Tablolar ve Şekiller Listesi 
 
13
GENEL OLARAK DENETİM KAVRAMI VE OMBUDSMAN 
 
1.1. DENETİM VE KAMU YÖNETİMİNDE DENETİM 
 
21
1.1.1. Denetim Kavramı 
 
22
1.1.2. Kamu Yönetiminde Denetim 
 
26
1.1.2.1. Kamu Yönetiminde Denetimin Niteliği 
 
26
1.1.2.2. Klasik Anlamda Kamu Yönetiminin Denetimi 
 
28
1.1.2.3. Kamu Yönetiminin Denetiminde Çağdaş Kavramlar 
 
31
1.1.2.4. Bireylerin Hak Arama Özgürlüğü 
 
34
1.2.1. Ombudsman Kavramı 
 
36
1.2.2. Tarihsel Süreçte Ombudsman Kurumlarının Gelişimi ve Farklı Ülke Uygulamaları 
 
41
1.2.2.1. Ombudsman Kurumlarının Tarihçesi 
 
41
1.2.2.2. Ulusal ve Ulus – Üstü Düzeyde Farklı Ombudsman Uygulamaları 
 
49
1.2.2.2.1. Danimarka Ombudsmanı: Klasik Ombudsman 
 
50
1.2.2.2.2. Büyük Britanya Ombudsmanı: Parlamento Komiseri 
 
50
1.2.2.2.3. Fransa Ombudsmanı: Medyatör 
 
54
1.2.2.2.4. İspanya Ombudsmanı: Halkın Savunucusu 
 
55
1.2.2.2.5. Avrupa Ombudsmanı 
 
60
1.2.3. Ombudsman Denetiminin Özellikleri 
 
61
1.2.4. Ombudsman Denetiminin Etkinliği 
 
65
1.2.5. Denetim Sistemlerinde Ombudsman Kurumu ve İşlevleri 
 
68
1.2.5.1. Denetim Sistemleri İçinde Ombudsman Kurumlarının Yeri 
 
68
1.2.5.2. Ombudsmanın İşlevleri 
 
74
1.2.5.3. İyi Yönetişim Aracı Olarak Ombudsman 
 
77
1.2.6. Ombudsman Faaliyetleri 
 
79
1.2.7. Ombudsman Çeşitleri 
 
83
1.2.7.1. Ombudsman Sınıflandırması ve Modelleri 
 
84
1.2.7.2. Kamu Yönetiminin Denetiminde Ombudsman Kurumları 
 
93
İSKANDİNAV OMBUDSMAN MODELLERİ: İSVEÇ VE DANİMARKA OMBUDSMAN KURUMLARI SAHA ARAŞTIRMASI 
 
2.1. İSKANDİNAV ÜLKELERİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ 
 
102
2.2. İSVEÇ’TE KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ VE OMBUDSMAN 
 
105
2.2.1. İsveç Kamu Yönetim Yapısı 
 
106
2.2.2. İsveç’te Kamu Yönetiminin Denetimi 
 
109
2.2.3. İsveç’te Ombudsman Denetimi 
 
115
2.3. DANİMARKA’DA KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ VE OMBUDSMAN 
 
120
2.3.1. Danimarka Kamu Yönetim Yapısı 
 
121
2.3.2. Danimarka’da Kamu Yönetiminin Denetimi 
 
122
2.3.3. Danimarka’da Ombudsman Denetimi 
 
125
2.4. İKİ FARKLI MODEL OLARAK İSVEÇ VE DANİMARKA OMBUDSMAN KURUMLARI 
 
132
2.5. İSVEÇ VE DANİMARKA OMBUDSMAN KURUMLARI SAHA ARAŞTIRMASI 
 
135
2.5.1. İsveç ve Danimarka Ombudsman Kurumları Faaliyet Raporları İncelemesi 
 
135
2.5.1.1. İsveç Ombudsman Kurumu 1999 – 2008 Dönemi Faaliyetleri 
 
135
2.5.1.1.1. İsveç Ombudsman Kurumunca Dönem İçi Başlatılan İncelemeler 
 
136
2.5.1.1.2. İsveç Ombudsman Kurumu Dönem İçi İncelemeleri ve Sonuçları 
 
139
2.5.1.1.3. İsveç Ombudsman Kurumu Dönem İçi İnceleme Konuları 
 
143
2.5.1.2. Danimarka Ombudsman Kurumu 1999 – 2008 Dönemi Faaliyetleri 
 
147
2.5.1.2.1. Danimarka Ombudsman Kurumunca Dönem İçi Başlatılan İncelemeler 
 
147
2.5.1.2.2. Danimarka Ombudsman Kurumu Dönem İçi İncelemeleri ve Sonuçları 
 
150
2.5.1.2.3. Danimarka Ombudsman Kurumu Dönem İçi İnceleme Konuları 
 
154
2.5.1.3. İsveç – Danimarka Ombudsman Kurumu Faaliyetleri Karşılaştırması 
 
158
2.5.2. Örnek Olay İncelemeleri 
 
161
2.5.3. İsveç ve Danimarka Ombudsman Kurumları Görüşme Bulguları 
 
168
2.5.3.1. Kurumların Örgüt Yapıları ve Çalışanları 
 
169
2.5.3.2. Kurumların Genel Uygulamaları ve Yasal Dayanakları 
 
170
2.5.3.3. Ombudsman Kurumları ve Parlamento İlişkileri 
 
172
2.5.3.4. Mahkemeler ve Ombudsman Kurumu İlişkisi 
 
175
2.5.3.5. Toplumsal Kabul 
 
175
2.5.3.6. Gelişmekte Olan Ülkeler ve Ombudsman Kurumları Üzerine Düşünceler 
 
176
2.5.4. Genel Değerlendirme 
 
177
3.1. TÜRKİYE’DE OMBUDSMAN DÜŞÜNCESİ VE KURUMUN OLUŞTURULMASI SÜRECİ 
 
181
3.1.1. Ülkemizde Ombudsman Düşüncesinin Gelişimi 
 
182
3.1.2. Anayasal Düzenleme Öncesi Ombudsman Girişimi: 5548 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu 
 
187
3.1.2.1. 5548 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu TBMM Süreci 
 
187
3.1.2.2. 5548 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun Anayasa Mahkemesince İptali 
 
191
3.1.3. Anayasa Değişiklikleri ve 6328 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu 
 
193
3.2. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 
 
195
3.2.1. Kurumun Yapısı ve Statüsü 
 
195
3.2.2. Kurumun Yetki Alanı ve Sınırları 
 
196
3.2.3. Başdenetçi ve Denetçilerin Nitelikleri, Seçimleri ve Görev Süreleri 
 
196
3.2.4. Kuruma Başvuru ve Sonuçlandırılması 
 
198
3.2.5. Kurumun Bilgi ve Belgelere Ulaşımı 
 
199
3.2.6. Raporlar ve Kamuoyunun Bilgilendirilmesi 
 
200
3.2.7. Kurum Görevlilerinin Bağımsızlığı ve Tarafsızlığı 
 
200
3.2.8. Kurum Personeli 
 
201
3.3. GENEL DEĞERLENDİRME 
 
201
EK: İsveç ve Danimarka Ombudsman Kurumu Görüşmeleri Soru Formu 
 
215