Temel Hukuk Dizisi İdare Hukuku (THD) Prof. Dr. Ender Ethem Atay  - Kitap
Temel Hukuk Dizisi

İdare Hukuku (THD)

2. Baskı, 
Eylül 2019
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
13x19
Sayfa:
480
Barkod:
9789750257421
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
240,00
İndirimli (%85):
35,00
Stoktan hemen gönderilir.
Diğer Baskılar
3. baskı Yeni Baskı
Mart 2022
345,00
345,00 (%0)
Kitabın Açıklaması
Hukuk Fakülteleri, İİBF'ler, MYO'lardaki hukuk dersleri ve meslek sınavlarına yönelik, özel olarak hazırlanmış "Temel Hukuk Dizisi" kitapları sayesinde kısa zamanda ve pratik bir şekilde temel hukuk bilgisine sahip olabileceksiniz. Ders programları göz önünde bulundurularak hazırlanan Dizide, şematik ve öz anlatım, örnek soru-cevaplar ön planda tutularak öğrencinin dersi kolay kavraması amaçlanmıştır.
Dizinin "İdare Hukuku" ismiyle yayınlanan bu kitabında; ülkemizde Cumhurbaşkanlık Sisteminin kabul edilmesiyle anayasa ve yasal düzenlemelerde önemli değişikliklere yol açılması sonucunda, bu değişikliklerin genel çerçevesinin idare hukuku dersi kapsamında belirlenmesi ve mevzuatın ders kapsamında konuların içine yedirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç ve kapsamda kitapta; İdari Etkinliklerin Hukuki Çerçevesi, Anayasa'da Öngörülen İdareye İlişkin Temel İlkeler ve Türk İdare Teşkilatı, İdari İşlemler ve İdari Sözleşmeler, Kamu Hizmeti, İdari Kolluk, İdarenin Sorumluluğu ve Kamu Malları konularına yer verilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
İdari Etkinliklerin Hukuki Çerçevesi
.
Anayasa'da Öngörülen İdareye İlişkin Temel İlkeler ve Türk İdare Teşkilatı
.
İdari İşlemler ve İdari Sözleşmeler
.
Kamu Hizmeti
.
İdari Kolluk
.
İdarenin Sorumluluğu
.
Kamu Malları
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
İkinci Baskıya Önsöz 
9
Kısaltmalar 
27
Birinci Bölüm
İDARİ ETKİNLİKLERİN HUKUKİ ÇERÇEVESİ
Birinci Kısım
DEVLET İDARESİ
I. DEVLETİN OLUŞUMU VE ÖZELLİKLERİ 
29
A. Devletin Tanımı ve Unsurları 
29
1. Devletin Tanımı 
29
2. Devletin Unsurları 
29
a. Ülke 
30
b. Nüfus (=Toplum veya Millet) 
30
c. Egemenlik (=Hakimiyet) veya İktidar 
31
II. İDARE HUKUKUNA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR, İDARE HUKUKUNUN ÖZELİKLERİ VE KAYNAKLARI 
32
A. İdare Kavramının Tanımı ve İdarenin İşlevi 
32
B. İdare Hukukunun Konusu, Tanımı Ölçütleri ve Özellikleri 
33
C. İdarenin Diğer Devlet Organlarının İşlevlerinden Ayrılması 
34
1. Yönetmek (=İdare Etmek) ve Yasama İşlevinin Farklılıkları 
34
2. Yönetmek ve Yargılamak İşlevinin Farklılıkları 
35
3. Yönetmek ve Hükümet Etmek İşlevinin Farklılıkları 
37
D. Türkiye Cumhuriyeti Devlet İdaresinin Görevleri 
39
1. Milli Güvenliğin Korunması 
39
2. Kolluk Faaliyetlerinin Yürütülmesi/Düzeni Sağlamak 
39
3. Kamu Hizmetlerinin Yürütülmesi 
40
4. Özendirme ve Destekleme Faaliyeti 
40
5. İç Düzen (=Özyönetim) Faaliyetleri 
40
6. Planlama Faaliyetleri 
40
E. İdare Hukukunun Özellikleri 
40
1. İdare Hukuku Özerk ve Genç Bir Hukuk Dalıdır 
41
2. İdare Hukuku Tedvin Edilmemiş (=Kodifiye Edilmemiş, Derlenmemiş) Bir Hukuk Dalıdır 
41
3. İdare Hukuku İçtihadi (=Jurispürüdansiyel, Yargı Kararlarına Dayanan) Bir Hukuk Dalıdır 
41
4. İdare Hukuku Eşitsizlik İlkesi Üzerine İnşa Edilmiştir 
42
5. İdare Hukuku Millidir 
42
6. İdare Hukuku Anayasa Hukukunun Somutlaşmış Halidir 
42
7. İdare Hukuku Dinamik Bir Hukuk Dalıdır 
43
8. İdare Hukuku Disiplinler Arası Bir Hukuktur 
43
9. İdare Hukukunun Kurum ve Kurallarının Uygulanmasından Kaynaklanan Uyuşmazlıklar İlke Olarak İdari Yargıda Çözümlenir 
43
İkinci Kısım
İDARENİN HUKUKA TÂBİ KILINMASI
I. KANUNİ İDARENİN KAYNAKLARI 
45
A. Anayasa 
47
B. Hukukun Evrensel İlkeleri 
48
C. Milletlerarası Hukuk 
49
D. Kanun ve Cumhurbaşkanı Kararnameleri 
51
E. İdarenin Düzenleyici İşlemleri 
59
1. Yönetmelik 
61
2. Diğer Düzenleyici İşlemler 
64
F. Yardımcı Kaynaklar 
65
II. İDARE HUKUKUNUN TEMELİ OLARAK HUKUK DEVLETİ 
65
A. Hukuk Devletinin Tarihsel Gelişim Seyri 
65
1. Mülk Devlet Anlayışı 
68
2. Polis Devleti ve Hazine Teorisi 
70
B. Hukuk Devletine İlişkin Temel Açıklamalar 
71
C. Hukuk Devletinin Gerekleri 
75
1. Temel Hak ve Hürriyetlerin Güvence Altına Alınması 
75
a. Genel Olarak 
75
b. Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlanmasının Sınırı 
77
ba. Sınırlama Kanun İle Yapılmalıdır 
78
bb. Sınırlamalar Anayasa’nın İlgili Maddesinde Belirtilen Sebeplere Dayandırılmalıdır 
79
bc. Sınırlandırma Ölçülülük İlkesine Uygun Olmalıdır 
79
bd. Sınırlandırma Demokratik Toplum Düzeninin Gereklerine Uygun ve Temel Hak ve Hürriyetin Özüne Dokunmaması Gerekir 
83
2. Devlet Organlarının İşlemlerinin Yargısal Denetimi 
84
3. Kazanılmış Haklara Saygılı Olma İlkesi 
87
4. Kanunsuz Suç ve Ceza Olmaz İlkesi 
88
5. Mahkemelerin Bağımsızlığı, Tarafsızlığı ve Yargıç Güvencesi 
89
6. İdarenin Yargısal Denetimi 
91
7. Kuvvetler (=Erkler, Güçler) Ayrılığı İlkesi 
92
8. Kanunların Genelliği ve Soyutluğu 
95
9. Kanun Önünde Eşitlik 
95
10. İdarenin Kanuniliği ve Tarafsızlığı 
99
11. İdarenin Sorumluluğu 
100
İkinci Bölüm
ANAYASA’DA ÖNGÖRÜLEN İDAREYE İLİŞKİN
TEMEL İLKELER VE TÜRK İDARE TEŞKİLATI
Birinci Kısım
TÜRK İDARİ TEŞKİLATININ ESASLARI
I. İDARENİN KANUNİLİĞİ VE İDARENİN BÜTÜNLÜĞÜ İLKELERİ 
101
A. Hiyerarşi Kudreti ve Hiyerarşik Denetim 
103
1. Genel Olarak 
103
2. Hiyerarşi Yetkisinin Özellikleri 
104
3. Hiyerarşi Yetkisinin Kapsamı 
106
4. Hiyerarşi Yetkisinin Kullanılamayacağı Durumlar ve Kanunsuz Emir 
108
5. Hiyerarşi Yetkisini Kullanacak Makamlar 
110
B. İdari Vesayet 
110
1. Genel Olarak 
110
2. Vesayet Yetkisini Kullanabilecek Makamlar 
112
3. İdari Vesayet Yetkilerinin Kapsamı 
113
4. Vesayet Yetkisinin Hiyerarşik Yetki İle Karşılaştırılması 
118
5. Vesayet Yetkisinin Kullanılma Yöntemleri 
119
II. KAMU TÜZELKİŞİLİĞİ 
123
A. Genel Anlamda Tüzel Kişilik ve Özel Hukuk – Kamu Hukuku Tüzel Kişiliği 
123
B. Kamu Hukuku Tüzel Kişilikleri İle Özel Hukuk Tüzel Kişiliklerinin Birbirlerinden Farkları 
124
III. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATINA HÂKİM OLAN ANAYASA İLKELERİ 
127
A. Merkezden Yönetim İlkesi 
129
1. Tanımı ve Özellikleri 
129
2. Merkezden Yönetim Yöntemleri 
132
a. Merkeziyetçilik 
133
b. Yetki Genişliği (=Âdem–i Temerküz, Tevsi–i Mezuniyet) 
133
3. Merkezden Yönetimin Yarar ve Sakıncaları 
134
B. Yerinden Yönetim (=Âdemi Merkeziyetçilik) 
136
1. Özellikleri 
140
2. Yerinden Yönetimin Yarar ve Sakıncaları 
141
İkinci Kısım
TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI – MERKEZİ İDARE
I. GENEL OLARAK 
144
II. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATI MERKEZİ İDARESİNİN BAŞKENT TEŞKİLATI 
145
A. Cumhurbaşkanı 
145
B. Başkanlık Sisteminin Türkiye Uygulaması: Türk Tipi Cumhurbaşkanlık Sisteminde Cumhurbaşkanı 
146
1. Cumhurbaşkanının Seçimi ve Cumhurbaşkanına Vekâlet 
153
2. Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri 
157
a. Yasama İle İlgili Görev ve Yetkileri 
158
b. Yürütme İle İlgili Görev ve Yetkileri 
159
c. Yargı İle İlgili Görev ve Yetkileri 
162
3. Cumhurbaşkanlığı Sisteminde Yürütme Organının Siyasi ve Cezai Sorumluluğu 
163
C. Cumhurbaşkanı Yardımcılıkları 
166
D. Cumhurbaşkanı Özel Kalem Müdürlüğü 
169
E. Cumhurbaşkanı Başdanışmanı ve Danışmanı 
170
F. İdari İşler Başkanlığı 
170
G. Cumhurbaşkanlığı Ofisleri 
171
H. Cumhurbaşkanlığı Politika Kurulları 
175
I. Bakanlıklar 
177
J. Bakan Yardımcıları 
186
K. Cumhurbaşkanlığına Bağlı Kurum ve Kuruluşlar 
188
1. Devlet Denetleme Kurulu 
189
2. Milli Güvenlik Kurulu 
195
II. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATI MERKEZİ İDARESİNİN TAŞRA TEŞKİLATI 
199
A. İl İdaresi 
201
1. Vali 
201
2. İl İdare Şube Başkanları (=İl Müdürlükleri) 
205
3. İl İdare Kurulu 
206
B. İlçe Yönetimi 
206
1. Kaymakam 
207
2. İlçe İdare Şube Başkanları 
210
3. İlçe İdare Kurulu 
211
Üçüncü Kısım
TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI – YERİNDEN YÖNETİM İDARELERİ
I. GENEL AÇIKLAMALAR 
212
II. İDARİ YERİNDEN YÖNETİM 
213
A. Genel Olarak 
213
B. İdari Yerinden Yönetim Türleri 
214
1. Coğrafi Yerinden Yönetim 
214
2. Türleri 
217
a. İl Özel İdaresi 
217
b. Belediyeler ve Büyükşehir Belediyeleri 
219
c. Köyler 
223
C. Fonksiyonel Yerinden Yönetim (=Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşları) 
224
Üçüncü Bölüm
İDARİ İŞLEMLER VE İDARİ SÖZLEŞMELER
Birinci Kısım
İDARİ İŞLEMLER
I. TANIM 
227
II. İDARİ İŞLEMİN ÖZELLİKLERİ 
230
A. Kural Olarak İdari Makamlar Tarafından Kamu Gücüne Dayanılarak Yapılır 
230
B. Tek Yanlı İrade Açıklamasıdır 
230
C. İcrailik (=Etkili Karar Olma) Niteliğini Taşır ve Resen İcra Edilebilir 
231
D. Hukuka Uygunluk Karinesinden Yararlanır ve Yargısal Denetime Tabidir 
234
III. İDARİ İŞLEMİN UNSURLARI 
235
A. Yetki Unsuru 
235
1. Yetki Çeşitleri 
237
a. Kişi Yönünden Yetki 
237
aa. Fiili Memur Teorisi 
237
ab. Vekâlet 
238
ac. Yetki ve İmza Devri 
239
b. Konu Yönünden Yetki 
242
c. Yer Yönünden Yetki 
243
d. Zaman Yönünden Yetki 
243
2. Yetki Unsurunda Sakatlık Halleri 
244
a. Fonksiyon (=Görev) Gaspı 
244
b. Yetki Gaspı 
246
c. Yetki Tecavüzü (=Aşımı) 
247
B. Şekil (=Biçim, Usul ve Prosedür) Unsuru 
248
C. Sebep (=Neden) Unsuru 
254
D. Konu Unsuru 
256
E. Amaç (=Maksat) Unsuru 
258
F. İdarenin Bağlı ve Takdir Yetkisi ve İdari İşlemin Unsurları 
259
IV. İDARİ İŞLEMİN ÇEŞİTLERİ 
266
A. Organik Açıdan İdari İşlemler 
266
1. Yasama Organının İdari İşlemleri 
266
2. Yargı Organının İdari İşlemleri 
267
3. Yürütme Organının (=İdarenin) İdari İşlemleri 
267
B. Maddi (=Yapısı) Bakımdan Ayrım 
268
1. Düzenleyici İşlemler (=Genel İşlemler, Kural İşlemler, Genel Düzenleyici İşlemler) 
268
2. Bireysel (=Birel) İşlemler 
269
a. Şart İşlemler (=Şart Tasarruflar, Koşul İşlemler, Durum İşlemler) 
269
b. Öznel İşlem 
269
3. Karma İşlemler 
270
4. Birden Çok İlgiliye Yönelik Bireysel İşlemler 
270
a. Genel İdari Kararlar 
270
b. Otomatik İşlemler 
271
C. İrade Açıklayanların Sayısı Bakımından Ayrım 
271
1. Basit İradeli İşlemler 
271
2. Kurul (=Kolektif, Toplu İşlem) İşlemler 
271
3. Birleşme İşlemler 
271
4. Zincir İşlemler 
272
D. Açıklanan İradenin Şekline Göre Ayrım 
272
1. Açık (=Sarih) İşlemler 
272
2. Zımni (=Örtülü) İşlemler 
272
V. İDARİ İŞLEMLERİN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ 
274
VI. İDARİ İŞLEMLERİN SONA ERMESİ 
275
A. İdari İşlemi Yapan İdarenin İradesi Dışında Gerçekleşen Sona Erdirici Nedenler 
275
1. Hukuki Nedenler 
275
2. Fiili Nedenler 
276
3. İdari İşlemin Kendiliğinden Sona Ermesi 
276
B. İdari İşlemi Yapan İdarenin İradesine Bağlı Olarak Gerçekleşen Sona Erdirici Nedenler 
277
1. Geri Alma 
277
2. Kaldırma (=İlga) 
279
3. Değiştirme 
281
4. Düzeltme 
281
İkinci Kısım
İDARİ SÖZLEŞMELER
I. TANIMI VE ÖLÇÜTLERİ 
282
II. İDARİ SÖZLEŞMELERİN TÜRLERİ 
284
A. İdari Sözleşmelerin Klasik Tipleri 
285
1. Kamu Hizmeti İmtiyaz Sözleşmeleri 
285
2. İltizam Sözleşmeleri 
285
3. Kamu İstikraz (=Kamu Borçlanma) Sözleşmeleri 
286
4. Yeraltı ve Yerüstü Servetlerinin İşletilmesine İlişkin Sözleşmeler 
286
5. Orman İşletme Sözleşmeleri 
287
6. İdari Hizmet Sözleşmeleri 
287
B. İdari Sözleşmelerin Yeni Türleri 
288
C. İsimsiz İdari Sözleşmeler (=Atipik İdari Sözleşmeler) 
289
III. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİ 
289
IV. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİNE İLİŞKİN KANUNİ DÜZENLEMELER 
291
A. 2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu’nun Kapsamı 
291
B. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun Kapsamı 
291
C. Kamu İhale Kanunu'nun Temel İlkeleri 
293
1. Saydamlık (=Şeffaflık) 
293
2. Rekabet 
293
3. Eşitlik 
293
4. Güvenirlik 
293
5. Kamuoyu Denetimi 
293
6. İhtiyaçların Uygun Şartlarla ve Zamanında Karşılanması 
294
7. Kaynakların Verimli Kullanılması 
294
D. İhale Usulleri 
294
1. 2686 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun Öngördüğü Usuller 
294
a. Kapalı İhale Usulü 
294
b. Açık Arttırma ve Eksiltme Usulü 
295
c. Pazarlık Usulü 
295
d. Yarışma Usulü 
295
2. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun Öngördüğü İhale Usulleri 
295
a. Açık İhale Usulü 
295
b. Belli İstekliler Arasında İhale Usulü 
295
c. Pazarlık Usulü 
296
d. Doğrudan Temin Usulü 
296
e. Tasarım Yarışmaları 
296
E. 4734 Sayılı Kanunun Öngördüğü İhale Süreci 
296
F. İdari Sözleşmelerin Biçimi ve Bölümleri 
298
1. Şartname 
299
2. Anlaşma 
299
G. Kamu İhale Uyuşmazlıklarının Çözümü 
299
1. İdari Çözüm 
300
a. İdareye Şikâyet 
300
b. Kamu İhale Kurumu’na İtirazen Şikâyet 
300
2. Yargısal Çözüm 
300
Dördüncü Bölüm
KAMU HİZMETİ
I. KAMU HİZMETİ KAVRAMI 
301
II. KAMU HİZMETİNE EGEMEN OLAN TEMEL İLKELER 
305
A. Süreklilik (=Kesintisizlik, Devamlılık, İnkıtaya Uğramama) ve Düzenlilik 
305
B. Değişkenlik (=Uyarlama) 
306
C. Nesnellik (=Tarafsızlık) ve Eşitlik 
307
D. Kamu Hizmetlerinin Bedelsizliği (=Meccaniliği, Karşılıksız Olması) 
309
III. KAMU HİZMETLERİNİN KURULMASI, DÜZENLENMESİ, KALDIRILMASI 
311
A. Kamu Hizmetlerinin Düzenlenmesi 
312
B. Kamu Hizmetlerinin Kaldırılması 
312
VI. KAMU HİZMETİNİN TÜRLERİ 
313
A. Tekelli – Tekelsiz Kamu Hizmetleri 
313
B. Yürütüldükleri Alana Göre 
314
C. Bireylerin Yararlanma Biçimlerine Göre 
314
D. Konularına Göre Kamu Hizmeti Türleri 
314
1. İdari Kamu Hizmetleri 
314
2. İktisadi Kamu Hizmetleri 
315
3. Sosyal Kamu Hizmetleri 
315
4. Bilimsel, Teknik ve Kültürel Kamu Hizmetleri 
316
V. KAMU HİZMETLERİNİN GÖRÜLME USULLERİ 
316
A. Emanet Usulü 
316
B. Müşterek Emanet Usulü 
317
C. Ruhsat Usulü 
318
D. İltizam Usulü 
319
E. İmtiyaz Usulü 
319
1. İmtiyaz Sözleşmesinde İdarenin Yetkileri ve Yükümlülükleri 
320
2. İmtiyaz Sahibinin Hakları, Ayrıcalıkları Yükümlülükleri 
322
3. Kamu Hizmet İmtiyaz Sözleşmelerinin Sona Ermesi 
324
Beşinci Bölüm
İDARİ KOLLUK
I. TANIM 
327
II. İDARİ KOLLUĞUN AMACI VE İDARİ KOLLUK TÜRLERİ 
330
A. İdari Kolluğun Amacı: Kamu Düzeni Kavramı ve Unsurları 
330
1. Güvenlik 
333
2. Dirlik ve Esenlik 
334
3. Genel Sağlık 
335
4. Genel Ahlâkın Korunması 
336
B. İdari Kolluk – Adli Kolluk Ayırımı 
337
C. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk 
343
1. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk Ayırımı 
343
2. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk Ayırımının Sonuçları ve Kolluk Yetkilerinin Çatışması ve Yarışması 
346
III. KOLLUK MAKAMLARI, İŞLEMLERİ VE USULLERİ 
349
A. Kolluk Makamları 
349
B. Kolluk İşlemleri 
350
C. Kolluk Yetkilerinin Kullanma Usulleri 
351
1. İzin Usulü 
351
2. Bildirim Usulü 
352
3. Serbesti Usulü 
353
IV. KOLLUK YETKİSİNİN SINIRLARI VE KOLLUK YETKİLERİNİN GENİŞLEMESİ 
354
A. Kolluk Yetkisinin Sınırları 
354
B. Kolluk Yetkilerinin Genişlemesi: Olağanüstü Hal Rejimi 
356
Altıncı Bölüm
İDARENİN SORUMLULUĞU
I. GENEL OLARAK 
359
II. İDARENİN SORUMLULUĞUN ŞARTLARI 
365
A. İdari Davranış 
365
B. Zarar 
366
1. Zarar, Gerçek ve Kesin Olmalıdır 
372
2. Zarar Özel Olmalıdır 
373
3. Zarar, Meşru Bir Menfaat ya da Hakka Yönelik Olmalıdır 
373
4. Zarar, Maddi Ya Da Manevi Nitelikte Olabilir 
373
5. Zarar, Parayla Takdir Edilebilen Bir Zarar Olmalıdır 
374
6. Zarar, Anormal Olmalıdır 
377
C. Nedensellik Bağı (=İlliyet Bağı, İlliyet Rabıtası) 
378
III. SORUMLULUĞUN KALKMASI VEYA AZALMASI 
379
A. Zorlayıcı Nedenler (=Mücbir Sebep, Force Majeur) 
379
B. Beklenmeyen Durumlar (=Kaza, Cas Fortuit) 
380
C. Zarar Görenin Kusuru 
380
D. Üçüncü Kişinin Kusuru 
383
IV. HİZMET KUSURU 
384
A. Hizmet Kusurunun Özellikleri 
391
1. Hizmet Kusuru, Nesnel (=Objektif Niteliği Haiz) ve Anonimdir 
391
2. Hizmet Kusuru, Genel ve Asli Sorumluluk Türüdür 
392
3. Hizmet Kusuru, Olaylara Göre Değişen, Esnek Bir Kavramdır 
392
B. Hizmet Kusuru Sayılan Haller 
393
1. Hizmetin Kötü İşlemesi 
393
2. Hizmetin Geç İşlemesi 
395
3. Hizmetin Hiç İşlememesi 
396
C. Hizmet Kusuru– Kişisel Kusur Ayrımı 
397
V. İDARENİN KUSURSUZ SORUMLULUĞU 
403
A. Risk İlkesi (=Muhataralı Faaliyet, Tehlike Sorumluluğu, Hasar Kuramı) 
406
1. Mesleki Risklerden Doğan Sorumluluk 
408
a. Daimi Kamu Görevlilerinin Görevleri Nedeniyle Doğan Sorumluluk 
410
b. Geçici Olarak Kamu Görevlerine Katılanların Görevleri Nedeniyle Doğan Sorumluluk 
410
2. Sosyal Risk İlkesi 
411
B. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik İlkesi 
415
C. Bayındırlık Hizmetlerine Katılanların Özel Durumuna Göre Sorumluluk 
416
D. Hukuka Uygun İdari İşlemlerden Dolayı Sorumluluk 
417
Yedinci Bölüm
KAMU MALLARI
Birinci Kısım
KAMU MALLARININ HUKUKİ REJİMİ
I. KAMU MALLARININ TANIMI 
419
II. KAMU MALLARININ SINIFLANDIRILMASI 
422
A. Kullanma Açısından (=Tahsis Amaçlarına Göre) Kamu Malları 
422
1. Sahipsiz Mallar 
422
2. Orta Mallar (=Menfaati Umuma Ait Mallar/Umumun İstifadesine Arz Edilmiş Mallar) 
423
3. Hizmet Malları 
423
B. Kökenleri Açısından (=Oluş Tarzlarına Göre) Kamu Malları 
423
1. Tabii (=Doğal) Kamu Malları 
423
2. Suni (=Yapay) Kamu Malları 
424
C. Kamu Malı Niteliğini Kazanmaları Açısından Kamu Malları 
425
1. Özel Mülkiyete Konu Olamayacak Nitelikteki Kamu Malları 
425
2. Geleneksel Kamu Malları 
425
3. Özgüleme (=Tahsis) Yöntemiyle Oluşan Kamu Malları 
425
D. Taşınıp Taşınamadıklarına Göre Kamu Mallar 
425
1. Taşınmaz Kamu Malları 
426
2. Taşınır Kamu Malları 
426
E. Maddi İçeriklerine Göre Kamu Malları 
426
1. Kara Kamu Malları 
426
2. Deniz / Su Kamu Malları 
426
3. Hava Kamu Malları 
426
III. KAMU MALLARININ ÖZELLİKLERİ 
427
A. Özel Mülkiyete ve Bu Kapsamdaki Tasarruflara Konu Olmazlar 
427
B. Kamu Malları Kamulaştırılamazlar 
428
C. Kamu Malları Haczedilemezler 
428
D. Kamu Malları Özel Mallara Nazaran Daha Ayrıcalıklı Bir Korumaya Tabidirler 
429
IV. KAMU MALLARINDAN YARARLANMANIN HUKUKİ REJİMİ 
429
A. Kamu Hizmetlerine Tahsis Edilmiş Kamu Mallarının Kullanımı 
430
B. Kamunun Doğrudan Kullanımına Tahsis Edilmiş Kamu Mallarının Kullanımı 
430
1. Genel (=Kolektif) Yararlanma 
430
a. Serbestlik İlkesi 
431
b. Eşitlik İlkesi 
431
c. Yararlanmanın Karşılıksız Olması (=Bedelsizlik veya Meccanilik) İlkesi 
432
2. Özel (=Bireysel) Yararlanma 
432
a. İzine Bağlılık İlkesi 
433
b. Ücretlilik (=Bedel) İlkesi 
433
c. Yararlanmanın Geçici Olması İlkesi 
434
İkinci Kısım
İDAREYE MAL VEYA HAK KAZANDIRAN YÖNTEMLER
I. GENEL OLARAK 
435
II. KAMULAŞTIRMA İŞLEMİNİN BENZER KURUMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI 
435
A. Devletleştirme (=Millileştirme) 
435
B. İstimval (=Rekizisyon) 
436
1. Genel Olarak 
436
2. Özellikleri 
437
C. Geçici İşgal 
438
D. Zoralım (=Müsadere) 
438
III. KAMULAŞTIRMA (=İSTİMLÂK) 
439
A. Genel Olarak 
439
B. Kamulaştırma İşleminin Unsurları Bakımından Analizi 
440
C. Kamulaştırmanın Aşamaları 
446
D. Mal Sahibinin Geri Alma Hakkı ve İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçmesi 
450
E. Özel Kamulaştırma Usuller 
455
1. Trampa yoluyla Kamulaştırma 
455
2. Acele Kamulaştırma 
456
3. Kamulaştırmasız El Atma 
458
a. Hukuka Uygun Kamulaştırmasız El Atma 
458
b. Hukuka Aykırı Kamulaştırmasız El Atma (=Fiili Yol, Dolayısıyla Kamulaştırmaya ve Kamulaştırmasız El Atma) 
459
Yararlanılan ve Başvurulabilecek Temel Kaynaklar 
461
Kavramlar Dizini 
471