Tıbbi Müdahalelerde İdarenin Hizmetin Kuruluşundan Doğan Sorumluluğu Dr. Burcu Turan  - Kitap

Tıbbi Müdahalelerde İdarenin Hizmetin Kuruluşundan Doğan Sorumluluğu

1. Baskı, 
Nisan 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
415
Barkod:
9786253772581
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
700,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Tıbbi müdahalelerde idarenin rolü, diğer kamu hizmetlerinde olduğu gibi hizmetin kuruluşundan işleyişine kadar devam eden bir süreçte oldukça etkindir. Beşeri, araç-gereç yönü ile sistemli bir mekanizma halinde çalışan sağlık hizmetine ilişkin doktrinel çalışmalarda daha çok sağlık hizmeti sunucularının bilgisizliği, ihmali, tecrübesizliği gibi hususlar üzerinde durulmakta ve yargılama makamları öncelikle bu hataları gözeterek sağlık hizmeti alıcılarının zararının tazmini yönünde karar vermektedir. Oluşan tıbbi zararda idarenin yükümlülüğü ikinci plana atılmaktadır.
Bu çalışmada tıbbi müdahalelerden dolayı ortaya çıkan zarara ilişkin davalarda yargılama makamlarının öncelikli olarak gözetmesi gereken unsurlar, mevzuat ve yüksek mahkeme kararları temel alınarak ayrıntılı bir şekilde açıklanmış, bu alanda ortaya çıkan sorumluluk, terminolojideki karşılığı olan "hizmetin kuruluşundan kaynaklanan sorumluluk" olarak adlandırılmıştır. Konu ile ilgili niteliksel temel araştırma, hukuk çalışmalarında nadir görülen bir bilimsel yöntem türüdür. Bu yönteme çalışma sonunda yer verilirken, okuyucu için farklı bir bakış açısı getirmesi amaçlanmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Sağlık Hakkı, Sağlık Kamu Hizmetine İlişkin İlkeler, Hasta, Hekim ve Diğer Sağlık Tüzel Kişilerinin Hakları
.
Tıbbi Alanda İdarenin İdari Sorumluluğu ve İdarileşmiş Bazı Tıbbi Kavramlar
.
Sağlık Hizmetinin Kuruluşu, Hizmetin Kuruluşundan Doğan Kusur ve Bu Hizmetten Kaynaklanan İdari Sorumluluk Halleri
.
Sağlık Hizmetinin Görülüş Usullerine Göre İdarenin Hizmetin Kuruluşundan Doğan İdari Sorumluluğu
.
Tıbbi Müdahalelerde İdarenin Hizmet Kuruluşundan Kaynaklanan Kusuru Nedeniyle Sorumluluğu Üzerine Niteliksel Bir Araştırma
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ VE TEŞEKKÜR 
5
İÇİNDEKİLER 
7
KISALTMALAR 
13
GİRİŞ 
17
BİRİNCİ BÖLÜM
SAĞLIK HAKKI, SAĞLIK KAMU HİZMETİNE İLİŞKİN İLKELER, HASTA, HEKİM VE DİĞER SAĞLIK TÜZEL KİŞİLERİNİN HAKLARI
I. SAĞLIK HAKKININ TANIMLANMASI 
21
A. Sağlık Hakkı Kavramı 
21
B. Uluslararası Antlaşmalarda Sağlık Hakkı 
25
C. 1961 ve 1982 Anayasalarında Sağlık Hakkı 
35
D. Genel Anlamda Sağlık Hakkına İlişkin Diğer Düzenlemeler 
47
II. SAĞLIK KAMU HİZMETİNE İLİŞKİN İLKELER 
50
A. Devamlılık (Süreklilik) İlkesi 
55
B. Uyarlama (Değişebilirlik) İlkesi 
57
C. Eşitlik İlkesi 
59
D. Uygulanmayan Bir İlke Olarak Bedelsizlik İlkesi 
62
E. Sağlık Kamu Hizmetine Has Özel İlkeler 
65
III. HASTA HAKLARI 
69
A. Adalet ve Hakkaniyete Uygun Olarak Faydalanma Hakkı 
72
B. Bilgi İsteme Hakkı 
73
C. Sağlık Kuruluşunu Seçme ve Değiştirme Hakkı 
74
D. Personeli Tanıma, Seçme ve Değiştirme Hakkı 
75
E. Öncelik Sırasının Belirlenmesini İsteme Hakkı 
76
F. Tıbbi Gereklere Uygun Teşhis, Tedavi ve Bakım Hakkı 
76
G. Tıbbi Gereklilikler Dışında Müdahale Yasağı Hakkı 
78
H. Ötanazi Yasağı 
78
I. Tıbbi Özen Gösterilmesi Hakkı 
79
İ. Mahremiyete Saygı Gösterilmesi Hakkı 
80
J. Gizlilik Hakkı 
80
K. Tıbbi Müdahalede Rıza (Onay, Onam) 
81
L. Alışılmış Olmayan Tedavi Usullerinin Uygulanması Konusundaki Haklar 
86
M. Aile Planlaması Hizmetleri ve Gebeliğin Sonlandırılması Hakkı 
87
N. Tıbbi Araştırmalarda Rızaya İlişkin Hasta Hakları 
87
O. Güvenliğin Sağlanması Hakkı 
88
Ö. Dini Vecibeleri Yerine Getirebilme ve Dini Hizmetlerden Faydalanma
Hakkı 
88
P. İnsani Değerlere Saygı Gösterilmesi ve Ziyaret 
89
R. Refakatçi Bulundurma 
90
S. Hizmetin Sağlık Kurum veya Kuruluşu Dışında Verilmesi 
90
Ş. Müracaat, Şikâyet ve Dava Hakkı 
90
IV. HEKİM VE DİĞER SAĞLIK TÜZEL KİŞİLERİNİN HAKLARI 
91
İKİNCİ BÖLÜM
TIBBİ ALANDA İDARENİN İDARİ SORUMLULUĞU VE İDARİLEŞMİŞ BAZI TIBBİ KAVRAMLAR
I. GENEL OLARAK İDARENİN İDARİ SORUMLULUĞU 
94
A. İdarenin Sorumluluğunun Şartları 
100
1. Zarar 
101
a. Zarar Kavramı 
101
b. Zararın Nitelikleri 
102
c. Zararın Türleri 
104
aa. Maddi Zarar 
105
bb. Manevi Zarar 
114
2. Kusur– Hizmet Kusuru 
119
a. Hizmetin Kötü işlemesi 
134
b. Hizmetin Geç İşlemesi 
142
c. Hizmetin Hiç İşlememesi 
146
d. Tıbbi Müdahaleye İlişkin Uyuşmazlıklarda Kusur Tespitinde
Bilirkişinin Rolü 
148
e. Hizmet Kusuru– Kişisel Kusur Ayrımı 
158
3. Hukuka Aykırılık 
163
4. Uygun İlliyet Bağı 
165
5. İdarenin Sorumluluğunu Azaltan veya Ortadan Kaldıran Haller 
179
a. Mücbir Sebep 
180
b. Beklenmeyen Hal 
184
c. Zarara Uğrayanın veya Üçüncü Kişinin Kusuru 
185
B. İdarenin Kusursuz Sorumluluğu 
190
1. Risk (Hasar –Tehlike) İlkesi 
194
2. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik İlkesi 
198
3. Sosyal Risk İlkesi 
200
C. İdarenin Sağlık Hizmetleri Alanında Kusursuz Sorumluluğu 
202
1. Akıl Hastaları Eylemleri Bakımından İdarenin Kusursuz Sorumluluğu 
207
2. Yeni Tıbbi Uygulamalar, Enjeksiyon, Aşılamalar ve Kan Ürünlerinin
Aktarımından Doğan İdarenin Kusursuz Sorumluluğu 
208
3. Geçici İşbirlikçi Dolayısıyla İdarenin Kusursuz Sorumluluğu 
217
II. SAĞLIK HİZMETLERİNDE İDARENİN SORUMLULUĞU İLE İLİŞKİLİ
İDARİLEŞMİŞ BAZI TIBBİ KAVRAMLAR 
218
A. Sağlık Hizmetlerinde Kusursuz Sorumluluk Sebebi Olarak Komplikasyon 
219
B. Sağlık Hizmetinin Kötü İşlemesi Örneği Tıbbi Uygulama (Müdahale)
Hatası (Malpraktis) 
226
1. Tıbbi Uygulama (Müdahale) Kavramı 
226
2. Tıbbi Uygulama Hatası (Malpraktis) 
228
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
SAĞLIK HİZMETİNİN KURULUŞU, HİZMETİN KURULUŞUNDAN DOĞAN KUSUR
VE BU HİZMETTEN KAYNAKLANAN İDARİ SORUMLULUK HALLERİ
I. SAĞLIK HİZMETİNİN KURULUŞU KAVRAMI VE HİZMETİN KURULUŞUNDAN
DOĞAN KUSUR 
233
A. Hizmetin Kuruluşu ve Düzenlemesi Kavramları 
233
B. Hizmetin Kuruluşundan Kaynaklanan Kusur 
234
C. Hizmet Kusuru İle Kaynaşmış Bir Kavram: Görev Kusuru ve Bu Kusurun
Hizmetin Kuruluşundan Doğan Kusurdan Ayrılması 
234
1. Görev Kusuru Kavramı 
236
2. Görev Kusurunun Hizmetin Kuruluşundan Kaynaklanan Kusurdan
Ayrılması ve Rücu Müessesesi 
238
II. HİZMETİN KURULUŞUNDAN KAYNAKLANAN İDARİ SORUMLULUK HALLERİ 
243
A. Yeterli Sayıda Sağlık Çalışanı İstihdamı Hakkında Hizmetin
Kuruluşundan Kaynaklanan İdari Sorumluluk 
245
1. Hekimler ve İstihdamlarında İdari Sorumluluk 
250
a. Hekimlerin Kamusal Alanda veya Özel Sektörde Çalışmaları 
255
b. Kamusal Sağlık Kuruluşunda Çalışan Hekimin İşyeri Hekimi
Olarak Çalışması 
257
c. Aile Hekimlerinin İşyeri Hekimi Olarak Çalışması 
261
d. Öğretim Üyesi Olan Hekimlerin Başka Sağlık Kuruluşlarında
Çalışması 
261
e. Serbest veya Özel Sağlık Kuruluşunda Çalışan Hekimler 
262
f. Hekimlerin Nöbet Organizasyonundan Dolayı Sorumlulukları 
263
2. Diş Hekimi– Uzman Diş Hekimi 
266
3. Eczacının Eyleminden Dolayı idari Sorumluluk 
270
4. Hemşire– Hemşire Yardımcısının Eyleminden Dolayı İdari
Sorumluluk 
272
5. Ebe– Ebe Yardımcısının Eyleminden Dolayı İdari Sorumluluk 
277
6. Anestezi Teknikerlerinin ve Anestezi Teknisyeninin Eylemlerinden
Dolayı İdari Sorumluluk 
281
7. Tıbbi ve Patoloji Teknikerinin/ Teknisyeninin Eyleminden Dolayı
İdari Sorumluluk 
282
8. Röntgen Teknikeri/ Röntgen Teknisyeninin Eyleminden Dolayı İdari
Sorumluluk 
284
9. Diğer Sağlık Çalışanları 
284
B. Nitelikli Sağlık Çalışanının İstihdamı Görevi Nedeniyle Hizmetin
Kuruluşundan Kaynaklanan İdari Sorumluluk 
285
C. Yeterli ve Nitelikli Tıbbi Araç–Gerecin Temin Görevi Nedeniyle İdari
Sorumluluk 
290
D. Sağlık Hizmetlerinde Güvenlik Görevi Nedeniyle Ortaya Çıkabilecek
Sorumluluk Meselesi 
300
1. Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Bir Güvenlik Sorunu Olarak
Hastane Enfeksiyonu 
302
2. Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Bina ve Oda Güvenliği 
309
3. Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Hastaya Ait Verilerin Korunması ve
Güvenliği 
313
E. Acil Sağlık Hizmetlerinde Hizmetin Kuruluşundan Kaynaklanan İdarenin
Sorumluluğu 
316
F. Sağlık Hizmetlerinde Hizmetin Denetiminden Kaynaklanan Kusur 
321
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
SAĞLIK HİZMETİNİN GÖRÜLÜŞ USULLERİNE GÖRE İDARENİN HİZMETİN
KURULUŞUNDAN DOĞAN İDARİ SORUMLULUĞU
I. GENEL OLARAK 
329
II. SAĞLIK HİZMETİNİN EMANET USULÜ İLE GÖRÜLMESİ 
330
III. SAĞLIK HİZMETİNİN KAMU– ÖZEL İŞ BİRLİĞİ MODELİNDE HİZMET KUSURU
NEDENİYLE İDARENİN SORUMLULUĞU 
336
IV. HASTANELER ARASINDA İŞ BİRLİĞİ MODELİNDE HİZMET KUSURU
NEDENİYLE İDARENİN SORUMLULUĞU 
340
A. Devlet Hastaneleri ile Üniversite Hastaneleri Arasında İşbirliği
Modelinde Hizmet Kusuru Nedeniyle İdarenin Sorumluluğu 
341
B. Vakıf Üniversiteleri ve Özel Hastaneler Arasında İş birliği Modelinde
Hizmet Kusuru Nedeniyle İdarenin Sorumluluğu 
343
C. Uluslararası Sağlık Turizmi İşbirliği Modelinde İdarenin Sorumluluğu 
346
V. SAĞLIK HİZMETİNİN ÖZEL HUKUK KİŞİLERİ TARAFINDAN YÜRÜTÜLMESİ VE
ORGANİZASYON KUSURU 
347
A. Sağlık Hizmetinin Özel Hukuk Kişileri Tarafından Yürütülmesinin
Nedenleri 
347
B. Organizasyon Kusuru Kavramı 
349
C. Özel Sağlık Kuruluşları ve Özel Hekimlerle Hasta Arasındaki Hukuki İlişki 
353
D. Özel Sağlık Kuruluşları 
357
1. Özel Hastaneler 
358
2. Özel Hastanelerin Denetimi ve Gözetimi 
361
3. Diğer Özel Sağlık Kuruluşları 
368
BEŞİNCİ BÖLÜM
TIBBİ MÜDAHALELERDE İDARENİN HİZMET KURULUŞUNDAN KAYNAKLANAN
KUSURU NEDENİYLE SORUMLULUĞU ÜZERİNE NİTELİKSEL BİR ARAŞTIRMA
I. ETİK KURUL ONAYI 
371
II. ARAŞTIRMANIN AMACI VE SORULARI 
371
III. ARAŞTIRMA KAPSAMINDA ISPATLANMIŞ HİPOTEZLER 
372
IV. ARAŞTIRMA YÖNTEMİ 
372
V. VARSAYIM VE SINIRLILIKLAR 
373
VI. ARAŞTIRMA BULGULARI 
374
A. Özel Hastane Başhekimi A ile Yapılan Görüşme: 
374
B. Özel Hastane Başhekimi B İle Yapılan Görüşme: 
379
C. Kamu Hastanesi Başhekimi C ile Yapılan Görüşme: 
382
D. Kamu Hastanesi Başhekimi D ile Yapılan Görüşme 
384
E. Kamu Hastanesi Başhekimi E ile Yapılan Görüşme 
386
VII. ARAŞTIRMA SONUCU VE GENEL DEĞERLENDİRME 
388
SONUÇ 
395
KAYNAKLAR 
401