Franchise Sözleşmeleri Merve Gözde Üçler  - Kitap

Franchise Sözleşmeleri

1. Baskı, 
Haziran 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
17x25
Sayfa:
264
Barkod:
9786253811327
Kapak Türü:
Ciltli
Fiyatı:
800,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Franchising, II. Dünya Savaşı sonrasında hızla yaygınlaşarak günümüz ekonomik düzeninin temel taşlarından biri haline gelmiş; mal ve hizmetlere hızlı, sistematik ve geniş ölçekte erişim sağlayan bir pazarlama ve dağıtım modeli olarak küresel çapta benimsenmiştir. Bu yöntem, franchise veren açısından yüksek sermaye gerektirmeden pazarda genişleme ve markalaşma imkânı sunarken, franchise alan için kanıtlanmış bir iş modeline dâhil olarak girişimcilik risklerini minimize etme fırsatı yaratmaktadır.
Franchising sisteminin temelini, franchise veren ile franchise alan arasındaki hak ve yükümlülükleri düzenleyen franchise sözleşmesi oluşturmaktadır. Hukuken isimsiz bir sözleşme niteliğinde olan bu yapı, kıyasen uygulanacak hükümlerin belirlenmesi açısından benzer sözleşmelerle karşılaştırılmayı gerekli kılmaktadır. Franchise verenin asli yükümlülüğü, franchise alanı sistemine dâhil etmek ve ona sürekli destek sağlamak iken, franchise alanın temel borçları; sözleşme uyarınca belirlenen ücretleri ödemek ve markanın piyasa etkinliğini artırmaya yönelik faaliyetlerde bulunmaktır. Taraflar arasındaki ilişkinin dinamik yapısı, güven unsurunu esas alırken, sözleşme hükümlerinin büyük ölçüde genel işlem koşulu niteliğinde olması, dikkatle ele alınması gereken hukuki bir çerçeve oluşturmaktadır.
Özellikle franchise sözleşmesinde düzenlenebilecek tekel hakkı, rekabet etmeme yükümlülüğü ve sözleşme sonrası rekabet yasağı anlaşmaları, rekabet hukuku açısından büyük önem taşımaktadır. Bu tür düzenlemeler, serbest piyasa ilkelerini ihlal etmeden, ancak belirli şartlara tabi olarak sözleşmeye dâhil edilebilmektedir.
Sürekli borç ilişkisi doğuran franchise sözleşmesi, fesih veya diğer sona erme sebepleriyle ortadan kalktığında, tarafların hak ve yükümlülükleri bu niteliğe uygun şekilde şekillenir. Özellikle franchise alanın, sözleşmenin sona ermesi halinde denkleştirme talebinde bulunabilmesi, sözleşmenin finansal ve hukuki sonuçları açısından kritik bir meseledir.
Bu eser, franchise sözleşmesini hukuki perspektiften detaylı bir şekilde ele alarak, uygulamada karşılaşılan temel sorunları incelemekte ve çözüm önerileri sunarak hem akademik hem de pratik bir bakış açısıyla, konuya ilgi duyan araştırmacılar, hukukçular ve uygulayıcılar için rehber niteliğinde bir kaynak oluşturmayı amaçlamaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Unsurları, Şekli ve Niteliği
.
Genel İşlem Koşulları
.
Tarafların Borçları
.
Benzer Sözleşmelerle Karşılaştırılması
.
Sona Ermesi
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Teşekkür 
7
Kısaltmalar 
15
Giriş 
17
Birinci Bölüm
FRANCHISE KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ,
FRANCHISE SÖZLEŞMESİNİN TANIMI, AVANTAJLARI,
DEZAVANTAJLARI VE TÜRLERİ
I. FRANCHISE KAVRAMI VE FRANCHISING SİSTEMİNİN ÖZELLİKLERİ 
19
A. Franchise Kavramı 
19
B. Franchising Yönteminin Genel Özellikleri ve Amacı 
22
II. FRANCHISING SİSTEMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ 
25
A. Genel Olarak 
25
B. ABD’deki Gelişimi 
27
C. İngiltere’deki Gelişimi 
31
D. Türkiye’deki Gelişimi 
33
III. FRANCHISE SÖZLEŞMESİNİN TANIMI 
36
A. Yabancı Hukuk Düzenleri ve Uluslararası Örgütlerce Yapılan Bazı Tanımlar 
36
B. Türk Hukuk Düzeninde Yapılan Bazı Tanımlar 
38
C. Benimsediğimiz Tanım 
41
IV. FRANCHISE SİSTEMİNİN AVANTAJLARI VE DEZAVANTAJLARI 
43
A. Franchise Veren Bakımından 
43
1. Avantajlar 
43
2. Dezavantajlar 
46
B. Franchise Alan Bakımından 
48
1. Avantajlar 
48
2. Dezavantajlar 
51
C. Mal ve Hizmetlerden Yararlanan Kimseler Bakımından 
54
V. FRANCHISE SÖZLEŞMESİNİN TÜRLERİ 
56
A. Ürün Franchise – İşletme Franchise Sözleşmeleri 
56
B. Mal– Hizmet ve Üretim Franchise Sözleşmesi 
58
C. Üretici –Perakendeci–Toptancı Franchise Sözleşmeleri 
59
D. Yavru Şirket Franchise– Master Franchise Sözleşmeleri 
61
E. Ulusal– Uluslararası Franchise Sözleşmeleri 
62
F. Tabiiyet– Ortaklık Franchise Sözleşmeleri 
62
G. Kurucu– Dönüştürücü Franchise Sözleşmeleri 
63
İkinci Bölüm
FRANCHISE SÖZLEŞMESİNİN UNSURLARI, ŞEKLİ, NİTELİĞİ VE FRANCHISE SÖZLEŞMESİ HÜKÜMLERİNİN GENEL İŞLEM KOŞULLARI BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
I. FRANCHISE SÖZLEŞMESİNİN UNSURLARI VE ŞEKLİ 
65
A. Franchise Sözleşmesinin Unsurları 
65
1. Franchise Alanın Kendi Ad ve Hesabına Hareket Etmesi Unsuru 
65
2. Franchising Sistemine Dâhil Olan Unsurlar 
67
a. Gayri Maddi Değerler 
67
b. Reklam ve Pazarlama Anlayışı 
68
c. İç İşleyişe İlişkin Organizasyon 
68
3. Mal veya Hizmetlerin Sürümünün Artırılmasına Yönelik Dikey İşbirliği 
69
4. Rekabet Birliği 
70
5. İmaj Bütünlüğü 
70
6. Franchise Ücreti 
71
7. Tarafların Anlaşması 
72
B. Franchise Sözleşmesinin Şekli 
72
II. FRANCHISE SÖZLEŞMESİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ 
75
A. Franchise Sözleşmesinin Bir İsimsiz Sözleşme Olması 
75
1. Genel Olarak İsimsiz Sözleşmeler 
75
2. Franchise Sözleşmesinin Hukuki Niteliğine İlişkin Öğretideki Görüşler 
80
a. Franchise Sözleşmesinin Kendine Özgü Sözleşme Olduğu Görüşü 
80
b. Franchise Sözleşmesinin Karma Sözleşme Olduğu Görüşü 
81
c. Katıldığımız Görüş 
81
B. Franchise Sözleşmesinin Karşılıklı, İki Tarafa Borç Yükleyen ve Sürekli Borç Doğuran Bir Sözleşme Olması 
83
C. Franchise Sözleşmesinin Çerçeve Sözleşme Olması 
85
D. Uluslararası Franchise Sözleşmesine Niteliği İtibariyle Uygulanacak Hukuk 
88
E. Franchise Sözleşmesinin Rekabet Hukuku Bakımından Değerlendirilmesi 
91
1. Dağıtım Sözleşmeleri ve Dikey Anlaşmalar Bakımından Franchise Sözleşmesi 
91
2. Rekabet Hukukuna İlişkin Türk Hukukundaki Kanuni Düzenlemeler Kapsamında Franchise Sözleşmesi 
94
III. FRANCHISE SÖZLEŞMESİ HÜKÜMLERİNİN GENEL İŞLEM KOŞULLARI BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ 
97
A. Genel Olarak Genel İşlem Koşulları 
97
B. Franchise Sözleşmesinin Standart Sözleşme Olarak Kullanılması 
101
C. Genel İşlem Koşullarının Tacirler Bakımından Uygulama Alanı 
104
D. Franchise Sözleşmelerinin Genel İşlem Koşulları Bakımından Tabi Olduğu Denetim 
106
1. Türk Borçlar Kanunu 21. Madde Bakımından 
106
2. TBK 24 Bakımından 
108
3. TBK 25 Bakımından 
109
Üçüncü Bölüm
FRANCHISE SÖZLEŞMESİNDE TARAFLARIN BORÇLARI VE
FRANCHİSE SÖZLEŞMESİNİN BENZER SÖZLEŞMELER İLE KARŞILAŞTIRILMASI
I. FRANCHISE VERENİN BORÇLARI 
113
A. Genel Olarak 
113
B. Sözleşme Öncesi Franchise Alanı Aydınlatma ve Bilgilendirme Borcu 
113
C. Franchise Alanın, Gayri Maddi Değerleri Kullanma ve Bunlardan Yararlanmasını Sağlaması Amacıyla Franchising Sistemine Dâhil Edilmesi Borcu 
116
1. Genel Olarak 
116
2. Kullanıma Konu Gayri Maddi Değerler 
117
a. Patent ve Faydalı Model 
117
b. Marka 
120
c. Ticaret Unvanı ve İşletme Adı 
123
d. Know– How 
126
e. Tanıtıcı Unsurlar 
128
D. Franchise Alanı Koruma, İşbirliği Yapma ve Destekleme Borcu 
131
1. Franchise Alanın İşletmesinin Kurulması ve Donanımında Destek Olma Borcu 
132
2. Franchise Alanı Bilgilendirme ve Eğitme Borcu 
134
3. Reklam Yapma Borcu 
135
E. Franchise Verenin Gerekli Mal ve Malzemeleri Teslim Borcu 
136
F. Franchise Verenin Belli Bir Bölgede Üçüncü Kişilerle Franchise Sözleşmesi Kurmaması ve Mal Göndermemesi (Tekel Hakkı Verme) Borcu 
138
II. FRANCHISE ALANIN BORÇLARI 
141
A. Ücret Ödeme 
141
B. Sözleşme Konusu Mal ve Hizmetlerin Sürümünü Artırma Faaliyeti Gösterme Borcu 
142
1. Sözleşme Konusu Mal ve Malzemeleri Franchise Verenden veya Belirlediği Üçüncü Kişinden Alma Borcu 
144
a. Genel Olarak 
144
b. Rekabet Hukuku Uygulaması ve TTK 1530 Bakımından 
147
2. Franchising Sistemini Oluşturan Gayri Maddi Değerleri Kullanma Borcu 
151
3. Franchise Verenin İlkelerine, Kontrol ve Talimatlarına Uyma Borcu 
152
C. Franchise Verenin Menfaatlerini Koruma ve Sadakat Borcu 
155
1. Rekabet Etmeme Borcu 
156
2. Franchise Verenin Sırlarını Saklama Borcu 
158
3. Franchise Vereni Bilgilendirme Borcu 
160
D. Franchise Alanın Sözleşmeden Doğan Hak ve Yükümlülüklerini Bir Başkasına Devredememesi 
161
III. FRANCHİSE SÖZLEŞMESİNİN BENZER SÖZLEŞMELERLE KARŞILAŞTIRILMASI 
164
A. Lisans Sözleşmesi ile Karşılaştırılması 
164
B. Tek Satıcılık Sözleşmesi ile Karşılaştırılması 
169
C. Acentelik Sözleşmesi ile Karşılaştırılması 
174
D. Vekâlet Sözleşmesi ile Karşılaştırılması 
178
E. Hizmet Sözleşmesi ile Karşılaştırılması 
181
F. Adi Ortaklık Sözleşmesi ile Karşılaştırılması 
183
G. Kira Sözleşmesi ile Karşılaştırılması 
186
H. Satış Sözleşmesi ile Karşılaştırılması 
189
Dördüncü Bölüm
FRANCHISE SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİNİN
NEDENLERİ VE SONUÇLARI
I. GENEL OLARAK 
191
II. SONA ERME NEDENLERİ 
192
A. Sözleşmeyi Kendiliğinden Sona Erdiren Nedenler 
192
1. Taraflarca Belirlenen Sürenin Dolması 
192
2. Taraflardan Birinin Ölmesi, İflası ya da Fiil Ehliyetini Kaybetmesi 
194
B. Sözleşmenin İki Taraflı Hukuki İşlemle (İkale) Sona Erdirilmesi 
196
C. Sözleşmenin Tek Taraflı İşlemle Sona Erdirilmesi 
197
1. Olağan Fesih 
197
2. Olağanüstü Fesih 
203
a. Genel Olarak 
203
b. Mahkeme Kararı ile Sona Erdirilmesi 
207
c. Covid–19 Salgınında Olağanüstü Fesih 
209
3. Sözleşmenin İptali 
213
III. SONA ERMENİN SONUÇLARI 
214
A. Franchise Alan Bakımından 
214
1. Sözleşme Sonrası Gayri Maddi Değerleri Kullanmama ve Teslim Edilenleri Franchise Verene İade Etme Borcu 
214
2. Sözleşme Sonrası Sır Saklama Borcu 
217
3. Sözleşme Sonrası Rekabet Yasağı 
219
a. Genel Olarak 
219
b. Uygulanacak Hükümler Bakımından 
221
c. Genel İşlem Koşulu Olarak Rekabet Yasağı Anlaşması 
227
B. Franchise Veren Bakımından 
228
1. Sözleşme Sonrası Geri Alım Borcu 
228
2. Franchise Alana Giriş Ücretinin Zamanla Orantılı Şekilde İadesi Borcu 
230
3. Denkleştirme Talebi (Müşteri Tazminatı) 
231
a. Genel Olarak 
231
b. Denkleştirme Talebi İçin Aranan Şartlar 
233
C. Tazminat, Cezai Şart ve Taşınmaz Kirası ve Zamanaşımı 
238
1. Maddi ve Manevi Tazminat 
238
2. Ceza Koşulu 
239
3. Taşınmaz Kirası 
242
4. Zamanaşımı 
242
Sonuç 
245
Kaynakça 
251
Kavram Dizini 
261