Sorunlu Kredilerin Menkul Kıymetleştirilmesi ve Türk Sermaye Piyasaları İçin Öneriler Dr. Eda Çanga Belber  - Kitap

Sorunlu Kredilerin Menkul Kıymetleştirilmesi ve Türk Sermaye Piyasaları İçin Öneriler

1. Baskı, 
Temmuz 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
417
Barkod:
9786050522648
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
800,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Kitapta, sorunlu kredilerin menkul kıymetleştirilmesi konusunun hem uluslararası mevzuatlarda özellikle Avrupa Birliği'nde nasıl düzenlendiği ve uluslararası uygulamalarının nasıl olduğu açıklanmış hem de Türkiye'de sorunlu kredi menkul kıymetleştirmesinin yasal dayanakları ve düzenleme tavsiyeleri sistematize edilerek ele alınmaya çalışılmıştır. Ayrıca, sorunlu kredi ve menkul kıymetleştirme kavramları hukuk dışında finans, muhasebe ve bankacılık gibi farklı disiplinleri bir arada kullanmayı gerektiren konular olduğu için, sorunlu kredilerin menkul kıymetleştirilmesine ilgi duyanların konuyu interdisipliner olarak görmelerini sağlayacak bir kaynak oluşturulması hedeflenmiştir.
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ ve TEŞEKKÜR 
5
İÇİNDEKİLER 
9
KISALTMALAR 
23
GİRİŞ 
27
1. Konunun Takdimi 
27
2. İnceleme Planı 
28
1. BÖLÜM SORUNLU KREDİ
1.1. ULUSLARARASI DÜZENLEMELERDE ve TÜRK HUKUKUNDA SORUNLU KREDİ 
31
1.1.1. Kredi Kavramı 
31
1.1.2. Banka Kredisi 
33
1.1.3. Banka Kredisi Türleri ve Banka Kredi Sözleşmesi 
35
1.1.4. Banka Kredisi Teminatları 
37
1.1.4.1. Teminatın Kavramsal Çerçevesi 
37
1.1.4.2. Banka Kredisi Teminatı Türleri 
39
1.1.5. Sorunlu Kredi Kavramı 
40
1.1.5.1. Genel Olarak 
40
1.1.5.2. Avrupa Mevzuatında Sorunlu Kredi (Non–Performing Loan) Kavramı 
43
1.1.6. BDDK Mevzuatındaki İlgili Düzenlemeler 
49
1.1.6.1. Karşılıklar Yönetmeliği 
49
1.1.6.1.1. Kredilerin Sınıflandırılması 
49
1.1.6.1.1.1. Canlı Alacaklar 
52
1.1.6.1.1.2. Donuk Alacaklar 
53
1.1.6.1.1.3. Yeniden Yapılandırılmış Alacaklar 
56
1.1.6.1.2. Kredilerin Sınıflandırılması Konusunda Karşılıklar Yönetmeliği Hakkında Değerlendirme 
58
1.1.6.1.3. Karşılık Ayrılması 
61
1.1.6.2. Bankaların Kredi İşlemlerine İlişkin Yönetmelik 
64
1.1.6.3. Sorunlu Alacak Çözümleme Rehberi 
66
1.1.6.4. Türk Hukukunda Sorunlu Kredinin Kavramsal Çerçevesinin Çizilmesi 
68
1.1.6.4.1 Genel Olarak 
68
1.1.6.4.2. Türk Hukukunda Sorunlu Kredi’ye Dair Tanım Denemesi 
75
1.1.7. Sorunlu Kredilerin Oluşma Nedenleri 
76
1.1.7.1. Kredi Alan İşletmeye İlişkin Nedenler 
77
1.1.7.2. Makro Düzeydeki Çevresel Faktörlerden Kaynaklanan Nedenler 
77
1.1.7.3. Banka Kaynaklı Nedenler 
78
1.1.8. Sorunlu Kredilerin Kredi Alan, Banka ve Genel Ekonomi İçin Sonuçları 
79
1.1.8.1. Krediyi Kullanan Borçluya Etkileri 
80
1.1.8.2. Krediyi Kullandıran Bankaya Etkileri 
80
1.1.8.3. Ülke Ekonomisine Etkileri 
82
1.1.9. Türk Bankacılık Sektöründe Sorunlu Kredilere Dair İstatistiki Veriler 
87
1.1.9.1. Türk Bankacılık Sektörünün Finansal Tablolarının Analizi 
88
1.1.9.2. Türk Bankacılık Sektöründe Sorunlu Kredilerin Analizi 
91
2. BÖLÜM MENKUL KIYMETLEŞTİRME
2.1. ULUSLARARASI UYGULAMALARDA MENKUL KIYMETLEŞTİRME (SECURITIZATION) 
93
2.1.1. Genel Olarak 
93
2.1.1.1. Menkul Kıymet Kavramı 93
2.1.1.1.1. Türk Hukukunda Menkul Kıymet Kavramı 
93
2.1.1.1.2. Menkul Kıymetin Mülga 2499 Sayılı Kanun’da Sayılan Unsurlarının Yürürlükteki Mevzuata Göre Değerlendirilmesi 
97
2.1.1.1.3. Uluslararası Düzenlemelerde Menkul Kıymet Kavramı 
102
2.1.1.2. Menkul Kıymetleştirmenin Hukuki ve Ekonomik Çerçevesi 
104
2.1.1.2.1. Genel Olarak 
104
2.1.1.2.2. Menkul Kıymetleştirme Sonucu İhraç Edilen Aracın Hukuki Niteliği 
110
2.1.1.2.2.1. VDMK’nın TMK’dan Farkı 
110
2.1.1.2.2.2. VDMK’nın Borçlanma Aracı Niteliğinde Olup Olmadığı 
115
2.1.2. Menkul Kıymetleştirmenin Tarihçesi 
123
2.1.3. Menkul Kıymetleştirmenin Faydaları 
127
2.1.3.1. Ekonomiye ve Piyasaya Sağladığı Genel Faydalar 
127
2.1.3.2. Kaynak Kuruluşa (Originator) Sağlanan Faydalar 
127
2.1.3.3. Yatırımcılara Sağlanan Faydalar 
130
2.1.4. Varlığa Dayalı Menkul Kıymetleştirme Süreci, Dilimlendirme (Tranching) ve Varlığa Dayalı Menkul Kıymetleştirmenin Nakit Akımı Şelalesi/Ödemelerde Öncelik Sırası (Cash Flow Waterfall) 
131
2.1.4.1. Genel Olarak 
131
2.1.4.2. Menkul Kıymetleştirilecek Varlıkların Seçimi 
132
2.1.4.2.1 Menkul Kıymetleştirmeye Konu Edilebilecek Varlıkların Özellikleri 
137
2.1.4.2.1.1. Düzenli Getiri Sağlama 
137
2.1.4.2.1.2. Tahsil Edilememe Riskinin Düşük Olması 
138
2.1.4.2.1.3. Devredilebilir Nitelikte Olma 
139
2.1.4.2.1.4. Alacağın Doğmuş veya Doğacak Olması 
139
2.1.4.3. Menkul Kıymetleştirilecek Varlıkların Kaynak Kuruluşun Malvarlığından Ayrılması 
140
2.1.4.3.1. Menkul Kıymetleştirmede Alacağın Temliki 
143
2.1.4.3.2. Menkul Kıymetleştirmede Alacağın Temlikine Konu Varlıkların Değerinin Belirlenmesi 
146
2.1.4.4. Menkul Kıymeti İhraç Etme ve Dilimlendirme (Tranching) 
147
2.1.4.5. Yatırımcılara Nakit Akımı Şelalesine (“Cash Flow Waterfall”) Göre Ödeme Yapılması / Ödemelerde Öncelik Sırası 
150
2.1.5. Menkul Kıymetleştirme İşleminde Taraflar 
151
2.1.5.1. Borçlu (Debtor/Borrower) 
151
2.1.5.2. Kaynak Kuruluş (Originator) ve Kurucu (Sponsor) 
152
2.1.5.3. İhraççı/SPV (Special Purpose Vehicle) 
155
2.1.5.4. Güvenilen Kişi–Yediemin (Trustee) 
161
2.1.5.5. Hizmet Sağlayıcı (Servicer) 
164
2.1.5.6. Yatırımcılar (Investors) 
165
2.1.5.7. Kredi Derecelendirme Kuruluşu (Credit Rating Agency) 
166
2.1.5.8. Aracı Kuruluş/Yatırım Bankası (Arranger/Underwriter) 
168
2.1.5.9. Hukuk Danışmanları 
169
2.1.5.10. Takas Karşı Tarafı (Swap Counterparty) 
169
2.1.5.11. Likidite Sağlayıcı (Liquidity Provider) 
170
2.1.5.12. Kredi Güçlendirme Sağlayıcıları (Credit Enhancement Providers) 
171
2.1.6. Kredi Güçlendirme Tedbirleri 
172
2.1.6.1. Dahili Tedbirler 
173
2.1.6.1.1. Aşkın Teminatlandırma (Over–collateralization) 
173
2.1.6.1.2. Rücu (Recourse) 
174
2.1.6.1.3. Yedek Fonlar (Cash Reserve Funds) ve Artan Fonlar (Excess Spread) 
175
2.1.6.1.4. Dilimlendirme (Tranching) 
177
2.1.6.2. Dış (Harici) Tedbirler 
178
2.1.6.2.1. Sigorta Sözleşmeleri (Surety Bonds) 
178
2.1.6.2.2 Teminat Mektubu (Letter of Credits) ve Garanti Sözleşmesi (Guarantee Agreement) 
179
2.1.7. Menkul Kıymetleştirme Yapılarının Türleri 
180
2.1.7.1. Gerçek Satış Menkul Kıymetleştirme (True Sale Securitization) 
180
2.1.7.2. Sentetik (Yapay) Menkul Kıymetleştirme (Synthetic Securitization) 
181
2.2. TÜRK HUKUKUNDA VARLIĞA DAYALI MENKUL KIYMETLEŞTİRME (ASSET BACKED SECURITIZATION) 
183
2.2.1. Genel Olarak 
183
2.2.2. İpoteğe veya Varlığa Dayalı Menkul Kıymet 
184
2.2.3. Konut veya Varlık Finansmanı Fonları (Fon) 
188
2.2.3.1. Tanımı ve Yatırım Fonu ile Karşılaştırılması 
188
2.2.3.2. İnançlı Mülkiyet İlişkisi 
191
2.2.3.3. Fonun Kuruluşu 
194
2.2.3.3.1. Fonun Yönetim ve Temsili (VİDMK Tebliği md. 11 ve 17) 
197
2.2.3.3.2. Fonun Denetimi (VİDMK Tebliği m. 12) 
200
2.2.4. Varlığa veya İpoteğe Dayalı Menkul Kıymetleştirmede Menkul Kıymetleştirilebilecek Varlıklar ve Nitelikleri 
202
2.2.4.1. Genel Olarak (VİDMK Tebliği md. 15) 
202
2.2.4.2. Menkul Kıymetleştirilebilecek Varlıkların Nitelikleri (VİDMK Tebliği md. 16) 
205
2.2.5. İpotek Finansmanı Kuruluşları (İFK) 
210
2.2.6. VİDMK İhracına İlişkin Temel Esaslar ve Risk Tutma Yükümlülüğü (VİDMK Tebliği md. 9 ve 10) 
212
2.2.7. Fon Portföyüne İlişkin Esaslar 
217
2.2.7.1. Fon Portföyünün Yönetilmesine İlişkin Esaslar (VİDMK Tebliği md. 17) 
217
2.2.7.2. Fon Portföyünden Yapılabilecek Harcamalar (VİDMK Tebliği md. 18) 
221
2.2.7.3. Fon Portföyünün Kalitesinin Artırılmasına Yönelik İşlemler (VİDMK Tebliği md. 19) 
221
2.2.8. Varlığa veya İpoteğe Dayalı Menkul Kıymetlerin İtfası 
229
2.2.9. Fonun Sona Ermesi 
231
3. BÖLÜM SORUNLU KREDİLERİN MENKUL KIYMETLEŞTİRİLMESİ
3.1. ULUSLARARASI UYGULAMALARDA SORUNLU KREDİ MENKUL KIYMETLEŞTİRMESİ 
233
3.1.1. Genel Olarak 
233
3.1.2. Sorunlu Kredilerin Menkul Kıymetleştirilmesinin Tarihçesi 
237
3.1.3. Sorunlu Kredilerin Satışında Fiyatlama 
240
3.1.3.1. Brüt Defter Değeri (Gross Book Value–GBV), Net Defter Değeri (Net Book Value–NBV), Değer Düzeltmeleri (Value Adjustments) ve Karşılama Oranı (Coverage Ratio) Tanımları 
242
3.1.3.2. Portföyün Net Defter Değeri ile Piyasa Değeri (Market Value) Arasındaki Farkın Nedenleri 
243
3.1.3.3. Net Defter Değeri ile Piyasa Değeri Arasındaki Fiyatlandırma Farkının Azaltılması 
246
3.1.3.3.1. İlk Sorunlu Kredi Portföyünün Seçimi 
246
3.1.3.3.2. Sorunlu Kredi Menkul Kıymetleştirmesinde Kullanılan Çeşitli Güçlendirici Mekanizmalar 
247
3.1.4. Sorunlu Kredilerin Menkul Kıymetleştirilmesinin Uygulamadaki Farklı Türleri 
250
3.1.4.1. Standart Sorunlu Kredi Menkul Kıymetleştirmesi (MarketNon–Government Backed NPL Securitization) 
251
3.1.4.2. Elde Tutulan Sorunlu Kredi Menkul Kıymetleştirmesi (Retained NPL Securitization) 
252
3.1.4.3. Devlet Destekli Sorunlu Kredi Menkul Kıymetleştirmesi (Government Backed NPL Securitization) 
255
3.1.4.3.1. Taraflar 
258
3.1.4.3.1.1. Devreden Banka (Transferring Banks/Originator) 
259
3.1.4.3.1.2. Özel Amaçlı Kuruluş (Special Purpose Vehicle) (SPV) 
259
3.1.4.3.1.3. Bağımsız Özel Hizmet Sağlayıcı (Independent Special Servicer) 
259
3.1.4.3.1.4. Kredi Derecelendirme Kuruluşu (Credit Rating Agency – CRA) 
262
3.1.4.3.1.5. AB Üye Devletleri (İtalya ve Yunanistan) 
263
3.1.4.3.1.6. Yatırımcılar (Investors) 
263
3.1.4.3.1.7. Yediemin (Trustee), Ödeme Kuruluşları (Paying Agents) ve Yatırım Bankası (Arranger) 
264
3.1.4.3.2. Sorunlu Kredi Portföyünün Fiyatlandırılması 
265
3.1.4.3.3. Ödemelerde Öncelik Sırası 
268
3.1.4.3.4. Senior, Mezzanine ve Junior Dilimlerin İşlevi ve Risk Profili 
269
3.1.4.3.4.1. Senior (En Üst) Dilim Menkul Kıymetler (Senetler) 
269
3.1.4.3.4.2. Mezzanine (Ara) Dilim Menkul Kıymetler (Senetler) 
271
3.1.4.3.4.3. Junior (En Alt) Dilim Menkul Kıymetler (Senetler) 
274
3.1.4.3.5. Devlet Garantisinin Hüküm ve Koşulları 
276
3.1.4.3.5.1. Devlet Garantisi Sağlanması 
276
3.1.4.3.5.2. Garantinin Uygulanabilme Koşulu 
277
3.1.4.3.5.3. Garantinin Hüküm ve Koşulları 
278
3.1.4.3.5.4. Garanti Ücreti 
279
3.1.4.3.6. Devletin Üstlendiği Riskin Azaltılması 
280
3.1.4.3.6.1. Varlık Koruma Planlarının Piyasa Koşullarına Uygun Olması 
280
3.1.4.3.6.2. Devlet Garantisinin Ücretlendirilmesi 
283
3.1.4.3.6.3. Devlet Riskini Azaltıcı Ek Tedbirler 
284
3.2. SORUNLU KREDİ MENKUL KIYMETLEŞTİRMESİNE İLİŞKİN AB DÜZENLEMELERİ 
285
3.2.1. Düzenlemelerin Gerekçesi ve Arka Planı 
285
3.2.2. Sorunlu Kredi Menkul Kıymetleştirmelerine İlişkin 23 Ekim 2019 Tarihli EBA Görüşü 
290
3.2.2.1. 23 Ekim 2019 Tarihli EBA Görüşü’nün Arka Planı 
290
3.2.2.2. AB’de Menkul Kıymetleştirme Düzenleyici Sermaye Çerçevesi (Securitisation Regulatory Capital Framework) 
293
3.2.2.3. 2021 Yılındaki Hızlı Düzeltme Değişikliklerinden Önce CRR’da Yer Alan Sorunlu Kredi Menkul Kıymetleştirmesinde Düzenleyici Sermayeye İlişkin Kısıtlayıcı Hükümler 
295
3.2.2.4. AB Menkul Kıymetleştirme Çerçevesinin Sorunlu Kredi Menkul Kıymetleştirmesinde Düzenleyici Sermayeye Etkisi 
297
3.2.2.5. AB Sermaye Yeterliliği Tüzüğü’ne (CRR) ve AB Menkul Kıymetleştirme Tüzüğü’ne (SR) Dair EBA’nın Değişiklik Tavsiyeleri 
300
3.2.2.5.1. AB Sermaye Yeterliliği Tüzüğü’ne (CRR) İlişkin Değişiklik Tavsiyeleri 
300
3.2.2.5.2. AB Menkul Kıymetleştirme Tüzüğü’ne (SR) İlişkin Değişiklik Tavsiyeleri 
301
3.2.3. 23 Haziran 2020 Tarihli Basel Komitesi Danışma Görüşü (Basel Committee Consultation) 
302
3.2.4. AB Sermaye Yeterliliği Tüzüğü’nde (CRR) 6 Nisan 2021 Tarihli Değişiklikler 
303
3.2.5. AB Menkul Kıymetleştirme Tüzüğü’nde (SR) 6 Nisan 2021 Tarihli Değişiklikler 
305
3.2.5.1. AB Menkul Kıymetleştirme Tüzüğü’nün Arka Planı ve Bu Tüzüğün Sorunlu Kredi Menkul Kıymetleştirmesi ile Uyumluluğu 
305
3.2.5.2. SR Madde 9’daki Değişiklik (Kredi Verme Kriterlerine İlişkin Durum Tespiti Gereklilikleri) (“Due Diligence ments Regarding Credit Granting Criteria”) 
309
3.2.5.3. SR Madde 5’teki Değişiklik (Kurumsal Yatırımcılar için Kredi Verme Kriterlerine İlişkin Durum Tespiti Gereklilikleri) (“Due Diligence ments for Institutional Investors Regarding Credit Granting Criteria”) 
312
3.2.5.4. SR Madde 6’daki Değişiklik (Risk Tutma Gereklilikleri) (“Risk Retention ments”) 
314
3.2.5.4.1. Risk Tutma Tutarının Belirlenmesinde Değişiklik 
316
3.2.5.4.2. Hizmet Sağlayıcının Risk Tutma Yükümlüsü Olabilmesine İlişkin Değişiklik 
319
3.2.5.5. SR Madde 2’deki Değişiklik (Sorunlu Kredi Menkul Kıymetleştirmesinin Tanımı) 
323
3.3. VARLIK YÖNETİM ŞİRKETLERİ ve TÜRK HUKUKUNDA SORUNLU KREDİ MENKUL KIYMETLEŞTİRMESİ 
324
3.3.1. Genel Olarak 
324
3.3.2. Karşılaştırmalı Hukukta Varlık Yönetim Şirketleri 
328
3.3.2.1. Varlık Yönetim Şirketi’nin (VYŞ) Tanımı 
328
3.3.2.2. Varlık Yönetim Şirketlerinin Yapılanma Türleri 
331
3.3.2.2.1. Merkezi (Ulusal) Varlık Yönetim Şirketi 
332
3.3.2.2.2. Merkezi Olmayan Varlık Yönetim Şirketi 
336
3.3.2.2.2.1. Bankanın Sahip Olduğu Ayrı Bir VYŞ 
336
3.3.2.2.2.2. Bankanın Sorunlu Varlıklarını Bir Yerde Toplayarak Bir Toplayıcı Banka Olarak Yapılandırılması Yöntemiyle Kurulan VYŞ 
337
3.3.2.2.2.3. Yapılandırma ve Tasfiye İşlemlerini Birlikte Yürüten VYŞ 
338
3.3.2.3. Varlık Yönetim Şirketlerine İlişkin Ülke Uygulamaları 
338
3.3.2.4. Varlık Yönetim Şirketlerinin İşleyiş Yöntemleri 
341
3.3.2.6. Varlık Yönetim Şirketlerinin Olumsuz Yönleri 
345
3.3.3. BDDK Düzenlemelerine Göre Varlık Yönetim Şirketleri 
346
3.3.3.1. Yasal Dayanak 
346
3.3.3.2. Türkiye’de Varlık Yönetim Sektörü İçin Düzenleme Önerileri 
353
3.3.4. Türk Hukukunda Sorunlu Kredilerin Menkul Kıymetleştirilmesine İlişkin Mevzuat 
358
3.3.5. Sorunlu Kredilerin Menkul Kıymetleştirilmesinde Türk Sermaye Piyasaları İçin Düzenleme Önerileri 
361
3.3.5.1. Menkul Kıymetleştirilecek Sorunlu Krediler ile Portföyün Asgari Ne Kadarının Sorunlu Kredilerden Oluşacağı VİDMK Tebliği’nde Açıkça Tanımlanmalıdır 
362
3.3.5.2. VYŞ’lerin Menkul Kıymetleştirebileceği Alacaklar Sadece Bankalardan Devraldıkları Alacaklar ile Sınırlandırılmamalıdır 
363
3.3.5.3. VYŞ’lerin Yanı Sıra Bankalar da Sorunlu Kredilerini Fon Kurarak Menkul Kıymetleştirebilmelidir 
364
3.3.5.4. VYŞ’ler Devralmalarla Oluşturduğu Kendi Varlığı Dışında Diğer Kaynak Kuruluş Sorunlu Varlıklarını da Bilançosunda Yer Almaksızın Menkul Kıymetleştirebilmelidir 
365
3.3.5.6. Sorunlu Kredi Menkul Kıymetleştirmesine Özgü Vergi Muafiyetleri Tanınmalıdır 
367
3.3.5.7. VYŞ’ler Dışında Üçüncü Taraflara ve Yabancı Şirketlere de Sorunlu Krediler Devredilebilmeli, Vergi Avantajı Sağlayan Yargı Çevrelerinde Kurulan SPV’lerle İhraç Yapılabilmelidir 
367
3.3.5.8. Bağımsız Hizmet Sağlayıcılık Faaliyeti İçin Standartlar Oluşturulmalıdır 
368
3.3.5.9. Bağımsız Hizmet Sağlayıcı Risk Tutma Yükümlülüğünü de Üstlenebilmelidir 
372
3.3.5.10. Risk Tutma Miktarı, Satın Alınan Portföyün İskontolu Nominal Değeri Üzerinden Hesaplanmalıdır 
373
3.3.5.11. Sorunlu Kredi Rasyosu Kritik Seviyelere Ulaşırsa İtalyan ve Yunan Varlık Koruma Planlarına Benzer Düzenlemeler Kabul Edilmelidir 
374
SONUÇ 
375
KAYNAKÇA 
389