Okul Sosyal Hizmeti Eğitimdeki Yeri ve Önemi Dr. Sema Sağlık  - Kitap

Okul Sosyal Hizmeti

Eğitimdeki Yeri ve Önemi

1. Baskı, 
Aralık 2022
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
272
Barkod:
9786253981167
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
185,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Türkiye'de öğrenciler; temel eğitim, ortaöğretim ve yükseköğretim sürecinde birçok sorunla karşı karşıya kalmaktadır. Bu sorunlar yalnızca akademik düzeyde olmamakla birlikte aile, okul odaklı sorunlar, sosyal sorunlar, ihmal, istismar, bağımlılık gibi farklı biçimlerde öğrencilerin eğitim hayatını etkilemekte ve engellemektedir.
Öğrencilerin biyopsikososyal ve manevi gelişimleri üzerinde tehdit oluşturan çok boyutlu sorunların çözümünde ailenin ve sağlık kuruluşlarının sorumlulukları olmakla birlikte okulların da çözüm sunmada ve rehberlik etmede öğrencinin iyilik hâlinin sürekliliğini sağlama ve öğrenciyi koruma gibi önemli rolleri bulunmaktadır. Bu noktada öğretmenler kimi zamanlarda yeterli olamamakta ve bazı durumlarda özellikle aileye ulaşılamayan sebeplerden dolayı sorunların çözülmesi mümkün olmamaktadır. Gerek oluşum gerek de sonuç itibarıyla toplumsal ve ailevi boyutu olan eğitim ortamlarındaki bu sorunların kurtarıcılarından biri de okul sosyal hizmetidir.
Bu kitap; okul sosyal hizmetinin eğitim sistemindeki yeri ve önemini belirten bir kılavuz, aynı zamanda okul ortamlarındaki değişimlere yenilikçi bir cevaptır.
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖN SÖZ 
iii
SUNUŞ 
v
TEŞEKKÜR 
vii
ŞEKİL LİSTESİ 
xiii
ÇİZELGE LİSTESİ 
xv
KISALTMALAR LİSTESİ 
xvii
Birinci Bölüm
GİRİŞ 
1
1.1. Problem Durumu 
1
1.2. Araştırmanın Amacı 
5
1.3. Araştırmanın Önemi 
5
1.4. Varsayımlar 
8
1.5. Sınırlılıklar 
9
1.6. Tanımlar 
9
İkinci Bölüm
SOSYAL HİZMET KAVRAMI VE ÖNEMİ 
11
2.1. Sosyal Hizmet Kavramı 
11
2.2. Sosyal Hizmetin Uygulama Alanları 
13
2.3. Okul Sosyal Hizmeti Kavramı 
13
2.4. Okul Sosyal Hizmetinin Tarihsel Gelişim Süreci 
16
2.4.1. Dünyada Okul Sosyal Hizmetinin Gelişimi 
18
2.4.2. Türkiye’de Okul Sosyal Hizmetinin Gelişimi 
30
2.5. Okul Sosyal Hizmetinin Uygulama Alanları 
36
2.5.1. Okulda Ekip Çalışması 
37
2.5.2. Okul Sosyal Servisi 
38
2.5.2.1. Okul Sosyal Hizmet Uzmanının Rol ve Görevleri 
38
2.5.3. Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi 
43
2.5.3.1. Rehber Öğretmen ve Psikolojik Danışmanın Rol ve Görevleri 
44
2.6. Okul Sosyal Hizmetine İlişkin Teori ve Yaklaşımlar 
45
2.6.1. Sistem Kuramı 
46
2.6.2. Ekolojik Yaklaşım 
47
2.6.3. Güçlendirme Yaklaşımı 
49
2.6.4. Müdahaleye Tepki Yaklaşımı 
51
2.7. Okul Sosyal Hizmetini Gerekli Kılan Nedenler 
53
2.7.1. Mikro Bağlamda Öğrenci Kaynaklı Problemler 
55
2.7.2. Mezzo Bağlamda Aile ve Okul Kaynaklı Problemler 
73
2.7.3. Makro Bağlamda Sistem Kaynaklı Problemler 
84
Üçüncü Bölüm
YÖNTEM 
89
3.1. Araştırma Modeli 
89
3.2. Nicel Araştırma Süreci 
90
3.2.1. Nicel Araştırma Modeli 
91
3.2.2. Nicel Araştırmaya Ait Evren ve Örneklem 
91
3.2.3. Verilerin Toplanması 
94
3.2.4. Veri Toplama Araçları 
94
3.2.4.1. Yönetici, Öğretmen, Rehber Öğretmen/Psikolojik
Danışman Bilgi Formu 
94
3.2.4.2. Okul Sosyal Hizmetinin Gerekliliğini Belirleme Anketi 
95
3.2.5. Verileri Toplama Süreci 
99
3.2.6. Nicel Verilerin Analizi 
99
3.3. Nitel Araştırma Süreci 
100
3.3.1. Nitel Araştırma Modeli 
100
3.3.2. Çalışma Grubu 
101
3.3.3. Veri Toplama Aracı 
105
3.3.4. Nitel Verilerin Analizi 
107
3.3.4.1. Nitel Araştırma Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması 
108
3.4. Araştırmanın Raporlaştırılması 
111
3.5. Araştırmanın Etiği 
111
Dördüncü Bölüm
BULGULAR 
113
4.1. Araştırmanın Nicel Bulguları 
113
4.1.1. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okullarda Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Bulgular 
113
4.1.2. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okulda Karşılaştıkları
Sorunlara Yönelik Yaklaşımlarına İlişkin Bulgular 
116
4.1.3. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Genel Olarak Sosyal Hizmet Mesleği Hakkında Bilgilerine İlişkin Bulgular 
119
4.1.4. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Özelde Okul Sosyal Hizmeti Hakkında Bilgilerine İlişkin Bulgular 
120
4.1.5. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okul Sosyal Hizmetinin
Gerekliliği Hakkında Genel Görüşlerine İlişkin Bulgular 
120
4.2. Araştırmanın Nitel Bulguları 
122
4.2.1. Tanımlayıcı Bulgular 
123
4.2.2. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okul Sosyal Hizmetine
Yönelik Görüş ve Önerilerine İlişkin Bulgular 
126
4.2.2.1. Psikososyal ve Manevi Sorunlar Temasına İlişkin Bulgular 
127
4.2.2.2. Belirsizlikler ve Kaos Durumları Kategorisine İlişkin Bulgular 
127
4.2.2.3. Sorunlara Müdahale Edebilme Yetisi Kategorisine İlişkin Bulgular 
129
4.2.2.4. Sosyal Hizmet Uygulamaları Bilgi Düzeyi Kategorisine İlişkin Bulgular 132
4.2.2.5. Okulda Sorunları Sosyal Hizmet Uygulamaları ile
Çöz Kategorisine İlişkin Bulgular 
135
4.2.2.6. Okullarda Rehberlik Dersi Kategorisine İlişkin Bulgular 
137
4.2.3. Sosyal Hizmete Yönelik Görüşler Temasına İlişkin Bulgular 
140
4.2.3.1. Sosyal Hizmet Metaforu Kategorisine İlişkin Bulgular 
140
4.2.3.2. Sosyal Hizmet Bilgisi Edinme Yolları Kategorisine İlişkin Bulgular 
144
4.2.3.3. Sosyal Hizmet Uygulama Alanı Kategorisine İlişkin Bulgular 
146
4.2.3.4. Sosyal Hizmet Çalışma Yeterliliği Alanı Kategorisine İlişkin Bulgular 
148
4.2.3.5. Sosyal Hizmet/Destek Birimi Kategorisine İlişkin Bulgular 
152
4.2.4. Okul Sosyal Hizmetine Yönelik Beklenti ve Öneriler Temasına İlişkin Bulgular . 156
4.2.4.1. Beklentiler, Etkiler Kategorisine İlişkin Bulgular 
156
4.2.4.2. Uygulamaya Dönük Öneriler Kategorisine İlişkin Bulgular 
160
Beşinci Bölüm
TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER 
165
5.1. Tartışma ve Sonuç 
165
5.1.1. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okullarda Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Tartışma ve Sonuç 
166
5.1.2. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okullarda Karşılaştıkları Sorunlara Yönelik Yaklaşımlarına İlişkin Tartışma ve Sonuç 
173
5.1.3. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Genel Olarak Sosyal Hizmet Mesleği Hakkında Bilgilerine İlişkin Tartışma ve Sonuç 
175
5.1.4. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Özelde Okul Sosyal Hizmeti Hakkında Bilgilerine İlişkin Tartışma ve Sonuç 
176
5.1.5. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okul Sosyal Hizmetinin
Gerekliliği Hakkında Genel Görüşlerine İlişkin Tartışma ve Sonuç 
177
5.1.6. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okul Sosyal Hizmetine Yönelik Görüş ve Önerileri ile İlgili Nitel Analizlerden Elde Edilen Bulgulara İlişkin Tartışma ve Sonuç 
180
5.1.6.1. Psikososyal ve Manevi Sorunlar Temasına İlişkin Tartışma ve Sonuç 
180
5.1.6.2. Sosyal Hizmete Yönelik Görüşler Temasına İlişkin Tartışma ve Sonuç . 194
5.1.6.3. Okul Sosyal Hizmetine Yönelik Beklenti ve Öneriler Temasına
İlişkin Tartışma ve Sonuç 
210
6.2. Öneriler 
224
6.2.1. Uygulayıcı ve Politika Yapıcılara Öneriler 
224
6.2.2. Araştırmacılara Öneriler 
226
KAYNAKÇA 
227