1. ULUSLARARASI HAVA TAŞIMACILIĞINDA TAŞIYICININ SORUMLULUĞUNA İLİŞKİN DÜZENLEMELER VE UYGULANMA ŞARTLARI 
 
21
1.1. Taşıyıcının Sorumluluğunu Düzenleyen Hükümler 
 
21
1.1.2. 1929 tarihli Varşova Konvansiyonu, Tadil ve Ek Protokolleri (Varşova/Lahey Sistemi) 
 
21
1.1.2.1. 1929 tarihli Varşova Konvansiyonu 
 
21
1.1.2.2. 1955 tarihli Lahey Protokolü 
 
22
1.1.2.3. 1961 tarihli Guadalajara Ek Konvansiyonu 
 
25
1.1.2.4. 1971 tarihli Guatemala City Protokolü 
 
26
1.1.2.5. 1975 tarihli Montreal Protokolleri 
 
28
1.1.3. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu 
 
31
1.1.3.1. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu Öncesinde Yaşanan Gelişmeler 
 
31
1.1.3.2. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu’nun Hazırlanması 
 
34
1.1.4.2. Mahkemenin Kendi Hukuku (Lex Fori) 
 
37
1.1.4.3. Sözleşme ile Belirlenen Hukuk 
 
39
1.1.4.4. Milletlerarası Özel Hukuk Bağlama Kurallarına Göre Uygulanacak Hukuk 
 
39
1.2. Uygulanma Şartları 
 
40
1.2.2. Taraflar Arasında Bir Taşıma Sözleşmesi Bulunmalıdır 
 
41
1.2.3. Taşıma Uluslararası Nitelikte Olmalıdır 
 
44
1.2.4. Taşıma Hava Aracı ile Yapılmalıdır 
 
50
1.2.5. Taşıma Ücret Karşılığında Yapılmalıdır 
 
51
1.2.6. Taşımanın Konusu Yolcu, Bagaj veya Yük Olmalıdır 
 
53
2. ULUSLARARASI HAVA TAŞIMALARI BAKIMINDAN TAŞIYICI 
 
57
2.4. Mütevali Taşıyıcı 
 
61
3. TAŞIYICININ SORUMLU OLDUĞU HALLER 
 
65
3.2. Yolcunun Ölümü veya Yaralanması 
 
65
3.2.1.3. Kazanın Belirli Bir Süre İçinde Meydana Gelmesi 
 
72
3.2.1.3.1. Genel Olarak 
 
72
3.2.1.3.2. Biniş İşlemleri Sırasında 
 
73
3.2.1.3.3. Hava Aracında 
 
77
3.2.1.3.4. İniş İşlemleri Sırasında 
 
80
3.2.2. Hukuki Niteliği 
 
91
3.2.3. Sağlıklı Yolcuya Koronavirüs (Covid–19) Bulaşmasının Taşıyıcının Sorumluluğu Bakımından Değerlendirilmesi 
 
96
3.3. Bagaj veya Yükün Ziyaı veya Hasara Uğraması 
 
103
3.3.1.1. Genel Olarak 
 
103
3.3.1.2. Zarara Sebep Olan Olay 
 
106
3.3.1.3. Zarara Sebep Olan Olayın Havayoluyla Taşıma Sırasında Meydana Gelmesi 
 
107
3.3.1.5. İlliyet Bağı 
 
116
3.3.2. Hukuki Niteliği 
 
117
3.4. Yolcu, Bagaj ve Yük Taşımasındaki Gecikme 
 
120
3.4.2.3. İlliyet Bağı 
 
130
3.4.3. Hukuki Niteliği 
 
131
3.5. Hava Sevk Fişinin Hiç veya Gereği Gibi Düzenlenmemesi 
 
132
3.5.1. Genel Olarak Hava Sevk Fişi 
 
132
3.5.1.3. Düzenlenmesi 
 
133
3.5.1.5.1. Genel Olarak 
 
135
3.5.1.5.2. Taşıma Sözleşmesinin Varlığı ve Şartları Bakımından 
 
137
3.5.1.5.3. Yükün Kabul Edilip Edilmediğinin Tespiti Bakımından 
 
137
3.5.1.5.4. Yükle İlgili Bazı Özellikler Bakımından 
 
138
3.5.2. Hava Sevk Fişinin Hiç Düzenlenmemiş Olması veya Gerekli Kayıtları İçermemesi 
 
142
3.5.3. Hava Sevk Fişinde Yer Alan Beyan ve Ayrıntıların Yanlış, Düzensiz ya da Eksik Olması 
 
143
4. TAŞIYICININ ADAMLARININ FİİLLERİNDEN DOĞAN SORUMLULUĞU 
 
149
4.1. Taşıyıcının Adamları Kavramı 
 
149
4.1.2. Taşıyıcının Tabiyetinde Bulunan Kişiler 
 
151
4.1.3. Taşıyıcının Hizmetlerinden Yararlandığı Kişiler 
 
153
4.2. Sorumluluğun Şartları 
 
157
5. TAŞIYICININ SORUMLULUKTAN KURTULMASI 
 
159
5.2.2. Varşova/Lahey Konvansiyonu’na Göre 
 
160
5.2.3. 1975 tarihli 4 Numaralı Montreal Protokolü’ne Göre 
 
163
5.2.4. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu’na Göre 
 
164
5.4. Belirli Süreler İçerisinde Hasar İhbarında Bulunulmaması 
 
168
5.5. Belirli Bir Süre İçinde Dava Açılmaması 
 
171
5.6. Sorumsuzluk Kayıtları 
 
172
6. TAŞIYICININ SORUMLULUĞUNDAN DOĞAN TAZMİNAT DAVASI 
 
175
6.2. Davanın Tarafları 
 
177
6.2.1.1. Yolcunun Ölümü veya Yaralanması Halinde 
 
177
6.2.1.2. Bagaj veya Yükün Ziyaı veya Hasara Uğraması Halinde 
 
178
6.2.1.3. Yolcu, Bagaj ve Yükün Taşınmasındaki Gecikme Halinde 
 
180
6.2.2.2. Taşıyıcının Adamları 
 
183
6.3. Tazminat Miktarı 
 
184
6.3.2. Miktar ile Sınırlı Sorumluluk İlkesinin Uygulandığı Haller 
 
184
6.3.2.1. Genel Olarak 
 
184
6.3.2.2. Taşıyıcının Sorumlu Olduğu Haller Bakımından Öngörülen Miktar Sınırları 
 
187
6.3.2.3. Miktar Sınırlarında Esas Alınan Değerler 
 
193
6.3.3. Miktar ile Sınırlı Sorumluluk İlkesinin Uygulanmadığı Haller 
 
195
6.3.3.1. Genel Olarak 
 
195
6.3.3.2. Taşıyıcının veya Adamlarının Belirli Nitelikteki Davranışları 
 
195
6.3.3.2.1. Varşova/Lahey Konvansiyonu’na Göre 
 
195
6.3.3.2.2. 1975 tarihli 4 Numaralı Montreal Protokolü’ne Göre 
 
197
6.3.3.2.3. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu’na Göre 
 
197
6.3.3.3. Taşıma Belgelerinin Düzenlenmemesi veya Gerekli Kayıtları İçermemesi 
 
199
6.3.3.3.1. Varşova/Lahey Konvansiyonu’na Göre 
 
199
6.3.3.3.2. 1975 tarihli 4 Numaralı Montreal Protokolü’ne Göre 
 
203
6.3.3.3.3. 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu’na Göre 
 
203
6.4. Dava Açma Süresi 
 
204
EK 1: 1929 tarihli Varşova Konvansiyonu 
 
225
EK 2: 1955 tarihli Lahey Protokolü 
 
240
Ek 3: 1961 tarihli Guadalajara Ek Konvansiyonu 
 
252
EK 4: 1971 tarihli Guatemala City Protokolü 
 
259
EK 5: 1975 tarihli 3 Numaralı Ek Protokol 
 
273
EK 6: 1975 tarihli 4 Numaralı Montreal Protokolü 
 
282
EK 7: 1999 tarihli Montreal Konvansiyonu 
 
297
EK 8: Regulation (EC) No 261/2004 
 
326
EK 9: Havayolu İle Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik (SHY–YOLCU) 
 
337