GirişKONU, TERİM, PROMOSYONLU SATIMIN YARARLARI VE SAKINCALARI, TARİHÇESİ, MUKAYESELİ HUKUKTAKİ YERİ VE TÜRK HUKUKUNDAKİ DÜZENLENİŞ BİÇİMİ
 
§ 2. PROMOSYONLU SATIMIN YARARLARI VE SAKINCALARI 
 
31
I. PROMOSYONLU SATIMIN YARARLARI 
 
31
A. Promosyonlu Satımın Tüketiciye (Alıcıya) Sağladığı Yararlar 
 
31
B. Promosyonlu Satımın Üretici Veya Satıcıya Sağladığı Yararlar 
 
32
II. PROMOSYONLU SATIMIN SAKINCALARI 
 
33
A. Promosyonlu Satımın Tüketici (Alıcı) Bakımından Sakıncaları 
 
33
B. Promosyonlu Satımın Üretici Veya Satıcı Bakımından Sakıncaları 
 
33
§ 3. PROMOSYONLU SATIMIN TARİHÇESİ VEMUKAYESELİ HUKUKTAKİ YERİ 
 
33
I. PROMOSYONLU SATIMIN TARİHÇESİ 
 
33
II. MUKAYESELİ HUKUKTA PROMOSYONLU SATIM 
 
36
G. Milletlerarası Ticaret Odasının Promosyonlu Satıma İlişkin Düzenlemeleri 
 
60
§ 4. PROMOSYONLU SATIMIN TÜRK HUKUKUNDAKİDÜZENLENİŞ BİÇİMİ 
 
63
II. TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN (TKHK. md. 11 / 3,4 ve25 / 5) 
 
64
III. PROMOSYONLU SATIMLA İLGİLİ TEBLİĞLER 
 
71
A. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tebliğleri 
 
71
2. Yazılı Basın Kuruluşları Tarafından Düzenlenen Promosyon Kampanyaları İleİlgili İlk Tebliğ 
 
71
3. Yazılı Basın Kuruluşları Tarafından Düzenlenen Promosyon Kampanyaları İleİlgili İkinci Tebliğ 
 
75
1. Katma Değer Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 50) 
 
77
2. Ticari Reklâm ve İlânlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Tebliğ(TRKGM – 95 / 1442 –143 ) 
 
79
IV. REKABETİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN (RKHK) VEPROMOSYONLU SATIM 
 
80
A. Genel Olarak Rekabetin Korunması Hakkında Kanun 
 
80
B. Özel Olarak RKHK. md.4 ve 6 ve Bu Maddelerin Promosyonlu Satımlarla İlişkisi 
 
82
Birinci BölümPROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİNTANIMI, UNSURLARI, HUKUKİ NİTELİĞİ VEBENZER SÖZLEŞMELERLE KARŞILAŞTIRILMASI
 
§ 5. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN TANIMI VEUNSURLARI 
 
93
I. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN TANIMI 
 
93
II. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN UNSURLARI 
 
94
A. Satım Konusu Ana Mal 
 
94
B. Semen (Satış Bedeli, Satım Parası, Fiyat ) 
 
96
3. Promosyonun Özellikleri 
 
106
a. Promosyonun Özel Bir Karşılığı (Menfaati) Olmaması(Ohne besondere Berechnung) 
 
106
b. Promosyonun Asıl Mal Veya Edimden Ayırt Edilebilir Olması (Unterscheidbar) 
 
107
c. Promosyonun Bağımlılığı (Abhängigkeit – Akzessorietät) 
 
107
d. Promosyonun Diğer Özellikleri 
 
115
4. Promosyonun Konusu 
 
117
b. Promosyon Konusunun Maddi ve Ekonomik Olarak Kendine Özgülüğü 
 
119
c. Promosyon Konusu Bakımından Gerekli Tamamlayıcı Parçalar (Unsurlar),Bağımsız Yan Yükümlülükler 
 
120
d. Promosyonun Konusunda Değer Şartı ve Değer Belirlemesi 
 
122
e. Promosyon Konusu Malın Değerinin Promosyonla Gerçekleştirilmek İstenenAmaca Uygunluğu 
 
123
f. Promosyon Konusu Olarak Para Promosyonları 
 
126
g. Promosyonun Konusu Olarak Eşya Birliği 
 
128
5. Promosyonun Çeşitleri 
 
130
b. Promosyon Konusu Yapılan Edime Göre Çeşitleri 
 
131
bb. Hizmet Promosyonu 
 
132
cc. Diğer Promosyonlar 
 
132
c. Promosyon Lehdarına Göre Çeşitleri 
 
132
aa. Tüketiciyi Özendiren Promosyonlar 
 
132
bb. Aracıları (Dağıtım Kanallarını) Özendiren Promosyonlar 
 
133
cc. Firmanın Kendi Satış Elemanlarını Özendiren Promosyonlar 
 
133
d. Promosyon Dönemine Göre Çeşitleri 
 
134
aa. Tanıtım Promosyonları 
 
134
1/a. Örnek Mamulü Ücretsiz Olarak Dağıtma (Warenproben, Sampling) 
 
134
1/b. Oyunlu Teşvikler (Game Promotion) 
 
135
1/c. Tüketici Yarışmaları (Verbraucher–Preisausschreiben, Gewinnspiele) 
 
136
1/d. Kuponlar (Gutschein) 
 
138
bb. Teslim Promosyonları 
 
138
1/aa .Özel Günlerde İndirimler 
 
138
1/bb. Mamülün Paketi Üzerinde İndirim Kuponu Verme 
 
139
1/b. Tüketicilere Verilen Armağanlar (Consumer Rewards) 
 
139
1/c. İkramiyeli Çekilişler 
 
140
1/d. Süreli Yayın Promosyonları Dışındaki Promosyonlar (Süpermarket Promosyonları) 
 
140
cc. Teslimden Sonra Promosyon 
 
141
1/a. Süreli Yayın Kuruluşlarının Düzenledikleri Promosyon Kampanyaları 
 
141
1 / bb. Tüketiciden Katkı Payı Alınıp Alınmamasına Göre Süreli Yayın Promosyonları 
 
141
1 / aaa. Katkı Paysız Süreli Yayın Promosyonları 
 
141
1 / bbb. Katkı Paylı Süreli Yayın Promosyonları 
 
142
1/b. Para İadesi (Refunds) 
 
142
D. Ana Mal ve Promosyon İle Paranın Birbiriyle Değiştirilmesi ÜzerindeAnlaşma 
 
143
E. Promosyonu Alabilmesi İçin Tüketicinin (Alıcının) Yerine Getirmesi GerekenEdimler (Kupon Biriktirme Gibi) 
 
147
§ 6. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ 
 
148
I. İKRAMİYELİ ÇEKİLİŞLER İÇİN İLERİ SÜRÜLEN GÖRÜŞLER 
 
148
B. İlân Suretiyle Vaat Görüşü 
 
149
II. SADECE YAZILI BASIN KURULUŞLARININ DÜZENLEDİĞİ PROMOSYON KAMPANYALARI İÇİN İLERİ SÜRÜLEN GÖRÜŞLER 
 
160
A. Kampanyalı Satış Niteliğinde Ön Ödemeli Satış veya Ön ÖdemeliSatış Görüşü 
 
160
B. İlân Suretiyle Yapılan Vaat Görüşü 
 
164
C. Satım Yönü Ağır Basan Karma Bağışlama Sözleşmesi Görüşü 
 
166
III. HER ÇEŞİT PROMOSYON İÇİN İLERİ SÜRÜLEN GÖRÜŞLER 
 
169
A. Yan Edimi Promosyon Verme Olan Satım Sözleşmesi Görüşü 
 
169
B. Bileşik Sözleşme Görüşü 
 
178
C. Kendine Özgü Sözleşme Görüşü 
 
183
D. Karma Sözleşme Görüşü 
 
187
IV. KİŞİSEL GÖRÜŞÜMÜZ 
 
191
§ 7. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN BENZERSÖZLEŞMELER İLE KARŞILAŞTIRILMASI 
 
193
I. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ – ALELÂDE SATIM SÖZLEŞMESİ 
 
193
II. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ - TECRÜBE VEYA MUAYENEŞARTIYLA SATIM SÖZLEŞMESİ 
 
194
III. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ - KAPIDAN SATIM SÖZLEŞMESİ 
 
196
İkinci BölümPROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİNKURULUŞU, TARAFLARI, HÜKÜM VE SONUÇLARI
 
§ 8. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN KURULUŞU VETARAFLARI 
 
199
I. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN KURULMASI 
 
199
II. PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİN TARAFLARI 
 
200
§ 9. PROMOSYONU YAPAN İLE DAĞITICI ARASINDAKİ İLİŞKİDE TARAFLARIN HAK VE BORÇLARI 
 
204
I. PROMOSYONU YAPANIN HAK VE BORÇLARI 
 
204
1. Satılan Malın Bedelinin Ödenmesini İstemek 
 
204
2. Yazılı Basın Kuruluşlarının Düzenlediği Promosyon Kampanyalarında Verilen Promosyonun Tüketiciye Tam ve Zamanında Geçirilmesi İçin DağıtıcınınKefalet Vermesini İsteme Hakkı 
 
204
1. Satılan Malı Teslim ve Mülkiyetini Nakil Borcu 
 
207
2. Ek Ürünün (Promosyonun) Makul Ancak Kısa Bir Sürede Talebi Karşılayacak Miktarda Verilmeye Elverişli Olduğunu Taahhüt Etmek ve Sonuçta Ek Ürünü (Promosyonu) Teslim Etmek 
 
208
3. Ayıplı Asıl Malları Veya Promosyon Konusu Ek Malları Değiştirme VeyaPromosyon Olarak Verilen Hizmetin Yeniden Yapılması VeyaMünasip Tazminatı Ödeme Borcu 
 
208
II. DAĞITICININ HAKLARI VE BORÇLARI 
 
208
1. Satılan Malın ve Ek Ürünün (Promosyonun) Teslim Edilmesini İsteme Hakkı 
 
208
2. Promosyonlu Satım İçin Gerekli Bilgiyi (Satış Fiyatı, VerilecekMal Miktarı vs.) ve Teknik Desteği İsteme Hakkı 
 
209
3. Dağıtıcı Acente Gibi Hareket Ediyorsa Ücret İsteme Hakkı 
 
209
1. Satılan Malın Bedelini Ödemek 
 
210
2. Tüketicilere ve Kendinden Sonraki Üçüncü El Satıcılara (Bayilere)Satım Konusu Malı Ek Ürünle Birlikte Aynı Satış Bedeliyle Satmak ÜzereTeslim Etmek 
 
210
3. Promosyonu Yapanın Menfaatlerini Korumak ve Talimatlarına Uymak 
 
210
§ 10. PROMOSYONU YAPAN İLE TÜKETİCİ ARASINDAKİ İLİŞKİDE TARAFLARIN HAK VE BORÇLARI 
 
210
I. PROMOSYONU YAPANIN HAKLARI VE BORÇLARI 
 
210
1. Satılan Malın Bedelinin Ödenmesini İsteme Hakkı 
 
210
2. Yazılı Basın Kuruluşlarının Düzenlediği Promosyon KampanyalarındaTüketiciden Biriktirilen Kuponları ve Sertifikaları İsteme Hakkı 
 
211
1. Satılan Malın Tüketiciye Teslim Edilmesinin Sağlanması Borcu 
 
211
2. Promosyonun (Ek Ürün Veya Hizmetin) Tüketiciye Eksiksiz İletilmesi İçinGerekli İşlemleri Yapmak 
 
212
II. TÜKETİCİNİN HAKLARI VE BORÇLARI 
 
214
1. Ana Malın Yanı sıra Promosyon Konusu Ek Ürünün Tesliminin (Ek Hizmetin Yapılmasının) Sağlanmasını İsteme Hakkı 
 
214
2. Promosyonu Yapandan Bakım, Onarım İçin Servis Kurulmasını ve Yedek Parça Bulundurulmasını İsteme Hakkı 
 
216
1. Promosyonlu Satıma Konu Yapılan Maldan Yeteri Kadar Malı Satın Almak veBedeli Ödemek 
 
220
2. Yazılı Basın Kuruluşları Tarafından Düzenlenen Promosyon KampanyalarındaBelli Sayıda Yayını Bedelini Ödeyerek Satın Almak ve Kupon Biriktirmek,Sertifika Almak ve Bunları Promosyon Yapana İletecek Şekilde Teslim Etmek 
 
221
3. Diğer Promosyon Çeşitlerinde Promosyonu Kazanabilmek İçinGerekli Yükümlülükleri Yerine Getirmek 
 
222
§ 11. DAĞITICI İLE TÜKETİCİ ARASINDAKİ İLİŞKİDE TARAFLARINHAK VE BORÇLARI 
 
222
I. DAĞITICININ HAKLARI VE BORÇLARI 
 
222
1. Bedelin Ödenmesini İsteme Hakkı 
 
222
2 .Tüketicinin Satılan Malı (Asıl Malı) Teslim Almasını İsteme Hakkı 
 
223
3. Promosyon Konusu Edimin Çeşidine Göre Dağıtıcının (Satıcının) Hakları 
 
224
a. Promosyon Konusu Edim Ek Bir Malın Verilmesi İse Bu Malın Teslim Alınmasını İsteme Hakkı 
 
224
b. Promosyon Konusu Edim Ek Bir Hizmetin Yapılması İse, Bu Hizmetin Kabul Edilmesini İsteme Hakkı 
 
224
4. Satılan Mal Gazete İse, Tüketicinin Yeterli Miktarda Kupon Biriktirmesini ve Kuponları da İstenilen Şekilde Sertifikaya Çevirterek Kendisine İbraz Etmesiniİsteme Hakkı 
 
224
1. Sözleşme Gereği Satım Konusu Olan Ürünü Teslim Etmek 
 
226
2. Promosyon Olarak Adlandırılan Ek Ürünü Tüketiciye (Alıcıya) SüresindeTeslim Etmek (Veya Ek Hizmeti Süresinde Yapması) 
 
226
3. Dağıtıcının (Satıcının) Satılanın ve Ek Ürünün Mülkiyetini Geçirme Borcu 
 
228
4. Dağıtıcının (Satıcının) Temerrüdü 
 
228
5. Dağıtıcının (Satıcının) Zapta Karşı Tekeffül Borcu 
 
232
a. Zapta Karşı Tekeffül Borcunun Tanımı ve Hukuki Niteliği 
 
232
b. Satıcının Zapta Karşı Tekeffül Borcundan Sorumlu Olmasının Şartları 
 
234
aa. Satılanın Alıcıya Zabıt Tehlikesi Teşkil Eden Olayın Gerçekleşmesinden ÖnceTeslim Edilmiş Olması 
 
234
bb. Üçüncü Kişinin Satılanda Zaptı Sağlayacak Bir Hakkının Bulunması 
 
234
cc. Üçüncü Kişinin Zapta Girişmiş Bulunması 
 
235
dd. Alıcının Üçüncü Kişinin Davasını Satıcıya İhbar Etmesi 
 
235
ee. Alıcının Zapt Tehlikesini Satım Sözleşmesinin Kurulduğu Anda Bilmemesi 
 
237
c. Zabta Karşı Tekeffülün Hükümleri 
 
237
1/a. Sözleşmenin Kendiliğinden Ortadan Kalkması 
 
237
1/b. Semenin (Satış Bedelinin) İadesi 
 
237
1/c. Alıcının Tazminat Talepleri 
 
238
bb. Kısmi Zapt Halinde 
 
239
6. Dağıtıcının (Satıcının) Ayıba Karşı Tekeffül Borcu 
 
240
a. Tanımı ve Hukuki Niteliği 
 
240
b. Satıcının Ayıba Karşı Tekeffül Borcundan Sorumlu Olmasının Şartları 
 
242
aa. Satıcının Ayıba Karşı Kanuni Tekeffül Borcunun Şartları 
 
242
1/a. Ayıbın Sözleşmede Yarar ve Hasarın Alıcıya Geçmesi Anında SatılandaVar Olması 
 
243
1/b. Satılandaki Ayıbın Önemli Olması 
 
245
1/d. Ayıba Karşı Tekeffül Borcunun Sözleşme İle Kaldırılmamış Olması 
 
246
1/e. Alıcının Tekeffül Hükümlerinden Yararlanabilmek İçin Kanunun KendisineYüklediği Külfetleri Yerine Getirmiş Olması 
 
248
1/aa. Muayene Külfeti 
 
248
bb. Satıcının Zikir ve Vaat Ettiği Vasıflardan Dolayı Ayıba Karşı Tekeffül BorcununŞartları 
 
251
1/a. Satıcının Satılanla İlgili Bazı Vasıfları Zikir ve Vaat Etmesi 
 
251
1/b. Vasıfların Zikir ve Vaadinin Ciddi (Sözleşmenin Yapılmasını Etkileyici) Olması 
 
251
1/c. Alıcının Tekeffül Hükümlerinden Yararlanabilmek İçin Kanunun Kendisine Yüklediği Külfetleri Yerine Getirmiş Olması 
 
252
c. Ayıba Karşı Tekeffülden Alıcı Lehine Doğan Seçimlik Haklar 
 
252
bb. Seçim Hakkının Hukuki Niteliği 
 
252
cc. Seçim Hakkının Kullanılması ve Tükenmesi 
 
253
dd. Seçim Hakkının Sınırlanması 
 
254
1/aa. Dönme Hakkının Sınırlanması (BK. md. 202 / II ve 204 / II ) 
 
254
1/bb. Semeni Tenzil Hakkının Sınırlandırılması (BK. md. 202 / III) 
 
256
1/b. Alıcının Borçları 
 
257
1/aa. Satılanın İadesi Borcu 
 
257
1/bb. Semerelerin İadesi Borcu 
 
258
1/c. Satıcının Borçları 
 
258
1/aa. Semeni İade ve Masrafları Ödeme Borcu 
 
258
e. Semenin İndirilmesi Davası 
 
261
f. Ayıplı Eşyanın Değiştirilmesini Talep Hakkı 
 
262
bb. Satıcının Değiştirme Hakkı 
 
263
II. TÜKETİCİNİN (ALICININ) HAKLARI VE BORÇLARI 
 
266
1. Malın Kendisine Teslim Edilmesini İsteme Hakkı 
 
266
2. Promosyon Konusu Ek Ürünün Kendisine Süresinde Teslim Edilmesini(Ek Hizmetin Süresinde Yerine Getirilmesini) İsteme Hakkı 
 
266
a. Sözleşmeden Dönme Hakkı 
 
266
b. Satış Parasında (Semende) İndirim Yapılmasını İsteme Hakkı 
 
268
c. Satılan Ayıplı Malın, Ayıpsız Malla Değiştirilmesini İsteme Hakkı 
 
268
d. Ayıplı Malın Ücretsiz Olarak Onarımını Talep Etme Hakkı 
 
269
1. Tüketicinin Bütün Promosyonlu Satım Çeşitlerinde Geçerli Olan Borçları 
 
270
a. Satılanın (Asıl Malın) Bedelini Ödeme Borcu 
 
270
b. Satılanı (Asıl Malı) ve Promosyon Konusu Malı Teslim Alma Borcu 
 
271
c. Tüketicinin Temerrüdü 
 
273
aa. Tüketicinin Satılanı (Asıl Malı) ve Promosyon Konusu Malı Teslim AlmadaTemerrüdü 
 
273
bb. Tüketicinin Satım Parasını Ödemede Temerrüdü 
 
274
1/a. Dağıtıcının (Satıcının) Sözleşmeden Dönmesi 
 
274
1/b. Dağıtıcının (Satıcının) Tüketiciden Uğradığı Zararın Tazminini İstemesi 
 
275
2. Promosyonlu Satımın Değişik Çeşitlerine Göre Tüketicinin Alternatif Borçları 
 
277
a. Yazılı Basın Kuruluşları Tarafından Düzenlenen Promosyon KampanyalarındakiBorçları 
 
277
aa. Sözleşme Gereği Satılanın (Asıl Malın) Bedelini (Semeni) Sözleşmede BelirtilenBelirli Süre İçerisinde ve Süreklilik Gösterecek Şekilde Para Olarak Ödemek 
 
277
bb. Yapılan Ödemeyi Sözleşmede Belirtilen Belgelerle (Kuponlarla, Sertifikalarla) Kanıtlamak 
 
277
aa. Satım Sözleşmesinde Konulan Asgari Tavana Ulaşacak Bedelde Ürün SatınAlıp Bu Bedeli Ödemek 
 
279
Üçüncü BölümPROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİNİNSONA ERMESİ
 
§ 12. İFA İLE SONA ERME 
 
281
I. GENEL OLARAK İFA VE PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ 
 
281
II. İFANIN KONUSU VE ÖZELLİKLE KISMİ İFA BAKIMINDANPROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ 
 
285
§ 13. SÖZLEŞMEDEN DÖNME VE PROMOSYONLUSATIM SÖZLEŞMESİ 
 
289
§ 14. İBRA VE PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ 
 
294
§ 15. ZAMANAŞIMI VE PROMOSYONLU SATIM SÖZLEŞMESİ 
 
296
§ 16. KUSURSUZ İMKÂNSIZLIK VE PROMOSYONLUSATIM SÖZLEŞMESİ 
 
299
Yararlanılan Kaynaklar 
 
313