Birinci BölümGENEL OLARAK ACENTELİK SÖZLEŞMESİ,SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ VEBUNUN HUKUKİ SONUÇLARI
 
§1. GENEL OLARAK ACENTELİK SÖZLEŞMESİ 
 
19
I. TANIMI VE UNSURLARI 
 
19
II. TARAFLARIN HAK VE BORÇLARI 
 
22
A. Acentenin Hak ve Borçları 
 
22
B. Müvekkilin Hak ve Borçları 
 
24
§ 2. ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİ 
 
29
II. KENDİLİĞİNDEN SONA ERME 
 
30
2. Sürenin Dolmasına Rağmen, Tarafların Sözleşmeye Devam Etmesinin Hukuki Sonuçları 
 
32
B. Ölüm / Tüzel Kişiliğin Sona Ermesi 
 
33
E. Sonraki İmkânsızlık 
 
38
III. İRADE BEYANIYLA SONA ERME 
 
39
A. Anlaşmayla Sona Erme (İkale) 
 
39
B. Tek Taraflı İrade Beyanıyla Sona Erme (Fesih) 
 
40
a. Olağan Fesih Kavramı 
 
40
c. Olağan Fesih Hakkının Sınırları 
 
42
a. Olağanüstü Fesih Kavramı 
 
46
b. Haklı Sebep Kavramı 
 
47
aa. Acente Bakımından Haklı Sebep Sayılabilecek Durumlar 
 
49
bb. Müvekkil Bakımından Haklı Sebep Sayılabilecek Durumlar 
 
50
e. Acentelik Sözleşmesinin Haklı Sebep Olmaksızın Derhal Feshinin Hüküm ve Sonuçları 
 
54
IV. DİĞER SONA ERME NEDENLERİ 
 
56
§3. GENEL OLARAK ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİNİN SONUÇLARI 
 
57
I. ÜCRETLERİN ÖDENMESİ 
 
57
A. Ücreti Doğuran İşlemler 
 
57
B. Ücrete Hak Kazanma Zamanı 
 
59
C. Ücretin Muacceliyeti 
 
64
II. ACENTENİN ELİNDEKİ BELGELERİN VE MALLARIN İADESİ 
 
65
III. ACENTENİN TEMSİL YETKİSİNİN SONA ERMESİ 
 
67
IV. SÖZLEŞME SONRASI REKABET YASAĞI 
 
68
V. MÜVEKKİLİN VERDİĞİ GÜVEN SONUCUNDA GİRİŞİLEN YATIRIMLARIN MALİYETLERİNİN KARŞILANAMAMASINDAN DOĞAN ZARARIN TAZMİNİ 
 
72
A. Ticaret Kanununun Acentelik Sözleşmesinin Sona Ermesinde Maddi Tazminat Talebine İlişkin Hükümleri 
 
75
1. Ticaret Kanununun 134. Maddesinin 1. Fıkrası Bakımından 
 
76
aa. Acentelik Sözleşmesinin Fesih Yoluyla Sona Ermesi 
 
76
bb. Başlanmış İşlerin Tamamlanmaması 
 
78
b. Talep Edebilecek Kişiler 
 
80
2. Ticaret Kanununun 134. Maddesinin 2. Fıkrası Bakımından 
 
81
a. Getiriliş Amacı ve Hukuki Niteliği 
 
81
b. Uygulanma Koşulu: Acentelik Sözleşmesinin Taraflardan Birinin Ölmesi, Kısıtlanması veya İflası Nedeniyle Kendiliğinden Sona Ermesi 
 
82
c. Hukuki Sonucu: Acenteye Uygun Bir Karşılık Ödenmesi 
 
83
B. Genel Hükümlere Göre Maddi Tazminat Talep Edilmesi 
 
83
1. Belirli Süreli Acentelik Sözleşmesinin Derhal Feshinde 
 
85
a. Karşı Tarafın Kusurundan Doğan Bir Haklı Sebeple Sözleşmeyi Derhal Fesheden Tarafın Zararlarının Tazmini 
 
86
b. Haklı Bir Sebep Olmaksızın Sözleşmenin Derhal Feshi Halinde Feshe Maruz Kalan Tarafın Zararlarının Tazmini 
 
87
2. Belirsiz Süreli Acentelik Sözleşmesinin Derhal Feshinde 
 
88
a. Karşı Tarafın Kusurundan Doğan Bir Haklı Sebeple Sözleşmeyi Derhal Fesheden Tarafın Zararlarının Tazmini 
 
88
b. Haklı Bir Sebep Olmaksızın Sözleşmenin Derhal Feshi Halinde Feshe Maruz Kalan Tarafın Zararlarının Tazmini 
 
88
VII. DENKLEŞTİRME TALEBİ 
 
90
VIII. ZAMANAŞIMI SÜRESİNİN BAŞLAMASI 
 
90
İkinci BölümACENTENİN DENKLEŞTİRME TALEP HAKKININHUKUKİ NİTELİĞİ, TEMEL ÖZELLİKLERİ VE KOŞULLARI
 
§4. ACENTENİN DENKLEŞTİRME TALEBİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ VE TEMEL ÖZELLİKLERİ 
 
91
III. ACENTEYE DENKLEŞTİRME HAKKI TANINMASININ HAKLI NEDENLERİ (AMACI) 
 
92
A. Acentelik Sözleşmesinde 
 
107
B. Tek Satıcılık Sözleşmesinde 
 
109
C. Franchise Sözleşmesinde 
 
116
VI. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN, TTK 134 VE GENEL HÜKÜMLERE GÖRE TALEP EDİLEN MADDİ TAZMİNATLARDAN FARKI 
 
117
A. TTK 134/1 Hükmünden Farkı 
 
117
B. TTK 134/2 Hükmünden Farkı 
 
119
C. Genel Hükümlere Göre Talep Edilebilen Maddi Tazminattan Farkı 
 
121
VII. DENKLEŞTİRME TALEBİ HAKKINDA YARGITAY’IN TUTUMU 
 
122
VIII. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN TASARIDA DÜZENLENİŞİ 
 
132
IX. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN SİGORTACILIK KANUNUNDA DÜZENLENİŞİ 
 
136
X. KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTAKİ DURUM 
 
137
A. 1986/653 Sayılı Avrupa Birliği Direktifi 
 
137
§5. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN KOŞULLARI 
 
146
I. ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN DENKLEŞTİRME TALEBİNİ DOĞURACAK ŞEKİLDE SONA ERMESİ 
 
147
A. Sözleşmenin Sürenin Dolmasıyla Sona Ermesi 
 
148
B. Sözleşmenin Geçersizliği 
 
149
C. Sözleşmenin Ölüm, Kısıtlanma ve İflas Nedeniyle Sona Ermesi 
 
151
D. Sözleşmenin İhaleyle Sona Ermesi 
 
153
E. Sözleşmenin Olağan Fesih Yoluyla Sona Ermesi 
 
154
F. Sözleşmenin Olağanüstü Fesih Yoluyla Sona Ermesi 
 
155
1. Acentenin Sözleşmeyi Haklı Sebeplerle Derhal Feshetmesi 
 
156
a. Müvekkilin Hâkimiyet Alanından Doğan Haklı Sebeplerle 
 
156
b. Acentenin Hâkimiyet Alanından Doğan, Fakat Doğumunda Acentenin Kusuru Bulunmayan Haklı Sebeplerle 
 
157
2. Müvekkilin, Acentenin Kusuru Olmaksızın Ortaya Çıkan Haklı Sebeplerle veya Hiçbir Haklı Sebep Olmaksızın Acentelik Sözleşmesini Derhal Feshetmesi 
 
160
G. Acentelik İlişkisinin Sözleşmenin Devri Nedeniyle Sona Ermesi 
 
162
1. Çalışmanın Durdurulması 
 
164
2. Sözleşmenin Niteliğinin Değiştirilmesi 
 
165
II. MÜVEKKİLİN ACENTE TARAFINDAN KAZANDIRILAN MÜŞTERİLERDEN SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİNDEN SONRA DA MENFAAT SAĞLAYACAK OLMASI 
 
166
A. Acente Tarafından Yeni Müşteriler Kazandırılması 
 
167
2. Yeni Müşteri Kavramı 
 
168
a. Yeni Müşteri Kazandırılması 
 
168
b. Eski Müşterilerle Ticari İlişkilerin Pekiştirilmesi 
 
170
3. Sürekli Müşteri Kavramı 
 
171
4. Hesaplamada Dikkate Alınacak Müşteriler 
 
172
a. Acentenin Çabası ile Müşteri Kazanılması Arasındaki Nedensellik Bağı 
 
172
B. Müvekkilin Önemli Menfaatler Elde Etmesi 
 
174
a. Ticari İlişkilerin Devamından Kaynaklanan Menfaatler 
 
175
2. Müvekkilin Menfaatinin Önemli Olması 
 
176
C. Müvekkilin Menfaatinin Tespiti 
 
177
1. Müvekkilin Acentenin Kazandırdığı Müşteri Çevresi İle Kurabileceği Ticari İlişkilerin Tespiti 
 
178
2. Müşterilerin Müvekkille Ticari İlişkiye Girecekleri Tahmini Süre 
 
180
3. Sürekli Müşteri Çevresinin Azalma Oranı 
 
181
III. ACENTENİN KAYBA UĞRAMASI 
 
182
A. Acentenin Ücret Kaybı 
 
182
2. Ücret Kaybının Hesaplanmasında Dikkate Alınan Ücretler 
 
184
B. Acentenin Ücret Kaybının Tespiti 
 
186
1. Temel Yıl (Son 12 Ay) 
 
186
2. Müşteri Çevresinin Azalma Oranı 
 
187
3. Tahmini Zaman Süreci 
 
188
IV. ACENTEYE DENKLEŞTİRME ÖDENMESİNİN HAKKANİYETE UYGUN OLMASI 
 
190
Üçüncü BölümDENKLEŞTİRME MİKTARININ HESAPLANMASI VE DENKLEŞTİRMENİN DİĞER ÖZELLİKLERİ
 
§6. DENKLEŞTİRME MİKTARININ HESAPLANMASI 
 
193
II. DENKLEŞTİRME MİKTARININ HESAPLANMASI YÖNTEMİ 
 
194
A. Ham Karşılığın Hesaplanması 
 
195
1. Müvekkilin Menfaatinin Tespiti 
 
195
2. Acentenin Kaybının Tespiti 
 
196
3. Hakkaniyet Denetimi 
 
198
a. Denkleştirme Miktarını Azaltan Durumlar 
 
200
bb. Toplam Cironun Azalması 
 
201
cc. Rekabet Yasağının Olmaması 
 
202
dd. Sözleşmenin Sona Erme Nedenleri 
 
203
ee. Sözleşmenin Süresi 
 
204
ff. Müvekkilin Çabası 
 
204
b. Denkleştirme Miktarını Arttıran Durumlar 
 
205
c. Denkleştirme Miktarını Etkilemeyen Durumlar 
 
205
aa. Eski Müşterilerin Kaybı 
 
205
bb. Tarafların Ekonomik ve Sosyal Durumları 
 
205
B. Denkleştirmenin Üst Sınırı 
 
205
2. Üst Sınırın Hesaplanması 
 
207
III. DENKLEŞTİRME MİKTARININ HESAPLANMASINA İLİŞKİN ÖRNEKLER 
 
210
§7. ACENTENİN DENKLEŞTİRME TALEP ETME HAKKININ DİĞER ÖZELLİKLERİ 
 
218
I. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN VAZGEÇİLMEZLİĞİ 
 
218
B. Denkleştirmenin Sözleşmenin Sona Ermesinden Önce Ödenmesi 
 
221
II. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN İLERİ SÜRÜLME SÜRESİ 
 
222
III. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN ZAMANAŞIMI 
 
224
IV. YETKİLİ VE GÖREVLİ MAHKEME 
 
224
Dördüncü BölümSİGORTA ACENTELERİNİN DENKLEŞTİRMETALEP ETME HAKKI
 
§8. SİGORTA ACENTELERİNİN DENKLEŞTİRME TALEBİNİN ÖZELLİKLERİ 
 
225
II. SİGORTACI ACENTELERİN DENKLEŞTİRME TALEBİ İLE DİĞER ACENTELERİN DENKLEŞTİRME TALEBİ ARASINDAKİ FARKLILIKLAR 
 
227
III. SİGORTA ACENTELERİNİN DENKLEŞTİRME TALEBİNİN KOŞULLARI 
 
229
A. Acentelik Sözleşmesinin Denkleştirme Talebini Doğuracak Şekilde Sona Ermesi 
 
230
B. Sigorta Şirketinin Önemli Menfaatler Elde Etmesi 
 
230
C. Sigorta Acentesinin Ücret Kaybı 
 
233
D. Sigorta Acentesine Denkleştirme Ödenmesinin Hakkaniyete Uygun Olması 
 
235
IV. DENKLEŞTİRME MİKTARININ HESAPLANMASI 
 
235
V. SİGORTA ACENTELERİNİN DENKLEŞTİRME TALEBİNDEN ÖNCEDEN FERAGATİ 
 
238
Ek 1: ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERME NEDENLERİ 
 
253
Ek 2: BELİRLİ SÜRELİ ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİNDE MADDİ TAZMİNAT 
 
254
Ek 3: BELİRSİZ SÜRELİ ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİNDE MADDİ TAZMİNAT 
 
255