Kategoriler
Eser Adı Yazar Yayınevi Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takip Üyelik Yardım İletişim
 
 
Bülten
   
Dilbilime Giriş
Dilbilim Tarihi – Yapısal Dilbilim – Ferdinand de Saussure Sonrası Dilbilim – Sözcelem Kuramları
Temmuz 2018 / 5. Baskı / 552 Syf.
Fiyatı: 59.90 TL
Stokta var (24 saatte kargoya verilir).
 
Sepete Ekle
   

Kitap, gördüğü yoğun ilgi üzerine kısa sürede 4. Baskısını ve üstüste dört kere ek baskı yapmış olup, şimdi ise gözden geçirilmiş ve yenilenmiş 5. Baskısını yapmıştır. Kitap, yazarların "Dilbilime Giriş", "Dilbilim", "Anlambilim" vb. isimlerinde verdikleri derslerinin notlarından, ders anlatımı esnasında öğrencilerinden gelen sorulardan, araştırmalarından, yayınlarından ve mesleki deneyimlerinden sağladığı birikimlerle yazılmıştır. Kitabın ilk üç baskısının ardından gerek akademisyenlerden ve öğrencilerden gerekse kitabı kullanan okuyuculardan gelen istek ve öneriler de dikkate alınarak, kitabın daha da kullanıcı dostu olması sağlanmaya çalışılmıştır.

Kitapta konular basit ve sade bir dille anlatılmış, dilbilim konusu; coğrafi dağılım, tarihi gelişmeler, dilbilim okullarındaki çeşitli yansımalar, ilgili kuramlar ve alt dallarıyla birlikte anlatılmış, anlatılan konuların daha da iyi öğrenilebilmesi için çok sayıda örnek metin verilmiş ve bu metinler açık-lanmıştır.

Kitap, özellikle son altmış yılda önemli gelişmeler kaydetmiş ve insan bilimleri arasında ayrıcalıklı bir konum kazanmış olan "Anlambilim" konusunda kendini geliştirmek ve çalışma yapmak isteyenlere de hitap etmektedir.

Konu Başlıkları
Dilbilim Tarihi
Dilbilimin Alt Dalları
Yapısal Dilbilim
Amerikan Yapısalcılığı
Sözcelem Kuramları
Dilbilimsel Edimbilim
Anlambilim
Göstergebilim ve Dilbilim
Söyleşimlilik ve Çokseslilik
Dilbilim ve Biçembilim
Dilbilim ve Çeviri
Barkod: 9789750249211
Yayın Tarihi: Temmuz 2018
Baskı Sayısı:  5
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 552
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Beşinci Baskıya Önsöz  5
Üçüncü Baskıya Önsöz  7
Önsöz  9
0. Giriş  23
BİRİNCİ BÖLÜM
DİLBİLİM TARİHİ
1. GİRİŞ  29
1.1. YAZININ İCADI  32
1.2. KARŞILAŞTIRMALI DİLBİLGİSİ  33
1.3. TARİHSEL DİLBİLGİSİ  34
1.4. DİLLERİN SINIFLANDIRILMASI  35
1.4.1. Biçimbilgisel Sınıflandırma  36
1.4.1.1. Tek Heceli Diller  36
1.4.1.2. Bağlantılı (Eklemeli) Diller  36
1.4.1.3. Bükümlü Diller  36
1.4.1.4. Çok Bükümlü Diller  37
1.5. KAYNAK AÇISINDAN DİLLER  37
1.5.1. Hint–Avrupa Dilleri  38
1.6. HAMİ–SAMİ DİLLERİ  39
1.7. URAL–ALTAY DİLLERİ  40
1.8. GÜNEY–DOĞU ASYA DİLLERİ  40
1.9. OKYANUS VE AVUSTRALYA DİLLERİ  40
1.10. BÖLÜM SONU  41
İKİNCİ BÖLÜM
DİLBİLİM NEDEN BİR BİLİMDİR?
(DİLBİLİMİN DİLBİLGİSİ, FİLOLOJİ VE YAZINA GÖRE YERİ)
2. DİLBİLİM NEDEN BİR BİLİMDİR? DİLBİLİMİN DİLBİLGİSİ, FİLOLOJİ VE YAZINA GÖRE YERİ  47
2.1. DİLBİLİM NEDEN BİR BİLİMDİR?  47
2.2. DİLBİLİM NEDİR?  48
2.3. DİLBİLİMİN GÖREVİ NEDİR?  49
2.4. DİLBİLİMİN YERİ  50
2.4.1. Dilbilim / Dilbilgisi  50
2.4.2. Dilbilim/Filoloji  52
2.4.3. Dilbilim/Yazın  52
2.5. BÖLÜM SONU  54
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DİL, DÜŞÜNCE; KÜLTÜR VE DİLBİLİM
3. DİL, DÜŞÜNCE; KÜLTÜR VE DİLBİLİM  59
3.0. GİRİŞ  59
3.1. DİL NEDİR?  60
3.2. DİL VE DÜNYA  62
3.3. DİL VE DÜŞÜNCE  64
3.4. DİL VE KÜLTÜR  65
3.5. DİLBİLGİSİNDEN DİLBİLİME  68
3.5.1. Dilbilgisi  68
3.5.1.1. Kuralcı Dilbilgisi  70
3.5.1.2. Betimleyici Dilbilgisi  70
3.5.1.3. Açıklayıcı Dilbilgisi  70
3.5.2. Dilbilim  72
3.5.2.1. Gözlemleme  74
3.5.2.1.1. Gözlemlenen Dilsel Edimlerin Betimlenmesi  74
3.5.2.1.2. Gözlemlenen Dilsel Olguların Açıklanması  75
3.5.2.1.3. Bir Örnekçe ya da Bir Kuram Oluşturma  75
3.5.2.1.4. Kural ve Yasaların Özellikleri  75
3.6. DİLBİLİMCİ KİMDİR?  76
3.7. BÖLÜM SONU  82
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
DİL VE İLETİŞİM
4. GİRİŞ: YİNELEMELER, DİL VE İLETİŞİM  87
4.1. DİLSEL İLETİŞİMİN TEMEL ÖĞELERİ  89
4.1.1. Konuşucu ya da Yaza(n)r  89
4.1.2. Alıcı (Okur)  91
4.1.3. Gönderge  92
4.1.4. Sözlü ve/ya da Yazılı İleti  95
4.1.5. Kanal  96
4.1.6. Kod  97
4.2. METİNLER VE GERÇEKLİK  97
4.2.1. Tiyatroda Göndericiler  97
4.2.2. Çizgi Romanlar  97
4.3. SONUÇ  98
4.4. İLETİŞİMİN İŞLEVLERİ  98
4.4.1. Gönderge İşlevi  99
4.4.2. Anlatım ya da Duygu İşlevi  100
4.4.3. Çağrı İşlevi  104
4.4.4. İlişki İşlevi  105
4.4.5. Üst–Dil İşlevi  109
4.4.6. Dilin Sanat İşlevi  110
4.4.7. Dilin Oyun İşlevi  116
4.5. BÖLÜM SONU  117
BEŞİNCİ BÖLÜM
YAPISAL DİLBİLİM
5. GİRİŞ  121
5.1. GENEL DİLBİLİM DERSLERİ  125
5.2. GENEL DİLBİLİM DERSLERİ’NİN YÖNELİMLERİ  125
5.2.1. Dilbilim Betimsel Bir Bilimdir  125
5.2.2. Sözlü Dile Verilen Öncelik  126
5.2.3. Dilbiliminin Görevleri  128
5.3. DİZGE NEDİR?  128
5.4. GENEL DİLBİLİM DERSLERİNDE İKİLİ KARŞITLIKLAR  129
5.4.1. Dil ve Söz Karşıtlığı  129
5.4.2. Dilin Alt Dalları  134
5.4.2.1. Ağız  134
5.4.2.2. Şive  134
5.4.2.3. Kişisel ya da Bireysel Dil  135
5.4.2.4. Lehçe  135
5.4.2.5. Argo  135
5.4.3. Dilin Görünümleri  137
5.4.3.1. Lingua franca  137
5.4.3.2. İletişim Dili  138
5.4.3.3. Ulusal Dil  138
5.4.3.4. Resmi Dil  138
5.4.3.5. Anadil  139
5.4.3.6. Birinci Dil, İkinci Dil ve Yabancı Dil  140
5.4.4. Yapay Diller  140
5.4.4.1. Esperanto  141
5.4.5. Dil ve Kullanımı  142
5.4.6. Dil Konusunda Önyargılar  143
5.4.7. Çeşitli Diller  144
5.5. GÖSTERGE VE GÖSTERGE DİZGELERİ  145
5.5.1. Belirti ve Belirtke  146
5.5.1.1. Belirti  146
5.5.1.2. Asıl Gösterge: Belirtke  147
5.5.2. Gösterge ve Simge  149
5.5.3. Görsel Gösterge (İkon)  150
5.5.4. Göstergelerin Birbirlerine Rakip Kullanımları  151
5.5.5. Dil Göstergesi  152
5.5.5.1. Dil Göstergesinin Tanımı ve Yapısı  154
5.5.5.1.1. Gösteren  155
5.5.5.1.2. Gösterilen  156
5.5.5.1.3. Gönderge  156
5.5.5.2. Gösterge: Algılama ve Kavramsallaştırma  157
5.5.5.3. Gönderge Gösterge Bağlantısı  157
5.5.5.4. Gösterge ve Değerleri  159
5.5.5.4.1. Göstergenin Vurgulanması  159
5.5.5.4.2. Gösterenin Vurgulanması  159
5.5.5.4.3. Gösterilenin Vurgulanması  159
5.5.6. Dil Göstergesinin Özellikleri  160
5.5.6.1. Dil Göstergesinin Nedensizliği  160
5.5.6.1.1. Nedensizlikle İlgili Birinci Açıklama  162
5.5.6.1.2. Nedensizlikle İlgili İkinci Açıklama  164
5.5.6.1.3. Nedensizlikle İlgili Üçüncü Açıklama  164
5.5.6.1.4. Gerçeklik, Sözcük ve İmge  166
5.5.6.1.5. Nedensizlikle İlgili Dördüncü Açıklama  167
5.5.7. Göstergenin Çizgisellik Özelliği  167
5.5.8. Dil Göstergesinin Değişmezliği  168
5.5.9. Dil Göstergesinin Değişebilirliği  169
5.5.10. Dilin Ayırıcı Özelliği  170
5.5.11. Gösteren, Gösterilen ve Gönderge Arasındaki Etkileşim  172
5.5.12. Dilin Çift Eklemliliği  172
5.6. ARTZAMANLILIK VE EŞZAMANLILIK  174
5.7. DİZİSEL (ÇAĞRIŞIMSAL) VE DİZİMSEL İLİŞKİLER  176
5.8. TÖZ VE BİÇİM  179
5.9. ANLAM VE DEĞER  181
5.10. DİLDE YALNIZCA KARŞITLAR VARDIR  183
5.11. BÖLÜM SONU  185
ALTINCI BÖLÜM
FERDINAND DE SAUSSURE SONRASI AVRUPA DİLBİLİMİ
6. GİRİŞ  201
6.1. PRAG OKULU: İŞLEVSELCİLİK  201
6.1.1. Prag Dilbilim Çevresi'nin Temel İlkeleri  202
6.1.1.1. Dil işlevsel bir dizge olarak düşünülmelidir.  202
6.1.1.2. Dilbilimcinin dile yöntemsel yaklaşımı eşzamanlı olmalı ve konuşucunun sezgisine başvurmalıdır.  202
6.1.1.3. Dilin işlevsel dizge düşüncesi sadece eşzamanlı düzleme değil aynı zamanda artzamanlı düzleme de uygulanması gerekir.  202
6.1.1.4. Prag Dilbilim Çevresi'nin amaçlarından biri de dillerin oluşturduğu dizgelerin bir tipolojisini gerçekleştirmektir.  203
6.1.2. Sesbilim  203
6.1.3. Fransız İşlevsel Dilbilim Okulu  204
6.1.4. André Martinet ve Çift Eklemlilik  204
6.1.5. Lucien Tesnière: Bağımsal Dilbilgisi  206
6.1.6. Gustave Guillaume: Psikomekanik  211
6.2. ROMAN JAKOBSON  212
6.3. KOPENHAG DİLBİLİM ÇEVRESİ: GLOSEMATİK  213
6.4. BÖLÜM SONU  215
YEDİNCİ BÖLÜM
AMERİKAN YAPISALCILIĞI
7. GİRİŞ  219
7.1. EDWARD SAPIR: ANLIKÇILIK  220
7.2. ZELLIG SABBETAI HARRIS: DAĞILIMSAL DİLBİLİM  220
7.2.1. Dağılımsal Çözümlemenin İlkeleri  222
7.2.1.1. Bütünce  222
7.2.1.2. Anlam  223
7.2.1.3. Dağılım  223
7.3. NOAM CHOMSKY: ÜRETİCİ DÖNÜŞÜMSEL DİLBİLGİSİ  226
7.3.1. Kuramsal yaklaşımlar; Tanımlar  228
7.3.2. Temel Kavramlar  229
7.3.2.1. Edinç/Edim  229
7.3.2.2. Derin Yapı/Yüzey Yapı  232
7.3.3. Üretici–Dönüşümsel Dilbilgisi Tasarısı  234
7.3.3.1. Dönüşüm Nedir?  239
7.3.4. Standart Kuram  240
7.3.5. Genişletilmiş Standart Kuram  243
7.4. SONUÇ  243
7.5. BÖLÜM SONU  244
SEKİZİNCİ BÖLÜM
SÖZCELEM KURAMLARI
8. GİRİŞ  249
8.1. SÖZCELEM KURAMLARI  250
8.1.1. Dil/Söz Ayrımından Sözcelem Kavramına Geçiş  251
8.2. ÉMILE BENVENISTE VE SÖZCELEM  253
8.2.1. Söylemsel Öğeler: Kişi Adılları, Zaman ve Uzam Belirteçleri  254
8.2.2. Kişi Adılları  256
8.2.3. Kiplikler  256
8.2.3.1. Kiplikler ve Sözce Türleri  257
8.2.3.2. Kipliklerin Dilbilimsel Anlatımı  257
8.2.3.3. Örtük Kiplikler  258
8.2.4. Anlatı/Söylem  260
8.2.4.1. Anlatı  260
8.2.4.2. Söylem  261
8.2.5. Aktarılan Söylem  265
8.3. ROMAN JAKOBSON VE SÖZCELEM  268
8.3.1. İletiye Göndermede Bulunan İleti (İ/İ):  269
8.3.2. Koda Göndermede Bulunan Kod (K/K).  269
8.3.3. Koda Göndermede Bulunan İleti (İ/K).  269
8.3.4. İletiye Göndermede Bulunan Kod (K/İ).  269
8.4. JEAN DUBOIS VE SÖZCELEM KAVRAMLARI  270
8.4.1. Kipleştirme (Modalizasyon)  270
8.4.2. Mesafe (Distans)  271
8.4.3. Saydamlık ve Bulanıklık (Transparans ve Opasite)  273
8.4.4. Gerilim (Tansiyon)  273
8.5. OSWALD DUCROT VE SÖZCELEM  274
8.6. ANTOINE CULIOLI VE SÖZCELEM (LEXIS)  274
8.6.1. Söylem Durumu  276
8.6.2. İşlemsel Dilbilgisi  278
8.6.3. Lexis  278
8.6.4. Sözcelem İşlemleri  280
8.7. AÇIKLAMALAR  280
8.7.1. Sözce ve Tümce  281
8.8. BÖLÜM SONU  289
DOKUZUNCU BÖLÜM
EDİMBİLİM
9. GİRİŞ  297
9.1. TEMEL KAVRAMLAR  300
9.1.1. Sözcelem  300
9.1.2. Söylem  300
9.1.3. Sözce  301
9.1.4. Söz Edimi ya da Dil Edimi  301
9.1.5. Tümce  301
9.1.6. İletişimsel ve Dilsel Edinimler  301
9.2. DİL EDİMLERİ  301
9.2.1. İlke ve Edim  302
9.2.2. Söz ve Edim  302
9.2.2.1. Düzsöz Edimi  303
9.2.2.2. Edimsöz  303
9.2.2.3. Göndergesel Edim  304
9.2.2.4. Etkisöz Edimi  305
9.2.2.5. Edimsel Anlam  305
9.3. ÖNVARSAYIM  306
9.3.1. Oswald Ducrot ve Önvarsayım Kavramı  308
9.3.2. Örtük Sorunu  308
9.4. DİLDE GEREKÇELENDİRME  312
9.4.1. Oswald Ducrot ve Gerekçelendirme  313
9.4.2. Söylemde Metinde Gerekçelendirme: Gösterme, İkna Etme ve İnandırma  314
9.4.2.1.Göstermek ve Gerekçelendirmek  318
9.5. BÖLÜM SONU  324
ONUNCU BÖLÜM
DİLBİLİMİN DALLARI
10. GİRİŞ  329
10.1. DİLBİLİMİN DALLARI  330
10.1.1. Sesbilgisi ve Sesbilim  331
10.1.2. Sözcükbilim  334
10.1.2.1. Sözlük ve Sözcük Dağarcığı  334
10.1.2.2. Sözlükbilim  335
10.1.3. Dilbilgisi ya da Biçimbilgisel–Sözdizimi  335
10.1.3.1. Sözdizimi  336
10.1.4. Anlambilim  338
10.1.4.1. Anlambilimin Tanımı  339
10.1.4.2. Anlambirimcik Çözümlemesi  340
10.1.5. Eşadlılık ve Çokanlamlılık  342
10.1.5.1 Eşadlılık  342
10.1.5.2. Çokanlamlılık  343
10.1.6. Anlamsal İlişkiler  344
10.1.6.1. Üstanlamlılık/Altanlamlılık  344
10.1.6.2. Eşanlamlılık  345
10.1.6.3. Karşıtanlamlılık  347
10.1.7. Sözlüksel Alan ve Anlamsal Alan  348
10.1.7.1. Sözlüksel Alan  348
10.1.7.1.1. Sözlüksel Alandan Motife  350
10.1.7.2. Sözcük Ağlarından (Motiften) İzleğe  352
10.1.7.2.1. Sözcük Yinelemesi  352
10.1.7.2.2. Sözcük Ağlarının (Motiflerin) Saptanması  352
10.1.7.2.3. Önemli Motifler  352
10.1.7.3. Anlamsal Alan  354
10.1.8. Anlam Değişmeleri  355
10.1.9. Anlam Sınıflaması  356
10.1.9.1. Anlam daralması  356
10.1.9.2. Anlam Genişlemesi  356
10.1.9.3. Anlam Kayması  357
10.1.9.4. Genelleşme  357
10.1.10. Düzanlam/Yananlam(lar)  357
10.1.11. Yananlamın İşlevleri  359
10.1.12. Anlam Bulanıklığı  361
10.2. TOPLUMDİLBİLİM  363
10.2.1. William Labov ve Toplumdilbilim  365
10.2.2. Dil ve Dünya Görüşü  367
10.2.3. Dillerle İlişkiler  368
10.2.3.1. Girişimler  369
10.2.4. Kreol  370
10.2.5. Picin ve Sabir  370
10.2.6. İkidillilik (Diglossie)  371
10.2.7. Değişkenlik  372
10.2.8. Lehçebilim  373
10.2.9. Konuşucuların Tutumları  375
10.2.10. Dil Politikası  375
10.3. RUHDİLBİLİM  376
10.3.1. Sözcelerin Üretimi  378
10.3.2. Sözcelerin Yorumu  378
10.3.3. Bellekte Tutma  378
10.3.4. Dilin Edinilmesi  378
10.3.5. Çokdillilik  380
10.3.6. Dil Hastalıkları  380
10.4. DİLBİLİM VE SÖYLEM  381
10.4.1. Dil/Söz Karşıtlığı  381
10.4.2. Edinç/Edim Karşıtlığı  382
10.4.3. Tümcenin Durumu  382
10.4.4. Sözce / Söylem  383
10.4.5. Söylem Çözümlemesi  384
10.5. UYGULAMALI DİLBİLİM  386
10.5.1. Geleneksel Uygulamalar  388
10.5.2. Dilbilimsel Bilişim  388
10.5.2.1. Otomatik Çeviri  388
10.5.2.2. Yapay Zeka  389
10.5.2.3. Toplumsal Sorunların Çözümüne Katkıda Bulunmak  389
10.6. BÖLÜM SONU  389
ON BİRİNCİ BÖLÜM
SÖYLEŞİMLİLİK VE ÇOKSESLİLİK
11. GİRİŞ  395
11.1. SÖYLEŞİMLİLİK  396
11.1.1. Anlatıcı ile Kahramanı Arasındaki İlişki  398
11.1.2. Dolaylı Serbest Anlatım (DSeA)  398
11.1.3. Alıntı  400
11.1.4. Anma  401
11.1.5. Yankılama  402
11.1.6. Anıştırma (ya da İma)  403
11.1.7. Tersinleme (İroni)  404
11.1.8. İç Söyleşim  405
11.2. ÇOKSESLİLİK  406
11.2.1. Anlatıcı  408
11.2.2. Aktarılan Söylem  410
11.2.3. Karşılıklı Konuşma  411
11.2.4. Çokseslilikte Yankılama  411
11.2.5. Anma ve Kullanma  412
11.2.6. Dilde Melezlik  413
11.2.7. Yansıtıcı Dönüş  415
11.2.8. Metin Adacığı  416
11.3. BÖLÜM SONU  416
ON İKİNCİ BÖLÜM
GÖSTERGEBİLİM VE DİLBİLİM
12. GİRİŞ  421
12.1. FERDINAND DE SAUSSURE'ÜN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  424
12.2. İLETİŞİM GÖSTERGEBİLİMİ (SÉMIOLOGIE de COMMUNICATION)  425
12.3. ANLAM GÖSTERGEBİLİMİ VE ROLAND BARTHES  426
12.4. UMBERTO ECO’NUN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  427
12.5. CHARLES SANDERS PEİRCE'ÜN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  427
12.6. ALGIRDAS JULIEN GREIMAS'IN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  431
12.6.1. Anlatım ve İçerik Düzlemleri  432
12.6.2. Anlatı Şeması  434
12.6.2.1. Başlangıç Durumu: Sözleşme ve/ya da Eyletim  434
12.6.2.2. Edinç  434
12.6.2.3. Edim  435
12.6.2.4. Tanınma ve Yaptırım  435
12.6.2.5. Bitiş Durumu  435
12.6.3. Göstergebilimsel Dörtgen  435
12.7. BÖLÜM SONU  437
ON ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DİLBİLİM VE BİÇEMBİLİM
13. GİRİŞ: SÖZBİLİMİN TEMEL KAVRAMLARI  441
13.1. ESKİ SÖZBİLİMDEN ÇAĞDAŞ BİÇEMBİLİMLERE GEÇİŞ  442
13.2. KURAL VE SAPMA  443
13.3. SÖZ SANATLARI  444
13.3.1. Örtük Anlatım  444
13.3.2. Beti (Figür), Değişmece (Trop), İmge (İmaj), Simge (Sembol)  446
13.3.2.1. Beti (Figür)  446
13.3.2.1.1. Belirtili Söylemsel Biçim  446
13.3.2.1.2. Özgür Söylemsel Biçim  446
13.3.2.1.3. Ölçülebilir Söylemsel Biçim  447
13.3.2.1.4. İşlevsel Söylem Biçimi  447
13.3.2.2. Değişmece  447
13.3.2.2.1. Anlamsal Değişmece  447
13.3.2.2.2. Anlamın Söylemsel Açıdan Zenginleşmesi  448
13.3.2.2.3. İmge  448
13.3.2.2.3.1. Kapalı (Belirsiz) Bir Kavram  448
13.3.2.2.3.2. Gelişmeye Açık Bir Kavram  449
13.3.2.2.4. Simge  449
13.3.2.2.4.1. Çift Okuma  451
13.3.2.2.4.2. Güdüleme  452
13.3.2.2.4.3. Çokanlamlılık  452
13.4. ÖRNEKSEME VE BENZERLİK ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI: BENZETME, EĞRETİLEME, DÜZDEĞİŞMECE, KAPSAMLAYIŞ VE DOLAYLAMA  452
13.4.1. Benzetme (Karşılaştırma)  452
13.4.1.1. Gerçekçi Benzetmeler  453
13.4.1.2. Eğretilemeli Benzetmeler  454
13.4.1.3. Tam Benzetmeler: Dört benzetme öğesinin belirtik olarak bulunduğu benzetmeler.  454
13.4.1.4. Öğelerden Bir ya da İkisinin Kullanılmadığı Benzetmeler  455
13.4.2. Deyim Aktarması (Eğretileme, İstiare ya da Metafor)  459
13.4.2.1. Açık Eğretileme (Metafor in Praesentia)  461
13.4.2.2. Kapalı Eğretileme (Metafor in Absentia)  461
13.4.2.2.1. Eğretileme: Somuttan Soyuta  462
13.4.2.2.2. Eğretileme: Soyuttan Somuta  463
13.4.2.2.3. Eşduyum (Synestezi)  463
13.4.2.2.4. Bir İnsanı Özel İsimle Göstermek  464
13.4.2.2.5. Cansızdan Canlıya Geçiş  465
13.4.2.2.6. İnsandan Hayvana, Hayvandan İnsana Geçiş  466
13.4.2.2.7. İnsandan Bitkiye Geçiş  467
13.4.2.2.8. İnsandan Doğa Güçlerine, Doğa Güçlerinden İnsana Geçiş  467
13.4.2.2.9. Doğadan Kültüre/ Kültürden Doğaya Geçiş  467
13.4.2.2.10. Ardaşık Eğretileme (Metafor file)  468
13.4.2.2.11. Kalıplaşmış Eğretileme  469
13.4.2.2.12. Canlı Eğretileme  470
13.5. AD AKTARMASI (DÜZDEĞİŞMECE, MECAZ–I MÜRSEL YA DA METONİMİ)  471
13.5.1. Nesne/Kullanıcı  473
13.5.2. Nesne/Nesneyi Üreten  473
13.5.3. Nesne/Marka  473
13.5.4. Yer/Nesne  473
13.5.5. Gösterge/Nesne  473
13.5.6. Malzeme /Nesne  473
13.5.7. İçeren/İçerilen  474
13.5.8. Neden Yerine Sonuç  475
13.5.9. Sonuç Yerine Neden  475
13.5.10. Somut Nesne/Soyut Kavram  475
13.5.11. Bütün Yerine Parça  476
13.5.12. Parça Yerine Bütün  476
13.6. KAPSAMLAYIŞ (SİNEDOK)  476
13.6.1. Özelleştirici Kapsamlayış  477
13.6.2. Genelleştirici Kapsamlayış  477
13.6.2.1. Madde/Nesne ya da Varlık İlişkileri  478
13.6.2.2. Tür/Cins İlişkileri  478
13.6.2.3. Tekil Çoğul İlişkileri  478
13.6.2.4. Birey Kapsamlayışı  479
13.6.2.5. Soyutlama Kapsamlayışı  479
13.7. ANTONOMAZ  480
13.8. DOLAYLAMA (PERİFRAZ)  480
13.9. SÖZDİZİMSEL YAPILARA İLİŞKİN SÖZ SANATLARI  481
13.9.1. Devrikleme  481
13.9.2. Eksiltme (Elips)  482
13.9.3. Sorma  483
13.10. KARŞITLIK ÜZERİNE KURULAN BETİLER: KARŞITLAM (ANTİTEZ), ZITLAŞMA (OXYMOR), ÇAPRAZLAMA (KİAZM)  483
13.10.1. Karşıtlam  484
13.10.1.1. Karşıtanlamlı Sözcükler  486
13.10.1.2. Birbirini Tamamlayan Karşıtlıklar  488
13.10.1.3. Karşıtlık Belirten Sözceler  488
13.10.1.4. Karşılıklılık İlişkisi  489
13.10.2. Karşıtlıklar ve Belirti Kavramı  489
13.10.3. Karşıtlık Bildiren Tümceler  490
13.10.4. Karşıtlık Bildiren Yantümcecikler  490
13.10.4.1. Almaşıklık (Alternatif)  491
13.10.4.2. Çaprazlama (Kiasm)  491
13.10.4.3. Zıtlaşma ya da Küçük Karşıtlam (Oxymor)  492
13.11. ÜSTELEME YA DA ABARTMA ÜZERİNE KURULAN SÖZ SANATLARI  494
13.11.1. Yineleme  494
13.11.2. Önyineleme  494
13.11.3. Sıralama  495
13.11.4. Abartma  496
13.11.5. Dereceleme  498
13.12. BİR KAVRAMI YA DA BİR NESNEYİ YUMUŞATMA YA DA HAFİFLETME ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI  499
13.12.1. Arıksayış  499
13.12.2. Örtmece ya da Güzel Adlandırma  501
13.13. CANLANDIRMA ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI  502
13.13.1. Kişileştirme  502
13.13.2. Alegori (Yerine)  504
13.14. DÜŞÜNCE ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI  507
13.14.1. Karşıtlama  507
13.14.2. Tersinleme (İroni)  508
13.14.3. Çelişki (Paradoks)  510
13.15. ANIŞTIRMA  511
13.16. BÖLÜM SONU  514
ON DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
DİLBİLİM VE ÇEVİRİ
14. GİRİŞ  519
14.1. EŞDEĞERLİK NEDİR?  520
14.2. ANLAM VE DEĞER  521
14.3. EVRENSELLER TARTIŞMASI  525
14.4. ÇEVİRİLERİN ÇEŞİTLİLİĞİ  526
14.5. DÜZANLAM VE YANANLAM(LAR)  528
14.6. GÖSTERGELERIN KENDİ ARALARINDA DEĞİŞEBİLİRLİĞİ  530
14.7. DİLBİLİMDE YENİ YÖNELİMLER VE ÇEVİRİ  532
14.7.1. Dilsel Değişim  532
14.7.2. Sözcelem Dilbilimi  533
14.7.3. Konuşan Özne ve Toplumsal Grup İlişkileri  534
14.8. ÖZDEŞ OLMAMA İLKESİ  534
14.9. BÖLÜM SONU  536
Sonsöz  539
Kaynakça  543
Kavramlar Dizini  549
 


Caner Kerimoğlu
Ocak 2016
35.00 TL
Sepete Ekle
Osman Toklu
Kasım 2015
15.00 TL
Sepete Ekle
Ayşe Kıran ...
Kasım 2018
49.90 TL
Sepete Ekle
Engin Arıkan
Kasım 2018
30.00 TL
Sepete Ekle





 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Beşinci Baskıya Önsöz  5
Üçüncü Baskıya Önsöz  7
Önsöz  9
0. Giriş  23
BİRİNCİ BÖLÜM
DİLBİLİM TARİHİ
1. GİRİŞ  29
1.1. YAZININ İCADI  32
1.2. KARŞILAŞTIRMALI DİLBİLGİSİ  33
1.3. TARİHSEL DİLBİLGİSİ  34
1.4. DİLLERİN SINIFLANDIRILMASI  35
1.4.1. Biçimbilgisel Sınıflandırma  36
1.4.1.1. Tek Heceli Diller  36
1.4.1.2. Bağlantılı (Eklemeli) Diller  36
1.4.1.3. Bükümlü Diller  36
1.4.1.4. Çok Bükümlü Diller  37
1.5. KAYNAK AÇISINDAN DİLLER  37
1.5.1. Hint–Avrupa Dilleri  38
1.6. HAMİ–SAMİ DİLLERİ  39
1.7. URAL–ALTAY DİLLERİ  40
1.8. GÜNEY–DOĞU ASYA DİLLERİ  40
1.9. OKYANUS VE AVUSTRALYA DİLLERİ  40
1.10. BÖLÜM SONU  41
İKİNCİ BÖLÜM
DİLBİLİM NEDEN BİR BİLİMDİR?
(DİLBİLİMİN DİLBİLGİSİ, FİLOLOJİ VE YAZINA GÖRE YERİ)
2. DİLBİLİM NEDEN BİR BİLİMDİR? DİLBİLİMİN DİLBİLGİSİ, FİLOLOJİ VE YAZINA GÖRE YERİ  47
2.1. DİLBİLİM NEDEN BİR BİLİMDİR?  47
2.2. DİLBİLİM NEDİR?  48
2.3. DİLBİLİMİN GÖREVİ NEDİR?  49
2.4. DİLBİLİMİN YERİ  50
2.4.1. Dilbilim / Dilbilgisi  50
2.4.2. Dilbilim/Filoloji  52
2.4.3. Dilbilim/Yazın  52
2.5. BÖLÜM SONU  54
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DİL, DÜŞÜNCE; KÜLTÜR VE DİLBİLİM
3. DİL, DÜŞÜNCE; KÜLTÜR VE DİLBİLİM  59
3.0. GİRİŞ  59
3.1. DİL NEDİR?  60
3.2. DİL VE DÜNYA  62
3.3. DİL VE DÜŞÜNCE  64
3.4. DİL VE KÜLTÜR  65
3.5. DİLBİLGİSİNDEN DİLBİLİME  68
3.5.1. Dilbilgisi  68
3.5.1.1. Kuralcı Dilbilgisi  70
3.5.1.2. Betimleyici Dilbilgisi  70
3.5.1.3. Açıklayıcı Dilbilgisi  70
3.5.2. Dilbilim  72
3.5.2.1. Gözlemleme  74
3.5.2.1.1. Gözlemlenen Dilsel Edimlerin Betimlenmesi  74
3.5.2.1.2. Gözlemlenen Dilsel Olguların Açıklanması  75
3.5.2.1.3. Bir Örnekçe ya da Bir Kuram Oluşturma  75
3.5.2.1.4. Kural ve Yasaların Özellikleri  75
3.6. DİLBİLİMCİ KİMDİR?  76
3.7. BÖLÜM SONU  82
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
DİL VE İLETİŞİM
4. GİRİŞ: YİNELEMELER, DİL VE İLETİŞİM  87
4.1. DİLSEL İLETİŞİMİN TEMEL ÖĞELERİ  89
4.1.1. Konuşucu ya da Yaza(n)r  89
4.1.2. Alıcı (Okur)  91
4.1.3. Gönderge  92
4.1.4. Sözlü ve/ya da Yazılı İleti  95
4.1.5. Kanal  96
4.1.6. Kod  97
4.2. METİNLER VE GERÇEKLİK  97
4.2.1. Tiyatroda Göndericiler  97
4.2.2. Çizgi Romanlar  97
4.3. SONUÇ  98
4.4. İLETİŞİMİN İŞLEVLERİ  98
4.4.1. Gönderge İşlevi  99
4.4.2. Anlatım ya da Duygu İşlevi  100
4.4.3. Çağrı İşlevi  104
4.4.4. İlişki İşlevi  105
4.4.5. Üst–Dil İşlevi  109
4.4.6. Dilin Sanat İşlevi  110
4.4.7. Dilin Oyun İşlevi  116
4.5. BÖLÜM SONU  117
BEŞİNCİ BÖLÜM
YAPISAL DİLBİLİM
5. GİRİŞ  121
5.1. GENEL DİLBİLİM DERSLERİ  125
5.2. GENEL DİLBİLİM DERSLERİ’NİN YÖNELİMLERİ  125
5.2.1. Dilbilim Betimsel Bir Bilimdir  125
5.2.2. Sözlü Dile Verilen Öncelik  126
5.2.3. Dilbiliminin Görevleri  128
5.3. DİZGE NEDİR?  128
5.4. GENEL DİLBİLİM DERSLERİNDE İKİLİ KARŞITLIKLAR  129
5.4.1. Dil ve Söz Karşıtlığı  129
5.4.2. Dilin Alt Dalları  134
5.4.2.1. Ağız  134
5.4.2.2. Şive  134
5.4.2.3. Kişisel ya da Bireysel Dil  135
5.4.2.4. Lehçe  135
5.4.2.5. Argo  135
5.4.3. Dilin Görünümleri  137
5.4.3.1. Lingua franca  137
5.4.3.2. İletişim Dili  138
5.4.3.3. Ulusal Dil  138
5.4.3.4. Resmi Dil  138
5.4.3.5. Anadil  139
5.4.3.6. Birinci Dil, İkinci Dil ve Yabancı Dil  140
5.4.4. Yapay Diller  140
5.4.4.1. Esperanto  141
5.4.5. Dil ve Kullanımı  142
5.4.6. Dil Konusunda Önyargılar  143
5.4.7. Çeşitli Diller  144
5.5. GÖSTERGE VE GÖSTERGE DİZGELERİ  145
5.5.1. Belirti ve Belirtke  146
5.5.1.1. Belirti  146
5.5.1.2. Asıl Gösterge: Belirtke  147
5.5.2. Gösterge ve Simge  149
5.5.3. Görsel Gösterge (İkon)  150
5.5.4. Göstergelerin Birbirlerine Rakip Kullanımları  151
5.5.5. Dil Göstergesi  152
5.5.5.1. Dil Göstergesinin Tanımı ve Yapısı  154
5.5.5.1.1. Gösteren  155
5.5.5.1.2. Gösterilen  156
5.5.5.1.3. Gönderge  156
5.5.5.2. Gösterge: Algılama ve Kavramsallaştırma  157
5.5.5.3. Gönderge Gösterge Bağlantısı  157
5.5.5.4. Gösterge ve Değerleri  159
5.5.5.4.1. Göstergenin Vurgulanması  159
5.5.5.4.2. Gösterenin Vurgulanması  159
5.5.5.4.3. Gösterilenin Vurgulanması  159
5.5.6. Dil Göstergesinin Özellikleri  160
5.5.6.1. Dil Göstergesinin Nedensizliği  160
5.5.6.1.1. Nedensizlikle İlgili Birinci Açıklama  162
5.5.6.1.2. Nedensizlikle İlgili İkinci Açıklama  164
5.5.6.1.3. Nedensizlikle İlgili Üçüncü Açıklama  164
5.5.6.1.4. Gerçeklik, Sözcük ve İmge  166
5.5.6.1.5. Nedensizlikle İlgili Dördüncü Açıklama  167
5.5.7. Göstergenin Çizgisellik Özelliği  167
5.5.8. Dil Göstergesinin Değişmezliği  168
5.5.9. Dil Göstergesinin Değişebilirliği  169
5.5.10. Dilin Ayırıcı Özelliği  170
5.5.11. Gösteren, Gösterilen ve Gönderge Arasındaki Etkileşim  172
5.5.12. Dilin Çift Eklemliliği  172
5.6. ARTZAMANLILIK VE EŞZAMANLILIK  174
5.7. DİZİSEL (ÇAĞRIŞIMSAL) VE DİZİMSEL İLİŞKİLER  176
5.8. TÖZ VE BİÇİM  179
5.9. ANLAM VE DEĞER  181
5.10. DİLDE YALNIZCA KARŞITLAR VARDIR  183
5.11. BÖLÜM SONU  185
ALTINCI BÖLÜM
FERDINAND DE SAUSSURE SONRASI AVRUPA DİLBİLİMİ
6. GİRİŞ  201
6.1. PRAG OKULU: İŞLEVSELCİLİK  201
6.1.1. Prag Dilbilim Çevresi'nin Temel İlkeleri  202
6.1.1.1. Dil işlevsel bir dizge olarak düşünülmelidir.  202
6.1.1.2. Dilbilimcinin dile yöntemsel yaklaşımı eşzamanlı olmalı ve konuşucunun sezgisine başvurmalıdır.  202
6.1.1.3. Dilin işlevsel dizge düşüncesi sadece eşzamanlı düzleme değil aynı zamanda artzamanlı düzleme de uygulanması gerekir.  202
6.1.1.4. Prag Dilbilim Çevresi'nin amaçlarından biri de dillerin oluşturduğu dizgelerin bir tipolojisini gerçekleştirmektir.  203
6.1.2. Sesbilim  203
6.1.3. Fransız İşlevsel Dilbilim Okulu  204
6.1.4. André Martinet ve Çift Eklemlilik  204
6.1.5. Lucien Tesnière: Bağımsal Dilbilgisi  206
6.1.6. Gustave Guillaume: Psikomekanik  211
6.2. ROMAN JAKOBSON  212
6.3. KOPENHAG DİLBİLİM ÇEVRESİ: GLOSEMATİK  213
6.4. BÖLÜM SONU  215
YEDİNCİ BÖLÜM
AMERİKAN YAPISALCILIĞI
7. GİRİŞ  219
7.1. EDWARD SAPIR: ANLIKÇILIK  220
7.2. ZELLIG SABBETAI HARRIS: DAĞILIMSAL DİLBİLİM  220
7.2.1. Dağılımsal Çözümlemenin İlkeleri  222
7.2.1.1. Bütünce  222
7.2.1.2. Anlam  223
7.2.1.3. Dağılım  223
7.3. NOAM CHOMSKY: ÜRETİCİ DÖNÜŞÜMSEL DİLBİLGİSİ  226
7.3.1. Kuramsal yaklaşımlar; Tanımlar  228
7.3.2. Temel Kavramlar  229
7.3.2.1. Edinç/Edim  229
7.3.2.2. Derin Yapı/Yüzey Yapı  232
7.3.3. Üretici–Dönüşümsel Dilbilgisi Tasarısı  234
7.3.3.1. Dönüşüm Nedir?  239
7.3.4. Standart Kuram  240
7.3.5. Genişletilmiş Standart Kuram  243
7.4. SONUÇ  243
7.5. BÖLÜM SONU  244
SEKİZİNCİ BÖLÜM
SÖZCELEM KURAMLARI
8. GİRİŞ  249
8.1. SÖZCELEM KURAMLARI  250
8.1.1. Dil/Söz Ayrımından Sözcelem Kavramına Geçiş  251
8.2. ÉMILE BENVENISTE VE SÖZCELEM  253
8.2.1. Söylemsel Öğeler: Kişi Adılları, Zaman ve Uzam Belirteçleri  254
8.2.2. Kişi Adılları  256
8.2.3. Kiplikler  256
8.2.3.1. Kiplikler ve Sözce Türleri  257
8.2.3.2. Kipliklerin Dilbilimsel Anlatımı  257
8.2.3.3. Örtük Kiplikler  258
8.2.4. Anlatı/Söylem  260
8.2.4.1. Anlatı  260
8.2.4.2. Söylem  261
8.2.5. Aktarılan Söylem  265
8.3. ROMAN JAKOBSON VE SÖZCELEM  268
8.3.1. İletiye Göndermede Bulunan İleti (İ/İ):  269
8.3.2. Koda Göndermede Bulunan Kod (K/K).  269
8.3.3. Koda Göndermede Bulunan İleti (İ/K).  269
8.3.4. İletiye Göndermede Bulunan Kod (K/İ).  269
8.4. JEAN DUBOIS VE SÖZCELEM KAVRAMLARI  270
8.4.1. Kipleştirme (Modalizasyon)  270
8.4.2. Mesafe (Distans)  271
8.4.3. Saydamlık ve Bulanıklık (Transparans ve Opasite)  273
8.4.4. Gerilim (Tansiyon)  273
8.5. OSWALD DUCROT VE SÖZCELEM  274
8.6. ANTOINE CULIOLI VE SÖZCELEM (LEXIS)  274
8.6.1. Söylem Durumu  276
8.6.2. İşlemsel Dilbilgisi  278
8.6.3. Lexis  278
8.6.4. Sözcelem İşlemleri  280
8.7. AÇIKLAMALAR  280
8.7.1. Sözce ve Tümce  281
8.8. BÖLÜM SONU  289
DOKUZUNCU BÖLÜM
EDİMBİLİM
9. GİRİŞ  297
9.1. TEMEL KAVRAMLAR  300
9.1.1. Sözcelem  300
9.1.2. Söylem  300
9.1.3. Sözce  301
9.1.4. Söz Edimi ya da Dil Edimi  301
9.1.5. Tümce  301
9.1.6. İletişimsel ve Dilsel Edinimler  301
9.2. DİL EDİMLERİ  301
9.2.1. İlke ve Edim  302
9.2.2. Söz ve Edim  302
9.2.2.1. Düzsöz Edimi  303
9.2.2.2. Edimsöz  303
9.2.2.3. Göndergesel Edim  304
9.2.2.4. Etkisöz Edimi  305
9.2.2.5. Edimsel Anlam  305
9.3. ÖNVARSAYIM  306
9.3.1. Oswald Ducrot ve Önvarsayım Kavramı  308
9.3.2. Örtük Sorunu  308
9.4. DİLDE GEREKÇELENDİRME  312
9.4.1. Oswald Ducrot ve Gerekçelendirme  313
9.4.2. Söylemde Metinde Gerekçelendirme: Gösterme, İkna Etme ve İnandırma  314
9.4.2.1.Göstermek ve Gerekçelendirmek  318
9.5. BÖLÜM SONU  324
ONUNCU BÖLÜM
DİLBİLİMİN DALLARI
10. GİRİŞ  329
10.1. DİLBİLİMİN DALLARI  330
10.1.1. Sesbilgisi ve Sesbilim  331
10.1.2. Sözcükbilim  334
10.1.2.1. Sözlük ve Sözcük Dağarcığı  334
10.1.2.2. Sözlükbilim  335
10.1.3. Dilbilgisi ya da Biçimbilgisel–Sözdizimi  335
10.1.3.1. Sözdizimi  336
10.1.4. Anlambilim  338
10.1.4.1. Anlambilimin Tanımı  339
10.1.4.2. Anlambirimcik Çözümlemesi  340
10.1.5. Eşadlılık ve Çokanlamlılık  342
10.1.5.1 Eşadlılık  342
10.1.5.2. Çokanlamlılık  343
10.1.6. Anlamsal İlişkiler  344
10.1.6.1. Üstanlamlılık/Altanlamlılık  344
10.1.6.2. Eşanlamlılık  345
10.1.6.3. Karşıtanlamlılık  347
10.1.7. Sözlüksel Alan ve Anlamsal Alan  348
10.1.7.1. Sözlüksel Alan  348
10.1.7.1.1. Sözlüksel Alandan Motife  350
10.1.7.2. Sözcük Ağlarından (Motiften) İzleğe  352
10.1.7.2.1. Sözcük Yinelemesi  352
10.1.7.2.2. Sözcük Ağlarının (Motiflerin) Saptanması  352
10.1.7.2.3. Önemli Motifler  352
10.1.7.3. Anlamsal Alan  354
10.1.8. Anlam Değişmeleri  355
10.1.9. Anlam Sınıflaması  356
10.1.9.1. Anlam daralması  356
10.1.9.2. Anlam Genişlemesi  356
10.1.9.3. Anlam Kayması  357
10.1.9.4. Genelleşme  357
10.1.10. Düzanlam/Yananlam(lar)  357
10.1.11. Yananlamın İşlevleri  359
10.1.12. Anlam Bulanıklığı  361
10.2. TOPLUMDİLBİLİM  363
10.2.1. William Labov ve Toplumdilbilim  365
10.2.2. Dil ve Dünya Görüşü  367
10.2.3. Dillerle İlişkiler  368
10.2.3.1. Girişimler  369
10.2.4. Kreol  370
10.2.5. Picin ve Sabir  370
10.2.6. İkidillilik (Diglossie)  371
10.2.7. Değişkenlik  372
10.2.8. Lehçebilim  373
10.2.9. Konuşucuların Tutumları  375
10.2.10. Dil Politikası  375
10.3. RUHDİLBİLİM  376
10.3.1. Sözcelerin Üretimi  378
10.3.2. Sözcelerin Yorumu  378
10.3.3. Bellekte Tutma  378
10.3.4. Dilin Edinilmesi  378
10.3.5. Çokdillilik  380
10.3.6. Dil Hastalıkları  380
10.4. DİLBİLİM VE SÖYLEM  381
10.4.1. Dil/Söz Karşıtlığı  381
10.4.2. Edinç/Edim Karşıtlığı  382
10.4.3. Tümcenin Durumu  382
10.4.4. Sözce / Söylem  383
10.4.5. Söylem Çözümlemesi  384
10.5. UYGULAMALI DİLBİLİM  386
10.5.1. Geleneksel Uygulamalar  388
10.5.2. Dilbilimsel Bilişim  388
10.5.2.1. Otomatik Çeviri  388
10.5.2.2. Yapay Zeka  389
10.5.2.3. Toplumsal Sorunların Çözümüne Katkıda Bulunmak  389
10.6. BÖLÜM SONU  389
ON BİRİNCİ BÖLÜM
SÖYLEŞİMLİLİK VE ÇOKSESLİLİK
11. GİRİŞ  395
11.1. SÖYLEŞİMLİLİK  396
11.1.1. Anlatıcı ile Kahramanı Arasındaki İlişki  398
11.1.2. Dolaylı Serbest Anlatım (DSeA)  398
11.1.3. Alıntı  400
11.1.4. Anma  401
11.1.5. Yankılama  402
11.1.6. Anıştırma (ya da İma)  403
11.1.7. Tersinleme (İroni)  404
11.1.8. İç Söyleşim  405
11.2. ÇOKSESLİLİK  406
11.2.1. Anlatıcı  408
11.2.2. Aktarılan Söylem  410
11.2.3. Karşılıklı Konuşma  411
11.2.4. Çokseslilikte Yankılama  411
11.2.5. Anma ve Kullanma  412
11.2.6. Dilde Melezlik  413
11.2.7. Yansıtıcı Dönüş  415
11.2.8. Metin Adacığı  416
11.3. BÖLÜM SONU  416
ON İKİNCİ BÖLÜM
GÖSTERGEBİLİM VE DİLBİLİM
12. GİRİŞ  421
12.1. FERDINAND DE SAUSSURE'ÜN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  424
12.2. İLETİŞİM GÖSTERGEBİLİMİ (SÉMIOLOGIE de COMMUNICATION)  425
12.3. ANLAM GÖSTERGEBİLİMİ VE ROLAND BARTHES  426
12.4. UMBERTO ECO’NUN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  427
12.5. CHARLES SANDERS PEİRCE'ÜN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  427
12.6. ALGIRDAS JULIEN GREIMAS'IN GÖSTERGEBİLİM ANLAYIŞI  431
12.6.1. Anlatım ve İçerik Düzlemleri  432
12.6.2. Anlatı Şeması  434
12.6.2.1. Başlangıç Durumu: Sözleşme ve/ya da Eyletim  434
12.6.2.2. Edinç  434
12.6.2.3. Edim  435
12.6.2.4. Tanınma ve Yaptırım  435
12.6.2.5. Bitiş Durumu  435
12.6.3. Göstergebilimsel Dörtgen  435
12.7. BÖLÜM SONU  437
ON ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DİLBİLİM VE BİÇEMBİLİM
13. GİRİŞ: SÖZBİLİMİN TEMEL KAVRAMLARI  441
13.1. ESKİ SÖZBİLİMDEN ÇAĞDAŞ BİÇEMBİLİMLERE GEÇİŞ  442
13.2. KURAL VE SAPMA  443
13.3. SÖZ SANATLARI  444
13.3.1. Örtük Anlatım  444
13.3.2. Beti (Figür), Değişmece (Trop), İmge (İmaj), Simge (Sembol)  446
13.3.2.1. Beti (Figür)  446
13.3.2.1.1. Belirtili Söylemsel Biçim  446
13.3.2.1.2. Özgür Söylemsel Biçim  446
13.3.2.1.3. Ölçülebilir Söylemsel Biçim  447
13.3.2.1.4. İşlevsel Söylem Biçimi  447
13.3.2.2. Değişmece  447
13.3.2.2.1. Anlamsal Değişmece  447
13.3.2.2.2. Anlamın Söylemsel Açıdan Zenginleşmesi  448
13.3.2.2.3. İmge  448
13.3.2.2.3.1. Kapalı (Belirsiz) Bir Kavram  448
13.3.2.2.3.2. Gelişmeye Açık Bir Kavram  449
13.3.2.2.4. Simge  449
13.3.2.2.4.1. Çift Okuma  451
13.3.2.2.4.2. Güdüleme  452
13.3.2.2.4.3. Çokanlamlılık  452
13.4. ÖRNEKSEME VE BENZERLİK ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI: BENZETME, EĞRETİLEME, DÜZDEĞİŞMECE, KAPSAMLAYIŞ VE DOLAYLAMA  452
13.4.1. Benzetme (Karşılaştırma)  452
13.4.1.1. Gerçekçi Benzetmeler  453
13.4.1.2. Eğretilemeli Benzetmeler  454
13.4.1.3. Tam Benzetmeler: Dört benzetme öğesinin belirtik olarak bulunduğu benzetmeler.  454
13.4.1.4. Öğelerden Bir ya da İkisinin Kullanılmadığı Benzetmeler  455
13.4.2. Deyim Aktarması (Eğretileme, İstiare ya da Metafor)  459
13.4.2.1. Açık Eğretileme (Metafor in Praesentia)  461
13.4.2.2. Kapalı Eğretileme (Metafor in Absentia)  461
13.4.2.2.1. Eğretileme: Somuttan Soyuta  462
13.4.2.2.2. Eğretileme: Soyuttan Somuta  463
13.4.2.2.3. Eşduyum (Synestezi)  463
13.4.2.2.4. Bir İnsanı Özel İsimle Göstermek  464
13.4.2.2.5. Cansızdan Canlıya Geçiş  465
13.4.2.2.6. İnsandan Hayvana, Hayvandan İnsana Geçiş  466
13.4.2.2.7. İnsandan Bitkiye Geçiş  467
13.4.2.2.8. İnsandan Doğa Güçlerine, Doğa Güçlerinden İnsana Geçiş  467
13.4.2.2.9. Doğadan Kültüre/ Kültürden Doğaya Geçiş  467
13.4.2.2.10. Ardaşık Eğretileme (Metafor file)  468
13.4.2.2.11. Kalıplaşmış Eğretileme  469
13.4.2.2.12. Canlı Eğretileme  470
13.5. AD AKTARMASI (DÜZDEĞİŞMECE, MECAZ–I MÜRSEL YA DA METONİMİ)  471
13.5.1. Nesne/Kullanıcı  473
13.5.2. Nesne/Nesneyi Üreten  473
13.5.3. Nesne/Marka  473
13.5.4. Yer/Nesne  473
13.5.5. Gösterge/Nesne  473
13.5.6. Malzeme /Nesne  473
13.5.7. İçeren/İçerilen  474
13.5.8. Neden Yerine Sonuç  475
13.5.9. Sonuç Yerine Neden  475
13.5.10. Somut Nesne/Soyut Kavram  475
13.5.11. Bütün Yerine Parça  476
13.5.12. Parça Yerine Bütün  476
13.6. KAPSAMLAYIŞ (SİNEDOK)  476
13.6.1. Özelleştirici Kapsamlayış  477
13.6.2. Genelleştirici Kapsamlayış  477
13.6.2.1. Madde/Nesne ya da Varlık İlişkileri  478
13.6.2.2. Tür/Cins İlişkileri  478
13.6.2.3. Tekil Çoğul İlişkileri  478
13.6.2.4. Birey Kapsamlayışı  479
13.6.2.5. Soyutlama Kapsamlayışı  479
13.7. ANTONOMAZ  480
13.8. DOLAYLAMA (PERİFRAZ)  480
13.9. SÖZDİZİMSEL YAPILARA İLİŞKİN SÖZ SANATLARI  481
13.9.1. Devrikleme  481
13.9.2. Eksiltme (Elips)  482
13.9.3. Sorma  483
13.10. KARŞITLIK ÜZERİNE KURULAN BETİLER: KARŞITLAM (ANTİTEZ), ZITLAŞMA (OXYMOR), ÇAPRAZLAMA (KİAZM)  483
13.10.1. Karşıtlam  484
13.10.1.1. Karşıtanlamlı Sözcükler  486
13.10.1.2. Birbirini Tamamlayan Karşıtlıklar  488
13.10.1.3. Karşıtlık Belirten Sözceler  488
13.10.1.4. Karşılıklılık İlişkisi  489
13.10.2. Karşıtlıklar ve Belirti Kavramı  489
13.10.3. Karşıtlık Bildiren Tümceler  490
13.10.4. Karşıtlık Bildiren Yantümcecikler  490
13.10.4.1. Almaşıklık (Alternatif)  491
13.10.4.2. Çaprazlama (Kiasm)  491
13.10.4.3. Zıtlaşma ya da Küçük Karşıtlam (Oxymor)  492
13.11. ÜSTELEME YA DA ABARTMA ÜZERİNE KURULAN SÖZ SANATLARI  494
13.11.1. Yineleme  494
13.11.2. Önyineleme  494
13.11.3. Sıralama  495
13.11.4. Abartma  496
13.11.5. Dereceleme  498
13.12. BİR KAVRAMI YA DA BİR NESNEYİ YUMUŞATMA YA DA HAFİFLETME ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI  499
13.12.1. Arıksayış  499
13.12.2. Örtmece ya da Güzel Adlandırma  501
13.13. CANLANDIRMA ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI  502
13.13.1. Kişileştirme  502
13.13.2. Alegori (Yerine)  504
13.14. DÜŞÜNCE ÜZERİNE KURULU SÖZ SANATLARI  507
13.14.1. Karşıtlama  507
13.14.2. Tersinleme (İroni)  508
13.14.3. Çelişki (Paradoks)  510
13.15. ANIŞTIRMA  511
13.16. BÖLÜM SONU  514
ON DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
DİLBİLİM VE ÇEVİRİ
14. GİRİŞ  519
14.1. EŞDEĞERLİK NEDİR?  520
14.2. ANLAM VE DEĞER  521
14.3. EVRENSELLER TARTIŞMASI  525
14.4. ÇEVİRİLERİN ÇEŞİTLİLİĞİ  526
14.5. DÜZANLAM VE YANANLAM(LAR)  528
14.6. GÖSTERGELERIN KENDİ ARALARINDA DEĞİŞEBİLİRLİĞİ  530
14.7. DİLBİLİMDE YENİ YÖNELİMLER VE ÇEVİRİ  532
14.7.1. Dilsel Değişim  532
14.7.2. Sözcelem Dilbilimi  533
14.7.3. Konuşan Özne ve Toplumsal Grup İlişkileri  534
14.8. ÖZDEŞ OLMAMA İLKESİ  534
14.9. BÖLÜM SONU  536
Sonsöz  539
Kaynakça  543
Kavramlar Dizini  549
 


 
Kitap
Bülten
Kitap
Kitap
İndirimli Kitaplar
 
 
Ana Sayfa | Hakkımızda | Bülten | Gizlilik Sözleşmesi | Üye Sayfası | Yardım | İletişim

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2018