Sosyal Medya Reklamcılığında Haksız Rekabet Hayriye Dilara Abbasoğlu  - Kitap
Sosyal Medya Reklamcılığında

Haksız Rekabet

1. Baskı, 
Ocak 2021
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
224
Barkod:
9789750265396
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
335,00
İndirimli (%64):
122,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Elektronik ticaretin yaygınlaşması, alıcıların satın almak istedikleri ürünü ya da hizmeti yakından inceleme imkânı bulamamalarına, satın alma kararını uzaktan vermek zorunda kalmalarına neden olmuştur. Bunun sonucunda, işletmeler için en etkili reklamı yaparak bunu hedef kitleye ulaştırma amacı her zamankinden daha çok önem kazanmıştır.
Sosyal medya platformlarının alıcılar üzerindeki gücünü keşfeden işletmeler, reklamcılık faaliyetlerine yeni bir boyut getirmişlerdir. Sosyal medya platformlarının ticari pazar olarak kullanılmasıyla rekabetin yoğunluğu artmış, geleneksel iletişim araçlarını kullanarak reklamcılık faaliyetlerini yürüten işletmelerin sayısı azalırken, birçok işletme sosyal medya reklamcılığını tercih etmeye başlamıştır. Kızışan rekabet ortamı da işletmeleri çoğu zaman dürüst rekabet düzleminin dışına çıkmaya zorlamıştır ve zorlamaya da devam etmektedir. Sosyal medya reklamcılığından elde edilen gelir de dikkate alındığında, bu reklamcılık faaliyetlerinin rekabet ortamını tek başına etkileyebildiği görülmektedir. Dolayısıyla sosyal medya reklamcılığında haksız rekabetin önlenmesi, dürüst rekabet ortamının sağlanabilmesi için oldukça önemlidir.
Bu çalışmada, 21. yüzyılın önemli ticari platformlarından biri olan sosyal medyada yürütülen reklamcılık faaliyetleri, haksız rekabet hukuku bakımından incelenmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Haksız Rekabete Sebep Olan Sosyal Medya Reklamcılığı Faaliyetleri
.
Türk Hukukundaki Düzenlemeler Kapsamında Sosyal Medya Reklamcılığı
.
Haksız Rekabete Sebep Olan Sosyal Medya Reklamları Bakımından Hukuki Sorumluluk
.
Uygulanacak Hukuk ve Milletlerarası Yetki Sorunu
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Kısaltmalar 
11
Giriş 
13
I. REKLAM KAVRAMI VE SOSYAL MEDYA REKLAMCILIĞI 
17
A. TİCARİ REKLAM VE UNSURLARI 
17
B. İNTERNET REKLAMCILIĞI 
21
1. Genel Olarak 
21
2. Türleri 
23
a. İşletmelerin Kendi İnternet Siteleri 
23
b. Banner Reklamlar 
23
c. Pop Up Reklamlar 
23
d. E–Posta Reklamcılığı 
24
e. Anahtar Sözcük Reklamcılığı 
24
f. Sosyal Medya Reklamcılığı 
24
C. SOSYAL MEDYA REKLAMCILIĞI 
25
1. Genel Olarak 
25
2. Sosyal Medya Platformları 
27
a. Bloglar ve Mikrobloglar 
27
b. İnternet Forumları 
27
c. Vikiler 
27
d. Podcastler 
28
e. Sanal Dünyalar 
28
f. Sosyal Ağlar 
28
i. Genel Olarak 
28
ii. Popüler Sosyal Ağ Siteleri 
29
3. Sosyal Medyadaki Pazarlama Türleri 
30
4. Sosyal Medya Reklamcılığının Tercih Sebepleri 
33
II. HAKSIZ REKABETE SEBEP OLAN BAŞLICA SOSYAL MEDYA REKLAMCILIĞI YÖNTEMLERİ 
35
A. REKLAMLARIN HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİ İLE OLAN İLİŞKİSİ 
35
B. ÇEVRİMİÇİ DAVRANIŞSAL REKLAMCILIK 
36
1. Kavram ve Tercih Nedenleri 
36
2. Çevrimiçi Gizlilik İhlali 
37
3. Elde Edilen Verilerin Reklamcılıkta Kullanılması 
42
a. İnternet Sitelerinde Reklam Gösterimi 
42
b. E–posta Yoluyla Reklam Gösterimi 
47
C. ETKİLEYİCİ PAZARLAMASI (INFLUENCER MARKETİNG) 
50
1. Kavram ve Tercih Nedenleri 
50
2. Gizli (Örtülü) Reklam Yasağı 
53
3. Uluslararası Ticaret Odası Reklamcılık ve Pazarlama İletişimleri Kuralları (ICC Advertising and Marketing Communications Code) 
56
4. AB Düzenlemeleri 
58
5. ABD Düzenlemeleri 
62
6. İngiliz Hukuku Düzenlemeleri 
65
7. Alman Hukuku Düzenlemeleri 
71
C. VİRAL REKLAMLAR 
76
1. Kavram ve Tercih Nedenleri 
76
2. Gizli (Örtülü) Reklam Yasağı 
78
D. SOSYAL MEDYADA YER ALAN İFADE VE YORUMLAR 
80
1. Sosyal Medyadaki İfade ve Yorumların Reklamcılıkta Kullanılması ve Gizli Reklam Yasağı 
80
2. Tanıklı Reklamlar 
85
3. İfade ve Yorumların İçeriğinin Haksız Rekabete Yol Açması 
87
III. SOSYAL MEDYA REKLAMCILIĞININ TÜRK HUKUKUNDAKİ DÜZENLEMELER KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ 
89
A. TÜRK HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİ KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ 
89
1. TBK’da Yer Alan Haksız Rekabet Hükmü (TBK m.57) 
89
2. Genel Hüküm Kapsamında Değerlendirilmesi (TTK m.54/2) 
92
3. Aldatıcı Reklamlar (TTK m.55/1–a2) 
95
4. İş Şartlarına Uymama (TTK m.55/1–e) 
102
5. Saldırgan Satış Yöntemleri (TTK m.55/1–a8) 
109
6. 55. Maddede Sayılan Diğer Haksız Rekabet Halleri Bakımından Değerlendirilmesi 
114
a. Kötüleme (TTK m.55/1–a1) 
115
b. Karşılaştırmalı Reklamlar (TTK m.55/1–a5) 
117
B. HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİ İLE TÜKETİCİNİN KORUNMASINI DÜZENLEYEN HÜKÜMLER ARASINDAKİ İLİŞKİ 
122
C. İFADE VE BASIN ÖZGÜRLÜĞÜ KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ 
128
D. KİŞİLİK HAKLARINA SALDIRI TEŞKİL ETMESİ 
133
E. REKLAM KURULU KARARLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ 
134
IV. HAKSIZ REKABETTEN DOĞAN HUKUKİ SORUMLULUK 
143
A. HAKSIZ REKABET DOLAYISIYLA AÇILABİLECEK DAVALAR 
143
1. Tespit Davası 
143
2. Men Davası 
145
3. Haksız Maddi Durumun Ortadan Kaldırılması (Ref’i) Davası 
145
4. Maddi Tazminat Davası 
147
5. Manevi Tazminat Davası 
152
6. İhtiyati Tedbir Talepleri 
153
7. Kararın İlanı 
157
B. HAKSIZ REKABET DOLAYISIYLA TALEPTE BULUNABİLECEK KİŞİLER 
157
1. Rakipler 
157
2. Müşteriler ve Tüketiciler 
159
3. Mesleki ve Ekonomik Birlikler, Sivil Toplum Kuruluşları, Kamusal Nitelikteki Kurumlar 
160
C. HAKSIZ REKABET SEBEBİYLE SORUMLU OLANLAR 
162
1. Reklam Verenin Sorumluluğu 
162
2. Reklam Ajanslarının Sorumluluğu 
164
3. Adam Çalıştıranın Sorumluluğu 
166
4. İnternet Kullanıcılarının Sorumluluğu 
167
a. İçerik Sahibi ve İlan Verenin Sorumluluğu 
167
b. İletiyi Bilişim Aracına Koyan veya Koyduranın Sorumluluğu 
169
5. Bilişim Kuruluşlarının Sorumluluğu 
171
a. Bilişim Kuruluşu Kavramı 
171
b. Bilişim Kuruluşlarının Üçüncü Kademede Sorumluluğu 
172
c. Hizmet Sağlayıcının Sorumluluğu 
173
i. Hizmet Sağlayıcı Kavramı 
173
ii. Salt Erişim Sağlama (Mere Conduit) Sebebiyle 
174
iii. Caching (Ön Belleğe Alma) Sebebiyle 
175
iv. Hosting (Barındırma) Hizmeti Sebebiyle 
177
v. Hizmet Sağlayıcının İçeriği Kontrol Edebilmesi Durumu 
177
vi. TTK m.58/4 
178
6. Sosyal Medya Platformlarının Mecra Olarak Sorumluluğu 
181
D. GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME 
185
1. Görevli Mahkeme 
185
2. Yetkili Mahkeme 
187
E. ZAMANAŞIMI 
188
V. UYGULANACAK HUKUK VE MİLLETLERARASI YETKİ 
189
A. UYGULANACAK HUKUK 
189
1. Yabancılık Unsuru Taşıyan Haksız Rekabet Uyuşmazlıklarına Uygulanacak Hukuk 
189
2. İnternet Reklamlarından Kaynaklanan Haksız Rekabet Uyuşmazlıklarına Uygulanacak Hukuk 
195
B. MİLLETLERARASI YETKİ 
201
Sonuç 
205
Kaynakça 
209
Kavramlar Dizini 
222