2. Bay Oreille (K2) Açısından: (Y ≠ A = K2) 
 
257
7.7.3.3. İş Arkadaşları (K3) Açısından: (Y ≠ A = K3) 
 
258
ANLATIBİLİM VE GÖSTERGEBİLİM V. PROPP’UN
 
8.1.1. İŞLEVLERİN SIRASI 
 
268
ÜRETİCİ SÜREÇ VE ANLATI KAHRAMANLARI
 
9. ÜRETİCİ SÜREÇ VE ANLATI KAHRAMANLARI 
 
283
9.1. GİRİŞ: ÜRETİCİ SÜREÇ 
 
283
9.1.1 ANLATISAL YAPILAR 
 
284
9.1.1.1 Anlatısal yapılar: DİZİMSEL BİLEŞKE 
 
284
9.1.1.2.1. Temel Sözdizim 
 
284
9.1.1.2.2. Temel Anlam 
 
285
9.1.2.1. Anlatısal Sözdizim 
 
287
9.1.2.2. Anlatısal Anlam 
 
287
9.2.1 SÖYLEMSEL YAPILAR 
 
288
9.2.1.1 Sözdizimsel Söylem 
 
288
9.2.1.1.1. Oyunculaşma 
 
288
9.2.1.1.2. Zamansallaşma 
 
289
9.2.1.1.3. Uzamsallaştırma 
 
289
9.4. ANLATI KAHRAMANLARI 
 
291
9.4.1.2. Kahramanın Özellikleri 
 
296
9.4.1.2.2. Ad ve Anlatı Başlığı 
 
301
9.4.1.2.3. Başka Bir Yazarın ya da Kahramanın İzlerini Taşıyan Kahramanlar 
 
302
9.4.1.2.5. Kahramanın Fiziksel Özellikleri 
 
306
9.4.1.2.6. Kahramanın Dili 
 
307
9.4.1.2.7. Beceriye İlişkin Özellikler 
 
308
9.4.1.2.8. Kahramanlar ve Göndergesel Kişiler 
 
309
9.5. Kahramanın Tanımlanması 
 
310
9.5.1. Süreç İçinde Tanımlama 
 
310
9.5.2. Süreç İçinde Yineleme 
 
311
9.5.3. Dolaysız Tanımlama 
 
311
9.5.4. Dolaylı Tanımlama 
 
312
9.6. Kahramanların Sunumu 
 
312
9.7. Kahraman Konusunda Bilgi Veren Öğeler 
 
315
9.8. Anlatıcının Kahramanın İşlerine Karışması 
 
316
9.9. Kahramanın Betimlenme Amaçları 
 
317
9.10. Kahramanın Eylemleri ve İşlevleri 
 
318
9.11. Karşıt Kahraman 
 
321
9.12. Kahramanlar Dizgesi 
 
321
10.2. SÜREDİZİMSEL ZAMAN 
 
328
10.2.1. Değişmezlik Koşulu 
 
328
10.2.2. Yönlendirme Koşulu 
 
328
10.2.3. Ölçümleme Koşulu 
 
328
10.4. KURMACA ZAMANI / ÖYKÜLEME ZAMANI 
 
329
10.4.1. Öyküleme Zamanı 
 
331
10.4.1.1. Artsüremsel Öyküleme 
 
333
10.4.1.2. Önsüremsel Öykülenme 
 
335
10.4.1.3. Eşsüremsel Öyküleme 
 
336
10.4.1.4. Katılımsal Öyküleme 
 
337
10.6. SÜRE: ANLATININ RİTMİ 
 
344
10.7.2. Yinelemeli Anlatı 
 
349
10.7.3. Çok kez Yinelemeli Anlatı 
 
349
11.1. UZAMIN SÖZCÜKLERİ 
 
370
11.2.1. Açık Uzam / Kapalı Uzam 
 
370
11.2.2. Kapsayan Uzam / Kapsanan Uzam 
 
371
11.3. DİĞER UZAM TÜRLERİ 
 
372
11.3.1. Gerçek Uzam / Kurmaca Uzam 
 
373
11.3.2. Burası / Başka bir yer 
 
380
11.4. UZAMIN YENİDENSUNUMU 
 
381
11.5.1. Uzam: Engelleyici Eyleyen 
 
385
11.5.2. Uzam: Gönderici Eyleyen 
 
385
11.5.3. Uzam: Yardımcı Eyleyen 
 
385
ANLATISAL ÖRNEKÇELER ARACILIĞIYLA ANLATI ÇÖZÜMLEMESİ
 
12.1. A. –J. GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİ 
 
393
12.1.1. Özne ile Nesne Arasındaki İlişki: İsteyim Ekseni 
 
396
12.1.1.1. Bağlaşımsal Durum Sözcesi 
 
397
12.1.1.2. Ayrışımsal Durum Sözcesi 
 
398
12.1.2.1. İki Özne (Ö1 ve Ö2) Aynı Nesne (N1=N2) 
 
399
12.1.2.2. İki Öznenin (Ö1 ve Ö2) Karşılıklı Olarak Birbirlerini Nesne Gibi Kabul Etmesi 
 
400
12.1.2.3. Nesneleş(tir)me 
 
402
12.1.4. Eyleyenler Bağlamında Özne Tipleri 
 
406
12.1.4.1. Özne Nesne İlişkisi 
 
407
12.1.4.2. Özneyi Tanımlayan Terimler 
 
407
12.1.4.3. Eyleyenler İçinde Özne Tipleri 
 
408
12.2. GÖNDERİCİ İLE ALICI ARASINDAKİ İLİŞKİ: İLETİŞİM EKSENİ 
 
418
12.3. YARDIMCI İLE ENGELLEYİCİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: GÜÇ–İKTİDAR EKSENİ 
 
422
İŞLEVSEL ÖRNEKÇE: ANLATININ SÖZDİZİMSEL YAPISI
 
13.1. ANLATININ SÖZDİZİMİ: BEŞLİ ŞEMA 
 
441
13.2. ANLATININ SÖZDİZİMİ: DÖRTLÜ ŞEMA 
 
445
13.2.1. Aşama: Sözleşme ya da Eyletim 
 
445
13.2.4. Aşama: Tanınma ve Yaptırım 
 
447
14.1. MANTIKSAL–ANLAMSAL DÜZEY 
 
473
14.1.1. Dizisel Bakış Açısı: İlişkiler 
 
473
15.1. Metinlerarası İlişkilerin Biçimleri 
 
511
15.1.1. Alıntı ya da Metin Aktarımı 
 
512
15.1.2. Gönderme Yapılan Yapıtlardan Alıntılar 
 
512
15.1.3. Çok Bilinen Metinlere Yapılan Açık Göndermeler 
 
515
15.1.4. Gönderme Yapılan Yazarların ya da Yapıtların Biçimine Öykünmek. 
 
516
15.1.5. Bir Söylemin Yeniden Yazımı 
 
517
ANLATIM TEKNİKLERİ: YİNELEMELER, ERKEN ANLATIM, METALEPSE
 
16.1. GİRİŞ: YİNELEMELER 
 
535
16.1.1. Yineleme Türleri 
 
536
16.1.2. Yinelemenin Özellikleri 
 
537
16.1.3. Kahramanların Oluşturulması 
 
538
16.1.4. Kahraman Tipleri 
 
540
16.2. GİRİŞ: ERKEN ANLATIM 
 
541
16.2.1. Kahramanların Bakış Açısı 
 
549
16.3. GİRİŞ: METALEPS 
 
557
16.3.1. Metaleps ve Türleri 
 
561
16.3.1.1. Yazar Metalepsi 
 
561
16.3.1.2. Anlatısal Metaleps 
 
565
16.3.2. Marie–Laure Ryan’a Göre Metaleps 
 
568
16.3.3. A. Belle ve J. Alber’e Göre Metaleps 
 
570
16.3.4. Okur Metalepsi 
 
571