II. İDARİ İŞLEMLERİN ÖZELLİKLERİ
28
C. Re’sen İcra Edilebilirlik
28
D. Hukuka Uygunluk Karinesinden Yararlanma
29
III. İDARİ İŞLEMLERİN TÜRLERİ
31
BİREYSEL İDARÎ İŞLEMLER (İDARİ KARARLAR)
I. BİREYSEL İDARİ İŞLEMLERİN SINIFLANDIRILMASI
35
B. Doğuracakları Hukukî Sonuçları Açısından
36
3. Belirleyici İşlemler
37
C. Açıklanan İradenin Sayısına ve İradenin Açıklanmasındaki Usule Göre
37
D. Açıklanan İradenin Şekline Göre
38
a. Zımni Ret İşlemleri
39
b. Zımni Kabul İşlemleri
40
E. Etkileri Bakımından
40
1. Yararlandırıcı İşlemler
40
2. Yükümlendirici İşlemler
41
F. İsteğe Bağlı Olup Olmamalarına Göre İdari İşlemler
41
1. İsteğe Bağlı Olmayan İşlemler
41
2. İsteğe Bağlı İşlemler
41
G. İcraî Olup Olmamalarına Göre İdari İşlemler
41
b. İdari İşlemin Unsurları
42
bb. İdare Hukuku Alanıyla İlgili Düzenleme
44
bd. Dışsal Hukuki Etki
45
2. İcrai Olmayan İşlemler
45
J. Yapılmakla Tükenen İşlemler
50
II. İDARİ KARARLARIN ALINMASI VE HUKUKA AYKIRILIK
50
A. Yetki Kuralları ve Hukuka Aykırılık
50
1. İdare Hukukunda Yetki Kavramı
50
a. Geniş Anlamıyla Yetki
51
b. Dar Anlamıyla Yetki
52
2. Yetkinin Değişik Görünümleri
52
a. Kişi Yönünden Yetki
52
b. Konu Yönünden Yetki
53
c. Zaman Yönünden Yetki
54
3. Yetki Devri – Vekâlet – İmza Yetkisinin Devri
57
b. İmza Yetkisinin Devri
58
c. Yetki Genişliği İle Yetki Devri ve İmza Devri Arasındaki Farklar
60
4. Yetki Kuralının İstisnaları
61
a. Fiili Memur Teorisi
61
ab. Zaruret Hali Teorisi
62
b. Yetki Paralelliği İlkesi
62
5. Yetki Kurallarına Aykırılığın Yaptırımları
63
d. Açık ve Bariz Yetki Tecavüzü
64
B. Şekil ve Usul Kuralları
64
b. Belli Başlı Şekil Kuralları
65
bc. Hazırlık İşlemleri
67
bd. İdarî İşlemin Uygulanma Şartı Olarak Şekil
67
b. Belli Başlı Usul Kuralları
69
bb. Teklif (İnha) Usulü
70
bd. Şekil ve Usulde Paralellik İlkesi
73
3. Şekil ve Usul Kurallarına Aykırılık ve Yaptırımları
73
a. Şekil ve Usul Sakatlıklığı Kavramı
73
b. Şekil–Usul Sakatlıklarının Sonuçları
74
C. İdarenin İradesinin Açıklanmasında Sakatlık Halleri
75
III. İDARİ KARARLARIN İÇERİĞİNİ DÜZENLEYEN (ESASA İLİŞKİN) KURALLAR VE HUKUKA AYKIRILIK
78
A. Sebep Unsuru ve Hukuka Aykırılık
78
3. İdari İşlemlerin Sebebinin Gösterilmesi
79
a. Sebebin Açıkça Gösterilmesi
79
b. Sebebin Belirsiz Kavramlarla Gösterilmesi
79
c. Sebebin Hiç Gösterilmemesi
80
4. Sebep Unsurundaki Aykırılık Halleri
80
a. Sebebin Gerçekte Mevcut Olmaması
80
b. Sebebin Hukuki Nitelendirmesinde Hata Yapılması
80
c. Sebep İle Konu Arasındaki Bağın Kopukluğu
81
B. Konu Unsuru ve Hukuka Aykırılık
81
2. Konu Unsurundaki Hukuka Aykırılıklar
81
a. Konusunun Mümkün ve Meşru Olmaması
81
b. Sebep İle Konu Arasındaki Bağın Kopukluğu
82
c. Kanuna Aykırılık Halleri
82
ca. Statü Dışı Uygulamalar
82
cb. Geçmişe Etkili Hüküm ve Sonuç Doğuran İşlemler
83
cc. Bir Üst Kurala Aykırı Konular
83
cd. Mahkeme Kararlarının Uygulanmaması
83
ce. Kanunun Yasakladığı Konular
83
cf. Yükümlülük Getiren İşlemler
84
2. Maksat Unsuruna Aykırılık Halleri
85
a. Kişisel, Siyasi ya da Üçüncü Kişileri Koruma Amacı Güden İşlemler
85
b. Özel Maksadı Aşan İşlemler
86
c. Usul Bakımından Amaca Aykırılık
86
D. İdarenin Takdir Yetkisi ve Bağlı Yetki
86
b. Takdir Yetkisinin Gerekliliği
87
c. Takdir Yetkisinin Alanı: Yerindelik
89
d. Takdir Yetkisinin Bulunduğu Haller
89
da. Kanunlarda Açıkça Gösterilmesi
90
db. Kanunlarda Belirsiz Kavramların Kullanıldığı Haller
90
dd. Takdir Yetkisinin Sınırları
92
de. Takdir Yetkisinin Yargısal Denetimi
95
IV. İDARİ İŞLEMLERİN HUKUKA AYKIRILIĞININ YAPTIRIMLARI: YOKLUK VE İPTAL
98
V. İDARİ İŞLEMLERİN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ
103
A. Düzenleyici İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi
103
B. Bireysel İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi
104
2. Yayın/Bildirim (Açıklama) Kuramı
104
VI. İDARİ İŞLEMLERİN GEÇMİŞE ETKİLİ OLMAMASI
105
VII. İDARİ KARARLARA AYKIRILIĞIN SONUÇLARI: İDARİ YAPTIRIMLAR
105
1. Tanım ve Özellikleri
105
3. İdari Yaptırımlara Hakim Olan İlkeler
109
a. Esasa İlişkin İlkeler
109
b. Usule İlişkin İlkeler
110
4. İdari Yaptırımların Yargısal Denetimi
111
B. Re’sen İcra (Doğrudan Uygulama)
113
2. Re’sen İcra Yetkisinin Görünümleri
114
a. Zorla İcra Yetkisi
114
b. İlgili Hesabına Yerine Getirme
114
c. Dolaylı Zorlamayla İcra
114
VIII. İDARİ İŞLEMLERİN SONA ERMESİ
115
A. İdarenin İradesi Dışındaki Nedenler
115
a. Belli Bir Sürenin Dolması
116
b. Bozucu (İnfisahi) Şartın Gerçekleşmesi
116
B. İdarî İşlemi Yapan Makamın İradesine Bağlı Nedenler
117
b. Geri Alınabilecek İşlemler
118
ba. Düzenleyici İdari İşlemler
118
bb. Bireysel İdari İşlemler
118
DÜZENLEYİCİ İDARÎ İŞLEMLER
I. İDARENİN DÜZENLEME YETKİSİ
123
B. Türk Hukukunda İdarenin Düzenleme Yetkisi
124
II. DÜZENLEYİCİ İDARÎ İŞLEM TÜRLERİ
127
A. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
127
1. Olağan Kararnameler
128
c. Usul ve Şekil Unsuru
131
d. Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Denetimi
131
2. Olağanüstü Kararnameler
132
c. Şekil ve Usul Unsuru
133
e. Olağanüstü Hal Kararnamelerinin Süre ve Yer Bakımından Sınırları
134
f. Olağanüstü Hal Kararnamelerinin Denetimi
134
C. Diğer Düzenleyici İşlemler
135
D. Plan ve Programlar
136
3. Mekansal Plan ve Programlar
138
a. Mekansal Strateji Planları
139
b. Çevre Düzeni Planları
139
c. İmar Plan ve Programları
140
E. 2017 Anayasa Değişiklikleriyle Kaldırılan Düzenleyici İdari İşlemler
141
1. Kanun Hükmünde Kararnameler
141
İDARİ İŞLEMİN YAPILIŞ USULÜ
I. İDARİ USUL KAVRAMI VE TANIM
143
II. İDARİ USULÜN KANUNLAŞTIRILMASI
145
III. ÖNEMLİ İDARİ USUL İLKELERİ
146
A. Re’sen Araştırma İlkesi
146
D. Bilgi Edinme ve Belgelere Erişme Hakkı
149
2. Türk Hukukunda Bilgi Edinme Hakkı
151
b. Hakkın Yükümlüleri
152
d. Başvuruların Cevaplandırılması
153
e. Hakkın Kullandırılması
153
f. Bilgi Edinme Süresi
154
g. Bilgi Edinme Ücreti
154
i. Bilgi Edinme ve Değerlendirme Kurulu
155
j. Bilgi Edinme Hakkının Kapsamı Dışında Kalan Bilgi ve Belgeler
156
E. Danışmanlık ve Hukukî Yardım
158
G. Başvuru Yollarının Gösterilmesi
159
IV. İDARİ USUL İLKELERİNE İLİŞKİN DİĞER DÜZENLEMELER
162
A. Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri İle İlgili Düzenlemeler
162
1. Hukuka Uygun Davranma
163
2. Ayrımcılık Yapmama
164
4. Yetkileri Kötüye Kullanmama
165
6. Halkın Meşru Beklentilerine Saygılı ve Tutarlı Olmak
168
7. Halka Öğüt vermek ve Yol Göstermek
168
9. Başvuruları Kabul Etmek ve Zamanında Cevaplandırmak
169
10. Hediye Almama ve Menfaat Sağlamama
170
11. Hesap Verebilirlik
171
12. Mal Bildiriminde Bulunma
172
B. Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik
172
C. 6328 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu
173
D. 6698 Sayılı Kişisel Verileri Koruma Kanunu
174
E. 6701 Sayılı Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanunu
175
İDARİ SÖZLEŞMELER VE KAMU İHALELERİ
I. İDARE HUKUKUNDA SÖZLEŞME KAVRAMI VE İDARENİN SÖZLEŞMELERİ
179
II. İDARÎ SÖZLEŞMELER
180
B. İdarî Sözleşmelerin Ölçütleri
182
1. Genel Şart: Taraflardan Birinin İdare Olması
182
2. İdarî Sözleşme’nin Kanunda Açıkça Belirtilmesi
183
b. Sözleşmeye Uygulanacak Hukuk Kurallarının Açıkça Öngörülmesi
183
c. Sözleşmeden Doğan Uyuşmazıkların Yargı Yolunun Açıkça Gösterilmesi
184
3. Konusunun Kamu Hizmeti Olması
184
a. Konusunun Kamu Hizmeti Olması
184
b. Kamu Hizmetinin İşlemesini Sağlamak Amacıyla Yapılması
185
C. Belli Başlı İdarî Sözleşme Türleri
186
a. Mali İltizam Sözleşmeleri
186
b. Kamu Borçlanma Sözleşmeleri
186
c. Yeraltı/Yerüstü Servetlerinin İşletilmesine İlişkin Sözleşmeler
187
d. Orman İşletme Sözleşmeleri
187
e. İdari Hizmet Sözleşmeleri
188
f. Kamu Hizmeti İmtiyaz Sözleşmeleri
188
a. Yap–İşlet–Devret Sözleşmeleri
193
b. Yap–İşlet Sözleşmeleri
194
c. İşletme Hakkının Devri (Devral–İşlet–Devret) Sözleşmeleri
195
III. İDARENİN SÖZLEŞMELERİNİN YAPILIŞ USULÜ (KAMU İHALELERİ)
196
B. Mal ve Hizmet Alımları İle Yapım İşlerine İlişkin İhaleler
197
1. Kapsam ve İstisnalar
197
2. İhalelere Egemen Olan Temel İlkeler
201
c. Mali, Teknik ve Mesleki Yeterlilik
203
b. Belli İstekliler Arasında İhale Usulü
206
e. Tasarım Yarışmaları
209
c. İhale Dökümanının Alınması ve İhaleye Katılma
212
d. Tekliflerin Değerlendirilmesi
213
e. İhale Kararı ve Onaylanması
214
f. Sözleşmenin Yapılması ve Kuruma Bildirilmesi
215
5. Danışmanlık Hizmet İhaleleri
217
6. Diğer İhale Usulleri
218
a. Dinamik Alım Sistemi
218
b. Elektronik Eksiltme
219
c. Birden Fazla İdarenin Ortak İhtiyaçları İçin İhale Yapılması
219
7. Sözleşmenin Hukukî Niteliği
220
C. Mal ve Hizmet Alımları İle Yapım İşleri Dışındaki İhaleler
220
2. İhalelere Egemen Olan Temel İlkeler
221
4. Hazırlık İşlemleri
222
5. Tekliflerin Değerlendirilmesi ve İhale Kararı
223
D. İhale Uyuşmazlıkları ve Çözüm Yolları
224
1. İdari Başvuru Yolları
224
a. İdareye Şikâyet Başvurusu
224
b. Kuruma İtirazen Şikâyet Başvurusu
225
IV. İDARİ SÖZLEŞMELERİN ŞEKLİ
229
V. İDARİ SÖZLEŞMELERİN UYGULANMASI
231
A. Sözleşmecinin Hakları ve Borçları
231
1. Sözleşmecinin Borçları
231
2. Sözleşmecinin Hakları
231
b. Sözleşmenin Yeni Şartlara Uydurulmasını İsteme Hakkı
232
c. Sözleşmenin Mali Dengesinin Korunmasını İsteme Hakkı
233
d. Kamulaştırma Yapılmasını İsteme Hakkı
234
B. İdarenin Yükümlülükleri ve Hakları
234
1. İdarenin Yükümlülükleri
234
C. İdari Sözleşmelerin Sona Ermesi
235
KOLLUK (ZABITA) HİZMETLERİ
I. KOLLUK HİZMETİNİN TANIM VE ÖZELLİKLERİ
239
1. Kolluk Yetkileri Özel Kişilere Devredilemez
239
2. Kolluk Yetkileri Sözleşme Konusu Yapılamaz
240
3. Kolluk Yetkileri Gelir Sağlamak Amacıyla Kullanılamaz
240
II. İDARİ KOLLUĞUN AMACI: KAMU DÜZENİ
241
A. Kamu Düzeni Kavramı
241
B. Kamu Düzeninin Unsurları
241
2. Kamu Huzur ve Sükûnu
243
4. Toplumsal (Genel) Ahlâk
243
A. İdarî Kolluk – Adlî Kolluk
244
B. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk
246
1. Genel İdarî Kolluk
246
b. Köy Korucuları ve Köy Bekçileri
247
c. Kır Bekçileri ve Çiftçi Mallarını Koruma Kolluğu
247
d. Orman Muhafaza Kolluğu
248
e. Sahil Güvenlik Kolluğu
248
f. Gümrük Muhafaza Kolluğu
248
h. Hudut ve Sahiller Koruma Kolluğu
249
i. Askeri İnzibat Kuvvetleri
249
j. Özel Güvenlik Teşkilatı
249
IV. KOLLUK MAKAMLARI VE PERSONELİ
253
1. Genel İdarî Kolluk Makamları
254
2. Özel İdarî Kolluk Makamları
254
V. KOLLUK YETKİLERİNİN ÇATIŞMASI
256
A. Genel ve Özel Kolluk Yetkilerinin Çatışması ve Yarışması
256
B. Genel Kolluk Makamları Arasında Çatışma ve Yarışma
257
VI. KOLLUK İŞLEMLERİ, USULLERİ VE YAPTIRIMLARI
257
1. Düzenleyici Kolluk İşlemleri
257
2. Bireysel Kolluk İşlemleri
258
3. Serbestlik Usulü (Düzeltici Sistem)
261
C. Kolluk Yaptırımları
261
2. Faaliyeti Erteleme/ Son Verme
262
4. Kendiliğinden Harekete Geçme
263
5. Silah ve Zor Kullanma
263
VII. KOLLUK YETKİSİNİN SINIRLARI
264
B. İdari İşlem Bakımından Sınırları
266
VIII. KOLLUK YETKİLERİNİN GENİŞLEMESİ: OLAĞANÜSTÜ YÖNETİM USULLERİ
267
A. Olağanüstü Yönetim Usulü Kavramı
267
B. Olağanüstü Yönetim Usulü: Olağanüstü Hal
268
1. Olağanüstü Halin Sebepleri
268
2. Olağanüstü Hal Veya Sıkıyönetimin İlanı
269
3. Olağanüstü Hal İlanının Sonuçları
270
a. Temel Hak ve Özgürlüklerin Durdurulması
270
b. Olağanüstü Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi Çıkarılabilmesi
271
c. Kolluk Yetkilerinin Kullanılması Mevzu
271
4. Seferberlik ve Savaş Hali
272
I. TANIM VE KAMU HİZMETİNİN ŞARTLARI
275
3. Hukuki Rejimi Açısından (Şekli Açıdan)
276
B. Kamu Hizmetinin Şartları
277
1. Faaliyetin Kamu Tüzel Kişisi Veya Denetimi Altında Özel Kişiler Tarafından Yürütülmesi (Organik Unsur)
277
a. Kamu Tüzel Kişilerince Bizzat Yürütülmesi
277
b. Kamu Tüzel Kişilerinin Denetimi Altında Yürütülmesi
278
2. Kamu Yararı (Maddi Unsur)
278
II. KAMU HİZMETİNİN KURULMASI VE KALDIRILMASI
280
A. Kamu Hizmetlerinin Kurulması
280
1. Milli Kamu Hizmetlerinin Kurulması
280
2. Mahalli Kamu Hizmetlerinin Kurulması
281
B. Kamu Hizmetlerinin Kaldırılması
281
III. KAMU HİZMETİNİN GENEL İLKELERİ
282
A. Süreklilik ve Düzenlilik İlkesi
282
B. Değişkenlik ve Uyum İlkesi
283
C. Bedelsizlik (Meccanilik) İlkesi
284
D. Eşitlik ve Tarafsızlık İlkesi
285
IV. KAMU HİZMETİNİN TÜRLERİ
286
A. Kullanılan Usule Göre
286
B. Tekel Niteliğinde Olan–Tekel Niteliğinde Olmayan Kamu Hizmetler
286
1. İdarî Kamu Hizmetleri
287
2. İktisadî Kamu Hizmetleri
287
3. Sosyal Kamu Hizmetleri
287
4. Bilimsel, Teknik ve Kültürel Hizmetler
287
V. KAMU HİZMETİNİN GÖRÜLME USULLERİ
288
B. Kamu Hizmetlerinin Özel Kişilerce Yürütülmesi
289
1. Ruhsat ya da Lisans Usulü
289
aa. Müşterek Emanet Usulü
291
ba. Görevlendirme Usulü
296
baa. Yerli ve Yabancı Sermaye Şirketlerinin Elektrik Üretimi, İletimi, Dağıtımı ve Ticaretiyle Görevlendirilmesi
296
bab. Sermaye Şirketlerinin Erişme Kontrollü Karayollarının (Otoyollarının) Yapımı, Bakımı ve İşletilmesi İle Görevlendirilmesi
296
bbc. İletişim Hizmetlerinin Yürütülmesi Amacıyla Görevlendirme Usulü
297
bb. Yap–İşlet–Devret Usulü
297
bd. İşletme Hakkının Devri Usulü
301
bda. Elektrik Üretim, İletim ve Dağıtım Tesislerinin İşletme Haklarının Görevli Şirketlere Devri
301
bdb. Otoyolla İle Bunlar Üzerinde Bulunan Bakım ve İşletme Tesisleri ile Hizmet Tesislerinin ve Diğer Mal ve Hizmet Üretim Birimleri ve Varlıkların İşletme Haklarının Devri
302
be. Kullanım Hakkı Alınması Usulü
303
bf. Kamu–Özel Ortaklığı Usulü
304
I. İDARENİN SORUMLULUĞUNUN GELİŞİMİ
305
II. İDARENİN SORUMLULUĞUNUN TÜRLERİ
307
A. Özel Hukuktan Doğan Sorumluluğu
308
B. Kamu (İdare) Hukukundan Doğan Sorumluluğu
308
III. İDARENİN SORUMLULUĞUNUN TEMELİ
308
IV. İDARENİN KUSURA DAYANAN SORUMLULUĞU
310
1. Tanım ve Özellikleri
310
2. Hizmet Kusuru Teşkil Eden Haller
312
a. İdari Eylemlere İlişkin Hizmet Kusuru
312
aa. Hizmetin Kötü İşlemesi
312
ab. Hizmetin Geç İşlemesi
313
ac. Hizmetin Hiç İşlememesi
314
b. İdari İşlemlere ilişkin Hizmet Kusuru
315
c. Mahkeme Kararlarının Uygulanmamasından Doğan Hizmet Kusuru
316
3. Hukuka Aykırılık ve Kusur
317
4. Kusurun Derecesi, Kanıtlanması ve Kusur Karînesi
318
b. Kusurun Kanıtlanması ve Kusur Karinesi
319
B. Hizmet Kusuru – Kişisel Kusur Ayrımı
319
1. Kişisel Kusur Kavramı
319
2. Kişisel Kusur Sayılan Durumlar
320
b. Hizmetten Ayrılabilen Kusurlar
322
c. Suç Sayılan Kusurlar
323
V. İDARENİN KUSURSUZ SORUMLULUĞU
325
A. Kusursuz Sorumluluğun Doğuşu
326
B. Kusursuz Sorumluluk İlkeleri
327
1. Risk (Hasar=Tehlike) İlkesi
328
a. İdarenin Tehlikeli Faaliyetlerde Bulunması ve Tehlikeli Araç Kullanması
328
2. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik İlkesi
332
B. Hukuka Uygun İşlemlerde Kusursuz Sorumluluk
334
C. Kamu Hizmetlerinin Yürütülmesine Katılmada Kusursuz Sorumluluk
335
VI. İDARENİN SORUMLULUĞUNUN ŞARTLARI
336
A. Eylem Veya İşlem Niteliğinde Bir Fiil
336
C. İlliyet (Nedensellik) Bağı
336
VII. İDARENİN SORUMLULUĞUNU KALDIRAN YA DA AZALTAN NEDENLER
339
B. Beklenilmeyen Haller
341
C. Zarar Görenin Kusuru
341
D. Üçüncü Kişinin Kusuru
342
VIII. ZARARIN TAZMİNİ
343
I. KAMU MALI KAVRAMI VE SINIFLANDIRILMASI
347
B. Kamu Mallarının Sınıflandırılması
348
1. Kullanma ve Tahsis Yönü Bakımından
348
2. Tahsis Kökeni Bakımından
350
b. Sun’î Kamu Malları
350
3. Kamu Malı Niteliğini Kazanma Açısından
350
a. Nitelikleri Gereği Kamu Malları
350
b. Geleneksel Kamu Malları
351
c. Tahsisle Kazanılan Kamu Malları
351
II. İDARENİN KAMU MALLARI ÜZERİNDEKİ HAKLARININ NİTELİĞİ
351
III. KAMU MALLARININ HUKUKİ REJİMİ
352
A. Kamu Malları Devir ve Ferağ Edilemez
352
B. Kamu Malları Haczedilemez
354
C. Kamu Malları Kazandırıcı Zamanaşımıyla Kazanılamaz
356
D. Kamu Malları Üzerinde Sınırlı Aynî Haklar Kurulamaz
357
E. Taşınmaz Kamu Malları Tapu Kütüğüne Tescile Tabî Değildir
358
F. Kamu Malları Kamulaştırılamaz
360
G. Kamu Malları Vergi ve Resim Gibi Malî Yükümlülüklerin Dışındadır
360
H. Kamu Malları Özel Korunmaya Tabîdir
361
IV. KAMU MALI NİTELİĞİNİN KAZANILMASI VE KAYBEDİLMESİ
362
A. Kamu Malı Niteliğinin Kazanılması
362
2. Hizmet ve Orta Mallarında
363
bb. Düzenleyici İşlemlerle Tahsis
365
bc. Örf ve Adet Hukuku İle Kamu Malı Niteliğinin Kazanılması
365
bd. Tahsis Kararı İle Tahsis
365
B. Kamu Malı Niteliğinin Kaybedilmesi
369
1. Hizmet ve Orta Mallarında
369
V. KAMU MALLARINDAN YARARLANMANIN HUKUKİ REJİMİ
372
A. İdarece Yararlanma
372
B. Özel Kişilerce Yararlanma
373
1. Orta Mallarından Yararlanma
373
2. Hizmet Mallarından Yararlanma
375
3. Sahipsiz Mallardan Yararlanma
375
VI. İDARENİN MAL EDİNME USULLERİ
376
1. Tanım ve Hukukî Niteliği
376
2. Kamulaştırma İşleminin Unsurları
377
a. Kamulaştırma Yetkisi
377
b. Kamulaştırmanın Sebebi
378
c. Kamulaştırmanın Konusu
379
d. Kamulaştırmanın Amacı
381
e. Kamulaştırmanın Şekil ve Usul Kuralları
381
ea. Kamulaştırma İşleminin İdari Aşaması
382
eaa. Yeterli Ödenek Sağlanması
382
eab. Kamulaştırılacak Taşınmazın Belirlenmesi
382
eac. Kamu Yararı Kararının Alınması ve Onaylanması
382
ead. Taşınmazın Malik ve Zilyetlerinin Tespiti
384
eae. Kamulaştırma Kararı
384
eaf. Öncelikle Satın Alma Usulünün Uygulanması
384
eb. Kamulaştırma İşleminin Adli Aşaması
385
eba. İdarece Asliye Hukuk Mahkemesine Başvuru
385
ebb. Mahkemece Duruşmaya Çağrı
386
ebc. İptal/düzeltim Davası
386
ebd. Bilirkişi ve Keşif
386
ebe. Kamulaştırma Bedelinin Tespiti ve Ödenmesi
387
ebf. Kamulaştırma Bedelinin Ödenmesi
387
3. Kamulaştırmanın Tamamlanmasının Sonuçları
388
4. İhtiaflı Ya da Tapuda Kayıtlı Olmayan Taşınmazların Kamulaştırılması
389
a. İhtilaflı Taşınmazların Kamulaştırılması
389
b. Tapuda Kayıtlı Olmayan Taşınmazların Kamulaştırılması ve Tescili
389
5. Malikin Geri Alma Hakkı ve İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçmesi
390
a. Malikin Geri Alma Hakkı
391
b. İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçmesi
392
6. Kamulaştırmasız El Atma
392
a. Hukuka Uygun Kamulaştırmasız El Atma
392
b. Hukuka Aykırı Kamulaştırmasız El Atma
396
c. Bayındırlık Eserleri İnşası Nedeniyle Kamulaştırmasız El Atma
397
B. İstimval (Rekizisyon)
397
3. İstimvallerin Çeşitleri
398
4. İstimvalin Unsurları
398
5. İstimvalin Kamulaştırmadan Farkları
399
a. Kamulaştırma Yoluyla
400
D. İdarenin Diğer Mal Edinme Yolları
402
4. Bir İdareye Ait Bir Taşınmazın Diğer Bir İdareye Devri
405
I. İDARENİN YARGI DIŞI DENETİMİ
407
1. Hiyerarşik Denetim
407
2. İsti’taf Yoluyla Denetim
408
3. İdarî Vesayet Denetimi
409
b. Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu
411
5. Kamu Denetçiliği Kurumu Denetimi
414
a. Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Kavramı
414
b. Kamu Denetçiliği Kurumu
416
ba. Kurumun Görevleri
417
bd. Başvurunun Yargı Yoluna Etkisi
418
3. Meclis Araştırması
419
4. Meclis Soruşturması
419
7. İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu
421
II. İDARENİN YARGISAL DENETİMİ
423
III. İDARİ UYUŞMAZLIKLARIN SULH YOLUYLA HALLİ
425
A. Adli Uyuşmazlıklarda
425
2. Sulhün Usul ve Esasları
426
B. İdari Uyuşmazlıklarda
427
Yararlanılan Kaynaklar
431