KAMU YÖNETİMİNİN AKADEMİK
BİR ÇALIŞMA ALANI OLARAK ORTAYA ÇIKIŞI
1.1. Woodrow Wilson ve Siyaset–Yönetim Ayrımı
31
1.1.1. Değişen Amerikan Yönetim Kültürü: Asil İnsanlar Anlayışından Sıradan İnsanlar Anlayışına
33
1.1.2. Jackson Tarzı Demokrasiden Pendleton Yasasına Değişen Bürokrasi
34
1.1.3. Wilson’un Makalesi ve Kamu Yönetiminin bir Akademik Çalışma Alanı Olarak Ortaya Çıkması
36
1.1.4. Wilson’un Demokrasi ve Bürokrasiye Yaklaşımı
37
1.2. Özgün Bir Akademik Disiplin Olmaya Doğru Kamu Yönetimi
38
1.2.1. Taft Komisyonu (1911–1913)
39
1.2.2. Goodnow ve Willoughby: Siyaset–Yönetim Ayrımının Diğer Savunucuları
40
1.2.3. 1940 Sonrası Siyaset–Yönetim Ayrımının Genel Durumu
43
2.1. Bilimsel Yönetim Anlayışı ve Kamu Yönetimine Etkileri
45
2.1.1. Frederick Winslow Taylor (1856 – 1915) ve Taylorizm
45
2.1.2. Taylorizmin Kamu Yönetimine Etkisi
50
2.1.3. Henri Fayol (1841 – 1925) ve Fayolizm
51
2.1.4. Fayol’a Göre Örgüt Fonksiyonları ve Yönetim Süreci
55
2.1.5. Fayol’un Yönetim Prensipleri
56
2.1.6. Taylorizm ve Fayolizm’in Kısa bir Karşılaştırması
58
2.1.7. Bilimsel Yönetim Anlayışının Diğer Önemli İsimleri: Lyndall Urwick ve Luther Gulick
58
2.2. Bürokratik Yönetim Yaklaşımı ve Klasik Kamu Yönetiminin Şekillenmesi
59
2.2.1. Max Weber (1864 – 1920) ve İdeal Bürokrasi
59
2.2.2. Weber’e göre Bürokratın ve Bürokrasinin Rolü
61
2.2.3. Weber’e Göre Bürokrasi ve Demokrasi Arasındaki İlişki
63
MANTIKSAL POZİTİVİZM ANLAYIŞI VE
3.1. Chester Barnard (1886 – 1961) ve Mantıksal Pozitivizm
65
3.2. Herbert Simon (1916 – 2001) ve Mantıksal Pozitivizmin Kamu Yönetimine Yansımaları
66
3.2.1. Herbert Simon ve Yönetimde Sınırlı Ussallık Yaklaşımı
67
3.2.2. Yönetimin Atasözleri: Klasik Kamu Yönetimine Başkaldırış
69
4.1. Yeni Kamu Yönetiminin Ortaya Çıkış Süreci
75
4.1.1. Dwight Waldo (1913 – 2000) ve Kamu Yönetiminde Değerler
75
4.1.2. Kimlik Krizine Doğru Kamu Yönetimi
76
4.1.3 Minnowbrook Konferansı ve Yeni Kamu Yönetiminin Ortaya Çıkışı
78
4.2. Yeni Kamu Yönetimi Yaklaşımının Düşünsel Mirası: Minnowbrook Sonrası
80
5.1. Postmodernizme Genel Bir Bakış
85
5.2. Postmodern Dünyada Kamu Yönetimi
88
5.2.1. Kamu Yönetiminde Kültürel Konuların Yeri ve Kültürel Yetkinlik Kavramı
89
5.2.2. Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Kültürel Yetkinlik Neden Önemlidir?
90
5.3. Postmodern Yaklaşımların Kamu Yönetimi Alanındaki Araştırmalara Katkıları
91
6.1. Yeni Kamu İşletmeciliğinin Ortaya Çıkışı
93
6.2. Yeni Kamu İşletmeciliğinin Dayandığı Temel İlkeler
94
6.3. Yeni Kamu İşletmeciliğine Yönelik Eleştiri ve Sorular
98
7.2. E–Devlet'e Etki Eden Faktörler
103
7.3. E–Devlete Hazırlık Düzeyinin Değerlendirilmesi
106
7.5. E–Demokrasi ve E–Katılımın Demokrasi Açığına Etkileri
109
8.1. Yönetişimi Anlamak
111
8.2. İyi Yönetişimin İlkeleri
111
8.3. Yönetişim ve Kavramsal Tartışma
113
8.4. Yönetişimin Farklı Boyutları
115
9.1. Kamu Değeri Kuramının Ortaya Çıkışı
117
9.2. Kamu Değeri Anlayışının Getirdiği Temel Yaklaşım Farkları
119
10.1. Yeni Kamu Hizmetini Anlamak
121
10.2. Yeni Kamu Hizmeti ve Kamu Çalışanları
121
KAMU YÖNETİMİNDE DEĞİŞEN ROLLER
11.1. Kamuda Değişimi Anlamak
125
11.2. Kamusal Sorunların Çözümü
126
Ek 1. Nizamü’l–mülk’e Göre Devlet Yönetiminde Liyakat ve İşbölümü
129
Ek 2. Örnek E–devlet Portalları (Türkiye ve ABD)
132
Ek 4. Kamu Görevlileri Etik Davraniş Ilkeleri
135
Ek 5. Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şarti
152