Emir Kavramının İdari İşlem Perspektifinden İncelenmesi Batuhan Salim Yeşilköy  - Kitap

Emir Kavramının İdari İşlem Perspektifinden İncelenmesi

1. Baskı, 
Şubat 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
219
Barkod:
9786052647400
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
310,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Aslında emre aykırı davranış kabahatini incelemek üzere kaleme aldığım bu çalışmada, emir ve idari işlem kavramları hakkında açıklanması gereken çok fazla husus bulunduğunu fark etmem üzerine konu kapsamını şimdiki hâline gelecek kadar daralttım. Yazım sürecinde yapmış olduğum araştırmalar ve düşünme faaliyeti akabinde çok fazla şey öğrendim. Bilimsel bir çalışmadan beklendiği üzere özgün fikirler üretmeye çalıştım. Bu kapsamda, emir kavramı özelinde mevcut idari işlem teorisini eleştirip yeni bir teori önerdim. Hukuk dünyasına katkı sağlamasını ve ilerlemelere esas alınmasını temenni ederim.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Emir, İdari İşlem ve Bir İdari İşlem Olarak Emir
.
Bir İdari İşlem Olarak Emrin Hukuka Uygunluk Algoritması
.
Bir İdari İşlem Olarak Emir Kavramının Anayasal Açıdan İrdelenmesi
Kitapla İlgili Kategoriler
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ 
5
İÇİNDEKİLER 
7
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ 
11
GİRİŞ 
13
BİRİNCİ BÖLÜM
EMİR, İDARİ İŞLEM VE BİR İDARİ İŞLEM OLARAK EMİR
A. Emir Terimi ve İfade Ettiği Hukuki Anlam 
21
1. Zorlama olgusu 
22
a. Fiziki zorlama 
22
b. Metafizik zorlama 
23
b. Emir ile talimat arasındaki ayrım 
25
B. İdari İşlemin Teşhis Problematiği 
29
1. Düzeni sağlama fonksiyonunun vurgulanması 
30
2. İdari ya da idare yanılgısı 
33
C. Kavramın İdari İşlemin Özellikleri Bakımından Değerlendirilmesi 
39
1. Hukuki sonuç doğurmaya yönelmiş olmak 
41
a. İdari eylem kavramı bakımından irdeleme 
42
b. Modelleme 
46
2. Tek yanlılık 
48
3. Kesin ve yürütülmesi zorunluluk 
50
a. Hukuka uygunluk karinesi ile yakınlığı 
52
b. Vazgeçilebilir bir özellik oluşu 
54
4. Kamu gücü içermek 
55
a. Özgün bir kavram olarak kamu gücü 
56
b. Tutarlı bir kavram olarak kamu gücü 
59
5. İdari makam ya da mercilerce tesis edilmek 
62
6. İdare işlevine ilişkin olmak 
66
D. Kavramın Hukuki Sonucunun Niteliği 
70
1. Genel ve özel işlem ayrımı 
71
2. Norm ve uygulama işlem ayrımı 
74
İKİNCİ BÖLÜM
BİR İDARİ İŞLEM OLARAK EMRİN
HUKUKA UYGUNLUK ALGORİTMASI
A. Kanuni Dayanağa Uygunluk ve Unsur Teriminin Yerine Boyut Teriminin
Tercih Edilmesi 
79
1. Kanuni dayanağa uygunluk 
80
2. Unsur Teriminin Yerine Boyut Teriminin Tercih Edilmesi 
81
B. Yetki Unsuru Problematiği 
83
1. Yetki kavramına eleştiri 
83
a. Yetki kavramının ardındaki anlam ve kamu gücü kavramı ile ilişkisi 
84
b. Konu bakımından yetki kavramının geçersizliği 
85
c. Kişi, yer ve zaman bakımından yetki kavramlarının geçersizliği 
89
C. Özne Boyutu 
93
1. Kamu otoritesi ve iki bileşeni 
94
a. Statü 
95
b. İnsan 
96
c. Yetki ve imza devri ile vekâlet meseleleri 
96
2. Özne boyutundaki hukuka aykırılıklar 
98
a. Klasik üçlü ayrımın geçersizliği 
99
b. Statü ve insan bileşenlerinde hukuka aykırılıklar 
101
c. Yokluk 
102
Kamu gücü perspektifinden yokluk kavramı 
103
Kamu gücü perspektifinden fiilî memur teorisi 
105
3. Emir kavramı özelinde değerlendirme 
107
a. Kamu gücü perspektifi bakımından 
108
b. Klasik perspektif bakımından 
109
Konu bakımından yetki meselesi 
111
Kişi bakımından yetki meselesi 
112
Zaman bakımından yetki meselesi 
113
Yer bakımından yetki meselesi 
114
D. Konu Boyutu 
114
1. Anlamlandırma ve gerçekleşme sorunu 
115
a. Konunun tam anlamıyla teşhis edilmesi 
115
b. Konunun talimat vasıtasıyla fiziki varlığa kavuşturulması 
118
Zor kullanma 
118
İlgili Kanun normlarının değerlendirilmesi 
120
2. Konunun hukuka uygunluğu 
123
3. Hukuka uygunluk denetiminin sonu 
125
a. Bağlı yetki ve takdir yetkisi 
126
b. Yerindelik ve ölçülülük 
128
4. Konu sakatlıkları 
129
E. Yöntem Boyutu 
133
1. Şekil ve usul terimleri yerine yöntem teriminin tercih edilmesi 
134
2. Yazılılık ve bildirim meselesi 
136
a. Yazılılık 
137
b. Bildirim 
139
3. Tamamlayıcı iradeler yöntemi 
141
a. Katılımcı iradeler 
141
Asıl iradeyi olumlaması şart olan katılımcı iradeler 
142
Asıl iradeyi olumlaması şart olmayan katılımcı iradeler 
146
b. Birlikte iradeler 
147
4. Yöntem bozukluklarının sonuçları 
148
a. Birlikte irade eksiklikleri bakımından 
149
Birlikte iradenin hiç açıklanmaması 
150
Birlikte iradenin hukuka aykırı olması 
153
b. Katılımcı irade eksiklikleri bakımından 
153
c. Diğer yöntem bozuklukları bakımından 
157
F. Sebep Boyutu 
159
1. Sebep boyutunun kanuni düzlemde görünüm biçimleri 
160
2. Takdir yetkisi ve yerindelik meselesi 
164
3. Sebep boyutunun idari işlemin amacı yerine tercih edilmesi 
166
a. Objektif amaç ve sübjektif amaç ayrımı 
167
b. Kamu yararı kavramının reddedilmesi 
169
4. Sebep boyutundaki hukuka aykırılıkların sonuçları 
171
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
BİR İDARİ İŞLEM OLARAK EMİR KAVRAMININ
ANAYASAL AÇIDAN İRDELENMESİ
A. Anayasal Sınırlama Algoritması 
174
1. Temel hak ve hürriyetlerin teşhis problematiği 
175
a. Anayasa’nın 12. maddesinin değerlendirilmesi 
176
b. Maddi ve manevi varlık çözümü 
178
2. Sınırlama sebebi problematiği 
180
3. Kanunun çifte dayanak teşkil etmesi 
185
4. Sınırlama yasakları 
191
a. Öze dokunma yasağı 
192
b. Anayasanın sözüne ve özüne aykırı olamamak 
195
c. Demokratik toplum düzeninin gereklerine aykırı olamamak 
196
d. Ölçülülük ilkesine aykırı olmamak 
200
e. Laik Cumhuriyetin gereklerine aykırı olmamak 
201
B. Emrin Anayasaya Aykırılığı 
202
1. Açıklanan İradenin Anayasaya Aykırılığı 
202
2. Kanuni dayanağın Anayasaya aykırılığı 
205
3. Anayasaya aykırılığın gerçekleşme problematiği 
205
SONUÇ 
209
KAYNAKÇA 
213