Ombudsman İskandinav Modelleri ve Türkiye Uygulaması Yrd. Doç. Dr. Şükrü Mert Karcı  - Kitap

Ombudsman

İskandinav Modelleri ve Türkiye Uygulaması

1. Baskı, 
Ocak 2016
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
232
Barkod:
9789750235528
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
230,00
İndirimli (%67):
75,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Günümüzde ombudsman kavramı İsveç ile özdeşleşmiştir. İsveç’te ortaya çıkışından sonra, önce İskandinavya’da, daha sonra da siyasal dönüşümlere paralel olarak pek çok ülkede uygulamaya geçirilen ombudsman, farklı modeller şeklinde yaygınlaşmıştır. İki temel model henüz İskandinavya dışına yayılmadan önce belirginlik kazanmıştır.
Ombudsman kurumu genellikle İsveç ile anılmakla birlikte, kamu kurumunu denetleyen Danimarka modeli, soruşturmacı olarak kamu görevlisini denetleyen İsveç modeline göre daha çok kabul görmüştür. Kitapta ele alınan temel konu ise, ülkemizde genelde dikkate alınmayan bu iki model ayrımıdır.
Kitap, ülkemizde Kamu Denetçiliği Kurumu oluşturulmadan önce Danimarka ve İsveç’te yürütülmüş bir araştırmanın sonuçlarını içermektedir. Ombudsman kurumunun anayurdundaki siyasal ve yönetsel çevresi içinde bir çözümlemesi sunulmaktadır. Araştırma sonuçları doğrultusunda ülkemizde Kamu Denetçiliği Kurumu ile ilgili değerlendirmelere de yer verilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Genel Olarak Denetim Kavramı ve Ombudsman
.
Kamu Yönetiminde Denetim
.
Hak Arama Özgürlüğü
.
Ombudsman Kurumunun Tarihsel Gelişimi
.
Farklı Ülke Ombudsman Uygulamaları, Ombudsman Modelleri
.
Ombudsman Denetiminin Özellikleri, Etkinliği, İşlevleri
.
İskandinav Yönetim Yapıları ve Kamu Yönetiminin Denetimi
.
İskandinav Ombudsman Modelleri: İsveç ve Danimarka Ombudsman Kurumları Saha Araştırması
.
Gelişmekte Olan Ülkelerde Ombudsman Kurumları
.
Türkiye’de Ombudsman
.
2010 Anayasa Değişiklikleri ve Kamu Denetçiliği Kurumu
.
6328 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Tablolar ve Şekiller Listesi 
13
Kısaltmalar Listesi 
15
Giriş 
17
Birinci Bölüm 
GENEL OLARAK DENETİM KAVRAMI VE OMBUDSMAN 
1.1. DENETİM VE KAMU YÖNETİMİNDE DENETİM 
21
1.1.1. Denetim Kavramı 
22
1.1.2. Kamu Yönetiminde Denetim 
26
1.1.2.1. Kamu Yönetiminde Denetimin Niteliği 
26
1.1.2.2. Klasik Anlamda Kamu Yönetiminin Denetimi 
28
1.1.2.3. Kamu Yönetiminin Denetiminde Çağdaş Kavramlar 
31
1.1.2.4. Bireylerin Hak Arama Özgürlüğü 
34
1.2. OMBUDSMAN 
35
1.2.1. Ombudsman Kavramı 
36
1.2.2. Tarihsel Süreçte Ombudsman Kurumlarının Gelişimi ve Farklı Ülke Uygulamaları 
41
1.2.2.1. Ombudsman Kurumlarının Tarihçesi 
41
1.2.2.2. Ulusal ve Ulus – Üstü Düzeyde Farklı Ombudsman Uygulamaları 
49
1.2.2.2.1. Danimarka Ombudsmanı: Klasik Ombudsman 
50
1.2.2.2.2. Büyük Britanya Ombudsmanı: Parlamento Komiseri 
50
1.2.2.2.3. Fransa Ombudsmanı: Medyatör 
54
1.2.2.2.4. İspanya Ombudsmanı: Halkın Savunucusu 
55
1.2.2.2.5. Avrupa Ombudsmanı 
60
1.2.3. Ombudsman Denetiminin Özellikleri 
61
1.2.4. Ombudsman Denetiminin Etkinliği 
65
1.2.5. Denetim Sistemlerinde Ombudsman Kurumu ve İşlevleri 
68
1.2.5.1. Denetim Sistemleri İçinde Ombudsman Kurumlarının Yeri 
68
1.2.5.2. Ombudsmanın İşlevleri 
74
1.2.5.3. İyi Yönetişim Aracı Olarak Ombudsman 
77
1.2.6. Ombudsman Faaliyetleri 
79
1.2.6.1. İncelemeler 
80
1.2.6.2. Teftişler 
82
1.2.6.3. Tavsiyeler 
83
1.2.7. Ombudsman Çeşitleri 
83
1.2.7.1. Ombudsman Sınıflandırması ve Modelleri 
84
1.2.7.2. Kamu Yönetiminin Denetiminde Ombudsman Kurumları 
93
İkinci Bölüm 
İSKANDİNAV OMBUDSMAN MODELLERİ: İSVEÇ VE DANİMARKA OMBUDSMAN KURUMLARI SAHA ARAŞTIRMASI 
2.1. İSKANDİNAV ÜLKELERİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ 
102
2.2. İSVEÇ’TE KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ VE OMBUDSMAN 
105
2.2.1. İsveç Kamu Yönetim Yapısı 
106
2.2.2. İsveç’te Kamu Yönetiminin Denetimi 
109
2.2.3. İsveç’te Ombudsman Denetimi 
115
2.3. DANİMARKA’DA KAMU YÖNETİMİNİN DENETİMİ VE OMBUDSMAN 
120
2.3.1. Danimarka Kamu Yönetim Yapısı 
121
2.3.2. Danimarka’da Kamu Yönetiminin Denetimi 
122
2.3.3. Danimarka’da Ombudsman Denetimi 
125
2.4. İKİ FARKLI MODEL OLARAK İSVEÇ VE DANİMARKA OMBUDSMAN KURUMLARI 
132
2.5. İSVEÇ VE DANİMARKA OMBUDSMAN KURUMLARI SAHA ARAŞTIRMASI 
135
2.5.1. İsveç ve Danimarka Ombudsman Kurumları Faaliyet Raporları İncelemesi 
135
2.5.1.1. İsveç Ombudsman Kurumu 1999 – 2008 Dönemi Faaliyetleri 
135
2.5.1.1.1. İsveç Ombudsman Kurumunca Dönem İçi Başlatılan İncelemeler 
136
2.5.1.1.2. İsveç Ombudsman Kurumu Dönem İçi İncelemeleri ve Sonuçları 
139
2.5.1.1.3. İsveç Ombudsman Kurumu Dönem İçi İnceleme Konuları 
143
2.5.1.2. Danimarka Ombudsman Kurumu 1999 – 2008 Dönemi Faaliyetleri 
147
2.5.1.2.1. Danimarka Ombudsman Kurumunca Dönem İçi Başlatılan İncelemeler 
147
2.5.1.2.2. Danimarka Ombudsman Kurumu Dönem İçi İncelemeleri ve Sonuçları 
150
2.5.1.2.3. Danimarka Ombudsman Kurumu Dönem İçi İnceleme Konuları 
154
2.5.1.3. İsveç – Danimarka Ombudsman Kurumu Faaliyetleri Karşılaştırması 
158
2.5.2. Örnek Olay İncelemeleri 
161
2.5.3. İsveç ve Danimarka Ombudsman Kurumları Görüşme Bulguları 
168
2.5.3.1. Kurumların Örgüt Yapıları ve Çalışanları 
169
2.5.3.2. Kurumların Genel Uygulamaları ve Yasal Dayanakları 
170
2.5.3.3. Ombudsman Kurumları ve Parlamento İlişkileri 
172
2.5.3.4. Mahkemeler ve Ombudsman Kurumu İlişkisi 
175
2.5.3.5. Toplumsal Kabul 
175
2.5.3.6. Gelişmekte Olan Ülkeler ve Ombudsman Kurumları Üzerine Düşünceler 
176
2.5.4. Genel Değerlendirme 
177
Üçüncü Bölüm 
TÜRKİYE’DE OMBUDSMAN 
3.1. TÜRKİYE’DE OMBUDSMAN DÜŞÜNCESİ VE KURUMUN OLUŞTURULMASI SÜRECİ 
181
3.1.1. Ülkemizde Ombudsman Düşüncesinin Gelişimi 
182
3.1.2. Anayasal Düzenleme Öncesi Ombudsman Girişimi: 5548 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu 
187
3.1.2.1. 5548 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu TBMM Süreci 
187
3.1.2.2. 5548 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun Anayasa Mahkemesince İptali 
191
3.1.3. Anayasa Değişiklikleri ve 6328 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu 
193
3.2. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 
195
3.2.1. Kurumun Yapısı ve Statüsü 
195
3.2.2. Kurumun Yetki Alanı ve Sınırları 
196
3.2.3. Başdenetçi ve Denetçilerin Nitelikleri, Seçimleri ve Görev Süreleri 
196
3.2.4. Kuruma Başvuru ve Sonuçlandırılması 
198
3.2.5. Kurumun Bilgi ve Belgelere Ulaşımı 
199
3.2.6. Raporlar ve Kamuoyunun Bilgilendirilmesi 
200
3.2.7. Kurum Görevlilerinin Bağımsızlığı ve Tarafsızlığı 
200
3.2.8. Kurum Personeli 
201
3.3. GENEL DEĞERLENDİRME 
201
Sonuç 
209
EK: İsveç ve Danimarka Ombudsman Kurumu Görüşmeleri Soru Formu 
215
Kaynakça 
217
Kavramlar Dizini 
229