NAVLUN SÖZLEŞMESİ VE SONA ERMESİNE İLİŞKİN TEMEL HUSUSLAR
I. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN TANIMI VE UNSURLARI
5
1. Eşya Taşımanın Taahhüt Edilmesi
6
2. Taşımanın Deniz Yoluyla (Gemiyle) Yapılacak Olması
8
3. Eşyanın Taşıyanın Zilyetliğinde Taşınacak Olması
10
4. Taşımanın Ücret (Navlun) Karşılığında Yapılması
11
II. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN TARAFLARI VE İLGİLİLERİ
11
III. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN KURULMASI VE BELGELENMESİ
19
IV. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ
22
V. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN TÜRLERİ
30
A. Yolculuk Çarteri Sözleşmesi
30
2. Yolculuk Çarteri Sözleşmesi Türleri
31
a. Tam Yolculuk Çarteri – Kısmi Yolculuk Çarteri
31
b. Tek Yolculuk Çarteri – Birden Çok Yolculuk Çarteri
32
B. Kırkambar Sözleşmesi
34
C. Bazı Navlun Sözleşmesi Türleri Bakımından Değerlendirme
35
2. Düzenli Hat Taşımacılığı Kapsamında Akdedilen Navlun Sözleşmeleri
39
VI. ASIL – ALT NAVLUN SÖZLEŞMESİ AYIRIMI
40
VII. TTK’DA NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN SONA ERME HÂLLERİNİN ÖZEL OLARAK DÜZENLENMESİ VE BUNA BAĞLANAN SONUÇLAR
42
NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN HÜKÜMDEN DÜŞMESİ
II. UMULMAYAN HÂL KAVRAMI
48
III. GEMİNİN ZAYİ OLMASI VEYA ZAYİ OLMUŞ SAYILMASI
51
A. Geminin Zayi Olması veya Zayi Olmuş Sayılmasına Hükümden Düşme Sonucu Bağlanmasının Sebebi
51
B. Zayi Olması veya Zayi Olmuş Sayılması Hükümden Düşme Sonucunu Doğuran Gemi
52
C. Geminin Zayi Olması
55
D. Geminin Zayi Olmuş Sayılması
57
1. Geminin Tamir Kabul Etmez veya Tamire Değmez Olması
60
a. Geminin Tamir Kabul Etmez Olması
61
b. Geminin Tamire Değmez Olması
63
c. Geminin Umulmayan Bir Hâl Yüzünden Tamir Kabul Etmez veya Tamire Değmez Hâle Geldiğinin Tespiti
64
E. Geminin Zayi Olmuş Sayılmasını Gerektiren Diğer Hâller
66
IV. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN GEMİNİN ZAYİ OLMASI SEBEBİYLE HÜKÜMDEN DÜŞMESİNİN SONUÇLARI
69
B. Yolculuk Başlamadan Önce Hükümden Düşmenin Sonuçları
71
C. Yolculuk Başladıktan Sonra Hükümden Düşmenin Sonuçları
74
3. Kaptanın Yükümlülükleri ve Bu Yükümlülüklerin İfa Edilmemesinden Sorumluluk
80
V. EŞYANIN UMULMAYAN BİR HÂL YÜZÜNDEN ZAYİ OLMASI VE ZAYİ OLMANIN HUKUKİ SONUÇLARI
82
A. Eşyanın Zayi Olması ya da Zayi Olmuş Sayılması
83
2. Eşyanın Zayi Olması
84
3. Eşyanın Zayi Olmuş Sayılması
85
B. Yolculuk Başlamadan Önce Eşyanın Zayi Olması ve Hukuki Sonuçları
86
1. Eşyanın Tamamının Zayi Olması
87
a. Eşya Sözleşmede Ferden Belirlenmişse
87
b. Eşya Sözleşmede Tür veya Cinsi ile Belirlenmişse
91
(1) Eşyanın Tamamının Gemiye Yüklenmek Üzere Tesliminden Önce Zayi Olması
92
(2) Eşyanın Tamamının Gemiye Yüklenmek Üzere Tesliminden Sonra Zayi Olması
99
2. Eşyanın Bir Kısmının Zayi Olması
109
a. Eşya Sözleşmede Ferden Belirlenmişse
109
(1) Taşıtana Tanınan Seçimlik Haklar
110
i. Sözleşmeyi Feshetme
110
ii. Zayi Olan Eşyalar Yerine Gemiye Başka Eşya Yükleme
113
(2) Taşıtanın Seçimlik Haklarını Kullanması Gereken Süre
117
(3) Taşıtanın Seçimlik Haklarını Gemi Yükleme Limanından Ayrılana Kadar Kullanmamış Olması
119
b. Eşya Sözleşmede Tür veya Cinsi ile Belirlenmişse
125
(1) Eşyanın Bir Kısmının Gemiye Yüklenmek Üzere Tesliminden Önce Zayi Olması
125
(2) Eşyanın Bir Kısmının Gemiye Yüklenmek Üzere Tesliminden Sonra Zayi Olması
126
C. Yolculuk Başladıktan Sonra Eşyanın Zayi Olması ve Hukuki Sonuçları
127
1. Eşyanın Tamamının Zayi Olması
128
2. Eşyanın Bir Kısmının Zayi Olması
134
TÜRK TİCARET KANUNU’NDA ÖNGÖRÜLEN HAKLI SEBEPLERLE NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN FESHİ VE HUKUKİ SONUÇLARI
II. TTK HÜKÜMLERİ ÇERÇEVESİNDE TARAFLARA NAVLUN SÖZLEŞMESİNİ FESHETME HAKKI TANIYAN HAKLI SEBEPLER
143
A. Bir Kamu Tasarrufu Nedeniyle Navlun Sözleşmesinin İfasının Engellenmiş Olması
143
1. Kamu Tasarrufu Kavramı
144
b. Devlet Tasarrufları
145
c. Devlet Sayılmayan İnsan Topluluklarının Tasarrufları
146
d. Milletlerarası Kuruluşların Tasarrufları
147
2. Türk Ticaret Kanunu’nda Sayılan Kamu Tasarrufları
147
a. Gemiye Ambargo Konulması
147
b. Gemiye Devlet Hizmeti için El Konulması
149
c. Varma Yeri Ülkesi ile Ticaretin Yasaklanması
152
d. Yükleme veya Varma Limanlarının Abluka Altına Alınması
154
e. Eşyanın Yükleme Limanından İhracının veya Varma Limanına İthalinin Yasaklanması
156
f. Eşyanın Transit Geçişinin Yasaklanması
159
g. Diğer Kamu Tasarruflarının Navlun Sözleşmesinin İfasını
3. Fesih Hakkının Kullanılabileceği An
165
a. Tam Yolculuk Çarteri Sözleşmeleri Bakımından
166
(1) Navlun Sözleşmesinin İfasını Engelleyen Halin Yolculuk Başlamadan Önce Ortaya Çıkması
167
(2) Navlun Sözleşmesinin İfasını Engelleyen Halin Yolculuk Başladıktan Sonra Ortaya Çıkması
169
b. Kısmi Yolculuk Çarteri ile Kırkambar Sözleşmeleri Bakımından
172
B. Savaş Çıktığı için Gemi veya Eşyanın ya da Her İkisinin Artık Serbest Sayılmaması ve Zapt veya Müsadere Tehlikesinin Mevcut Olması
173
C. Bir Tabiî Olay veya Kanun’da Öngörülenler Dışındaki Umulmayan Diğer Bir Hâl Yüzünden Yolculuğun Gecikmesi Nedeniyle Sözleşmenin Belli Amacının Kaybolması
182
1. Tabii Bir Olay veya Umulmayan Bir Hâl Yüzünden Yolculuğun Gecikmesi
184
2. Sözleşmenin Belli Amacının “Kaybolmamış” Olması
186
b. Sözleşmenin Belli Amacının Kaybolduğu Hallerin Tespiti
191
(1) Taşıtan Bakımından
196
(2) Taşıyan Bakımından
199
III. TTK’DA ÖNGÖRÜLEN HAKLI SEBEPLERLE TARAFLARIN NAVLUN SÖZLEŞMESİNİ FESHETME HAKKI VE FESHİN HUKUKİ SONUÇLARI
201
A. Fesih Hakkının Kullanılması
201
1. Fesih Bildiriminin Şekli
201
2. Fesih Hakkına Sahip Kişiler
203
B. Tarafların Fesih Hakkına Sahip Olmadığı Hâller
206
1. Fesih Hakkının Sözleşme ile Sınırlandırılması
206
2. Fesih Hakkının TTK Hükümleri Çerçevesinde Sınırlandırılması
207
a. Taşıtanın Serbest Sayılmayan Eşyanın Tamamı Yerine Gemiye Kararlaştırılandan Başka Eşya Yükleme Talebinde Bulunmuş Olması
208
b. Eşyanın Sadece Bir Kısmına İlişkin Engellerin Mevcut Olması
213
(1) Yolculuk Başlamadan Önce
215
i. Serbest Sayılmayan Eşyalar Yerine Başka Eşya Yükleme Hakkı
215
ii. Kararlaştırılan Navlunun Yarısını Ödeyerek Sözleşmeyi Feshetme Hakkı
217
iii. Taşıtanın Seçimlik Haklarını Kullanmamış Olması
219
(2) Yolculuk Başladıktan Sonra
221
c. Kaptanın Haklı Bir Sebeple Rotadan Sapması
223
d. Geminin Yolculuk Sırasında Tamirinin Gerekmesi
228
(1) Eşyanın Gemiden Alınması
229
(2) Tamirin Bitmesinin Beklenmesi
233
C. Feshin Hukuki Sonuçları
238
1. Yolculuk Başlamadan Önce Navlun Sözleşmesinin Feshi
238
2. Yolculuk Başladıktan Sonra Navlun Sözleşmesinin Feshi
244
TAŞITANIN HAKLI SEBEP OLMAKSIZIN NAVLUN SÖZLEŞMESİNİ FESHETMESİ VE HUKUKİ SONUÇLARI
I. TAŞITANIN YOLCULUK ÇARTERİ SÖZLEŞMESİNİ HAKLI SEBEP OLMAKSIZIN FESHETMESİ VE HUKUKİ SONUÇLARI
255
B. Taşıtanın Yolculuk Başlamadan Önce Sözleşmeyi Feshetmesi ve Hukuki Sonuçları
256
1. Sözleşmenin Açık Bir Şekilde Feshedilmesi
256
b. Fesih Hakkının Kullanılması ve Hukuki Sonuçları
257
2. Sözleşmenin Zımnî Şekilde Feshedilmesi
268
a. Yüklemenin Hiç Yapılmaması Halinde
268
b. Yüklemenin Eksik Yapılması Halinde
277
C. Taşıtanın Yolculuk Başladıktan Sonra Sözleşmeyi Feshetmesi ve Hukuki Sonuçları
281
II. TAŞITANIN KIRKAMBAR SÖZLEŞMESİNİ HAKLI SEBEP OLMAKSIZIN FESHETMESİ VE HUKUKİ SONUÇLARI
284
B. Taşıtanın Yolculuk Başlamadan Önce Sözleşmeyi Feshetmesi ve Hukuki Sonuçları
285
1. Sözleşmenin Yüklemeden Önce Feshedilmesi
285
a. Sözleşmenin Zımnî Şekilde Feshedilmesi
285
b. Sözleşmenin Açık Bir Şekilde Feshedilmesi
291
2. Sözleşmenin Yüklemeden Sonra Feshedilmesi
294
C. Taşıtanın Yolculuk Başladıktan Sonra Sözleşmeyi Feshetmesi ve Hukuki Sonuçları
304