TABLO VE ŞEKİLLER LİSTESİ
27
I. İDARE HUKUKU – İDARENİN HUKUKU
31
II. HUKUK SİSTEMLERİ VE İDARE HUKUKU
32
B. İDARÎ REJİM SİSTEMİ
33
III. İDARE HUKUKUNUN DOĞUŞU VE GELİŞMESİ
34
A. FRANSA’DA İDARE HUKUKUNUN DOĞUŞU VE GELİŞMESİ
34
B. TÜRKİYE’DE İDARE HUKUKUNUN DOĞUŞU VE GELİŞMESİ
35
1) Osmanlı İmparatorluğu Dönemi
36
a) Klasik Osmanlı Döneminde İdarî Yargı Teşkilatı ve İdare Hukuku
36
b) Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemlerinde İdarî Yargı Teşkilatı ve
3) Türk İdare Hukuku’nun Bugünkü Durumu
38
4) Türk İdare Hukuku’ndaki Eksiklikler
39
IV. İDARE HUKUKUNUN ÖZELLİKLERİ
40
A. İDARE HUKUKU, GENÇ BİR HUKUK DALIDIR
40
B. İDARE HUKUKUNA İLİŞKİN KURALLAR, TEK BİR KANUN İÇERİSİNDE
DERLENİP TOPARLANMAMIŞTIR
41
C. İDARE HUKUKU, BİR İÇTİHAT HUKUKUDUR
41
D. İDARE HUKUKU, BİR STATÜ HUKUKUDUR
42
E. İDARE HUKUKU, KOZALİST BİR HUKUK DALIDIR
43
F. İDARE HUKUKU, FİNALİST BİR HUKUK DALIDIR
43
G. İDARE HUKUKU, BAĞIMSIZ BİR HUKUK DALIDIR
43
V. İDARE HUKUKUNUN KAYNAKLARI
44
A. İDARE HUKUKUNUN TEMEL KAYNAKLARI
44
1) İdare Hukukunun Yazılı Temel Kaynakları
44
a) İdare Hukukunun Normatif Temel Yazılı Kaynakları
44
3. Kanun Hükmünde Kararnameler
47
4. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
48
5. OHAL Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
65
6. Uluslararası Antlaşmalar
69
9. Adsız Düzenleyici İşlemler
74
b) İdare Hukukunun İçtihadî Temel Yazılı Kaynakları
76
1. Anayasa Mahkemesi Kararları
76
2. İçtihadı Birleştirme Kararları
76
2) İdare Hukukunun Yazısız Temel Kaynağı: Örf ve Âdet Hukuku
77
B. İDARE HUKUKUNUN YARDIMCI KAYNAKLARI
78
1) Diğer Yargısal İçtihatlar
78
VI. İDARE HUKUKUNUN UYGULAMA ALANINI BELİRLEYEN ÖLÇÜTLER
79
B. KAMU HİZMETİ ÖLÇÜTÜ
80
E. YENİ KAMU GÜCÜ ÖLÇÜTÜ
81
F. DAHA ÇOK VE DAHA AZ YETKİ ÖLÇÜTÜ
82
VII. İDARE HUKUKUNUN KONUSU (İDARENİN İŞLEYİŞİ)
83
A. GENEL OLARAK İDARENİN İŞLEYİŞİ
83
B. İDARENİN İŞLEYİŞİNE HÂKİM OLAN İLKELER
83
I. GENEL OLARAK İDARENİN YETKİLERİ
85
A. İDARENİN YETKİLERİ KAVRAMI
85
B. İDARÎ YETKİLERİN AYRICALIKLARI VE ÜSTÜNLÜĞÜ
85
1) İdarenin Kanunilik Karinesinden Faydalanması
86
2) İdarî Yetkilerin Çoğu Zaman Tek Taraflı Kullanımı
87
3) İdarenin Yapmış Olduğu Bazı İşlemlerin Re’sen İcra Edilmesi
87
4) Bazı Durumlarda İdareye Takdir Yetkisinin ve Yerindelik Tespitinin
C. İDARÎ YETKİLERİN ÜSTÜN VE AYRICALIKLI OLMASININ SEBEPLERİ
91
1) Siyasi ve Tarihi Gelişimin Etkisi
91
2) Hukukî Sebebi: Kamu Yararının Üstünlüğü
92
D. İDARÎ YETKİLERİN SINIRLILIĞI VE SEBEPLERİ
94
1) Temel Hak ve Özgürlüklerin Korunması
94
2) İdarî Yetkilerin Gerçek Kişilerce Kullanılması
96
E. İDARÎ YETKİLERİN ÜSTÜNLÜĞÜNÜN VE SINIRLILIĞININ BAĞDAŞTIRILMASI
96
1) Takdir Yetkisi – Bağlı Yetki Dengesi
97
2) Olağan Yetkiler – Olağandışı Yetkiler Dengesi
98
3) Uzmanlaşmış Yargı Denetimi
100
II. İDARENİN İŞLEM YAPMA YETKİSİ
101
A. ÖZEL HUKUK ALANINDAKİ HUKUKSAL İŞLEMLER
102
1) Özel Hukukta Hukuksal İşlem Kavramı
102
2) Özel Hukukta Hukuksal İşlemin Öğeleri
102
c) Ayrık Öğe Olarak Biçim
103
B. KAMU HUKUKU ALANINDAKİ HUKUKSAL İŞLEMLER
103
1) Kamu Hukuku İşlemleri Kavramı
103
2) Kamu Hukuku İşlemlerinin Tasnifi
104
a) Organik Açıdan Kamu Hukuku İşlemleri
104
b) Maddî Açıdan Kamu Hukuku İşlemleri
105
c) İradelerin Açıklanması Açısından Kamu Hukuku İşlemleri
106
1. Tek Yanlı Kamu Hukuku İşlemleri
106
1.2. Birleşme İşlemler
107
1.3. Kolektif İşlemler
107
2. Çok Yanlı Kamu Hukuku İşlemleri
108
1) İdarî İşlem Kavramı
108
2) İdarî İşlemlerin Tasnifi
112
a) Organik Açıdan İdarî İşlemler
114
1. Yasama Organının İdarî İşlemleri
114
2. Yargı Organının İdarî İşlemleri
115
3. Yürütmenin (İdarenin) İdarî İşlemleri
116
b) Maddî Açıdan İdarî İşlemler
116
1. Genel İşlemler (Düzenleyici İşlemler)
116
4. Birden Çok İlgiliye Yönelik Bireysel İşlemler
121
4.1. Genel İdarî Kararlar
121
4.2. Otomatik İşlemler
123
c) İradelerin Açıklanması Açısından İdarî İşlemler
123
1. İradelerin Açıklanma Biçimi Açısından İdarî İşlemler
123
1.2. Birleşme İşlemler
124
1.2.1. Dar Anlamda Birleşme İşlem
124
1.2.2. Geniş Anlamda Birleşme İşlem
126
1.3. Kolektif İşlemler
127
2. İradelerin Açıklanma Nedeni Açısından İdarî İşlemler
127
2.1. Res’en Yapılan İdarî İşlemler
127
2.2. Katılma İşlemler
127
2.2.1. Açık Kabul İşlemleri
128
2.2.2. Açık Ret İşlemleri
128
2.2.3. Zımnî Kabul İşlemleri
128
2.2.4. Zımnî Ret İşlemleri
128
d) Hukuksal Etkisinin Niteliği Açısından İdarî İşlemler
129
1. Hukuksal Etkisinin İçeriği Açısından İdarî İşlemler
129
1.1. Emredici İdarî İşlemler
129
1.2. Yapıcı İdarî İşlemler
129
1.3. Belirleyici İdarî İşlemler
129
2. Kişilerin Sahip Olduğu Haklara Etkisi Açısından İdarî İşlemler
130
2.1. Yararlandırıcı İdarî İşlemler
130
2.2. Yükümlendirici İdarî İşlemler
130
2.3. Güvence Sağlayan İdarî İşlemler
131
3. Etkileme Süresi Açısından İdarî İşlemler
131
3.1. Geçici Etkili İdarî İşlemler
131
3.2. Etkisi Sürekli İdarî İşlemler
131
e) İptal Davalarına konu olup olmayacağına göre idarî İşlemler
131
1. İptal Davasına Konu Olan İdarî İşlemler
132
2. İptal Davasına Konu Olmayan İdarî İşlemler
134
3) İdarî İşlemin Unsurları (Öğeleri)
136
1. Takdir Yetkisi – Bağlı Yetki Ayrımı
139
2. Yetki Devri ve İmza Devri
142
3. Yetki Unsurunun Görünümleri
145
3.1. Kişi Yönünden Yetki
145
3.2. Konu Yönünden Yetki
146
3.3. Yer Yönünden Yetki
147
3.4. Zaman Yönünden Yetki
148
1. Yazılı Olup Olmamasına Göre Şekil Öğesi
151
1.2. Yazılı Olmayan Şekil
153
2. Aslî Olup Olmamasına Göre Şekil Öğesi
154
1. Sebebi Belli İdarî İşlemler
160
2. Sebebi İdareye Bırakılan İdarî İşlemler
160
3. Sebep Gösterilmesi Öngörülmemiş İdarî İşlemler
162
4) İdarî İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi
165
a) Düzenleyici İdarî İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi
165
b) Birel İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi
167
c) Karma İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi
168
d) Birden Çok İlgiliye Yönelik Bireysel İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi
168
5) İdarî İşlemlerdeki Sakatlıklar
168
a) Yokluk Sonucunu Meydana Getiren Sakatlıklar
169
4. Ağır ve Bariz Yetki Tecavüzü
173
5. Hukukun Öngördüğü Sebebe Dayanmadan İşlem Yapılması
173
6. Hukukun Açıkça Öngördüğü Şekil ve Usul Kurallarına Aykırı
7. Hukukun Öngörmediği Konunun Gerçekleşmesi
174
b) İdarî İşlemin İptalini Gerektiren Sakatlıklar
175
1. Yetki Yönünden Hukuka Aykırılık (Yetki Yönünden Sakatlık)
176
1.1. Konu Yönünden Yetkisizlik
176
1.2. Yer Yönünden Yetkisizlik
178
1.3. Zaman Yönünden Yetkisizlik
178
2. Şekil Yönünden İptali Gerektiren Sakatlık
179
3. Sebep Yönünden İptali Gerektiren Sakatlık
181
4. Konu Yönünden İptali Gerektiren Sakatlık
186
5. Amaç Yönünden İptali Gerektiren Sakatlık
187
c) Eksik Düzenleme Sebebiyle İşlemin İptali
190
d) İdarî İşlemin İptalini Gerektirmeyen Sakatlıklar
192
6) İdarî İşlemlerin Sona Ermesi
192
a) İdarî İşlemi Yapan İdarenin İradesi Dışında Gerçekleşen Sona
3. İdarî İşlemin Kendiliğinden Sona Ermesi
194
b) İdarî İşlemi Yapan İdarenin İradesine Bağlı Olarak Gerçekleşen
Sona Erdirici Nedenler
194
D. İDARENİN SÖZLEŞMELERİ
199
2) İdarenin Sözleşmelerinin Türleri
200
a) İdarenin Özel Hukuk Sözleşmeleri
201
1. İdarenin Özel Hukuk Sözleşmelerinin Özellikleri
202
2. İdarenin Özel Hukuka Göre Yaptığı Sözleşme Türleri
202
2.1. Kamu İhale Sözleşmeleri
203
2.2. Abonman Sözleşmeleri
204
2.3. 1999’dan İtibaren İmzalanan Yap–İşlet–Devret
2.4. 2006’dan İtibaren Yapılan Yap–İşlet Sözleşmeleri
205
2.5. Ortak Girişim (Joint–Venture) Sözleşmeeleri
206
2.6. Finansal Kiralama (Leasing) Sözleşmeleri
206
2.7. Diğer Özel Hukuk Sözleşmeleri
207
b) İdarenin İdarî Sözleşmeleri
209
1. İdarî Sözleşmelerin Özellikleri
209
2. İdarî Sözleşme Türleri
209
2.1. İdarî Sözleşmelerin Klasik Türleri
210
2.1.1. İmtiyaz Sözleşmesi
211
2.1.2. Müşterek Emanet Sözleşmesi
212
2.1.3. İltizam Sözleşmesi
213
2.1.4. İstikraz Sözleşmeleri
213
2.1.5. Yeraltı ve Yerüstü Servetlerinin İşletilmesine
2.1.6. İdarî Hizmet Sözleşmeleri
214
2.1.7. Orman İşletme Sözleşmeleri
214
2.2. İdarî Sözleşmelerin Yeni Türleri
215
2.2.1. Ekonomik Teşvik Sözleşmesi
215
2.2.2. Elektrik Hizmetinde Görevlendirme Sözleşmesi
216
2.2.3. Otoyollarla İlgili Görevlendirme Sözleşmesi
217
2.2.4. 1995–1999 Yılları Arasında Yapılan Yap–İşlet–
2.2.5. 1997–2006 Yılları Arasında Yapılan Yap–İşlet
2.2.6. Telekomünikasyon Alanındaki Görev ve
Görevlendirme Sözleşmesi
218
2.3. Atipik İdarî Sözleşmeler
218
3) İdarenin Sözleşmelerinin Bölümleri
218
4) İdarenin Sözleşmelerinin Uygulanması
219
a) Sözleşmelerde Sözleşmecinin Borçları
220
2. Sözleşme ve Şartname Hükümlerine Uygun, Tam ve
b) Sözleşmelerde Sözleşmecinin Hakları
221
1. Sözleşmecinin Ücret Hakkı
221
2. Sözleşmecinin Tazminat Hakkı
221
3. Sözleşmelerde İdarenin Borçları
222
c) Sözleşmelerde İdareye Tanınan Hak ve Yetkiler
223
1. Denetleme ve Yönlendirme Yetkisi
223
2. Yaptırım Uygulama Yetkisi
223
3. Tek Yanlı Değişiklik Yapma Yetkisi
224
4. Hizmet Yararına Fesih Yetkisi
225
d) Sonradan Gelişen Durumların İdarenin İmzaladığı Sözleşmelerin
Uygulanmasına Etkileri
227
5) İdarenin Sözleşmelerinin Sona Ermesi
229
2. Edimin Yerine Getirilmesi
230
1. Tarafların Anlaşmasıyla Fesih
231
2. İdare Tarafından Tek Yanlı Fesih
231
2.1. Sözleşmecinin Kusuru Nedeniyle Fesih
231
2.2. Hizmet Yararına Fesih
232
3. Mahkeme Kararıyla Fesih
232
6) İdarenin Sözleşmelerinden Kaynaklanan Uyuşmazlıklar
232
a) İdarenin Özel Hukuk Sözleşmelerinden Kaynaklanan
Uyuşmazlıkların Çözümü
233
b) İdarî Sözleşmelerden Kaynaklanan Uyuşmazlıkların Çözümü
236
1. İdarî Sözleşmelerden Kaynaklanan Tam Yargı Davaları
236
2. İdarî Sözleşmelerden Kaynaklanan İptal Davaları
237
3. İdarî Sözleşmelerden Kaynaklanan Uyuşmazlıklar İçin
III. İDARENİN EYLEM YAPMA YETKİSİ
239
1) İdarî Eylem Kavramı
240
2) İdarî Eylemlerin Yargısal Denetimi
242
2) Fiilî Yolun Yargısal Denetimi
246
I. İDARENİN GÖREVLERİ KAVRAMI
251
II. İDARE VE TOPLUMSAL ORTAK ZORUNLU İHTİYAÇLAR
252
III. TOPLUMSAL ORTAK İHTİYAÇLARIN BELİRLENMESİ VE GELECEĞİN
A. GÜNLÜK TOPLUMSAL ORTAK İHTİYAÇLARI BELİRLEME ARAÇLARI
253
2) İdarî, Bilimsel ve Teknik Araçlar
254
B. GELECEĞİN ÖNGÖRÜLMESİ VE PLANLAMA FAALİYETİ
254
IV. TOPLUMSAL ORTAK İHTİYAÇLARIN KARŞILANMASI
255
A. KORUYUCU FAALİYETLER
255
1) Bağımsızlık ve Egemenliğin Korunması
255
a) Savunma Faaliyetleri
257
2. Savunma Konusunda Cumhurbaşkanının Görev, Yetki ve
3. Askerlik Ödevinin Düzenlenmesi
259
4. Silahsız Sivil Savunma Ödevleri
260
5. Yurda Giren Düşmana Karşı Sivil Savunma Faaliyetleri
261
6. Askerî Mal ve Hizmetlerin Karşılanması
262
b) Millî Güvenliğin Korunması
263
1. Millî Güvenlik kavramı
263
2. Millî Güvenlik Açısından Tehlike Türleri
264
3. Millî Güvenlikle İlgili Düzenlemelerin Kanunla Yapılma İlkesi
266
4. Millî Güvenliğin Korunmasında Cumhurbaşkanının
5. Millî Güvenliğin Korunmasına Yönelik Görevler
267
5.1 Millî Güvenlikle İlgili Haber Alma ve Haber İletme
267
5.2. Olağanüstü Yönetim Usulüne Başvurma
269
2) Kamu Düzeninin Korunması ve İdarenin Kolluk Faaliyetleri
272
b) Kolluğun Amacı ve Konusu
273
1. Kamu Düzeni Kavramı
274
2. Kamu Düzeninin Öğeleri
275
2.3. Dirlik ve Esenlik
277
2.7. Bireylerin Kendilerine Karşı Korunması
278
c) Kolluk Türleri ve Ayırımları
278
1. İdare Tarafından Yürütülen Kolluk
279
1.1. İdarî Kolluk – Adlî Kolluk ayrımı
280
1.1.1.1. Adlî Kolluğun Görev, Yetki ve
1.1.1.2. Adlî Kolluk Görevlilerinin Nitelikleri
281
1.1.1.3. Adlî Kolluk Görevlilerinin Çalışma
1.1.1.4. Adlî Kolluk Hizmetinin Denetimi
282
1.1.3. Türk Mevzuatındaki İdarî Kolluk – Adlî Kolluk
1.1.4. İdarî kolluk – Adlî Kolluk Ayırımının Temelleri
283
1.1.4.1. Görevin Niteliği ve Amacı Bakımından
283
1.1.4.2. Tabi Oldukları Hukuksal Rejim
1.1.4.3. Teknik Nedenler Açısından
285
1.1.5. Adlî Kolluk – İdarî Kolluk Ayrımının Ülkemizdeki
1.2. İdarî Polis (Kolluk) – Siyasi Polis
287
1.3. Çarşı ve Mahalle Bekçileri
288
2. Özel Sektör Tarafından Yürütülen Kolluk (Özel Güvenlik)
289
d) İdarî Kolluk ve Türleri
292
1. Genel İdarî Kolluk
293
1.3. Çarşı ve Mahalle Bekçileri
294
e) Kolluk Yetkisinin Kullanış İlkeleri
296
1.1. Hukukilik İlkesinin “Yasallık Yönü”
296
1.2. Hukukilik İlkesinin “Demokratik Toplum Düzenin
2.1. Elverişlilik İlkesi
300
2.2. Gereklilik İlkesi
301
2.3. Orantılılık (Adil Denge) İlkesi
302
3. Gecikmede Tehlike Bulunması İlkesi
302
4. Müdahalede Haklılık İlkesi
303
f) Kolluk Yetkisinin Sınırları
303
1. Amaç Bakımından Sınırları
304
2. Sebep Bakımından Sınırları
304
3. Konu Bakımından Sınırları
304
4. Yer Bakımından Sınırları
305
4.2. Özel İş Yerleri ve Umuma Açık Yerler
306
4.4. Başkent ve Taşra
308
4.5. Büyük Şehirler ile Kasabalar
308
4.6. Yoğun Trafiği Olan Yollar ile Az Gelip Geçilen Yollar
308
5. Zaman Bakımından Sınırları
309
5.1. Her Zaman Yetkili Olduğu Zamanlar
309
5.2. Olağan Yaşantı Zamanı
310
5.3. Anayasa’da Düzenlenmeyen Olağan Dışı Zamanlar
310
5.4. Olağanüstü Hâlin Uygulandığı Zamanlar
310
g) Kolluk İşlemleri ve Yöntemleri
311
1. Kolluk Alanındaki Kural İşlemler
311
2. Kolluk Alanındaki Birel İşlemler
312
2.1. Bildirim Alınması
313
2.2. İzin (Ruhsat) Verme
313
2.5. Kişileri ve Araçları Durdurma ve Kimlik Sorma
314
2.7. Faaliyetin Ertelenmesi
315
2.8. Faaliyetin Yasaklanması (Menedilmesi)
316
2.10. Res’en İcra, Zor Kullanma ve Silah Kullanma
317
2.11. İdarî Yaptırımlar
318
i) Kolluk Makamları Üstleri ve Personeli
320
j) İdarî Kolluk Yetkilerinin Birbiriyle Çatışması ve Yarışması
321
1. Merkezî İdare Kolluk Makamlarının Çatışması ve Yarışması
321
2. Merkezî İdare Kolluğu ile Yerel Yönetim Kolluklarının
Çatışması ve Yarışması
322
3. Yerel Yönetim Kolluklarının Kendi İçinde Çatışması ve
4. Genel Kolluk ile Özel Kolluklar Arasındaki Çatışma ve
1) Kamu Hizmeti Kavramı ve Tanımı
325
2) Kamu Hizmetinin Öğeleri
328
a) Kamu Hizmetini Sunan (Organik Öğe)
328
b) Kamu Hizmetinin Sunulduğu Kişiler
330
1. Kamusal Yönetim Usullerine Tabi Hizmetler Karşısında
2. Özel Yönetim Usullerine Tabi Hizmetler Karşısında
c) Kamu Yararı Kamu Hizmetinin Manevi Öğesi
333
d) Kamu Yararını Hedefleyen Faaliyet (Kamu Hizmetinin Maddî
3) Kamu Hizmetlerinin Özellikleri
334
a) Süreklilik, Kesintisizlik ve Düzenlilik
335
b) Genellik ve Tarafsızlık İlkesi (Eşitlik–Nesnellik)
337
c) Değişkenlik – Uyarlama İlkesi
337
d) Kamu Hizmetlerinin Bedelsizliği (Meccaniliği) İlkesi
338
4) Kamu Hizmetlerinin Kurulması, Düzenlenmesi, Kaldırılması
340
a) Kamu Hizmetlerinin Kurulması
340
b) Kamu Hizmetlerinin Düzenlenmesi
341
c) Kamu Hizmetlerinin Kaldırılması ve Özelleştirme
342
5) Kamu Hizmetlerinin Türleri ve Hukukî Rejimleri
344
a) Hizmeti Sunan Özneye Göre Kamu Hizmeti Türleri
344
1. Kamu Tüzelkişileri Tarafından Sunulan Kamu Hizmetleri
345
2. Özel Teşebbüs Tarafından Yürütülen Kamu Hizmetleri
(Virtüel Kamu Hizmetleri)
345
3. Kamu – Özel Karma Oluşumlar Tarafından Sunulan Kamu
b) Tekelli – Tekelsiz Olmalarına Göre Kamu Hizmeti Türleri
347
1. Tekelli Kamu Hizmetleri
348
2. Tekelsiz Kamu Hizmetleri
348
c) Hizmetin Sunulduğu Coğrafi Yere Göre Kamu Hizmeti Türleri
348
1. Evrensel Kamu Hizmetleri
348
2. Ulusal Kamu Hizmetleri
349
3. Bölgesel Kamu Hizmetleri
349
4. Yerel Kamu Hizmetleri
349
d) Kişilerin Yararlanma Biçimine Göre Kamu Hizmeti Türleri
350
1. Doğrudan Doğruya Bireysel Yararlanma Sağlayan Kamu
2. Dolaylı ve Birlikte Yararlanma Sağlayan Kamu Hizmetleri
350
e) Konularına Göre Kamu Hizmeti Türleri
350
1. İdarî Kamu Hizmetleri
351
2. İktisadî Kamu Hizmetleri
351
3. Sosyal Kamu Hizmetleri
352
4. Bilimsel, Teknik ve Kültürel Kamu Hizmetleri
353
6) Kamu Hizmetlerinin Görülüş Usulleri
354
b) Ruhsat (izin) Usulü
355
c) Müşterek Emanet Usulü
356
1. Tanımı ve Özellikleri
357
2. İmtiyaz Usulünde İdarenin Yetkileri
358
3. İmtiyazcının Hakları ve Yükümlülükleri
359
3.1. İmtiyazcının Hakları
359
3.2. İmtiyazcının Yükümlülükleri
360
4. İmtiyazcının Seçimi
360
5. İmtiyazın Sona Ermesi
361
f) Yap–İşlet–Devret Usulü
362
h) Görevlendirme Usulü
365
i) Özel Yasalarla Kurulan Derneklerle Kamu Hizmeti Yürütülme
C. KAMUYA YARARLI FAALİYETLERİ ÖZENDİRME VE DESTEKLEME İŞLEMLERİ
366
1) Kamu Yararına Çalışan Dernekler
367
a) Statüye Alınma ve Statüden Çıkarma
367
b) Kamu Yararına Çalışan Derneklere Sağlanan İmkânlar
368
1. İzin Almadan Yardım Toplayabilme Kolaylığı
369
2. Kamuya Ait Taşınmaz Tahsisinde ve Satın Alımında Kolaylık
369
3. Kamu Tüzelkişileriyle Ortak Girişimlerde Bulunmak
369
4. Kamu Yararına Çalışan Derneklere Tanınan İstisna ve
c) Kamu Yararına Çalışan Derneklerin Denetlenmesi
370
2) Kamu Yararına Çalışan Vakıf Olabilir mi?
371
3) Ekonomik ve Bazı Coğrafi Alanların Gözetilmesi ve Teşvik Edilmesi
371
b) Teşvik Tedbirleri ve Çeşitleri
374
2. Doğrudan Teşvikler
375
c) Teşvik Tedbirlerinin Hukukî Niteliği
376
D. ÖNGÖRME VE ALTERNATİF BELİRTME İŞLEVİ
377
2) Öngörme ve Alternatif Belirlemenin İçeriği
377
a) Bilgilendirme ve Danışmanlık
378
2. Planlama Belgelerinin Türleri
381
2.1. Hukukî Niteliğine Göre Planlama Belgelerinin Türleri
381
2.1.1. Emredici Planlar Biçimi
381
2.1.2. Yol Gösterici Planlar
381
2.2. Amaçlarına Göre Planlama Belgelerinin Türleri
383
2.2.1. Bütçeleme Amacına Yönelik Planlama Belgeleri
383
2.2.1.1. Stratejik Planlar
383
2.2.1.2. Orta Vadeli Program
385
2.2.2. Kalkınma Amacına Yönelik Planlama Belgeleri
386
2.2.2.1. Kalkınma Planları
386
2.2.2.2. Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı
387
2.2.2.3. Bölge Kalkınma Projeleri (Planları)
388
2.2.2.4. Bölge Kalkınma Programları
390
2.3. Kapsadıkları Coğrafi Alana Göre Planlama Belgelerinin
3. Planlamanın İlkeleri
391
3) Öngörme ve Alternatif Belirleyen İşlemlerinin Yargısal Denetimi
392
2) Türkiye’deki Bugünkü Durum
393
a) Personelin Özlük İşleri
393
b) Araç–Gereç Sağlama ve İnşaat–Tesisat Yaptırma
394
c) İdare Mallarının Yönetimi ve Denetimi
395
d) Dava ve Genel İcra Takipleri
396
f) İdarenin İç Çalışma Düzeni
398
g) Tanıtma ve Yayın İşleri
398
3) Özyönetim İşlerinin Hukukî Rejimi
399
II. İDARENİN DENETLENMESİNİN YOL VE YÖNTEMLERİNİN TÜRLERİ
402
A. İDARENİN İÇ (ULUSAL) HUKUKA GÖRE DENETLENMESİ
402
1) İdarenin Yargısal Denetimi
403
2) İdarenin Yargısal Olmayan Yollardan Denetimi
404
a) İdarenin İdare Tarafından Denetlenmesi
405
1.1. İdarenin Kendini Denetlemesi
405
1.2. Hiyerarşik Denetim
407
1.3. Organik İdarî Denetim
408
1.4. 5018 Sayılı Kanun’a Göre Kurulan İç Denetim
Birimlerince Yapılan Denetim
408
2.1. Vesayet Denetimi
409
2.2. Özel Denetim Kuruluşlarınca Yapılan Dış İdarî Denetim
410
2.2.1. Devlet Denetleme Kurulu Tarafından Yapılan
2.2.2. Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu Tarafından
2.2.3. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu
Tarafından Yapılan Denetim
413
b) Siyasi Denetim: İdarenin TBMM Tarafından Denetlenmesi
414
1. Doğrudan Siyasi Denetim
415
1.2. Meclis Araştırması
416
1.3. Meclis Soruşturması
417
1.5. Dilekçe Komisyonu Aracılığıyla Yapılan Siyasi Denetim
418
1.6. TBMM İnsan Hakları İnceleme Komisyonu Aracılığıyla
Yapılan Siyasi Denetim
419
2. Dolaylı Siyasi Denetim
420
2.1. Sayıştay Aracılığıyla Yapılan Denetim
421
2.2. Kamu Denetçiliği Kurumu Aracılığıyla Yapılan Denetim
423
B. ULUSLARARASI HUKUKA GÖRE İDARENİN DENETLENMESİ
430
1) İdarenin Uluslararası Hukuka Göre Denetiminin Önemi ve Gerekliliği
430
2) İdare Üzerinde Uygulanan Uluslararası Denetim Türleri
431
a) Avrupa Konseyi Tarafından Yapılan Uluslararası Denetim
431
b) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Kapsamında Yapılan
1. Genel Olarak Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi
433
2. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin Özellikleri
433
3. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin İç Hukukumuzdaki Yeri
434
4. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin Öngördüğü Denetim
4.1. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
436
4.2. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi
437
c) Avrupa Birliği Organlarının Yaptığı Uluslararası Denetim
437
1. Avrupa Birliği’nin Kısa Tanıtımı
437
2. Türkiye’nin Avrupa Birliği ile İlişkilerinin Anayasa Hukuku
Açısından Değerlendirilmesi
439
3. Avrupa Birliği Düzeyinde Denetim
440
İDARENİN MALÎ SORUMLULUĞU
I. MALÎ SORUMLULUK KAVRAMI
443
II. İDARENİN MALÎ SORUMLULUĞUNUN TABİ OLDUĞU HUKUK DALLARINA
A. İDARENİN ÖZEL HUKUKA İLİŞKİN MALÎ SORUMLULUĞU
448
1) İdarenin Özel Hukuk Öznesi Olmasından Kaynaklanan Özel Hukuka
İlişkin Malî Sorumluluğu
448
a) İdarenin Özel Hukuk Hükümlerine Göre Yaptığı Sözleşmelerden
Kaynaklanan Sorumluluğu
448
b) İdarenin Özel Hukuk Hükümlerine Göre Yaptığı Eylemlerinden
Kaynaklanan Sorumluluğu
449
1. İdarenin Kusura Dayanan Haksız Fiil Sorumluluğu
449
2. İdarenin Kusura Dayanmayan Özel Hukuk Alanındaki
c) İdarenin Lehine Gerçekleşen Sebepsiz Zenginleşmelerden Dolayı
2) İdarenin, Adlî Yargı Denetimine Tabi Kamu Hizmetlerinden
Kaynaklanan Sorumluluğu
452
a) Tapu Sicil Muhafızlığının İşlem ve Eylemlerinden İdarenin
b) İdarenin İcra –İflas Memurlarının Kusurlarından Kaynaklanan
B. İDARENİN İDARE HUKUKA İLİŞKİN MALÎ SORUMLULUĞU
453
1) İdarenin İdare Hukukuna İlişkin Malî Sorumluluğunun Tanımı
453
2) İdarî Sorumluluğun Kaynakları
454
a) İdarî Sözleşme Nedeniyle İdarenin Sorumluluğu
454
b) İdarenin Kusur Sorumluluğu
455
1.1. Hizmet Kusuru Kavramı
455
1.2. Hizmet Kusurunun Özellikleri
457
1.3. Hizmet Kusurunun Ortaya Çıkma Biçimleri
459
1.3.1. Hizmetin Kötü İşlemesi
459
1.3.2. Hizmetin Geç İşlemesi
460
1.3.3. Hizmetin Hiç İşlememesi
461
2. Görev Kusuru ve Benzer Durumlar
462
2.1. Görev Kusuru Kavramı
463
2.2. Hizmetten Ayrılabilen Kişisel Kusur Kavramı
465
2.3. Hizmetle İlgili Olmayan Kişisel Kusur Kavramı
468
c) İdarenin Kusursuz Sorumluluğu
469
2. Sosyal Risk İlkesi
472
3. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik İlkesi
476
III. İDARENİN SORUMLULUĞUNUN ŞARTLARI
480
A. İDAREYE AİT BİR DAVRANIŞ
480
IV. SORUMLULUĞU ORTADAN KALDIRAN YA DA AZALTAN HÂLLER
487
A. ZARAR GÖRENİN KUSURU
487
B. ÜÇÜNCÜ KİŞİNİN KUSURU
489
V. ZARARIN GİDERİLMESİ
495
A. ZARARIN TAZMİN EDECEK KAMU TÜZELKİŞİSİNİN TESPİTİ
496
B. ZARARIN TAZMİNİNİN İDAREDEN TALEP EDİLMESİ
498
1) İdarî Yargıda Açılacak Tazminat Davaları (Tam Yargı Davaları)
499
2) Adlî Yargıda Açılacak Tazminat Davaları
500
C. ZARARIN TAZMİNİNE İLİŞKİN İLKELER
500
1) Tazminatın Nakden Yapılması İlkesi
500
2) İdarenin Sorumluluğunun Sınırlılığı İlkesi
501
3) Mahkemenin Talep Edilenden Fazla Tazminata Hükmedememesi
D. TAZMİNAT MİKTARININ BELİRLENMESİ
501
1) Zararın Tamamen Giderilmesi
501
2) Zarar Miktarının Tespitinde Esas Alınacak Tarih
501
3) Tazminatın Ödenme Şekli
502