Marka ve Ticaret Unvanı Arasında
Karıştırılma Tehlikesi Fikri Mülkiyet Hukuku Monografileri  Muhammet İkbal Karadaş  - Kitap

Marka ve Ticaret Unvanı Arasında Karıştırılma Tehlikesi

Fikri Mülkiyet Hukuku Monografileri

1. Baskı, 
Eylül 2020
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
184
Barkod:
9789750262487
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
295,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Kişiler işletmelerinde, hitap ettikleri müşteri kitlesinin dikkatini çekmek, onlarla bağlantı kurmak ve işletmelerini benzer işletmelerden ayırt etmek için marka ve ticaret unvanı gibi ayırt edici ad ve işaretler kullanırlar. Ayrıca işletmenin, mevcut ticari varlığının korunması ve karlılığının artırılmasında da marka ve ticaret unvanından faydalanılır.
Ticari hayatta sahip oldukları bu önemli işlevler sebebiyle marka ve ticaret unvanı birçok ihlal ve ihtilafa konu olmaktadır. Bu ihlallerin önemli bir kısmı, ticaret unvanının ayırt edici kısmının marka içerisinde, markanın ise ticaret unvanı içerisinde kullanılması ve tescilinden kaynaklanır.
İhlaller sonucunda, taciri ve doğal olarak işletmeyi ayırt eden ticaret unvanı ile işletmenin mal ve hizmetlerini ayırt eden marka arasında karıştırılma tehlikesi oluşur. Marka hukukunda en fazla uyuşmazlık konusu olan karıştırılma tehlikesine karşı marka ve unvan sahibine, işaret üzerindeki menfaatlerini güvence altına almak adına birtakım haklar tanınmıştır. Bu hakların kullanılmasıyla, hem işaret üzerinde yatırım ve emeği bulunan hak sahibinin kişisel menfaati, hem de yanılması engellenen müşterilerin toplumsal menfaati korunur.
Kitapta, marka ve ticaret unvanı arasında karıştırılma tehlikesinin hangi durumlarda ortaya çıkacağı, karıştırılma tehlikesine ilişkin hukuki çözüm yolları ile mevzuattaki eksiklikler ve bunlara ilişkin çözüm önerileri ayrıntılı şekilde incelenmiştir. İnceleme sırasında, konu hakkında yazılmış yerli ve yabancı eserler, makaleler, tezler, güncel mahkeme ve hakem kararları esas alınmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Karıştırılma Tehlikesinin Belirlenmesinde Kullanılan Kriterler
.
Kullanım Aşamasında Karıştırılma Tehlikesi
.
Tescil Aşamasında Karıştırılma Tehlikesi
.
Markasal ya da Unvansal Kullanıma Sessiz Kalınması
.
Ticaret Unvanı Tesciline İtiraz Hususunda Çözüm Önerileri
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
13
GİRİŞ 
17
BİRİNCİ BÖLÜM
MARKA, TİCARET UNVANI VE KARIŞTIRILMA TEHLİKESİ
1. MARKA, UNSURLARI VE İŞLEVLERİ 
21
1.1. Tanımı 
21
1.2. Unsurları 
22
1.2.1. İşaret 
22
1.2.2. Ayırt Edicilik 
22
1.2.3. Açıklık ve Kesinlik 
23
1.3. İşlevleri 
23
1.3.1. Mal ve Hizmetlerin Kökenini Gösterme İşlevi 
23
1.3.2. Mal ve Hizmetlerin Ayırt Edilmesi İşlevi 
25
1.3.3. Reklam İşlevi 
25
1.3.4. Garanti İşlevi 
26
1.4. Markanın SMK ile Korunan İşlevleri 
26
2. TİCARET UNVANI, UNSURLARI VE İŞLEVLERİ 
27
2.1. Tanımı 
27
2.2. Unsurları 
28
2.2.1. Çekirdek 
28
2.2.1.1. Gerçek Kişi Tacirlerde 
28
2.2.1.2. Adi Şirketlerde 
29
2.2.1.3. Kollektif Şirketlerde 
29
2.2.1.4. Komandit Şirketlerde 
30
2.2.1.5. Anonim ve Limited Şirketler ile Kooperatiflerde 
30
2.2.1.6. Diğer Tüzel Kişi Tacirlerde 
31
2.2.1.7. Donatma İştirakinde 
32
2.2.2. Ek 
33
2.2.2.1. Kural: Ek Yapılmasının İhtiyari Olması 
33
2.2.2.2. İstisna: Ek Yapılamasının Zorunlu Olması 
34
2.3. Ticaret Unvanını Seçme ve Kullanma Yükümlülüğü 
35
2.4. İşlevleri 
36
2.4.1. Tacirin Tanıtılması İşlevi 
36
2.4.2. Mal ve Hizmetlerin Kökenini Gösterme İşlevi 
37
2.4.3. Tacirin Ayırt Edilmesi İşlevi 
38
2.4.4. Reklam İşlevi 
38
2.4.5. Garanti İşlevi 
39
2.5. Ticaret Unvanının TTK ile Korunan İşlevleri 
39
3. KARIŞTIRILMA TEHLİKESİ 
40
3.1. Tanım ve Genel Bilgi 
40
3.1.1. Doğrudan (Dar Anlamda) Karıştırılma Tehlikesi 
42
3.1.2. Dolaylı (Geniş Anlamda) Karıştırılma Tehlikesi 
43
3.2. Markada Karıştırılma Tehlikesi 
45
3.3. Ticaret Unvanında Karıştırılma Tehlikesi 
47
3.4. Karıştırılma Tehlikesinin Belirlenmesinde Kullanılan Kriterler 
49
3.4.1. İşaretler Arasındaki Benzerlik 
49
3.4.1.1. Markalar Arasındaki Benzerlik 
49
3.4.1.2. Unvanlar Arasındaki Benzerlik 
51
3.4.2. Mal/Hizmet Benzerliği veya Sektörlerin Yakınlığı 
52
3.4.2.1. Markada Mal/Hizmet Benzerliği veya Sektörlerin Yakınlığı 
52
3.4.2.2. Unvanda Mal/Hizmet Benzerliği veya Sektörlerin Yakınlığı 
54
3.4.3. Hedef Tüketici Kitlesi 
57
3.4.3.1. Markada Hedef Tüketici Kitlesi 
57
3.4.3.2. Unvanda Hedef Tüketici Kitlesi 
59
3.4.4. Tanınmışlık 
60
3.4.4.1. Markada Tanınmışlık 
60
3.4.4.2. Unvanda Tanınmışlık 
65
3.4.5. Önceki İşaretin Ayırt Edici Gücü 
67
3.4.5.1. Markada Önceki İşaretin Ayırt Edici Gücü 
67
3.4.5.2. Unvanda Önceki İşaretin Ayırt Edici Gücü 
68
3.4.6. Aynı Ada Sahip Olma 
70
3.4.7. Diğer Kriterler 
72
3.5. Haksız Rekabet Hükümlerine Göre Karıştırılma Tehlikesi 
73
İKİNCİ BÖLÜM
KULLANIM AŞAMASINDA KARIŞTIRILMA TEHLİKESİ
1. KULLANIM ŞEKİLLERİ 
77
1.1. Markasal Kullanım 
77
1.2. Unvansal Kullanım 
79
1.3. Hizmet Markalarında Durum 
79
2. ÖNCELİK HAKKINA SAHİP MARKA İLE SONRAKİ TARİHLİ UNVAN ARASINDA KARIŞTIRILMA TEHLİKESİ 
81
2.1. Genel Olarak 
81
2.2. Marka Sahibinin SMK’ya Dayanan İhlal İddiası 
82
2.2.1. Karıştırılma Tehlikesi için Gerekli Olan Koşullar 
86
2.2.1.1. Markanın Mal/Hizmetleri ile Unvanın Faaliyet Konuları Arasında Benzerlik 
87
2.2.1.2. Kullanımın Ticaret Sırasında Olması 
88
2.2.1.3. Kullanımın Markanın İşlevlerine Zarar Vermesi veya Zarar Verme İhtimali 
89
2.2.2. Karıştırılma Tehlikesine Sebep Olan Kullanım Şekilleri 
92
2.2.2.1. Unvanın Ürünler veya Ambalaj Üzerinde Kullanılması 
92
2.2.2.2. Unvanın Ürün Kataloğu, İlan ve Reklamda Kullanılması 
92
2.2.2.3. Unvanın Belirli Kısımlarının Öne Çıkarılarak Kullanılması 
93
2.2.2.4. Unvanın İnternet Sitesinde Markanın İşlevlerini İhlal Edecek Şekilde Kullanılması 
94
2.2.2.5. Unvanın Tabela Olarak Kullanılması 
95
2.2.3. Unvanın SMK md. 7/5 Kapsamında Kullanımı 
96
2.3. Marka Sahibinin TTK md. 54’e Dayanan İhlal İddiası 
99
3. ÖNCELİK HAKKINA SAHİP TİCARET UNVANI İLE SONRAKİ TARİHLİ MARKA ARASINDA KARIŞTIRILMA TEHLİKESİ 
101
3.1. Genel Olarak 
101
3.2. Unvan Sahibinin SMK’ya Dayanan İhlal İddiası 
101
3.2.1. Ticaret Unvanının Tescilsiz Olması 
102
3.2.2. Ticaret Unvanının Tescilli Olması 
105
3.3. Unvan Sahibinin TTK md. 52’ye Dayanan İhlal İddiası 
106
3.4. Unvan Sahibinin TTK md. 54’e Dayanan İhlal İddiası 
110
3.5. Unvan Hakkının İhlalinin, Markanın Unvansal Kullanımına Bağlı Olmaması 
112
4. MARKASAL YA DA UNVANSAL KULLANIMA SESSİZ KALINMASI 
113
4.1. Marka Açısından 
113
4.2. Ticaret Unvanı Açısından 
116
4.3. Marka ve Ticaret Unvanı Arasında Karıştırılma Tehlikesi Açısından 
118
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
TESCİL AŞAMASINDA KARIŞTIRILMA TEHLİKESİ
1. MARKA TESCİL BAŞVURULARINA TİCARET UNVANINA DAYALI İTİRAZ VE KARIŞTIRILMA TEHLİKESİ 
121
1.1. Genel Olarak 
121
1.2. Tescilsiz Ticaret Unvanına Dayalı İtiraz 
122
1.2.1. Şartları 
124
1.2.1.1. Ticari Yaşamda Kullanım 
124
1.2.1.2. Hak Elde Etmiş Olma 
125
1.3. Tescilli Ticaret Unvanına Dayalı İtiraz 
127
2. TİCARET UNVANI TESCİLİNDE MARKA HAKKINA DAYALI İTİRAZ VE KARIŞTIRILMA TEHLİKESİ 
130
2.1. Genel Olarak 
130
2.2. Mevcut Hukuki Durum 
133
2.3. Unvanın Haksız Tesciline Karşı SMK md. 155’in Rolü 
137
2.4. Öğretide Üzerinde Durulan Çözüm Önerileri 
139
2.5. Ticaret Unvanı Tesciline İtiraz Hususunda Çözüm Önerimiz 
144
2.5.1. Genel Olarak 
144
2.5.2. Uyuşmazlık Çözüm Hizmet Sağlayıcıları (UÇHS) Sistemi 
145
2.5.3. Ticaret Unvanı Hakemleri Sistemi 
148
2.5.4. Çözüm Önerimiz 
153
2.5.4.1. Genel Olarak 
153
2.5.4.2. Önceki Tarihli Ticaret Unvanına Dayalı İtiraz 
155
2.5.4.3. Önceki Tarihli Markaya Dayalı İtiraz 
157
SONUÇ 
161
Kaynaklar 
167
Kavram Dizini 
177