I. İDARENİN DENETİMİNİN ANLAMI 
 
29
II. İDARENİN DENETİMİNİN ÇEŞİTLERİ 
 
30
A. Yasama Organı Tarafından Gerçekleştirilen Denetim 
 
30
2. Sayıştay (Dış Denetim) 
 
30
3. Kamu Denetçiliği Kurumu 
 
32
4. TBMM Dilekçe Komisyonu 
 
35
5. TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu 
 
35
B. Yürütme Organı Tarafından Gerçekleştirilen Denetim 
 
35
1. Genel İdari Denetim 
 
35
c. İdari Vesayet Denetimi 
 
37
2. Yürütme Organına Bağlı Denetim Kurumlarınca Yapılan İdari Denetim 
 
38
a. Devlet Denetleme Kurulu 
 
38
b. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu 
 
39
§ 2 DEVLETİN HUKUKİ FONKSİYONU OLARAK YARGI
 
II. HUKUK DEVLETİ İLKESİ VE İDARENİN YARGISAL DENETİMİ 
 
43
III. YARGI DÜZENİ KAVRAMI 
 
44
IV. İDARİ YARGI DÜZENİNİN İŞLEVİ 
 
46
a. Görüş / Düşünce / Mütalaa Bildirme 
 
53
b. İtirazları Karara Bağlama 
 
53
c. Diğer İdari Görevleri 
 
54
a. Temyiz Mercii Olarak Görevleri 
 
55
b. İlk Derece Mahkemesi Olarak Görevleri 
 
55
II. BÖLGE İDARE MAHKEMELERİ 
 
58
III. İDARE MAHKEMELERİ 
 
61
§ 4 İDARİ YARGILAMAYA HAKİM OLAN İLKELER
 
II. İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNU’NDA YER ALAN YARGILAMA İLKELERİ 
 
69
A. Yazılı Yargılama Usulü (Yazılılık İlkesi) 
 
69
B. Evrak (Dosya) Üzerinden İnceleme İlkesi 
 
71
C. Re’sen Araştırma İlkesi 
 
73
§ 5 İDARİ YARGI DENETİMİNİN SINIRLARI VE KAPSAMI
 
I. İDARİ YARGI DENETİMİNİN SINIRLARI 
 
81
2. 1924 Anayasası Dönemi 
 
82
3. 1961 Anayasası Dönemi 
 
83
4. 1982 Anayasası Dönemi 
 
84
B. Yargı Kısıntısı (Hükümet Tasarrufları) 
 
85
2. Türkiye’de Hükümet Tasarrufları 
 
87
b. Hükümet Tasarrufu Halleri 
 
87
aa. Mukabele–i Bilmisil Kararları 
 
87
bb. Zorunlu İskâna / Göçe Tabi Tutulma Kararları 
 
88
cc. Türk Vatandaşlığından Çıkarma Kararları 
 
88
çç. Yabancıların Sınır Dışı Edilmesi Kararları 
 
88
3. Hükümet Tasarrufları Devam Ediyor mu? 
 
89
a. Mütekabiliyet (Karşılıklılık) İlkesi Çerçevesinde Alınan Kararlar 
 
89
b. Yabancıların Türk Vatandaşlığına Alınma İsteklerinin Reddi Kararları 
 
90
c. Yabancıların Sınır Dışı Edilmesi Kararları 
 
90
ç. Yabancıların İkamet İzinlerine İlişkin Kararlar 
 
90
d. Yabancılara Türkiye’ye Giriş Yasağı Konulması Kararları 
 
91
e. Devlet Şeref Madalyası Verilmesi Kararları 
 
91
f. Pasaport Talebinin Reddi Kararları 
 
92
II. İDARİ YARGI DENETİMİNİN KAPSAMI 
 
93
A. Hukuka Uygunluk Denetimi 
 
93
B. Yerindelik Denetimi Yasağı 
 
95
C. Yürütme Görevinin Kanunlarda ve Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinde Gösterilen Şekil ve Esaslara Uygun Olarak Yerine Getirilmesini Kısıtlayacak Biçimde Yargı Kararı Verilmesi Yasağı 
 
98
Ç. İdari Eylem ve İşlem Niteliğinde Yargı Kararı Verilmesi Yasağı 
 
98
D. İdarenin Takdir Yetkisini Kaldıracak Biçimde Yargı Kararı Verilmesi Yasağı 
 
100
1. İptal Davası Kamu Yararını Gerçekleştiren Genel Bir Davadır 
 
108
2. İptal Davası Hukuk Devletini Koruyan Objektif Bir Davadır 
 
108
3. İptal Davası Hukuk Devletinde Hak Olarak Kabul Edilmiş Bir Davadır 
 
110
4. İptal Davası Kolay İşleyen, Karmaşık Olmayan ve Kamu Düzenine İlişkin Bir Davadır 
 
110
5. İptal Davası Asıl (Ana) Davadır 
 
111
6. İptal Davası Benzersiz / Eşsiz Bir Davadır 
 
111
7. İptal Davasının Konusu İdarenin Tek Yanlı, İcrai Nitelikli İşlemleridir 
 
112
8. İptal Davası, Kişisel Menfaatleri İhlâl Edilenler Tarafından Açılabilen Bir Davadır 
 
113
C. İdarenin Sözleşmeleri ve İptal Davası 
 
115
2. İdarenin Sözleşmelerinden Ayrılabilen İdari İşlemler 
 
116
a. Sözleşme Öncesi İşlemler ve İptal Davası 
 
116
aa. İdarenin Sözleşmelerinde İhale Süreci 
 
116
b. Sözleşmenin Uygulanmasına İlişkin İşlemler ve İptal Davası 
 
122
c. Sözleşme Hükümlerine Aykırı İdari İşlemler ve İptal Davası 
 
123
3. Sözleşme Akdedilmesi / Akdedilmesinin Reddi Kararları ve İptal Davası 
 
124
4. Sözleşme Fesihleri ve İptal Davası 
 
126
5. İdari Sözleşmelere Karşı Üçüncü Kişiler Tarafından İptal Davası Açılabilir mi? 
 
127
a. Sözleşmenin Düzenleyici Nitelikteki Hükümleri 
 
128
b. Sözleşmenin Akdi (Mali) Nitelikteki Hükümleri 
 
129
c. Sözleşmenin Tümünün İptali Talebi 
 
129
1. Tam Yargı Davasının Konusu İdari İşlem, İdari Eylem ya da İdari Sözleşmelerdir 
 
135
2. Tam Yargı Davası Açabilmek İçin “Hak İhlali” Şartı Aranır 
 
135
3. Tam Yargı Davası Açabilmek İçin Hak İhlalinin “Kişisel” ve “Doğrudan” Olması Gerekir 
 
135
4. Tam Yargı Davası Sonucunda Verilen Karar Kural Olarak Davanın Taraflarını İlgilendirir 
 
136
5. Tam Yargı Davası Sübjektif (Öznel) Bir Davadır 
 
136
6. Tam Yargı Davası Kişisel Yarar Yanında Kamu Yararına da Hizmet Eden Bir Davadır 
 
136
7. Tam Yargı Davası İptal Davası ile Aynı Yargılama Usulüne Tabidir 
 
137
III. İDARİ SÖZLEŞMELERDEN DOLAYI TARAFLAR ARASINDA ÇIKAN UYUŞMAZLIKLARA İLİŞKİN DAVALAR 
 
142
§ 7 İDARİ DAVALARIN AÇILMASI
 
I. İDARİ DAVA DİLEKÇESİ 
 
145
II. İDARİ DAVA DİLEKÇESİNİN VERİLECEĞİ YERLER 
 
152
III. İDARİ DAVA DİLEKÇESİ ÜZERİNE YAPILACAK İŞLEMLER 
 
153
IV. İDARİ YARGIDA TERDİTLİ İSTEM / DAVA VAR MIDIR? 
 
155
V. AYNI DİLEKÇE İLE DAVA AÇILMASI 
 
156
B. Bir Kişinin Birden Fazla İdari İşleme Karşı Aynı Dilekçe ile Dava Açması 
 
157
1. Esasa İlişkin Şartlar 
 
158
2. Usule İlişkin Şartlar 
 
158
a. Başvurulacak Yargı Düzeni, Yargı Mercii ve Kanun Yolunun Aynı Olması 
 
159
b. Dava Açma Süresinin Dolmamış Olması 
 
160
c. Dava Açma Ehliyetinin Bulunması 
 
160
ç. Davalının Aynı Olması 
 
161
C. Birden Fazla Kişinin Aynı Dilekçe ile Dava Açması 
 
161
1. Esasa İlişkin Şartlar 
 
161
2. Usule İlişkin Şartlar 
 
162
§ 8 İDARİ DAVALARDA İLK İNCELEME
 
II. İLK İNCELEME KONULARI 
 
165
1. İdari Yargının Görev Alanı 
 
167
2. İdari Yargının Görev Alanı Dışına Çıkarılan Uyuşmazlıklar 
 
174
3. Görev Uyuşmazlıkları ve Giderilmesi 
 
206
a. Adli ve İdari Yargı Düzenleri Arasındaki Görev Uyuşmazlıkları 
 
206
aa. Uyuşmazlık Mahkemesi, Yapısı ve İşleyişi 
 
206
bb. Olumlu Görev Uyuşmazlığı 
 
207
aaa. Farklı Mahkemelerde Dava Açılması Suretiyle Oluşan Olumlu Görev Uyuşmazlığı 
 
207
bbb. İlgili Yargı Düzeni Başsavcısı Tarafından Yapılan Başvuru ile Oluşan Olumlu Görev Uyuşmazlığı 
 
211
cc. Olumsuz Görev Uyuşmazlığı 
 
213
b. Hüküm Uyuşmazlıkları 
 
218
aa. Hüküm Uyuşmazlığının Şartları 
 
219
bb. Hüküm Uyuşmazlığına Başvuru Usulü ve Hüküm Uyuşmazlığının Giderilmesi 
 
224
aa. İdari Yargı Düzeni İçinde Olumlu Görev Uyuşmazlığı 
 
226
bb. İdari Yargı Düzeni İçinde Olumsuz Görev Uyuşmazlığı 
 
228
2. İdari Davalarda Genel Yetki Kuralı 
 
230
3. İdari Davalarda Özel Yetki Kuralları 
 
232
a. Kamu Görevlileri ile İlgili Davalarda Yetki 
 
232
b. Taşınmaz Mallara İlişkin Davalarda Yetki 
 
235
c. Taşınır Mallara İlişkin Davalarda Yetki 
 
237
ç. Tam Yargı Davalarında Yetki 
 
237
aa. İdari İşlemlerden Kaynaklanan Tam Yargı Davalarında Yetki 
 
238
bb. İdari Eylemlerden Kaynaklanan Tam Yargı Davalarında Yetki 
 
239
cc. Diğer Hallerden Kaynaklanan Tam Yargı Davalarında Yetki 
 
241
d. Vergi Uyuşmazlıklarında Yetki 
 
242
aa. Tarh, Tahakkuk ve Ceza Kesme İşlemlerinde Yetki 
 
242
bb. Gümrük Kanunundan Kaynaklanan Vergilerle, Vergi Usul Kanunu Gereğince Şikâyet Yoluyla Vergi Düzeltme Taleplerinin Reddine İlişkin İşlemlerde Yetki 
 
243
cc. Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun Uygulanmasına İlişkin Uyuşmazlıklarda Yetki 
 
244
e. Diğer İşlemlerden Kaynaklanan Uyuşmazlıklarda Yetki 
 
245
4. Yetki Uyuşmazlıkları ve Giderilmesi 
 
246
a. Olumlu Yetki Uyuşmazlığı (Merci Tayini) 
 
246
b. Diğer Merci Tayini Halleri 
 
247
aa. Yetkili Mahkemenin Bir Davaya Bakmasına Fiili veya Hukuki Bir Engel Çıkması 
 
247
bb. İki Mahkemenin Yargı Çevresi Sınırlarında Tereddüt Edilmesi 
 
248
c. Olumsuz Yetki Uyuşmazlığı 
 
249
5. Bağlantılı Davalar 
 
251
b. Bağlantılı Dava İçin Gerekli Şartlar 
 
253
aa. Davalar Aynı Maddi Sebepten Kaynaklanmalıdır 
 
253
bb. Davalar Aynı Hukuki Sebepten Kaynaklanmalıdır 
 
254
cc. Davalardan Birisi Hakkında Verilecek Hüküm Diğerini Etkileyecek Olmalıdır 
 
254
çç. İdari Yargı Yerlerinde Görülmekte Olan Birden Fazla Dava Olmalıdır 
 
255
dd. Davalar Aynı Yargılama Usulüne Tabi Olmalıdır 
 
256
ee. Yargılama Süreci Bakımından Davalar Aynı Aşamada Olmalıdır 
 
256
ff. Davaların Kanun Yolu Mercileri Aynı Olmalıdır 
 
256
c. Bağlantı Kararının Alınması Usulü 
 
257
bb. Bağlantı Talebinin Mahkemelerce Kabul Edilmemesi 
 
258
cc. Bağlantının Talep Üzerine ya da Re’sen Mahkemece Kabulünün Davalara Etkisi 
 
259
çç. Bağlantı Kararının Verilmesi 
 
260
dd. Bağlantılı Davalarda Yetkili Mahkeme 
 
262
ee. Bağlantı Kararının Niteliği 
 
262
C. İdari Merci Tecavüzü 
 
263
2. İhtiyari – Zorunlu İdari Başvuru Ayırımı 
 
264
3. Zorunlu İdari Başvurunun Tespiti 
 
266
a. Kanunun Emredici Lafzı Gereği Yapılan Müracaatlar 
 
266
b. Kanunda Özel Olarak Düzenlenen Müracaatlar 
 
268
c. İdari İşlemin Kesinleşmesi Amacıyla Yapılan Müracaatlar 
 
268
4. Zorunlu İdari Başvuru Süresinin Niteliği 
 
269
5. Zorunlu İdari Başvuruda Hata 
 
270
a. İlgililerden Kaynaklanan Hata 
 
270
b. İdareden Kaynaklanan Hata 
 
271
6. İhtiyari İdari Başvuru ile İlgili Birkaç Husus 
 
272
bb. Özel Hukuk Tüzel Kişileri 
 
274
cc. Tüzel Kişiliği Bulunmayan Özel Hukuk Toplulukları / Grupları / Hareketleri 
 
274
çç. Kamu Tüzel Kişileri 
 
275
dd. Kamu Tüzel Kişiliği Bulunmayan İdareler 
 
276
bb. Özel Hukuk Tüzel Kişileri 
 
281
cc. Kamu Tüzel Kişileri 
 
283
bbb. Kısmi Kişisel Menfaat 
 
288
ccc. Kişisel Menfaati Belirlemede Yararlanılan Kriterler 
 
289
çççç. Müteahhit Olmak 
 
292
dddd. Vergi Mükellefi Olmak 
 
293
eeee. Salt Vatandaş Olmak 
 
293
ffff. Milletvekili Olmak 
 
295
gggg. Tüketici Olmak / Kamu Hizmetinden Yararlanan Olmak 
 
296
ğğğğ. İktisadi Rakip Olmak 
 
296
hhhh. İhaleyle Bağı Olmak 
 
297
ıııı. Aile Ferdi Olmak 
 
298
iiii. Köy Sakini Olmak 
 
299
jjjj. Belde Sakini / Hemşehri Olmak 
 
299
kkkk. Mahalli İdare Üyesi/Organı Olmak 
 
301
llll. Üniversitede Bölüm Başkanı / Anabilim Dalı Başkanı Olmak 
 
302
ççç. Kişisel Menfaat ve Özel Hukuk Tüzel Kişileri 
 
302
aaaa. Barolar ve Türkiye Barolar Birliği (TBB) 
 
313
bbbb. Odalar ve Üst Kuruluşları Birlikler 
 
314
cc. Aktüel (Güncel) Menfaat 
 
316
aaa. Doğmamış Menfaatler İçin İptal Davası Açılması 
 
317
bbb. Doğmuş Menfaatler İçin İptal Davası Açılması 
 
317
c. İdarelerin Birbirlerine Karşı Açtıkları Davalarda Ehliyet 
 
321
bb. İdareler Arasında Ortaya Çıkan Özel Hukuk Uyuşmazlıkları 
 
322
cc. İdareler Arasında Ortaya Çıkan Kamu Hukuku Uyuşmazlıkları 
 
322
aaa. Kamu Hukuku Uyuşmazlıklarının İdari Yollarla Çözümü 
 
322
bbb. Kamu Hukuku Uyuşmazlıklarının İptal Davası Yoluyla Çözümü 
 
322
aaaa. Vesayet Makamlarının İşlemlerine Karşı Vesayete Tabi Tutulan İdarelerin İptal Davası Açması 
 
323
bbbb. Vesayete Tabi Tutulan İdarelerin İşlemlerine Karşı Vesayet Makamlarının İptal Davası Açması 
 
323
cccc. Bakanlıkların Birbirlerinin İşlemlerine Karşı İptal Davası Açması 
 
324
çççç. Aynı Hiyerarşi İçinde Yer Alan İdarelerin Birbirlerinin İşlemlerine Karşı İptal Davası Açması 
 
324
dddd. Aynı Hiyerarşi İçinde Yer Almayan İdarelerin Birbirlerinin İşlemlerine Karşı İptal Davası Açması 
 
326
eeee. İdarelerin, Birlikte Oluşturdukları ya da Kendi Başvuru veya İtirazları Sonucu Oluşan İşlemlere Karşı İptal Davası Açması 
 
326
ccc. Kamu Hukuku Uyuşmazlıklarının Tam Yargı Davası Yoluyla Çözümü 
 
326
3. Ehliyetli Olan Şahsın Avukat Olmayan Vekili Tarafından Dava Açılması 
 
327
D. İdari Davaya Konu Olacak Kesin ve Yürütülmesi Gereken İşlem 
 
328
a. İcrailik ve İdari İşlemin İcrası 
 
333
b. İcrailik ve Olumsuz İdari İşlemler 
 
334
c. İdarenin İcrai Olmayan İşlemleri 
 
335
aa. Hazırlık İşlemleri (Ön – Öneri – Yardımcı İşlemler) 
 
335
aaa. Danışma İşlemleri 
 
336
bbb. Mükellefiyet Tesis Eden İşlemler 
 
336
bb. Görüş (Düşünce – Mütalaa) Belirten İşlemler 
 
338
cc. Bildirici İşlemler 
 
338
bbb. Hatırlatmalar / Tekrarlar 
 
339
ccc. Uyarılar / İkazlar 
 
339
çç. İç–Düzen İşlemler / Hizmet İçi İşlemler / İç Yazışmalar 
 
340
dd. Uygulamaya İlişkin İşlemler 
 
341
E. Dava Açma Süresi (Süre Aşımı) 
 
344
1. Dava Açma Süresi ve Özellikleri 
 
344
2. Genel ve Özel Dava Açma Süreleri 
 
346
3. Dava Açma Süresinin Başlangıcı 
 
350
a. Yazılı Bildirim Üzerine Dava Açma 
 
350
bb. Yazılı Bildirimin Amacı 
 
350
cc. Yazılı Bildirimin Gereklilikleri 
 
350
çç. Yazılı Bildirimin İspatı 
 
353
dd. Yazılı Bildirimden İmtina Etme 
 
353
ee. Adresin Bilinmemesi Nedeniyle Yazılı Bildirim Yapılamama 
 
354
b. Sözlü Bildirim Üzerine Dava Açma 
 
354
c. Öğrenme / Ittıla Üzerine Dava Açma 
 
356
ç. İlan Üzerine Dava Açma 
 
359
d. Elektronik Ortamda Tebliğ veya Erişim Üzerine Dava Açma 
 
361
4. Düzenleyici İşlemlere Karşı Dava Açma Süresi 
 
363
a. İlanı Gereken Düzenleyici İşlemler Bakımından 
 
363
b. İlanı Gerekmeyen Düzenleyici İşlemler Bakımından 
 
366
5. Görevsiz Yargı Yerine Başvurma Halinde Tanınan Ek Süre (İYUK Madde 9) 
 
366
b. Ek Süreden Yararlanma Şartları 
 
367
6. İdari İşlem veya Eylem Yapılması İçin İdareye Başvuru Halinde Süre (İYUK Madde 10) 
 
370
b. İlgililerin İdari Makamlara Başvurması 
 
371
c. İdari Makamların Başvuruyu Değerlendirmesi 
 
373
aa. Başvuruyu Açıkça Reddetme 
 
373
bb. Başvuruyu Zımnen Reddetme 
 
373
cc. Başvuruya Kesin Olmayan (Belirsiz/Muğlak) Cevap Verme 
 
374
aa. Zımni Ret Süresi Dolduktan Sonra İdarenin Açık Cevap Vermesi 
 
376
bb. Dava Açma Süresi Dolduktan Sonra Aynı Konuda İdareye Yapılan Mükerrer Başvuruların Dava Açma Süresine Etkisi 
 
377
cc. Düzenleyici İşlemin İdari Yargı Organı Tarafından İptal Edilmesi Üzerine Üçüncü Kişilerin İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Müracaat Etmesi 
 
379
çç. Kanun veya Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi Hükmünün Anayasa Mahkemesi Tarafından İptal Edilmesi Üzerine İlgililerin İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Müracaat Etmesi 
 
379
dd. Kanun veya Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi Hükmünün Değiştirilmesi Üzerine İlgililerin İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Müracaat Etmesi 
 
380
ee. Yeni Bir Hukuki Durumun Ortaya Çıkması Üzerine İlgililerin İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Müracaat Etmesi 
 
380
7. İdari İşlemin Kaldırılması, Geri Alınması, Değiştirilmesi veya Yeni Bir İşlem Yapılması İçin Üst Makama Üst Makam Yoksa İşlemi Yapan Makama Başvuru Halinde Süre (İYUK Madde 11) 
 
380
b. Dava Açma Süresinin Durmasının Şartları 
 
381
c. İdarenin Cevabı Gelmeden Dava Açılabilir mi? 
 
383
ç. Dava Açma Süresinin Yeniden İşlemeye Başlaması 
 
383
aa. İdarenin Açıkça veya Zımnen Talebi Reddetmesi 
 
383
bb. İdarenin Başvuruya Kesin Olmayan (Belirsiz/Muğlak) Cevap Vermesi 
 
383
aa. Zımni Ret Süresi Dolduktan Sonra İdarenin Açık Ret Cevabı Vermesi İhtimali 
 
384
bb. İdarenin Yeni Bir İşlem Tesis Etme İhtimali 
 
385
cc. Dava Açma Süresi Dolduktan Sonra İdareye Yapılan Mükerrer Başvuruların Dava Açma Süresine Etkisi 
 
385
çç. İdareye Başvuru Üzerine Dava Konusu Yapılacak İşlem 
 
385
dd. İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Yapılan Müracaat Üzerine Tesis Edilen İşlemler Bakımından İYUK’un 11. Maddesi Kapsamında Müracaat Mümkün müdür? 
 
385
ee. Düzenleyici İşlemler Bakımından İYUK’un 11. Maddesi Kapsamında Müracaat Mümkün müdür? 
 
386
e. Özel İtiraz Süresi Öngören Hükümler Bakımından 
 
387
aa. 3194 Sayılı İmar Kanunu 
 
387
bb. 4458 sayılı Gümrük Kanunu 
 
388
cc. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu 
 
388
çç. Hazine Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmelik 
 
389
dd. 6328 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu Uyarınca Yapılan Başvurular Bakımından 
 
389
ee. 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu Bakımından 
 
390
8. İdari İşlemden Doğan Zararın Tazmini İçin Açılacak Davalarda Süre (İYUK Madde 12) 
 
390
b. İlgililere Tanınan Seçimlik Haklar 
 
392
aa. Doğrudan Tam Yargı Davası Açma Seçeneği 
 
392
bb. İptal ve Tam Yargı Davasını Birlikte Açma Seçeneği 
 
392
cc. Önce İptal Davası Açma, Ardından Tam Yargı Davası Açma Seçeneği 
 
392
çç. Bir İdari İşlemin İcrası Sebebiyle Doğan Zararlardan Dolayı İcra Tarihinden İtibaren Tam Yargı Davası Açma Seçeneği 
 
395
9. İdari Eylemden Doğan Zararın Tazmini İçin Açılacak Davalarda Süre (İYUK Madde 13) 
 
395
b. Özel Bir Durum: 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanun 
 
399
10. İdari İşlemden veya Eylemden Doğan Zararların Sulh Yoluyla Hallinde Süre 
 
399
11. Sürelerin Hesaplanması 
 
400
a. Gün, Hafta, Ay ve Yıl Olarak Belirlenen Sürelerin Hesaplanması 
 
400
b. Resmî Tatil Günlerinin Sürenin Hesabına Etkisi 
 
402
c. Çalışmaya Ara Vermenin Sürenin Hesabına Etkisi 
 
403
ç. Mali Tatilin Sürenin Hesabına Etkisi 
 
403
d. İdari İznin Sürenin Hesabına Etkisi 
 
404
12. Mücbir Sebebin Dava Açma Süresine Etkisi 
 
404
2. İdari Davalarda Husumete İlişkin Tespitler 
 
407
a. İdari Davalar Doğru Hasımla Görülmelidir 
 
407
b. İdari Davalarda Husumet Dava Şartıdır ve Kamu Düzenindendir 
 
407
c. İdari Davalarda Davalı Kural Olarak İdaredir 
 
409
ç. İdari Davalarda Davalı İdarenin Kamu Tüzel Kişiliği Bulunması Gerekmez 
 
409
3. İdari Davalarda Hasımda Değişme Hali 
 
410
4. İdari Davalarda Devlet Organlarının Hasım Konumu 
 
411
aaa. Cumhurbaşkanlığı 
 
411
bbb. Cumhurbaşkanlığına Bağlı Kurum ve Kuruluşlar 
 
411
aaaa. Doğrudan Bakanlıklar 
 
412
bbbb. Bakanlıkların Merkez Teşkilatı Birimleri 
 
412
cccc. Bakanlık Bağlı Kuruluşları 
 
412
cc. Yer Bakımından Yerinden Yönetimler (Mahalli İdareler) 
 
414
çç. Hizmet Bakımından Yerinden Yönetimler 
 
415
dd. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar 
 
415
aa. Yüksek Mahkemeler 
 
418
bb. Yargıyla İlgili Diğer Kuruluşlar 
 
418
5. Husumet Konusunda Özellik Arzeden Durumlar 
 
419
a. Vesayet Makamlarının Kararları 
 
419
c. Oluşumları ve İmtiyazları Nedeniyle Hukuki Nitelikleri Tereddüt Doğuran Özel Hukuk Tüzel Kişileri 
 
420
ç. Özel Hukuk Kişileri 
 
420
G. Dilekçelerin 3’üncü Maddeye Uygunluğu 
 
423
Ğ. Dilekçelerin 5’inci Maddeye Uygunluğu 
 
423
H. İlk İnceleme Üzerine Verilecek Kararlar 
 
424
II. TEBLİGAT VE CEVAP VERME 
 
431
III. BİLGİ VE BELGE TOPLAMA 
 
434
IV. İDDİA VE SAVUNMANIN GENİŞLETİLMESİ VEYA DEĞİŞTİRİLMESİ YASAĞI VE SINIRLI ISLAH 
 
436
§ 10 YÜRÜTMENİN DURDURULMASI
 
II. GENEL KURAL: DAVA AÇILMASI İŞLEMİN YÜRÜTÜLMESİNİ DURDURMAZ 
 
444
III. YÜRÜTMENİN DURDURULMASININ ŞARTLARI 
 
446
IV. YÜRÜTMENİN DURDURULMASI USULÜ 
 
448
V. YÜRÜTMENİN DURDURULMASI KARARLARININ ETKİLERİ, SONUÇLARI VE UYGULANMASI 
 
452
VI. YÜRÜTMENİN DURDURULMASI KARARLARINA İTİRAZ 
 
454
VII. YÜRÜTMENİN DURDURULMASININ SINIRLANDIRILMASI 
 
456
A. 1961 Anayasası Döneminde 
 
456
B. 1982 Anayasası Döneminde 
 
457
VIII. YÜRÜTMENİN DURDURULMASINA İLİŞKİN ÖZEL KANUN HÜKÜMLERİ 
 
457
II. DURUŞMALARA İLİŞKİN USUL 
 
460
III. DURUŞMALARA İLİŞKİN ESASLAR 
 
462
§ 12 DOSYALARIN ESASTAN İNCELENMESİ
 
II. İPTAL DAVALARINDA HUKUKA UYGUNLUK DENETİMİ 
 
466
A. Yetki Unsuru Bakımından Denetim 
 
468
2. Yetkinin Değişik Görünümleri 
 
470
a. Yer Bakımından Yetki 
 
471
b. Zaman Bakımından Yetki 
 
472
c. Kişi Bakımından Yetki 
 
475
ç. Konu Bakımından Yetki 
 
476
3. Yetkide Paralellik İlkesi 
 
477
4. Yetki Konusunda Özel Bir Durum: Fiili Ajan 
 
478
5. Yetki Sakatlıkları 
 
479
c. Fonksiyon Gaspı (Görev Gaspı / İşlev Gaspı) 
 
482
ç. Ağır ve Bariz Yetki Tecavüzü 
 
483
d. Özel Hukuka Ait Yetkinin Gaspı 
 
484
6. Yetki Sakatlıklarının Derecelendirilmesi 
 
484
7. Yetki Sakatlıklarının Sonradan Düzeltilmesi 
 
485
B. Şekil Unsuru Bakımından Denetim 
 
486
2. Yazılı ve Yazılı Olmayan Şekil 
 
487
b. Yazılı Olmayan Şekil 
 
489
3. Şekilde Paralellik İlkesi 
 
492
4. Şekil Sakatlıkları 
 
494
5. Şekil Sakatlıklarının Derecelendirilmesi 
 
500
6. Şekil Sakatlıklarının Sonradan Düzeltilmesi 
 
503
C. Sebep (Neden) Unsuru Bakımından Denetim 
 
505
2. Mevzuatta Sebep Unsuru Yönünden İdari İşlemler 
 
506
a. Sebebi Mevzuatta Açıkça Gösterilen İşlemler 
 
507
b. Sebebi Mevzuatta Belirsiz Kavramlarla Gösterilen İşlemler 
 
507
c. Sebebi Mevzuatta Gösterilmeyen İşlemler 
 
508
3. Sebep Sakatlıkları 
 
509
a. Dayanılan Sebebin Mevcut Olmaması 
 
509
b. Dayanılan Sebebin Hukuka Aykırı Olması 
 
510
c. Dayanılan Sebebin Yanlış Nitelendirilmesi / Yeterli Olmaması 
 
510
ç. Mevzuatta Belirtilen Sebepler Dışında Sebeplere Dayanılması 
 
511
5. İşlemin Birden Fazla Sebebe Dayanması 
 
515
Ç. Konu Unsuru Bakımından Denetim 
 
516
a. Mümkün ve Meşru Olmayan Konu 
 
516
b. Mevzuatta Düzenlenmeyen Konu 
 
517
c. Mevzuata Uygun Olmayan Konu 
 
517
ç. Mahkeme Kararının Gereklerine Uygun Olmayan Konu 
 
519
d. Geriye Yürümezlik İlkesine Aykırı Konu 
 
519
e. Ölçülülük İlkesine Uygun Olmayan Konu 
 
520
f. Kazanılmış Hakları İhlal Eden Konu 
 
520
g. Eksik Kapsamlı Düzenleme 
 
521
D. Amaç (Maksat) Unsuru Bakımından Denetim 
 
522
a. Genel Amaç Bakımından Hukuka Aykırılık 
 
525
aa. Kişisel / Şahsi / Duygusal / Hissi Amaç Güdülmesi 
 
527
bb. Siyasi Amaç Güdülmesi 
 
527
b. Özel Amaç Bakımından Hukuka Aykırılık 
 
528
c. Usul (Yöntem) Saptırması 
 
531
III. TAM YARGI DAVALARINDA YARGISAL DENETİM: İDARENİN SORUMLULUĞU 
 
533
A. Devletin Sorumluluğunun Ortaya Çıkışı ve Dayanağı 
 
533
B. İdarenin Kusur Sorumluluğu 
 
538
1. İdari Kusur Kavramı 
 
538
2. İdari Kusurun Anlamı 
 
540
1. Hizmet Kusurunun Özellikleri 
 
543
2. Hizmet Kusuru Sayılan Haller 
 
546
aa. Hizmetin Kötü İşlemesi 
 
546
bb. Hizmetin Geç İşlemesi 
 
548
cc. Hizmetin Hiç İşlememesi 
 
549
b. Yargı Kararlarında Hizmet Kusuru 
 
551
1. Kişisel Kusur Kavramı 
 
560
2. Kişisel Kusur Halleri 
 
562
a. Kişisel Kusur, Kamu Görevinin İfasında Ortaya Çıkabilir 
 
562
b. Kişisel Kusur, Görevin İfası Dışında, Ancak Görev Sebebiyle Ortaya Çıkabilir 
 
563
3. Kişisel Kusurun Özellikleri 
 
564
4. Kişisel Kusur Olarak Görev Kusuru 
 
565
D. Kamu Görevlilerinin Üçüncü Kişilere Verdikleri Zararlardan Doğan Sorumluluk 
 
569
2. Anayasa 40/3 ve 129/5 Hükümlerinde Düzenlenen Sorumluluğun Unsurları 
 
573
3. Kamu Görevlisine Rücu 
 
576
E. İdarenin Kusursuz Sorumluluğu 
 
579
1. Risk (Tehlike) İlkesi 
 
580
a. İdarenin Tehlikeli Faaliyetleri, Tesisleri ve Araç–Gereçlerinin Neden Olduğu Zararlarda Risk İlkesi 
 
584
b. Mesleki Risk İlkesi 
 
587
2. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik (Fedakârlığın Denkleştirilmesi) İlkesi 
 
588
3. Sosyal Risk İlkesi 
 
592
a. İlkenin Uygulanması 
 
594
b. İlkenin Özellikleri 
 
596
c. Terör Eylemlerinde Sosyal Risk Uygulaması 
 
597
F. Sorumluluğun Unsurları 
 
600
1. Tazmini Gereken Zarar Olmalıdır 
 
600
2. Zarar Kamu Hizmetinden Kaynaklanmalıdır 
 
602
3. Zarar İdareye Bağlanabilir Olmalıdır 
 
603
a. Uygun İlliyet Bağı 
 
603
b. İlliyet Bağını Ortadan Kaldıran Durumlar 
 
605
bb. Zarar Görenin Ağır Kusuru 
 
609
cc. Üçüncü Kişinin Ağır Kusuru 
 
610
c. İlliyet Bağını Ortadan Kaldırmayan Durumlar 
 
611
aa. Doğal (Tabii) Afetler 
 
611
bb. Beklenmeyen Hâller 
 
612
cc. Zarar Görenin ya da Üçüncü Kişinin Kusuru 
 
614
G. Tazminat ve Tazminatın Hesaplanması 
 
615
1. Tazmin Yükümlülüğü 
 
615
2. Tazminat Çeşitleri 
 
617
3. Tazminatın Kapsamı 
 
620
4. Tazminatın Hesaplanması 
 
622
a. Maddi Tazminatın Hesaplanması 
 
623
aa. Ölüm Nedeniyle Maddi Tazminat 
 
624
bb. Beden Bütünlüğüne Yönelik Zararlarda Maddi Tazminat 
 
626
cc. Mala Yönelik Zararlarda Maddi Tazminat 
 
626
çç. Maddi Tazminatın Hesaplanmasında Önemli Hususlar 
 
627
b. Manevi Tazminatın Hesaplanması 
 
630
aa. Ölüm Nedeniyle Manevi Tazminat 
 
631
bb. Beden Bütünlüğüne Yönelik Zararlarda Manevi Tazminat 
 
632
cc. Kişilik Haklarına Yönelik Zararlarda Manevi Tazminat 
 
634
çç. Mala Yönelik Zararlarda Manevi Tazminat 
 
634
dd. Manevi Tazminatla İlgili Hususlar 
 
635
§ 13 İPTAL VE TAM YARGI DAVALARININ SONUÇLANMASI
 
I. İPTAL DAVASININ SONUÇLANMASI 
 
637
A. İptal Davasının (Esastan) Reddi 
 
637
B. İptal Davasının Kabulü / İşlemin İptali 
 
639
a. İptal Kararının Genel Etki ve Sonuçları 
 
640
bb. Dava Konusu İşlem Bakımından Hüküm İfade Etmesi 
 
641
cc. İdari İşlem Yerine Geçememesi 
 
641
b. İptal Kararının Özel Etki ve Sonuçları 
 
642
aa. Düzenleyici İşlemler Bakamından 
 
642
aaa. Düzenleyici İşlemin İptali (Varsa) Öncekine Yürürlük Kazandırır (mı?) 
 
642
bbb. Düzenleyici İşlemin İptali Genel Etki Gösterir 
 
642
ccc. Düzenleyici İşlemin İptali Derdest Davaları Etkiler 
 
642
ççç. Düzenleyici İşlemin İptali İdarenin Yeni Bir İşlem Yapmasını Gerektirir (mi?) 
 
642
ddd. Düzenleyici İşlemin İptali (Varsa) Bu İşleme Dayalı Olarak Tesis Edilen Birel İşlemlerin Geçerliliğini Etkiler (mi?) 
 
643
bb. Birel İşlemler Bakımından 
 
644
aaa. Birel İşlemin İptali İdarenin Yeni Bir İşlem Yapmasını Gerektirir (mi?) 
 
644
bbb. Birel İşlemin İptali Kural Olarak Dava Açanları Etkiler 
 
646
ccc. Birel İşlemin İptali Bu İşleme Dayalı Olarak Tesis Edilen Birel İşlemlerin Geçerliliğini Etkiler (mi?) 
 
646
II. TAM YARGI DAVASININ SONUÇLANMASI 
 
648
§ 14 ÖZEL YARGILAMA USULLERİ
 
I. İVEDİ YARGILAMA USULÜ 
 
651
B. İvedi Yargılama Usulüne Tabi Uyuşmazlıklar 
 
653
1. İhaleden Yasaklama Kararları Hariç İhale İşlemleri 
 
654
2. Acele Kamulaştırma İşlemleri 
 
655
3. Özelleştirme Yüksek Kurulu Kararları 
 
656
4. Turizmi Teşvik Kanunu Uyarınca Yapılan Satış, Tahsis ve Kiralama İşlemleri 
 
656
5. Çevre Kanunu Uyarınca İdari Yaptırım Kararları Hariç Çevresel Etki Değerlendirmesi Sonucu Alınan Kararlar 
 
656
6. Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Uyarınca Alınan Cumhurbaşkanı Kararları 
 
657
C. İvedi Yargılama Usulünde Özel Usul Kuralları 
 
657
1. Süreye İlişkin Özel Usul Kuralları 
 
657
2. İdareye Başvuruya İlişkin Özel Usul Kuralı 
 
660
3. Yürütmenin Durdurulması Taleplerine İlişkin Kararlara İtiraz Bakımından Özel Usul Kuralı 
 
660
4. Davaların Karara Bağlanmasına İlişkin Özel Usul Kuralı 
 
661
5. Kanun Yollarına İlişkin Özel Usul Kuralları 
 
662
II. MERKEZÎ VE ORTAK SINAVLARA İLİŞKİN YARGILAMA USULÜ 
 
663
B. Merkezi ve Ortak Sınavlara İlişkin Yargılama Usulüne Tabi Uyuşmazlıklar 
 
663
C. Merkezi ve Ortak Sınavlara İlişkin Yargılama Usulünde Özel Usul Kuralları 
 
664
1. Süreye İlişkin Özel Usul Kuralları 
 
664
2. İdareye Başvuruya İlişkin Özel Usul Kuralı 
 
665
3. Yürütmenin Durdurulması Taleplerine İlişkin Kararlara İtiraz Bakımından Özel Usul Kuralı 
 
665
4. Davaların Karara Bağlanmasına İlişkin Özel Usul Kuralı 
 
665
5. Kanun Yollarına İlişkin Özel Usul Kuralları 
 
665
6. Mahkeme Kararının Sonuçları Bakımından Özel Usul Kuralı 
 
666
§ 15 DAVANIN TARAFLARINDA DEĞİŞME
 
II. DAVANIN TARAFLARINDA DEĞİŞMEYE YOL AÇAN HALLER 
 
670
A. Gerçek Kişinin Ölümü 
 
670
1. Yalnız Öleni İlgilendiren Davalar Bakımından 
 
670
2. Yalnız Öleni İlgilendirmeyen Davalar Bakımından 
 
671
B. Tüzel Kişiliğin Sona Ermesi 
 
675
1. Özel Hukuk Tüzel Kişileri Bakımından 
 
675
2. Kamu Tüzel Kişileri Bakımından 
 
677
C. Kanuni Temsilci Atanması 
 
677
Ç. Dava Konusunun Devredilmesi (Müddeabihin Temliki) 
 
678
III. DAVACI VE DAVALI SIFATININ BİRLEŞMESİ 
 
678
IV. BİLDİRİLEN ADRESE TEBLİGAT YAPILAMAMASI 
 
679
§ 16 İDARİ YARGILAMA USULÜNDE
 
HUKUK MUHAKEMELERİ KANUNU (HMK) İLE
 
VERGİ USUL KANUNU’NUN (VUK) UYGULANDIĞI HALLER
 
I. HUKUK MUHAKEMELERİ KANUNUNA (HMK) ATIF YAPILAN USUL HÜKÜMLERİ 
 
681
A. İYUK’ta Müstakil Madde Halinde Düzenlenmiş Olmakla Birlikte HMK’ye Atıf Yapılan Konular 
 
683
1. Hâkimin Davaya Bakmaktan Memnuiyeti (Yasaklılığı) ve Reddi 
 
683
a. Hâkimin Davaya Bakmaktan Memnuiyeti (Yasaklılığı) 
 
684
c. Hâkimin Çekinmesi ve Reddi Usulü 
 
686
b. Delil Tespitinin Anlamı 
 
692
c. Delil Tespit Talebinde Usul 
 
695
B. İYUK’ta Düzenlenmeksizin HMK’ye Atıf Yapılan Konular 
 
696
1. (Objektif) Ehliyet 
 
696
2. Üçüncü Şahısların Davaya Katılması / Müdahalesi 
 
697
aa. Fer’i Müdahale Usulü 
 
700
bb. Fer’i Müdahilin Yetkileri 
 
703
a. Davanın İhbarının Anlam ve Önemi 
 
705
b. Davanın İhbarı Usulü 
 
707
5. Dosyanın Taraflar ve İlgililerce İncelenmesi 
 
710
c. Kısmi Feragat Olur mu? 
 
713
ç. Şartlı Feragat Olur mu? 
 
714
d. Feragat Ne Zamana Kadar Yapılabilir? 
 
714
e. Feragat Kabule Bağlı mıdır? 
 
715
aa. İptal Davalarında 
 
717
bb. Tam Yargı Davalarında 
 
719
f. Feragatin Sonuçları 
 
720
g. Feragat Halinde Yargılama Giderleri 
 
721
9. Mukabil (Karşı) Dava 
 
730
12. Yargılama Giderleri 
 
738
a. Yargılama Giderlerinin Kapsamı 
 
738
b. Yargılama Giderlerinden Sorumluluk 
 
741
14. Duruşmaların Sükunu ve İnzibatı 
 
749
15. Elektronik İşlemler 
 
749
16. Ses ve Görüntü Nakledilmesi Yoluyla Duruşma İcrası 
 
750
II. VERGİ USUL KANUNUNA (VUK) ATIF YAPILAN USUL HÜKÜMLERİ 
 
750
§ 17 DOSYALARIN KARARA BAĞLANMASI
 
II. KARARLARIN YAZIMI 
 
754
III. KARARLARDA BULUNACAK HUSUSLAR 
 
754
IV. KARARLARIN TEBLİĞİ 
 
755
V. DOSYANIN KAYBOLMASI 
 
755
§ 18 AÇIKLAMA VE YANLIŞLIKLARIN
 
B. Açıklama Nedenleri 
 
758
E. Diğer Önemli Hususlar 
 
759
II. YANLIŞLIKLARIN DÜZELTİLMESİ 
 
760
B. Yanlışlıkların Düzeltilmesi Nedenleri 
 
761
C. Yanlışlıkların Düzeltilmesi Mercii 
 
762
Ç. Yanlışlıkların Düzeltilmesi Süresi 
 
762
D. Yanlışlıkların Düzeltilmesi Usulü 
 
762
E. Diğer Önemli Hususlar 
 
762
§ 19 İDARİ YARGI KARARLARININ
 
I. İDARİ YARGI KARARLARININ UYGULANMASI GEREĞİ 
 
763
II. UYGULANMASI GEREKEN İDARİ YARGI KARARLARI 
 
764
III. İDARİ YARGI KARARLARI UYGULANIRKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR 
 
765
IV. İDARİ YARGI KARARLARINI UYGULAMA SÜRESİ 
 
766
V. İDARİ YARGI KARARLARININ UYGULANMIŞ SAYILMAYACAĞI HALLER 
 
769
VI. İDARİ YARGI KARARLARINI UYGULAMAMANIN MAZUR GÖRÜLECEĞİ HALLER 
 
770
A. Hukuki ve/veya Fiili (Maddi) İmkânsızlık 
 
770
B. Davacının Feragat Etmesi 
 
771
VII. İDARİ YARGI KARARLARINI UYGULAMAMANIN MAZUR GÖRÜLMEYECEĞİ HALLER 
 
771
A. İdarenin Kanun Yollarına Başvurması 
 
771
B. İdareye Karşı Tazminat Davası Açılması / İdarenin Tazminat Ödemesi 
 
772
C. Kamu Görevlisinin Mahkûm Olması 
 
772
Ç. Otuz Günlük Sürenin Dolması 
 
772
D. İdarenin Yeniden Yapılandırılması 
 
773
E. Kamu Düzeninin Bozulması Tehlikesi 
 
773
F. Mahkeme Kararını Uygulamama Yönünde Prensip (İlke) Kararı Alınması 
 
773
VIII. İDARİ YARGI KARARLARININ UYGULANMAMASININ SONUÇLARI 
 
775
A. İdari Yargı Kararlarının Uygulanmaması Nedeniyle Doğan Sorumluluk 
 
775
a. Mali Sorumluluk Esasları 
 
775
b. Açılacak Maddi ve Manevi Tazminat Davası 
 
775
c. Kamu Görevlisine Rücu 
 
781
B. İdari Yargı Kararlarının Uygulanmaması Konusunda Özellik Arzeden Durumlar 
 
784
1. Salt Uygulamama Haline Karşı İptal Davası Açılması 
 
784
2. Uygulamama Nedeniyle İdareye Yapılan Başvuru Üzerine İptal Davası Açılması 
 
784
C. Gecikme Faizi ve Oranı 
 
785
I. KANUN YOLU KAVRAMI 
 
787
II. KANUN YOLU TÜRLERİ 
 
790
A. Kesin Hüküm (Muhkem Kaziye) 
 
791
B. Kanun Yolunun Özellikleri 
 
795
1. Olağan Kanun Yolunun Özellikleri 
 
795
2. Olağanüstü Kanun Yolunun Özellikleri 
 
796
C. Olağan Kanun Yolları 
 
796
a. İstinafa Tabi Mahkeme Kararları 
 
797
c. İstinaf İncelemesinin Kapsamı ve Sonuçları 
 
801
a. Temyize Tabi Mahkeme Kararları 
 
806
c. Temyiz İncelemesinin Kapsamı ve Sonuçları 
 
813
3. İstinaf ve Temyiz Kanun Yollarına İlişkin Değerlendirme 
 
820
4. İstinaf ve Temyizde Yürütmenin Durdurulması 
 
828
Ç. Olağanüstü Kanun Yolları 
 
831
1. Yargılamanın Yenilenmesi (Muhakemenin İadesi) 
 
832
a. Yargılamanın Yenilenmesi Sebepleri 
 
832
b. Yargılamanın Yenilenmesi Usulü 
 
833
2. Kanun Yararına Temyiz 
 
836
§ 21– ANAYASA MAHKEMESİNE BİREYSEL BAŞVURU
 
I. BİREYSEL BAŞVURUNUN KONUSU 
 
840
A. İhlal Edilen Hakkın Niteliği 
 
841
B. Denetim Dışı İşlem ve Kararlar 
 
842
II. BİREYSEL BAŞVURUYA İLİŞKİN TEMEL ŞARTLAR 
 
845
A. Başvuru Yollarının Tüketilmesi Şartı 
 
845
B. Kanun Yollarında Gözetilecek Hususlardan Olmama Şartı 
 
848
III. BİREYSEL BAŞVURU ESASLARI 
 
849
2. Dilekçenin Verileceği Yerler 
 
855
Ç. Esas Bakımından İnceleme ve Karar 
 
856