Marka Hukuku  Prof. Dr. Şaban Kayıhan  - Kitap
1. Baskı, 
Kasım 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
192
Barkod:
9786253814953
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
480,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Mal ve hizmetleri benzerlerinden ayırt etmeye yönelik işaret bağlamında marka, bir sınai hak olarak diğer sınai haklarla birlikte 6769 sayılı SMK'da özel olarak düzenlenmiştir. Kanun'da düzenlenen markalar, TPMK nezdinde kurulmuş olan marka siciline tescilli markalar yönündendir. Marka kullanımı için mutlaka tescil şart değildir. Ancak SMK tarafından sağlanan özel koruma, kural olarak sadece tescilli markalar içindir. Tescilsiz markaların korunması yönünden ise SMK'ya oranla genel kanun niteliğindeki 6102 sayılı TTK'nın haksız rekabet hükümleri uygulama alanı bulur. Kuşkusuz bu koruma, tescilli markalara oranla daha zayıf bir hukuki korumadır.
Sınai mülkiyet haklarından markanın ele alındığı kitapta; markayla ilgili olduğu oranda diğer ticari isimlerden de söz edilmiştir.
Hem öğrenciler hem uygulamacıların faydalanabileceği kitap; sistematik, sade, didaktik bir dille ele alınmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Markanın Kısa Tarihçesi, Düzenlenişi, Benzeri Ticari İsimlerle Karşılaştırılması Markanın Tanımı Ve Unsurları İle Marka Hakkının Hukuki Niteliği
.
Marka Olabilecek İşaretler Ve Markanın Türleri
.
Markanın Tescili
.
Markayla İlgili Hukuki İşlemler
.
Marka Hakkının Korunması
.
Marka Hakkının Sona Ermesi
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
17
Birinci Bölüm
MARKANIN KISA TARİHÇESİ, DÜZENLENİŞİ, BENZERİ TİCARİ İSİMLERLE KARŞILAŞTIRILMASI MARKANIN TANIMI VE UNSURLARI İLE MARKA HAKKININ HUKUKİ NİTELİĞİ
I. MARKANIN KISA TARİHÇESİ 
19
A. Uluslararası Alanda Markanın Kısa Tarihçesi 
19
B. İç Hukukumuzda Markanın Kısa Tarihçesi 
21
II. MARKANIN DÜZENLENİŞİ 
22
A. Markanın İç Hukukumuzda Düzenlenişi 
22
B. Uluslararası Alanda Markaların Düzenlenişi 
24
1. Genel Olarak 
24
2. Doğrudan Markalara İlişkin Uluslararası Sözleşmelere Bakış 
27
a. Markaların Milletlerarası Tesciline İlişkin Madrid Anlaşması (İltifatnamesi) 
27
b. Markaların Milletlerarası Tesciline İlişkin Madrid Anlaşmasına İlişkin Madrid Protokolü 
27
c. Markaların Tescili Amacıyla Mal ve Hizmetlerin Uluslararası Sınıflandırılmasına İlişkin Nis Anlaşması 
28
ç. Markaların Şekilli Elemanlarının Uluslararası Sınıflandırılmasını Tesis Eden Viyana Anlaşması 
29
d. Marka Kanunu Anlaşması 
30
3. Kısmen Markalarla İlgili Uluslararası Sözleşmeler Bakış 
30
a. Sınai Mülkiyetin Himayesi İçin Bir İttihat Teşkili Hakkındaki Mukavelename (Paris Sözleşmesi) 
30
b. Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı (WIPO.) Kuruluş Sözleşmesi 
32
c. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Anlaşması (TRIPS.) 
32
III. MARKANIN TANIMI, UNSURLARI VE İŞLEVLERİ İLE BENZERİ TİCARİ İSİMLERLE KARŞILAŞTIRILMASI 
33
A. Markanın Tanımı ve Unsurları 
33
1. Markanın Tanımı 
33
2. Markanın Unsurları 
36
a. İşaret 
36
b. Ayırt Edicilik 
37
c. Açıklık ve Kesinlik (Sicilde Gösterilebilir Olma) 
42
3. Markanın İşlevleri 
43
a. Genel Olarak 
43
b. Menşei (Kaynak, Köken) Gösterme İşlevi 
43
c. Ayırt Etme İşlevi 
45
ç. Reklam ve İletişim İşlevi 
45
d. Garanti (Güven) İşlevi 
46
B. Markanın Benzeri Ticari İsimlerle Karşılaştırılması 
48
IV. MARKA HAKKININ HUKUKİ NİTELİĞİ 
55
İkinci Bölüm
MARKA OLABİLECEK İŞARETLER VE MARKANIN TÜRLERİ
I. MARKA OLABİLECEK İŞARETLER 
59
A. Genel Olarak 
59
B. Marka Olabilecek İşaretlere Örnekler 
59
1. Kişi Adları ve Soyadları 
59
2. Sözcükler (Kelimeler) 
60
3. Şekiller ve Resimler 
61
4. Malların ve Ambalajların Biçimi (Üç Boyutlu İşaretler) 
61
5. Harfler ve Sayılar 
62
6. Renkler 
63
7. Sesler 
65
8. Kokular ve Tatlar 
66
9. Hareketler (Animasyonlar) 
66
10. Grafik, Sembol ve Logolar 
67
11. Diğer İşaretler 
68
II. MARKANIN TÜRLERİ 
69
A. Geleneksel Markalar – Geleneksel Olmayan Markalar 
69
B. Kullanım Amaçlarına Göre Markalar 
70
1. Mal (Ticaret) Markaları 
70
2. Hizmet Markaları 
70
3. Garanti Markaları 
70
C. Sahiplerime Göre Markalar 
72
1. Bireysel (Ferdi) Marka 
72
2. Ortak Marka 
72
3. Vekil (Temsilci) Markaları 
74
a. Genel Olarak 
74
b. Vekil Markasının Özellik Gösteren Önemli Yönleri 
75
aa. Gerçek Marka Sahibinin İtiraz Hakkı 
75
bb. Gerçek Marka Sahibinin Tescilin Yasaklanmasını veya Kendisine Devredilmesini İsteme Hakkı 
75
cc. Marka Sahibinin Hükümsüzlük Davası Açma Hakkı 
75
Ç. Tescil Türüne Göre Marka Türleri 
75
D. Tanınmışlık Düzeyine Göre Marka Türleri 
76
1. Alelade Marka 
76
2. Tanınmış Marka 
76
E. Tescilli Olup Olmamasına Göre Marka 
77
F. Seri Markalar 
80
Üçüncü Bölüm
MARKANIN TESCİLİ
I. MARKANIN TESCİLİ SÜRECİ 
83
A. İdari ve Yargısal Sürece Genel Bakış 
83
B. Marka Tescil Talebinde Bulunabilecek Kişiler ve Başvuru Usulü 
83
1. Marka Tescil Talebinde Bulunabilecek Kişiler 
83
2. Başvuru Usulü 
84
a. Başvuru Koşulları 
84
aa. Yurt İçi Genel Başvuru 
84
bb. Uluslararası Marka Tescil Başvurusu 
85
cc. Markanın Sicilde Gösterilebilir Olması 
85
b. Markanın Sınıflandırılması ve Başvurunun Bölünebilmesi 
87
c. Başvurunun İncelenmesi 
87
d. Başvurunun Yayınlanmasına Karşı İleri Sürülen Görüşler ve Başvuruya İtiraz 
88
aa. Genel Olarak 
88
bb. Üçüncü Kişi Görüşü 
88
cc. Başvuruya İtiraz 
89
aaa. İlgili Kişiler Tarafından Yayıma ve Karara İtiraz 
89
bbb. Yayıma İtirazların İncelenmesi 
89
ccc. Karara İtiraz ve İncelenmesi 
90
ççç. TPMK.’nın Nihai Kararlarına Karşı Yargı Yolu 
91
ç. İncelemede Rüçhan Hakkının Etkisi 
91
C. Marka Tescil Başvurusunu Engelleyen Haller 
91
1. Genel Olarak 
91
2. Marka Tescilinde Mutlak Red Nedenleri 
92
a. Genel Olarak 
92
aa. Ayırt Edici Özelliği Olmayan, Konusunun Açık ve Kesin Olarak Anlaşılmasını Sağlayabilecek Niteliği Bulunmayan Yani SMK. m. 4 Kapsamında Marka Olamayacak İşaretler (Soyut Ayırt Edici Niteliği Olmayan İşaretler) 
92
bb. Somut Olarak Herhangi Bir Ayırt Edici Niteliğe Sahip Olmayan İşaretler 
93
cc. Tasviri İşaretler 
95
çç. Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzer İşaretler 
96
dd. Ticaret Alanında Herkes Tarafından Kullanılan veya Belirli Bir Meslek, Sanat veya Ticaret Grubuna Mensup Olanları Ayırt Etmeye Yarayan İşaretler (Serbest İşaretler) 
98
ee. Malın Şeklini veya Mala Asli Değerini Veren Şekli İçeren İşaretler 
99
ff. Halkı Yanıltmaya Müsait İşaretler 
100
gg. Paris Sözleşmesinin 2’nci Mükerrer 6’ncı Maddesine göre Reddedilecek İşaretler 
101
ğğ. Halka / Kamuya Mal Olmuş Diğer İşaretler 
101
hh. Dinî Değerleri veya Sembolleri İçeren İşaretler 
102
ıı. Kamu Düzenine veya Genel Ahlaka Aykırı İşaretler 
102
ii. Tescilli Coğrafi İşaretten Oluşan ya da Tescilli Coğrafi İşaret İçeren İşaretler (SMK. 5.i) 
103
b. İşaretin Mutlak Red Nedenlerine İstinaden Tescil Edilemeyeceği Kuralına İlişkin İstisnai Haller 
104
aa. Kullanım Sonucu Ayırt Edici Nitelik Kazanmış Markalar 
104
bb. Marka Sahibinin Muvafakati 
104
3. Marka Tescil Talebinde Nispi Red Nedenleri 
105
a. Tescil Edilmiş veya Tescil İçin Başvurusu Yapılmış Bir Marka ile Aynı veya Benzer Olan ve Aynı veya Benzer Mal ya da Hizmetleri Kapsayan İşaretler 
106
b. Marka Sahibinin Ticari Vekili veya Temsilcisi Tarafından Marka Sahibin İzni Olmaksızın Markanın Kendi Adına Tescili İçin Başvuruda Bulunma 
108
c. Tescilsiz Bir Marka veya Ticaret Sırasında Kullanılan Tescilsiz Başka Bir İşaret Sahibinin İtirazı 
109
ç. Paris Sözleşmesi Anlamında Tanınmış Markalar 
110
d. Ülkemizde Belirli Bir Tanınmışlık Düzeyine Sahip Olan Markalar 
112
e. Tescil Başvurusu Yapılan Markanın Başkasına Ait Kişi İsmini, Ticaret Unvanını, Fotoğrafını, Telif Hakkını veya Herhangi Bir Sınai Mülkiyet Hakkını İçermesi 
114
f. Süresi İçinde Yenilenmeyen Ortak Marka veya Garanti Markasıyla Aynı veya Benzer Markaların Tesciline İlişkin Üç Yıl İçinde Yapılan Başvuru 
115
g. Süresi İçinde Yenilenmeyen Markalarla Aynı veya Benzer Markaların Tesciline İlişkin İki Yıl İçinde Yapılan Başvuru 
116
ğ. Kötüniyetli Başvurular 
117
Ç. Marka Tescilinde Rüçhan Hakkı 
117
1. Genel Olarak Rüçhan Hakkı Tanımı ve Hukuki Niteliği 
117
a. Genel Rüçhan Hakkı ve Tanımı 
117
b. Rüçhan Hakkının Hukuki Niteliği 
122
2. Rüçhan Hakkının Türleri 
123
a. Başvuru Rüçhanı 
123
b. Sergi Rüçhanı 
125
3. Rüçhan Hakkı Talebi ve Hükmü 
125
4. Madrid Protokolü Kapsamında Yapılan Uluslararası Marka Başvurularının Doğrudan Etkisi 
126
D. Markanın Tescili ile Tescilin Hüküm ve Sonuçları 
127
1. Markanın Tescili 
127
2. Marka Tescilinin Hüküm ve Sonuçları 
128
a. On Yıllık Koruma Süresi ve Yenileme 
128
aa. On Yıllık Koruma Süresi 
128
bb. Koruma Süresinin Devamı İçin Yenileme 
128
b. Tescilli Marka Sahibinin Hak ve Yükümlülükleri 
129
aa. Hakları 
129
aaa. Tescilli Marka Sahibinin Münhasır (Tekel) Hakları 
129
(a). İzinsiz Kullanılmasını Önleme Hakkı 
129
(aa). Tescilli Marka ile Aynı Olan Herhangi Bir İşaretin, Tescil Kapsamına Giren Mal veya Hizmetlerde Kullanılması 
130
(bb). Halk Tarafından Tescilli Marka ile İlişkilendirilme İhtimali de Dâhil Karıştırılma İhtimali Bulunan Herhangi Bir İşaretin Kullanılması 
130
(cc). Tanınmış Tescilli Markaların Haklı Bir Sebep Olmaksızın Kullanılması 
130
(b). İşaretin Ticaret Alanında Kullanılmasını Yasaklama Hakkı 
130
(aa). İşaretin, Mal veya Ambalajı Üzerine Konulması 
130
(bb). İşareti Taşıyan Malların Piyasaya Sürülmesi, Teslim Edilebileceğinin Teklif Edilmesi, Bu Amaçlarla Stoklanması veya İşaret Altında Hizmetlerin Sunulması ya da Sunulabileceğinin Teklif Edilmesi 
130
(cc). İşareti Taşıyan Malın İthal ya da İhraç Edilmesi 
131
(çç). İşaretin, Teşebbüsün İş Evrakı ve Reklamlarında Kullanılması 
131
(dd). İşaretin Aynı veya Benzerinin İnternet Ortamında Ticari Etki Yaratacak Biçimde Kullanılması 
131
(ee). İşaretin Ticaret Unvanı ya da İşletme Adı Olarak Kullanılması 
131
(ff). İşaretin Hukuka Uygun Olmayan Şekilde Karşılaştırmalı Reklamlarda Kullanılması 
132
bbb. Marka Sahibinin Münhasır Haklarının Sınırları 
132
(a). Markanın Üçüncü Kişiler Tarafından Dürüstçe ve Ticari Hayatın Olağan Akışı İçinde Kullanımı Engellenemez 
132
(aa). Gerçek Kişilerin Kendi Ad veya Adresini Belirtmesi 
132
(bb). Mal ve Hizmetlere İlişkin Açıklamalar 
132
(cc). Mal veya Hizmetin Kullanım Amacının Belirtilmesinin Gerekli Olduğu Hâllerde Kullanılması 
132
bb. Marka Hakkı Sahibinin Yükümlülükleri 
133
aaa. Marka Hakkının Tükenmesi İlkesi 
133
bbb. Markayı Ciddi Kullanma Yükümlülüğü 
134
(a). Genel Olarak 
134
(b). Markanın Sahibi Tarafından Temel Fonksiyonuna Uygun Olarak Kullanılması Yükümlülüğü 
136
(c). Markanın Sicilde Tescil Edildiği Mal veya Hizmet İçin Türkiye’de Ciddi Olarak Kullanılması 
137
(ç). Markanın Ciddi Şekilde Kullanılmamasının Hukuki Sonuçları 
138
Dördüncü Bölüm
MARKAYLA İLGİLİ HUKUKİ İŞLEMLER
I. GENEL OLARAK 
141
II. MARKANIN DEVRİ 
142
A. Genel Olarak 
142
B. Markanın Bağımsız Devri 
143
C. Markanın Bir Ticari İşletme ile Devri 
143
III. MARKANIN REHNİ 
144
IV. MARKANIN HACZİ 
145
A. Genel Olarak 
145
B. Marka Haczinin Gerçekleştirilmesi ve Kıymet Takdiri 
146
1. Marka Haczinin Gerçekleştirilmesi 
146
2. Kıymet Takdiri 
147
C. Marka Hakkının Paraya Çevrilmesi 
148
Ç. Mülkiyetin İhale Kararı ile Kazanılması ve Hukuki Sonuçları 
148
V. MARKA LİSANSI SÖZLEŞMELERİ 
149
Beşinci Bölüm
MARKA HAKKININ KORUNMASI
I. GENEL OLARAK 
151
II. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SAYILAN FİİLLER 
151
A. Marka Sahibinin İzni Olmaksızın, Markayı SMK. m.7 ile Belirtilen Biçimlerde Kullanmak 
151
B. Marka Sahibinin İzni Olmaksızın, Markayı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerini Kullanmak Suretiyle Markayı Taklit Etmek 
153
C. Marka Hakkına Tecavüz Oluşturan İşareti Taşıyan Ürünleri Ticarette Kullanmak 
153
Ç. Marka Sahibi Tarafından Lisans Yoluyla Verilmiş Hakları İzinsiz Genişletme veya Bu Hakları Üçüncü Kişilere Devretmek 
153
III. MARKA HAKKINA TECAVÜZÜN HUKUKİ SONUÇLARI 
153
A. Özel Hukuk Sorumluluğu 
154
1. Açılabilecek Davalar 
154
a. Genel Olarak 
154
b. Sınai Mülkiyet Kanunu Tahtında Açılabilecek Davalar 
154
aa. Fiilin Tecavüz Olup Olmadığının Tespitini 
154
bb. Muhtemel Tecavüzün Önlenmesi 
155
cc. Tecavüz Fiillerinin Durdurulmasını 
155
çç. Tecavüzün Kaldırılması 
155
dd. Tazminat Davaları ve Yoksun Kalınan Kazanç (SMK. m.150) 
155
aaa. Maddi ve Manevi Tazminat Davaları 
155
bbb. Yoksun Kalınan Kazanç 
156
ee. Ürünlere El Koyma veya Mülkiyetini Hakkı Tanınması 
156
ff. Ürünlerin İmhasını Talep Etme 
157
gg. Tecavüzün Mevcut Olmadığına İlişkin Hak Sahibinden Görüş Sorma ve Cevap Verilmemesi Halinde Tespit Dava Açma 
157
c. Kullanım Kanıtı Savunması 
158
2. Davacı ve Davalı Sıfatı 
158
a. Davacı Sıfatı 
158
b. Davalı Sıfatı 
159
3. Görevli ve Yetkili Mahkeme 
160
4. Zamanaşımı 
161
B. Cezai Sorumluluk 
161
1. Suç Sayılan Eylemler 
161
a. Başkasına Ait Marka Hakkına İktibas veya İltibas Suretiyle Tecavüz Ederek Mal Üretmek veya Hizmet Sunmak ve Bunlar Üzerinde Tasarrufta Bulunmak 
161
b. Marka Koruması Olduğunu Belirten İşareti Yetkisiz Olarak Kaldırmak 
161
c. Yetkisiz Olduğu Halde Başkasına Ait Marka ile İlgili Hukuki Tasarrufta Bulunmak 
162
2. Davada Görevli Mahkeme ve Yargılama Koşulları 
162
a. Görevli Mahkeme 
162
b. Yargılama Koşulları 
162
aa. Marka Suçlarının Takibinin Şikâyete Tabi Olması 
162
bb. Markanın Türkiye’de Tescilli Olması Zorunluluğu 
163
c. İlgili Diğer Haller 
163
aa. Marka Hakkına Tecavüz Suçlarının Bir Tüzel Kişinin Faaliyetleri Dairesinde İşlenmesi 
163
bb. Cezaya Hükmolunamayacak Haller 
163
Altıncı Bölüm
MARKA HAKKININ SONA ERMESİ
I. KORUMA SÜRESİNİN DOLMASI VE YENİLEMEME 
165
II. MARKA SAHİBİNİN HAKKINDAN VAZGEÇMESİ (FERAGAT ETMESİ) 
168
III. MARKANIN HÜKÜMSÜZLÜĞÜNE KARAR VERİLMESİ 
170
A. Markanın Hükümsüzlük Halleri 
171
1. Kural: Mutlak veya Nispi Red Nedenlerinin Varlığı 
171
2. İstisnalar: Markanın Hükümsüzlüğüne Karar Verilemeyecek Haller 
171
a. Hükümsüzlük Talebinden Önce Kullanım Sonucu Ayırt Edici Nitelik Kazanmış Markalar Hükümsüz Kılınamaz 
171
b. Marka Sahibinin Markanın Kullanıldığını Bildiği veya Bilmesi Gerektiği Hâlde Bu Duruma Birbirini İzleyen Beş Yıl Boyunca Sessiz Kalması 
175
B. Hükümsüzlük Davası 
179
IV. MARKANIN İPTALİ 
179
A. Genel Olarak 
179
B. İptal Halleri 
180
1. Genel Olarak 
180
2. Markanın Türkiye’de Ciddi Bir Biçimde Kullanılmaması veya Beş Yıllık Süreyle Kesintisiz Ara Verilmesi 
182
3. Markanın Tescilli Olduğu Mal ve Hizmetler İçin Yaygın Hale Gelmesi 
182
4. Markanın Tescilli Olduğu Mal ve Hizmetlerin Özellikle Niteliği Kalitesi veya Coğrafi Kaynağı Konusunda Yanıltıcı Hale Gelmesi 
183
5. Ortak Marka veya Garanti Markasının Teknik Şartnameye Aykırı Kullanımı 
184
C. İptal Talebinin İleri Sürülmesi 
184
Kaynakça 
187
Kavram Dizini 
191