Bölüm 1: Türkçe Öğretiminin Amaç ve İlkeleri 
 
1
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI 
 
3
Dört Temel Becerinin Geliştirilmesi ve Türkçenin Doğru, Bilinçli ve
 
Söz Varlığını Zenginleştirme, Dil Bilinci Oluşturma 
 
5
Okuma Yazma Sevgisi ve Alışkanlığı Kazanma, Yazılı ve Sözlü İfade Becerisi 
 
6
Araştırma, Keşfetme, Yorumlama ve Zihinde Yapılandırma
 
Becerilerini Geliştirme 
 
7
Çoklu Medya Kaynaklarının Kullanımı, Bilgiyi Düzenleme,
 
Sorgulama, Kullanma ve Eleştirel Bakış Açısı Kazanma 
 
7
Millî, Manevi, Ahlaki, Tarihî ve Sosyal Değerler ile Estetik ve
 
Sanatsal Bakış Kazandırma 
 
8
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNİN TEMEL İLKELERİ 
 
9
Dil Doğal Bir Ortam İçinde Öğretilmelidir 
 
10
Öğretimde Çocuğun Kendi Dilinden Hareket Edilmelidir 
 
11
Türkçe Öğretiminde Bütün Derslerden Yararlanılmalıdır 
 
12
Değişik Dil Çalışmaları Arasında Sıkı Bir İlişki Kurulmalıdır 
 
13
Çeşitli Ders Araç ve Gereçlerinden Yararlanılmalıdır 
 
13
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER AÇISINDAN
 
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNİN ÖNEMİ 
 
14
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
17
Bölüm 2: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Dinleme Becerisinin Gelişimi 
 
19
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİNLEME BECERİLERİNİN ÖNEMİ 
 
21
DİNLEME BECERİLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER 
 
24
Dinleyici ile İlgili Faktörler 
 
24
Konuşmacı ile İlgili Faktörler 
 
25
DİNLEME BECERİLERİNİN TÜRLERİ 
 
25
Katılımlı/Katılımsız Dinleme 
 
26
Konuşmacının Yerine Koyarak Dinleme 
 
27
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİNLEME /İZLEME BECERİSİNİN
 
SINIF DÜZEYLERİNE GÖRE YERİ VE ÖNEMİ 
 
28
İlkokul Düzeyinde Türkçe Dersi Kapsamında Dinleme/İzleme Becerileri 
 
28
Ortaokul Düzeyinde Türkçe Dersi Dinleme/İzleme Becerileri 
 
29
DİNLEDİĞİNİ ANLAMA BECERİSİ VE KARŞILAŞILAN SORUNLAR 
 
30
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ VE DİNLEME BECERİLERİ 
 
32
DİNLEDİĞİNİ ANLAMA BECERİLERİ VE ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ 
 
34
İŞİTSEL İŞLEMLEME BECERİLERİNDE YAŞANAN GÜÇLÜKLER 
 
35
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
40
Bölüm 3: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Dinleme Becerisinin
 
DİNLEME BECERİSİNİ DEĞERLENDİRMENİN ÖNEMİ 
 
45
DİNLEME BECERİSİNİ DEĞERLENDİRME 
 
47
DİNLEME BECERİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI 
 
48
Geleneksel Ölçme Araçları 
 
48
Çoktan Seçmeli Testler 
 
49
Doğru – Yanlış Soruları 
 
49
Boşluk Doldurma Soruları 
 
51
Alternatif Ölçme Araçları 
 
53
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 
 
63
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
66
Bölüm 4: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Dinleme Becerisinin
 
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN DİNLEME BECERİSİNİN DESTEKLENMESİ
 
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLERE DİNLEDİĞİNİ ANLAMA BECERİSİNİN
 
Çak bir beşlik (Give Me Five) 
 
78
ÖĞRETMENLER İÇİN ÖNERİLER 
 
80
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
85
Bölüm 5: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Konuşma Becerisinin Gelişimi 
 
89
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE KONUŞMANIN GELİŞİMİ 
 
92
Alıcı Dil Bozuklukları (Anlama Bozuklukları) 
 
92
İfade Edici Dil Bozuklukları (Konuşma Bozuklukları) 
 
93
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE KONUŞMA BOZUKLUKLARI 
 
93
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE KONUŞMA BOZUKLUĞUNA MÜDAHALE 
 
95
KONUŞMA BECERİSİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ETKİNLİKLER 
 
96
KONUŞMA BECERİSİ KAZANIMI İÇİN ETKİNLİK ÖRNEKLERİ 
 
97
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
104
Bölüm 6: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Konuşma Becerilerinin
 
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARIN KONUŞMA ÖZELLİKLERİ 
 
106
ÖÖG’de Konuşma Üretim Hataları 
 
107
ÖÖG’de Konuşma Sesi Bozuklukları 
 
107
ÖÖG’de Sözcük Bulma Güçlükleri 
 
108
ÖÖG’de Konuşma Prozodisi 
 
109
ÖÖG’de İfade Edici Dil Özellikleri 
 
109
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARDA DİL VE KONUŞMA BECERİLERİNİN
 
DEĞERLENDİRİLMESİNİN ÖNEMİ 
 
110
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARDA KONUŞMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ 
 
111
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
114
Bölüm 7: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Konuşma Becerisinin
 
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARA KONUŞMA BECERİSİNİN DESTEKLENMESİ
 
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARIN KONUŞMA BECERİSİ NASIL DESTEKLENİR? 
 
122
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARIN KONUŞMA BECERİSİNİN DESTEKLENMESİNDE
 
KULLANILAN STRATEJİLER NELERDİR? 
 
124
Doğrudan Öğretim Yöntemi 
 
124
Doğal Öğretim Yöntemleri 
 
127
Doğal Bağlama Dayalı Dil Öğretimi 
 
127
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARIN KONUŞMA BECERİLERİNİ DESTEKLEMEYE
 
YÖNELİK ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER 
 
130
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
135
Bölüm 8: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Okuma ve
 
Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimi 
 
139
OKUMANIN BİLEŞENLERİ VE ÖNEMİ 
 
141
OKUDUĞUNU ANLAMAYI ETKİLEYEN FAKTÖRLER 
 
143
OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMADA GELİŞİM MODELLERİ 
 
147
ÖÖG OLAN ÖĞRENCİLERİN OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA
 
BECERİLERİNİN GELİŞİMİ 
 
149
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
155
Bölüm 9: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Okuma ve
 
Okuduğunu Anlama Becerilerinin Değerlendirilmesi 
 
159
OKUMADA DEĞERLENDİRMENİN YERİ 
 
160
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE OKUMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ 
 
163
Özel Öğrenme Güçlüğünde Çözümlemenin Değerlendirilmesi 
 
164
Özel Öğrenme Güçlüğünde Okuduğunu Anlamanın Değerlendirilmesi 
 
166
Çoktan Seçmeli Sorular 
 
167
Boşluk Doldurma Soruları 
 
168
Doğru–Yanlış Soruları 
 
168
Formel Olmayan Değerlendirmeler 
 
168
Formel Olmayan Okuma Envanteri (FOOE) 
 
169
Yanlış Analizi Envanteri 
 
170
Formel Değerlendirmeler 
 
171
Kelime Okuma Bilgisi Testi (KOBİT) 
 
172
Sesli Okuma Becerileri ve Anlama Testi–II (SOBAT–II) 
 
172
Okuma Yazma Değerlendirme Bataryası (OYAB) 
 
173
Okuma Becerileri Değerlendirme Aracı (OBDA) 
 
175
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
177
Bölüm 10: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Okuma ve
 
Okuduğunu Anlama Becerilerinin Desteklenmesi 
 
179
OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİ NELERDİR? 
 
180
OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİ NEDEN DESTEKLENMELİDİR? 
 
182
ÖÖG’DE OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİ
 
NEDEN DESTEKLENMELİDİR? 
 
183
ÖÖG DE OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİNİN
 
DESTEKLENMESİNDE KULLANILAN TEKNİK VE STRATEJİLER NELERDİR? 
 
187
Ön İzleme – Gözden Geçirme – İnceleme Tekniği 
 
188
Okuma Amacı Belirleme Tekniği 
 
188
Metinle İlgili Sorular Oluşturma Tekniği 
 
188
Metinle İlgili Tahminlerde Bulunma Tekniği 
 
188
Okuma Amacını Açıklama Stratejisi 
 
189
Akıcı Okumanın Sağlanması 
 
190
Hikâye Haritası Tekniği 
 
190
Bilgilendirici Metinlerde Çalışma Rehberi Kullanma 
 
191
Tekrarlı Okuma Yöntemi 
 
191
Karşılıklı Öğretim Tekniği 
 
194
İş Birlikçi Stratejik Okuma 
 
195
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
198
Bölüm 11: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Yazma Becerisinin Gelişimi 
 
207
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YAZMA BECERİSİNİN YERİ 
 
208
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YAZMA GELİŞİM AŞAMALARININ BİLİNMESİNİN ÖNEMİ 
 
209
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARDA YAZMA BECERİSİNİN GELİŞİMİ 
 
210
Doğrusal Tekrarlama Aşaması 
 
212
Harf Benzeri Şekiller Oluşturma Aşaması 
 
213
Harflerle Sesleri İlişkilendirme Aşaması 
 
214
Harflemeye Geçiş Aşaması 
 
215
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARDA YAZMA ÖĞRETİMİ 
 
217
Ürün Odaklı Yazma Yaklaşımı 
 
217
Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımı 
 
218
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN YAZMA GELİŞİMLERİNİ
 
DESTEKLEMEK İÇİN ÖNERİLER 
 
220
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
224
Bölüm 12: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Yazma Becerisinin
 
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARDA YAZMA BECERİLERİNİN
 
Değerlendirilen Beceri Alanları 
 
228
Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesinin Amacı ve Önemi 
 
231
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR İÇİN YAZMA BECERİLERİNİN
 
DEĞERLENDİRİLMESİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER 
 
233
İnformel Değerlendirme 
 
238
Öğretim Programına (Müfredata) Dayalı Değerlendirme 
 
239
Yazılı İfadenin Öğretim Programına Dayalı Değerlendirilmesi 
 
240
Harflemenin Öğretim Programına Dayalı Olarak Değerlendirilmesi 
 
241
Yazılı İfade Boyutuna Yönelik Hata Analizi 
 
243
Harfleme Boyutuna Yönelik Hata Analizi 
 
243
El Yazısı Boyutuna Yönelik Hata Analizi 
 
244
Gelişim Dosyası (Portfolyo) Değerlendirme 
 
244
Performansa Dayalı Değerlendirme 
 
245
İnformal Puanlama Türleri 
 
247
YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE FORMEL VE
 
İNFORMEL YÖNTEMLERİN KARŞILAŞTIRILMASI 
 
251
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
253
Bölüm 13: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Yazma Becerisinin
 
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN YAZMADA YAŞADIĞI GÜÇLÜKLER 
 
256
Cümle Düzeyinde Beceriler 
 
261
Kompozisyon Becerileri 
 
261
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİLERİNİN
 
Cümle Düzeyinde Beceriler 
 
267
Kompozisyon Becerileri 
 
268
Yazma Öncesi Hazırlık 
 
270
Fikir Geliştirme ve Organize Etme 
 
272
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİSİNİ
 
GELİŞTİRMEDE KULLANILABİLECEK STRATEJİLER 
 
274
Öz Düzenlemeli Strateji Geliştirme 
 
277
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
281
Bölüm 14: Metin Öğretiminin Türkçe Öğretimine Etkisi 
 
283
METİN TÜRLERİ NELERDİR? 
 
286
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE METİN ÖĞRETİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ NEDİR? 
 
289
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARDA METİN TÜRLERİ ÖĞRETİMİ NASIL YAPILIR? 
 
292
Okuma Öncesi Stratejiler 
 
292
Okuma Sırası Stratejileri 
 
295
Soru Üretme Stratejisi 
 
295
Başka İfadelerle Açıklama /Not Alma Stratejileri 
 
297
Okuma Sonrası Stratejileri 
 
298
Soru Cevap İlişkisi (QAR) Stratejisİ 
 
298
Özet Becerileri Stratejisi 
 
299
STRATEJİ ÖĞRETİM AŞAMALARI 
 
300
Ön Bilgileri Geliştirme ve Etkinleştirme 
 
300
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
305
Bölüm 15: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Türkçe Öğretiminde
 
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMININ YERİ VE ÖNEMİ 
 
310
YARDIMCI TEKNOLOJİLER VE OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DESTEKLENMESİ 
 
312
OKUMA BECERİSİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI 
 
315
YAZMA BECERİSİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI 
 
319
DİNLEME BECERİSİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI 
 
321
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
 
325